eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
502 عکس
172 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوغ :آثار بی عفّتی و إرضای غیر شرعی 1️⃣ انحرافات جنسی الف_خودارضائی( استمناء در پسران.استشهاء در دختران) ب_إرضاء با همجنس؛(لواط در مردان .مساحقه در زنان) ج_إرضاء با غیر همجنس (زنا.حیوان خواهی، با اشیاء و،،،) 2️⃣اختلال جنسی الف_إنزال زودرس ب.بلوغ زودرس ج.عدم رضایت جنسی 3️⃣سوءظن و بد بینی افراددر جامعه نسبت به هم 4️⃣تاخیر ازدواج 5️⃣تزلزل کانون خانواده ها 6️⃣کاهش تولیدو فعالیت اقتصادی 7️⃣افزایش جرم و جنایت 8️⃣ بی هویت شدن جامعه وبی اهمیت واقع شدن آن در جوامع بین الملل 9️⃣عقوبت و عداب الهی در دنیا و آخرت 0️⃣1️⃣مبتلا شدن به انواع بیماری های جنسی مانند، هپاتیت، سوزاک، شپش شرمگاهی و،،، ( سلامت و امنیت افراد از بین می رود 1️⃣1️⃣ اضطراب ،ترس واختلال روانی 2️⃣1️⃣وسواس 3️⃣1️⃣یاس 4️⃣1️⃣ توقف نسل یا نسل و فرزندان ناقص جمسی __روانی 5️⃣1️⃣تکثیر نسل حرام 6️⃣1️⃣قطع روابط عاطفی بین افراد که منجر به بی تفاوت شدن افراد نسبت به یکدیگر می شود شخص بی عاطفه علاوه بر انکه خودظلم می کند جلوی ظالم را نمی گیرد و بلکه حمایت نیز می کند فضایل اخلاقی و کمک به دیگران از بین می رود. 7️⃣1️⃣خودکشی 8️⃣1️⃣مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر 9️⃣1️⃣ فاصله گرفتن از اجتماع ،گوشه گیری ورهانیّت 0️⃣2️⃣ریخته شدن قبح انحرافات جنسی وتا جائی که مانند قوم لوط بی شرمانه به منزل لوط آمدند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل حمید اکبری /قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :۱۲ تفسیر از اَنا قتیلُ الغَبَرة قُتِلتُ مکروباً من کشته شده اشکم، با مصیبت، به شهادت رسیدم 1️⃣نتیجه کشتن مَن ،اشک و عزاست یعنی با روضه ابا عبدالله ،عواطف تحریک می شود و سپس عقیده مردم درست می گردد 2️⃣ با توجّه به عبارت(قتلت مکروباً) می توان گفت معنای اَنا قتیل العبرة این است که : کُشتن من به روش بسیار فجیع و غیر معمول بوده، به گونه ای که حتی اشک غیر معتقد به امام حسین را در می آورد 3️⃣ با اینکه دشمن می دانست حق با او نیست و بارها توسط امام واصحاب اِتمام حجّت شده اند اما با اشک و غم مرا کشت مانند عمرسعد ملعون 4️⃣ بنی امیّه و دشمنان با ایجاد ترس و تهدید در مردم ودر آوردن اشک آنان مجبور به کشتن من شده اند ( لا اقل عدّه ای با جبر وتهدید ابن زیاد ملعون به کربلا آمده اند) 5️⃣ با توجّه به معنای صفت مُشبهه و دوام معنا یعنی دائماً با یاد امام حسین علیه السلام در هر زمان و مناسبتی، با اشک وغم همراه است( قتیل به معنای مقتول نباشد بلکه صفت بگیریم ) 6️⃣ برای از بین بردن اشک و غم مردم قیام کردم و کشته شدم برای آنکه بنی امیّه به خاطر ظلمی که به مردم کرده بودند و دین را وارونه کردند و دنیای آنان را نیز خراب ،قیام و کشته شدن من برای آنکه اشک و آه مردم و مصیبت آنان که توسط حاکمیت طاغوت ایجاد شده بود از بین برود 7️⃣ من کشته رحمت هستم یعنی جامعه اسلامی با اشک ریختن لبریز از رحمت شده و دلها نرم شده و با یکدیکر اُلفت گیرند ( سعادت پرور فروغ شهادت ص ۳۰۰) ( اشک نماد رحمت و عطوفت است) 8️⃣ عَبَره از عبور گرفته شده ،یعنی کشته شدن امام حسین علیه السلام و إقامه عزای حضرت، باعث هدایت و عبور افراد از گناه و انحراف است 9️⃣قتیل مانند کریم در عبارت انا قتیل العَبَرة به معنای اسم فاعل باشد یعنی مصیبت امام حسین علیه السلام اشک را می کُشد(می خشکد) به عبادت دیگر در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک فراوان ریخته می شود و یا باید ریخته شود تا اشک تمام شود چنانجه امام عصر علیه السلام فرمود لأندبنّک بَدَل الدموع دَما آن قدر برای تو اشک می ریزم تا اشکم تمام شود و به جای آن خون از چشمانم جاری گردد 0️⃣1️⃣ أشک نماد، رحم و عاطفه است، امام معصوم ،رحمه الله الواسعه است بنابراین اَنا قتیل العبرة یعنی فراوان و دائما اشک ( به معنای عطوفت،رحمت ) برای هدایت و نجات مردم ریختم تا کشته شده ام . 1️⃣1️⃣ اَنا قتیل العبرة را می توان به معنای عرفی آن گرفت: من فدای اشک های شما محبّان که در آینده،می ریزید هستم مانند بنفسی انت که امام سلام الله علیها به حضرت عباس علیه السلام فرمودند 2️⃣1️⃣ با اشکی که دشمن به بهانه قتل عثمان ویا اجداد خود از مردم بر علیه اهل بیت علیه السلام در اوردند سبب کشته شدن امام حسین علیه السلام شد /احقاداً بدریّه/بغضاً لأبیک / ودر مقاتل هست به خاطر آب ندادن به عثمان ،آب را به روی آنان ببندید ( در حالیکه علی علیه السلام ) برای عثمان توسط امام حسن علیه السلام آب فرستاد و زخمی شده اند) حمید اکبری اللّهم صَل علی محمّد و آل محمّد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: علل افسردگی ودرمان آن 1⃣ جهل وجهان بینی غلط اگر شناخت فرد اصلاح بشود،دیگر از مشکلات عبور می کند شناخت صحیح الف_تدبّر در قرآن وروایات ب_ارتباط بذ عالم ربّانی ج_مطالعه خاطرات شهدا 2⃣ یأس وناامیدی 3⃣ القای ناتوانی وخود کم بینی مانند من ضعیفم ،مریضم ،نمی توانم ،نمیشه نگوید چراکه طرح عیب باعث تولید ویا توسعه آن می گردد پس دائم نگوید من افسرده‌ام ،بدبختمو،،، 4⃣ ضعف ایمان و ارتباط با خدا نداشتن 5⃣ مقایسه خود بادیگران وتوجه نداشتن به دارائیها وتوانائیهای خود وقتی فرد خودرا حقیر وضعیف ببیند واینکه دیگران داراتر وتواناترند منزوی وافسرده می گردد 6⃣ آرزوها وامیدهای ایده آلی داشتن وبعید دانستن به آن باعث اضطراب وافسردگی می گردد 7⃣ بیکاری وعدم مشغولیّت 8⃣ نداشتن هدف، برنامه ونظم 9⃣ اهمیت ندادن به لذّت حلال، وتفریح سالم 🔟 دوستان واطرافیان نامناسب ویا ناصالح(مانند برخی والدین،خواهران ،برادران ،همسر و....) اخلاق بد آنان ویا ارتباط با افرادی که افسردگی دارند 1⃣1⃣ محیط ومکان نامناسب 2⃣1⃣ تنهائی وخلوت 3⃣1⃣ عدم رعایت بهداشت ونظافت 4⃣1⃣ سوء تغذیه 5⃣1⃣ اخلاق بد و داشتن رذائل اخلاقی(سوءظن لجاجت، حسادت ،غرور ،کینه، تکبر ) 6⃣1⃣ گناه وبی تقوایی 7⃣1⃣ دیدن شکستها وندیدن موفقیتها 8⃣1⃣ انتظار محبّت وتوقع داشتن احترام و عزّت نداشتن 9⃣1⃣ غصّه کوتاهی وبی تدبیری گذشته هارا می خورد 0⃣2⃣ برای خود کرامت وشخصیت ندارد 1⃣2⃣ کسالت وتنبلی 2⃣2⃣ چاقی (عدم تحرک مورد تمسخر بودن) 3⃣2⃣ به پوچی رسیدن 4⃣2⃣ مریضی و درد داشتن 5⃣2⃣ فقرو فشار اقتصادی 6⃣2⃣ مجّرد ماندن وعدم توجّه به نیاز جنسی 7⃣2⃣ قد وقیافه خاص داشتن 8⃣2⃣ آب وهوای آلوده 9⃣2⃣ دنبال جلب رضایت مردم وبه هدف اینکه ازچشم آنان نیفتد لذا تمام دغدغه اش درنوع رفتار وگفتار، مدل لباس، چیدمان منزل و.....برای مردم زندگی می‌کند، لذا خسته وافسرده می شود چرا که نگران است دیده وپسندیده نشود 0⃣3⃣ برای خود کلاس گذاشتن و شأنی قائل شدن ولذا انتظار وتوقع از دیگران مطابق مقام توهمّی خود دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۸/۹/۱۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آثار و برکات فرزند آوری 1️⃣ مایه افتخار و مباهات پیامبرصلی الله علیه وآله(طبق روایت) 2️⃣ تقویت جامعه مسلمانان و شیعه 3️⃣ سلامتی و نشاط مادر طبق تحقیقات علمی،زنانی که فرزندان بیشتری بیاورند دارای سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند(لذا در روایت آمده یکی از ویژگی های زن خوب، ولود بودن(زن بسیار زایا) اوست 4️⃣ تربیت بهتر فرزندان برخی به بهانه آنکه قدرت تربیت چند فرزند را نداریم إقدام به فرزند آوری نمی کنند و حال آنکه تعدد فرزندان باعث هم افرایی و هم بازی و الفت یکدیگرند 5️⃣ عدم محرومیت نوه ها از داشتن خاله و دایی، عمو وعمه 6️⃣ توفیق تربیت انسانها دنیا مزرعه آخرت است هر چقدر بتواند باید تلاش کند یکی از بهترین تلاش ها تولید نسل صالح برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان علیه السلام 7️⃣ ازدیاد رزق و برکت 8️⃣ باقیات و صالحات 9️⃣مدیریت عمر و وقت ( استفاده صحیح و کامل ازظرفیت ) 0️⃣1️⃣ نصرت ولی عصر ( علیه السلام ) حمید اکبری1402/2/30قم اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آثار و برکات و ثمرات دختر ✍مقدمه : به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها،که روز دختر نام گذاری شده، در این مقاله دختر از دیدگاه روایات مورد بررسی قرار می‌گیرد 1⃣برکت در زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دختران مایه برکت هستند 2⃣ توفیق نصرت و مغفرت الهی برای والدین پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد خدای متعال کمک کار و معین او بوده و برکت و مغفرتش را شامل او خواهد ساخت 3⃣ محل زیارت ملائکه 4⃣ ثواب عبادت یک سال در هر روز برای پدر دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: در هر روز دوازده برکت و رحمت الهی بر خانه ای که در آن دختران زندگی می کنند نازل می گردد.و آن منزل. مورد زیارت و دیدار ملائکه قرار می گیرد.و آن ملائکه برای پدر آن دختران- در هر روز و شب- ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می نویسند 5⃣باقیات صالحات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره دختران فرمود: آنها باقیات صالحات بشمار می آیند 6⃣بشارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره دختران فرمود: آنها مایه بشارت هستند 7⃣برتر بودن از هزار حج و هزار جهاد و هزار قربانی و هزار ضیافت 8⃣پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد.این دختر برای او بهتر است از هزار حج. و بهتر است از هزار جهاد در راه خدا.و بهتر است از قربانی هزار شتر. و بهتر است از هزار مهمانی دادن 9⃣برداشته شدن مسئولیت جهاد و تکالیف سخت از دوش پدری که دارای سه دختر می باشد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای سه دختر باشد. مسؤولیت جهاد و تکالیف سنگین و شاق از دوش او برداشته می شود 🔟بهترین فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین فرزندان شما دختران هستند 1⃣1⃣ مایه دلخوشی و اُنس با والدین 2⃣1⃣پرستاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دختران. فرزندان خوب و نیکویی هستند.زیرا آنها مایه خوشی و انس هستند و از شما پرستاری می کنند 3⃣1⃣رأفت الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بدرستیکه رأفت و مهربانی خدای عزّ وجلّ نسبت به دختران بیشتر از پسران می باشد 4⃣1⃣رحمت الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مردی که دارای فرزند دختر می باشد مورد رحمت الهی قرار دارد 5⃣1⃣گل خوشبو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وصف دختران فرمود: آنها گل خوشبو هستند 6⃣1⃣معافیت از عوارض و مالیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: شخصی که دارای سه دختر- یا سه خواهر- باشد تکلیف جهاد از دوش او برداشته می گردد.و او از پرداخت مالیات و عوارض معاف خواهد بود 7⃣1⃣نوحه گری بر پدر امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام از خدای عزّ وجلّ درخواست نمود تا به او دختری کرامت فرماید.تا آن دختر بعد از مرگ او برایش گریه کند 8⃣1⃣ حسنات و ثواب الهی امام صادق علیه السلام فرمودد: دختران به منزله حسنات می باشند.و خدای متعال در برابر حسنات. اجر و ثواب عنایت می فرماید 9⃣1⃣ امان از آتش جهنّم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای فرزندان دختر می باشد و به آنها نیکی نماید. از گزند آتش جهنّم در امان خواهد بود امام صادق علیه السلام فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی دو دختر- یا دو خواهر یا دو عمّه و یا دو خاله- را تأمین نماید. این کار باعث دوری او از آتش جهنّم می گردد 0⃣2⃣بهشتی شدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی سه دختر- یا سه خواهر- را تأمین نماید. بهشت برای او واجب می گردد. حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند: حتّی اگر یک نفر هم باشد 1⃣2⃣همنشینی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بهشت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی دو دختر یا سه دختر را تأمین کند همراه من در بهشت خواهد بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر چه دو نفر باشند.به پیامبر صلی الله علیه و آله گفته شد: اگر یک نفر باشد چطور؟پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر چه یک نفر باشد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/30 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:صلاحیت یا مصلحت؟ دلائل انتصابات برخی از مسئولان بی کفایت از سوی رهبری عزیز چیست؟! ✅مقدمه : یکی از سؤالات مردم اینکه، چرا رهبری، با اینکه برخی از افراد تخصص یا تعهد کافی را ندارند،به آنها مسئولیت جدید می دهد و یا سلب مسئولیت از آنها نمی کند، و ممکن است همین باعث، بدبینی مردم به رهبری، نظام و روحانیت می گردد ✍پاسخ اینکه : تا موضوعی و فلسفه کاری برای ما روشن نشده، بدون تحقیق، قضاوت نکنیم، با توجه به شخصیت رهبر بزرگوار، از حیث تقوا، تجربه،صبر، بصیرت،و شجاعت و دغدغه پیشرفت نظام اسلامی و إجرای عدالت بنابراین باید گفت : گاهی إعطای مسئولیت یا إبقای آن مصلحت نظام است نه صلاحیت افراد نکته مهم : مصلحت هم اگر بر مبنای عقل وشرع باشد، عین عدالت است، چرا که عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار گیرد،حتی ممکن است کسی صلاحیت لازم را ندارد، یعنی عدالت لزوما به معنای رسیدن صاحب حق به حقش نیست گاهی عدلت یعنی مصداق حق، در شرایطی تغییر می کند که تشخیصی آن با فقیه حکیم و بصیر و شجاع هست برخی از مصالحی که ممکن است در نظر رهبری باشد: 1⃣ پیشگیری از فتنه مانندإبقای مولوی عبدالحمید، در مسند امام جمعه! اگر ایشان عزل شود به دلیل مقبولیت ایشان در نزد اهل سنت، باعث فتنه و اختلاف شدید در کشور می گردد 2⃣ گاهی برای آنکه مردم به این بلوغ وشناخت برسند که اگر ارادتی به فلان شخص دارند او در آن مسئولیت رسوا شود و خود را نشان دهد مثلا تولیت حرم امام به آقای حسن خمینی یا هاشمی رفسنجانی و،،، 3⃣ گاهی به خاطر آنکه، نیروی انسانی لازم و کافی نداریم چاره ای نیست مثلا تولیت آقای مروی برای حرم رضوی 4⃣ گاهی برای آنکه فلان شخص جذب دشمن نشود به او مسؤلیت داده می شود تا تیم او و حامیان او فتنه اکبر نکند، او را سرگرم و دلخوش به جبهه خودی می کند مانند دادن مسؤلیت،به آقای آملی لاریجانی، 5⃣ گاهی دادن مسئولیت به برخی، برای کادر سازی و اقتضای کار تشکیلاتی است مثلا تنفیذ آقای رئیسی، تا زمینه قطع سرهای إژدهای هفت سر، فراهم شود 6⃣ گاهی برای جذب حداکثری مردم به نظام هست چرا که فرد مورد نظر از مقبولیت نسبتا خوبی در برخی اقشار دارد مانند عضویت احمدی نژاد در شورای تشخیص 7⃣ گاهی فشار لابی، و مافیای قدرتهای پنهان، مانع رهبر حکیم می گردد که با مسئولیت فردی موافقت کند، البته قبول کردن رهبری از روی ترس یا رضایت قلبی به آن نیست مثلا روی کار آمدن حسن روحانی! لابی (به انگلیسی: Lobby ) به گروهی گویند که در اوضاع سیاسی کشوری از طرق مختلف قانونی سعی در اعمال نفوذ و پیشبرد دیدگاه خود را داشته باشد. 8⃣ گاهی نظام اسلامی برای پیشرفت و منفعت مردم، به تخصص و تجربه فردی،لازم دارد و چاره ای به دادن مسئولیت به طور موقت نیست، هر چند ممکن است تقوا و تعهد لازم را ندارد مثلا،،، ✅ نکته و نتیجه) الف_در مثال ها و مصادیق افراد، ممکن است نقد و نظری باشد اما اصل موارد مصلحت، قابل خدشه نیست، پس لطفا در مثال مناقشه نکنید ب_تا مردم به رشد کافی و بصیرت نرسند، امام جامعه، نمی تواند عدالت إیده آل را اجرا کند کمی فکر کنیم چرا امیرالمؤمنین علیه السلام باید به امثال اشعث، ابوموسی و،،، مسئولیت بدهد؟! ج_در نقد رهبری و نظام اسلامی، تا چیزی را نمی دانیم نگوییم مستند حرف بزنیم و مستند حرف بشنویم نباید، به گونه ای حرف زد که موجب نا امیدی مردم و تضعیف نظام باشد که به تعبیر رهبر بزرگوار، گناه نابخشودنی هست، هر کاری و هر حرفی و هر سکوتی که موجب سوء استفاده دشمن می شود باید ترک شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جهاد تبیین=تولید محتوا قم1402/2/30حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:عوامل تقرّب الهی در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها ✅ مقدمه پنج عنوان در متن زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها ،باعث رشد، کمال و تقرّب انسان به خدای سبحان، بیان شده است 1⃣تولّی( محبت به اهل بیت علیهم السلام) أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِحُبِّکُمْ، 2⃣ تبرّی(دشمنی و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام) وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ، 3⃣ إطاعت و تسلیم محض،با رضایت کامل وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ، 4⃣ إیمان و یقین به معارف نبوی، با رضایت کامل وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، 5⃣ إخلاص کامل و جلب رضایت الهی نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ ✍ نکات: 1⃣ شاید بتوان گفت متن مراحل تقرب الهی و ترتیب منطقی را بیان می‌کند یعنی: 🌹 محبت به اهل بیت علیهم هر کسی داشته باشد، نسبت به دشمنان، بغض و برائت دارد 🌷محبت به اهل بیت علیهم السلام، انسان را اهل تبعیت و اطاعت می کند 🌺اهل اطاعت، انسان را به ایمان و یقین می رساند(یعنی معرفت اجمالی انسان، با تقوا و تبعیت به معرفت تفصیلی و یقین، تبدیل می شود 🌸مطیع شدن یعنی کسب رضایت الهی 2⃣ هر یک از عناوین مذکور به تنهایی، عامل تقرّب است چرا که به یکدیگر مرتبط اند 3⃣ کسب رضایت الهی، قله و افق همه معارف دین است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/30قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : عوامل زهد ✅ مقدمه زهد به معنای نداشتن دنیا یا عدم تلاش نیست بلکه زهد یعنی : ۱_ عدم وابستگی ۲_ بی رغبتی به دنیا حال چه کنیم زاهد بشویم؟ 1⃣ دعا و توسل 2⃣ یاد مرگ 3⃣ پرهیز از مال اندوزی وکثرت مال 4⃣ مجالست با فقرا (المعاشرة موثرة) 5⃣ تلاوت وتدبُّر در آیات و روایات مخصوصاً مربوط به زهد 6⃣ مطالعه سیره انبیاء ،اوصیاء ،علما وشهدا 7⃣ تمرین( به تدریج وتحمیل بر نفس) 8⃣ تفکر در مورد فنای دنیا ( کُلّ من علیها فانّ) 9⃣ خود را شبیه زاهد کردن از باب : ان لم تکن حلیما فتحلم و اگر زاهد نیستی، خودت را شبیه زاهدان قرار بده 🔟 حُبّ خدا ،نبیّ وامام را تقویت نماید عشق به رضایت الهی وبهشت ،دنیا را در نظر انسان ناچیز میکند . شب تاسوعا ۱۳۹۶ شلمزار حمید اکبری اللّٰهُمَّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : انواع ظرف ها و ظرفیت ها 1⃣ استکان قهوه خیلی کوچک است ظرفیت برخی آدم ها اینگونه است اصلا تحمل مصیبت و حتی نعمت را ندارند گنجایش ندارند 2⃣برخی مثل لیوان برعکس توی کابینت یا روی میز رستوران اند باید او را برگردانی تا در آن آب بریزی برخی آدم ها باید برگردند و توبه کنند تا از ظرفیت آنان استفاده شود 3⃣برخی ظرف ها فقط دکوری هستند بایدبفهمیم ظرفیت وجودی ما در دنیا دکوری نیست که بی استفاده و معطل بمانیم 4⃣برخی مثل آبکش اند هر چند بزرگ اما نمی توانند آب را نگهدارند برخی به ظاهر ظرفیت بزرگی دارند اما ده ها خروجی و از بین برنده نعمت الهی دارند با رفتار و گفتار خود(بخل و بد اخلاقی و،،،) ظرفیت عظیم خود را سوراخ کرده و نمی توانند از هرنعمتی بهره ببرند و نه آن نعمت را حفظ می کنند! 5⃣برخی مثل قیف اند واسطه فیض و نعمت به ظرفیت‌های دیگر که توانایی دریافت ندارند قیف علاوه بر اینکه بهره مند از نعمت می‌شود. واسطه نعمت هم است البته به شرط آنکه وصل به ظرف باشد به ظرفیت های ضعیف توجه و ارتباط داشته باشد و فیض برساند 6⃣برخی ظرف ها آلوده است آب و غذا که در آن بریزی آلوده میشود برخی ظرفیت ها که آلوده به غرور و تکبر و لجاجت و حسادت شده اند هر نعمتی و توفیقی را که به آن دست یافته اند آلوده و خرابش می کنند! 7⃣برخی مانند آفتابه اند ظرفیت و جایگاه وجودی او در توالت است آدم هایی که فضای فکری و وجودی خود را منحصر به مسائل دنیوی، مادی و جنسی می کنند و برای قلب و فکر و دین و آخرت خود برنامه ای ندارند! 8⃣ برخی ظرف ها درب دارند برخی بی درب آدم هائی که هر چیزی را می بینند و هر چیزی را می شنوند و درب و نگهبانی ندارند مواظبتی ندارند ظرفیت آنان صادرات خوبی ندارند چون واردات خوبی نداشته اند قلب، حرم و بیت الله هست، نبايد غیر خدا، در آن راه یابد 9⃣ ظاهر برخی ظرف ها زشت و کثیف و ترک خورده است کسی رغبت نمی کند از آن استفاده کند اگر میخواهیم از ظرفیت و استعداد ما استفاده بشود مراعات آداب و اخلاق و نظافت و بهداشت را داشته باشیم 🔟برخی ظرف ها یک بار مصرف اند و برخی یک عمر مثل ظرف مسی و چدنی قابل استفاده اند ظرفیت آدم ها نیز اینگونه است برخی مقاوم، برخی مأیوس و بی خاصیت و یک بار مصرف!!! 1⃣1⃣برخی ظرف ها سطل آشغال هستند آدم هایی هستند که تمام ظرفیت و استعداد خود را در گناه و آلودگی و کثافت به کار می گیرند 2⃣1⃣ برخی لیوان ها و ظرف ها دارای دسته اند داغی و سنگینی آنان را می‌شود تحمل کرد اما گرفتن لیوان و ظرف داغ بی دسته قابل تحمل نیست برخی آدم ها هیچ راهی و جایگاهی برای پذیرش و تحمل آنان نیست بی منطق و عصبانی و بداخلاق رب اشرح لی صدری و اعوذ بک من شر نفسی و شر الشیطان 🌹نکته هر کسی فکر کند و به خود بگوید تو چه ظرفی هستی؟ و ظرفیت وجودی تو چقدر هست؟ به دنیا آمده ایم که ظرفیت پبدا کنیم انشاءالله اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری 16/ 4 /1400 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تشبیه مرگ به مسافرت ✅ مقدمه برای شناخت بهتر مرگ و آمادگي بیشتر برای معاد و آخرت، لازم است با مثال، موضوع مهم رحلت، روشن شود،نگرانی راننده ونرسیدن ماشین به مقصد به عوامل متعددی بستگی دارد، در این دنیا ما مثل راننده هستیم 1⃣ کمبود بنزین تزوّدوان فانّ خیر الزادالتقوی ( بقره ۱۹۷) 2️⃣ نقض فنی 3️⃣ ماشین سرقتی 4️⃣ جنس قاچاق دارد 5️⃣سرعت و سبقت غیر مجاز 6️⃣ همراهان ناصالح و خلاف کار 7️⃣ تنهائی در جاده(طولانی و تاریک) 8️⃣ نبودن علائم رانندگی و راهنما 9️⃣ نداشتن هدف و مقصد 0️⃣1️⃣! نداشتن گواهینامه و عدم تجربه کافی رانندگی 1️⃣1️⃣ کامل نبودن مدارک(بیمه،معاینی فنی و...) 2️⃣1️⃣ عبور درخیابان ورود ممنوع 3️⃣1️⃣ پلیس بد یا پلیس حسّاس 4️⃣1️⃣ جاده و راه خراب (خاکی، پر از دست انداز، پر پیچ و خم نهاوند۹۸/۴/۲۸حمیداکبری اللّهُم صَل علی محمّد وال محمّد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :اصلاح چیست؟و إصلاح طلب حقیقی کیست؟ ✅مقدمه اگر کسی مُدّعی اِصلاحات است باید طبق اصول عقلی وشرعی باشد دراین صورت همه انبیاء وائمه علیهم السلام اصلاح طلب بودند و الاّ منافقین هم می گفتند ( نحن مُصلِحون ) معیار اصلاح طلب واقعی: 1️⃣مبارزه با طاغوت، اِستکبارو مظاهر شرک 2️⃣مخالفت با فساد و منکر ( نه آنکه بگوید آزادی مُطلق و هر چه خواست مردم است حتی اگر بدحجابی، همجنس بازی و سگ بازی را بخواهند) 3️⃣ ترویج دین و ارزشهای اسلامی و بالا بردن سطح انتخاب مردم و اصلاح سبک زندگی( یُعُلّمهم و یزکیّهم ) 4️⃣ اِصلاح رذائل اخلاقی در خود و جامعه،مانند لجاجت،حسادت،جهالت بخل و تعصّب بی جا و،،، 5️⃣شروع تغییر را از خود،خانواده و خویشاوند و خودی ها قراردهد (قوا انفسکم و اهلیکم نارا) ( واَنذر عشیرتک الأقربین) نه اینکه خود را بی عیب بداند یا ابتدا به عیب دیگران بپردازد! 6️⃣ اصلاح قوانینی که ضد عدالت است چرا که باعث اذیت مردم و مانع رسیدن به حقوق است 7️⃣ تذکر و حتی حذف افرادی که درکار و گفتار خود کوتاهی ویا حتی مخالفت با دین و نظام اسلامی داشته اند ( نه چشم پوشی و اهمال کاری و حتی دادن مسئولیت جدید به افرادی که تخصص یا تعهد لازم را ندارند) 8️⃣ از هر فرد شایسته استفاده شود نه آنکه چون فردی از حزب مخالف است او را به کار نگیرد 9️⃣ اقدام عملی و جدّی برای رفع موانع ازدواج و اشتعال جوانان 0️⃣1️⃣ نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی (زندگي مصرف گرائی، اسراف و لاکچری بازی اصلاح طلبی نیست) اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/2 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: اصول حقیقی چیست؟و اُصول گرای واقعی کیست؟ ✅ مقدمه اگر کسی مُدّعی اصول گرایی است باید به این موارد معتقد و ملتزم باشد و إلّا حرف باطل میزند ویا حرف حقی که اراده باطل دارد معیار اصول گرائی حقیقی: 1⃣ خدا محوری ،توحید ( ورضایت خدا) نه خواست انسان ( اومانیسم و انسان محوری باطل است) 2⃣ اعتقاد و اطاعت از نبیّ اکرم وامام معصوم(باید قول،فعل وتقریر معصوم،ملاک احکام وافعال انسان باشد) 3⃣ هر کسی مسئول عمل خود است و باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشد و آثار عمل خود را می بیند. 4⃣ هر عمل واقدامی که باعث نفوذ و تسلط غیر خودی بر مسلمانان ونظام اسلامی میگردد روا نیست ( لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا) 5⃣ ملاک شایسته بودن تقوا ( تعهد) است انّ اکرمکم عندالله اتقیکم ،البته همراه تخصص ( حفیظ علیم) 6⃣ فضایل اخلاقی مانند صداقت،کرامت،شجاعت و.....در انتخاب وعمل 7⃣ تبری نسبت به دشمنان وعدم اطمینان به آنان( هیهات منّا الذّله)( اشدّاء علی الکفار) 8⃣ عدالت در همه جا و برای هر کس لازم است(نه اهمال و چشم پوشی در حق خودی ها) 9⃣ مصلحت عقلایی نیز از مصادیق عدالت وحق است.(یکی از اصول مهم تدبیر و تشخیص موضوع بر مبنای عقل وشرع است که عین عدالت است) 🔟 انتقاد( امر به معروف و نهی از منکر ) باید در جامعه نهادینه شود ( تواصوا بالحق)مخصوصاً نسبت به حاکمیت و مسئولین اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/2 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار نیک بودن انسان 1⃣ تمایل افراد به سمت او قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: (خالطوا الناس مخالطة اِن عشتم حنّوا الیکم )حن ّیعنی میل کردن به یک سو باید به گونه ای زندگی کرد که اطرافیان، دوست داشته باشند که به طرف او بیایند 2⃣ گریه واشک در فقدان او ادامه روایت مذکور :واِن متّم بَکوا علیکم( ‌اگر روزی از دنیا برود ویاحتی به مسافرت یا مهاجرت ،اطرافیان دلتنگ وغمگین بشوند معلوم می شود وجودش مفید وموَُثّر بوده است) 3⃣ شهادت واقعی مؤمنان درنماز میّت همه با اطمینان و ایمان بگویند : انّا لانعلم منه الاّ خیرا 4⃣ اکثراً در حال سکوت است البته سکوت او از روی جهالت ،خجالت یا ترس نیست بلکه هروقت لازم باشد از روی حکمت حرف می زند(الصمت بابُ من ابواب الحكمة ) اظهار فضل نمی کند و تا نپرسند حرفی نمی زند 5⃣ امید خیر در او داده می شود واهل خیر،و نفع به همه است .برخی افراد به گونه ای رفتار کرده‌اند که به آنها می شود اعتماد کرد خواهش انسان را ردّ نمی کنند بابزرگواری حاجت را پاسخ می دهند. 6⃣ اصلاح ذات البین می کند و کلامش فصل الخطاب است( حرف او را همه حجّت و معتبر می دانند ) 7⃣ اهل مسجد،و مؤمنین اورا تایید وبه نیکی او را می شناسند 8⃣ از او اذیتی گزارش نشده وهمه از شرّاو در امانند. 9⃣ محبوب قلوب همه است إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا(مریم 96) همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. 🔟 امانتداری و صدق حدیث(طبق روایات که نیکی فرد به کثرت نماز و روزه نیست) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عیبهای ما مردم وآسیب شناسی زمان کنونی. ✅ مقدمه امام صادق علیه السلام: احبّ اخوانی الیّ من اَهدی الیّ عیوبی محبوب ترین انسان(که مانند برادر من می ماند) در نزد من کسی است که عیب های من را به من تذکر دهد بنابراین لازم است به عنوان برادر دینی، خود را آسیب شناسی و ارزیابی کنیم که گرفتار چه عیب هایی هستیم؟؟! 1⃣ ضعف معرفت وجهان بینی غلط 2⃣ ضعف ایمان وعقاید ناقص و باطل 3⃣ إهمال درانجام واجبات مخصوصا نماز 4⃣ کم توجّهی به مسأله حق ّالناس 5⃣ اتلاف عُمر وسرگرمی به کارهای لغو، لهو و لعب امام عسکری علیه السلام فرمود ما للعب خلقنا بل للعلم و العبادة ما برای بازی خلق نشدیم بلکه بر کسب علم و عبادت به دنیا آمده ایم 6⃣ انتطار عمل وقانون گرایی از غیر اما خود متعهد به آن نیستیم 7⃣ غفلت وبی توجّهی به مشکلات یکدیگر( فامیل وهمسایه از هم خبرندارند) 8⃣ اسراف وتجمّلات وچشم وهم چشمی(در آب و برق، نان ،غذا، جهیزیه ،لباس وغیره) 9⃣ قضاوت براساس گمان، سوءظن وتهمت وشایعه. 🔟 کم دقّتی درکسب مال حلال و بی توجهی و بی پروایی در کسب حرام( ربا، دزدی، حق الناس، تصرف در إرث ورّاث و....) اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۷/۱۱/۱۱قم https://eitaa.com/serathamed