eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: عوامل نجات قال السجّاد علیه السلام: ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤمِن: كَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابِهِمْ، وَإ شْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاَِّخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ، وَطُولُ الْبُكأ ‏عَلی خَطیئَتِهِ. سه چیز موجب نجات انسان مؤمن خواهد بود: 1. نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم و غیبت آنان، 2. مشغول شدنش به خویشتن با كارهایی ‏كه برای آخرت و دنیایش ‍ مفید باشد. 3. بسیار گریستن بر اشتباهاتش.‏ (تحف العقول: ص 204، بحارالا نوار: ج 75، ص 140، ح 3.) با تأمّلی در کلام مذکور، نکات زیر به دست می آید: 1⃣_ممکن است مؤمن هم اهل نجات نباشد (اگر حق الناس و حُبّ دنیا و گناه در نامه اعمال داشته باشد) 2⃣_گناهان زبان مخصوصا غیبت بیشترین عامل هلاکت مؤمن است 3⃣_کاری که نه نفع أخروی دارد نه حتی نفع دنیوی زمینه عاقبت به شرّی است 4⃣_مشغولیتی که صرفا نفع دنیوی دارد هم کافی نیست چراکه علاوه برخسارت از دست دادن سرمایه عمر است،برای چیزی که ماندنی نیست تلاش کرد 5⃣_گریه نماد و نمایش باطنی توبه و بازگشت و پشیمانی حقیقی انسان است 6⃣_مؤمن هم دچار خطا می شود اما باید دائما اهل تضرُّع باشد تا پاک بماند 7⃣_انسانی که مشغول (کسب منفعت معنوی ومادی) نباشد و اهل کسالت و تنبلی!،اهل نجات نخواهد شد 8⃣_سه خطر بزرگ متوجه مؤمنین هست الف_زبان مخصوصا غیبت ب_بیکاری یا مشغولیت غیر مفید ج_توبه نکردن از خطا و گناه 9⃣_اگر کسی مشغول کسب منفعت معنوی و مادی باشد دیگر فرصت و زمینه ای برای گناهان مخصوصا گناه زبان و غیبت پیش نمی آید،آدم بیکار گناه می کند 🔟_ طول بکاء نیز یکی از مصادیق مشغولیت های مثبت و دارای منافع مادی و معنوی است 1⃣1⃣_مشغولیت به منفعت أخروی، منفعت دنیوی را در پی خواهد داشت علیک بالآخرة تأتک الدنیا صاغرة خودت را برای آخرت مشغول کن دنیا ذلیلانه به سراغت می آید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه12 /6/ 1400
موضوع:شبهه و پاسخ آن در مورد *مقايسه طول عمر قهرمانان حوزوى و ورزشى 🔥طرح شبهه : ⬅️عمر قهرمانان ورزشى(بدنى) ١- نامجو  ٧١ سال ٢- محمد خادم  ٨٥ سال ٣- پرويز جلاير  ٨٠ سال ٤- عليرضاسليمانى۵۸سال ۵- ناصر حجازی  ۶۲ سال ۶- ابوالفضل انوری۷۹سال ۷- عطا پژند  ٣٠ سال ٨- سيد عباسى  ٦١ سال ٩- خجسته پور ٧٦ سال ١٠- دهدارى  ٦٠ سال ❇️*جمع ٦٦٢سال* ميانگين سن قهرمانان ورزشى= ٦٦/٢ سال ⬅️عمر روحانيون ١- صافى گلپايگانى١٠٣سال ٢-وحيد خراسانى ١٠١ سال (در قيد حيات هستند) ٣- نورى همدانى ٩٥ سال در قيد حيات هستند . ٤- مكارم شيرازى ٩٥ سال در قيد حيات هستند . ٥- شبيرى زنجانى ٩٣ سال در قيد حيات هستند . ٦- جعفر سبحانى ٩٢ سال در قيد حيات هستند . ٧- على سيستانى٩١ سال در قيد حيات هستند . ٨- جوادى آملى  ٨٨ سال در قيد حيات هستند . ٩- علوى گرگانى ٨٣ سال ١٠- احمد جنتى ٩٦ سال در قيد حيات هستند . ❇️جمع ٩٣٧ سال ميانگين سن علما ٩٣/٧ سال *دقّت* ؛ البته هنوز  *٨* روحانى در قيد حيات هستند . نتيجه: با توجه به اينكه هنوز ٨ نفر از روحانيون در قيد حيات هستند، مع الوصف در ميانگين: *طول عمر روحانيون ٢٧/٥  سال از قهرمانان بدنى بيشتر است * 🔥نتیجه ی اخلاقی آنکه: ورزش و تربیت بدنی و حتی کوهنوردی هیچ تاثیری در سلامت و افزایش طول عمر شما ندارد. نداشتن دغدغه مالی ،نداشتن استرس ،خوردن و خوابیدن ،،خواب کافی و کمتر کار بدنی انجام دادن و اعصاب راحت و بیخیال بودن ، عمر شما را طولانی میکند.. ✍پاسخ شبهه : 1⃣ کسانی که عمر زیاد داشته اند و الآن دارند تنها در میان علمای حوزه نیست بلکه در میان اساتید دانشگاه مانند پرفسور سمیعی و،،، دانشمندان خارجی و غیر مسلمان و حتی در بین افراد معمولی بسیار زیاد است آیا به آنها هم، همین نسبت ناروا را می دهید؟؟!!! 2⃣ هر کسی که، سبک زندگی سالم داشته باشد و مراعات بهداشت جسمی و جنسی را داشته باشد سلامت خود را تضمین می کند و عمر طبیعی دارد و منحصر به علمای حوزه نیست 3⃣ پیری زود رس و مرگ عواملی دارد که در کانال https://eitaa.com/serathamed در ضمن مقاله عوامل پیری17 مورد، طبق روایات بیان شده است 4⃣ ورزش لازم است اما کافی نیست اصولا طبق فتوای مراجع اسلام با ورزش حرفه ای موافق نیست مگر به نظر رهبری از باب سیاسی و بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران إشکالی ندارد اگر ورزش حرفه ای، باعث شود به عمر و سلامتی آسیب برسد و از اولویت ها باز بمانم و صرفا برای کسب شهرت و ثروت خودم را به آب و آتش بزنم و جسم و روح خود را در خظر قرار دهم خب چنین ورزشی مطلوب نیست، این تقصیر علماء نیست خودش بی تدبیری کرده است 5⃣ کافی است زندگی علما را با همان ورزشکاران مقایسه کنید، غالباً فاصله مالی ورزشکاران با علما از زمین تا آسمان است،بله علما دغدغه مالی ندارند اما به این معنا که غم و حرص مال را نمی خورند و زاهدانه با کمترین امکانات زندگی می کنند 6⃣ تلاش و کار علمی و تحقیق، تدریس که کار علماست بسیار طاقت فرسا و سنگین است کار فقط توپ شوت زدن، وزنه بلند کردن، یا بیل زدن نیست آیه الله مصباح می فرمود من روزی 13ساعت مطالعه و کار علمی داشتم، حالا بفرمایید علما بیشتر می خوابند و کمتر کار می کنند یا اکثریت مردم؟ 7⃣ مقایسه غلط است چرا که بسیاری از روحانیون در سن کمتر از ورزشکاران، از دنیا رفته اند اینکه دلیل نمی شود ✍ نتیجه اخلاقی اینکه: اگر کسی اهل جهالت و لجاجت نباشد و به تعبیر قرآن در قلبش مرض نباشد نتیجه می گیرد که سبک زندگی اگر همراه با1_ معرفت و 2_معنویت و3_ مراعات بهداشت و نظافت باشد،عمر انسان با برکت و طولانی می شود خب اگر کسی ورزشکار باشد اما اگر اهل حرص باشد مواظب خوراک خود نباشد بهداشت را مراعات نکند در ورزش بیش از حدّ به خود فشار بیاورد، خود را هلاک می کند و خدا هم قطعا راضی نیست چون جسم امانت است که به آن آسیب زده است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/24 قم مقدسه
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع : پیامدهای سبک زندگی غلط و غیر دینی 1⃣ دوری از رحمت الهی 2⃣ نزدیک شدن دشمنان 3⃣ در معرض سوء ظن 4⃣فاصله گرفتن ازمؤمنین 5⃣نداشتن امید،و آرامش 6⃣ بی اعتباری در جامعه 7⃣ بی حیائی و بی عفّتی 8⃣ بی إنصافی و ظلم 9⃣ رفاقت با اهل فسق 🔟 بی نظمی و نامرتب 1⃣1⃣گرفتارأنواع گناهان 2⃣1⃣ تأخیر در ازدواج 3⃣1⃣تنبلی در تکثیرنسل 4⃣1⃣ إسراف کار و مُبذّر 5⃣1⃣ اذیت، آزار دیگران 6⃣1⃣ بی غیرت و دیّوث 7⃣1⃣ خودخواه، لجبازی 8⃣1⃣بی تفاوتی به مردم 9⃣1⃣ متوقع و شاکی 0⃣2⃣تکرار إشتباه و خطا اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/24 قم مقدسه
موضوع : شبهه سیاسی مسیح مهاجری روحانی، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی است. او از سال ۱۳۶۰ تاکنون مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی است. وی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ است، او چنین گفت 🔥 شبهه : 🚨بسیاری از مردم، گوشت و میوه را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند، عده‌ای از مردم به دلیل فقر، تن به کار‌هایی می‌دهند که قلم از نوشتن آن‌ها شرم دارد، شوراها، ستاد‌ها و سازمان‌هایی که برای نظارت بر قیمت‌ها به وجود آمده‌اند، در جهت گران کردن کالا‌ها فعال هستند؛ این دستگاه‌های عریض و طویل را جمع کنید و به درد مردم برسید ✍جواب شبهه : جناب آقای مهاجری، هیچ کس موافق ظلم و بی عدالتی نیست و هر کسی در هر لباس و موقعیتی که باعث فشار عمدی به مردم است خدا او را لعنت کند اما چند پرسش از شما 1⃣ چرا همین انتقاد و اعتراض را در دولت خاتمی و روحانی نداشته اید؟! چون حزب و جبهه،و هم فکران شما در قدرت و حاکمیت بوده‌اند 2⃣ آیا مُسبب وضع موجود، فقط نتیجه دولت رئیسی است یا بسیاری از مشکلات، ثمره 8سال بی تدبیری دولت تدبیر و امید حسن روحانی که کار اقتصادی کشور را به برجام گره زده بود و بسیاری از کارخانه ها را تعطیل کرد و مانع تولید شد!!! 3⃣ الان هم،در همین دولت وقتی ریشه یابی کنیم بسیاری از بدنه مسئولان و مدیران، اصلاح طلب و غرب گرا هستند که مانع پیشرفت کشور هستند، یعنی هم فکران شما، پس دنبال دزد و مقصر نگردید 4⃣ کافر همه را به کیش خود پندارد اگر اطرافیان شما آلوده اند به همه مردم تعمیم ندهید اتفاقا اکثر مردم دلشان با رهبری و نظام اسلامی است سعی نکنید با قیافه هم دردی با مردم دوباره به قدرت برگردید مردم شما و هم فکران شما را شناخته اند 5⃣ این دولت در حال تلاش هست اگر شما اصلاح طلبان، فساد و فتنه نکنید ان‌شاءالله مردم طعم عدالت را می چشند مرگ بر هر کسی که واقعا برای قدرت طلبی شبهه می کند و باعث نا امیدی مردم می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :کتاب های مفید و مؤلفان موثق و مطمئن ✍مقدمه : به مناسبت هفته کتاب،لازم بود که نسبت به موضوعات و مؤلفان سه پرسش، پاسخ داده شود تا انگیزه کتاب خوانی ایجاد شود چون یکی از موانع کتاب خواندن در مردم، سردرگمی و عدم شناخت یاعدم اعتماد لازم هست ✅اگر پرسش شود چه کتاب هایی را مورد مطالعه قرار دهیم پاسخ این است که: 1⃣ قرآن همراه با تدبُّر وتفسیر 2⃣ مطالعه متن احادیث،أدعیّه،و زیارات 3⃣تاریخ وسیره معصومین 4⃣خاطرات و وصایای شهداء 5⃣ زندگی نامه علمای ربّانی 6⃣ کتاب های اخلاق و آداب(سبک زندگی) 7⃣ کتاب های اعتقادی 8⃣ کتاب احکام و استفتائات ✅ اگر پرسیده شود آثار کدام یک از علما و دانشمندان را بخوانیم که مبانی و منظومه فکری صحیحی پیدا کنیم پاسخ اینکه : 1⃣ آثار امام خمینی 2⃣ آثار امام خامنه ای 3⃣ آثار علامه طباطبایی 4⃣ آثار شهید صدر 5⃣ آثار شهید بهشتی 6⃣ آثار شهید مطهری 7⃣ آثار آیة الله مصباح 8⃣آثارعلامه حسن زاده 9⃣آثار آیةالله جوادی آملی 🔟علامه عسکری ✅ اگر پرسیده شود آثار کدام یک از مؤلفان، برای عموم مردم مفید و قابل فهم است 1⃣ آثار آیة الله دستغیب 2⃣آثار آیةالله مکارم 3⃣آثارعلی صفائی(عین، صاد) 4⃣ آثارحاج آقامحسن قرائتی 5⃣آثار استاد اصغر طاهر زاده 6⃣آثار شیخ حسین انصاریان 7⃣آثار محسن ولدی عباسی ✅ تذکر: مؤلفانی که معرفی شده اند به معنای منحصر کردن و نفی فضل و علم دیگر اساتید نیست بلکه مراد معرفی برخی از افرادی بود که الف_ صاحب فکر و جامع موضوعات گوناگون هستند ب_کسی با خواندن کتاب آنان، مانند کتاب های شریعتی، بازرگان، سروش، کدیور و،،،، دچار کج فکری و انحراف نمی شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1401/8/25قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أنواع گناهان🔥 در مراسم عروسی برخی مسلمانان!!! 1⃣ إختلاط زنان و مردان 2⃣ دست دادن با نامحرم 3⃣ موسیقی های حرام 4⃣ رقص برای غیر همسر 5⃣ إسراف زیاد غذا 6⃣ نوشیدن شراب!! 7⃣ حضور و تأئید گناه 8⃣ ایجاد ترافیک،مزاحمت 9⃣ ایجاد سنّت های سیّئه 🔟ترک نماز،براحفظ آرایش ( یا بهانه های وقت نداشتن، پذیرایی) ✍ نکات و نتایج : هر مسلمانی بدون جهالت و لجاجت، به این پرسش‌ها پاسخ دهد، و ببیند آیا حجّت و دلیلی مطابق عقل و شرع دارد؟ ❓1_آیا می توان گفت که چون یک شب خاص، بیشتر نیست، پس اشکال ندارد؟! ❓2_آیا می توان گفت الآن همه جا، اینجور رسم شده و حتی بدتر از ما مجلس می گیرند؟! ❓3_آیا می توان گفت این نوع عروسی، خواسته خانواده طرف مقابل، و یا توافق عروس و داماد بوده؟! ❓4_آیا می توان گفت صرفا برای اینکه مردم بپسندند و جشن اگر ساده و بدون گناه باشد، بد می شود؟! ❓5_آیا می توان گفت اگر این نوع جشن را قبول نکنیم، هیچ کس با پسر یا دختر ما ازدواج نمی کند، و یا برای اینکه وصلت به هم نخورد، مجبور هستیم قبول کنیم؟! ❓6_آیا می توان گفت چون مخارج عروسی را دیگری به عهده دارد، پس به من ربطی ندارد تا دخالت کنم؟! ❓7_آیا می توان گفت، افراد مذهبی را دعوت نمی کنیم، یا مؤمنین در آن عروسی شرکت نکنند؟! ❓8_آیا می توان گفت هر کاری سر جای خودش، مثلا نماز، مسجد، هیئات برویم، عروسی حتی با انواع گناه هم سرجای خود برویم؟! ❓9_آیا می توان گفت عروسی و اموال خودمان هست به کسی ربطی ندارد، دزدی که از بیت المال نکردیم؟! ❓10_آیا می توان گفت من نمی دانستم که در عروسی، گناهان مذکور، عیب و اشکالی ندارد، و یا کسی به ما تذکّر و چیزی نگفته است؟! ❓11_آیا می توان گفت من برای آنکه مؤمنین را به خشم بیاورم و با آنها دهن کجی کنم و باعث شود در مجلس عروسی شرکت نکنند چنین جشنی گرفتم؟! ❓12_آیا می توان گفت چون عروسی، در ایام شهادت أئمه علیهم السلام نیست یا چون در مکان مخصوص و دور برقرار می شود پس اشکال ندارد؟! ✍توصیه آخر: هدف از طرح این مقاله برای آنکه به خود بیاییم، دین را شوخی و سطحی نگیریم و ان شاء الله تذکر و تلنگری باشد تا دفع یا رفع گناه کنیم، همه مسئولیم، خدا و امام عصر علیه السلام شاهد و ناظر است،(همیشه زنگ تفریح نیست ساعت بعد زنگ حساب و کتاب داریم) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/25
موضوع : تأمّلی در فراز اول دعای سمات ✍مقدمه : در دعای سمات، دو مرتبه( أسألک) آمده که در این مقاله، محتوای أسألک اول تبيين می گردد، درخواست از خدا به وسیله 6 عنوان از صفات الهی صورت می گیرد 1_إسم خدا 2_جلال خدا 3_قوّت خدا 4_مشیّت خدا 5_کلمه خدا 6_حکمت خدا اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ: 1⃣ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَعَزِّ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ، الَّذِى: خدایا! از تو خواستارم به نام بزرگت آن نام بزرگ‌تر عزیزتر باشکوه‌تر گرامی‌تر ✍ آثار إسم الهی: 1_ إِذا دُعِيتَ بِهِ عَلىٰ مَغالِقِ أَبْوابِ السَّماءِ لِلْفَتْحِ بِالرَّحْمَةِ انْفَتَحَتْ، که چون بر درهای بسته آسمان با آن نام خوانده شوی که به رحمت گشوده شوند باز می‌شوند 2_ وَ إِذا دُعِيتَ بِهِ عَلىٰ مَضائِقِ أَبْوابِ الْأَرْضِ لِلْفَرَجِ انْفَرَجَتْ، و چون با آن بر درهای ناگشوده زمین برای گشایش خوانده شوی باز می‌شود 3_ وَ إِذا دُعِيتَ بِهِ عَلَى الْعُسْرِ لِلْيُسْرِ تَيَسَّرَتْ، وَ إِذا دُعِيتَ بِهِ عَلَى الْأَمْواتِ لِلنُّشُورِ انْتَشَرَتْ، و چون با آن برای آسان شدن سختی خوانده شوی، آسان گردد 4_ وَ إِذا دُعِيتَ بِهِ عَلىٰ كَشْفِ الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ انْكَشَفَتْ و چون با آن برای رفع سختی و زیان خوانده شوی برطرف گردد؛ 2⃣ وَ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَكْرَمِ الْوُجُوهِ وَأَعَزِّ الْوُجُوهِ الَّذِى: و می‌خوانمت به حق عظمت ذات بزرگ‌منش مهمان نوازت، گرامی‌ترین و عزیزترین ذات‌ها،آن‌که ✍آثار صفت جلال الهی 1_ عَنَتْ لَهُ الْوُجُوهُ، چهره‌ها در برابرش خوار گشته 2_ وَخَضَعَتْ لَهُ الرِّقابُ، و گردن‌ها فروتن شده 3_ وَخَشَعَتْ لَهُ الْأَصْواتُ، و صداها آهسته گشته 4_ وَ وَجِلَتْ لَهُ الْقُلُوبُ مِنْ مَخافَتِكَ، و دل‌ها در برابر آن از ترس تو هراسناک شده‌اند، 3⃣ وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِى بِها 1_ تُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِكَ تو را می‌خوانم به نیرویت که با آن آسمان‌ها را نگاه داشتی از اینکه بر زمین افتد مگر به اجازه تو، ✍ آثار قدرت الهی 2_وَتُمْسِكُ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولا، با آن آسمان‌ها و زمین را از اینکه ویران شوند نگاه داشتی 4⃣وَ بِمَشِييَّتِكَ الَّتِى دَانَ لَهَا الْعالَمُونَ؛ ✍آثار إراده الهی: و می‌خوانمت به اراده‌ات که جهانیان در برابرش مطیع‌اند؛ 5⃣ وَ بِكَلِمَتِكَ الَّتِى خَلَقْتَ بِهَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ، ✍ آثار کلمه الهی: و به کلمه‌ات که با آن آسمان‌ها و زمین را آفریدی 6⃣ وَ بِحِكْمَتِكَ الَّتِى: ✍آثار حکمت الهی: 1_ صَنَعْتَ بِهَا الْعَجائِبَ، و به حکمتت که با آن شگفتی‌ها را ساختی 2_ وَخَلَقْتَ بِهَا الظُّلْمَةَ و تاریکی را با آن پدیدآوردی 3_ وَجَعَلْتَها لَيْلاً، و تاریکی را، شب قرار دادی 4_وَجَعَلْتَ اللَّيْلَ سَكَناً، و شب را برای آرامش مقرّر داشتی 5_ وَخَلَقْتَ بِهَا النُّورَ و هم با آن حکمت، نور را آفریدی 6_وَجَعَلْتَهُ نَهاراً، و آن را روز قرار دادی 7_ وَجَعَلْتَ النَّهارَ نُشُوراً مُبْصِراً، 8_ وَخَلَقْتَ بِهَا الشَّمْسَ 9_ وَجَعلْتَ الشَّمْسَ ضِياءً، 10_وَخَلَقْتَ بِهَا الْقَمَرَ 11_وَجَعَلْتَ الْقَمَرَ نُوراً؛ 12_وَخَلَقْتَ بِهَا الْكَواكِبَ 13_ وَجَعلْتَها نُجُوماً وَبُرُوجاً وَمَصابِيحَ وَزِينةً وَرُجُوماً، 14_ وَجَعَلْتَ لَها مَشارِقَ وَمَغارِبَ، 15_وَجَعَلْتَ لَها مَطالِعَ وَمَجارِىَ، 16_وَجَعَلْتَ لَها فَلَكاً وَمَسابِحَ، 16_1_ وَقَدَّرْتَها فِى السَّماءِ مَنازِلَ 16_2_فَأَحْسَنْتَ تَقْدِيرَها، 16_3_ وَصَوَّرْتَها فَأَحْسَنْتَ تَصْوِيرَها، 16_4_وَأَحْصَيْتَها بِأَسْمائِكَ إِحْصاءً، 16_5_وَدَبَّرْتَها بِحِكْمَتِكَ تَدْبِيراً، وَأَحْسَنْتَ تَدْبِيرَها، 16_6_ وَسَخَّرْتَها بِسُلْطانِ اللَّيْلِ وَسُلْطانِ النَّهارِ وَالسَّاعاتِ وَعَدَدِ السِّنِينَ وَالْحِسابِ، 17_وَجَعَلْتَ رُؤْيَتَها لِجَمِيعِ النّاسِ مَرْئً واحِداً؛ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/26
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :عوامل نگاه زیبا ✍مقدمه : چطور مانند حضرت زینب سلام الله علیها با این همه مصائب به این نگاه برسیم که: ما رأیت إلا جمیلا آیا ممکن است انسان نقص ها، کمبودها، گرفتاری ها،سختی ها و مشکلات را نه ناچیز و سبُک، بلکه همه چیز را زیبا ببیند؟! مگر می شود انسان سیل، زلزله، کرونا، انواع مریضی، تحریم و تورّم، تمسخر و تهدید دشمن، همسر بد، مرگ عزیزان و،،،، را زیبا دید و راه وصول و توفیق این نوع نگاه و جهان بینی عالی چگونه است؟ 1⃣معرفت وجهان بینی صحيح باید نسبت به خدای سبحان، نبیّ مُکرُم صلّی الله علیه و آله، امام معصوم علیه السلام، انسان، دنیا، سعادت و مرگ، تصور و تعریف درستی پیدا کنیم إنما یخشی الله من عباده العلماء جهل، انسان را مُعاند،و مُضطرب می کند و علم و معرفت انسان را عاشق و عامل خواهد کرد 2⃣مُحبت وعشق به خدا، نبیّ و امام إن کنتم تُحبّون الله فإتّبعونی 3⃣معاشرت و مجالست با صالحین المعاشرة مؤثّرة 4⃣ إرتباط با علمای ربانی هلک من لیس له حکیم یُرشدُه 5⃣ یاد آوری مرگ و معاد أذکر انقطاع الشهوات و هادم اللذات 6⃣هجرت الف_از محیط گناه ب_از نفس أمّاره هاجروا و جاهدوا 7⃣تفکر و تعقل وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ(ملک10) 8⃣ أخلاق خوب عُجب و کبر و حسد و کینه و بخل وَ،،، مانع فهم و معرفت و جهان بینی صحيح می گردد 9⃣تلاوت و تدبر در قرآن ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین 🔟 تمسّک به عترت مطالعه و اُنس با احادیث، ادعیه،زیارات و تدبُّر در آنها اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام الله علیها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1399/9/30
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های حضرت زینب سلام الله علیها ✅ مقدمه : حضرت زینب سلام الله علیها مادر دو شهید،دختر دو معصوم،خواهر،،وعمه دو امام معصوم هستند ایشان توفیق درک هفت معصوم را داشته اند و تحت تربیت و ولایت آنها رشد یافته است لذا داری ویژگی های برجسته ای هست که از دیگر امام زاده ها متفاوت است 1⃣ عقیلة کسی که بسیار عاقلانه عمل می کند (اضافه شدن تاء در آخر عقیل،مبالغه در صفت عقل است یعنی شخص بسیار عاقل) 2⃣ عالمة غیر معلمة کسی که بدون معلم عالم بود یعنی تربیت یافته بیت وحی بوده وهیچ غیر معصومی او را تعلیم نداده است 3⃣ صابرة(الگوی صبر) صبر بر شهادت والدین، برادران، فرزندان و إسارت (لذا اُمّ المصائب لقب گرفت) 4⃣ عابدة کسی که نماز شبش حتی نشسته در بدترین شرایط سخت مصیبتها، ترک نمی شود 5⃣ زینة أب کسی که زینت پدرش است یعنی چنان زندگی کرد که گوشه ای از زیبائی های امیرالمومنین علیه السلام را با رفتار و گفتار خود، نمایش داد 6⃣ شجاعة خطابه و دفاع از امام در مقابل ابن زیاد و یزید ملعون 7⃣ عارفه کسی که با این همه مصائب می‌گوید ما رأیت إلا جمیلا یعنی انسان به مرحله ای از معرفت برسد که همه سختی ها، مشکلات و مصائب برای او زیبا باشد چون رضایت خدا را می بیند و عمل به وظيفه بندگی 8⃣ مُبلّغه کسی که صحیح وکامل، دین وفرهنگ عاشورا راتبلیغ کرد وبه معنای واقعی جهاد تبیین داشت 9⃣ عفیفه و حیاء تا قبل از عاشورا کسی قامت او را ندید و صدای او را نشنید تا آنکه بر اساس ضرورت و اسارت در میان نامحرمان ظاهر شد 🔟 مُحب، عاشق و شیعه حقیقی امام معصوم 1⃣1⃣ مفسر قرآن او به هنگام حضور امیرالمؤمنین (علیه السّلام ) در کوفه به زنان تفسیر قرآن آموزش می‌داد 2⃣1⃣ فهیمه امام سجاد عليه السلام فرمود فهمة غیر مفهمه یعنی عمه ام زینب سلام الله علیها، اهل فهم و بصیرت عمیق، بدون آنکه از کسی به او چیزی فهمانده باشد 3⃣1⃣ درک هفت معصوم و تحت تربیت و ولایت آنان(از پیامبر اعظم تا امام باقر عليهم السلام) 4⃣1⃣ ولایت پذیر و مطیع محض امام مانند حضرت عباس علیه السلام (المطیع لله و للرسول و لأمیر المؤمنين والحسن و الحسین) رزقنا الله زیارتها و شفاعتها اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام الله علیها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1399/9/30
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: 29 دی روز غزه چرا باید از فلسطین حمایت کنیم؟ ✍مقدمه : نوار غزه یا باریکه غزه ناحیه‌ای است نوار گونه که در کنار دریای مدیترانه و در منطقه خاورمیانه قراردارد. کشور فلسطین شامل دو منطقه جدا از هم به نام‌های کرانه باختری رود اردن و بخش خودگردان نوار غزه است که در دو سوی اسراییل قرار دارند و این دو با هم سرزمین فلسطین را تشکیل می‌دهند دلائل حمایت از فلسطین: 1⃣ دفاع از مسلمانان مظلوم قال النبی صلی الله علیه و آله «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست 2⃣ دفع و پیشگیری از پیشروی دشمن به خاک و منطقه ایران: اسرائیل با شکست غزه و لبنان و سوریه می خواهد از بحر تا نهر و به تعبیری از نیل تا فرات را بگیرد و بر منطقه تسلط یابد 3⃣ دفاع از دین اسلام: وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا(نساء141) خدا هرگز هیچ راه سلطه ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. لذا هر چند فلسطین اهل سنت هستند اما تحت دین اسلام هستند و نباید گذاشت کفار بر آنها مسلط شوند 4⃣ إیجاد إتحاد، و وحدت مسلمانان جهان 5⃣ سبب جذب سنّی به شیعه: 6⃣ موج بیداری اسلامی: دفاع و حمایت از غزه باعث می‌شود در جهان بیداری اسلامی اتفاق بیأفتد و افکار عمومی جهان نسبت به اسلام توجه پیدا کنند 7⃣ إستکبار ستیزی: 8⃣ تقویت جبهه مقاومت: اگر غزه و امثال آن حمایت نشوند روحیه مقاومت دوام نمی یافت و دیگر موارد مانند سوریه ايستادگي نمی کردند 9⃣ یارگیری از مستضعفان: به وعده و قدرت مستکبران، هیچ امیدی نیست، عقل و تجربه می گوید نباید به کشورهای غربی و اروپائی اعتماد و تکیه کرد لذا تنها سوریه بود که در جنگ تحمیلی، به ایران کمک کرد کمک به غزه غیر از نتايج و آثار مذکور، سبب می شود که در صورت لزوم به ایران کمک کنند 🔟 نمایش قدرت اسلام و جلب نصرت و رضایت خدا: سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد ✍نتیجه : بنابراین کسی نگوید: کشور ایران خود مشکلات اقتصادی دارد چرا باید به عربها آن هم اهل سنت خارج کشور حمایت کنیم باید اولویت ها و ضرورت ها را فهمید و اینکه موارد دفع افسد به فاسدکجاست وچراغی که به خانه رواست به مسجد حرام، مصادیق آن چیست؟ و همین طور عوامانه و از تعصب جاهلانه حرف نزنیم اگر نگاه و تفکر درست داشته باشیم دیگر دفاع از اسلام و حمایت از مظلوم مرز جغرافیایی نمی شناسد وچقدر شاعر زیبا و کامل سرود: مرز ما عشق است هر جا اوست آن‌جا خاک ماست سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟ هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند؟ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/29 جهادتبیین یعنی تولیدمحتوا
موضوع : غزّه یعنی؟؟؟ ✍ غین یعنی : 1⃣ غُرّش،غلبه بر غاصب 2⃣ غیرت غرور انگیز 3⃣ غبار غم، غصه 4⃣ غنچه های پرپر 5⃣ غوطه‌ور در خون 6⃣ غریب در بین سفّاکان 7⃣ غفلت مسلمانان 8⃣ غوغای غضب غربی 9⃣ غرض و غایت کفر،دین 🔟 غروب إسرائیل غاصب ✍ زاء یعنی : 1⃣ زادگاه انبیاء و ابراهیم 2⃣ زمین زندگی فلسطین 3⃣ زنان و فرزندان مظلوم 4⃣ زشتی و زیبائی إنسان 5⃣ زندان صهیونیستی 6⃣زخم، و زیان و زاری 7⃣زورگوئی،زبونی إسرائیل 8⃣ زغال افروخته شده 9⃣ زیاده روی رژیم غاصب 🔟 زمان مرگ إسرائیل ✍ هاء یعنی : 1⃣ هیزم،و هیمه إسرائیل 2⃣ هدایت و هدیه الهی 3⃣همّت،إراده و استقامت 4⃣ هزیمت گنبد آهنین 5⃣همسران مظلوم،مُقتدر 6⃣ هوس و هوای نفسانی 7⃣ هم دردی همه آزادگان 8⃣ هول،و هراس أشرار 9⃣هماوردطلبی مسلمانان 🔟هشتگ نابودی إسرائیل اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/6
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درس ها و عبرت هائی از مسلمانان غزّه ✍مقدمه : قال اميرالمؤمنين علیه السلام : مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ، وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ. چه فراوان است عبرتها، و چه اندك اند عبرت گيران. باید از این حادثه و طوفان الأقصی درس و عبرت گرفت  1⃣ غیرت دینی: مواظب واجبات خود (نماز، حجاب و،،،) در بدترین شرایط ممکن هستند 2⃣ صبر و استقامت کم نظیر: با اینکه همه خانواده و فامیل خود را از دست داده، اما می گوید همه فدای فلسطین 3⃣ قویّ بودن در قلّت: مقابله با کفر و إستکبار جهانی با آنکه دارای جمعیت کم، خاک محدود، تسلیحات ناچیز هستند در مقابل بزرگترین ارتش دنیا و حامیان او، ایستاده اند 4⃣ إیمان، توکّل وأمید به نصرت إلهی: 5⃣ وحدت و همدلی و هم بستگی در مردم غزّه 6⃣ اُلگو شدن برای مردم جهان 7⃣ مظلوم امّا مقتدر بودن 8⃣ ایجاد موج بیداری إنسانی و اسلامی 9⃣ معلوم شدن پوشالی بودن قدرت إستکبار 🔟 آشکار کردن دروغ مُدّعیان حقوق بشر، و شعارهای دموکراسی، إصلاحات، آزادی و،،، ✍نتیجه : مردم ایران هر چند تجربه جنگ را داشته اند، اما نسل نو ندیده اند، باید تبیین کرد، قدر این امنیت و إقتدار را بدانیم و با چند تا مشکل یا چند مسئول فاسد، مقاومت را از دست ندهیم (ربّنا الله ثمّ استقاموا) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/27
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : کُد گذاری حروف زینب سلام الله علیها ✍ زاء یعنی : 1⃣ زینت اميرالمؤمنين 2⃣ زن نمونه فداکار 3⃣ زمان شناس 4⃣زبان فصیح و بلیغ 5⃣ زندگی حسینی ✍ یاء یعنی : 1⃣ یاور دین و إمام حسین 2⃣ یاد خدا(نماز شب) 3⃣ یورش خطابی 4⃣ یم(دریای) صبر 5⃣ یل( دلیر،مبارز،دلاور) ✍ نون یعنی : 1⃣ نگاه زیبا ( إلّا جمیلا) 2⃣ نماد صبر و مقاومت 3⃣ نگهبان اُسرا و حرم 4⃣ نور،نیکوکار،نام آشنا 5⃣ نترس و شجاع ✍ باء یعنی : 1⃣ بانوی عفّت و عزّت 2⃣ بیمارداری،و پرستاری 3⃣ بذل دو فرزند شهید 4⃣ بصیر، و بلیغ 5⃣ بهترین عملکرد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام الله علیها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/28 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل بی غیرتی ✍ مقدمه : چرا عدّه ای نسبت به محارم خود، بی تفاوت و اهمال کاری دارند و به تعبیر روایت دیُّوث هستند؟! 1⃣ جهالت: الف_جهل به اصل وجوب حدود حجاب، اهمیت وآثار آن ب_جهل به آنکه هر کسی در مقابل خانواده خود مسئول هست(قوا أنفسکم و أهلیکم نارا) 2⃣ لجاجت: قصد دهن کجی و مخالفت با دین، و مذهبی ها و نظام اسلامی را دارد هرچند به طور فطری، از عملکرد خود رضایت ندارد 3⃣ ترس از تذکر: آدمی که ایمان او ضعیف است، شجاعت لازم را ندارد، لذا غیرت برای تذکر به محارم ندارد کسی که مؤمن است با توکل الهی، شجاعت می یابد و از ملامت و یا خسارت نمی ترسد 4⃣کسب حرام ولقمه آلوده 5⃣معاشرت با أفراد لاأبالی 6⃣محیط ها،مجالس آلوده 7⃣ بی تقوا بودن مردان(پدر،همسر، برادر) چون خودش آلوده به گناهان هست یا از درون برای مواظبت خانواده خود بی انگیزه هست و از بیرون، محارم او حرف چنین کسی را به حساب نمی آورند 8⃣ آزادی و بی بند باری قرآن می فرماید (لیفجر أمامه) عدّه ای نمی خواهند زیر بار تکلیف بروند چرا که عرصه را برای گناه خود باز بگذارند یعنی خانواده خود را آزاد گذاشته تا خود نیز، آزاد،و بی پروا آلوده باشد!!! 9⃣ ضعف و نقص اعتقاد یعنی ایمان و یقین لازم را نسبت به معاد، حساب و عقوبت الهی ندارد 🔟 غفلت و نسیان گاهی بی غیرتی برخی نسبت به محارم به دلیل غفلت یا فراموشی یاد خدا و تکاليف الهی است 1⃣1⃣ضعف شخصیت گاهی فردی به خاطر اینکه کمبود محبت دارد برای جلب محبت و توجه دیگران، ناموس خود را آزاد می گذارد تا با این راه تفاخر و تکاثر داشته باشد امام هادی علیه السلام مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 2⃣1⃣ خانواده نا مناسب مردی که در دامن پدر و مادر لاأبالی رشد کرده و از والدین غیرمذهبی الگو پذیرفته، طبیعی است که او نیز نسبت به مادر، خواهر، همسر و،.،غیرت نداشته باشد چون پدرش نسبت به محارم و مادرش بی تفاوت بوده است 3⃣1⃣ امید و رجاء احمقانه می گوید سخت نگیرید، قلبت پاک باشه، خدا می بخشه و بعدا توبه می کنیم 4⃣1⃣ تبلیغات منفی غیر از تهاجم فرهنگی إستکبار، رسانه ها و دشمنان یا برخی مسؤلین جاهل یا غافل داخلی نیز با ترویج بی بندوباری.در قالب لباس نامناسب وفیلم و سلبریتی های بد، سبب بی غیرتی جامعه می گردند 5⃣1⃣ خود را غنیّ دیدن كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى ﴿علق۶﴾ حقا كه انسان سركشى مى ‏كند أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾ همين كه خود را بى ‏نياز پندارد وقتی انسان خود را در علم و ثروت، بی نیاز ببیند از عالم و متخصص، مشورت نمی گیرد و مثلا در سبک زندگی و حجاب به نظر متکبرانه خود عمل می کند ✅ نکته و توصیه : این مقاله در جاده چالوس،پُل زنگوله درتاریخ1397/4/22که برای تبلیغ رفته بودم نوشته شد غرض آنکه این تحلیل بر اساس تحقیق میدانی و مشاهدات عینی است، و تا مسئولین فرهنگی، ريشه یابی و آسیب شناسی نکنند، إصلاح و تحوُّل میسر نیست، ریشه های اصلی بی غیرتی، مواردی بود که به آن اشاره شد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/2/11
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل بدحجابی👩‍💼 ✍مقدمه:برای اصلاح و درمان بدحجابی، ابتدا باید ریشه و درد را پیدا کرد و إلا صرفا با توصیه و نسخه متعدد بدون توجه به علل آن شاید وضع بدترشود عوامل عبارت انداز: 1⃣جهالت🐑 (نسبت به اهمیت و آثار حجاب) قال علی عليه السلام الناس اعداء ما جهلوا مردم نسبت به چیزی که شناخت ندارند بی میلی و دشمنی می کنند الف_جهل نسبت به اهمیت و آثار حجاب ب_جهل نسبت به وضعیت (مقام و جایگاه) انسان ج_جهل به وظیفه(وتکلیف) انسان د_جهل نسبت به عذاب بدحجابی 2⃣ لجاجت🌵 (مخالفت با دین و مذهب و جنگ با مؤمنین و ارزشها) قال علی عليه السلام اللَّجاجُة بذر الشر لجبازی ریشه و زمینه شر و فتنه است (البته نباید با سرزنش یا سخت گیری بی مورد زمینه لجاجت را فراهم کرد) 3⃣عقده محبت ♥️ نیازمند وتشنه نگاه و محبت دیگران است 4⃣ تربیت و عادت 👨‍👩‍👧‍👧 در شرايط و محیط و خانواده خوبی نبوده و این چنین تربیت وعادت کرده است 5⃣ نقص ایمان وضعف عقیده امام صادق عليه السلام فرمود لباس نازک و بدن نما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه سستی و ضعف ایمان است🕋 6⃣ضعف شخصیت و ذلت نفس با وضع خاص(بدحجابی)می خواهد تفاخر و تکبر کند و برای خود حرمت وکرامتی ندارد🍐 امام هادی علیه السلام می فرماید: مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ  کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 7⃣تبعیت از همسر یا پدر یا کار فرما ومافوق در محل کار!!!! 🙋‍♀ حجاب حدود الهی است و هیچ کسی و هيچ چیزی نباید مانع حجاب باشد و اطاعت از کسی تا زمانی واجب است که با احکام الهی تزاحم نداشته باشد 8⃣جذب خواستگار!!!!💔 کسی که برای بدحجابی و آرایش(و صرفا زیبائی ظاهری) مورد انتخاب شود قطعا زندگی پایدار نیست چون با زیبایی فرد دیگری متوجه او می شود نو که آمد به بازار کهنه میشه دل آزار 9⃣ الگو گیری نامناسب👡 1_افراد مشهور(سلبریتی) 2_مدل ها و مانکن ها 3_فراگیر شدن بدحجابی 4_محیط بد و آلوده 5_ عادی شدن قبح بدحجابی 6_تبلیغات و تهاجم فرهنگی 🔟 معاشرت و رفاقت با دوستان ناصالح🐍 امام على علیه السلام:لاتصحب الشریر فان طبعک یسرق من طبعه شرا و انت لاتعلم با مردم شریر و فاسد رفاقت نکن که طبیعت تو به طور ناآگاه بدى را از آنها مى دزدد و تو بى خبرى. 1⃣1⃣غفلت از مرگ و معاد🔥 رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله: أکثِروا مِن ذِکرِ هادِمِ اللَّذّاتِ، فقیلَ: یا رسولَ اللّه، فما هادِمُ اللَّذّاتِ؟ قالَ: المَوتُ، فإنّ أکیَسَ المؤمنینَ أکثَرُهُم ذِکرا للمَوتِ، وأشَدُّهُم لَهُ استِعدادا. ویران کننده خوشی‌ها و لذت‌ها را فراوان یاد کنید. عرض شد: ای رسول خدا، ویران کننده خوشی‌ها چیست؟ فرمود: مرگ؛ زیرک‌ترین مؤمنان کسی است که مرگ را بیشتر یاد کند و برای آن آماده‌تر باشد. 2⃣1⃣نبودن لباس مناسب👚 (کمبود مانتوی جلوبسته و بلند یا چادر ارزان در بازار) 3⃣1⃣ محیط و فضای ضد حجاب👗 4⃣1⃣تبلیغ وتهاجم فرهنگی👢 5⃣1⃣فقر ومشکل اقتصادی🥄 ✍نکته مهم): هیچ کدام از موارد مذکور، علت منطقی برای ترک حجاب نیست اما مربیان و متولیان فرهنگی ابتدا باید عوامل بدحجابی را بشناسند وبعد متناسب با مرض و درد، دارو تجویز کنند، چرا که هر مخاطب بد حجابی، با توجه به علّت کشف حجابش، می توان او را اصلاح و درمان کرد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 20/ 2/ 1401
موضوع : سرمایه انسان؟؟ ✍مقدمه : پرسش مهم اینکه هر کس از خود بپرسد:تفاوت ما با جمادات، نباتات، و حیوانات چیست؟؟؟ چرا که به دنبال این نکته باشد که علّت این همه بی تقوائی، ظلم، سرقت، قتل، بی عفّتی و بی اخلاقی، بی حجابی و،،،، چیست؟ 1⃣ عقل 2⃣ علم و تجربه 3⃣ وحی و إلهام الهی 4⃣ إراده و همّت بلند 5⃣ کمال بی نهایت 6⃣ معاد وحساب و أبدیت 7⃣ فطرت خدا جوئی 8⃣ قدرت تفکر و تحلیل 9⃣ حُبّ و بُغض(أخلاق) 🔟 دارای نفس و شیطان ✍نتیجه : حجر و شجر، و حتی حیوان، ویژگی های مذکور را یا اصلا ندارند یا به اندازه انسان بی بهره اند لذا تکلیفی به اندازه انسان ندارند و فقط به همان اندازه غریزی و ذاتی خود هدف و حرکت دارند، پس اگر انسان با این سرمایه عظیم، اهل بندگی نباشد از حیوان وحتی از نبات و جماد هم پست تر خواهد بود انسانی که تمام همّت او شکم و شهوت و شهرت باشد، یعنی إتلاف سرمایه عظیم انسانی!!! الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : هَلَكَ مَن لَيسَ لَهُ حكيمٌ يُرشِدُهُ ، امام زين العابدين عليه السلام : هر كس خردمند و حکیمی نداشته باشد كه ارشادش كند، به انحراف و هلاکت می اُفتد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/29
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :دلائل حقانیت و عدم تحریف قرآن(در قالب ده عنوان با حرف تاء) 1⃣تواتر(عدم تبانی در نقل 2⃣ تحدّی( مبارزه طلبی) 3⃣ تجربه حفظ غیر عادی 4⃣ تراز سنجش روایات 5⃣تعقّل انگیز(أفلا تعقلون 6⃣ تربیت إنسان صالح 7⃣ تخلّف و اختلاف ندارد 8⃣ تأئید أُدبا،فُصحا،وبُلغا 9⃣توافق وإجماع مؤمنین 🔟تضمین خدای سبحان الف_نقل صریح قرآن ب_إقتضای عقل و حکمت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/29
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :خلاصه مقاله انواع معیارإنتخاب و عمل (10عنوان با حرف خاء) 1⃣ خودیّت(هوای نقس) 2⃣ خرد(سلیم یا أسیر) 3⃣ خلیل(صالح یا فاسق) 4⃣ خانواده( نیک یا بد) 5⃣ خلق الله( أکثریّت) 6⃣ خدا(خالق،یا خود) 7⃣ خلیفة الله 8⃣ خیال و خواب 9⃣ خواص و خبرگان 🔟خنّاس(وسوسه شیطان ✍هیچ کس نمی تواند مُدّعی شود که خارج از عناوین ده گانه ملاکی دارد هدف از این مقاله اینکه هر کسی خودش را ارزیابی کند و بسنجد که کدام عنوان را معیار إنتخاب و عمل خود قرار داده است و آیا آن ملاک مُنتخب، حجّت، حق و مورد رضایت خدا هست؟ و به عبارت دیگر آیا هر ملاکی را : اوّلا عقلا و علما در دنیا، او را تأئید می کنند ثانیا :خدا در قیامت از او قبول می کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تفصیل مقاله را با مستندات قرآنی در کانال مذکور ببینید 👆🙏
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أنواع معیار انتخاب وعمل (10عنوان با حرف خاء) ✍مقدمه : هیچ کس، خارج از انتخاب و عمل نیست،هر کسی، هر کاری را که انتخاب می کند و انجام می دهد باید برای خود دلیل و منطقی داشته باشد قرآن 10 مورد به عنوان معیار، از سوی مردم بیان می کند، که در واقع برخی اصلا و برخی از حیث دیگر، حجّت و حقّ نیستند 1⃣ خودیِّت : بخوانید خریّت یا نفسانیّت سوره ص/26 : يا داوُدُ،،، لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ 2⃣ خرد(عقلانیّت ) : سوره ملک/10 : وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ‏ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعيرِ عقل در صورتی، حجّت و معیار صحیح است که سلیم باشد نه عقل أسیر نفس، چنانکه اميرالمؤمنين علیه السلام درحکمت 202 نهج‌البلاغه :كم من عقل أسير تحت هوى امير چه بسیارند افرادی که عقلشان، اسیر نفس هست، یعنی نفس، فرمان می دهد نه عقل، لذا این عقل حجّت نیست 3⃣ خلیل(دوستان) : الفرقان‏/28: يَا وَيْلَتَا لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَناً خَلِيلاً 4⃣خانواده: (خاندان و خویشاوندان) لقمان‏/ 15: وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ . عنوان: قرآن - اقترفتموها التوبة ،الآية: 24: قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ وَ إِخْوَانُكُمْ وَ أَزْوَاجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ 5⃣ خلق الله : أنعام/116: وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ آقای قرائتی : دموکراسی راه حل است در برخی موارد اما راه منحصر در رسیدن به حق نیست . أقل اکثریت : 50 + 1 =51% اکثر اکثریت : 99% 6⃣ خدا : الجاثية ، الآية: 23 أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلاَ تَذَكَّرُونَ خدای ابلیس هوای نفس خودش بود پس سجده نکرد . 7⃣ خلیفة الله : يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ عنوان: قرآن - فاستخف الزخرف‏ الآية: 54 الف_خلیفه باطل: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ ب_خلیفه حق: المائدة، الآية: 55 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ الصف‏ ، الآية: 6 وَ إِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هذَا سِحْرٌ مُبِينٌ الحشر ،الآية: 7 وَ مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 8⃣ خیال و خواب : الحجرات‏،الآية: 12 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ 9⃣ خواص و خبرگان : قویّ و امین و متعهد و متخصص الأحزاب‏،الآية: 67 وَ قَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ كُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاَ الحجرات‏،الآية: 6 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ النحل‏،الآية: 43 وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ 🔟 خنّاس: جن و انس: الناس‏،الآية: 4 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ عنوان: قرآن - فوسوس الأعراف‏،الآية: 20 فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : بهترین تقابل ✍مقدمه : در این مقاله، بهترین نوع مواجهه انسان نسبت به هریک از موجودات، طبق آیات و روایات بیان شده، و شروع همه عناوین با یک حرف <باء>طراحی شده تا بهتر در ذهن بماند 1⃣.نسبت به خدا =باور + بندگی(مثل بیماردرمقابل طبیب) یاعبادالله انتم کالمرضی و رب العالمین کالطبیب 2⃣.نسبت به خلیفة خدا (نبیّ و ائمه)=بیعت کردن ( نه بدعت در اخلاق و احکام) 3⃣.نسبت به دین(مقدسات و ارزشها) =بزرگداشتن من یُعظّم شعائر الله فانّها من تقوی القلوب 4⃣.نسبت به دشمن= بیزاری (تبرّی و برائت) 5⃣.نسبت به اهل ایمان:= برادری (انما المؤمنون اخوۀ) 6⃣.نسبت به مصائب و مشکلات= بردباری 7⃣. نسبت به مسائل سیاسی=بیداری و بصیرت 8⃣،نسبت به محیط زیست(حیوانات، گياهان)= بارانی و بهاری 9⃣.نسبت به خود=بیکار نبودن وبی تفاوت نبودن 🔟.نسبت به مخلوقات=بزرگواری ( با کرامت) 1⃣1⃣. نسبت به دنیا=بازاری قال العسگری علیه السلام :الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسر الاخرون 2⃣1⃣. نسبت به عمل=بیّنه(با حجّت شرعی و عقلی) 3⃣1⃣. نسبت به خانواده و همسر= برّ و نیکی،(و بالوالدین احسانا) 4⃣1⃣.نسبت به کار لغو، لهو =بی توجه بودن 5⃣1⃣.نسبت به عمر=بهرمندی کامل 6⃣1⃣. نسبت به مال ومقام ومدرک = بلا دانستن (فتنه وامتحان) 7⃣1⃣.نسبت به دوستان= بشّاش 8⃣1⃣.نسبت به هدف= بلند نظرو بلند همّت 9⃣1⃣.نسبت به معارف دین و منکرات = بلاغ و بیان 0⃣2⃣ نسبت به سائل وگدا= بخشنده (نه بخیل) 1⃣2⃣نسبت به مخاطبان=بدرفتار وبدگمان نبودن 2⃣2⃣نسبت به گناه =بازگشت (توبه) ✍نتیجه این نوع مواجهه در مقابل 22 عنوان=بهشتی شدن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار حکمت؟ حکمت چیست وحکیم کیست؟ ✍مقدمه : به مناسبت روز حکمت فلسفه(30آبان)، مقاله ای إرائه می شود که معیار شناخت شخص حکیم چیست؟ یعنی چه کسی دارای حکمت است؟ آیا کسی که لزوما مدرک دکترای فلسفه و عرفان است یا به حکمت، شُهرت دارد می توان او را حکیم دانست؟ حکیم کسی است که: 1⃣ خود شناسی: قال اميرالمؤمنين علیه السلام و مِن حِكمَتِهِ ـ يَعني المَرءَ ـ عِلمُهُ بنَفْسِهِ و از حكمت آدمى ، خود شناسى اوست. بحار الأنوار : ج 78 ،ص 81 ،ح 66 2⃣خشیّت و خوف از خدا پيامبرصلى الله عليه و آله رأسُ الحِكمَةِ مَخافَةُ اللّه ِ .  ترس از خدا، سرآمد حكمت است.كنز العمّال : 5873 3⃣ مدارا کردن با جاهل پيامبر صلى الله عليه و آله إنّ الرِّفْقَ رأسُ الحِكمَةِ .  مدارا كردن، سرآمد حكمت است.كنز العمّال : 5444 امام على عليه السلام ليسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لا يَجِدُ بُدّا مِن مُداراتِهِ .  حكيم نيست آن كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا با او ندارد . تحف العقول :ص 218 . 4⃣ مراقبت از دینداری: امام على عليه السلام حِفْظُ الدِّين ثَمرَةُ المَعرِفَةِ و رَأسُ الحِكْمَةِ .  حفظ دين، ثمره معرفت و سرآمد حكمت است . شرح غرر الحكم :  ج3،ص405،ح4903 5⃣ صاحب تجربه پيامبر صلى الله عليه و آله لا حَليمَ إلاّ ذو عَثْرَةٍ ، و لا حَكيمَ إلاّ ذو تَجْرِبةٍ .  هيچ بردبارى بدون لغزش و هيچ حكيمى بدون تجربه نيست.كنز العمّال : 5827 6⃣ اهل اطاعت و تقوا پيامبر صلى الله عليه و آله إنّ أشْرَفَ الحَديثِ ذِكْرُ اللّه ِ ، و رأسَ الحِكمَةِ طاعَتُهُ .  بهترين سخن، ذكر خداست و سرآمد حكمت، اطاعت از اوست . الأمالي للصدوق : ص487،ح1 7⃣ عدم إظهار نیاز به غیرکریم امام على عليه السلام لَيس بحَكيمٍ مَن قصَدَ بحاجَتِهِ غَيرَ كَريمٍ .  حكيم نيست، كسى كه نياز خود را نزد شخص غير كريم برد .  شرح غرر الحكم : ج5،ص84،ح 7499 8⃣ عبرت گیری امام على عليه السلام مَن ثَبتَتْ لَهُ الحِكمَةُ عَرَفَ العِبرَةَ .  هر كه حكمت در دلش جاى گيرد، عبرت شناس شود .  شرح غرر الحكم :  ج5،ص352،ح8706 9⃣ پرهیز از شهوت رانی امام على عليه السلام كُلَّما قَوِيَتِ الحِكمَةُ ضَعُفَتِ الشَّهْوَةُ .  هر چه حكمت نيرومندتر شود، شهوت و خواهشهاى نفسانى ناتوانتر مى شود .   شرح غرر الحكم : ج4،ص622،ح 7205 امام على عليه السلام لا تَجْتَمِعُ الشَّهوَةُ و الحِكمَةُ .  شهوت و حكمت با هم جمع نمى شوند .  شرح غرر الحكم : ج6،ص370،ح10573 🔟 روح و اخلاق نیک امام هادى عليه السلام الحِكمَـةُ لا تَنْجَـعُ في الطِّباعِ الفاسِدَةِ .  حكمت در جانهاى فاسد مؤثر نمى افتد . بحارالأنوار،ج78ص370ح4 1⃣1⃣ بی رغبت به دنیا امام صادق عليه السلام مَن زَهِدَ في الدُّنيا أثْبَتَ اللّه ُ الحِكمَةَ في قَلبِهِ ، و أنْطَقَ بها لِسانَهُ .  هركه به دنيا پشت كند، خداوند حكمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گويا سازد . الكافي :ج 2،ص128،ح1 2⃣1⃣ کم خوراک پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مَن أكَلَ طَعاما للشَّهْوَةِ حَرّمَ اللّه ُ على قَلبِهِ الحِكمَةَ .  هر كس غذايى را براى شهوت [و لذّت و نه سدّ جوع] بخورد، خداوند حكمت را بر دل او حرام گرداند . تنبيه الخواطر :ج 2،ص116 3⃣1⃣سکوت: امام على عليه السلام كَسْبُ الحِكمَةِ إجْمالُ النُّطقِ ، و اسْتِعْمالُ الرِّفْقِ .   به دست آوردن حكمت با كوته گويى و در پيش گرفتن نرمى و مدارا ميسر مى شود.  شرح غرر الحكم : ج4،ص625،ح 7223 4⃣1⃣ کنترل خشم: امام صادق عليه السلام : الغَضَبُ مَمْحَقةٌ لقَلبِ الحكيمِ ، و مَن لم يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَم يَمْلِكْ عَقلَهُ   خشم، دل حكيم را تباه مى كند و كسى كه اختيار خشم خود را نداشته باشد اختيار عقل خويش را ندارد . تحف العقول،ص371 5⃣1⃣ ترک لذت حلال غیر مفید 6⃣1⃣ دشمن داشتن فانی امام على عليه السلام أوّلُ الحِكمَةِ تَرْكُ اللَّذّاتِ ، و آخِرُها مَقْتُ الفانِياتِ .  نخستين گام حكمت، وا نهادن لذتهاست و آخرين گام آن، دشمن داشتن هر آنچه فانى مى شود .شرح غرر الحكم : ج2،ص408،ح 3052 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/9/1