eitaa logo
صراط سَویّ
113 دنبال‌کننده
67 عکس
7 ویدیو
0 فایل
کانال ارتباطی مجمع پژوهشی-تربیتی اصحاب صراط سوی با محبّین اهل بیت علیهم السلام محلی جهت ارتقای مبانی معرفتی و تحول اسلامی در حوزه معارف اهل بیت و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین: @mahdii_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📜و قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ تَعَلَّمَ حَدِيثَيْنِ اِثْنَيْنِ يَنْفَعُ بِهِمَا نَفْسَهُ أَوْ يُعَلِّمُهُمَا غَيْرَهُ فَيَنْتَفِعُ بِهِمَا كَانَ خَيْراً لَهُ مِنْ عِبَادَةِ سِتِّينَ سَنَةً . 📚منیة المرید في أدب المفید و المستفید , جلد۱ , صفحه۳۷۲ 🔰ترجِمه: قول پیامبر است [که فرمودند] : هر کس [تنها و تنها] دو حدیث بیاموزد که به واسطه آنها هم خودش نفع بَرَد و هم به دیگری بیاموزد تا او هم به واسطه آنها سود بَرَد، [این کار] برای او از عبادت شصت ساله بهتر است. 🆔 @seratsavii
🌟 امیرالمؤمنین [علیه‌السلام]؛ نخستین فرد در ایمان، صدیق اکبر و فاروق 📜 عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ [علیه‌السلام] قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: إِنَّ أُمَّتِی عُرِضَ عَلَیَّ فِی الْمِیثَاقِ؛ فَکَانَ أَوَّلَ مَنْ آمَنَ بِی عَلِیٌّ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَنِی حِینَ بُعِثْتُ، وَ هُوَ الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَ الْفَارُوقُ یُفَرِّقُ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ. 🔰 ترجمه: امام محمد باقر [عليه‌السلام] می‌فرمایند: رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرمود: در روزی که خداوند از مردم پیمان گرفت، اُمّت من بر من عرضه شدند؛ در آن روز اوّلین کسی که به من ایمان آورد علی بود، و او نخستین کسی بود که بعد از بعثتم مرا تصدیق نمود، و او صدّیق اکبر و فاروق است که حق و باطل را از هم جدا می‌سازد. 📘 تفسیرالعیاشی، جلد ۲، صفحه ۴۱. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۸، صفحه ۲۰۸. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«تنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذۡنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمۡرٖ» 📝«فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير و تنظيم) هر كارى نازل مى شوند» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی قدر ، آیه‌ی ۴ 📜وَ عَنْ أَبِي عَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] كَثِيراً مَا يَقُولُ : مَا اِجْتَمَعَ اَلتَّيْمِيُّ وَ اَلْعَدَوِيُّ عِنْدَ رَسُولِ‌اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ] وَ هُوَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بِتَخَشُّعٍ وَ بُكَاءٍ فَيَقُولاَنِ: مَا أَشَدَّ رِقَّتَكَ لِهَذِهِ اَلسُّورَةِ فَيَقُولُ رَسُولُ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ]: لِمَا رَأَتْ عَيْنِي وَ وَعَى قَلْبِي وَ لِمَا يَرَى قَلْبُ هَذَا مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ: وَ مَا اَلَّذِي رَأَيْتَ وَ مَا اَلَّذِي يَرَى قَالَ: فَيَكْتُبُ لَهُمَا فِي اَلتُّرَابِ «تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» قَالَ: ثُمَّ يَقُولُ: هَلْ بَقِيَ شَيْءٌ بَعْدَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «كُلِّ أَمْر»؟ فَيَقُولاَنِ: لاَ ، فَيَقُولُ: هَلْ تَعْلَمَانِ مَنِ اَلْمُنْزَلُ إِلَيْهِ بِذَلِكَ فَيَقُولاَنِ: أَنْتَ يَا رَسُولَ‌اَللَّهِ ، فَيَقُولُ: نَعَمْ ، فَيَقُولُ: هَلْ تَكُونُ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مِنْ بَعْدِي؟ فَيَقُولاَنِ: نَعَمْ ، قَالَ: فَيَقُولُ: فَهَلْ يَنْزِلُ ذَلِكَ اَلْأَمْرُ فِيهَا؟ فَيَقُولاَنِ: نَعَمْ ، قَالَ: فَيَقُولُ: إِلَى مَنْ؟ فَيَقُولاَنِ: لاَ نَدْرِي ، فَيَأْخُذُ بِرَأْسِي وَ يَقُولُ: إِنْ لَمْ تَدْرِيَا ؛ فَادْرِيَا هُوَ هَذَا مِنْ بَعْدِي. قَالَ: فَإِنْ كَانَا لَيَعْرِفَانِ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ ‌وَ‌آلِهِ] مِنْ شِدَّةِ مَا يُدَاخِلُهُمَا مِنَ اَلرُّعْبِ. 🔰ترجمه: امام صادق [علیه‌السلام] فرمودند: على [عليه‌السلام] غالباً ميفرمود كه: هرگاه تيمى و عدوى (آن دو نفر) خدمت پيغمبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] بودند و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گريه تلاوت ميفرمود ، ميگفتند: چقدر در اين سوره دلت ميسوزد و رقیق می‌شود؟ ، پيغمبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] ميفرمود: براى آنچه چشمم (فرشتگان را در شب قدر) ديده و دلم (بيان هر امر محكم را در آن شب) فهميده و نيز براى آنچه دل اين شخص ( امیرمومنان [عليه‌السلام] ) پس از من در مي‌يابد ، آنها ميگفتند: مگر شما چه ديده‌اى و او چه ميبيند؟ حضرت براى آنها روى خاك مي‌نوشت: « تَنَزَّلُ‌ اَلْمَلاٰئِكَةُ‌ وَ اَلرُّوحُ‌ فِيهٰا بِإِذْنِ‌ رَبِّهِمْ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ أَمْرٍ» سپس مى‌فرمود: پس از اينكه خداى عز و جل فرمايد «هر امرى» ؛ ديگر چيزى باقى می‌ماند؟ ميگفتند: نه، ميفرمود: مي‌دانيد آنكه هر امرى بر او نازل مى‌شود كيست‌؟ ميگفتند: تو هستى اى رسول خدا، ميفرمود: آرى، اما شب قدر بعد از من هم ميباشد؟ ميگفتند: آرى، ميفرمود: در شبهاى قدر پس از من هم آن امر نازل مى‌شود؟ مي‌گفتند: آرى. ميفرمود: به چه كسى نازل مى‌شود؟ مى‌گفتند: نميدانيم ، پيغمبر دست بر سر من می‌گذاشت و مي‌فرمود: اگر نمى‌دانيد، بدانيد! آن شخص پس از من اين مرد [علیه‌السلام] است ، سپس آن دو نفر شب قدر را بعد از رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] بواسطه هراس سختى كه در دل آنها مى‌افتاد ميشناختند. 📗الکافي , جلد۱ , صفحه۲۴۹ 🆔️ @seratsavii
📜و قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَنْ أَدَّى إِلَى أُمَّتِي حَدِيثاً يُقَامُ بِهِ سُنَّةٌ أَوْ يُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ . 📚منیة المرید في أدب المفید و المستفید , جلد۱ , صفحه۳۷۱ 🔰ترجِمه: قول پیامبر است [که فرمودند]: هرکس حدیثی به امت من برساند که به واسطه آن، سنتی برپا شود یا در بدعتی رخنه افتد، پس بهشت برای اوست. 🆔 @seratsavii
🏞 نام امیر عالم [علیه‌السلام] بر سر درِ بهشت 📜 بِالْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، عَنِ أَبِی یَعْلَی حَمْزَةَ بْنِ دَاوُدَ، عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ رَبِیعٍ، عَنْ کَادِخِ بْنِ رَحْمَةَ، عَنْ مِسْعَرٍ، عَنْ عَطِیَّةَ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ‌اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: رَأَیْتُ عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوباً لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌اللهِ عَلِیٌّ أَخُوهُ. 🔰 ترجمه: جابر گوید: رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرمود: بر در بهشت دیدم نوشته شده بود: «هیچ خدایی جز الله نیست، محمّد فرستاده خداست، علی برادر اوست». 📘 العمده، صفحه ۱۲۰. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۸، صفحه ۳۳۰. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون» 💡«و همانا ما پس از تورات در زبور نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به میراث می برند.» 💫سوره‌ی مبارکه‌ی انبیا ، آیه ۱۰۵ 📜عَنْ عِيسَى بْنِ دَاوُدَ،عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ [عَلَيْهِمااَلسَّلاَمُ]: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ:« وَ لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ.» قَالَ: آلُ مُحَمَّدٍ [صَلَوَاتُ‌اَللَّهِ‌عَلَيْهِمْ‌أَجْمَعِينَ] وَ مَنْ تَابَعَهُمْ عَلَى مِنْهَاجِهِمْ وَ اَلْأَرْضُ أَرْضُ اَلْجَنَّةِ». 🔰ترجمه: عیسی بن داوود از امام صادق [علیه‌السلام] نقل می‌کند که حضرت در مورد این کلام خداوند متعال « وَ لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ» فرمودند که: مقصود آل محمد [علیهم‌السلام] هستند و کسانی که آنان را در راه روشنشان (دین) پیروی و متابعت می‌کنند و منظور از زمین ، زمین بهشت است. 📙البرهان ، ج۳، ص۸۴۸ 🆔️ @seratsavii
📜الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَرَادَ اَلْحَدِيثَ لِمَنْفَعَةِ اَلدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ نَصِيبٌ وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ خَيْرَ اَلْآخِرَةِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚الکافي , جلد۱ , صفحه۴۶ 🔰ترجِمه: امام صادق(عليه السّلام)فرمود: هر كه علم حديث را براى منفعت دنيا بخواهد، در آخرت بهره ندارد و هر كس خير آخرت از آن جويد، خدا خير دنيا و آخرت به وى دهد. 📚اصول كافى / ترجمه كمره اى ; ج ۱ ص ۱۳۳ 🆔 @seratsavii
☁️ همراهی ملائک مقرب با امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] در نبردها 📜 أَبِی، عَنْ سَعْدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِی الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ، عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ، عَنْ أَبِی الرَّسِّ الْمَکِّیِّ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللهِ الْأَنْصَارِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ‌اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ، مَا وَجَّهْتُ عَلِیّاً قَطُّ فِی سَرِیَّةٍ إِلَّا وَ نَظَرْتُ إِلَی جَبْرَئِیلَ [علیه‌السلام] فِی سَبْعِینَ أَلْفَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ عَنْ یَمِینِهِ وَ إِلَی مِیکَائِیلَ عَنْ یَسَارِهِ فِی سَبْعِینَ أَلْفَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ إِلَی مَلَکِ الْمَوْتِ أَمَامَهُ وَ إِلَی سَحَابَةٍ تُظِلُّهُ حَتَّی یُرْزَقَ حُسْنَ الظَّفَرِ. 🔰 ترجمه: جابر بن عبدالله انصاری گوید: رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرمود: سوگند به کسی که جانم در دست اوست، علی را هرگز به سریه‌ای نفرستادم مگر اینکه دیدم جبرئیل [علیه‌السلام] با هفتاد هزار فرشته در سمت راست و میکائیل با هفتاد هزار فرشته در سمت چپ و مَلَک‌الموت در پیشاپیش او حرکت می‌کنند و ابری که بر وی سایه افکند تا اینکه حُسن ظفر روزی داده شود. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۹، صفحه ۹۶ به نقل از تفسیر علی بن ابراهیم قمی. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«قُل لَّآ أَسۡـَٔلُكُمۡ عَلَيۡهِ أَجۡرًا إِلَّا ٱلۡمَوَدَّةَ فِي ٱلۡقُرۡبَىٰ» 💡بگو: از شما هيچ پاداشى جز مودّت نزديكان را نمى‌خواهم. 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی شوری ، آیه‌ی ۴۲ 📜{عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ [عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ] يَقُولُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: « قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبىٰ يَعْنِي فِي أَهْلِ بَيْتِهِ [علیهم‌السلام] قَالَ: جَاءَتِ اَلْأَنْصَارُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ] فَقَالُوا: إِنَّا قَدْ آوَيْنَا وَ نَصَرْنَا فَخُذْ طَائِفَةً مِنْ أَمْوَالِنَا فَاسْتَعِنْ بِهَا عَلَى مَا نَابَكَ! فَأَنْزَلَ اَللَّهُ: قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً يَعْنِي عَلَى اَلنُّبُوَّةِ إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبىٰ يَعْنِي فِي أَهْلِ بَيْتِهِ. ثُمَّ قَالَ: أَ لاَ تَرَى أَنَّ اَلرَّجُلَ يَكُونُ لَهُ صَدِيقٌ وَ فِي نَفْسِ ذَلِكَ اَلرَّجُلِ شَيْءٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ فَلاَ يَسْلَمُ صَدْرُهُ ، فَأَرَادَ اَللَّهُ أَنْ لاَ يَكُونَ فِي نَفْسِ رَسُولِ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ] شَيْءٌ عَلَى أُمَّتِهِ فَفَرَضَ عَلَيْهِمُ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبَى ، فَإِنْ أَخَذُوا ؛ أَخَذُوا مَفْرُوضاً وَ إِنْ تَرَكُوا ؛ تَرَكُوا مَفْرُوضاً...} 🔰ترجمه: محمّد بن مسلم گفت: شنيدم امام باقر [علیه‌السلام] درباره آيه « قُلْ‌ لاٰ أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ‌ فِي اَلْقُرْبىٰ‌» ميفرمود يعنى درباره‌ی اهل بيت پيامبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله]. فرمود: انصار خدمت پيامبر اكرم [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] رسيده گفتند: ما كه خانه خود را پناه شما قرار داديم و شما را يارى نموديم اينك مقدارى از اموال ما را در راه احتياج و هدف خود صرف كن. خداوند اين آيه را نازل نمود: «قُلْ‌ لاٰ أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ‌ فِي اَلْقُرْبىٰ‌» يعنى برای ابلاغ رسالتم مزدی نمیخواهم جز دوستى با خويشاوندانم که منظور اهل‌بيت ایشان [علیهم‌السلام] است. حضرت فرمودند: مگر متوجه نيستى كه شخصى ؛ دوستى دارد و در دل تصميمى راجع به‌ خانواده‌ی خود گرفته اما خجالت می‌كشد (دلش رضا نمی‌دهد) كه اظهار كند ، خداوند خواست تا در دل پيامبر [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] چيزى نسبت به امّتش باقى نمانَد ، مودت و دوستى با خويشاوندان پيامبر را واجب كرد ، اگر انجام دهند واجبى را انجام داده‌اند و اگر ترك كنند واجبى را ترك كرده‌اند. 📙تفسير القمی، ج۲ ، ص۲۷۵ 📗بحار الأنوار ، ج۹ ، ص۲۳۵ 🆔️ @seratsavii
امام خمینی (رحمة الله علیه): 🔸برادران! شما این اوراق را قبل از مرگ من نمی خوانید. ممکن است پس از من بخوانید در آن وقت من نزد شما نیستم که بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان برای کسب مقام و قدرتی با قلبهای جوان شما بازی کنم. من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و‏‎ ‎‏اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید. و از خداوند غفور می خواهم که شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت کند و از گذشته ما و شما با رحمت واسعه خود بگذرد. شماها نیز در خلوتها از خداوند همین را بخواهید، که او هادی و رحمان است.‏ 📜‏‏صحیفه امام،جلد۲۱ صص:۴۱۲-۴۱۱‏ 🆔@seratsavii
📜و مِنْ ثَمَّ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : نَضَّرَ اَللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِي وَ حَفِظَهَا وَ وَعَاهَا وَ أَدَّاهَا فَرُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ غَيْرُ فَقِيهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ. 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۲ , صفحه ۱۶۴ 🔰ترجِمه: پیامبر فرمود: خداوند خرم و نورانی فرماید بنده ای را که گفته مرا شنیده و حفظ کند و به دیگران برساند. چه بسا حامل علمی که خودْ عالم نیست و چه بسا حامل علمی که به داناتر از خود رساند. ( یعنی خودْ نمیداند چه چیز با ارزشی با خود دارد اما گیرنده پیام از او به آن چیز داناتر است) 🆔 @seratsavii
🍶 شهادت جام به وصایت امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] 📜 رُوِيَ: أَنَّ جَبْرَئِيلَ [علیه‌السلام] نَزَلَ عَلَى اَلنَّبِيِّ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] بِجَامٍ مِنَ اَلْجَنَّةِ فِيهِ فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ، فَدَفَعَهُ إِلَى اَلنَّبِيِّ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فَسَبَّحَ الْجَامَ وَ كَبَّرَ وَ هَلَّلَ فِي يَدِهِ؛ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ فَسَكَتَ الْجَامُ، ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى عُمَرَ فَسَكَتَ الْجَامُ؛ ثُمَّ دَفَعَهُ إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ [علیه‌السلام] فَسَبَّحَ الْجَامُ وَ كَبَّرَ وَ هَلَّلَ فِي يَدِهِ. ثُمَّ قَالَ الْجَامُ: إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ لاَ أَتَكَلَّمَ إِلاَّ فِي يَدِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيٍّ. ثُمَّ عَرَجَ إِلَى السَّمَاءِ وَ هُوَ يَقُولُ بِلِسَانٍ فَصِيحٍ يَسْمَعُهُ كُلُّ أَحَدٍ: إِنَّمٰا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً. 🔰 ترجمه: نقل شده است که جبرئیل [علیه‌السلام] با جامی بهشتی که میوه‌های بسیار در آن قرار داشت، بر پیامبر [صلی‌الله‌علیه‌وآله] فرود آمده، سپس آن را به پیامبر [صلی‌الله‌علیه‌وآله] داد. در این هنگام آن جام در دست ایشان تسبیح و تکبیر و تهلیل گفت؛ سپس پیامبر آن را به دست ابوبکر داد و جام سکوت کرد، سپس آن را به عمر داد و جام سکوت کرد؛ آنگاه جام را به دستان امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] داد که جام در دست ایشان تکبیر و تهلیل گفت؛ سپس آن جام گفت: من فرمان یافته‌ام که جز در دست پیامبر یا وصیّ، سخن نگویم. آنگاه به آسمان عروج کرده در حالی که با زبانی فصیح و روشن که همه آن را می‌شنیدند می‌گفت: «خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» 📘 الفضائل (لإبن شاذان)، ج ۱، ص ۷۰ 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۹، صفحه ۱۲۱ [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
🌿«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ» 💡«کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی (چون شرک) نیامیختند ، ایمنی (از عذاب) برای آنان است و آنان راه یافتگانند.» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی انعام ، آیه‌‌۸۲ 📜عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمٰانَهُمْ بِظُلْمٍ » قَالَ: بِمَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ] مِنَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يَخْلِطُوهَا بِوَلاَيَةِ فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ فَهُوَ اَلْمُلَبَّسُ بِالظُّلْمِ. 🔰ترجمه: عبدالرحیم بن کثیر گوید: امام صادق [علیه‌السلام] درباره سخن خداوند عز و جل «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمٰانَهُمْ بِظُلْمٍ» فرمودند: مقصود کسانی‌اند که به ولایتی که محمد [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] آورد ایمان آوردند و آن را با ولایت فلانی و فلانی آلوده نساختند که آن ؛ ایمانی آمیخته به ستم است. 📙الکافی ، ج۱ ، ص۴۱۳ 🆔️ @seratsavii
امام خامنه ای (حفظه الله): 🔸جسم انسان بدون ورزش، ضعیف و لاغر و بیقدرت خواهد بود. هرکسی باشید، هرچه بنیه قوی و نیرومند داشته باشید، اگر ورزش نکردید و خوردید و خوابیدید، بدن ضعیف میماند؛ شکی در این نیست. همچنانی که اگر ورزش نکنید، بدن شما آن رشد لازم را نمیکند، زیبایی‌هایی هم دارد که ورزش آن‌ها را آشکار خواهد کرد؛ بدون ورزش نمیشود. روح شما هم عیناً همین‌طور است. بدون ورزش، بدون تمرین و ریاضت، ممکن نیست شما قوی بشوید. ای بسا انسان‌هایی هستند با جسم‌های نیرومند و زیبا، ولی با روح‌هایی لاغر، زشت، ناتوان و ضعیف؛ این به درد نمیخورد. تمام عبادات برای این است که ما ورزش کنیم، تربیت بشویم و پیش برویم. 🗓۱۳۶۹/۰۲/۰۶ 🆔@seratsavii
📜عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ اَلْخَيْبَرِيِّ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ . 📚الکافي , جلد۱ , صفحه۵۲ 🔰ترجِمه: مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمود: بنویس و علمت را میان برادرانت نشر بده. پس اگر مُردی، کتابهایت را برای پسرانت به ارث بگذار زیرا [ در آینده] زمان فتنه و آشوبی بر مردم میرسد که [ در آن زمان] جز با کتابهایشان انس نگیرند. 🆔 @seratsavii
🌄 شهادت اصحاب کهف به وصایت و برتری امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] 📜 إِرْشَادُ الْقُلُوبِ، عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ [رضی‌الله‌عنه] قَالَ: دَخَلَ أَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرُ وَ عُثْمَانُ عَلَی رَسُولِ اللهِ؛ فَقَالُوا: مَا بَالُکَ یَا رَسُولَ اللهِ تُفَضِّلُ عَلَیْنَا عَلِیّاً فِی کُلِّ حَالٍ؟ قَالَ: مَا أَنَا فَضَّلْتُهُ، بَلِ اللهُ تَعَالَی فَضَّلَهُ. فَقَالُوا: وَ مَا الدَّلِیلُ؟ فَقَالَ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]: إِذَا لَمْ تَقْبَلُوا مِنِّی، فَلَیْسَ مِنَ الْمَوْتَی عِنْدَکُمْ أَصْدَقَ مِنْ أَهْلِ الْکَهْفِ؛ وَ أَنَا أَبْعَثُکُمْ وَ عَلِیّاً. فَأَجْعَلُ سَلْمَانَ شَاهِداً عَلَیْکُمْ إِلَی أَصْحَابِ الْکَهْفِ حَتَّی تُسَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَمَنْ أَحْیَاهُمُ اللهُ لَهُ وَ أَجَابُوهُ کَانَ الْأَفْضَلَ. قَالُوا: رَضِینَا! فَأَمَرَ فَبَسَطَ بِسَاطاً لَهُ وَ دَعَا بِعَلِیٍّ [علیه‌السلام] فَأَجْلَسَهُ وَسَطَ الْبِسَاطِ وَ أَجْلَسَ کُلَّ وَاحِدٍ عَلَی قُرْنَةٍ مِنَ الْبِسَاطِ وَ أَجْلَسَ سَلْمَانَ عَلَی الْقُرْنَةِ الرَّابِعَةِ. ثُمَّ قَالَ: یَا رِیحُ! احْمِلِیهِمْ إِلَی أَصْحَابِ الْکَهْفِ وَ رُدِّیهِمْ إِلَیَّ. قَالَ سَلْمَانُ: فَدَخَلَتِ الرِّیحُ تَحْتَ الْبِسَاطِ وَ سَارَتْ بِنَا وَ إِذَا نَحْنُ بِکَهْفٍ عَظِیمٍ فَحَطَّتْنَا عَلَیْهِ؛ فَقَالَ عَلِیٌّ [علیه‌السلام] یَا سَلْمَانُ! هَذَا الْکَهْفُ وَ الرَّقِیمُ، فَقُلْ لِلْقَوْمِ یَتَقَدَّمُونَ أَوْ نَتَقَدَّمُ. فَقَالُوا: نَحْنُ نَتَقَدَّمُ. فَقَامَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فَصَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا، وَ نَادَی: یَا أَصْحَابَ الْکَهْفِ! فَلَمْ یُجِبْهُ أَحَدٌ. فَقَامَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ [علیه‌السلام] بَعْدَهُمْ فَصَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَا، وَ نَادَی: یَا أَصْحَابَ الْکَهْفِ! فَصَاحَ الْکَهْفُ وَ صَاحَ الْقَوْمُ مِنْ دَاخِلِهِ بِالتَّلْبِیَةِ. فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ [علیه‌السلام]: السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الْفِتْیَةُ الَّذِینَ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ فَزَادَهُمْ هُدًی. فَقَالُوا: وَ عَلَیْکَ السَّلَامُ یَا أَخَا رَسُولِ اللهِ وَ وَصِیَّهُ وَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ. لَقَدْ أَخَذَ اللهُ عَلَیْنَا الْعَهْدَ بِإِیمَانِنَا بِاللهِ وَ بِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] وَ بِالْوَلَایَةِ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ لَکَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ یَوْمَ الدِّینِ. فَسَقَطَ الْقَوْمُ عَلَی وُجُوهِهِمْ وَ قَالُوا لِسَلْمَانَ: یَا أَبَاعَبْدِاللهِ! رُدَّنَا. فَقَالَ: وَ مَا ذَاکَ إِلَیَ. فَقَالُوا: یَا أَبَاالْحَسَنِ! رُدَّنَا. فَقَالَ [علیه‌السلام]: یَا رِیحُ! رُدِّینَا إِلَی رَسُولِ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله]. فَحَمَلَتْنَا فَإِذَا نَحْنُ بَیْنَ یَدَیْهِ. فَقَصَّ عَلَیْهِمْ رَسُولُ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] کُلَّ مَا جَرَی، وَ قَالَ هَذَا حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ [علیه‌السلام] أَخْبَرَنِی بِهِ. فَقَالُوا: الْآنَ عَلِمْنَا أَنَّ فَضْلَ عَلِیٍّ عَلَیْنَا مِنْ أَمْرِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، لَا مِنْکَ. 📘 ارشادالقلوب، ج ۲، ص ۷۸ 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۹، صفحه ۱۴۶ [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
🔰 ترجمه: سلمان فارسی [رضی‌الله‌عنه] گوید: ابوبکر، عمر و عثمان بر رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] وارد شده و گفتند: یا رسول الله! شما را چه می‌شود که پیوسته علی را بر ما برتری می‌دهید؟ فرمود: این من نیستم که او را برتری داده‌ام، بلکه خدای متعال وی را برتری داده است. گفتند: به چه دلیل؟ فرمود: اگر از من نمی پذیرید، از میان مردگان کسی راستگوتر از اصحاب کهف نیست، و من شما را به همراه علی به آن جا می‌فرستم و سلمان را به عنوان شاهد در سفرتان نزد اصحاب کهف با شما می‌فرستم تا اینکه به آن‌ها سلام کنید؛ پس هرکدام از شما که خداوند آن‌ها را به خواست او زنده گرداند و آن‌ها جواب سلام او را بدهند، هم او افضل از دیگران است. گفتند: می‌پذیریم. پس امر فرمود فرشی برای وی گسترده شود و علی [علیه‌السلام] را طلبیده وی را وسط فرش نشانده و دیگران را هر یک در گوشه ای از فرش نشاند و سلمان را در گوشه چهارم نشاند. سپس فرمود: ای باد، آنان را نزد اصحاب کهف ببر و نزد من بازگردان! سلمان گوید: سپس باد در زیر فرش آغاز به وزیدن کرد و ما را با خود برد و ناگاه غار بزرگی دیدیم که ما را بر در آن فرود آورد. سپس علی [علیه‌السلام] فرمود: سلمان! این کهف و رقیم است؛ پس به این جماعت بگو آن‌ها پیش می‌افتند یا اینکه ما پیش رویم؟ آن‌ها گفتند: ما اول سلام می‌کنیم. سپس هر یک از ایشان برخاسته، دو رکعت نماز به جا آورد و صدا زد: ای اصحاب کهف! اما کسی به آن‌ها پاسخ نداد. آنگاه امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] پس از ایشان برخاسته، دو رکعت نماز به جا آورده و دعا نمود و صدا زد: ای اصحاب کهف! ناگاه غار و افرادی که در درون غار بودند فریاد «لبّیک» برآوردند. پس امیرمؤمنان [علیه‌السلام] فرمود: السّلام علیکم ای جوانانی که به پروردگارشان ایمان آوردند، سپس خداوند بر هدایتشان بیفزود! عرض کردند: و علیک السّلام ای برادر رسول خدا و وصیّ او و امیر مؤمنان! خداوند از ما پیمان گرفته است که به او ایمان داشته باشیم و به رسولش و به ولایت تو ای امیرمؤمنان، تا روز قیامت که روز جزاست. پس آن جمع با صورت به خاک افتاده و به سلمان گفتند: ای ابوعبدالله! ما را باز گردان. سلمان گفت: این کار به من واگذار نشده است. عرض کردند: یا أباالحسن! ما را باز گردان. آن حضرت [علیه‌السلام] فرمود: ای باد! ما را نزد رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] باز گردان. سپس باد ما را با خود برد و ناگاه خود را در حضور آن حضرت یافتیم. سپس رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] تمام ماجرا را برای ایشان بازگو نموده و فرمود: این محبوب من جبرئیل [علیه‌السلام] است که مرا بدان خبر داد. عرض کردند: اکنون دریافتیم که فضیلت علی بر ما از جانب خدای عزّ و جل است نه از جانب خودتان. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
🍀«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ» 💡«این قرآن به من وحی شده تا شما را بوسیله‌ی آن بیم دهم و هر که به او برسد» 🌟سوره‌ی مبارکه‌‌ی انعام ، آیه‌ی ۱۹ 📜عَنْ مَالِكٍ اَلْجُهَنِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هٰذَا اَلْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» قَالَ: مَنْ بَلَغَ أَنْ يَكُونَ إِمَاماً مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ فَهُوَ يُنْذِرُ بِالْقُرْآنِ كَمَا أَنْذَرَ بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ]. 🔰ترجمه: مالک جهنی گوید: سخن خداوند عزّ و جل «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هٰذَا اَلْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» را برای امام صادق [علیه‌السلام] خواندم ، آن حضرت فرمودند: هرکس از آل محمد [علیهم‌السلام] به درجه امامت برسد ، به وسیله‌ی قرآن بیم می‌دهد همانگونه که رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] به وسیله‌ی آن بیم می‌داد. 📙الکافی ، ج۱ ، ص۴۱۶ 🆔️ @seratsavii
📜و قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : حَدِّثُوا عَنَّا وَ لَا حَرَجَ رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۲ , صفحه۱۵۱ 🔰ترجِمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: از ما حدیث نقل کنید و احساس سختی نکنید. خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده بدارد. 🆔 @seratsavii
🌿«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» 💡«حقایق پاک به سوی او بالا می رود و عمل شایسته آن را بالا می‌برد.» 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی فاطر ، آیه ۱۰ 📜عَنْ عَمَّارٍ اَلْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ وَ اَلْعَمَلُ اَلصّٰالِحُ يَرْفَعُهُ » وَلاَيَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ يَتَوَلَّنَا لَمْ يَرْفَعِ اَللَّهُ لَهُ عَمَلاً. 🔰ترجمه: عمار اسدی گوید امام صادق [علیه‌السلام] درباره این سخن خداوند عزّ و جل «إِلَيْهِ يَصْعَدُ اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ وَ اَلْعَمَلُ اَلصّٰالِحُ يَرْفَعُهُ» فرمود: مقصود ، ولایت ما اهل بیت [علیهم‌السلام] است _ و با دست به سینه‌ی پاکش اشاره نمود _ پس هر که ولایت ما را نداشته باشد ، خدا عملی را برایش رفعت نمی‌بخشد. 📙الکافی ، ج۱ ، ص۴۳۰ 🆔️ @seratsavii
💥 نشر تمدن نوین اسلامی منتشر کرد: 📘 نهر عظیم (آداب و مراحلِ درایت در روایات اهل‌بیت علیهم السلام) 📝 اثر استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری 📜 امام باقر(ع) فرمودند: «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ‏ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» (مردم، با اشتها، از آب راکدِ برکه می‌مکند و نهر عظیم را رها می‌کنند!). سؤال شد نهر عظيم چيست؟ فرمودند: وجود مقدس رسول‌‌الله(ص)، که همه علوم و معارف الهی يکجا به ایشان عطا شده است، نهر عظيم هستند. سپس فرمودند هر علمی که خداي متعال به نبي‌اکرم(ص) عنایت فرمود، نبی‌اکرم(ص) به اميرالمؤمنين(ع) عطا کردند. بنابراين، اميرالمؤمنين (ع) و يک‌یکِ ائمه(ع) نهر عظيم‌اند و دیگران ثمادند. اين روایت، هشداری به همۀ ماست که مصداقِ «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ‏ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» نشویم. ✉️ فروش پیامکی، به‌زودی...
📜 و** عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ دَعَا بَنِيهِ وَ بَنِي أَخِيهِ فَقَالَ إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ وَ يُوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِينَ فَتَعَلَّمُوا اَلْعِلْمَ فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ أَنْ يَحْفَظَهُ فَلْيَكْتُبْهُ وَ لْيَضَعْهُ فِي بَيْتِهِ **. 📚 منیة المرید في أدب المفید و المستفید , جلد۱ , صفحه۳۴۰ 🔰 ترجِمه: امام حسن علیه السلام فرزندانش و فرزندانِ برادرش را خواند و فرمود : «اى فرزندان من و فرزندان برادرم! شما خردسالان اين نسليد و اميد است كه بزرگانِ نسلى ديگر باشيد . پس دانش بياموزيد . هر كس نمیتواند حفظش کند، پس حتما آن را بنويسد و در خانه اش بگذارد» در خردسالی 🆔 @seratsavii
📜 حدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِي يَرْفَعُهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ مِفْتَاحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ مِفْتَاحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً مَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ أَنْكَرَ اَللَّهَ ذَلِكَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ . 📚 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۵۰۵ 🔰 ترجِمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند اِبا میکند از اینکه اشیاء را جز به واسطه اسباب [آنها] جریان دهد. در نتیجه، برای هر چیزی، سببی قرار داد و برای هر سببی، شرحی جای گذاشت و برای هر شرحی، کلیدی و برای هر کلیدی، علمی و برای هر علمی، دروازه ناطقی قرار داد. هر کس او [ باب ناطق] را بشناسد، خدا را شناخته و هر کس او را انکار کند، خدا را انکار کرده. این [باب ناطق]، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ما هستیم. 🆔 @seratsavii
🌿«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖«لا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ﴿١﴾وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ﴿٢﴾وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ﴿٣﴾ » 💡«قسم می خورم به این سرزمین ، در حالی که تو در آن جای داری، و سوگند به پدری و فرزندش» 🌟سوره‌ی مبارکه بلد ، آیات ۱ الی ۳ 📜عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ رَفَعَهُ: فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: «لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا اَلْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا اَلْبَلَدِ وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ»قَالَ: أَمِيرُ‌اَلْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْه‌اَلسَّلاَمُ] وَ مَا وَلَدَ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ [عَلَيْهِمُ‌اَلسَّلاَمُ]. 🔰ترجمه: احمد بن محمد بن عبدالله گوید: امام [علیه‌السلام] درباره سخن خداوند تعالی«لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا اَلْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهٰذَا اَلْبَلَدِ وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ» فرمود: (مراد از پدری و فرزندش) ، امیرمومنان [علیه‌السلام] و ائمه‌‌ی از فرزندانش [علیهم‌السلام] هستند. 📙الكافي ، ج١ ،ص٤١٤ 🆔️ @seratsavii