ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۶) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 تکامل خود سازمانده و از درون 📌 ترکیب بخشهای
🛑 نقد نظام آموزشی کشور (۷)
🖋 استاد اردوان مجیدی
📌 دقت کنید که در این همزیستی، یک زیست بوم علیه زیست بوم دیگر نمی شورد. مسئولین نظامهای حمل و نقل، نفت، نیرو و صنعت هم، زیست بوم بنزینی – گازوئیلی را تنها راه ممکن نمی دانند و بر شکل گیری زیست بوم برقی، تهاجم نمی کنند، و با برخوردهای هنجاری، قانونی، سازمانی و مالی، جلوی رشد آن را نمی گیرند. (اتفاقی که متاسفانه در حوزه نظام تربیت می افتد!)
📌 حالا به مسئله بخشهای اصلی بافت نظام تربیت برگردیم. اگر در بافت صلب با ترکیب 3+2 بخش مذکور دقت فرمائید، راه حل را از داخل همان بخش ها در می یابید. بخش پنجم بخشی است که می تواند تحول را محقق کند. انتظار تحول از چهار بخش دیگر نمی توان داشت. اما آیا این بخش با چالشی که با چهار بخش دیگر دارد، موفق به تحول می شود؟ اینکه به نظر عملی نمی رسد!
📌 بله اگر با وضع فعلی، این بخش بخواهد در چالش با بخشهای چهارگانه دیگر عمل کند، احتمال موفقیت آن بسیار ضعیف خواهد بود. اما اگر معادلات بخشهای 3 گانه اصلی، وجود این بخش را به رسمیت شناخته، و به آن به صورت رسمی اجازه حیات بدهد چه؟
📌 اگر با ظرافت، شکل گیری زیست بوم جدید در کنار زیست بوم قبلی محقق شود، مسئله فرق خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر در درون همان نظام تربیت و بخشهای سه گانه اصلی آن، نظام تربیت وجود بخش پنجم را هضم کرده، با آن به صورت منطقی و معقول برخورد کند، برنامه درسی شکل گرفته در آن را به رسمیت بشناسد، سازوکارهای اجرائی و نظارتی مناسب آن را در همان بخش پنجم شکل دهد، بتدریج به مدارس دولتی خود نیز اجازه دهد که در میدان برنامه درسی خلاقانه آن وارد شده و عمل کنند، و کادر مدیریت میانی متناسب با آن را نیز شکل دهد، در درون و در کنار زیست بوم تربیت کلیشه - کنکوری موجود، زیست بوم تربیت خلاقانه جدید بتدریج شکل خواهد گرفت.
📌 تا دهها سال، این دو زیست بوم در کنار هم به صورت مسالمت آمیز فعالیت خواهند کرد. بخشی از مدارس در زیست بوم سنتی، و بخشی در زیست بوم جدید حیات خواهند داشت. نظام اجرائی و عملیاتی و رویه ها برای هر دو بخش به صورت جداگانه تعریف، اِعمال و نظارت می شود. کادر متناسب برای مدیریت میانی هر دو زیست بوم هم تربیت و فعالیت می کنند. همان سه بخش اصلی، در دو زیست بوم وجود خواهند داشت. جامعه و هر یک از خانواده ها هم متناسب با شرایط و دیدگاههایشان، می توانند نظام تربیتی خود را از یکی از این دو انتخاب کنند.
📌 انتظار اینکه با اجرای چیزی مثل سند تحول، و حتی تعریف سازوکارهای اجرائی و نقشه راه، بتوان همان زیست بوم کنونی را به زیست بومی طبق آرمانهای بیان شده در سند تحول، تبدیل نمود، اصولا انتظاری بیجا، و احتمال وقوع آن نزدیک به صفر است. هرگز نمی توانید دیوان سالاری حاکم بر زیست بوم تربیت کلیشه - کنکوری سنتی را، با دستورالعملها و قوانین و مقررات و تغییر وزیر و معاونان و کادر و ... تغییر دهید. در کنار آن دیوان سالاری، و در درون آن، باید دیوان سالاری جدیدی با اقتضائات جدید، و معادلات جدید شکل بگیرد. اینگونه است که می توانید آرمانهائی که در سند تحول بیان شده است، از درون محقق کنید.
📌 و شکل گرفتن این زیست بوم جدید در درون زیست بوم سنتی قبلی، نه با شکل دستورالعملی و بخشنامه ای، بلکه تنها به صورتی خودسازمانده و نهادی، و با استفاده از انرژی فعال جامعه، قابل تحقق است. و البته در صورتی که حاکمیت و حکمرانی، شیوه درستی را برای این استفاده از انرژی و عقلانیت فعال جامعه بکار ببندد، با توجه وجود این عقل جمعی فعال و انرژی انبوه اجتماعی، شکل گیری این زیست بوم و نقشه راه آن، پیچیده، دشوار، و پر هزینه نخواهد بود.
📌 اگر در همان ترکیب نظام رسمی، اجازه داده شود که به صورت مسالمت آمیز و بدون چالش و مبارزه بین دو طیف، هم آن بخشهای سه گانه و نظام سنتی آن کار خودشان را بکنند، و هم بخش پنجم فعالیت خود را به صورت رسمی انجام دهد، و عناصر زیست بوم آن را برایش فراهم کنند، بتدریج بخش پنجم، در فضای اجتماعی خروجی های خود را نشان می دهد، و جامعه می تواند بین نظام مدرسه ای با پشتیبانی آن بخشهای 3 گانه و بخش پنجم، قدرت انتخاب داشته باشد. میزان گرایش جامعه به این طیف از یادگیری (که خود شامل رویکردهای مختلفی در مدارس مختلف و متنوع می شود)، میزان رشد آن را در گذر زمان روشن خواهد کرد. این جوهره چیزی است که ما از آن به عنوان ”مردمی سازی“ نام می بریم.
📌 ادامه دارد....
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 وقتی دانش آموزان مدارس عادی باور نمیکنند...
🟡 حال بچههای ما چطور است؟
🟡 اینجا مسجدستان است! یعنی مسجد حضرت ابوالفضل (ع). یک مدرسه مسجدمحور در تهران.
🟡 اینجا کار و درس و مهارت و ورزش و برنامههای دیگه خیلی بیشتر از یک مدرسه عادیه. اما بر خلاف خیلی جاهای دیگه حال بچهها خیلی خوبه. بچهها از بودن در اینجا لذت میبرن. میدونی چرا؟
🟡 آقای کنی مدیر مدرسه مسجدمحور:
دلیلش این است که ما اینجا با بچهها و خانواده بچهها واقعا داریم با هم زندگی میکنیم و چون زندگی واقعی است نه ساختگی، حتی سختیهایش هم برای بچهها شیرین است.
@masjedestan
🟡 برشی از مستند مسجدستان، تولید و پخش از شبکه خبر.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۸)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 اول ببینیم مردمی سازی چه نیست!
📌 مردمی سازی، خصوصی سازی نیست.
📌 مردمی سازی، واگذاری مدارس به مردم هم نیست.
📌 مردمی سازی، با پول گرفتن از مردم و خیرین برای تامین منابع آموزش و پرورش، و احداث ساختمان و مدرسه، محقق نمی شود.
📌 مردمی سازی با تأمین هزینههای تربیت توسط خانواده ها، به شکل شهریه یا هر شکل دیگر اتفاق نمی افتد.
📌 مردمی سازی، برداشتن بخشی از بار مالی هزینه های دولت در تربیت، توسط خانوادهها در پرداخت شهریه مدارس غیر دولتی، و کم کردن تعداد شاگردان تحت پوشش آموزش رایگان نیست. این کلاه گذاشتن سر مردم است.
📌 مردمی سازی، دادن اختیار حکومت به مردم، که هر چه برخی از افراد دلشان می خواهند در راه اندازی مدرسه و تربیت انجام دهند، نیست.
📌 مردمی سازی، سیطره حکومت بر مردم و فعالان حوزه تربیت هم نیست.
📌 مردمی سازی، واگذاری دولت به بخش خصوصی، و خارج شدن دولت از امور تربیت نیست.
📌 مردمی سازی، حتی به معنای آن نیست که دولت فقط در حوزه سیاستگذاری و نظارت وارد شود، و اجرا را به مردم بسپارد.
📌 مردمی سازی، حتی فقط استفاده از الگوهای موفق تربیتی مردمی و توسعه آن در حوزه های دیگر هم نیست. این فقط یک نگاه تحقیق و توسعه ای به حوزه مردمی است.
📌 مردمی سازی، راه انداختن یک زیست بوم مستقل از نظام تربیت رسمی، و جدای از آن، هم نیست.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۹)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰پس مردمی سازی نظام تربیت چیست؟
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن فعالیتهای مردمی، است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن نیازهای مردم است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن انتخاب مردم است.
📌 مردمی سازی، استفاده از عقل جمعی، و خلاقیتهای مردم برای تحول نظام تربیت است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن اجرای آن تربیت خلاقانه ارائه شده توسط مردم است.
📌 مردمی سازی، رویهمند کردن و منطقی کردن شکل فعالیت مردم است.
📌 مردمی سازی، مشارکت دادن مردم در تمام مراحل سیاستگذاری، نظارت و اجرا است؛ بدون اینکه جایگاه حاکمیتی، دچار اختلال شود.
📌 مردمی سازی، گوش دادن به حرفها و طرحها و ایده ها و دیدگاههای مردم، و میدان دادن برای تحقق آنها، در محدوده مرزهای ارزشهای ملی و حاکمیتی است.
📌 مردمی سازی، فضا سازی و زمینه سازی برای هم افزا شدن فعالیتهای پراکنده مردم و فعالان حوزه تربیت است.
📌 مردمی سازی، فضا سازی یک حرکت جهادی و انسجام دادن آن حرکت جهادی در یک بستر رسمیت یافته است.
📌 مردمی سازی، یعنی همان بخش پنجم، را به صورت قاعده مند، به رسمیت شناخته، به آنها میدان عمل داده، از آنها حمایت کرده، و شکل گیری زیست بوم آن را به صورت مستقل ولی در تعامل با زیست بوم تربیت رسمی کنونی (همان کلیشه -کنکوری)، تمهید کند.
📌 مردمی سازی، فهمیدن این است که ابرانگاره (پارادایم) متفاوتی در حال شکل گیری است، و این ابرانگاره، زیست بوم متفاوتی را شکل می دهد، و تنوع این ابرانگاره و زیست بوم آن، با اجرای یک نظام سلسله مراتبی متمرکز، امکان پذیر نیست، و تنها با درگیر کردن مردم، و خلاقیتهای آنها و تنوع دیدگاههای آنها، می توان به تنوع مورد نیاز در این ابرانگاره و زیست بوم آن پاسخ داد.
📌 وقتی نظام تربیت، با تلاش مردمی به صورت چکشی و حذفی برخورد کرده، و آن را به رسمیت نمی شناسد، نمی تواند آن را به شکلی منطقی و معقول، فهم کند و نواقص آن را تشخیص دهد، و به ارتقاء آن کمک کند، وقتی نظام تربیت به فعالیتهای مردمی میدان عمل نمی دهد، فعالان و فعالیتهای آنان را مجبور به خزیدن و پنهان شدن از چشم حاکمیت می کند، اما نمی تواند آن را متوقف کند.
📌 دو نمونه بزرگ موفق و ملموس مردمی سازی، بسیج و جهاد سازندگی است. بسیج و جهاد سازندگی، دو سازمان نیستند و نبودند. این اشتباه فهم از این دو است. شایداگر کسی به بسیج سازمان یافته امروز نگاه کند، تصور یک نهاد نظامی با قابلیت عضویت مردم را از آن داشته باشد. بله ظاهر ماجرا اینگونه است.
📌 اما برای اینکه نسبت به بسیج فهم درستی پیدا کنید، باید شکل گیری آن را در خلال جنگ تحمیلی فهم کرده باشید. باید حرکتهای خودجوش مردم در محافظت از خرمشهر و آبادان و تلاشهای آنها را مشاهده کرده باشید. اینکه هر مرد و زن و نوجوانی، در حد خودش و بضاعتهای خودش، برای محافظت از شهر، در حوزه کاری خودش، اقدامی خلاقانه و جهادی را انجام داد. و البته از منسجم شدن این تلاشها، بسیج به صورت واقعی آن شکل گرفت.
📌 تداوم شکل نهادی بسیج هم در صورت فهم و تداوم این نگاه به عملکرد و ساختار آن است. یک نگاه با ساختار نظامی سلسله مراتبی صرف به بسیج، می تواند در طول زمان، این نهاد را از آن بافت مردمی آن خارج کند.
📌 جهاد سازندگی نیز به همین صورت شکل گرفت. و بزرگترین اشتباه مدیران جمهوری اسلامی ایران در ادواری، فهم سازمانی از جهاد، و ادغام آن با وزارت کشاورزی، و هضم کردن یک نهاد خودانگیخته و فعال، در یک سازمان اداری رسمی بود. با انحلال جهاد، تا سالها تلاشهای جهادی سردرگم شد، تا بعد از دو دهنه، تلاشهای جهادی توسط مردم، و اینبار بدون حمایت، مداخله، سازماندهی و بعضا حتی اطلاع و نظارت حاکمیتی، در حال انجام است؛ البته با حجم و شدتی که اصلا قابل مقایسه با حجم و شدت تلاش جهاد سازندگی در دوران خودش نیست.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
قرارگاه فرهنگی در جمع ائمه جمعه کشور خرداد۱۴۰۲- بخشی از سخنان.mp3
1.6M
📛 خاطرهای تلخ از غربت اسلام و انقلاب و رهبری در دانشگاه
⛔️ استاد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
⛔️ اساتید حاضر در جلسه اصلا اعتقاد نداشتند اسلام یا متفکران اسلامی هم میتوانند نظریه فرهنگی داشته باشند! همیشه همان حرفهای غربیها را درس میدادند.
⛔️ تا آخر جلسه نگفتم این نظریه از آن کیست. اول از آنها اعتراف گرفتم که آنچه بیان کردم بر اساس مبانی فلسفه علم، واقعا نظریه است بعد گفتم این نظریه از من نیست و از رهبری است. اساتید سکولار جا خوردند!
🔰 پانوشت: تا زمانی که انقلاب فرهنگی به معنی واقعی کلمه در دانشگاه رخ ندهد خروجی دانشگاه اسلامی، ایرانی و انقلابی نخواهد بود و در خدمت ملت در نخواهد آمد.
🔰 پانوشت ۲: قطعا نمیتوان منکر وجود اساتید مومن و انقلابی در دانشگاههای کشور شد اما متاسفانه جریان غالب جریان غربزده است و اساتید مومن و انقلابی نیز از حمایت برخوردار نیستند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
اردوها.pdf
284K
🔴 امسال کجاها رفتیم 😍
۶۱ برنامه خارج از مدرسه 😍
🛑 اینا برنامههای فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، مهارتی و... مدرسه مسجدمحور فائق طی امساله.
🛑 انواع موزهها، انواع کارگاهها، انواع بازارها، انواع نمایشگاهها، هیئت، استخر، شهربازی، استودیو و ... بخشی از جاهایی هستن که بچهها اون جا برنامه داشتن.
🛑 بچهها در این جاها کلی آموزش دیدن و فعالیتهای مختلف واقعی و ارزشمند داشتن.
🛑 اینجا بچهها ماشینی و مصنوعی بزرگ نمیشن بلکه واقعا زندگی میکنن و زندگی واقعی رو تجربه میکنن 😍
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧨 فیلم کوتاه (پویانمایی)
🧨 نقد تمدن صنعتی غرب از دیدگاه اندیشمند ژاپنی. وی پایه نقد خود را متوجه مدرسه مدرن کرده است. چرا که کودکان در این مدارس، مانند ربات و ماشین، برنامههای از پیش آماده شده را به ترتیب طی کرده و فرصت فکر، رهایی و زندگی از آنها سلب میشود.
🧨 انسانهایی که قرار است بخشی از چرخ دندههای تمدن صنعتی جامعه مدرن باشند.
🧨 از دیدگاه وی در جامعه مدرن و غربزده، شادی واقعی وجود ندارد و از آزادی، رشد و لذت حقیقی خبری نیست و انسانها در آن، بردهای بیش نیستند.
🧨 جالب آنکه رهایی از این سازمانها و تمدن غربی دوباره از مدرسه اتفاق میافتد. آنجا که بالاخره افرادی به این خودآگاهی میرسند و مبارزه را آغاز خواهند کرد.
🧨 وی معتقد است انسانها بالاخره به این خودآگاهی خواهند رسید خود را نجات خواهند داد.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۹) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰پس مردمی سازی نظام تربیت چی
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۱۰، قسمت پایانی)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 نقش نهادها و فعالان در مردم سازی
📌 تحقق مردمی سازی، با مفهومی که مطرح شد، دور از دسترس نبوده، و گمان می کنم که حتی تحقق آن چندان دشوار نباشد. سازوکاری را که در سند تحول تمدنی و نیز سه برنامه - سیاست پیشنهادی مبتنی بر آن، ارائه کرده بودم، مبتنی بر همین برداشت از مردمی سازی، و برای تحقق آن طراحی شده بود.
📌 در این سازوکار، با تمرکز بر چند نقطه گلوگاهی، با کمترین تلاش برای قانونگذاری، و کمترین منابع، بستر یک حرکت خودسازمانده ایجاد می شود. در این سازوکار، شکل گیری زیست بوم نظام تربیت جدید، در کنار زیست بوم نظام تربیت سنتی، پیش بینی و تمهید شده است.
📌 گمان می کنم بسیاری از تلاشهائی که برخی از فعالان در این حوزه در حال انجام هستند، و توانی که به صورت خودانگیخته و برای کسب رضای حق تعالی صرف این کار می کنند، اگر به صورت منطقی و مناسب، در چنین سازوکاری متمرکز شود، احتمالا بسیار بیشتر از تلاشهای مذکور تاثیرگذار خواهد بود.
📌 ادعائی بر مطلق بودن، کامل بودن و بدون نقص بودن مباحث مطرح شده ندارم. اما جا دارد نهادها و فعالان حوزه تربیت، حداقل گمان بر صحت این گفته ها برده، و با مطالعه دقیقتر متون مطرح شده، صحت این ادعا را بررسی کنند. در صورتی که این سازوکار را منطقی نمی یابند، که حداقل ایده هائی را دریافت کرده اند.
📌 در صورتی که این سازوکار را قابل تحقق، یا حتی قابل اصلاح و قابل تکامل برای تحقق می دانند، در اصلاح و تکامل آن تلاش کرده، و در تحقق آن همت گمارند. حتی اگر گمان می کنند که این سازوکار منطقی نیست، اما سازوکار منطقی دیگری را مد نظر قراردارند، و امکان طرح آن را دارند، جسارت طرح یک سازوکار منسجم نهادی را یافته، و آن را طرح و پیشنهاد کنند.
📌 سازوکار ارائه شده، یک سازوکار حاکمیتی نیست، بلکه سازوکاری نهادی است که با تلاش و هم افزائی حوزه های مختلف فعالان تحولی تعلیم و تربیت، محقق می شود. و البته حاکمیت می تواند نقش فعال خود را در این سازوکار به صورت موثر، ایفا کند.
📌 من در حد بضاعتهای اندک خود، به عنوان عذری به سوی پروردگارم، انجام وظیفه کردم. ان شاء الله با عنایت خداوند متعال و اهل بیت عترت علیهم السلام، با همت همه دغدغه مندان، تعلیم و تربیتی در شان کشور اسلامی، و در شکل گیری تمدن اسلامی، محقق شود.
والسلام – الحمد لله رب العالمین
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖍 پشت میز محاکمه (برشی از فیلم)
📍 وقتی متفکران و نویسندگان غربی هم به سر تا پای مدارس مدرن حمله میکنند:
📍 این مدارس باعث میشوند استعداد بسیاری از بچهها هرگز کشف نشود و بچهها فکر کنند کندذهن هستند. در حالی که استعداد آنها چیز دیگری است.
📍 تاریخ و اسناد نشان میدهد این مدارس به وجود آمدند تا مردم را برای کار در کارخانجات ثروتمندان آماده کند. برای همین است که کاملا صنعتی به انسانها نگاه کرده و همه را یک جور تربیت میکنند.
📍 همه دانشمندان معتقدند انسانها با هم متفاوتند. پس چرا در این مدارس میخواهند همه را یک جور قالب بزنند. اگر یک پزشک بخواهد برای همه یک نسخه بنویسد فاجعه به بار خواهد آمد.
📍 این احتمالاً یکی از بزرگترین جنایتهایی است که در تاریخ بشر رخ داده است.
📍 مشکل از معلمان نیست. چرا که آنها در سیستمی کار میکنند که در آن حق انتخابی وجود ندارد.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥
عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش
یعنی که فقط بنده سلطان نجف باش
🎊🎉🪅🎊🎉🪅🎊🪅🎉🎊🪅
گشتم همه جا، نیست کسی مثل و مثالش
میراث پیمبر صلواتیست که آلش
کس نیست به جز فاطمه و حیدر و اولاد
«با آل علی هر که در افتاد ور افتاد» ✊
🔺صابر خراسانی
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
19.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ چیستی، چرایی و مبانی یک مدرسه مسجدمحور
🔺 ویژگی ساختارهای موجود چیست و چه بر سر جوامع آوردهاند؟
🔺 چه شد که نظام تعلیم و تربیت از نهاد دین جدا شد؟
🔺 در مدارس فعلی تفکر و تحلیل حذف شده است. چرا که فرد باید در چهارچوب از پیش تعیین شده حرکت کند و طبیعتا نباید قدرت تحلیل و تفکر داشته باشد.
🔺 ۱۵ مولفه تربیتی این مجموعه، تمرینی است برای شکوفا کردن استعدادها: اختیار، انتخاب، تفکر، حل مسئله، تجربه، مسئولیت پذیری، کار گروهی و...
🔺 اینجا همه چیز با اختیار و انتخاب خود دانش آموز است: انتخاب دروس، پیشههای عملیات، اردوها، برنامهریزیها و... همه در اختیار دانش آموزان است. این تمرینی است برای ورود او به جامعهای بزرگتر.
🔺 متربی و دانش آموز باید در هفت سال دوم زندگی یاد بگیرد انتخابهای دقیق و تشخیصهای آگاهانهای داشته باشد تا بتواند در زندگی آینده خود موفق باشد.
♦️ تولید شده در ادبستان مسجدمحور آل طه (پردیسان قم)
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329