eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: اهداف و فلسفه قیام امام حسین علیه السلام ✍مقدمه مطابق منابع دین، و تحلیل علماء، اهدافی برای قیام امام حسین علیه السلام بیان شده، خلاصه آن: 1⃣ نجات از جهالت (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة) 2⃣ امر به معروف و نهی از منکر 3⃣ دعوت مردم کوفه ( حمایت مردمی) 4⃣ شهادت طلبی 5⃣ تشکیل حکومت 6⃣ اصلاح امت پیامبر 7⃣ عمل به سیره پیامبر ( اسیر بسیرة جدّی) 8⃣ عدم بیعت با یزید ( مثلی لا یبایع مثله و هبهات منّا الذّلة) 9⃣ صرفأ دفاع بوده نه قیام 🔟 مقابله با اسلام طاغوتی: چرا که اگر بیعتی رخ می‌داد یا حتی اگر درخواست بیعتی نبود در مقابل بدعت گذار وکسی که باعث محو دین است وظیفه عالم اظهار علم ومقابله است. 🔺نکات و نتایج مهم 1⃣ اهداف میتواند قابل جمع ودر طول یکدیگر باشد و هیچ منافاتی با هم ندارد 2⃣ برخی اهداف در عرض یکدیگرند اما هر یک در صورت تحقق،نیکو و مطلوب است مانند شهادت یا حکومت قرآن می‌فرماید ( إحدی الحسنیین یکی از دو نیکویی) 3⃣ برخی اهداف اصلی و برخی فرعی و زمینه هدف اصلی است مثلأ نامه های کوفی یا دفاع هدف فرعی و اصلاح جامعه هدف اصلی می باشد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۹۶/۴/۳۱ قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار کمال عقل؟ امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرموده‌اند. لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: عقل کسی کامل نیست تا آنکه ده ویژگی را داشته باشد 1⃣ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. از او اميد خير باشد 2⃣وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. مردم از بدى او در امان باشند 3⃣ يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، خير اندك ديگرى را بسيار شمارد 4⃣ وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. خير بسيار خود را اندك شمارد 5⃣لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود 6⃣ وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود 7⃣ أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد 8⃣ وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد 9⃣ وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد سپس فرمود: دهمین و چيست 🔟ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى». دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/10 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: موجبات عزّت 1⃣ دعا وتوسل :دعای عرفه (وذللّنی بین يديك واعزّنی عندک خلقک ) 2⃣ ولی خداشدن: دعای عرفه (وأولياء بعزّة يعتزّون ) دوستان خدا به عزّت او عزّتمندند 3⃣ صداقت :امام صادق ع )الصّدق عزّوالجهل ذُل ّ) 4⃣ عدم آزار نسبت به مردم :امام صادق فرمود :(شرف المؤمن صلاته باليل وعزّه كُفّ الاّذی عن الناس ) 5⃣ رهاکردن قیل وقال :امام علی علیه‌السلام: (وعزّه ترک القال والقیل ) 6⃣ حلیم وصبور: امام علی علیه‌السلام: لاعزّ کالحلم . 7⃣ اطاعت از اهل بیت: امام سجاد علیه السلام: (طاعة ولاة ِالأمر تمام العِزّ ) 8⃣ انصاف 9⃣ اخذ به حق وپایبندی به حقّ 🔟 گذشت از ظلم. 1⃣1⃣حفظ زبان امام کاظم احفظ السانک تعزّ 2⃣1⃣ اطاعت پروردگار امام صادق عليه السلام من اراد عزاً فلینتقل مِن ذُلّ معصية الله إلى عزّ طاعة الله 3⃣1⃣ قناعت عزّ من قَنَعَ 4⃣1⃣ چشم پوشی از اموال غیر انبیاء چشم طمع نداشتند 5⃣1⃣ کظم غیظ در راه خدا ادامه دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/10قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مفهوم شناسی حسین منّی و أنا من حسین ✍مقدمه با دقت در متن روایت ،احتمالات متعددی قابل طرح است که هر کدام باعث تنبّه و هدایت انسان و عشق بیشتر به ابا عبدالله الحسین علیه السلام می شود 1⃣ شاید یکی از معانی حسین منی وانا من حسین این باشد که امام حسین از هیچ زنی حتی فاطمه سلام الله علیه شیر نخورد و تغذیهءی حضرت از انگشت ابهام پیامبر بود وتا دو یا سه روز احتیاج به غذا نداشت ویا زبان در دهان حضرت می‌گذاشت تا سیر شود وخدا می‌خواست امامت از این طریق در فرزندان امام حسین علیه‌السلام باشد اما چون امام حسن قرار بود چنین بشود اما مسافرت پیامبر تا سه روز طول کشید وفاطمه سلام الله ترحّم کرد و شیر به امام حسن علیه السلام داد ( امام حسن علیه السلام مادری است) 2⃣ مراد از حسین منی ،علم پیامبر است جلاء العیون ص ۶۸۵ 3⃣ هر که مرا دوست بدارد « پیامبر» حسین را دوست دارد و بالعکس حسین علیه السلام نیز، پیامبر اعظم را دوست دارد و در نتیجه خدا امام و محبین امام را دوست دارد 4⃣ هردو از یک نورهستند أنا وعلیّ من شجرة واحدة و سائر الناس من شجر شتّی 5⃣ هردو یک مکتب ویک سیره را تبلیغ میکنیم امام حسین علیه‌السلام:( اسیر بسیرة جدی) 6⃣ إبقاء دین واحیاء رسول توسط امام حسین علیه‌السلام بود أشهدأنّک قد أقمت الصلوة وآتیت الزکواة 7⃣ فقط خط ومکتب حسین علیه السلام مُفسّر حقیقی دین است وأنا من حسین 8⃣ حسین از نسل من ونسل من از حسین علیه‌السلام است تسعة المعصومین من ذریة الحسین علیه السلام 9⃣ هر کدام جای یکدیگر بودیم مثل همان اتفاقی که برای دیگری افتاد در زمان خود عمل میکردیم یعنی پیامبر هم جای امام حسین بود همین قیام را انجام میداد 🔟 اگر ولکم فی رسول الله اسوة حسنة، پس در امام حسین علیه السلام نیز اسوة حسنة هست. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/11قم ،،، لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : فلسفه دعا ✍مقدمه اگر خدا ،طبق مصلحت، دعا را مستجاب می کند پس چرا باید دعا کنیم، چرا که هر وقت مصلحت بود خدا عنایت می کند 1⃣ خود دعا عبادت و بلکه مغز و روح عبادت است(الدّعا مُخّ العبادةَ) 2⃣ گاهی دعا خودش مصلحت ساز است 3⃣ دعا دستور و مطلوب خدای حکیم هست(أُدعونی) 4⃣ دعا به انسان آرامش و انگیزه تلاش و حرکت می دهد(ألا بذکر الله تطمئن القُلوبَ) 5⃣ دعا یعنی امید به آینده،و عبور از مصائب و مشکلات و جبران شکستها اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/11 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:آسیب شناسی مجالس روضه 1⃣ طولانی شدن جلسه منبری ،مداحی ) 2⃣ صدای بلند بیش از حدّ ضرورت (پخش آن درداخل وبیرون مجلس ) 3⃣ تزاحم چند جلسه دریک ساعت دریک محله (مثلا ًهم زمان مسجد وحسینیه ویاچند خانه دریک زمان مجلس می گیرند) بهتر است بانیان طوری برنامه ریزی و هماهنگی کنند تا در ساعات و أیام دیگر برقرار شود تا استفاده بهتر وبیشتر گردد 4⃣ اکتفا به مداحی وبی اعتنائی به منبری وحتی گاهی دعوت نکردن از روحانی. 5⃣ صداوتصویر درقسمت بانوان نقش مهمی درتوجّه وتمرکز آنان به خطاب ومطالب دارد والّا استفاده مطلوب نمی شود 6⃣ روضه های دروغ ویا مطالب غیر مرتبط باعث می شود باعث وهن دین وحتی ریزش جوانان ازدینداری می شود 7⃣ رسم های غلط علاوه برآنکه مصداق غم وعزاداری لا اقل دراین زمان نیست بلکه گاهی باعث وهن مکتب اهل بیت علیهم السلام وشیعیان می گردد مانند نوع خاص عزاداری زنجیر زنی وسینه زنی و.... 8⃣ سکولار شدن هیئآت ومجالس روضه به گونه ای که کاری به انقلاب ومسائل روز ندارد واصلا ًنباید طبق دستور بانی ورود پیداکرد. و دین را فقط نماز، روزه و روضه می داند و کاری به نظام، انقلاب و سیاست ندارد 9⃣ کم توجهی به احکام، اخلاق و سبک زندگی اسلامی سخنران و مداح باید از مطالب و محتوای فاخر و عالی داشته باشند 🔟 اسراف الف_در برگزاری مراسم منافاتی ندارد که در تعظیم مجلس ابا عبدالله الحسین علیه السلام، مواظب اسراف و تبذیر و حاشیه های غیر ضروری پرهیز شود ب_در پذیرائی بیش از حدّ نذری گرفتن عده‌ای و دور ریختن آن و گاهی محروم شدن عده ای دیگر از دریافت غذای نذری 1⃣1⃣ بی توجهی به وقت نماز و إقامه نماز اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/14قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :درس‌هايی از قيام ۱۵ خرداد ✍مقدمه تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در پی بازداشت امام سید روح‌الله خمینی، در انتقاد به لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد. ✍قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگي‌ها و شاخصه‌هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد. نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درسهای خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد. 1⃣ اول اينكه به نقش دين، مذهب و علمای دينی در تحولات سياسی - اجتماعی توجه كنيم و حضور گسترده مردم در اين قيام را مرهون معنويت‌خواهی و دين‌گرايی مردم بدانيم. به‌طوري كه مبدا اين قيام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قيام امام حسين(علیه السلام ) بوده و مهم‌ترين نقطه استمرار خود را در همين ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دينی و حضور مردم داشته است. 2⃣دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است. در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند. 3⃣سومين درس اين قيام به همه ملت‌های آزاديخواه جهان اين است كه اگر مردم، متحد در مقابل ديكتاتورها ايستادگی كنند و حاضر به فدا كردن جان خود در راه ارزش‌ها باشند، پيروز می‌شوند. اگر چه قدرت‌های خارجی نيز از آن ديكتاتورها حمايت كنند. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/14
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع ظهور امام عصر علیه السلام کیست؟ ✍مقدمه سه گزینه را می توان به عنوان مانع ظهور مطرح کرد، هر یک را در این مقاله بررسی می کنیم تا مانع حقیقی معلوم گردد(موانع ظهور در قالب سه کلمه با حرف خاء) 1⃣ آیا خدا مانع است؟! ✍پاسخ آن‌که خدای سبحان هیچ کدام از ضعف و نقصی که مانع ظهور باشد،را ندارد(صفات سلبی) الف _خدا بخیل نیست(غنیّ، وکریم) ب_خدا ظالم نیست( انّ ربّک لیس بظلّام للعبید) ج_عاجز نیست (إنّ الله علی کل شیء قدیر) د_خدا جاهل نیست(علیم وحکیم) ه_خدا غافل نیست و_خواب و چُرت هم ندارد ( لا تأخذه سنة ولا نوم) ✅ اگر خدا رشد وهدایت مردم را نمی خواست ارسال رُسل و إنزال کُتب معنا نداشت تأکید بر بلّغ ما أُنزل لغو بود پس اشکال از خدا نیست وخدای حکیم کار لغو نمیکند 2⃣ آیا خلیفة الله یعنی خود حضرت صاحب عجل الله مانع ظهور است؟! ✍ پاسخ آنکه به دو دلیل امام عصر علیه السلام مانع ظهور نیست الف) گفته شود حضرت دلش نمیخواهد بیاید ⬅️ نقد: امام معصوم کارش براساس نفس و سلیقه شخصی نیست او دارای عصمت است ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ب) آمادگی و توانائی مدیریت اداره جهانی را فعلا ندارد ⬅️ نقد: امام دارای علم الهی است و سن وتجربه و علم إکتسابی در مورد امام مفهوم و معنایی ندارد 3⃣ خلق الله و مردم مانع ظهورند؟! ✍ وقتی خدا و خلیفة الله مانع ظهور نیستند پس قطعا خلق الله و مردم مانع ظهور هستند(غیبته منّا) مانع بودن مردم از چند جهت است الف) جهل (وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله) ب) ظلم ج) عجز لذا گفته شده برای فرج دعا کنید و افضل الاعمال انتظار الفرج انتظار عمل است پس باید عمل و اطاعت کرد گناه،فساد، کسالت،بی تدبیری و،،، مانع ظهور است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/18قم https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارگاه سبک زندگی دینی و معارف مهدوی سه شنبه ها ساعت 4ونیم بعد از ظهر تا أذان مغرب ان شاء الله مسجد مقدس جمکران درب 2،داخل صحن اوّل، غرفه سمت راست https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نقشه و طرح کلّی مراحل تربیت فرزندان 1⃣ قبل از ازدواج ✍ برای تشکیل و تربیت نسل، باید ابتدا در انتخاب همسر دقت کرد، نقش والدین صالح مخصوصا مادر در تربیت فرزند بسیار مُؤثر است، إصالت، عقلانیت، عفّت، عزّت، دیانت و اخلاق شش شاخص انتخاب همسر مطلوب است 2⃣ بعد از ازدواج ✍ این مرحله خود دو بخش دارد ⬅️الف_قبل از تولد 1_قبل از انعقاد نطفه که خود آداب و احکام و ادعیه و شرایط آن باید مراعات شود 2_هنگام حمل و دوران بارداری خوراک مادر، رفتار و حالات مادر، و حتی شنیدن قرآن یا موسیقی و،،، در جنین مؤثر است ⬅️ب_بعد از تولد ✍ این مرحله طبق روایت به سه بخش تقسیم می گردد الف_۷ سال اول_ امیر ⬅️ امیر بودن فرزند یعنی مراعات 4 عنوان (فاء) 1_فریاد نزنیم 2_فرمان ندهیم 3_فشار نیاوریم (تحمیل نکنیم) 4_فقط قهر کوتاه اگر لازم شد(تنبیه نکنیم) ب_۷ سال دوم _عبید ⬅️ عبید بودن فرزند یعنی 1_آمادگی پذیرش تعلیم 2_دادن مسئولیت 3_قدر دانی و تکریم ج_۷ سال سوم__ وزیر ⬅️وزیر بودن فرزند یعنی 1_وزیر از وزر به معنای بار سنگین ،برای اینکه وزیر بار مسئولیت سنگینی به دوش می کشد نوجوان دختر وپسر در سن14 سالگی دوران تغییر در فیزیک بدن و تحول جنسی است و تحمل بار سنگین را تجربه می کند 2_وزیر در دربار شخصیت مستقل و خاصّ دارد لذا مورد مشورت و محترم است 3_ نظرات او غیر از بحث مشورت خواهی، مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم حمید اکبری1402قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تبیین 3دوره 7ساله تربیت فرزندان ✍مقدمه: در روایات دوران تربیت فرزند به 3 دوره تقسیم شده، در این مقاله وظایف والدین در هر دوره تبیین می گردد 1⃣ هفت سال اول 1_کام فرزند را با آب فرات و تُربت امام حسین علیه السلام بگیرد 2_اسم خوب،و نیکو بگذارد 3_گفتن اذان در گوش راست و اقامه درگوش چپ 4_تعلیم لا اله الا الله در ۳ سالگی 5_فراهم کردن بازی و سرگرمی مخصوصا خاک بازی یا بازی های مفید 2⃣ هفت سال دوم : 1_تعلیم قرآن 2_تعلیم ادب واخلاق 3_آموزش خواندن و نوشتن 4_ آموزش شنا و تیراندازی 3⃣ هفت سال سوم : 1_تزویج و فراهم کردن اسباب ازدواج 2_دادن کار،مسئولیت و شخصیت 3_تعلیم واجبات و محرمات امام صادق علیه السلام ۷ سال بازی کند ۷ سال نوشتن بیاموزد ۷ سال حلال وحرام بیاموزد (وسائل الشيعه ج۱۲ص ۲۴) ✍نکته ونتیجه شاید بتوان گفت نظر دین این است که الف_فرزندان باید تا سن21 سالگی به تربیت لازم برسند یعنی والدین تا این سن، فرصت دارند تا تدبير و تلاش لازم را برای تربیت انجام دهند ب_در سن 21سالگی که پایان 3دوره 7ساله هست، و قاعدتا فرزند کامل و باید آماده ازدواج باشد و والدین اسباب تشکیل خانواده را برای فرزندتان فراهم نماید اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/3/19قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع‌ : حقوق فرزندان بر والدین (در قالب 10کلمه با حرف تاء) ✍مقدمه اسلام عزیز، برای هر کسی،حقوقی قرار داده از جمله فرزندان حقوقی بر عهده والدین دارند که اگر والدین انجام دهند دو اتفاق می‌افتد الف_قاعدتا طبق نظام تربیتی اسلام، تربیت می شوند و به تکامل می رسند ب_در قیامت، حقّ الناسی از سوی فرزندان به به عهده والدین نیست 1⃣ تسمیّه (نام خوب انتخاب کنند) ✍ منافاتی ندارد نامی تک باشد اما نیک باشد نام نیک در شخصیت انسان مؤثر است، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بر بالین حُرّ علیه السلام فرمود( أنت الحُر کما سمّتک اُمُّک) گاهی حتی فامیلی نامناسب و اسم بی معنا و ناآشنا باعث تمسخر و توهین ديگران می گردد 2⃣ تأدیب و تربیت ( لامیراث کالأدب) ✍ راهکار تربیت1_ لقمه حلال و 2_عمل مطلوب والدین است پس دلخوش کردن به ثبت نام فرند در مدارس و مؤسسات غیر انتفاعی و یا گرفتن معلم و کلاس خصوصی و یا خرید تبلت و،،، برای فرزند، تربیت نمی آورد 3⃣ تعلیم قرآن ✍مراد اینکه فرزند صرفا حافظ قرآن یا حافظ قرآن بشود نیست، بلکه فهم معارف قرآن و عمل به واجبات و ترک محرمات است، آموزه‌های قرآن شامل: ✅ عقاید ✅ اخلاق ✅ احکام ✅ آداب 4⃣ تزویج ✍ والدین باید أسباب ازدواج فرزندان را فراهم کنند حتی پدر دختر می تواند و باید برای دخترش خواستگار فراهم کند 5⃣ تولید وترویج محبت نسبت به ۱_خدا 2_نبیّ3_ امام ✍عوامل ایجاد محبت در فرزندان الف_اسم گذاری نام اهل بیت علیهم السلام بر فرزندان ب_حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام ج_شناساندن مقام وتاریخ وکرامات و مناقب اهل بیت علیهم السلام د_ عیدی دادن در سالروز میلاد اهل بیت علیهم السلام ه_ أُنس با کلمات اهل بیت علیهم السلام إنّ احادیثنا تحیی القلوب 6⃣ تغذیه ( حلال وطیب) ✍ فرزندان واجب النفقه هستند کسب حرام طبق روایت، أثر سوئی در نسل می گذارد و بر والدین واجب است که غذای حلال و پاک به فرزندان بدهد 7⃣ تحصیل ✍ (خواندن و نوشتن) 8⃣ تربیت بدنی ✍( آموزش شنا) 9⃣ تمهید تیراندازی ✍(تربیت نیروی جهادی و شجاع وامادگی دفاعی) 🔟 تکریم ✍( یعنی از توهین وتحمیل وتنبیه بدنی بپرهیزیم ) به او شخصیت وحُرّیت بدهیم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ۹۹/۳/۱ حمید اکبری 27ماه مبارک رمضان مشهد https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تأملی در آیه شریفه (قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغِیراً) «إسراء/24»بگو: پروردگارا! بر آن دو والدین رحمت آور، همان گونه که مرا در کودکى تربیت کردند 1️⃣ والدین دغدغه تربیت و رُشد فرزندان داشتند فرزندان چطور؟! 2️⃣ فرزندان باید والدین را فرزندان خود بدانند (به تعبیر امام سجاد علیه السلام مانند أم الرئوف،:مادر مهربان) 3️⃣همانطور که نباید بین فرزندان فرق گذاشت بین والدین فرق نگذاریم 4️⃣ نماز و دعا برای والدین لازم، اما کافی نیست باید اقدام عملی کرد 5️⃣ تربیت والدین از روی عشق بدون منّت و با حفظ عزّت فرزندان بود! تلاش فرزندان برای والدین چطور؟! اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/19قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: حقوق والدین بر فرزندان ✍ مقدمه طبق آیات و روایات، حقوقی برای والدین بیان شده که در قالب ده عنوان با حرف میم تقدیم می گردد 1⃣ مطیع بودن ( مگر در معصیّت و شرک به خدا ) فلاتطعهما ✍قال امیرالمومنین علیه السلام حَقُّ الوالِدِ عَلَی الوَلدِ أَن یطیعَهُ فی كُلِّ شَیءٍ اِلاّ فی مَعصِیةِ اللهِ سُبحانَه. حق پدر بر اولاد آن است که جز در گناه و نافرمانی خدای سبحان در همه‌چیز از پدر خود اطاعت نماید. (نهج‌البلاغه،ح٣٩١) 2⃣مُحسن مطلق احسان گسترده تر از انقال است ✍ در اهمیت إحسان به وادین،اینکه خدای سبحان آن را در کنار شرک نورزیدن به خود آورده است 1_«لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، 2_«وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، 3_ «أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، 4_«وَ قَضى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، 5_ «یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ» 3⃣متواضع بودن ✍الف_وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء/24)و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان بگستران ب_وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ۖ (یوسف/100)و پدر و مادر را بر تخت بنشاند و آنها همگی پیش او (به شکرانه دیدار او، خدا را) سجده کردند، 4⃣محبت ومهربانی کردن وأبرّهما برّ ألأم الرئوف (دعای45صحیفه) به والدین نیکی کنم مانند نیکی کردن مادر مهربان ✍گاهی محسن است اما از روی مهربانی نیست ‌قل لهما قولا کریما پس فقط آزار نرساندن نیست هرچند خودش نیکی و احسان است اما کافی نیست وقل ربّ ارحمهما کما رَبَّیانی صغیرا همانطور که آنان ما رابا عشق پرورش دادند 5⃣ متشکربودن وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ(لقمان/14) و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حقّ پدر و ما در خود نیکی کن خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدّت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هر روز) بر رنج و ناتوانیش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت بجای آور، که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود. ✍نکته:تشکر از والدین در ردیف شکر گزاری از نعمتهای خدا آمده است صفحه اول⬅️ ادامه دارد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم آخرین روز سال حمید اکبری ۹۳/۱۲/۲۹قم https://eitaa.com/serathamed
✍ إدامه حقوق والدین 6⃣ مُؤدب باشیم: وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا با والدین سخنى شايسته بگوى (اسراء/۲۳) نکته: گاهی احسان هست اما به دور از ادب و حتی همراه با منّت(که در حقیقت احسان نیست) 7⃣مدارا کردن با والدین مدارا أعم از احسان است گاهی علاوه برإاحسان باید بر اخلاق تند و رفتار ناپسند و غیر منطقی آنان نیز باید صبر کرد ✍امام صادق عليه السلام در بیان معنای این آیه (وبالوالدین إحسانا) می‌فرمایند: اگر پدر و مادر تو را ناراحت کردند و حتی اگر تو را کتک زدند، باز هم  با آنها تندی نکن و به آنها نگو چرا بدی می‌کنید؟ الکافی، ج ۲، ص ۱۵۷. نکته ___عدم مراعات حقوق باعث عقوق و سپس عقوبت الهی می گردد. 8⃣مصاحبت معروف : وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَامَعْرُوفًا(لقمان/15)با والدین، در دنیا به طرز شایسته‌ای رفتار کن؛ ✍نکته:إطاعت و احسان و محبت و مدارا همه باید به نحوشایسته و بهترین شکل انجام بگیرد 9⃣مهابت: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ (صحيفه/دعای والدین) خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم ✍نکته:نباید حرمت و هیبت والدین شکسته شود یعنی ما والدین را یک سلطان ستمگر ببینیم تا به خود جرأت فریاد و فرمان به آنها ندهیم نه آنکه والدین ستمگر و متکبر باشند 🔟 موذی نباشیم: إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا(اسراء/17) اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن نکته :هر کاری که باعث رنجش و غم و اذیت شدن والدین هست باید ترک شود حتی نوع احسان گاهی باعث آزار آنهاست ✍نتيجه شخصی از پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد والدین(مخصوصا پدر )پرسید فرمودند: ۱.لایُسَمّیه بإسمه(پدر را با احترام نام ببرد و با اسم کوچک یاد نکند) ۲.ولایَمشی بین یدیه (جلوتر و در مقابل او راه نرود) ۳.ولایَجلس قبله(قبل از او ننیشیند) ۴.ولایتسبّ له ( کاری نکند که به پدرش بدگویی شود) (نور الثقلین ج ۳ص ۱۴۹ مردی مادرش را بر دوش گرفته ومشغول طواف بود پیامبر صلی الله علیه وآله را در همان حال مشاهده کرد وگفت آیا با این کار حق مادرم را انجام دادم؟ فرمود: حتی جبران یکی از ناله های او هنگام وضع حمل نمی کند تفسیر فی ضلال سید قطب(ج۵/ص۳۱۸) پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: ایّاکم و عقوق الوالدین فانّ ریح الجنه تُوجَد من مسیر الف عام ولایجدها عاق( از ناراحت شدن والدین و ناراضی کردن آنان به شدت بپرهیزید چرا که بوی بهشتی که از هزار سال راه به مشام انسان می رسد، فرزندی که عاقّ شده از آن بهشت وبوی هزار ساله آن محروم می گردد!!! تقدیم به دو پدر امت (نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام) صلوات اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم آخرین روز سال حمید اکبری ۹۳/۱۲/۲۹قم https://eitaa.com/serathamed
قیمت های نماز و روزه و،،،، طبق دفتر مقام معظم رهبری قم
👆👆👆👆👆 ✍قابل توجه همه کسانی که 1⃣ یا اصلا هیچ نقش و نصرتی برای پیشرفت نظام و انقلاب اسلامی نداشته اند 2⃣ یا دائما نقد می کنند غُر و نق می زنند بدون آنکه خیر خواه و قصد مطالبه گری داشته باشند 3⃣ یا غالبا قشر متوسط به بالا هستند که خود دارای ایمان و امید ضعیف هستند خواسته و ناخواسته باعث مأیوس کردن مردم هستند https://eitaa.com/serathamed