🔴 کیفیت پایین جشنواره فیلم کودک صدای داور آن را هم درآورد!
📌باندبازی باقیماندگان اصلاحات و اعتدال در بنیاد سینمایی فارابی و اختصاص بودجه به رفقای بیاستعداد و رد درخواست حمایت فیلمسازان بیپشتوانه، کیفیت فیلمهای جشنواره کودک را به جایی رسانده که داور جشنواره هم مانده چه چیزی را داوری کند!
📌امرالله احمدجو به روزنامه جوان گفت: در زمینه سینمای کودک ضعیف عمل کردهایم تا جایی که حتی میتوان گفت که دستمان خالی است.
📌متأسفانه تولیدات بهدردبخور سینمای کودک گاهی اوقات در حد صفر است و تقریبا هیچ فیلمی برای کودک ساخته نمیشود!
📌انتظارمان از افرادی که بودجه دولتی میگیرند آن است که اگر نمیخواهند در زمینه دنیای کودک مطالعه کند، لااقل در حداقلترین سطح ممکن و کف آن کودکی خودشان را یادشان باشد و از آن استفاده کنند.
📌آسانترین کار این است که یک نگاه سرسری خیلی سطحی به دست بیگانگان داشته باشیم و تقلید خام کنیم ولی متاسفانه همین کار را هم نمیکنند.
🔺ستاره سینما: تا زمانی که مسعود احمدیان، مجید رضابالا، هادی نائیجی، رسول صدرعاملی، در دولتهای مختلف تصمیمگیران فارابی هستند، وضع به همین منوال است!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔺بالا: تصاویری از اختتامیه جشنواره فیلم کودک جیفونی مهمترین فستیوال سینمای کودک جهان در سالرنو ایتالیا
🔻پایین: تصاویری از اختتامیه سیوپنجمین جشنواره فیلم کودک اصفهان مهمترین فستیوال سینمای کودک ایران
به نظر شما کودکان از کدام استقبال میکنند و کدام منطبق با روحیه کودک است؟
فیلمسازان مطرح بینالمللی سینمای کودک چطور؟
پاسخ خود را به نشانی: تهران، خیابان سی تیر، بنیاد سینمایی فارابی، دفتر مدیرعامل آقای مجید زینالعابدین یا معاونت فرهنگی، آقای مسعود احمدیان ارسال نمایید!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎬 هتل در پانزده روز، سی میلیاردی شد!
"هتل" را باید رکوردشکن تازه سینمای ایران قلمداد کرد. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی محمد شایسته درحالیکه تنها پانزده روز از اکران آن میگذرد، از فروش سی میلیارد تومان عبور کرد.
در این کمدی؛ پژمان جمشیدی، محسن کیایی، ریما رامینفر، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ترکیب بازیگران را تشکیل دادهاند که با این میزان فروش و استقبال مردم، یک ترکیب برنده است!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 "هوک" و "ریگی" را بنیاد سینمایی فارابی هم گردن نگرفت!
📌از فساد تا سومدیریت و عدم شناخت و نفوذی بودن شائبههای مطرح درباره پروژههای حمایتی سینما
بطور معمول در جشنوارههای دولتی که زیرنظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار میشود، بیشتر جوایز به مزخرفات تولید زیرمجموعههای وزارت ارشاد مانند بنیاد سینمایی فارابی اهدا میشود اما کیفیت "هوک" ساخته حسین ریگی به قدری پایین بود که بنیاد سینمایی فارابی ارگان تولید کننده این فیلم که برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم برعهده داشت حتی نتوانست اهدای جایزه در جشنواره کودک به این فیلم مزخرف را هم گردن بگیرد!
سال گذشته که به تحریک ضدانقلاب خارجنشین بسیاری با هدف ضربه زدن به سینمای ایران حاضر به دادن فیلم خود به جشنواره فجر نشدند، "هوک" از فرصت استفاده کرد و در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، امسال هم بنیاد سینمایی فارابی در غفلت و انفعال کامل، تولید خاصی در سینمای کودک نداشت و باز تماشاگران جشنواره کودک و نوجوان برای خالی نماندن عریضه برگزارکنندگان، مجبور به تحمل "هوک" شدند!
اما سوال اینجاست، وقتی "لیپار" فیلم اول حسین ریگی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد، کار ضعیفی درمیآید و سرانجام به جای اکران از پخش شبکه ماهوارهای "امبیسی پرشیا" سردرمیآورد، چرا فارابی دوباره به این کارگردان پروژهای به نام هوک را میدهد که از فیلم اول هم ضعیفتر میشود؟ و حال نیز خبر رسیده فیلم سوم این کارگردان نورسیده و مورد حمایت دولتی به نام "میرو" هم قرار است با حمایت دولتی ساخته شود.
سرمایهگذاری چندباره نهادهای فرهنگی سینمای جمهوری اسلامی روی یک فیلمساز با کارنامه ضعیف از یک طرف و رد درخواست حمایت فیلمسازان مستقل و بیپشتوانه به دلایل واهی از طرف دیگر، تبعیض آشکاری است که به خصوص در سالهای اخیر در بنیاد سینمایی فارابی در حال نهادینه شدن است.
وقتی نهادی با نتیجه ضعیف دوباره از یک فیلمساز حمایت میکند و کارهای دیگران را به بهانههای واهی رد و در مسیر حمایتشان سنگاندازی میکند، تنها شائبه سه گزینه در ذهن فعالان سینما تقویت میشود:
یک- فساد آن نهاد و زد و بند و ذینفع بودن تصمیمگیران آن در اختصاص پروژهها.
دو- بیسوادی محض و عدم شناخت و فقدان دانش تصمیمگیران آن نسبت به هنر و سینما و در نتیجه سومدیریت.
سه- جریان نفاق و نفوذی بودن برخی تصمیمگیران آن نهاد در جهت ناکارآمد نشان دادن مدیریت سینمای جمهوری اسلامی و تلاش برای ایحاد نارضایتی در میان هنرمندان و تشدید شکاف بین سینماگران و حاکمیت و مخالفتراشی برای نظام.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 پیشنهاد به زن شوهردار دستپخت جدید مهدویان و ساترا در زخمکاری!
📌وقتی کارگردان نقشی ایفا میکند با ماهیت حسین گیل و جلالِ فیلمفارسی!
زمانی که زعامت نمایشخانگی برخلاف آییننامه پروانه نمایش و قانون از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و به نهاد خلقالساعه ساترا صداوسیما سپرده شد، حامیان این تصمیم، دلیل آن را محتوای مخرب سریالهای خانگی اعلام کردند، اما حال کار به جایی رسیده که در فصل دوم سریال زخمکاری، محمدحسین مهدویان کارگردان سابق آثار ارزشی و ارگانی آن، نقشی را بازی میکند که در آن به زن شوهردار پیله میکند! چند قدم تا اتاق خواب مانده؟ ساترا باید توضیح دهد!
علاوه بر مشکل محتوایی این سکانس، حضور مهدویان بهعنوان بازیگر هم توی ذوق میزند، از گفتن دیالوگها روی دور تند که لابد برای فرار از لهجه و پوشاندن آن است، تا استایل و شکم در آفساید و بازی ضعیف حتی ضعیفتر از هنرپیشه افغان که پشت فرمان "بیامدابلیو" مینشیند و میخواهد نقش مافیا ایفا کند و مهران غفوریان با همان بیان بهروز پیرپکاجکی سریال زیر آسمان شهر و کامبیز دیرباز با گریم مبتدیانه در نقش پدرخوانده!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 ورودی محوطه موزه سینما هم عوارضی شد!
📌صد هزار تومان برای عبور از گیت!
اگر اخیرا به موزه سینما رفته باشید با کار گذاشتن گیتهایی در ورودی محوطه مواجه شدهاید که برای عبور از آن باید صد هزار تومان بپردازید!
دریافت این مبلغ درحالی است که اگر بازدید کنندهای قصد تماشای تالار موزه را داشته باشد، بلیت موزه را میخرد، اگر مراجعه کننده مخاطب سینما باشد، بلیت فیلمهای روی پرده را میخرد و اگر مشتری کتابفروشیها یا کافههای داخل محوطه موزه سینما باشد، بر اساس خرید خود هزینه لازم را میپردازد، اما این صد هزار تومان ورودی محوطه نوبر است!
مانند اینکه شهرداری تهران همزمان بودجه عمومی داشته باشد اما بابت ورود به پارکها هم از مردم پول دریافت کند!
در دولت اعتدال هم که به انواع انتقادها اعم از حاکم شدن نظام سرمایهداری در سینما و کاخ نشینی و... مزین شده بود، بابت ورود به محوطه موزه سینما از مردم پول زور نمیگرفتند!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎼 تقویم هنری/به یاد مرحوم "مرتضی حنانه" آهنگساز فقید
🗓 زادروز: یازدهم اسفند ۱۳۰۱
وفات: بیست و چهارم مهر ۱۳۶۸
📌تحصیلات: دانشآموخته هنرستان ملی موسیقی و انستیتوی موسیقی واتیکان ایتالیا
از جمله آثاری که مرحوم حنانه ساخت موسیقی را برعهده داشته میتوان به؛ فیلمهای سینمایی عروس دجله، بهلول، ساحل انتظار، تپههای مارلیک، لذت گناه، عروس دریا، الماس سی و سه، پل، کاکو، پهلوان مفرد، سهقاپ، فرار از تله، باباشمل، راز درخت سنجد، قصاص، جهنم + من، قلندر، خونبارش، تشریفات، مردی که موش شد، تیرباران، جعفرخان از فرنگ برگشته و مجموعه تلویزیونی هزاردستان اشاره نمود.
زندهیاد مرتضی حنانه سابقه فعالیت مطبوعاتی نیز داشت و از پایهگذاران نشریه فرهنگی "خروس جنگی" بود.
نخستین فعالیت مرحوم حنانه پس از انقلاب، ساخت موسیقی فیلم "خونبارش" به تهیهکنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی امیر قویدل بود. فیلمی بسیار ضعیف و شعارگونه اما با موسیقی تاثیرگذار که آهنگسازی اثر بر کیفیت فیلم غلبه داشت.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 موزه سینما دریافت مبلغ از مراجعه کنندگان بابت ورود به پیاده راه را تایید کرد/مبلغ دریافتی را صد هزار ریال اعلام کردند
موزه سینما در واکنش به انتقاد ستاره سینما از دریافت مبلغ از مراجعهکنندگان بابت ورود به محوطه موزه سینما، ضمن تایید اصل خبر ستاره سینما، آن را تکذیب کرد.
ستاره سینما مبلغ دریافتی را صد هزار تومان و موزه سینما صد هزار ریال اعلام کرده و همچنین در جوابیه خود حق شکایت از این رسانه را محفوظ دانستهاند که البته از آن استقبال میکنیم.
البته ممکن است به دلیل خاموشی گسترده چراغهای محوطه موزه سینما و تاریکی آن و حضور افراد تند مزاج در گیت ورودی و جلوگیری از افرادی که عوارض نپرداختهاند، دید کامل برای تشخیص ریال از تومان نبوده اما بحث اصلی مبلغ دریافتی نیست، بلکه این است که چرا مردم باید بابت ورود به محوطه قبل از انتخاب خدمات تفریحی خود، آن هم بابت پیاده راه یک مکان وقفی و در حال اداره با بودجه عمومی، پول بپردازند؟!
در گزارش میدانی ما، برخی کسبه محوطه موزه سینما هم با انتقاد از این تصمیم گفتهاند ضمن پرداخت اجاره قابل توجه، نگران کاهش مشتریان خود به دلیل گیتهای پولی اخیر هستند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 مجید زینالعابدین مامور و معذور در جشنواره کودک
📌چرا نباید تمام معایب جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به گردن زینالعابدین انداخت؟
در دوماه نمیتوان نزدیک به چهاردهه سومدیریت در بنیاد سینمایی فارابی و سینمای کودک را جبران کرد. این حکایت مجید زینالعابدین است که با برکناری ناگهانی مهدی جوادی از مدیرعاملی فارابی و دبیری جشنواره کودک، دو ماه مانده به برگزاری جشنواره فیلم کودک عهدهدار برگزاری آن شد. نه "هوک" را تولید کرده بود و نه "کاپیتان". اما افرادی مانند مسعود احمدیان که در دو سال گذشته از تولیدات فارابی تا برگزاری جشنواره کودک نفر دوم این بنیاد بودهاند و سالها در شوراهای آن حشر و نشر داشتهاند باید پاسخگو باشند. خاک فارابی پر است از تخم تبعیض و رانت که باید مدیر جدید آن را شخم بزند و بذر امید و عدالت بکارد البته اگر طالب موفقیت است. آنگاه علاوه بر شباهت ظاهری مجید زینالعابدین با محمدمهدی حیدریان از خوشنامترین مدیران تاریخ سینمای ایران و معاونت سینمایی دولت اصلاحات، نام خود را هم برای اهالی سینما به نیکی میگذارد. به شرط اصلاحات در فارابی و بیرون انداختن توابین و باند دهه شصت از شوراها.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🏴 کارگردان بزرگ موج نوی سینمای ایران قربانی جنایت شد/قتل داریوش مهرجویی و همسرش با ضربات چاقو
ساعتی پیش منابع خبری از قتل داریوش مهرجویی کارگردان نامدار تاریخ سینمای ایران و همسرش وحیده محمدیفر در ویلای شخصیشان در کرج با ضربات چاقو خبر دادند.
هنوز ابعاد این خبر شوکه کننده مشخص نشده است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🏴 احتمال قتل داریوش مهرجویی و همسرش توسط مهاجران افغان
با توجه به پست اینستاگرامی اخیر شادروان وحیده محمدیفر، احتمال قتل وی و داریوش مهرجویی توسط قاتل یا قاتلان افغان مورد گمانهزنی قرار گرفته است.
شادروان محمدیفر به تازگی در پست اینستاگرامی از ورود یک افغان به ویلایشان در شهرکی در کرج و تهدید با چاقو از پشت در و پنجره خبر داده بود. خانم محمدیفر نوشته بود که این افغان حتی وقتی شادروان محمدیفر تهدید به تماس با پلیس کرده، نترسیده و با همان لهجه گفته "حسابتان را میرسم" و سپس رفته است. همچنین برخی وسایل داریوش مهرجویی از جمله دو سنتور مربوط به فیلم سنتوری نیز در این مدت از خانه آنها سرقت شده است. خانم محمدیفر همچنین از هموطنانی که به نفع افغانها کمپین تشکیل میدهند و انگ نژادپرستی میزنند، انتقاد کرده بود.
در منابع خبری، از ضربات چاقو تا بریدن سر داریوش مهرجویی و همسرش در انتشار خبر این جنایت هولناک مورد اشاره قرار گرفته است.
آنچه که مشخص است، سینما و هنر ایران بخاطر این جنایت در سوگ یکی از بزرگترین فیلمسازان خود نشسته است.
در صورت اثبات نقش افغانها، این شوک چند برابر خواهد شد.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🏴 پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انیمیشن برای ضایعه فقدان داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
در پیام مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن ایران آمده است:
" امروز برای سینمای ایران و دوستدارانش، روزی دردناک است. نام داریوش مهرجویی با تاریخ سینما گره خورده، نه تنها با موج نو و خونی تازه که در رگهای سینمای رخوت زده آن سالها جاری کرد، با شور و عشق و زندگی که در همه آثارش جاری بود.
با فیلم مهم «گاو» فصلی تازه در سینمای ایران گشود و با «هامون»، «لیلا»، «اجاره نشینها»، «پری» و «مهمان مامان»، تاریخ این سرزمین و زنان و مردانش را در قالب تصویر به یادگار گذاشت.
درگذشت او، اینچنین تکان دهنده و اندوهساز، پایانی شایسته برای هنرمند بزرگی نیست که بیش از هر چیز «زندگی» را ستایش میکرد. افسوس و صد دریغ که با قلبی شکسته و چشمانی اشکبار، خاطرات او را در ذهنمان مرور خواهیم کرد."
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama