eitaa logo
عباس سرشته
206 دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چهار سنت ابدی خدا، در پوشش چهار نعمت موقت! امام علی (علیه‌السلام) «كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالاْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُونٍ بِحُسْنِ آلْقَوْلِ فِيهِ. وَمَا آبْتَلَی آللّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاْمْلاَءِ لَهُ» (نهجالبلاغه حکمت260) «چه بسيارند كسانی كه به‌وسيله نعمت به آن‌ها غافلگير می‌شوند و به سبب پرده‌پوشی خدا بر آن‌ها مغرور می‌گردند و براثر تعريف و تمجيد از آنان فريب می‌خورند و خداوند هيچ‌كس را به چيزی مانند مهلتدادن (و ادامه نعمت‌ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است». 💧 توضیح قطره ای: امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه و پرمعنا ضمن اشاره به چهار سنت یا تکنیک راهبردی الهی، به چهار نعمت مهم اشاره كرده است: 1- سنت استدراج در پوشش «احسان پروردگار» جمله اوّل اشاره به افراد طغيانگر و فاسد و مفسدی است كه خداوند به آن‌ها نيكی فراوان می‌كند و ناگهان همه را از آن‌ها می‌گيرد تا مجازاتشان دردناك‌تر باشد. 2- سنت استتار در پوشش «چشم پوشی موقتی از خطاها» جمله دوم اشاره به كسانی است كه خدا بر اعمال زشت آن‌ها پرده می‌افكند اما آن‌ها به جای استفاده از اين ستر الهی، مغرور می‌شوند و به كارهای خلاف خود همچنان ادامه می‌دهند و ناگهان خداوند پرده را بر می‌افكند و آن‌ها را رسوا می‌سازد. 3- سنت افتنان در پوشش «انداختن ذكر خير کسی بر زبان انسان‌ها» جمله سوم اشاره به كسانی است كه ذكر خير آن‌ها بر زبان همه مردم جاری می‌شود و اين‌ها براثر آن غافل می‌گردند و اين غفلت سبب انحراف آنان می‌شود، ناگهان خداوند وضع آن‌ها را آشكار می‌سازد و ذكر خير تبديل به ذكر شر می‌شود. 4- سنت املاء در پوشش «مهلت‌دادن به مجرم» جمله چهارم اشاره به كسانی است كه كارهای خلاف انجام می‌دهند؛ ولی خداوند همچنان به آن‌ها مهلت می‌دهد؛ اما اين مهلت الهی نه‌تنها سبب بيداری‌شان نمی‌گردد بلكه بر غفلت آنها می‌افزايد و ناگهان خداوند مهلت را از آنان می‌گيرد و چنان مبتلايشان می‌سازد كه رسوای خاص و عام شوند. https://eitaa.com/sereshteh
✅انواع حق الناس و راه اداء آن حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند: ۱- حق الناس مالی ۲- حق الناس جانی ۳- حق الناس آبرویی ۴- حق الناس اضلالی و گمراه کردنی 💧توضیح قطره ای: 1️⃣ نسبت به حق‌الناس مالی، باید آنچه را که به گردن دارد، نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی‌شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد. 2️⃣نسبت به حق‌الناس جانی، باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه‌ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود. 3️⃣نسبت به حق‌الناس آبرویی، اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده‌ای ندارد و دعوا نمی‌شود و او ناراحت نمی‌شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می‌تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند. 4️⃣ در مورد حق الناس اضلالی و گمراه کردنی، باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند. ✳️به ترتیبی که بیان شده آسان‌ترین نوع حق‌الناس؛ مالی هست و سخت‌ترین نوع آن حق‌الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بدتر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی‌ها را گمراه می‌کنند. ✳️در هر صورت شخصی که حق‌الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می‌دهد ان‌شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت. https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرچم سفید تسلیم ۸ دقیقه تکان دهنده از سخنان نبویان در تاریخ ۱۲ دی ۹۸ درباره تحریم حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم در داخل کشور با پذیرش FATF!!!! پ؛ن؛۱۳دی ۹۸ هم حاج قاسم را ترور کردن! https://eitaa.com/sereshteh
✅انواع حق الناس و راه اداء آن حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند: ۱- حق الناس مالی ۲- حق الناس جانی ۳- حق الناس آبرویی ۴- حق الناس اضلالی و گمراه کردنی 💧توضیح قطره ای: 1️⃣ نسبت به حق‌الناس مالی، باید آنچه را که به گردن دارد، نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی‌شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد. 2️⃣نسبت به حق‌الناس جانی، باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه‌ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود. 3️⃣نسبت به حق‌الناس آبرویی، اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده‌ای ندارد و دعوا نمی‌شود و او ناراحت نمی‌شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می‌تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند. 4️⃣ در مورد حق الناس اضلالی و گمراه کردنی، باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند. ✳️به ترتیبی که بیان شده آسان‌ترین نوع حق‌الناس؛ مالی هست و سخت‌ترین نوع آن حق‌الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بدتر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی‌ها را گمراه می‌کنند. ✳️در هر صورت شخصی که حق‌الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می‌دهد ان‌شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت. @asereshteh
✅ ای که پنجاه رفت و در خوابی! امام علی علیه‌السلام: «أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْب يُسَارُبِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ» (نهج‌البلاغه حکمت64) «اهل دنيا همچون كاروانيانی هستند كه آنان را به سوی مقصدی می‌برند و آنها در خوابند». 🚰توضیح قطره‌ای: حضرت در اين كلام حكيمانه تشبيه جالبی درباره غافلان اهل دنيا دارد. می‌دانيم دنيا مسير آخرت است و در اين مسير منزلگاه‌هايی است كه در آنجا بايد زادوتوشه برای آخرت برگرفت تا هنگامی كه انسان به مقصد می‌رسد دستش خالی نباشد؛ ولی دنياپرستانی كه در تمام عمر به دنيا مشغول‌اند، همچون كسانی هستند كه بر مركب سوار و در خوابند و ساربان آنها را به سوی مقصد می‌برد. انتهای اين مسير همان مرگ است آنها زمانی كه سيلی اجل در گوششان نواخته شود از اين خواب غفلت بيدار می شوند و تهی‌دست به سوی آخرت می‌روند. مگر این چند روزه دریابی! آن امام همام می‌فرماید: «النّاسُ نِيامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبَهُوا» (خصائص‌الأئمة، ص112) «مردم در خوابند هنگامی كه بميرند از خواب بيدار می‌شوند». ماجرای میان زندگی دنیا و آخرت همین ماجرای زندگی خواب و بیداری است. چنان‌که بعد از بیدارشدن از خواب به آنچه در آن خواب بر ما گذشته از بی‌اساس‌بودن آن متحیر شده و خیالمان آسوده و حسرت‌زده می‌‌شود. مرگ هم بیداری از این دنیا و چشم‌گشودن به حیات حقیقی است که تعجب و حسرت ما را بر آنچه بر ما گذشته و خیالاتی که ما را بر خود مشغول داشته، بر می‌‌انگیزد. به بيان ديگر بازار «انسان‌»ها مانند تجارت‌خانه سرمايه‌دارانی است كه بازارشان محدود و سرمايه‌شان نسبت به گذر زمانی که از دست می‌رود (سرمایه عمر)، کوتاه و زیان‌بار است. سرمایه اصلی همان ساعت‌ها، شب‌ها و روزهای عمر آنهاست و هرگاه در اين مدت در خواب باشند سرمايه از دست می‌رود و تجارتی حاصل نمی‌شود. به گفته شاعر (میرزای نوغانی خراسانی): سرمايه ز كف رفت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعی نخريديم https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 موشن گرافیک "خشم مقدس" ❓ چرا حضرت زهرا (س) ، را بعنوان یک سیاستمدار کارکشته معرفی میکنند؟ ❓ آیا با تاکتیک های مبارزاتی حضرت زهرا (س) با هیئت حاکمه عصر خود آشنایی دارید؟ 🌺 به همراه تصویرسازی اختصاصی از حضرت فاطمه (س) برای اولین بار در جهان اسلام. برای دریافت پاسخ این سوالات موشن گرافیک فوق را ببینید. کاری از قرارگاه سایبری خیبر مدیا، مدرسه علمیه رضویه - مشهد مقدس ▶️ @kheybarmedia -
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مستند موشن "انقلاب ۵۷ ، انقلاب اسلام" ❓ مهمترین عوامل اسلامی بودن انقلاب اسلامی ایران چیست؟ ❓ چرا وقوع انقلاب اسلامی ایران ،برای جهانیان شگفت آور بود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات موشن گرافیک فوق را ببینید. ▶ @kheybarmedia
✅ سه‌گانه تقوا براساس زیست سه پیامبر: ❶ تقوای ستیز ❷ تقوای گریز ❸ تقوای پرهیز 💧توضیح قطره‌ای: 🔹 ستیز آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی. 🔹 گریز آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی. 🔹 پرهیز آن است که بتوانی در محیط گناه آلود،خودت را پاک نگهداری. 🌿 گاهی ابراهیم وار با گناه و شرک و بت پرستی مقابله و ستیز کنی و بت شکن شوی. 🌿 گاهی یوسف وار باید از صحنه گناه فرار کنی و راه گریز را برگزینی. 🌿 گاهی هم باید مانند موسی در کاخ فرعون بمانی و سکوت کنی و فقط خودت را حفظ کنی. https://eitaa.com/sereshteh
سالروز کبری ـ سلام الله علیها ـ تسلیت باد 🥀 https://eitaa.com/sereshteh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 طلبه جوان ۳۰ ساله(در سال ۹۴) که ۸ فرزند داشت. 👈 در حال حاضر (در سال ۹۹)‌ ۱۲ فرزند و ۲ نوه دارد. ✅ ایشان ممتاز حوزه، فرزندانش ممتاز استان و شهر و سرشار از انرژی و خود اتکایی ما شاء الله. وقتی توکل انسان به خدا باشه این میشه. نیرو سازی برای ظهور حضرت بقیه الله 🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷🌺🌺🌺
✅ دارُ العِماره قلب، در هجوم لشگر شیطان امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «فَإِنِّي أُوصِيکَ ... عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ» (نهج‌البلاغه نامه31) «فرزندم! سفارش می‌كنم دلت را با ياد خدا زنده کني». 💧 توضیح قطره‌ای: خدا روح انسان را به گونه‌ای آفریده که تنها با یاد و توجه به خدا و دستوراتش می‌تواند عمارت (آباد) شود و حیاتش ادامه یابد؛ زاین رو تعبیر به «عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ» اشاره به اهمیت ذکر الله است که بدون آن، خانه قلب ویران می‌شود و درنتیجه: جولانگاه لشکر شیطان. امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ فِي حَرَمِ الله غيَرَ الله»؛ یعنی قلب حرم خداست، در حرم خدا غير خدا را جاي مده!» (بحارُالانوار، ج67 ص25) شخصي از امير مومنان علي(علیه‌السلام) سوال كرد شما چگونه به اين مقام رسيديد؟ حضرت فرمودند: جلوي در خانه دل نشستم و غير خدا را راه ندادم. امام باقر(علیه‌السلام) هم فرمود: یکی از امور مشکل: «ذِکْرُ اللهِ عَلَی کُلِّ حَال»(ذکر خدا در هر حال و حالتی) است و ‌فرمود: ذکر خدا آن است که اگر عاصی تصمیمی بر معصیت بگیرد، خداوندعزّوجلّ را یاد کند تا یاد خدا میان او و آن‌معصیت حائل شود و این همان چیزی است که خدا در قرآن فرموده است: «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُّبْصِرُونَ» (اعراف/201) «پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد خدا و پاداش و کیفر او می‌افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) در این هنگام بینا می‌شوند». (بحارالانوار، ج90، ص151) پس این ماه مبارک رمضان را دریابیم، و به آبادانی وجود بیاندیشیم و اقدام نمائیم؛ شاید ماه رمضان آخرمان باشد .... https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مستند موشن ، برجام بی فرجام ♦️ اگر میخواهید با روند برجام آشنا شوید و از حواشی آن آگاه گردید ، دیدن این مستند موشن را از دست ندهید. ▶️ @kheybarmedia ▶️ https://eitaa.com/sereshteh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صمصام‌الدین قوامی (امام‌جمعه منطقه پردیسان قم) در سخنان نمازجمعه (27تیر 1399) گفت: ◀️ شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، یک فرد انقلابی جوان شناسایی کنید، نمی‌خواهیم ۱۰نفر بیایند. ◀️ لاریجانی و جلیلی و جهانگیری نمی‌خواهیم که بیایند. ◀️ اینجا مردم سالاری دینی است ، دمکراسی غربی نیست. ◀️ ما رئیس جمهوری که خودش ایدئولوژی داره نمی‌خواهیم، ما کارگزار می‌خواهیم تحت فرمان امام خامنه‌ای. ———🌺🌺🌺🌺———-
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مستند موشن ، مذاکره مطلوب اسلامی ♦️ شاخص های مذاکره اسلامی را بیان نموده ایم و مقایسه ای بین کفار صدر اسلام و مستکبرین عصر امروز انجام داده ایم. ♦️ بیان شاخص مذاکره کننده از دیدگاه حضرت علی ع . ▶️ @kheybarmedia ▶️ https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیانت بزرگ 😱 🚨حتما ببینید که دوباره روحانی و اصلاح طلبا با طراحی دولت صهیونیست آمریکا دارن یه فریب برجامی دیگه به خوردمون میدن 🚨فیلم کامل مستند خیلی مهم و جنجالی «پایان بازی» 🔹 قرار است در مذاکرات وین هم طرح از پیش نوشته شده آمریکایی‌ها به نفع حسن روحانی و دولتش و اصلاح طلبان و دیگر عوامل آمریکا دیکته و اجرا شود؟ ▶️ https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️چرا دیمونا نقطه ضعف اسرائیل است؟ 🔹این ویدیو رو ببینید تا بدانید که چرا اسرائیل با این زنگ هشدار جدی امشب، شب‌های دیگر نمیتواند آسوده بخوابد. ▶️ https://eitaa.com/sereshteh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 مستند موشن ، سلبریتی سیاسی ♦️ نگاهی واقع بینانه به رفتارهای محمدجواد ظریف و حمایت ها و فداکاری های میدان به دیپلماسی دولت روحانی. ▶️ @kheybarmedia
🔴⭕️ تلنگر مهم انتخاباتی ✍️بیخود وقت خود را صرف تبلیغ فلان کاندیدا نکنیم؛ بهتر است آن را صرف تبیین گفتمان انقلابی کنیم! تقریبا همه چیز در مناظرات شب‌های آخر انتخابات مشخص می‌شود... احمدی نژاد یا روحانی را عوام نمیشناختن، حتی خواص هم انتظار رسیدن آن‌ها به قدرت اول اجرایی کشور را نداشتن الان نبینید که یه عدّه زیادی میگن جلیلی و یه عدّه هم میگن محمد؛ نزدیک انتخابات جیره‌خوران اصلاح‌طلبا سرشون رو از زیر برف در میارن و عملیات‌های گسترده روانی علیه ذهن مخاطب میرن الان وقتشه ما تفکر اصیل انقلابی رو جوری معرفی کنیم؛ که لیبرال‌ها زمین و زمان رو هم گاز گرفتن، نتونن دوباره رو گول بزنن... یادمون نره کانال‌های زرد و عامّه‌پسند با پول بیت‌المال خریداری شده و در ۱ ثانیه میتونن با اقسام دروغ و تهمت با شخصیت افراد بازی کنن؛ پس الان باید تمام توانمون رو وقف معرفی تفکّر اصیل انقلابی کنیم! https://eitaa.com/sereshteh
📣 نشست تخصصی با موضوع: ملاکهای شورای نگهبان در تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری 🎙با حضور اساتید گرانقدر: دکتر علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان و دکتر محمد بهادری جهرمی قائم مقام پژوهشکده قوه قضاییه 🗓زمان: دوشنبه ۳ خرداد 🕰ساعت۱۵ تا ۱۷ لینک ورود به جلسه https://razavie.lms2.hozehkh.com/ws/prih5f8qhjq مدرسه علمیه رضویه مشهد
✅ اندر آداب معصیت! (یکی آنکه حرمت نگهدار و از مواهب الهی، علیه خدا بهره مبر!) امام علی علیه السلام: « أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلّهِ أَلاَّ تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ عَلَی مَعَاصِيهِ » (نهج البلاغه ح 330) « كمترين حقی كه خدا بر شما دارد اين است كه با استمداد از نعمتهايش او را معصيت نكنيد». 💧 توضیح قطره ای: امام علیه‌السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمی اشاره می‌كند و آن اينكه «انسان در برابر نعمت‌هايی كه خداوند به وی داده كمترين وظيفه‌اش اين است كه نعمت‌هايش را وسيله معصيت او قرار ندهد». نافرمانی مولا هميشه زشت است، ولی زشت‌ترين حالات نافرمانی و عصيان اين است كه انسان نعمت‌های او را وسيله نافرمانی وی قرار دهد. پيام ديگری كه اين گفتار حكيمانه دارد اين است كه انسان هر گناهی كه می‌كند به يقين با استفاده از يكی از نعمت‌های الهی است: چشم، گوش، دست، پا، فكر، قدرت و مواهب ديگر همه نعمت‌های پروردگارند و انسان بدون استفاده از اينها نمی‌تواند كار خلافی انجام دهد. بنابراين مفهوم كلام اين می‌شود كه انسان منصف نبايد هيچ گناهی كند؛ زيرا هر گناهی مرتكب شود با استفاده از يكی از نعمت‌های خداست و اين كار بسيار شرم آور است. در حديث قدسی آمده است: «مَنْ لَمْ يَرْضَ بِقَضَائِي وَلَمْ يَشْكُرْ لِنَعْمَائِي وَلَمْ يَصْبِرْ عَلَی بَلائِي فَلْيَتَّخِذْ رَبّاً سِوَاي ...» (بحارالأنوار، ج16 ص132 ح 82) «كسی كه شكر نعمت‌های مرا به جا نياورد و صبر بر بلا و آزمون‌های من نكند، پروردگاری غير از من را جستجو كند ....». https://eitaa.com/sereshteh
✅ راز مرکب‌سوارانِ خواب‌آلود امام علی‌علیه‌السلام: «أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ» (نهج‌البلاغه حکمت 64) یعنی «اهل‌دنيا سوارانى در خواب مانده‏اند که آنان را مى‏رانند». 💧توضیح قطره‌ای: امام(عليه‌السلام) در اين كلام حكيمانه، تشبيه جالبى درباره غافلان اهل دنيا دارد مى‌فرمايد: «اهل‌دنيا همچون كاروانيانى هستند كه آنان را به‌سوى مقصدى مى‌برند و درحالی‌که آنها در خواب هستند!» مى‌دانيم که دنيا مسير آخرت است و در اين‌مسير، منزلگاه‌هايى هست كه در آنجا بايد زاد و توشه براى آخرت برگرفت تا هنگامى كه انسان به مقصد مى‌رسد دستش خالى نباشد؛ ولى دنياپرستانى كه در تمام عمر به دنيا مشغولند، همچون كسانى هستند كه بر مركبی سوار شده‌اند؛ لیکن در خوابند و ساربان آنها را به‌سوى مقصد دلخواه خودش مى‌برد! خب! معلوم است که انتهاى اين مسير، همان مرگ است و آنها زمانى كه سيلى اجل در گوش‌شان نواخته بشود، تازه از اين خواب غفلت بيدار مى‌شوند؛ لیکن چقدر دیر شده است! زیرا تهى‌دست به سوى آخرت مى‌روند. اما راز این ماجرا چیست؟ همان امام همام می‌فرماید: «النّاسُ نِيامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبَهُوا»؛ یعنی مردم در خوابند هنگامى كه بميرند از خواب بيدار مى‌شوند. (خصائص‌الأئمة، ص112) انسان‌ها سرمايه‌دارانى‌اند كه وارد بازار دنيا مى‌شوند و ازآنجاکه مدت تجارت در بازارهاى جهانى محدود است و سرمايه آنها ساعات و شب‌ها و روزهاى عمر آنهاست؛ لذا هرگاه در اين مدت در خواب باشند درحقیقت، از اصلِ «سرمايه»، ضرر می‌کنند نه «سودِ» آن! به گفته شاعر: سرمايه ز كف رفت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعى نخريديم https://eitaa.com/sereshteh
✅ مقاومت در راه حق امام علی‌علیه‌السلام: «أَيُّهَا النَّاسُ، لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَيُ لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» (نهج‌البلاغه، خطبه192) «ای مردم! در طريق هدايت از کمی پويندگانش وحشت نکنيد». 💧 توضیح قطره‌ای: امام علی (عليه‌السلام) می‌فرماید، اگر در اقلّیّت هستید و همه یا اکثریت مردم دنیا با شما ناسازگارند و راهتان را قبول ندارند، هرگز وحشت نکنید و از راه برنگردید و به مقاومت خود ادامه دهید! و هنگامی که «راه درست» را تشخیص دادید، با همه‌ی وجود آن را بپیمایید. خداوندمتعال، وعده داده که مقاومتِ در راه حقّ، ضمن اینکه ترس از آینده را برطرف می‌‏کند: «أَلَّا تَخافُوا»، حزن و اندوه نسبت به گذشته را نیز برطرف می‌کند: «لاتَحْزَنُوا». (فصلت/30) مهم‌ترین وعده خداوند در این آیه برای دنیا، رسیدن به بالاترین آرامش است؛ آرامشی که هم گذشته و هم آینده انسان را دَر بَر می‌گیرد. و این وعده‌ای است که فقط با مقاومت و استقامتی حقیقی در راه خدا دست‌یافتنی است: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِم‏» (رعد/11) «خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌‏دهد مگر آنکه، خودشان آنچه را که نزدشان دارند، تغییر دهند!». https://eitaa.com/sereshteh
✅ او منتظر است تا که ما برگردیم ⬅️ مولای ما ! تو را غایب نامیده‌اند چون «ظاهر» نیستی، نه آنکه «حاضر» نباشی! «غیبت» به معنای «حاضرنبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند و با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مایی، زیرا امام مایی و هیچ امامی نیست که در میان امت خود نبوده و به انجام امور آنان مشغول نباشد . مولای ما ! ‌ای «قبله هر قافله» و ‌ای «شبروان را مشعله» آیا باز هم جهان را در انتظار می‌گذاری؟ می‌دانیم که تو نیز در انتظار بازگشت مایی و چنین است که کف دست‌ها به حسرت بر هم می‌سائیم و به ندامت می‌خوانیم: عمریست که از حضور او جا ماندیم در غربت سرد خویش تنها ماندیم او منتظر است تا که ما برگردیم ماییم که در غیبت کبری ماندیم... https://eitaa.com/sereshteh
✅ آثار اصلاحات باطنی امام علی(علیه السلام): «مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ؛ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ¬اللَّهِ؛ أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ¬النَّاسِ» (حکمت/423) «کسی که نهان خود را اصلاح کند، خدا آشکار او را نيکو گرداند، و کسی که برای دين خود کار کند، خدا دنيای او را کفايت فرمايد، و کسی که ميان خود و خدا را نيکو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد کرد.» 💧توضیح قطره ای: در فراز اول حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید: «هر كه ما بين خود و خدا اصلاح كند، خداوند ما بين او و مردم را اصلاح ‏نمايد.» 3️⃣ نکتة لطیف دراین‌باره وجود دارد: 1️⃣ آراستن باطن به‌وسيلة اخلاق خوب، زمينه برای اصلاح ظاهر؛ خداوند، رفتار ظاهری مؤمنِ آراسته به اخلاق را به لطف خود اصلاح می‌كند؛ زيرا آراستگی ظاهر به منزلة نتايج آرايش باطن است؛ 2️⃣ توجه به خداوند، زمینة اصلاحِ درون؛ همچنين عمل انسان به‌خاطر دين و برپاداشتن حدود الهی، زمينه‌ای برای اصلاح حال مؤمن است و انگيزه‏ای برای توجّه مردم نسبت به اوست؛ زیرا او به‌جای اينكه مثل آنها شيفتة دنيا شود، به خدا توجّه دارد؛ 3️⃣ خلوص بندگی برای خدا؛ همچنین خالص‌سازی بندگی برای خدا و نيكوساختن رفتار، باعث بريدن از محبّت و حرص بر دنيايی است كه خود، سبب برهم‌زدن و فساد بين مردم است و درنتيجه، زمينه برای ازبين‌بردن و برطرف‌ساختن اين فساد فراهم خواهد بود. https://eitaa.com/sereshteh