eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
581 عکس
228 ویدیو
15 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مفهوم شناسی حسین منّی و أنا من حسین ✍مقدمه با دقت در متن روایت ،احتمالات متعددی قابل طرح است که هر کدام باعث تنبّه و هدایت انسان و عشق بیشتر به ابا عبدالله الحسین علیه السلام می شود 1⃣ شاید یکی از معانی حسین منی وانا من حسین این باشد که امام حسین از هیچ زنی حتی فاطمه سلام الله علیه شیر نخورد و تغذیهءی حضرت از انگشت ابهام پیامبر بود وتا دو یا سه روز احتیاج به غذا نداشت ویا زبان در دهان حضرت می‌گذاشت تا سیر شود وخدا می‌خواست امامت از این طریق در فرزندان امام حسین علیه‌السلام باشد اما چون امام حسن قرار بود چنین بشود اما مسافرت پیامبر تا سه روز طول کشید وفاطمه سلام الله ترحّم کرد و شیر به امام حسن علیه السلام داد ( امام حسن علیه السلام مادری است) 2⃣ مراد از حسین منی ،علم پیامبر است جلاء العیون ص ۶۸۵ 3⃣ هر که مرا دوست بدارد « پیامبر» حسین را دوست دارد و بالعکس حسین علیه السلام نیز، پیامبر اعظم را دوست دارد و در نتیجه خدا امام و محبین امام را دوست دارد 4⃣ هردو از یک نورهستند أنا وعلیّ من شجرة واحدة و سائر الناس من شجر شتّی 5⃣ هردو یک مکتب ویک سیره را تبلیغ میکنیم امام حسین علیه‌السلام:( اسیر بسیرة جدی) 6⃣ إبقاء دین واحیاء رسول توسط امام حسین علیه‌السلام بود أشهدأنّک قد أقمت الصلوة وآتیت الزکواة 7⃣ فقط خط ومکتب حسین علیه السلام مُفسّر حقیقی دین است وأنا من حسین 8⃣ حسین از نسل من ونسل من از حسین علیه‌السلام است تسعة المعصومین من ذریة الحسین علیه السلام 9⃣ هر کدام جای یکدیگر بودیم مثل همان اتفاقی که برای دیگری افتاد در زمان خود عمل میکردیم یعنی پیامبر هم جای امام حسین بود همین قیام را انجام میداد 🔟 اگر ولکم فی رسول الله اسوة حسنة، پس در امام حسین علیه السلام نیز اسوة حسنة هست. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/11قم ،،، لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : فلسفه دعا🤲 چرا باید اهل دعا باشیم؟ ✍مقدمه اگر خدای حکیم ،طبق مصلحت، دعا را مستجاب می کند پس چرا باید دعا کنیم، چرا که هر وقت مصلحت بود خدا عنایت می کند 1⃣ خود دعا عبادت و بلکه مغز و روح عبادت است(الدّعا مُخّ العبادةَ) 2⃣ گاهی دعا خودش مصلحت ساز است 3⃣ دعا دستور و مطلوب خدای حکیم هست(أُدعونی) 4⃣ دعا به انسان آرامش و انگیزه تلاش و حرکت می دهد(ألا بذکر الله تطمئن القُلوبَ) 5⃣ دعا یعنی امید به آینده،و عبور از مصائب و مشکلات و جبران شکستها 6⃣ اعلام فقر مطلق عبد قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا(فرقان/77) بگو که اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران (آیات حق را) تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد. 7⃣تذکر و تلنگر به غافلین دعا آموزش عملی معنویت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/11 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:آسیب شناسی مجالس روضه و عزاداری ✍مقدمه : برای گرفتن نتیجه مطلوب و مؤثر باید آسیب ها را شناسایی کرد و آنها را دفع یا رفع کرد آسیب ها و آفت هائی که بیان می گردد متاسفانه کم و بیش در اکثر مجالس وجود دارد که همه باید تدبیر و تلاش کنند تا اصلاح شود تا نتیجه لازم از روضه و عزا، به دست آید ان شاء الله 1⃣ طولانی شدن جلسه (منبری ،یا مداحی ) 2⃣ صدای بلند بیش از حدّ ضرورت (پخش آن در داخل وبیرون مجلس که اصلا ضرورت ندارد باعث آزار، انزجار و حقّ الناس هست) 3⃣ تزاحم چند جلسه در یک ساعت دریک محله (مثلا ًهم زمان مسجد وحسینیه ویاچند خانه دریک زمان مجلس می گیرند) بهتر است بانیان طوری برنامه ریزی و هماهنگی کنند تا در ساعات و أیام دیگر برقرار شود تا استفاده بهتر وبیشتر گردد 4⃣ اکتفا به مداحی وبی اعتنائی به منبری وحتی گاهی دعوت نکردن از روحانی! 5⃣ صداوتصویر درقسمت بانوان نقش مهمی درتوجّه وتمرکز آنان به خطابه ومطالب دارد والّا استفاده مطلوب نمی شود 6⃣ روضه های دروغ ویا مطالب غیر مرتبط باعث می شود باعث وهن دین وحتی ریزش جوانان ازدینداری می شود 7⃣ رسم های غلط علاوه برآنکه مصداق غم وعزاداری لا اقل دراین زمان نیست بلکه گاهی باعث وهن مکتب اهل بیت علیهم السلام وشیعیان می گردد مانند نوع خاص عزاداری زنجیر زنی وسینه زنی و.... 8⃣ سکولار شدن هیئآت ومجالس روضه به گونه ای که کاری به انقلاب ومسائل روز ندارد واصلا ًنباید طبق دستور بانی ورود پیداکرد. و دین را فقط نماز، روزه و روضه می داند و کاری به نظام، انقلاب و سیاست ندارد 9⃣ کم توجهی به احکام، اخلاق و سبک زندگی اسلامی سخنران و مداح باید از مطالب و محتوای فاخر و عالی داشته باشند 🔟 اسراف الف_در برگزاری مراسم منافاتی ندارد که در تعظیم مجلس ابا عبدالله الحسین علیه السلام، مواظب اسراف و تبذیر و حاشیه های غیر ضروری پرهیز شود ب_در پذیرائی بیش از حدّ نذری گرفتن عده‌ای و دور ریختن آن و گاهی محروم شدن عده ای دیگر از دریافت غذای نذری 1⃣1⃣ بی توجهی به وقت نماز و إقامه نماز اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/14قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :درس‌هايی از قيام ۱۵ خرداد ✍مقدمه تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در پی بازداشت امام سید روح‌الله خمینی، در انتقاد به لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد. ✍قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگي‌ها و شاخصه‌هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد. نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درسهای خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد. 1⃣ اول اينكه به نقش دين، مذهب و علمای دينی در تحولات سياسی - اجتماعی توجه كنيم و حضور گسترده مردم در اين قيام را مرهون معنويت‌خواهی و دين‌گرايی مردم بدانيم. به‌طوري كه مبدا اين قيام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قيام امام حسين(علیه السلام ) بوده و مهم‌ترين نقطه استمرار خود را در همين ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دينی و حضور مردم داشته است. 2⃣دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است. در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند. 3⃣سومين درس اين قيام به همه ملت‌های آزاديخواه جهان اين است كه اگر مردم، متحد در مقابل ديكتاتورها ايستادگی كنند و حاضر به فدا كردن جان خود در راه ارزش‌ها باشند، پيروز می‌شوند. اگر چه قدرت‌های خارجی نيز از آن ديكتاتورها حمايت كنند. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/14
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع ظهور امام عصر علیه السلام کیست؟ ✍مقدمه سه گزینه را می توان به عنوان مانع ظهور مطرح کرد، هر یک را در این مقاله بررسی می کنیم تا مانع حقیقی معلوم گردد(موانع ظهور در قالب سه کلمه با حرف خاء) 1⃣ آیا خدا مانع است؟! ✍پاسخ آن‌که خدای سبحان هیچ کدام از ضعف و نقصی که مانع ظهور باشد،را ندارد(صفات سلبی) الف _خدا بخیل نیست(غنیّ، وکریم) ب_خدا ظالم نیست( انّ ربّک لیس بظلّام للعبید) ج_عاجز نیست (إنّ الله علی کل شیء قدیر) د_خدا جاهل نیست(علیم وحکیم) ه_خدا غافل نیست و_خواب و چُرت هم ندارد ( لا تأخذه سنة ولا نوم) ✅ اگر خدا رشد وهدایت مردم را نمی خواست ارسال رُسل و إنزال کُتب معنا نداشت تأکید بر بلّغ ما أُنزل لغو بود پس اشکال از خدا نیست وخدای حکیم کار لغو نمیکند 2⃣ آیا خلیفة الله یعنی خود حضرت صاحب عجل الله مانع ظهور است؟! ✍ پاسخ آنکه به دو دلیل امام عصر علیه السلام مانع ظهور نیست الف) گفته شود حضرت دلش نمیخواهد بیاید ⬅️ نقد: امام معصوم کارش براساس نفس و سلیقه شخصی نیست او دارای عصمت است ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ب) آمادگی و توانائی مدیریت اداره جهانی را فعلا ندارد ⬅️ نقد: امام دارای علم الهی است و سن وتجربه و علم إکتسابی در مورد امام مفهوم و معنایی ندارد 3⃣ خلق الله و مردم مانع ظهورند؟! ✍ وقتی خدا و خلیفة الله مانع ظهور نیستند پس قطعا خلق الله و مردم مانع ظهور هستند(غیبته منّا) مانع بودن مردم از چند جهت است الف) جهل (وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله) ب) ظلم ج) عجز لذا گفته شده برای فرج دعا کنید و افضل الاعمال انتظار الفرج انتظار عمل است پس باید عمل و اطاعت کرد گناه،فساد، کسالت،بی تدبیری و،،، مانع ظهور است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/18قم https://eitaa.com/serathamed
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم کارگاه سبک زندگی دینی و معارف مهدوی 👈زمان کلاس و کارگاه سه شنبه ها و پنجشنبه ها ساعت 4 بعد از ظهر تا أذان مغرب ان شاء الله 👈مکان کلاس و کارگاه مسجد مقدس جمکران، درب 2،داخل صحن اوّل،آخرین غرفه سمت راست، قبل از صحن بزرگ 👈کارشناس مذهبي: حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی،استاد حوزه و دانشگاه 👈هزینه کلاس صلوات برای فرج امام زمان علیه السلام 👈کانال مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری 👇 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نقشه و طرح کلّی مراحل تربیت فرزندان 1⃣ قبل از ازدواج ✍ برای تشکیل و تربیت نسل، باید ابتدا در انتخاب همسر دقت کرد، نقش والدین صالح مخصوصا مادر در تربیت فرزند بسیار مُؤثر است، إصالت، عقلانیت، عفّت، عزّت، دیانت و اخلاق شش شاخص انتخاب همسر مطلوب است 2⃣ بعد از ازدواج ✍ این مرحله خود دو بخش دارد ⬅️الف_قبل از تولد 1_قبل از انعقاد نطفه که خود آداب و احکام و ادعیه و شرایط آن باید مراعات شود 2_هنگام حمل و دوران بارداری خوراک مادر، رفتار و حالات مادر، و حتی شنیدن قرآن یا موسیقی و،،، در جنین مؤثر است ⬅️ب_بعد از تولد ✍ این مرحله طبق روایت به سه بخش تقسیم می گردد الف_۷ سال اول_ امیر ⬅️ امیر بودن فرزند یعنی مراعات 4 عنوان (فاء) 1_فریاد نزنیم 2_فرمان ندهیم 3_فشار نیاوریم (تحمیل نکنیم) 4_فقط قهر کوتاه اگر لازم شد(تنبیه نکنیم) ب_۷ سال دوم _عبید ⬅️ عبید بودن فرزند یعنی 1_آمادگی پذیرش تعلیم 2_دادن مسئولیت 3_قدر دانی و تکریم ج_۷ سال سوم__ وزیر ⬅️وزیر بودن فرزند یعنی 1_وزیر از وزر به معنای بار سنگین ،برای اینکه وزیر بار مسئولیت سنگینی به دوش می کشد نوجوان دختر وپسر در سن14 سالگی دوران تغییر در فیزیک بدن و تحول جنسی است و تحمل بار سنگین را تجربه می کند 2_وزیر در دربار شخصیت مستقل و خاصّ دارد لذا مورد مشورت و محترم است 3_ نظرات او غیر از بحث مشورت خواهی، مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم حمید اکبری1402قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تبیین 3دوره 7ساله تربیت فرزندان ✍مقدمه: در روایات دوران تربیت فرزند به 3 دوره تقسیم شده، در این مقاله وظایف والدین در هر دوره تبیین می گردد 1⃣ هفت سال اول 1_کام فرزند را با آب فرات و تُربت امام حسین علیه السلام بگیرد 2_اسم خوب،و نیکو بگذارد 3_گفتن اذان در گوش راست و اقامه درگوش چپ 4_تعلیم لا اله الا الله در ۳ سالگی 5_فراهم کردن بازی و سرگرمی مخصوصا خاک بازی یا بازی های مفید 2⃣ هفت سال دوم : 1_تعلیم قرآن 2_تعلیم ادب واخلاق 3_آموزش خواندن و نوشتن 4_ آموزش شنا و تیراندازی 3⃣ هفت سال سوم : 1_تزویج و فراهم کردن اسباب ازدواج 2_دادن کار،مسئولیت و شخصیت 3_تعلیم واجبات و محرمات امام صادق علیه السلام ۷ سال بازی کند ۷ سال نوشتن بیاموزد ۷ سال حلال وحرام بیاموزد (وسائل الشيعه ج۱۲ص ۲۴) ✍نکته ونتیجه شاید بتوان گفت نظر دین این است که الف_فرزندان باید تا سن21 سالگی به تربیت لازم برسند یعنی والدین تا این سن، فرصت دارند تا تدبير و تلاش لازم را برای تربیت انجام دهند ب_در سن 21سالگی که پایان 3دوره 7ساله هست، و قاعدتا فرزند کامل و باید آماده ازدواج باشد و والدین اسباب تشکیل خانواده را برای فرزندتان فراهم نماید اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/3/19قم https://eitaa.com/serathamed