eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
502 عکس
172 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
مباهله
حمید اکبری: موضوع : ترتیب فروع دین بر اساس منطق عقل و استنباط از منابع دین(آیات و روایات) 1⃣ أمر به معروف 2⃣ نهی از منکر 3⃣ تولّی(حبّ أولیاء دین) 4⃣ تبرّی(بغض اعداء دین) 5⃣ جهاد 6⃣ حج 7⃣ خمس 8⃣ زکات 9⃣ روزه 🔟 نماز ✅ نکات مهم : 1⃣ اصول دین مربوط به عقیده و فروع دین مربوط به عمل است 2⃣ فروع دین منحصر به این 10مورد نیست بلکه ذکر آن در کلام علماء، از باب اهمیت، اولویت و به منزله اصول برای دیگر فروعات دین است 3⃣ نماز را به عنوان آخرین مورد نه برای آن‌که اهمیت ندارد بلکه نماز قله دینداری و به تعبیر روایت چهره دین است یعنی همه فروع، مقدمه است که نماز إقامه شود 4⃣ علت تقدم امر به معروف ونهی از منکر بر دیگر فروعات عنه عليه السلام : و ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها و الجِهادُ في سَبيلِ اللّه ِ عِندَ الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ ، إلاّ كَنَفثَةٍ في بَحرٍ لُجِّيٍّ امام على عليه السلام : همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف و نهى از منكر نيست مگر همچون آب دهانى كه در دريايى ژرف انداخته شود 5⃣ تقدم امربه معروف بر نهی ازمنکر یعنی جاذبه الهی بر دافعه الهی مقدم است/تفرقه؛ بارزترین مصداق منکر آیةالله جوادی آملی :  تقدم امر به معروف بر نهي از منكر و همچنين ذكر «دعوت به خير» پيش از هر دو عنوان مزبور نشان مي‏دهد كه رحمت و جاذبه الهي بر غضب و دافعه حضرت حق سبحانه و تعالي پيشي دارد 6⃣ دلیل تقدّم حب و بغض پس از امر و نهی، «هل الدین إلا الحب فی الله و البغض فی الله»؛[3] آیا دین، جز دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا است؟ 7⃣ اگر جهاد با مال و جان و زبان نباشد از دین و مظلوم و خاک دفاع نمی شود با جهاد هست که با ظلم مقابله می گردد عدالت توسعه می یابد و فرائض الهی مانند نماز إقامه می شود 8⃣ اگر خمس که سهم امام و سهم سادات فقیر و زکات که سهم فقیر غیر سید هست پرداخت نشود با جامعه فقیر، زمینه فساد و گریز از دین داری فراهم می‌شود 9⃣ حج، نماد اتحاد و وحدت مسلمین و از مسائل اجتماعی و سیاسی مهم است، مصلحت جمعی، مقدم است بر ملاحظه شخصی که روزه و نماز هست تمرین توحید در حاجی و ایجاد وحدت در حج تجربه می شود 🔟 ممکن است از زاویه ای گفته شود تا اقتصاد(خمس و زکات) درست نشود هیچ یک از واجبات (فروعات) انجام نمی‌شود و یا در ترتيب موارد دیگر، نقد و نظری داشته باشند اما ظاهرا این ترتیب با عقل و شرع تناسب بیشتری دارد ✅ اهمیت و ضرورت در دانستن این ترتیب برای آن است که متولیان فرهنگی در طرح و برنامه و جهاد تبيين اولویت و سیر منطقی را در نظر بگیرند تا نتیجه مطلوب که هدایت، رشد، کمال، سعادت و تقرب الهی است تحقق یابد حمید اکبری1401/11/9 صلوات @serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظرف ها و ظرفیت ها و گلایه های امیر المؤمنین علیه السلام
معیار انتخاب
تفسیر زهد
اتمام معروف
عوامل برکت
راه رسیدن به حیات طیبه
تفاوت اخلاق و آداب
عوامل درک لذت عبادت
لجاجت
حمید اکبری: موضوع : شخصیت شناسی گناهکار🔥 ✅مقدمه : کسی که گرفتار گناه می شود، دارای ویژگی هایی خواهد شد، توجه به این صفات ممکن است باعث پیشگیری از گناه بشود و از طرفی هم، یاد بگیریم که چگونه با گناهکار مواجه بشویم 1⃣ ظالم(زورگو، متجاوز): قال السجاد علیه السلام إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ فقط افرادضعیف،محتاج ظلم اند 2⃣ ضعیف(ناتوان): امیرالمؤمنین علیه السلام الغیبة جهد العاجز(غیبت تلاش افراد ناتوان است‏)اگر قوی و شجاع بود پشت سر کسی حرف نمی زد 3⃣ سفیه: (ابله، احمق،بی شعور، بی عقل) امیرالمؤمنین علیه السلام فرض الله،،،، الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء» خداوند متعال امر به معروف را برای إصلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد(پس کسی که گناه می کند سفیه وجاهل است) 4⃣ بی شخصیت: 5⃣ شرور،مضرّ، موذی: امام هادی علیه السلام : مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ  کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 6⃣ بی أدب: امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود. 7⃣ مأیوس ونا أمید: حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد 8⃣ مضطرب و بی قرار: چرا که نگران، اطلاع دیگران یا محکومیت و محرومیت او از به کار گیری اوست 9⃣ منزوی و گوشه گیر: 🔟خود سرزنشی و افسردگی: همینطور که رفتارهای سرزنشی دیگران و سرزنش خود ادامه پیدا می کند، فرد به خاطر عدم رضایت از خود و از اینکه احساس می کند گناهکار است و مدام گناه و اشتباه می کند، کم کم در دام افسردگی می افتد. حمید اکبری1401/9/4صلوات (جهادتبیین یعنی تولید محتوا) کانال من@serathamed
موضوع :عوامل انحراف نسل 1⃣کسب حرام و لقمه غیرطیّب قال الصادق عليه السلام : كَسبُ الحَرام يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ. الكافي :ج 5ص 124ح4 امام صادق عليه السلام : [اثر] درآمدحرام درنسل آشكارمیشود 2⃣ نطفه  حافظ طبرى در کتاب «الولایة» با سندش از على(علیه السلام) این حدیث را نقل کرده است : «لا یحبّنی ثلاثة : ولد الزنا ، ومنافق ، ورجل حملت به اُمّه فی بعض حیضها» ؛ (مرا سه نفر دوست ندارند : زنازاده و منافق و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده باشد 3⃣ والدین (غیر مؤمن) صلى الله عليه و آله : كُلُّ مَولودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ ، و إنّما أبَواهُ يُهَوِّدانِهِ و يُنَصِّرانِهِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مولودى بر فطرت (توحيد) زاده مى شود و اين پدر و مادر او هستند كه وى را يهودى و نصرانى بار مى آورند 4⃣ معلم و مربی(نامطلوب) الف_تعهّد (وتقوا) ندارد ب_تخصص(وتجربه)را ندارد ج_هردو(تعهدوتخصص)راندارد آیه ۲۴ از سوره مبارکه عبس است که می فرماید: «فَلْیَنظُرِ الْانسَانُ إِلىَ طَعَامِهِ» منظور از" طعام" در اینجا" علم و دانشى" است که غذاى روح انسان است، باید بنگرد که آن را از چه کسى گرفته؟ از جمله از امام باقر ع نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود:" علمه الذى یاخذه عمن یاخذه"؟ 5⃣ معاشرت ورفاقت با ناصالح قال الإمام عليّ عليه السلام: مُجالَسَةُ الأَشرارِ تورِثُ سوءَ الظَّنِّ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الأَخيارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بِالأَخيارِ ، و مُجالَسَةُ الفُجّارِ لِلأَبرارِ تُلحِقُ الفُجّارَ بِالأَبرارِ ، فَمَنِ اشتَبَهَ عَلَيكُم أمرُهُ و لَم تَعرِفوا دينَهُ فَانظُروا إلى خُلَطائِهِ ؛ فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه ِ ، و إن كانوا عَلى غَيرِ دينِ اللّه ِ فَلا حَظَّ لَهُ مِن دينِ اللّه ِ امام على عليه السلام: همنشينى با بدكاران ، بدبينى به نيكان را پديد مى آورد و همنشينى با نيكان ، بدكاران را به نيكان مى پيوندد . لذا هرگاه موقعيّت كسى بر شما مبهم گشت و دين او را نشناختيد ، به معاشرانش بنگريد . اگر اهل دين خدا بودند ، او نيز پيرو دين خداست و اگر پيرو دين خدا نبودند ، او را نيز از دين خدا بهره اى نيست 6⃣ محیط نامناسب و آلوده: منزل، مهد کودک، مدرسه، محل کار، میهمانی ها، پارک ها و حتی قبرستان ما وضع ناهنجاری دارد 7⃣ إراده ضعیف « من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته » امیرالمؤمنین علی علیه السلام :آنکه در خود احساس کرامت و بزرگواری بکند ، در جان خود احساس بزرگواری بکند ، مخالفت با شهوات‌ حیوانی برای او آسان است نقطه مقابل ، حدیثی است از امام هادی سلام الله‌ علیه . می‌فرماید : « من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره »اگر کسی‌در نزد خودش خوار بشود ، اگر کسی احساس بزرگواری را در خودش از دست بدهد یعنی خود را به عنوان یک موجود بزرگوار حس نکند و به تعبیری‌ امروزی نزدیک به این تعبیر کسی که در روح خودش احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نکند ، از شر او بترس ، از شر او ایمن مباش  (ازکرامت و شخصیت برخوردار نیست) 8⃣ عمل کرد ناصحیح دین داران الف_تعامل سرد وخشک وخشن ب_ برخورد توهین آمیز ج_تحمیل و إجبار ه_سرزنش بی جا و_سخت گیری و حسّاسیّت 9⃣ فساد مسئولین: «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردم از رفتار و کردار رهبران و مسئولان تبعیت می‌کنند، البته این عامل، سلب اختیار نمی کند که فرد علت تامّ انحراف خود را به حاکمیت نسبت دهد 🔟 سبک زندگی غلط الف_ روحیه ثروت اندوزی ب_اسراف ج_مصرف گرایی د_مقيّد نبودن به حدود الهی ه_ایمان و توکل ضعیف و_زندگی لاکچری و أشرافی 1⃣1⃣فاصله گرفتن ازعلمای ربّانی قال السجاد عليه السلام: هَلَكَ مَن لَيس لَهُ حَكيمٌ يُرشِدُهُ الف)کوتاهی متولیان فرهنگی که طبیب دوّار نبودند(آبادی میخانه ز ویرانی ماست) ب_ عدم إقبال مردم به علمای ربّانی به هر دلیلی نکته و نتیجه) موارد مذکور در عامل انحراف بودن شدت و ضعف دارد و برای عده ای چند عامل و برای عده ای حتی یک عامل، سبب انحراف شده است و نباید نسل منحرفی را به طور قطعی به یکی از موارد نسبت داد مثلا بگوییم حتما نطفه خراب است یا حتما لقمه حرام خورده است بلکه عواملی غیر از دو مورد (نطفه و لقمه) است که بیان شد حمیداکبری31/ 2 /1401 جهادتبیین یعنی تولید محتوا صلوات@serathamed