eitaa logo
صراط سَویّ
110 دنبال‌کننده
67 عکس
7 ویدیو
0 فایل
کانال ارتباطی مجمع پژوهشی-تربیتی اصحاب صراط سوی با محبّین اهل بیت علیهم السلام محلی جهت ارتقای مبانی معرفتی و تحول اسلامی در حوزه معارف اهل بیت و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین: @mahdii_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» 💡«آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند، برای پیروی شدن شایسته‌تر است یا کسی که هدایت نمی‌‌کند مگر آنکه هدایتش کنند؟ شما را چه شده؟چگونه(بدون بصیرت و دانش)داوری می‌کنید؟» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی یونس ، آیه ۳۵ 📜عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ اَلْجَرِيرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ]: إِنَّ اَلنَّاسَ يُوَبِّخُونَّا وَ يَقُولُونَ مِنْ أَيْنَ يُعْرَفُ اَلْمُحِقُّ مِنَ اَلْمُبْطِلِ إِذَا كَانَتَا ، فَقَالَ: مَا تَرُدُّونَ عَلَيْهِمْ؟ قُلْتُ: فَمَا نَرُدُّ عَلَيْهِمْ شَيْئاً ، قَالَ: فَقَالَ: قُولُوا لَهُمْ يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَتْ مَنْ كَانَ مُؤْمِناً يُؤْمِنُ بِهَا قَبْلَ أَنْ تَكُونَ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:«أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ يُهْدىٰ فَمٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ » 🔰ترجمه: عبدالرحمن بن مسلمه می‌گوید:محضر أمام صادق [علیه‌السلام] عرض کردم: مردم ما را سرزنش می‌کنند و می‌گویند: حق‌دار از آنکه بر باطل است چگونه شناخته می‌شود هنگامی که هر دو حاضر باشند؟ (زمان ظهور حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام) ، حضرت [علیه‌السلام] پرسیدند: شما چه جوابی به آنها می‌دهید؟ عرض کردم: جوابی به آنها نمی‌دهیم. فرمودند: بگویید: کسی که پیش از وقوع ظهور به آن اعتقاد دارد، بعد از وقوعش نیز حق را تشخیص داده و آن را تصدیق می‌کند. خداوند فرموده: «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» 📗الغيبة النعمانی،ص۲۶۶ 🆔️ @seratsavii
امام خمینی (رحمه‌الله علیه): 🔸از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن بخواست خداوند قادر قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است: 📜صحیفه نور جلد 12 ص 125 🆔 @seratsavii
📜ابْنُ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ اَلرَّازِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْعَلَوِيِّ اَلْعُمَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثاً قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ حَدِيثِي وَ سُنَّتِي ثُمَّ يُعَلِّمُونَهَا أُمَّتِي . 📚الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۱۸۰ 🔰ترجِمه: پیامبر سه بار فرمود: خداوندا جانشینان مرا رحمت کن. گفته شد جانشینان شما چه کسانی هستند ای پیامبر خدا؟ حضرت فرمود: کسانی که از حدیث و سنت (گفتار و کردار) من پیروی میکنند؛ سپس آنرا به امت من می آموزند. 🆔 @seratsavii
⚡️ لرزش زمین به دعای امام جواد [علیه‌السلام] 📜 رُوِیَ عَنِ ابْنِ أروبة [أُورَمَةَ] أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ الْمُعْتَصِمَ دَعَا جَمَاعَةً مِنْ وُزَرَائِهِ. فَقَالَ: اشْهَدُوا لِی عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی زُوراً وَ اکْتُبُوا أَنَّهُ أَرَادَ أَنْ یَخْرُجَ. ثُمَ دَعَاهُ؛ فَقَالَ: إِنَّکَ أَرَدْتَ أَنْ تَخْرُجَ عَلَیَّ. فَقَالَ: وَ اللهِ مَا فَعَلْتُ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ! قَالَ: إِنَّ فُلَاناً وَ فُلَاناً شَهِدُوا عَلَیْکَ. فَأُحْضِرُوا، فَقَالُوا: نَعَمْ؛ هَذِهِ الْکُتُبَ أَخَذْنَاهَا مِنْ بَعْضِ غِلْمَانِکَ، قَالَ وَ کَانَ جَالِساً فِی بَهْوٍ. فَرَفَعَ أَبُو جَعْفَرٍ [علیه‌السلام] یَدَهُ وَ قَالَ: اللَّهُمَّ! إِنْ کَانُوا کَذَبُوا عَلَیَّ فَخُذْهُمْ. قَالَ: فَنَظَرْنَا إِلَی ذَلِکَ الْبَهْوِ کَیْفَ یَرْجُفُ وَ یَذْهَبُ وَ یَجِیءُ وَ کُلَّمَا قَامَ وَاحِدٌ وَقَعَ. فَقَالَ الْمُعْتَصِمُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ! إِنِّی تَائِبٌ مِمَّا قُلْتُ؛ فَادْعُ رَبَّکَ أَنْ یُسَکِّنَهُ. فَقَالَ: اللَّهُمَّ! سَکِّنْهُ؛ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ أَعْدَاؤُکَ وَ أَعْدَائِی. فَسَکَنَ. 🔰 ترجمه: محمّد بن اورمه می‌گوید: معتصم گروهی از وزیران خود را خواست و به آنها دستور داد به دروغ گواهی دهند که محمّد بن علی بن موسی [علیهم‌السلام] تصمیم به خروج و قیام دارد. سپس حضرت جواد [علیه‌السلام] را خواست و گفت: تصمیم داری در دولت من قیام کنی؟ فرمود: به خدا قسم چنین تصمیمی ندارم! معتصم گفت: فلان کس و فلانی بر کار تو شهادت می‌دهند. آن‌ها را حاضر کردند. گفتند: صحیح است! ما این نامه‌ها را از بعضی غلامان تو به دست آورده‌ایم. حضرت جواد [علیه‌السلام] در اطاق جلو بود. دست‌های خود را بلند کرده و فرمود: خدایا! اگر دروغ می‌گویند اینها را بگیر. یک مرتبه دیدم اطاق جلو چنان به حرکت در آمد که می‌رفت و می‌آمد! هر کدام از ایشان تصمیم به حرکت کردن می‌گرفت، به زمین می‌افتاد. معتصم صدا زد: یا ابن رسول الله! من از حرف خود توبه می‌کنم، از خدا بخواه که اطاق از حرکت بایستد. امام فرمود: خدایا! اطاق را آرام فرما، تو می‌دانی ایشان دشمن تو و منند. پس اطاق آرام گرفت. 📘 الخرائج و الجرائح، صفحه ۲۳۷. 📙 بحارالأنوار، جلد ۵۰، صفحه ۴۵. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
✅برشی از کتاب راه شریح نشدن 🔻مبحث آسیب شناسی اجتهاد یکی از آسیب هایی که در دوران فعلى (انقلاب اسلامی) می توان برای اجتهاد درنظر گرفت، معضل اختلاف فتاوا و بازخوردهای آن است. به نظر می رسد "اجتهاد گروهی"، "شورای افتاء" و "شورای فقاهت" یکی از شاه کلیدهای حل معضل اختلافات فتاوا و بازخوردهای اجتماعی آن در زمان معاصر است. در دوران ما باید توجه تام به مشارکت علمی داشت... تبادل نظر و مشارکت در آرای فقهی را، بهای فراوان باید داد تا مردم گرفتار اختلاف و مفاسد واقعی نشوند... بر این اساس، حجیت فتوای فقیهان دچار اشکال شده است. به سبب همین عدم مشارکت و دوری از تبادل نظر، می بینیم در طول زندگانی علمی خویش چقدر تبادل رأی دارند. بر این اساس، نشستن در کنج خانه و فتوادادن بر اساس اندیشه های فردی با وجود مشکلات علمی عصر ما و معضلات فنی بسیار، این روش، عقلایی نیست۱. آیت الله مکارم شیرازی نیز معتقدند: نه تنها اختلاف نظر مراجع درباره موضوعی مانند رویت هلال را با اکثریت می توان حل کرد,بلکه اختلاف آراء در احکام آن و علی القاعده در دیگر احکام نیز راه حل دارد و می توان با آن راه حل, تعدد آراء در احکام را به رای واحد تبدیل کرد ۱, تحریرات فی الاصول آیت الله شهید مصطفی خمینی ۲, عدالت در ساحت فقه حکومتی مجله معرفت تیر ۱۳۹۳ 🆔 @seratsavii
عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ الْجَدَلِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ [علیه‌السلام]: یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ! هَلْ تَدْرِی مَا الْحَسَنَةُ الَّتِی مَنْ جَاءَ بِهَا هُمْ «مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ»؟! قُلْتُ: لَا. قَالَ: الْحَسَنَةُ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. 🔰 ترجمه: ابو عبد اللَّه جدلی گفت: امیر المؤمنین [علیه‌السّلام] به من فرمود: یا ابا عبداللَّه! می‌دانی حسنه‌ای که هر کس دارای آن باشد «از وحشت روز قیامت در امان است و هر که سیئه ای را کسب کند به رو در آتش افکنده می‌شود» چیست؟ عرض کردم: خیر. فرمود: حسنه مودّت و دوستی ما اهل بیت است و سیئه و بدی دشمنی با ما اهل بیت. 📜 کنز الفوائد: ص ۲۱۱. 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» 💡«اوست که شما را آفرید؛بعضی از شما کافرند و برخی مؤمن» 🌟سوره‌ی مبارکه تغابن ، آیه‌ی ۲ 📜عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ اَلصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ «فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ » فَقَالَ: عَرَفَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِيمَانَهُمْ بِمُوَالاَتِنَا وَ كُفْرَهُمْ بِهَا يَوْمَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ اَلْمِيثَاقَ وَ هُمْ ذَرٌّ فِي صُلْبِ آدَمَ [علیه‌السلام]. 🔰ترجمه: ابن نعیم گوید: از امام صادق [علیه‌السلام] در مورد این کلام خداوند پرسیدم: «فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» حضرت [علیه‌السلام] فرمودند: خدای عزّ و جلّ ایمان و کفر مردم را با ولایت ما شناخت ، روزی که از آنان پیمان گرفت و آنها به صورت مور در صُلب حضرت آدم [علیه‌السلام] بودند. 📙الکافي،ج۱،ص۴۲۶ 🆔️ @seratsavii
آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): 🔸خیلی از کارها را انسان خیال میکند برای خدا انجام داده، بعد یک خرده که خودش با انصاف دقّت میکند، میبیند داخلش قاطی دارد. وَ اَستَغفِرُکَ مِمّا اَرَدتُ بِه‌ وَجهَکَ فَخالَطَنی ما لَیسَ لَک این دعا یکی از دعاهای بین نافله‌ی صبح و فریضه‌ی صبح است که میگوید خدایا من استغفار میکنم از آن عملی که خواستم برای تو آن را انجام بدهم امّا در بین آن «فَخالَطَنی ما لَیسَ لَک»، یک انگیزه و نیّت غیرخدایی وارد شد؛ خیلی از کارهای ما این‌جوری است. 🗓۱۳۹۵/۰۲/۱۳ 🆔@seratsavii
📜حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ إِلَى النَّاسِ وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِنَا يَبُثُّ فِي النَّاسِ وَ يُشَدِّدُ فِي قُلُوبِ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ. 📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۷ 🔰ترجِمه: معاویة بن عمار میگوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: [از بین] مردی که روایتگر حدیث شماست، آنرا بین مردم منتشر کرده و در قلوب شیعیان شما مستحکم و پابرجا کند و بسا عابدی از شیعیانتان که این طور نباشد، کدام یک برترند؟ حضرت فرمود: روایتگر حدیث ما [که آنرا] بین مردم نشر داده و در قلوب شیعیان ما پابرجا میکند، از هزار عابد برتر است. 🆔 @seratsavii
🌠 علم امام هادی [علیه‌السلام] به اسامی و زبان‌ها 📜 السَّیِّدُ أَبُوطَالِبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ الْحُسَیْنِیُّ الْجُرْجَانِیُّ، عَنْ وَالِدِهِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْحَسَنِ، عَنْ أَبِی الْحُسَیْنِ طَاهِرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَعْفَرِیِّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَیَّاشٍ، عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ، عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَحْمَدَ الْمَالِکِیِّ، عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ، قَالَ: کُنْتُ بِالْمَدِینَةِ حَتَّی مَرَّ بِهَا بغا أَیَّامَ الْوَاثِقِ فِی طَلَبِ الْأَعْرَابِ. فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ: أَخْرِجُوا بِنَا حَتَّی نَنْظُرَ إِلَی تَعْبِئَةِ هَذَا التُّرْکِیِّ. فَخَرَجْنَا فَوَقَفْنَا؛ فَمَرَّتْ بِنَا تَعْبِئَتُهُ فَمَرَّ بِنَا تُرْکِیٌّ، فَکَلَّمَهُ أَبُو الْحَسَنِ [علیه‌السلام] بِالتُّرْکِیَّةِ. فَنَزَلَ عَنْ فَرَسِهِ، فَقَبَّلَ حَافِرَ دَابَّتِهِ. قَالَ: فَحَلَّفْتُ التُّرْکِیَّ وَ قُلْتُ لَهُ: مَا قَالَ لَکَ الرَّجُلُ؟ قَالَ: هَذَا نَبِیٌّ؟ قُلْتُ: لَیْسَ هَذَا بِنَبِیٍّ. قَالَ: دَعَانِی بِاسْمٍ سُمِّیتُ بِهِ فِی صِغَرِی فِی بِلَادِ التُّرْکِ مَا عَلِمَهُ أَحَدٌ إِلَّا السَّاعَةَ. 🔰 ترجمه: ابوهاشم جعفری می‌گوید: در مدینه بودم که بغاء (یکی از سپهداران متوکل) در عهد واثق عباسی در جستجوی اعراب لشکر به مدینه رسید. حضرت هادی [علیه‌السلام] فرمود: برویم ببینیم این سپهدارِ ترک چگونه صف آرایی کرده. بیرون شدیم و ایستادیم تا سپاه آمد. مردی از ترک‌ها از کنار ما گذشت. حضرت هادی [علیه‌السلام] با او به زبان ترکی صحبت کرد. مرد ترک از اسب پیاده شد و سم مرکب سواری امام را بوسید. من او را قسم دادم که این مرد به تو چه گفت؟ از من پرسید: این مرد پیامبر است؟ گفتم: نه. گفت: مرا به نامی صدا زد که در کودکی در سرزمین ترک آن نام را بر من گذاشته بودند و کسی تا این ساعت از آن نام اطلاع نداشت. 📘 اعلام الوری، صفحه ۳۴۳. 📙 بحارالأنوار، جلد ۵۰، صفحه ۱۲۴. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ﴿٨﴾ وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ﴿٩﴾ وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ﴿١٠﴾ 💡آیا ما به او دو چشم عطا نکردیم؟ و زبان و دو لب به او ندادیم؟ و راه خیر و شر را به او نشان ندادیم؟ سوره‌ی مبارکه‌ی بلد ، آیات ۸ الی ۱۰ 📜أَبِي يَعْقُوبَ اَلْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ [عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ] : فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِسٰاناً وَ شَفَتَيْنِ» قَالَ: قَالَ: اَلْعَيْنَانِ رَسُولُ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ] وَ اَللِّسَانِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ [علیه‌السلام] وَ اَلشَّفَتَانِ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ [عَلَيْهِمَا‌السَّلاَمُ] وَ «هَدَيْنٰاهُ اَلنَّجْدَيْنِ» إِلَى وَلاَيَتِهِمْ جَمِيعاً وَ إِلَى اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِيعاً. 🔰ترجمه: ابو یعقوب الاَسدی از امام باقر [علیه‌السلام] در مورد این کلام خداوند عز و جل : « أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِسٰاناً وَ شَفَتَيْنِ» نقل می‌کند که حضرت [علیه‌السلام] فرمودند: مقصود از دو چشم ، وجود مقدّس نبی اکرم [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] و منظور از زبان ، حضرت امیر مومنان علی [علیه‌السلام] است و مراد از دو لب ، امام حسن مجتبی و امام حسین [علیهما‌السلام] هستند و « هَدَيْنٰاهُ اَلنَّجْدَيْنِ » یعنی آنها را به سوی ولایت تمامی ائمه‌ی معصومین [علیهم‌السلام] و برائت از تمامی دشمنانشان هدایت کرد. 📔تأويل الآيات ، ج۱ ، ص۷۷۲ 🆔️ @seratsavii
امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 از همه بالاتر اين است كه انسان خودش را اصلاح كند در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستيم، محتاج به تهذيب نفس هستيم، تا آن دم آخر ما محتاجيم. پيغمبرها هم محتاجند. انبياي بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتياج خودشان را فهميده اند و دنبالش عمل كرده اند و ما از باب اينكه حجاب داريم نتوانستيم بفهميم و به تكاليف خودمان عمل نكرديم. اميدوارم كه ان شاءالله اين ماه مبارك رمضان به همه شما مبارك باشد و مبارك بودن به اين است كه بنا، براين بگذاريد كه به تكاليف خدا عمل كنيد. 📜صحيفه امام؛ جلد 18 🆔@seratsavii
📜عنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَارِعُوا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ فَوَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَحَدِيثٌ وَاحِدٌ فِي حَلَالٍ وَ حَرَامٍ تَأْخُذُهُ عَنْ صَادِقٍ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا حَمَلَتْ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ يَقُولُ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ إِنْ كَانَ عَلِيٌّ لَيَأْمُرُ بِقِرَاءَةِ الْمُصْحَفِ. 📚المحاسن , جلد۱ , صفحه۲۲۷ 🔰ترجِمه: جابر از امام باقر علیه السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: در علم آموزى شتاب كنيد. قسم به كسى که جان من در دست اوست، يك حديث در حلال و حرام كه آن را از آدم راست‌گویى بگيرى، بهتر است از دنيا و تمام طلا و نقره آن. چنانچه خداوند می‌فرماید: «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»، { آنچه پیامبر برای شما آورده را بگیرید و از آنچه او نهی کرده، بپرهیزید} و على‌ علیه السلام به قرائت مصحف امر می کرد. 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«وَلَيۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ وَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِنۡ أَبۡوَٰبِهَا» 💡«نيكى آن نيست كه به خانه ها از پشت آنها وارد شوید ، و ليكن نيكى [مجسّم] آن كسی است كه پرهيزگارى كند و به خانه‌ها از درهاى آنها درآييد.» 🌟سوره‌ی مبارکه بقره،آیه‌ی۱۸۹ 📜عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ] فَجَاءَ اِبْنُ اَلْكَوَّاءِ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَنِ اَلْبُيُوتُ فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ لَيْسَ اَلْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا اَلْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهٰا وَ لٰكِنَّ اَلْبِرَّ مَنِ اِتَّقىٰ وَ أْتُوا اَلْبُيُوتَ مِنْ أَبْوٰابِهٰا » قَالَ عَلِيٌّ [عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ] : نَحْنُ اَلْبُيُوتُ اَلَّتِي أَمَرَ اَللَّهُ بِهَا أَنْ تُؤْتَى مِنْ أَبْوَابِهَا نَحْنُ بَابُ اَللَّهِ وَ بُيُوتُهُ اَلَّتِي يُؤْتَى مِنْهُ فَمَنْ تَابَعَنَا وَ أَقَرَّ بِوَلاَيَتِنَا فَقَدْ أَتَى اَلْبُيُوتَ مِنْ أَبْوٰابِهٰا وَ مَنْ خَالَفَنَا وَ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَقَدْ أَتَى اَلْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهٰا... 🔰ترجمه: از جناب اصبغ بن نباته منقول است: در محضر شریف حضرت امیرالمومنین [علیه‌السلام] نشسته بودم که ابن‌کوّاء به خدمت آن ولی‌الله‌الاعظم [علیه‌السلام] رسید پس گفت: ای امیر مومنان [علیه‌السلام] ، مقصود از "بیوت" در این کلام خداوند عز و جل «وَ لَيْسَ اَلْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا اَلْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهٰا وَ لٰكِنَّ اَلْبِرَّ مَنِ اِتَّقىٰ وَ أْتُوا اَلْبُيُوتَ مِنْ أَبْوٰابِهٰا» چه کسانی هستند؟ سید الاوصیاء [علیه‌السلام] فرمود: ما خانه‌هایی هستیم که خداوند امر فرموده به آن ، که از درب‌هایش وارد شوید ، ما باب‌ خداوند و خانه‌های او هستیم که از ما وارد می‌شوند ، پس هر کس از ما پیروی نمود و به ولایت ما اقرار کرد همانا به خانه‌ها ، از درب‌هایش وارد شده و هر که با ما مخالفت کرد و دیگران را بر ما برتری داد پس قطعا به خانه‌ها از پشت‌ آن(غیر درب) وارد شده است. 📗احتجاج طبرسی ، ج۱ ، ص۲۲۷ 🆔️ @seratsavii
در روایت داریم که درهای آسمان در ماه رمضان گشوده است؛ یعنی رابطه قلبی انسان با خدا در این ماه آسان‌تر از همیشه است. در روایت داریم که درهای بهشت در ماه رمضان گشوده است؛ یعنی به برکت روزه و توجه و خشوعی که لازمه روزه است، فرصت و توفیق کار نیک برای انسان وجود دارد. البته فرصت به معنای تحقق آنچه انسان از آن فرصت جستجو می‌کند، نیست؛ اراده و دنبال‌گیری و خواست و حرکت ما را لازم دارد. در هر حال این فرصت وجود دارد و ما می‌توانیم از آن بهره ببریم و استفاده کنیم. 🗓۱۳۸۱/۰۸/۲۰ 🆔@seratsavii
📜محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْحَجَّالِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءُ الْقُلُوبِ إِنَّ الْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ وَ جِلَاؤُهَا الْحَدِيثُ. 📚الکافي , جلد۱ , صفحه۴۱ 🔰ترجِمه: رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: با يك ديگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنيد زيرا حديث، صيقل دلهاست. همانا دلها مانند شمشير زنگار ميگيرد و صيقل آنها حديث است. 📚ترجمه مصطفوی ; ج ۱ ص ۵۰ 🆔 @seratsavii
🌌 حجت بن الحسن [علیهماالسلام] در کودکی 📜 رُوِیَ عَنْ حَکِیمَةَ، قَالَتْ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی مُحَمَّدٍ [علیه‌السلام] بَعْدَ أَرْبَعِینَ یَوْماً مِنْ وِلَادَةِ نَرْجِسَ؛ فَإِذَا مَوْلَانَا صَاحِبُ الزَّمَانِ یَمْشِی فِی الدَّارِ، فَلَمْ أَرَ لُغَةً أَفْصَحَ مِنْ لُغَتِهِ. فَتَبَسَّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ [علیه‌السلام] فَقَالَ: إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَئِمَّةِ نَنْشَأُ فِی یَوْمٍ کَمَا یَنْشَأُ غَیْرُنَا فِی سَنَةٍ. قَالَتْ: ثُمَّ کُنْتُ بَعْدَ ذَلِکَ أَسْأَلُ أَبَا مُحَمَّدٍ عَنْهُ، فَقَالَ: اسْتَوْدَعْنَاهُ الَّذِی اسْتَوْدَعَتْهُ أُمُّ مُوسَی وَلَدَهَا. 🔰 ترجمه: حکیمه خاتون [سلام‌الله‌علیها] می‌گوید: بعد از چهل روز از وضع حمل نرجس خاتون [سلام‌الله‌علیها] و ولادت حضرت حجت [علیه‌السلام]، بر امام عسکری [علیه‌السلام] وارد شدم و ناگهان دیدم که مولای ما صاحب الزمان [علیه‌السلام] در خانه راه می‌رود و تکلمی فصیحانه‌تر از تکلم او ندیدم! امام عسکری [علیه‌السلام] تبسمی کرده و فرمود: «ما امامان در یک روز به قدر رشد یک سال دیگران رشد می‌کنیم.» حکیمه می‌گوید: بعد از آن ماجرا از امام عسکری [علیه‌السلام] درباره حضرت حجت [علیه‌السلام] پرسیدم. فرمود: «او را به کسی سپردیم که مادر موسی [علیه‌السلام] فرزند خود را به او سپرد. 📘 الخرائج و الجرائح، صفحه ۴۶۶. 📙 بحارالأنوار، جلد ۵۱، صفحه ۲۹۲. [عجل‌الله‌تعالی‌فرجه] 🆔 @seratsavii
📖برشی از کتاب ملجأ و پناهگاه مردم ⚖گزیده بیانات رهبری درباب تحول قوه قضائیه ✅مبحث قوه قضائیه، معیار سلامت نظام در تمام دنیا، قوه ی قضاییه ، ملاک و معیار سلامت جامعه است. اگر قوه ی قضاییه ای سالم و دقیق و عامل به عدل و انصاف و مقررات اسلامی وجود داشته باشد، به مرور تمام دستگاه های کشور و جامعه ی اسلامی اصلاح خواهند شد. ممکن نیست که کشوری به سلامت کامل اجتماعی برسد، مگر آن که دستگاه قضایی سالم و بی عیبی به وجود آید. اگر دستگاه قضایی سالم نباشد، دستگاه های دیگر هم بتدریج به فساد خواهند گرایید. به همین دلیل، اسلام نسبت به قضا و قضاوت و قاضی و محکمه و مقدمات کار و ابزار کار قضایی، حداکثر اهتمام را ورزیده است و شاید در تعالیم اسلامی، چیزی به اندازه ی عدالت در قضا مورد تأکید واقع نشده باشد. 🗓مراسم بیعت مسئولان دستگاه قضایی ۶۸/۴/۷ 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ» 💡«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! استقامت كنيد! و در برابر دشمنان (نيز) پايدار باشيد و از مرزهاى خود مراقبت كنيد و از خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد!» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران ، آیه‌ی ۲۰۰ 📜عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ اَلْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى: « يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا» قَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ . 🔰ترجمه: بُرید بن معاویه از امام باقر علیه‌السلام نقل میکند که حضرت درباره‌ی معنای کلام خداوند متعال: « يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ » فرمودند: مقصود آن‌ است که ای جماعت مومنین بر انجام واجبات شکیبایی کنید و در مقابل دشمنتان (نیز) پایداری نشان دهید و از وجود امامی که به انتظارش نشسته‌اید مراقبت و نگهبانی کنید. 📗الغيبة للنعمانی ، ج۱ ، ص‌۲۶ 🆔️ @seratsavii
📜و قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ تَعَلَّمَ حَدِيثَيْنِ اِثْنَيْنِ يَنْفَعُ بِهِمَا نَفْسَهُ أَوْ يُعَلِّمُهُمَا غَيْرَهُ فَيَنْتَفِعُ بِهِمَا كَانَ خَيْراً لَهُ مِنْ عِبَادَةِ سِتِّينَ سَنَةً . 📚منیة المرید في أدب المفید و المستفید , جلد۱ , صفحه۳۷۲ 🔰ترجِمه: قول پیامبر است [که فرمودند] : هر کس [تنها و تنها] دو حدیث بیاموزد که به واسطه آنها هم خودش نفع بَرَد و هم به دیگری بیاموزد تا او هم به واسطه آنها سود بَرَد، [این کار] برای او از عبادت شصت ساله بهتر است. 🆔 @seratsavii
🌟 امیرالمؤمنین [علیه‌السلام]؛ نخستین فرد در ایمان، صدیق اکبر و فاروق 📜 عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ [علیه‌السلام] قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: إِنَّ أُمَّتِی عُرِضَ عَلَیَّ فِی الْمِیثَاقِ؛ فَکَانَ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِی عَلِیٌّ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَنِی حِینَ بُعِثْتُ، وَ هُوَ الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَ الْفَارُوقُ یُفَرِّقُ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ. 🔰 ترجمه: امام محمد باقر [عليه‌السلام] می‌فرمایند: رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرمود: در روزی که خداوند از مردم پیمان گرفت، اُمّت من بر من عرضه شدند؛ در آن روز اوّلین کسی که به من ایمان آورد علی بود، و او نخستین کسی بود که بعد از بعثتم مرا تصدیق نمود، و او صدّیق اکبر و فاروق است که حق و باطل را از هم جدا می‌سازد. 📘 تفسیرالعیاشی، جلد ۲، صفحه ۴۱. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۸، صفحه ۲۰۸. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«تنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذۡنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمۡرٖ» 📝«فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير و تنظيم) هر كارى نازل مى شوند» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی قدر ، آیه‌ی ۴ 📜وَ عَنْ أَبِي عَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] كَثِيراً مَا يَقُولُ : مَا اِجْتَمَعَ اَلتَّيْمِيُّ وَ اَلْعَدَوِيُّ عِنْدَ رَسُولِ‌اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ] وَ هُوَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بِتَخَشُّعٍ وَ بُكَاءٍ فَيَقُولاَنِ: مَا أَشَدَّ رِقَّتَكَ لِهَذِهِ اَلسُّورَةِ فَيَقُولُ رَسُولُ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ]: لِمَا رَأَتْ عَيْنِي وَ وَعَى قَلْبِي وَ لِمَا يَرَى قَلْبُ هَذَا مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ: وَ مَا اَلَّذِي رَأَيْتَ وَ مَا اَلَّذِي يَرَى قَالَ: فَيَكْتُبُ لَهُمَا فِي اَلتُّرَابِ «تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» قَالَ: ثُمَّ يَقُولُ: هَلْ بَقِيَ شَيْءٌ بَعْدَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «كُلِّ أَمْر»؟ فَيَقُولاَنِ: لاَ ، فَيَقُولُ: هَلْ تَعْلَمَانِ مَنِ اَلْمُنْزَلُ إِلَيْهِ بِذَلِكَ فَيَقُولاَنِ: أَنْتَ يَا رَسُولَ‌اَللَّهِ ، فَيَقُولُ: نَعَمْ ، فَيَقُولُ: هَلْ تَكُونُ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مِنْ بَعْدِي؟ فَيَقُولاَنِ: نَعَمْ ، قَالَ: فَيَقُولُ: فَهَلْ يَنْزِلُ ذَلِكَ اَلْأَمْرُ فِيهَا؟ فَيَقُولاَنِ: نَعَمْ ، قَالَ: فَيَقُولُ: إِلَى مَنْ؟ فَيَقُولاَنِ: لاَ نَدْرِي ، فَيَأْخُذُ بِرَأْسِي وَ يَقُولُ: إِنْ لَمْ تَدْرِيَا ؛ فَادْرِيَا هُوَ هَذَا مِنْ بَعْدِي. قَالَ: فَإِنْ كَانَا لَيَعْرِفَانِ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ ‌وَ‌آلِهِ] مِنْ شِدَّةِ مَا يُدَاخِلُهُمَا مِنَ اَلرُّعْبِ. 🔰ترجمه: امام صادق [علیه‌السلام] فرمودند: على [عليه‌السلام] غالباً ميفرمود كه: هرگاه تيمى و عدوى (آن دو نفر) خدمت پيغمبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] بودند و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گريه تلاوت ميفرمود ، ميگفتند: چقدر در اين سوره دلت ميسوزد و رقیق می‌شود؟ ، پيغمبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] ميفرمود: براى آنچه چشمم (فرشتگان را در شب قدر) ديده و دلم (بيان هر امر محكم را در آن شب) فهميده و نيز براى آنچه دل اين شخص ( امیرمومنان [عليه‌السلام] ) پس از من در مي‌يابد ، آنها ميگفتند: مگر شما چه ديده‌اى و او چه ميبيند؟ حضرت براى آنها روى خاك مي‌نوشت: « تَنَزَّلُ‌ اَلْمَلاٰئِكَةُ‌ وَ اَلرُّوحُ‌ فِيهٰا بِإِذْنِ‌ رَبِّهِمْ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ أَمْرٍ» سپس مى‌فرمود: پس از اينكه خداى عز و جل فرمايد «هر امرى» ؛ ديگر چيزى باقى می‌ماند؟ ميگفتند: نه، ميفرمود: مي‌دانيد آنكه هر امرى بر او نازل مى‌شود كيست‌؟ ميگفتند: تو هستى اى رسول خدا، ميفرمود: آرى، اما شب قدر بعد از من هم ميباشد؟ ميگفتند: آرى، ميفرمود: در شبهاى قدر پس از من هم آن امر نازل مى‌شود؟ مي‌گفتند: آرى. ميفرمود: به چه كسى نازل مى‌شود؟ مى‌گفتند: نميدانيم ، پيغمبر دست بر سر من می‌گذاشت و مي‌فرمود: اگر نمى‌دانيد، بدانيد! آن شخص پس از من اين مرد [علیه‌السلام] است ، سپس آن دو نفر شب قدر را بعد از رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] بواسطه هراس سختى كه در دل آنها مى‌افتاد ميشناختند. 📗الکافي , جلد۱ , صفحه۲۴۹ 🆔️ @seratsavii
📜و قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ أَدَّى إِلَى أُمَّتِي حَدِيثاً يُقَامُ بِهِ سُنَّةٌ أَوْ يُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ . 📚منیة المرید في أدب المفید و المستفید , جلد۱ , صفحه۳۷۱ 🔰ترجِمه: قول پیامبر است [که فرمودند]: هرکس حدیثی به امت من برساند که به واسطه آن، سنتی برپا شود یا در بدعتی رخنه افتد، پس بهشت برای اوست. 🆔 @seratsavii
🏞 نام امیر عالم [علیه‌السلام] بر سر درِ بهشت 📜 بِالْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، عَنِ أَبِی یَعْلَی حَمْزَةَ بْنِ دَاوُدَ، عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ رَبِیعٍ، عَنْ کَادِخِ بْنِ رَحْمَةَ، عَنْ مِسْعَرٍ، عَنْ عَطِیَّةَ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ‌اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: رَأَیْتُ عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوباً لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌اللهِ عَلِیٌّ أَخُوهُ. 🔰 ترجمه: جابر گوید: رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرمود: بر در بهشت دیدم نوشته شده بود: «هیچ خدایی جز الله نیست، محمّد فرستاده خداست، علی برادر اوست». 📘 العمده، صفحه ۱۲۰. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۸، صفحه ۳۳۰. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون» 💡«و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند.» 💫سوره‌ی مبارکه‌ی انبیا ، آیه ۱۰۵ 📜عَنْ عِيسَى بْنِ دَاوُدَ،عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ [عَلَيْهِمااَلسَّلاَمُ]: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:« وَ لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ.» قَالَ: آلُ مُحَمَّدٍ [صَلَوَاتُ‌اَللَّهِ‌عَلَيْهِمْ‌أَجْمَعِينَ] وَ مَنْ تَابَعَهُمْ عَلَى مِنْهَاجِهِمْ وَ اَلْأَرْضُ أَرْضُ اَلْجَنَّةِ». 🔰ترجمه: عیسی بن داوود از امام صادق [علیه‌السلام] نقل می‌کند که حضرت در مورد این کلام خداوند متعال « وَ لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ» فرمودند که: مقصود آل محمد [علیهم‌السلام] هستند و کسانی که آنان را در راه روشنشان (دین) پیروی و متابعت می‌کنند و منظور از زمین ، زمین بهشت است. 📙البرهان ، ج۳، ص۸۴۸ 🆔️ @seratsavii