eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
569 عکس
218 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع : تأمّلی در زیارت نامه شهدای کربلا 1_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ‏ يا اَوْلِيآءَ اللَّهِ وَاَحِبَّائَهُ، 2_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَصْفِيآءَ اللَّهِ وَاَوِدَّآئَهُ، 3_اَلسَّلامُ‏ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ اللَّهِ، 4_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ رَسُولِ اللَّهِ، 5_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، 6_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، 7_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَبي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ، الْوَلِىِّ النَّاصِحِ، 8_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَبى‏ عَبْدِاللَّهِ، بِاَبى‏ اَنْتُمْ وَاُمّى‏ طِبْتُمْ، وَطابَتِ الْأَرْضُ‏[ اَنْتُم‏] الَّتى‏ فيها دُفِنْتُمْ، وَفُزْتُمْ‏ فَوْزاً عَظيماً، پدر و مادرم به فداى شما، به راستى پاكيزه شدید و پاكيزه گشت آن زمينى كه شما در آن مدفون شديد و به رستگارى‏ بزرگى رسيديد؛ ✍نکات 1⃣-هشت مرتبه سلام 2⃣_مُحب واقعی خدا، ولیّ خداست(يا اَوْلِيآءَ اللَّهِ وَاَحِبَّائَهُ،) 3⃣_نصرت نبیّ و امام معصوم، نصرت دین خدا است(باید فکر کرد چه کاری الآن یاری امام زمان می شود مثلا تقوا، تکثیر نسل شیعه، تولید اقتصادی، تبیین و،،، 4⃣_با این‌که برخی اصحاب امام حسین علیه السلام، در زمان پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله نبودند اما در این زیارت، آنان را از اصحاب پیامبر می نامیم به این علت که هر کس امروز امام زمان علیه السلام را یاری کند یعنی امام عسکری علیه السلام را یاری کرده و یاری امام عسکری یعنی یاری امام هادی علیه السلام و همین طور تا برسد به پیامبر صلی الله علیه و آله 5⃣ _حضرت زهرا سلام الله هم رهبر و محور معرفی شده و یاری او، یاری رسول خدا و یاری دین خدا است، یعنی اگر کسی می خواهد بفهمد حق کجاست باید دید حضرت زهرا سلام الله علیها از چه چیزی و از چه کسی دفاع می کند 6⃣_یاری نکردن اولیاء دین یعنی یاری نکردن دین یعنی باعث تخریب دین و دهن کجی به ارزشهای دینی 7⃣_امام مجتبی را ولیّ ناصح نام می بریم یعنی رهبر خیرخواه، یعنی اگر صلح کرد صلح او نصرت دین و از روی خیر خواهی بود 8⃣_یاری رساندن به دین، خدا، نبیّ، و إمام و فاطمه سلام الله علیهم، انسان را پاک می کند(طبتم) 9⃣_دفن شدن ناصران دین خدا و پاکان، سبب پاکی آن زمین می گردد(وَطابَتِ الْأَرْضُ‏[ اَنْتُم‏] الَّتى‏ فيها دُفِنْتُمْ:پاكيزه گشت آن زمينى كه شما در آن مدفون شديد)برای تربیت و تقرب الهی،در زمین های پاک حضور بیابیم و حدّ الإمکان در قبرستانی دفن شویم که از ناصران دین خدا در آنجا مدفون باشند مانند قبور شهدا که باعث پاکی آن زمین شده اند 🔟_فلاح و فوز عظیم یعنی یاری دین(وَفُزْتُمْ‏ فَوْزاً عَظيماً،) فَيا لَيْتَنى‏ كُنْتُ مَعَكُمْ، فَاَفُوزَ مَعَكُمْ پس اى كاش من هم با شما بودم كه با شما رستگار گردم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/28 کربلا(حرم امام حسین علیه السلام)
موضوع :حکمت یا حماقت ✍مقدمه : هرکسی باید هر کاری را در چارچوب عقل و شرع انجام دهد، و إلّا حماقت است نه حکمت پرسش این است که معیار گفتار و رفتار حکیمانه چیست و إلّا حماقت است نه حکمت ✍جواب : 1⃣صاحب شرافت و آبرو 2⃣ هدایت به دین داری 3⃣برتری دادن زیردستان 4⃣ بالا بردن فقراء 5⃣مقدم کردن کوچکترها لقمان عليه السلام ـ در سفارشهاى خود به فرزندش ـ فرمود : يا بُنَيّ ، تَعلَّمِ الحِكمَةَ تَشْرُفْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَدُلُّ على الدِّينِ ، و تُشَرِّفُ العَبْدَ على الحُرِّ ، و تَرفَعُ المِسكينَ على الغَنيِّ ، و تُقَدِّمُ الصَّغيرَ على الكَبيرِ .  فرزندم ! حكمت بياموز تا ارجمند شوى ! زيرا كه حكمت، به دين رهنمون مى شود و بنده را بر آزاده شرافت مى بخشد و تهيدست را از ثروتمند بالاتر برد و كوچك را از بزرگ پيش مى اندازد 6⃣صاحب شکوه، وقار امام على عليه السلام : مَن عُرِفَ بالحِكمَةِ لَحَظَتْهُ العُيونُ بالوَقارِ و الهَيبةِ . هر كس به حكمت شناخته شود، چشمها با ديده وقار و شكوه به او بنگرند 7⃣مخاطب را قانع می کند امام على عليه السلام :  الحَكيمُ يَشْفي السّائلَ ، و يَجودُ بالفَضائلِ . حكيم، عطش پرسنده را فرو مى نشاند و فضيلت نثار مى كند 8⃣ امام على عليه السلام : الحُكَماءُ أشْرَفُ النّاسِ أنْفُسا ، و أكْثَرُهُم صَبرا ، و أسْرَعُهُم عَفْوا ، و أَوسَعُهُم أخْلاقا . حكيمان، شريف جان ترين، شكيباترين ، با گذشت ترين و خوش خوترين مردمان هستند
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : توکل یا تربیت قَالَ اميرالمؤمنين علیه السلام مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَد». کسی را که نزدیکانش واگذارند، بی‌گانه او را پذیرا می‌گردد» ✍ نکات: 1⃣ اگر خانواده و نزدیکان به فرزندان بی اعتنایی کنند، رفقای ناباب و دشمنان او را زیر چتر خود می گیرند و او را منحرف و تبدیل به سرباز دشمن می کنند 2⃣ اگر نزدیکان، انسان را مورد بی مهری قرار دادند جای نگرانی نیست باید به خدا توکل کرد و افراد غریبه از انسان حمایت می کنند 3⃣هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران. 4⃣ اگر عزیزان و فرزندان ما به افراد ناباب، غریبه ها و دشمنان گرایش دارند برای آنکه ما توجه لازم را به آنان نداشته ایم 5⃣ هرچقدر دایره نزدیکان نسبت به فرزندان دورتر شود، طبیعی است که آن دلسوزی لازم را ندارند و کمتر و بلکه دغدغه کمک و تربیت ندارند ✍ نتیجه : این حکمت نهج‌البلاغه دو معنای متفاوت دارد یک معنای آن توجه به توکل داشتن و نا اُمید نشدن هست و معنای دیگر آن، هشدار تربیتی هست که اگر مواظب عزیزان خود نباشیم، دشمن و غیر دلسوز،از آنها حمایت می کنند 6⃣ ممکن است معنا قابل تعمیم باشد یعنی بگوییم اگر درست از سرمایه عُمر،ثروت، مقام، مدرک و شهرت، تدبیر، مواظبت و مدیریت نکنیم دیگران که مالک این موارد نیستند برایش برنامه مهیا کرده و از آنها سوء استفاده می نمایند، پس زودتر برای دارائی های خود تدبیر داشته باشیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed همدان 1402/7/30
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : توکل یا تربیت قَالَ اميرالمؤمنين علیه السلام مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَد». کسی را که نزدیکانش واگذارند، بی‌گانه او را پذیرا می‌گردد» ✍ نکات: 1⃣ اگر خانواده و نزدیکان به فرزندان بی اعتنایی کنند، رفقای ناباب و دشمنان او را زیر چتر خود می گیرند و او را منحرف و تبدیل به سرباز دشمن می کنند 2⃣ اگر نزدیکان، انسان را مورد بی مهری قرار دادند جای نگرانی نیست باید به خدا توکل کرد و افراد غریبه از انسان حمایت می کنند 3⃣هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران. 4⃣ اگر عزیزان و فرزندان ما به افراد ناباب، غریبه ها و دشمنان گرایش دارند برای آنکه ما توجه لازم را به آنان نداشته ایم 5⃣ هرچقدر دایره نزدیکان نسبت به فرزندان دورتر شود، طبیعی است که آن دلسوزی لازم را ندارند و کمتر و بلکه دغدغه کمک و تربیت ندارند 6⃣ ممکن است معنا قابل تعمیم باشد یعنی بگوییم اگر درست از سرمایه عُمر،ثروت، مقام، مدرک و شهرت، تدبیر، مواظبت و مدیریت نکنیم دیگران که مالک این موارد نیستند برایش برنامه مهیا کرده و از آنها سوء استفاده می نمایند، پس زودتر برای دارائی های خود تدبیر داشته باشیم 7⃣ از این حدیث یک قاعده کلی را بیان می کند که با آن می توان ده ها مصداق را استنباط کرد مانند الف_همسران نسبت به یکدیگر ب_والدین نسبت به فرزندان ج_خانواده نسبت به فامیل د_مسئولین در مقابل مردم ه_همسایه ها نسبت به هم و_امام جماعت نسبت به محله مسجد و،،،، ✍ نتیجه : این حکمت نهج‌البلاغه دو معنای متفاوت دارد یک معنای آن توجه به توکل داشتن و نا اُمید نشدن هست و معنای دیگر آن، هشدار تربیتی هست که اگر مواظب عزیزان خود نباشیم، دشمن و غیر دلسوز،از آنها حمایت می کنند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed همدان 1402/7/30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قَالَ اميرالمؤمنين (علیه السلام): الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه. آن كه به عمل قومى راضى است همانند آن است كه با آن كار همراه آن قوم بوده. و بر هر وارد در باطل دو گناه است: گناه انجام باطل، و گناه رضايت به آن.  اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
3⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
4⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :معیار حفظ نماز محافظت از نماز یعنی؟ ✍مقدمه : قرآن میفرماید:حافظوا علی الصلوت(بقره238) پرسش این است که حفظ نماز یعنی چه؟ : در این مقاله، خلاصه و مفید پاسخ داده می شود 1️⃣خواندن نمازصحیح(شرعی) 2️⃣رعایت مستحبات وآداب نماز 3️⃣اوّل وقت نماز خواندن 4️⃣مواظبت ازمکان نماز (مسجدو مصلی) 5️⃣گناه نکردن تا نماز بعدی 6️⃣رعایت حرمت نمازگزار 7️⃣خاضع وخاشع بودن در نماز 8️⃣دفاع از نماز و توصیه به نماز 9️⃣خالصانه و دور از ریا 🔟معیار قرار دادن نماز در تنظیم کارها و انتخاب افراد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 26/ 2/ 1401
موضوع : 3عنوان در احادیث به سر تشبیه شده است ✍مقدمه : سر،مهم ترین عضو بدن است و اگر مرض و نقصی داشته باشد یا اصلا سر در پیکری نباشد، حیات آن انسان، در معرض خطر و بلکه محکوم به مرگ است، در این مقاله به عناوینی که به سر تشبیه شده، تکلیف ما را روشن و حسّاس می کند 1⃣ اهل بیت علیهم السلام قال النبی صلی الله علیه و آله :اِجعَلُوا أهلَ بَيتي مِنكُم مَكانَ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ و مَكانَ العَينَينِ مِنَ الرَّأسِ، فَإِنَّ الجَسَدَ لايَهتَدي إلاّ بِالرَّأسِ‌ و لايَهتَدِي الرَّأسُ إلاّ بِالعَينَينِ. اهل‌بيت مرا نسبت به خود همچون سر بدانيد براي پيكر و دو چشم براي سر؛ چه، پيكر جز به سر ره نمي‌يابد و سر جز به چشم هدايت نمي‌شود. بحارالانوار، ج 23، ص 121 2⃣ صبر امام علی علیه السلام فرمودند: عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ، فَاِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاِْیمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لا خَیْرَ فى جَسَد لا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لا فى ایمان لا صَبْرَ مَعَهُ؛ شما را به صبر سفارش مى کنم؛ زیرا «صبر» نسبت به «ایمان» همچون «سر» است نسبت به «بدن»، (همان گونه که) جسم بى سر ارزشى ندارد، ایمان بدون صبر و شکیبایى نیز بى ارزش است. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 82. 3⃣ نماز قال النبی صلی الله علیه و آله :موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است( کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲) ✍نکته:قرآن نیز فرمود إستعینوا بالصبر و الصلوة نتيجه :باید این رؤوس را با احتیاط تمام حفظ کرد و عدم التزام به هر یک مساوی با هلاکت انسان خواهد بود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 23/ 12/ 1400
موضوع: نماز مانندچیست؟ ✍موضوع : تشبیه کردن چیزی به چیزی برای تقریب به ذهن است، اسلام برای تشویق انسان به نماز و فهم جایگاه و اهمیت نماز، آن را به چیزهائی تشبیه کرده که به آن اشاره می کنیم 1⃣مانند سر انسان:  قال النبی صلی الله علیه و آله :موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است( کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲) 2⃣چهره دین: قال علی علیه السلام : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاه هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۲۷) 3⃣پرچم اسلام قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الاسلام الصلاه نماز، پرچم اسلام است .( کنز العمال ج ۷،ص,۲۷۹ ح۱۸۸۷) 4⃣علامت ایمان ( ونشانه)  قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الایمان الصلوه علامت و نشانه ایمان نمازاست . ( شهاب الاخبار، ص ۵۹ ) 5⃣نور مؤمن قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است . ( شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶ ) 6⃣عمود دین قال علی عليه السلام : الله ، الله فی الصلوه ، فانها عموددینکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست . ( نهج البلاغه ، نامه ها، ص ۴۷ 7⃣کلید بهشت قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه مفتاج الجنه نماز کلید بهشت است . ( نهج الفصاحه ، حدیث ۱۵۸۸ ) 8⃣ستون خیمه قال النبی صلی الله علیه و آله : مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد داشت . ( من لایحضره الفقیه ، ج ۱، شماره ۶۳۹ 9⃣سفره الهی قال النبی صلی الله علیه و آله : الا ان الصلاه مأدبه الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل یوم خمس مرات آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی  پنج  بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است . ( مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰ 🔟نیکوترین صورت  قال الرضا علیه السلام : ان الصلوه احسن صوره خلقها الله به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد. جامع احادیث الشیعه ج۴،ص۵۰ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه اول⬅️ إدامه دارد