eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
586 عکس
228 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل حال بد در لسان دین 1️⃣ غفلت و إعراض از یاد خدا اَلا بذکر الله تطمئن القلوب مَن اعرض عن ذکری فانّ له معیشة صنکا 2️⃣معاشرت با اشرار امام علی ( علیه السلام) مجالسة الاشرار تورت سوءالظن بالاخیار 3️⃣تغذیه نامطلوب کمیت(ایّاک والشبع) پرهیز ار پرخوری فانّه یورث الشیئین قسوة القلب و هیجان الشهوة کیفیّت(حرام خواری) کلوا مِن الطیبات واعلموا صالحا 4️⃣ رذائل اخلاقی دروغ، سوءظن، کبر_غرور حسد، کینه و،،، 5️⃣گناه ( ولهو،لغو، لعب) 6️⃣ محیط و جّو نامناسب 7️⃣جهل ( نگرش و نگاه غلط ) 8️⃣بیکاری و اِتلاف عمر 9️⃣ عدم رعایت بهداشت و نظافت 0️⃣1️⃣ بی نظمی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع. علت امتناع فرزند آوری یا کاهش جمعیت ✅مقدمه با توجه به تأکید معارف دین و توصیه رهبری عزیز، برای تولید نسل و ازدیاد جمعیت، علل امتناع برخی از فرزند آوری تبیین می گردد و سپس نقد می شود، عوامل دو گونه است ✍عوامل اجتماعی: 1⃣ تبلیغات وسیع ومستمر که فرزند کمتر زندگی بهتر که متاسفانه به حدّ باور رسیده است!! 2⃣ عدم حمایت دولت وسیاست کلان ازفرزندان جدید (سوم وچهارم ) 3⃣ عدم توجه مردم به خانواده های پرجمعیت،مانند اجاره ندادن، تمسخر، و،،، ✍عوامل فردی 1⃣ فقر اقتصادی 2⃣ جهل فکری و فرهنگی 3⃣ عجز مدیریتی 4⃣ ترس تربیتی فرزندان ✅ نقد و توصیه هیچ کدام از عوامل مذکور، مانع جدّی وحقیقی فرزند آوری نیست کسی که دارای ایمان قوی و توکل الهی باشد با معرفت دقیق و همت عمیق، دنیا را مزرعه آخرت می بیند و برای تقرب الهی و کسب رضایت خدای سبحان، تلاش لازم را انجام می دهد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/21 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار واسطه گر ازدواج ✅مقدمه یکی از کارهای پسندیده که افراد، کمتر توفیق آن را پیدا می کنند واسطه شدن برای ازدواج هست برخی به خاطر آنکه ممکن است به طلاق منتهی بشود یا از ترس نفرین و ملامت طرفین در صورت اختلاف، به خود جرأت این کار را نمی دهند در این مقاله ویژگی هایی که واسطه گر ازدواج باید داشته باشد بیان می شود 1⃣اعتقاد وباوربه این امر داشته باشد تا سست نشود 2⃣ علاقه وعشق به خدمت 3⃣ اخلاص(فقط برای خدا) 4⃣ استعداد واسطه گری يعني روابط عمومی،تجربه، پختگی شخصیت،و...) 5⃣ علم دانش خانواده کتاب تحکیم خانواده ری شهری،و کتاب نیمه دیگرم محسن ولدی عباسی و نظام خانواده دراسلام حسین انصاریان ) 6⃣ غلو ، دروغ ، تدلیس نداشته باشد 7⃣ اخلاق حسنه 8⃣ تضمین صددرصد ندهد یعنی نباید کسی را مطلقا تأیید کند 9⃣ طرفین را با باسطح وفکر خود شان بسنجد الف_نه با سطح فکر واسطه گر باشد ب_ونه با نصاب ایده آلی نگاه کند و إلا هیچ دختر و پسری به هم نمی رسند 🔟 مقبولیت اجتماعی واسطه گر باید ثقه و مورد اعتماد باشد ✅نکته ملاک کفویت طرفین، هم سانی در میزان 6عنوان است 1_تدین2_اخلاق3_اصالت4_عقلانیت5_عزت6_عفت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/22 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : چگونه منبر مفید و مقاله علمی مطلوب تولید کنیم؟ 1️⃣ دعا و توسل استعینوا بالبصر و الصلوة 2️⃣ اخلاص جَری الله ینابیع الحکمه مِن قلبه الی لسانه 3️⃣ اُنس جدّی و مستمربا ۲ میراث پیامبر(کتاب و عترت) 4️⃣موضوع یابی ( با تاکید بر دغدغه درد، مشکل و نیاز مخاطبان) 5️⃣ دقیق خود را در معرض آن درد فرض کردن 6️⃣ ارائه راهکار و درمان با استفاده از عقل وشرع 7️⃣ تمرین کردن و خود را درآن کار( تولیدمقاله و منبر) انداختن اذا هبتَ عن شیء فَقَع فیه ( امام علی علیه السلام)فرمود از هر چیزی می ترسی خودت رادر آن وارد کن 8️⃣ پرهیز از کسالت و تنبلی 9️⃣ تسویف ممنوع ( باید در هر جا و هرزمان دغدعه تولید محتوا داشته باشد و اگراین گونه بود حتی در خواب هم معارف به او القاء و الهام می شود، واقعا این ادعا برای حقیر تجربه شده است الحمدلله) 0️⃣1️⃣ مباحثه و مشاوره با عالم ربانی حمید اکبری۹۶/۹/۲۳ اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : علل گرایش مردم به انتخاب باطل وحمایت آن 1⃣ جهالت 2⃣ لجاجت 3⃣ تکبر _ابی واستکبر :فرض الله الصلاة تنزیها عن الکبر لذا به نماز گرایش ندارد 4⃣ حبّ دنیا 5⃣ رفاقت با دوستان ناصالح 6⃣ تغذیه نامطلوب ۱- کمیت(پرخوری) ۲- کیفیت(حرام خواری) 7⃣ عدم انس با قرآن وروایات( ما ان تمسّکتم بهما لن تضلوا ابدا) 8⃣ ارتباط نداشتن با عالم ربانی (هلک من لیس له حکیم یرشده) 9⃣ عدم توجه به لذت حلال امام کاظم ( علیه السلام )اگر به لذت حلال اهمیت داده نشود ار تجارت، عبادت، رفاقت برای کسب معرفت و اصلاح عیوب باز می مانید 🔟 شرکت نکردن در مسجد و نماز جمعه 1⃣1⃣ گناهان مستمر،بدون توبه ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ(روم10) سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند! حمید اکبری۹۷/۱۱/۲۵قم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل از بین بردن غم وغصه 1️⃣دعا وتوسل دعای ندبه :و همومَنا به مکفیّه جامعه کبیره: بکم ینَفّسُ الهَمّ و یکشف الضُّرّ 2️⃣ذکر یونسیه .لا االه الا انت سبحانک انّی کنتُ من الظالمین امام صادق ( علیه السلام ) عجبتُ لِمن اغتمّ کیف لا یقرع الی قوله فانی سمعتُ الله یقول بعقبها (فاستجبنا له ونجّیناه من الغم) وکدذلک ننجی المؤمنين( انبیاء۸۸) 3️⃣اخلاق خوب 4️⃣قناعت اربعه خصال اذا اعطیتَها دفعت عنک کثیرا مِن الهَمّ والغم والذمّ حسن الخلق، والقناعه و صدق و اداء الأمانة مواعظ العددیه ح ۳۴۴۳ 5️⃣ راستگوئی و صداقت 6️⃣ امانت داری 7️⃣تغدیه مناسب علیکم بالزبیب یدهب بالغمّ مثلا زعفران /کشمش ۳۷۴۷ 8️⃣برنامه ریزی برای تفریح و لذت حلال .کوه _شنا_ دیدن مناظر زیبا ثلائه یذهبن عن وجه الحزن.الماء والخصراء والوجه الحسن 9️⃣ برطرف کردن غم دیگران، خدمت به نیازمند، حال آدم را خوب می کند. 0️⃣1️⃣ نگاه و جهان بینی درست بسیاری از مشکلات را آسان و تحمل مصائب و انجام تکالیف را راحت می کند 1️⃣1️⃣ ترک حسادت الحسود مغموم 2️⃣1️⃣مسافرت 3⃣1⃣ پرداخت قرض و بدهکاری قَالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: الدَّيْنُ غَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) بدهکارى، اندوه شب و خوارى روز است ✅خدایا، به حق خوبان درگاهت، غم و غصه های شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام را برطرف بفرما، آمّین قم۹۶/۱۱/۲۵حمید اکبری اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راهکارهای راضی کردن همسربرای ازدواج دوم ✅مقدمه یکی از پرسشهای مخاطبان این هست که اگر توانایی لازم( مالی، جنسی، عاطفی وعدالت) را برای ازدواج دوم دارد، و از سوئی تأکید رهبری بر إزدیاد فرزند هست، حال با توجه به عدم توانایی همسر برای تامین نیاز جنسی و تولید نسل، چگونه می توان همسر اول را برای ازدواج دوم راضی نمود تا خانواده آسیب نبیند، و به طلاق عاطفی و حقوقی منتهی نشود؟ 1⃣ دعا و توسل ونذر ( إستعینوا بالصبر والصلاة) 2⃣ مذاکره وتبیین آثار ازدواج دوم الف_إزدیاد نسل ب_کم شدن مجردها ج_خدمت به جامعه و،،،، 3⃣ به نام زدن بخشی از خانه ،ماشین ،زمین(تضمینی است برای راحت شدن خیال همسر ازجهت إرث و مسأله مالی) 4⃣ هدیه معنوی وقول سفر حج یا عتبات هر چند سال یک بار 5⃣ شرط ضمن عقد که بیشتر مدت پیش همسر اول باشد 6⃣ آوردن همسر, پیش مشاور آگاه و مذهبی وتبیین ازدواج دوم برای همسر اول توسط مشاور مذهبی 7⃣ در اختیار قرار دادن کتاب ومقالاتی که در این باب صحبت کرده اند مانند،زن در اسلام شهید مطهری 8⃣ مشورت با خود عیال ،غیر مستقیم مثلا از او نظر خواهی کنید اگر تو به جای خانوم های نیازمند ازدواج بودی چه می کردی؟؟؟ آیا مانع خیر شدن، جواب قانع کننده ای داری؟ جای جهاد و کار برای خدا کچاست؟ 9⃣ طرح در جلسات میهمانی تا فرهنگ سازی شود، و قبح توهمی آن که در ذهن همسر، وفامیل و مردم هست شکسته شود 🔟 تقاضای فرزند آوری از همسر اول و درخواست مُکرّر نزدیکی (البته در صورت نیازجنسی، نه بهانه و یا لجاجت )تا همسر، یا تمکین کند و یا تسلیم به قبول برای ازدواج دوم شود ✅ تذکر دین را نه مردانه و نه زنانه تفسیر نکنیم، باید دید رضایت خدا در چیست؟ وظیفه کدام است؟ حق سالار باشیم نه زن سالار یا مرد سالار، باید پا روی نفس بگذاریم و ببینیم نصرت دین و خدمت به جامعه چگونه محقق می شود و قضاوت مردم و ملامت آنان ملاک و معیار تشخیص حق نیست 1⃣1⃣ معرفی الگوهای موفق چند همسری اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/26قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : احادیث منتخب از امام صادق عليه السلام 1⃣قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است 2⃣قَالَ علیه‌السلام: إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا يَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا يَنْهَى عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ بِمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ بِمَا يَنْهَى. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: تنها کسى مى‏‌تواند امربه‌معروف کند یا نهى‌ازمنکر نماید که داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏‌کند و از آنچه نهى مى‏‌نماید آگاه باشد، عادلانه امر کند و نهى نماید، با مهربانى و نرمی امر و نهى کند 3⃣قَالَ علیه‌السلام: صَلَاحُ حَالِ التَّعَايُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِكْيَالٍ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) امام صادق علیه‌السلام فرمود: مصلحت زندگى و معاشرت اجتماعى، به پیمان‌ه‏اى پر می‌ماند که دو سوم آن هوش و زیرکى، و یک‌سومش نادیده گرفتن و تجاهل است‏. 4⃣قِيلَ لَهُ مَا الْمُرُوَّةُ؟ فَقَالَ علیه‌السلام: لَا يَرَاكَ اللَّهُ حَيْثُ نَهَاكَ وَ لَا يَفْقِدُكَ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) از امام صادق علیه‌السلام پرسیده شد: مردانگى چیست؟ فرمود: خدا تو را آنجا که منع کرده، نبیند و آنجا که امر کرده، گم نکند. 5⃣سَأَلَهُ علیه‌السلام رَجُلٌ أَنْ يُعَلِّمَهُ مَا يَنَالُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ لَا يُطَوِّلَ عَلَيْهِ، فَقَالَ علیه‌السلام: لَا تَكْذِبْ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) مردى از امام صادق علیه‌السلام درخواست کلامى کوتاه نمود که حاوى خیر دنیا و آخرت باشد، ایشان فرمود: دروغ مگو. 6⃣قَالَ علیه‌السلام: الدَّيْنُ غَمٌّ بِاللَّيْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) بدهکارى، اندوه شب است و خوارى روز https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مهارت تولید محتوا ✅مقدمه رهبری عزیز فرمودند جهاد تبيين یعنی تولید محتوا(و إرائه مناسب و به موقع آن به مخاطبان، قبل از آنکه دشمن، فکر و محتوائی را القاء کند) پرسش این است که مراحل و مهارت تولید محتوا و فکرچیست؟و چطور به دست می آید؟ تا ما هم به توفیق الهی جهادگر تبیین باشیم 1⃣ انتخاب موضوع با اهمیت و دارای أُولویّت و ضرورت : باید موضوعی را کار کرد که الآن مشکل روز جامعه، درد و نیاز مخاطبان باشد واین فهمیده نمی شود مگر باحضور در میدان(بودن درمیان مردم و فضای مجازی) 2⃣ إرائه راهکار و درمان: صرفا بیان درد، کافی نیست باید حل مشکل کرد و گره گشائی کرد،فکر نو و روش جدیدی ارائه کرد 3⃣ تحقیق و بررسی میراث علمی علماء و پژوهش گران گذشته و حال در رابطه با موضوعی که می خواهیم راجع به آن تولید محتوا کنیم چرا که موازی کاری نشود ضمن آنکه با استفاده از تجربیات دیگران تولید محتوای جدید و قوی تری صورت بگیرد 4⃣ بدون مطالعه یک دور تفسیر و منابع روائی مانند اصول کافی، نهج‌البلاغه ،نهج الفصاحه، صحیفه سجادیه، میزان الحکمه و،،،، نمی توان تولید محتوای مفید و قوی تحقق پیدا کند به قول شهید مطهری که تفکر مانند کارخانه است اول باید مواد اولیه مرغوب به او برسانیم تا به ما محصول بدهد(مواد اولیه فکر و تولید محتوا، علم مفید ومعارف دین هست که باید مفکّر، آن را داشته باشد 5⃣ دغدغه و نیّت جهادتبیین و خدمت فرهنگی داشته باشد تا توفیق تولید محتوا پیدا کندچرا که: إن تنصر الله ینصرکم من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا رسول اکرم (ص) می فرمایند: مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت ینابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ. هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‏ هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى ‏شود. 6⃣ تقوا و پرهیز از گناه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(انفال 29) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌زمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است! 7⃣ اهتمام به فکر کردن، باید در موضوع و مسأله ای که راجع به آن می خواهیم تولید محتوا کنیم،تمرکز و دقت کنیم وخود را در معرض آن قرار دهیم و به تعبیری کاملا با موضوع درگیر شویم وخود را به چالش بکشانیم و هر چیزی که مانع تفکر است را حذف کنیم(انتخاب زمان و مکان مناسب برای فکر،وپرهیز از تنبلی و بی حوصلگی) 8⃣ موجز و مختصر: با توجه به عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات،و شرایط خاص، حوصله مخاطبان إقتضای بیان طولانی یا متن زیاد نیست باید در جهاد تبيين مطالب لازم، را کوتاه و مختصر إرائه کرد، البته بدون آنکه مبهم شود،و تبیین، تحقق پیدا نکند 9⃣ مطالعه کتاب مؤلفان مُفکّر: مطالعه آثار شهید مطهری و آیة الله مصباح یزدی، استادعلی صفائی(عین صاد)و،،، بسیار مفید ومورد توصیه است، کتاب‌هایی که به فکر انسان، عمق می بخشند، روش تولید محتوا،درضمن مطالعه کتاب های مفید،به دست می آید 🔟 تحصیل علوم لازم برای مدیریت فکر وتولیدمحتوا بایدمنطق،فلسفه،اصول،درایه و کتاب هایی که به انسان مبنا می دهند را باید فرا گرفت و إلا حرف های بی اساس و پر از تناقض و خلاف عقل و شرع از او صادر می شود (متأسفانه الآن اساتیدی درحوزه و دانشگاه هستند که برخی از آنان حرفی می زنند که عزادار را به خنده و تعجب وا می دارد(تضحک به الثکلی) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1401/9/11 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: مدیریت فکر وتمرکز خیال ✅مقدمه امیرالمؤمنین علیه السلام من کثُر فکره فی المعاصی دعته الیها فکر زیاد در مورد گناه باعث میشود انسان به سمت گناه کشیده شود، برای همین فکر وخیال باید مدیریت شود،یعنی چه راهکاری وجود دارد تا افکار باطل،منفی و شیطانی در قلب و ذهن انسان نیاید؟؟ 1⃣ دعا و توسل (استعینوا بالصبر والصلاة) 2⃣ کنترل حواس پنجگانه( چرا که حواس درونی بوسیله مواد حواس بیرونی تغذیه میگردد) 3⃣ پرهیز از بیکاری ( فکر نکردن در امور نیز نوعی بیکاری است) اذا فرغت فانصب 4⃣ احساس خلوت وتنهایی نداشتن ( خدا را حاضر وناظر بداند) إنّ ربک لبالمرصاد علیم بذات الصدور امام سجاد علیه السلام فرمودند من در کنار قرآن تنها نیستم 5⃣ هدف عالی داشتن و برنامه ریزی برای آن 6⃣ مشورت گرفتن وارزیابی فکر وفهم خود توسط مشاور 7⃣ اراده جدی و تصمیم بر مدیریت فکر و خیال 8⃣ نظم(بی نظمی باعث بی تقوایی است)( اتقوا الله ونظم امرکم) 9⃣ تغذیه مناسب، کمی و کیفی 🔟 لباس مناسب ۱- تنگ نباشد ۲- عریان نباشد ۳- گرم نباشد۴- کثیف نباشد ، مثلا کفش تنگ مانع فکر وقضاوت صحیح می‌شود 1⃣1⃣ ورزش ،( کسالت وتنبلی نمی‌تواند افکار خوبی داشته باشد) 2⃣1⃣ خواب کافی ( خواب باید به اندازه وبه موقع باشد) 3⃣1⃣ معاشرت با افراد صالح والگوی مناسب در افکار موثر است 4⃣1⃣ موقعیت ، مکان ومحیط در نوع فکر ومدیریت آن موثر است 1_ نوع نشستن و خوابیدن مثلا دمر خوابیدن 2- وسایل ومناظر اطراف فرد 3-صدا ،زنگ ،نور و...در فکر موثر است 5⃣1⃣ أُنس با آیات و روایات ( تدبر و تفکر در آن) 6⃣1⃣ حذف ودفع موانع فکر ( هر چیز که میخواهد باشد) 7⃣1⃣ مطالعه آثار و برکات تفکر وآسیب های بی فکری 8⃣1⃣ زمان مناسب و وقت کافی برای فکر کردن بگذارد 9⃣1⃣ تفریح و پرداختن به لذت حلال ( امام کاظم علیه السلام فرمودند:« اگر به آن ( لذت) اهمیت ندهد از کسب معاش ،عبادت وتحصیل باز میماند») 0⃣2⃣ فضای حاجت ( به موقع به توالت برود) قم۹۶/۹/۲۳حمید اکبری اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل ریزش ها ✅مقدمه درمقابل ولایت (خدا، نبیّ،امام و فقیه) سه نوع عملکرد وجود دارد الف_ولایت پذیری ب_ولایت گریزی ج_ولایت ستیزی پرسش این است که چرا بعد از شهادت هانی فقط یک زن درکوفه حامی مسلم شد مگر خودشان از امام دعوت نکردند؟ یا لشکر حّر، مگر به امام اقتدا نکردند یس جرا امام را کشتند یا خوارج(عده ای در جنگ صفین در رکاب امام بودند) اما در نهروان، در مقابل امام جنگیدند؟! چه شد، اصحاب پیامبر، برای تبرک آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله دعوا می کردند، اما نوه پیامبر را پنجاه سال بعد کشتند، خلاصه : عوامل ولایت گریزی یا ولایت ستیزی چیست؟چرا برخی افراد از مسیرحق خارج و یا از ابتدا درجبهه حق وارد نمی شوند؟ 1⃣ جهل وجهان بینی غلط(عقاید واحکام ) النّاسِ أعداءِ ما جهلوا 2⃣ لجاجت (وجحدوا بها وإستیقنتها) اللَّجاجُة تسلُّ الرأی جریان سمرة بن جندب 3⃣ تکبّر( اَبی واستکبر وکان من الکافرین ) 4⃣ عمل کرد بد دینداران (الناس علی دین ملوکم ) 5⃣ فقر واقتصاد ضعیف (کاد الفقر ان یکون کفراً ) 6⃣ محیط فرهنگی نامناسب (در خرید خانه اول همسایه را نگاه کن) 7⃣ ارائه غلط دین وتکلیف (تهدید وتحمیل ممنوع ) 8⃣ اخلاق نامناسب برخی مسلمانان لو کنت فظّا غلیظ القلب لأنفضوا من حولک ) 9⃣ تهاجم فرهنگی (ماهواره، فضای مجازی ) انواع جنگ به راه می اندازد: الف_إجرائی( سخت، سرد و نرم) ب_تاکتیکی (نظری، فرهنگی، امنیتی اقتصادی، ترکیبی) 1⃣1⃣ کسب مال حرام یبین فی الذریّة 2⃣1⃣تنبلی وکسالت 3⃣1⃣ ارتباط نداشتن باعالم ربانی 4⃣1⃣ گناه مداوم بدون توبه سوره روم آیه ۱۰ (استناد حضرت زینب کبری سلام الله علیها برای یزید لعنة الله علیه 5⃣1⃣ عدم تمسّک به قرآن وعترت 6⃣1⃣ حسادت 7⃣1⃣ جمع آوری مال بیش از حدّ کفاف و لازم(حرص و حبّ دنیا) جریان ثعلبه که زکات مال را نداد من شرّ حاسد اذا حسد 8⃣1⃣ خانواده غیر صالح گاهی همسر و فرزند عامل ریزش و ولایت ستیزی هست مانند عبدالله بن زبیر 9⃣1⃣ حقد و کینه أحقادا بدریّة و حنینیة و خیبریّة 0⃣2⃣ حمیّت جاهلی،تعصّب بی جا و غیر منطقی اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۱۱ /۵/ ۹۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: متهم در بی دینی تأملی در کلام امام صادق عليه السلام قَالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: إِذَا صَلَحَ أَمْرُ دُنْيَاكَ فَاتَّهِمْ دِينَكَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) چون کار دنیایت سامان یافت، به دین و آئین خود بدگمان شو. 1⃣ آنچه از اصلاح دنیا مورد نهی قرار گرفته، آن است که انسان با اصلاح دنیا، دین خود را از بین ببرد؛ یعنی برای رسیدن به منافع مادی ارزش‌های دینی را زیر پا گذاشته و از خطوط قرمز عبور کند. در همین راستا امام علی(عليه السلام ) فرمود: «ولا تُصلِحَنَّ دُنیاک‏ بِفَسادِ دِینِک‏ ومَحْقِهِ…»دنیای خود را با فساد دین خود اصلاح نکنید. و «… وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَک بِدُنْیاک‏…»آخرت خود را به دنیا نفروش. 2⃣ کسی که به کسب حلال و لازم(به قدر کفایت و ضرورت) برای امرار معاش تلاش نکند او هم در دین خود تجدید نظر کند چرا که در دین حقیقی حتی برای توسعه دادن نسبت به خانواده و بیکار نبودن، توصیه وتأکید شده است، عبادت و دین به صوم و صلات منحصر نیست 3⃣ با توجّه به سخت بودن کسب حلال از یک سو، و وظيفه رسیدگی به فقراء از دیگر سو، به راحتی دنیای کسی آباد نمی شود(هر چند داشتن دنیای خوب منافاتی با دیندار خوب بودن ندارد)اما باید به خود بدگمان شود چون(ظاهرا با توجه به وضعیت جامعه وزمان، در طول تاریخ قبل از ظهور، اصل بر مشکل اقتصادی داشتن برای دیندار است) 4⃣ هر کاری و هر چیزی حتی به رنگ و قالب دینی منافات با دین باشد باید در آن دین تجدید نظر کرد چون اگر اخلاص بود نباید به راحتی جمع مال و موقعیت مناسب به دست می آورد(مگر برخی موارد استثناء مانند حضرت سلیمان و،،،) 5⃣ هیچ کس سلب اختیار نیست وهر کسی در هر شرایطی باید خود را متهم و مقصر بداند(فإتّهم دینک)یعنی به جای اینکه انگشت إتهام رابه سمت دیگران دراز کنیم اوّل خودرامتّهم وپاسحگوبدانیم) 6⃣متهم کردن دین خود یعنی ممکن است زیاد شدن نعمت،به سبب ناشکری کردن باشد امام حسین علیه السلام می فرماید: الْاسْتِدْراجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحانَهُ لِعَبْدِهِ انْ یسْبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یسْلِبَهُ الشُّکرَ. استدراج از خداوند سبحان برای بنده اش به این است که نعمت را به سوی او روانه کند و توفیق شکر نعمت را از او سلب نماید. از امام صادق علیه السلام، تفسیر آیه شریفه: ... سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ. را پرسیدند، امام علیه السلام فرمودند: هُوَ الْعَبْدُ یذْنِبُ الذَّنْبَ فَیمْلی لَهُ وَ یجَدِّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمَ فَتُلْهیهِ عَنِ الْاسْتِغْفارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرِجٌ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُ. آن بنده ای است که گناهی مرتکب می شود و به وی مهلت داده شده و نعمت هایش اضافه می گردند و همین موجب می شود از استغفار برای گناهان باز بماند، پس او از جایی که نمی داند گرفتار می گردد. همین معنا از آیه ذیل قابل استفاده است. ... لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ. اگر شکرگزاری کنید نعمت هایتان افزوده می شود و اگر کفران نعمت کنید مجازاتم سنگین است. در این آیه شریفه، اضافه شدن نعمت به عنوان اثر شکر ذکر شده است، ولی کمبود نعمت و نقص آن به عنوان اثر کفران مطرح نشده است، بنابراین چه بسا، نعمت بر ناشکر زیاد شود و خواسته هایش به وی اعطا و دعاهایش مستجاب گردد، و زندگی به ظاهر خوبی داشته باشد، ولی پایان این زندگی، عذاب قهر الهی است که می بایست در قیامت با آن روبرو شود 7⃣متهم کردن دین خود یعنی با سوء ظن به خوب شدن وضع دنیای خود بنگریم ازحضرت امير المؤمنين (علیه السّلام)نقل شده است: نعمت فراواني نديدم، مگر اين كه در كنارش حقي ضايع شده باشد 8⃣ متهم کردن خود یعنی بدانیم ریشه این وضع خوب(رفاه و آسایش همراه با بی تفاوتی و بدون دغدغه) ، مواضع ناصحیح ماست(مانندرذائل اخلاقی یا افکارغلط یاعمل بد) قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَجْتَمِعُ اَلْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَ أَمَلٍ طَوِيلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ إِيثَارِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْآخِرَةِ. امام رضا عليه السّلام فرمود:مال جمع نمى شود مگر با وجود پنج خصلت:بخل شديد،آرزوى طولانى،حرص زياد،قطع رحم،ترجيح دنيا بر آخرت 9⃣ اگر دین بر اساس (قرآن و عترت)تمسّک و تبعیت شد حتی اگر دنیای او اصلاح بود منافاتی ندارد و نباید دیگران او را متهم کنند اما شایسته است چنین کسی برای رسیدن به کمال دین داری خود را متهم کند(دغدغه خدمت و بذل مال داشته باشد) 🔟 اسلام نه تنها با کسب حرام بلکه با جمع آوری و کثرت مال حلال (بیش از حدّ کفاف)نیزمخالف است،چراکه حبّ دنیا و دلبستگی به آن، انسان را دین گریزوحتی دین ستیزمی کند اللهّمَ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمید اکبری6/ 3 /1401قم https://eitaa.com/serathamed