📜الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنِ ابْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ النَّاسَ رَجُلَانِ عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.
📚بصائر الدرجات، ج١، ص٨
🔰ترجِمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: مردم دو دسته اند؛ عالم و علم آموز و باقی مردم خاشاک اند. پس ما علما هستیم و شیعیان ما علم آموزان[از ما] هستند و باقی مردم خاشاک اند.
#فضیلت_علم
#علم_صحیح
#زانوی_تعلیم
#دانش_جویی_و_دانش_آموزی
#چهارشنبه_ها
🆔 @seratsavii
🖼 جان گرفتن تصویر به فرمان موسی بن جعفر [علیهماالسلام]
📜 ابْنُ الْوَلِیدِ، عَنِ الصَّفَّارِ وَ سَعْدٍ مَعاً عَنِ ابْنِ عِیسَی، عَنِ الْحَسَنِ، عَنْ أَخِیهِ، عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ، قَالَ: اسْتَدْعَی الرَّشِیدُ رَجُلًا یُبْطِلُ بِهِ أَمْرَ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ [علیهالسلام] وَ یَقْطَعُهُ وَ یُخْجِلُهُ فِی الْمَجْلِسِ. فَانْتُدِبَ لَهُ رَجُلٌ مُعَزِّمٌ؛ فَلَمَّا أُحْضِرَتِ الْمَائِدَةُ، عَمِلَ نَامُوساً عَلَی الْخُبْزِ، فَکَانَ کُلَّمَا رَامَ خَادِمُ أَبِی الْحَسَنِ [علیهالسلام] تَنَاوُلَ رَغِیفٍ مِنَ الْخُبْزِ، طَارَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ؛ وَ اسْتَفَزَّ هَارُونَ الْفَرَحُ وَ الضَّحِکُ لِذَلِکَ. فَلَمْ یَلْبَثْ أَبُو الْحَسَنِ [علیهالسلام] أَنْ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی أَسَدٍ مُصَوَّرٍ عَلَی بَعْضِ السُّتُورِ، فَقَالَ لَهُ: یَا أَسَدَ اللهِ! خُذْ عَدُوَّ اللهِ. قَالَ: فَوَثَبَتْ تِلْکَ الصُّورَةُ کَأَعْظَمِ مَا یَکُونُ مِنَ السِّبَاعِ فَافْتَرَسَتْ ذَلِکَ الْمُعَزِّمَ، فَخَرَّ هَارُونُ وَ نُدَمَاؤُهُ عَلَی وُجُوهِهِمْ مَغْشِیّاً عَلَیْهِمْ وَ طَارَتْ عُقُولُهُمْ خَوْفاً مِنْ هَوْلِ مَا رَأَوْهُ. فَلَمَّا أَفَاقُوا مِنْ ذَلِکَ بَعْدَ حِینٍ، قَالَ هَارُونُ لِأَبِی الْحَسَنِ [علیهالسلام]: أَسْأَلُکَ بِحَقِّی عَلَیْکَ لَمَّا سَأَلْتَ الصُّورَةَ أَنْ تَرُدَّ الرَّجُلَ. فَقَالَ: إِنْ کَانَتْ عَصَا مُوسَی رَدَّتْ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ حِبَالِ الْقَوْمِ وَ عِصِیِّهِمْ، فَإِنَّ هَذِهِ الصُّورَةَ تَرُدُّ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ. فَکَانَ ذَلِکَ أَعْمَلَ الْأَشْیَاءِ فِی إِفَاقَةِ نَفْسِهِ.
🔰 ترجمه:
علی بن یقطین نقل کرده: هارون الرشید فراخوان داد که مردی بیاید و در مجلسی، اباالحسن موسی بن جعفر [علیهماالسلام] را خوار کند و دلایل او را باطل کند و او را ساکت و شرمگین نماید. مردی معزم¹ داوطلب این کار شد. وقتی سفره را آوردند، آن مرد طلسمی بر نان انجام داد که هر وقت خادم حضرت اباالحسن [علیهالسلام] دستش را جلو میبرد تا تکه نانی بردارد، نان از جلوی دستش میپرید؛ و هارون از شدّت غلبهی شادی و خنده، اختیارش را از دست داده بود.
در این هنگام حضرت موسی بن جعفر سرشان را بلند کردند و به تصویرِ شیری که روی یکی از پردهها بود نگاه کردند و به آن فرمودند: ای شیر خدا! دشمن خدا را بگیر! ناگهان آن تصویر جان گرفت و به شکل شیری بسیار بزرگ در آمد و آن مرد را خورد. هارون و نوکرانش غش کردند و بر زمین افتادند و از هول چیزی که دیدند عقل از سرشان پرید. وقتی به هوش آمدند، هارون به اباالحسن [علیهالسلام] عرض کرد: به حقی که بر تو دارم از تو میخواهم از این تصویر بخواهید آن مرد را برگرداند. حضرت فرمودند: اگر عصای موسی آن چه را که از ریسمان و چوب دستهای جادوگران بلعیده بود برگرداند، این تصویر نیز آن مردی که بلعید را برمیگرداند.
این جریان بیشتر از هر چیز در به خود آمدن هارون مؤثر بود.
💠💠💠ــــــــــــــ💠💠💠ــــــــــــــ💠💠💠
[¹] در اصل و مصدر نسخههای متفاوتی وجود دارد؛ در بعضی معزم با عین و زای آمده است که به کسی که اهل طلسم نویسی و سحر و احضار ارواح و جن گیری باشد، معنا شده است. در بعضی دیگر معزم به فتح میم است که به معنای کسی است که بر او سحر و طلسم خواندهاند. در بعضی مغرم با غین است که از غرامت و متضرر بودن است و در بعضی دیگر معرم آمده که از عرامة به معنای بد خلقی و کینه داشتن است. هر کدام از نسخهها میتوانند درست باشند، شاید با توجه به موقعیت این قضیه، معنای آخر مناسب تر باشد.
📘 عیون أخبارالرضا [علیهالسلام]، جلد ۱، صفحه ۹۵.
📙 بحارالأنوار، جلد ۴۸، صفحه ۴۱.
#معجزات
#امام_کاظم [علیهالسلام]
#پنجشنبه_ها
🆔 @seratsavii
🔷بخش اول جایگاه قضاوت در روایات
1️⃣.. احياء زمین با حکم قاضی
📜امام معصوم (علیه السلام) ذیل آیه «یُحْیِی الأرضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»۱ می فرماید:«مراد این نیست که به وسیله باران زمین را زنده می کند، بلکه مراد این است که خداوند مردان الهی را می فرستد تا آنها با اقامه عدل و برقراری عدالت در سطح جامعه، زمین را زنده کنند.» به عبارتی، اقامه حدود الهی، حرکت حیات را به طرف هدف اصلی آن پیش می برد.
2️⃣.. سقوط قاضی از آسمان
🔴جایگاه رفیع و عظیم قضاوت به گونه ای است که اگر کسی در حکمش خطا کند، مشمول روایت امام صادق(علیه السلام)می شود که فرمودند:«أيُ قاضٍ قَضی بينَ إثنَينِ فأخطأ، سَقطَ أبْعدَ مِن السَّماءِ»۲، هر کس که بین دو نفر قضاوت کند، ولی بر اثر سهل انگاری در قضاوت خطا کند، [در عالم معنا] از فاصله دورتر از آسمان بر زمین سقوط کرده است.
۱.. سوره حدید، آیه ۱۷
۲.. فروع کافی، جلد۷، صفحه۴۰۸
#برشی_از_کتاب
#راه_شریح_نشدن_1
#کتب_تولیدی_اصحاب_صراط_سوی
#جمعه_ها
🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»
📖«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»
«همانا خدا به شما امر میکند که امانتها را به صاحبانش باز دهید»
🌟سورهی مبارکه نساء ، آیه۵۸
📜عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِاَلرَّحْمَنِ قَالَ: سَأَلْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ [عَلَيْهِمَاالسَّلاَمُ] عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اَلْأَمٰانٰاتِ إِلىٰ أَهْلِهٰا» فَقَالَ: هَذِهِ مُخَاطَبَةٌ لَنَا خَاصَّةً ، أَمَرَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كُلَّ إِمَامٍ مِنَّا أَنْ يُؤَدِّيَ إِلَى اَلْإِمَامِ اَلَّذِي بَعْدَهُ وَ يُوصِيَ إِلَيْهِ ثُمَّ هِيَ جَارِيَةٌ فِي سَائِرِ اَلْأَمَانَاتِ.
🔰ترجمه:
يونس بن عبدالرّحمن گويد: از امام كاظم [عليهالسلام] پرسيدم كه تفسير قول خداوند عزّ و جلّ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» چيست؟ فرمود: اين آيه ابتدا فقط خطاب به ما مى باشد ، خداوند تبارك و تعالى به هر امام از ما فرمان داده است كه مقام و ودايع امامت را به امام بعد از خود تسليم كرده و به او وصیت کند و سپس در هر نوع امانتى جارى است.
📘معاني الأخبار،ج۱،ص۱۰۷
#تفسیر_مأثور
#ودیعهی_امامت
#سیر_با_امام_در_قرآن
#نگاهی_معصومانه_به_قرآن
🆔️ @seratsavii
📜 مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ رَفَعَهُ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِمَا أُوَحِّدُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لاَ تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ تَرَكَ أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ضَلَّ وَ مَنْ تَرَكَ كِتَابَ اَللَّهِ وَ قَوْلَ نَبِيِّهِ كَفَرَ.
🔰ترجمه:
يونس بن عبد الرحمن گويد:به ابو الحسن اول(امام#موسی_کاظم_علیه_السلام)
گفتم:
به چه روش خدا را يگانه دانم؟فرمود:اى يونس، بدعتگذار نباش،هر كه به رأى خود متوجه باشد هلاك است و هر كه خاندان معصوم پيغمبر خود را ترك كند گمراه است،و هر كه كتاب خدا و قول پيغمبرش را وانهد كافر است
📚 منبع: الکافي، جلد۱، صفحه۵۶
#قضاوقضاوت
#قاضی_تراز_انقلاب
#قاضی_علوی
#دوشنبه_ها
⚫️ شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد ⚫️
🆔 @seratsavii
سلام و تسلیت
دوستان بزرگوار ، جهت هدیه به روح مطهر باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و به نیت سلامتی منتقم موعود، بقیة الله الاعظم، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و آرامش قلب مبارکشان و تعجیل در ظهورشان، دهان خود را معطر نمائید به ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام.
هر عزیز 100 صلوات
#صلوات
#صلوات_اقرار_به_مقامات_محمد_و_آل_محمد(ع)
#دوشنبه_شبها
🆔 @seratsavii
امام خمینی (رحمة الله علیه):
🔸دانشگاه مبدأ همۀ تحولات است. از دانشگاه، چه دانشگاه علوم قدیمه چه دانشگاه علوم جدیده، از دانشگاه سعادت یک ملت و در مقابلِ سعادت، شقاوت یک ملت سرچشمه می گیرد. دانشگاه را باید جدیت کرد؛ جدیت بکنید دانشگاه را درستش کنید، دانشگاه را اسلامی اش کنید.
١۶ / ٣ / ۵٨🗓
#در_محضر_روح_الله
#جهادی
#سه_شنبه_ها
🆔 @seratsavii
📜حدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلْكُوفِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ جَدِّهِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ الْمَفَاتِيحُ السُّؤَالُ فَاسْأَلُوا يَرْحَمُكُمُ اللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِي الْعِلْمِ أَرْبَعَةٌ السَّائِلُ وَ الْمُتَكَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ.
📚الخصال، جلد ١، صفحه ٢۴۴
🔰ترجِمه: امام باقر عليه السّلام فرمود: دانش، گنجهائى است كه كليد آنها پرسش است. پس بپرسيد رحمت خدا بر شما باد كه در راه دانش،چهار كس پاداش دارند؛ پرسشكننده و پاسخ گوينده و شنونده و دوستدار هر سه.
📚الخصال / ترجمه فهری، جلد ۱، صفحه ۲۶۹
#فضیلت_علم
#علم_صحیح
#زانوی_تعلیم
#دانش_جویی_و_دانش_آموزی
#چهارشنبه_ها
🆔 @seratsavii
🌠 رسول خاتم [صلیاللهعلیهوآله]، ستودهای از بهترین سلاله
📜 الدَّقَّاقُ، عَنِ الْأَسَدِیِّ، عَنِ النَّخَعِیِّ، عَنِ النَّوْفَلِیِّ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ، عَنْ یَحْیَی بْنِ أَبِی إِسْحَاقَ، عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ أَبِیهِ [علیهمالسلام]، قَالَ: سُئِلَ النَّبِیُّ [صلیاللهعلیهوآله]: أَیْنَ کُنْتَ وَ آدَمُ فِی الْجَنَّةِ؟ قَالَ: کُنْتُ فِی صُلْبِهِ، وَ هُبِطَ بِی إِلَی الْأَرْضِ فِی صُلْبِهِ، وَ رَکِبْتُ السَّفِینَةَ فِی صُلْبِ أَبِی نُوحٍ، وَ قُذِفَ بِی فِی النَّارِ فِی صُلْبِ أَبِی إِبْرَاهِیمَ؛ لَمْ یَلْتَقِ لِی أَبَوَانِ عَلَی سِفَاحٍ قَطُّ لَمْ یَزَلِ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَنْقُلُنِی مِنَ الْأَصْلَابِ الطَّیِّبَةِ إِلَی الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ هَادِیاً مَهْدِیّاً، حَتَّی أَخَذَ اللهُ بِالنُّبُوَّةِ عَهْدِی وَ بِالْإِسْلَامِ مِیثَاقِی وَ بَیَّنَ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ صِفَتِی وَ أَثْبَتَ فِی التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ ذِکْرِی وَ رَقَا بِی إِلَی سَمَائِهِ وَ شَقَّ لِی اسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ؛ أُمَّتِی الْحَمَّادُونَ فَذُو الْعَرْشِ مَحْمُودٌ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ.
🔰 ترجمه:
امام جعفر صادق [علیهالسلام] از پدر ارجمند خود [علیهالسلام] از جدّ ارجمند خود [علیهالسلام] از پدر ارجمند خود [علیهالسلام] نقل کرده: از پیامبر [صلیاللهعلیهوآله] پرسیدند: وقتی آدم [علیهالسلام] در بهشت بود شما کجا بودی؟ حضرت فرمود: من در صُلب او بودم و با او در صُلبش بر زمین فرود آمدم، در صُلب پدرم نوح [علیهالسلام] بر کشتی سوار شدم و در صُلب پدرم ابراهیم [علیهالسلام] در آتش انداخته شدم؛ هیچ یک از والدین من هرگز بر زنا جمع نیامدند. خداوند عزّوجل همواره مرا ره یافته و رهنمون از صُلبهای پاک به رحِمهای پاکیزه منتقل کرد، تا این که با من برای نبوت عهد بست و برای اسلام از من پیمان گرفت و همه چیز را درباره وصف من بیان فرمود و در تورات و انجیل ذکر مرا ثبت کرد و مرا به آسمانش فراز بُرد و نامی از نامهای خود برایم برگرفت؛ امت من، حمّاد (بسیار ستاینده) هستند و خداوندِ صاحبِ عرش، محمود (ستایش شده) است و من، محمد (ستوده) هستم.
📘 أمالی صدوق، صفحه ۳۷۱.
📙 بحارالأنوار، جلد ۱۶، صفحه ۳۱۴.
#مناقب
#رسول_الله [صلیاللهعلیهوآله]
#منقبت_معصوم
#پنجشنبه_ها
🆔 @seratsavii
با سلام و عرض تبریک ایام..
💠 ان شاءالله ادامهی جلسات «#مفتاح_القضاء» سال آینده خواهد بود. 💠
عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقَى»، قَالَ: مَنْ قَالَ بِالْأَئِمَّةِ وَ اتَّبَعَ أَمْرَهُمْ وَ لَمْ يَخُنْ طَاعَتَهُمْ.
🔰 ترجمه:
مردى از امام [عليهالسّلام] راجع بقول خداى تعالى:«هر كس از هدايت من پيروى كند گمراه نشود و بدبخت نگردد» پرسيد. حضرت فرمود: يعنى هر كس به ائمه معتقد باشد و از فرمانشان پيروى كند و از اطاعتشان بيرون نرود.
📜 الکافي: ج١، ص۴١۴، ح١٠
#معرفة_الإمام
#امامت
🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»
📖«وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»
«و یکدیگر را به حق و صبر و استقامت توصیه نمودهاند»
🌟سورهی مبارکه عصر ، آیهی۳
📜عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِيعَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ]: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: «إِلاَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ وَ تَوٰاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ» فَقَالَ: اِسْتَثْنَى أَهْلَ صَفْوَتِهِ مِنْ خَلْقِهِ حَيْثُ قَالَ: «إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ إِلاَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا» يَقُولُ: آمَنُوا بِوَلاَيَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ]:«وَ تَوٰاصَوْا بِالْحَقِّ» مَنْ بَعْدِهِمْ وَ ذَرَارِيَّهُمْ وَ مَنْ خَلَّفُوا أَيْ بِالْوَلاَيَةِ «وَ تَوٰاصَوْا بِالصَّبْرِ» أَيْ وَصَّوْا أَهْلَهُمْ بِالْوَلاَيَةِ وَ تَوَاصَوْا بِهَا وَ صَبَرُوا عَلَيْهَا».
🔰ترجمه:
عبدالرحمن بن کثیر از حضرت امام صادق [علیهالسلام] روایت کرده است که ایشان درباره کلام خداوند متعال: «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» فرمود: خداوند برگزیدگان خود را از آفریدگانش استثنا کرد در آن جا که فرمود: «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا» مقصود کسانیکه به ولایت امیر مؤمنان [علیهالسلام] ایمان آوردند. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ»یعنی ذریه و فرزندان خود و کسانی را که بر جا گذاشتند به ولایت سفارش کردند «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» یعنی اهل و خویشان خود را به ولایت و پایداری و صبر در راه آن توصیه کردند.
📗تفسير القمی،ج۲،ص۴۴۱
📙البرهان في تفسير القرآن،ج۵،ص۷۵۳
#تواصی
#تفسیر_مأثور
#سیر_با_امام_در_قرآن
#نگاهی_معصومانه_به_قرآن
🆔️ @seratsavii
📜محَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْقَاسِمِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَرَ الْعَدَنِيِّ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ بْنِ حَمْزَةَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سَوَّارٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ وَرْدَانَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: الْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ الْوَرَقَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّارِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ الدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَقْعُدُ سَاعَةً عِنْدَ الْعَالِمِ إِلَّا نَادَاهُ رَبُّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَلَسْتَ إِلَى حَبِيبِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُسْكِنَنَّكَ الْجَنَّةَ مَعَهُ وَ لَا أُبَالِي.
📚الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۳۷
🔰ترجِمه : اگر مؤمن از دنيا برود و يك ورقه از خودش باقي بگذارد كه بر آن علمي نوشته شده باشد، روز قيامت اين ورقه حائل و ساتر است بين او و بين آتش، [نه تنها مانع از آتش است] بلكه خداوند تبارك و تعالي در عوض هر حرفي كه بر آن ورقه نوشته شده است، شهري هفت برابر وسيع تر از دنيا به او اعطا مي فرمايد و هیچ مومنی نیست که ساعتی نزد عالم بنشیند مگر آنکه پروردگارش به او [چنین] خطاب کند: نزد محبوب من نشستی و به عزت و جلالم سوگند که تو را با او در بهشت جای میدهم و باکی ندارم. #فضیلت_علم
#علم_صحیح
#زانوی_تعلیم
#دانش_جویی_و_دانش_آموزی
#چهارشنبه_ها
🆔 @seratsavii
👥 سرپرستی چندین خانوار به دوش زینالعابدین [علیهالسلام]
📜 أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ أَبِی نَصْرٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ یُونُسَ بْنِ بُکَیْرٍ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: کَانَ بِالْمَدِینَةِ کَذَا وَ کَذَا أَهْلَ بَیْتٍ یَأْتِیهِمْ رِزْقُهُمْ وَ مَا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ - لَا یَدْرُونَ مِنْ أَیْنَ یَأْتِیهِمْ؛ فَلَمَّا مَاتَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ [علیهماالسلام] فَقَدُوا ذَلِکَ.
🔰 ترجمه:
ابن اسحاق میگوید: در مدينه خانوادههاى بسيارى بودند كه روزىِ آنان و آنچه به آن نيازمند بودند به درِ خانهشان میرسيد و نمیدانستند از كجا است. چون على بن الحسين [علیهماالسلام] از دنيا رفت ديگر آن را نيافتند [و ديگر كسى چيزى در خانهشان نياورد، و دانستند كه آورندۀ آنها على بن الحسين علیهماالسلام بوده است].
📘 الإرشاد، صفحه ۲۷۵.
📙 بحارالأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۵۶.
#مناقب
#امام_سجاد [علیهالسلام]
#منقبت_امام
#پنجشنبه_ها
🆔 @seratsavii
✅برشی از کتاب راه شریح نشدن
🔻پیامدهای مقدم داشتن دنیا بر دین
📜مورد سوء استفاده دیگران قرارگرفتن
امام علی (ع) می فرمایند: «وَمَن جَعَلَ دینَهُ خادِماً لِمُلکِهِ، طَمَعَ لَهُ کُلُّ انسان.»۱ کسی که دین را در خدمت دنیای خود بگیرد، هر انسانی در او طمع می ورزد که از او سوء استفاده کند.
قاضی اگر ذره ای به سمت ترجيح دنیا بر دین حرکت کند، هرکسی که به نحوی با وی و زندگی اش در ارتباط است، در او طمع می کند. مشکل شریح قاضی همین بود که شخصیتش را طوری طراحی کرده بود تا اشقیایی نظیر ابن زیاد به خود اجازه بدهند تا در وی طمع کنند. فتوا به ارتداد و کشتار مظلومانه حجر بن عدی، همکاری در قتل هانی بن عروہ و فتوای ضمنی به خارجی بودن اباعبدالله (ع) از همین نمونه است.
۱,غررالحکم ودررالکلم صفحه ۳۴
#برشی_از_کتاب
#راه_شریح_نشدن_1
#کتب_تولیدی_اصحاب_صراط_سوی
#جمعه_ها
🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»
📖وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا(۱)وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا(۲)وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا(۳)
💡سوگند به خورشید و گسترش نور آن ، سوگند به ماه هنگامی که از پی آن درآید و سوگند به روز هنگامی که جهان را روشن سازد.»
🌟سورهی مبارکه شمس ، آیات نورانی اول الی سوم
📜قَالَ اَلْحَارِثُ بْنُ عَبْدِاَللَّهِ اَلْأَعْوَرُ لِلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ]: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ «وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا» قَالَ: وَيْحَكَ يَا حَارِثُ! ذَلِكَ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ [صَلَّىاللَّهُعَلَيْهِوَآلِهِ] قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُهُ «وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا» قَالَ: ذَلِكَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِيطَالِبٍ [عَلَيْهِالسَّلاَمُ] يَتْلُو مُحَمَّداً [صَلَّىاللَّهُعَلَيْهِوَآلِهِ] قَالَ: قُلْتُ: «وَ اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا» قَالَ: ذَلِكَ اَلْقَائِمُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ [صَلَّىاللَّهُعَلَيْهِوَآلِهِ] يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً .
🔰ترجمه:
حارث بن عبدالله الأعور به حضرت اباعبدالله الحسین [علیهالسلام] عرضه داشت: ای پسر رسول خدا [صلیاللهعلیهوآله] ، فدایتان شوم ، از معنای این کلام خداوند متعال در کتابش مرا خبر ده: «وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا» حضرت فرمود: وای بر تو ای حارث! آن ، محمد پیامبر خدا [صلیاللهعلیهوآله] است و گفتم قربانت شوم آیهی «وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا» چطور؟ فرمود: امیرمومنان [علیهالسلام] است که پس از نبیاکرم [صلیاللهعلیهوآله] بر آمد ، عرض کردم: «وَ اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا» فرمود: آن قائم از آل محمد [صلواتاللهعلیهماجمعین] است که زمین را از عدل و انصاف مالامال میکند.
📗تفسير فرات الکوفي،ج۱،ص۵۶۳
#موعود
#تفسیر_مأثور
#سیر_با_امام_در_قرآن
#نگاهی_معصومانه_به_قرآن
🆔️ @seratsavii
من جوانان عزیز را به یك مجاهدت حقیقی دعوت میكنم. مجاهدت فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست. كوشش در میدان علم، اخلاق، همكاریهای سیاسی و تحقیق نیز برای مردم جهاد محسوب میشود.
🗓۱۳۸۱/۱۲/۰۶
#تحت_فرمان_سیدعلی
#فضیلت_علم
🆔@seratsavii
💠 عَنْ خَلاَّدِ بْنِ قَصَّارٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلاَمُ] :
هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ؟ قَالَ: لَا، وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي.
🔰 ترجمه:
از حضرت صادق [علیهالسّلام] پرسیدند: آیا قائم متولد شده است؟ فرمود: نه! اگر من او را درک میکردم، در مدت عمر خدمتگزار او میگشتم.
📜 غیبت نعمانی: ص٢۴۵
#امام
#حجت
#امامت
🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»
📖«أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»
💡«آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند، برای پیروی شدن شایستهتر است یا کسی که هدایت نمیکند مگر آنکه هدایتش کنند؟ شما را چه شده؟چگونه(بدون بصیرت و دانش)داوری میکنید؟»
🌟سورهی مبارکهی یونس ، آیه ۳۵
📜عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ اَلْجَرِيرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِالسَّلاَمُ]: إِنَّ اَلنَّاسَ يُوَبِّخُونَّا وَ يَقُولُونَ مِنْ أَيْنَ يُعْرَفُ اَلْمُحِقُّ مِنَ اَلْمُبْطِلِ إِذَا كَانَتَا ، فَقَالَ: مَا تَرُدُّونَ عَلَيْهِمْ؟ قُلْتُ: فَمَا نَرُدُّ عَلَيْهِمْ شَيْئاً ، قَالَ: فَقَالَ: قُولُوا لَهُمْ يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَتْ مَنْ كَانَ مُؤْمِناً يُؤْمِنُ بِهَا قَبْلَ أَنْ تَكُونَ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:«أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ يُهْدىٰ فَمٰا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ »
🔰ترجمه:
عبدالرحمن بن مسلمه میگوید:محضر أمام صادق [علیهالسلام] عرض کردم: مردم ما را سرزنش میکنند و میگویند: حقدار از آنکه بر باطل است چگونه شناخته میشود هنگامی که هر دو حاضر باشند؟ (زمان ظهور حضرت صاحبالامر علیهالسلام) ، حضرت [علیهالسلام] پرسیدند: شما چه جوابی به آنها میدهید؟ عرض کردم: جوابی به آنها نمیدهیم. فرمودند: بگویید: کسی که پیش از وقوع ظهور به آن اعتقاد دارد، بعد از وقوعش نیز حق را تشخیص داده و آن را تصدیق میکند. خداوند فرموده: «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدی فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ»
📗الغيبة النعمانی،ص۲۶۶
#تفسیر_مأثور
#سیر_با_امام_در_قرآن
#نگاهی_معصومانه_به_قرآن
🆔️ @seratsavii
امام خمینی (رحمهالله علیه):
🔸از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن بخواست خداوند قادر قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است:
📜صحیفه نور جلد 12 ص 125
#در_محضر_روح_الله
🆔 @seratsavii
📜ابْنُ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ اَلرَّازِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْعَلَوِيِّ اَلْعُمَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثاً قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ حَدِيثِي وَ سُنَّتِي ثُمَّ يُعَلِّمُونَهَا أُمَّتِي .
📚الأمالی (للصدوق) , جلد۱ , صفحه۱۸۰
🔰ترجِمه: پیامبر سه بار فرمود: خداوندا جانشینان مرا رحمت کن. گفته شد جانشینان شما چه کسانی هستند ای پیامبر خدا؟ حضرت فرمود: کسانی که از حدیث و سنت (گفتار و کردار) من پیروی میکنند؛ سپس آنرا به امت من می آموزند.
#فضیلت_علم
#علم_صحیح
#زانوی_تعلیم
#دانش_جویی_و_دانش_آموزی
#چهارشنبه_ها
🆔 @seratsavii
⚡️ لرزش زمین به دعای امام جواد [علیهالسلام]
📜 رُوِیَ عَنِ ابْنِ أروبة [أُورَمَةَ] أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ الْمُعْتَصِمَ دَعَا جَمَاعَةً مِنْ وُزَرَائِهِ. فَقَالَ: اشْهَدُوا لِی عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی زُوراً وَ اکْتُبُوا أَنَّهُ أَرَادَ أَنْ یَخْرُجَ. ثُمَ دَعَاهُ؛ فَقَالَ: إِنَّکَ أَرَدْتَ أَنْ تَخْرُجَ عَلَیَّ. فَقَالَ: وَ اللهِ مَا فَعَلْتُ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ! قَالَ: إِنَّ فُلَاناً وَ فُلَاناً شَهِدُوا عَلَیْکَ. فَأُحْضِرُوا، فَقَالُوا: نَعَمْ؛ هَذِهِ الْکُتُبَ أَخَذْنَاهَا مِنْ بَعْضِ غِلْمَانِکَ، قَالَ وَ کَانَ جَالِساً فِی بَهْوٍ. فَرَفَعَ أَبُو جَعْفَرٍ [علیهالسلام] یَدَهُ وَ قَالَ: اللَّهُمَّ! إِنْ کَانُوا کَذَبُوا عَلَیَّ فَخُذْهُمْ. قَالَ: فَنَظَرْنَا إِلَی ذَلِکَ الْبَهْوِ کَیْفَ یَرْجُفُ وَ یَذْهَبُ وَ یَجِیءُ وَ کُلَّمَا قَامَ وَاحِدٌ وَقَعَ. فَقَالَ الْمُعْتَصِمُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ! إِنِّی تَائِبٌ مِمَّا قُلْتُ؛ فَادْعُ رَبَّکَ أَنْ یُسَکِّنَهُ. فَقَالَ: اللَّهُمَّ! سَکِّنْهُ؛ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ أَعْدَاؤُکَ وَ أَعْدَائِی. فَسَکَنَ.
🔰 ترجمه:
محمّد بن اورمه میگوید: معتصم گروهی از وزیران خود را خواست و به آنها دستور داد به دروغ گواهی دهند که محمّد بن علی بن موسی [علیهمالسلام] تصمیم به خروج و قیام دارد. سپس حضرت جواد [علیهالسلام] را خواست و گفت: تصمیم داری در دولت من قیام کنی؟ فرمود: به خدا قسم چنین تصمیمی ندارم! معتصم گفت: فلان کس و فلانی بر کار تو شهادت میدهند. آنها را حاضر کردند. گفتند: صحیح است! ما این نامهها را از بعضی غلامان تو به دست آوردهایم. حضرت جواد [علیهالسلام] در اطاق جلو بود. دستهای خود را بلند کرده و فرمود: خدایا! اگر دروغ میگویند اینها را بگیر. یک مرتبه دیدم اطاق جلو چنان به حرکت در آمد که میرفت و میآمد! هر کدام از ایشان تصمیم به حرکت کردن میگرفت، به زمین میافتاد. معتصم صدا زد: یا ابن رسول الله! من از حرف خود توبه میکنم، از خدا بخواه که اطاق از حرکت بایستد. امام فرمود: خدایا! اطاق را آرام فرما، تو میدانی ایشان دشمن تو و منند. پس اطاق آرام گرفت.
📘 الخرائج و الجرائح، صفحه ۲۳۷.
📙 بحارالأنوار، جلد ۵۰، صفحه ۴۵.
#معجزات
#امام_جواد [علیهالسلام]
🆔 @seratsavii
✅برشی از کتاب راه شریح نشدن
🔻مبحث آسیب شناسی اجتهاد
یکی از آسیب هایی که در دوران فعلى (انقلاب اسلامی) می توان برای اجتهاد درنظر گرفت، معضل اختلاف فتاوا و بازخوردهای آن است. به نظر می رسد "اجتهاد گروهی"، "شورای افتاء" و "شورای فقاهت" یکی از شاه کلیدهای حل معضل اختلافات فتاوا و بازخوردهای اجتماعی آن در زمان معاصر است. در دوران ما باید توجه تام به مشارکت علمی داشت... تبادل نظر و مشارکت در آرای فقهی را، بهای فراوان باید داد تا مردم گرفتار اختلاف و مفاسد واقعی نشوند... بر این اساس، حجیت فتوای فقیهان دچار اشکال شده است. به سبب همین عدم مشارکت و دوری از تبادل نظر، می بینیم در طول زندگانی علمی خویش چقدر تبادل رأی دارند. بر این اساس، نشستن در کنج خانه و فتوادادن بر اساس اندیشه های فردی با وجود مشکلات علمی عصر ما و معضلات فنی بسیار، این روش، عقلایی نیست۱. آیت الله مکارم شیرازی نیز معتقدند: نه تنها اختلاف نظر مراجع درباره موضوعی مانند رویت هلال را با اکثریت می توان حل کرد,بلکه اختلاف آراء در احکام آن و علی القاعده در دیگر احکام نیز راه حل دارد و می توان با آن راه حل, تعدد آراء در احکام را به رای واحد تبدیل کرد
۱, تحریرات فی الاصول آیت الله شهید مصطفی خمینی
۲, عدالت در ساحت فقه حکومتی مجله معرفت تیر ۱۳۹۳
#برشی_از_کتاب
#راه_شریح_نشدن_1
#کتب_تولیدی_اصحاب_صراط_سوی
#جمعه_ها
🆔 @seratsavii
عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ الْجَدَلِیِّ قَالَ: قَالَ لِی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ [علیهالسلام]: یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ!
هَلْ تَدْرِی مَا الْحَسَنَةُ الَّتِی مَنْ جَاءَ بِهَا هُمْ «مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ»؟!
قُلْتُ: لَا.
قَالَ: الْحَسَنَةُ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، وَ السَّیِّئَةُ عَدَاوَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.
🔰 ترجمه:
ابو عبد اللَّه جدلی گفت: امیر المؤمنین [علیهالسّلام] به من فرمود: یا ابا عبداللَّه!
میدانی حسنهای که هر کس دارای آن باشد «از وحشت روز قیامت در امان است و هر که سیئه ای را کسب کند به رو در آتش افکنده میشود» چیست؟
عرض کردم: خیر.
فرمود: حسنه مودّت و دوستی ما اهل بیت است و سیئه و بدی دشمنی با ما اهل بیت.
📜 کنز الفوائد: ص ۲۱۱.
#امامت
#ولایت
🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»
📖«هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ»
💡«اوست که شما را آفرید؛بعضی از شما کافرند و برخی مؤمن»
🌟سورهی مبارکه تغابن ، آیهی ۲
📜عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ اَلصَّحَّافِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ «فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ » فَقَالَ: عَرَفَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِيمَانَهُمْ بِمُوَالاَتِنَا وَ كُفْرَهُمْ بِهَا يَوْمَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ اَلْمِيثَاقَ وَ هُمْ ذَرٌّ فِي صُلْبِ آدَمَ [علیهالسلام].
🔰ترجمه:
ابن نعیم گوید: از امام صادق [علیهالسلام] در مورد این کلام خداوند پرسیدم: «فَمِنْكُمْ كٰافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» حضرت [علیهالسلام] فرمودند: خدای عزّ و جلّ ایمان و کفر مردم را با ولایت ما شناخت ، روزی که از آنان پیمان گرفت و آنها به صورت مور در صُلب حضرت آدم [علیهالسلام] بودند.
📙الکافي،ج۱،ص۴۲۶
#تفسیر_مأثور
#سیر_با_امام_در_قرآن
#نگاهی_معصومانه_به_قرآن
🆔️ @seratsavii