eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
585 عکس
227 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار کمال عقل؟ امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرموده‌اند. لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: عقل کسی کامل نیست تا آنکه ده ویژگی را داشته باشد 1⃣ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. از او اميد خير باشد 2⃣وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. مردم از بدى او در امان باشند 3⃣ يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، خير اندك ديگرى را بسيار شمارد 4⃣ وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. خير بسيار خود را اندك شمارد 5⃣لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود 6⃣ وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود 7⃣ أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد 8⃣ وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد 9⃣ وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد سپس فرمود: دهمین و چيست 🔟ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى». دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/10 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: موجبات عزّت 1⃣ دعا وتوسل :دعای عرفه (وذللّنی بین يديك واعزّنی عندک خلقک ) 2⃣ ولی خداشدن: دعای عرفه (وأولياء بعزّة يعتزّون ) دوستان خدا به عزّت او عزّتمندند 3⃣ صداقت :امام صادق ع )الصّدق عزّوالجهل ذُل ّ) 4⃣ عدم آزار نسبت به مردم :امام صادق فرمود :(شرف المؤمن صلاته باليل وعزّه كُفّ الاّذی عن الناس ) 5⃣ رهاکردن قیل وقال :امام علی علیه‌السلام: (وعزّه ترک القال والقیل ) 6⃣ حلیم وصبور: امام علی علیه‌السلام: لاعزّ کالحلم . 7⃣ اطاعت از اهل بیت: امام سجاد علیه السلام: (طاعة ولاة ِالأمر تمام العِزّ ) 8⃣ انصاف 9⃣ اخذ به حق وپایبندی به حقّ 🔟 گذشت از ظلم. 1⃣1⃣حفظ زبان امام کاظم احفظ السانک تعزّ 2⃣1⃣ اطاعت پروردگار امام صادق عليه السلام من اراد عزاً فلینتقل مِن ذُلّ معصية الله إلى عزّ طاعة الله 3⃣1⃣ قناعت عزّ من قَنَعَ 4⃣1⃣ چشم پوشی از اموال غیر انبیاء چشم طمع نداشتند 5⃣1⃣ کظم غیظ در راه خدا ادامه دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/10قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مفهوم شناسی حسین منّی و أنا من حسین ✍مقدمه با دقت در متن روایت ،احتمالات متعددی قابل طرح است که هر کدام باعث تنبّه و هدایت انسان و عشق بیشتر به ابا عبدالله الحسین علیه السلام می شود 1⃣ شاید یکی از معانی حسین منی وانا من حسین این باشد که امام حسین از هیچ زنی حتی فاطمه سلام الله علیه شیر نخورد و تغذیهءی حضرت از انگشت ابهام پیامبر بود وتا دو یا سه روز احتیاج به غذا نداشت ویا زبان در دهان حضرت می‌گذاشت تا سیر شود وخدا می‌خواست امامت از این طریق در فرزندان امام حسین علیه‌السلام باشد اما چون امام حسن قرار بود چنین بشود اما مسافرت پیامبر تا سه روز طول کشید وفاطمه سلام الله ترحّم کرد و شیر به امام حسن علیه السلام داد ( امام حسن علیه السلام مادری است) 2⃣ مراد از حسین منی ،علم پیامبر است جلاء العیون ص ۶۸۵ 3⃣ هر که مرا دوست بدارد « پیامبر» حسین را دوست دارد و بالعکس حسین علیه السلام نیز، پیامبر اعظم را دوست دارد و در نتیجه خدا امام و محبین امام را دوست دارد 4⃣ هردو از یک نورهستند أنا وعلیّ من شجرة واحدة و سائر الناس من شجر شتّی 5⃣ هردو یک مکتب ویک سیره را تبلیغ میکنیم امام حسین علیه‌السلام:( اسیر بسیرة جدی) 6⃣ إبقاء دین واحیاء رسول توسط امام حسین علیه‌السلام بود أشهدأنّک قد أقمت الصلوة وآتیت الزکواة 7⃣ فقط خط ومکتب حسین علیه السلام مُفسّر حقیقی دین است وأنا من حسین 8⃣ حسین از نسل من ونسل من از حسین علیه‌السلام است تسعة المعصومین من ذریة الحسین علیه السلام 9⃣ هر کدام جای یکدیگر بودیم مثل همان اتفاقی که برای دیگری افتاد در زمان خود عمل میکردیم یعنی پیامبر هم جای امام حسین بود همین قیام را انجام میداد 🔟 اگر ولکم فی رسول الله اسوة حسنة، پس در امام حسین علیه السلام نیز اسوة حسنة هست. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/11قم ،،، لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : فلسفه دعا🤲 چرا باید اهل دعا باشیم؟ ✍مقدمه اگر خدای حکیم ،طبق مصلحت، دعا را مستجاب می کند پس چرا باید دعا کنیم، چرا که هر وقت مصلحت بود خدا عنایت می کند 1⃣ خود دعا عبادت و بلکه مغز و روح عبادت است(الدّعا مُخّ العبادةَ) 2⃣ گاهی دعا خودش مصلحت ساز است 3⃣ دعا دستور و مطلوب خدای حکیم هست(أُدعونی) 4⃣ دعا به انسان آرامش و انگیزه تلاش و حرکت می دهد(ألا بذکر الله تطمئن القُلوبَ) 5⃣ دعا یعنی امید به آینده،و عبور از مصائب و مشکلات و جبران شکستها 6⃣ اعلام فقر مطلق عبد قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا(فرقان/77) بگو که اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران (آیات حق را) تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد. 7⃣تذکر و تلنگر به غافلین دعا آموزش عملی معنویت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/11 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:آسیب شناسی مجالس روضه و عزاداری ✍مقدمه : برای گرفتن نتیجه مطلوب و مؤثر باید آسیب ها را شناسایی کرد و آنها را دفع یا رفع کرد آسیب ها و آفت هائی که بیان می گردد متاسفانه کم و بیش در اکثر مجالس وجود دارد که همه باید تدبیر و تلاش کنند تا اصلاح شود تا نتیجه لازم از روضه و عزا، به دست آید ان شاء الله 1⃣ طولانی شدن جلسه (منبری ،یا مداحی ) 2⃣ صدای بلند بیش از حدّ ضرورت (پخش آن در داخل وبیرون مجلس که اصلا ضرورت ندارد باعث آزار، انزجار و حقّ الناس هست) 3⃣ تزاحم چند جلسه در یک ساعت دریک محله (مثلا ًهم زمان مسجد وحسینیه ویاچند خانه دریک زمان مجلس می گیرند) بهتر است بانیان طوری برنامه ریزی و هماهنگی کنند تا در ساعات و أیام دیگر برقرار شود تا استفاده بهتر وبیشتر گردد 4⃣ اکتفا به مداحی وبی اعتنائی به منبری وحتی گاهی دعوت نکردن از روحانی! 5⃣ صداوتصویر درقسمت بانوان نقش مهمی درتوجّه وتمرکز آنان به خطابه ومطالب دارد والّا استفاده مطلوب نمی شود 6⃣ روضه های دروغ ویا مطالب غیر مرتبط باعث می شود باعث وهن دین وحتی ریزش جوانان ازدینداری می شود 7⃣ رسم های غلط علاوه برآنکه مصداق غم وعزاداری لا اقل دراین زمان نیست بلکه گاهی باعث وهن مکتب اهل بیت علیهم السلام وشیعیان می گردد مانند نوع خاص عزاداری زنجیر زنی وسینه زنی و.... 8⃣ سکولار شدن هیئآت ومجالس روضه به گونه ای که کاری به انقلاب ومسائل روز ندارد واصلا ًنباید طبق دستور بانی ورود پیداکرد. و دین را فقط نماز، روزه و روضه می داند و کاری به نظام، انقلاب و سیاست ندارد 9⃣ کم توجهی به احکام، اخلاق و سبک زندگی اسلامی سخنران و مداح باید از مطالب و محتوای فاخر و عالی داشته باشند 🔟 اسراف الف_در برگزاری مراسم منافاتی ندارد که در تعظیم مجلس ابا عبدالله الحسین علیه السلام، مواظب اسراف و تبذیر و حاشیه های غیر ضروری پرهیز شود ب_در پذیرائی بیش از حدّ نذری گرفتن عده‌ای و دور ریختن آن و گاهی محروم شدن عده ای دیگر از دریافت غذای نذری 1⃣1⃣ بی توجهی به وقت نماز و إقامه نماز اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/14قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :درس‌هايی از قيام ۱۵ خرداد ✍مقدمه تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در پی بازداشت امام سید روح‌الله خمینی، در انتقاد به لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد. ✍قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگي‌ها و شاخصه‌هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد. نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درسهای خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد. 1⃣ اول اينكه به نقش دين، مذهب و علمای دينی در تحولات سياسی - اجتماعی توجه كنيم و حضور گسترده مردم در اين قيام را مرهون معنويت‌خواهی و دين‌گرايی مردم بدانيم. به‌طوري كه مبدا اين قيام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قيام امام حسين(علیه السلام ) بوده و مهم‌ترين نقطه استمرار خود را در همين ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دينی و حضور مردم داشته است. 2⃣دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است. در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند. 3⃣سومين درس اين قيام به همه ملت‌های آزاديخواه جهان اين است كه اگر مردم، متحد در مقابل ديكتاتورها ايستادگی كنند و حاضر به فدا كردن جان خود در راه ارزش‌ها باشند، پيروز می‌شوند. اگر چه قدرت‌های خارجی نيز از آن ديكتاتورها حمايت كنند. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/14