eitaa logo
ستارگان حرم
90 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
78 ویدیو
30 فایل
📞 ارتباط با مدیر👈 @kosaryharam 📚 ارسال آثار👈 @kosaryharam 💻 رایانامه👈 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">setareganeharam@gmail.com ☎️ تماس با ما ۹۱۲۷۵۲۵۱۹۵
مشاهده در ایتا
دانلود
از روزی که من ايشان را ديدم، زاهد نهج البلاغه ای ديدم و اين مطلب را هم درباره ی روزبه و هم درباره ی علامه نزد خدا شهادت می‌‌دهم. برخورد اين دو سيم، نتيجه اش اين همه چراغ‌های نورانی در سطح جهان شد. تا اين که روزبه رفت و به لقاءالله پيوست و علامه هم در جوار او دفن شد. خداوند آن دو را رحمت کند و ما را هم از خواب غفلت بيدار کند. الحمدلله خوشحاليم که اين چراغ به دست شاگردان آن‌ها روشن است و ان شاء الله روشن‌تر شود. مگر صاحب دلی روزی ز رحمت کـنــد در حــق درويـشـان دعـايـي من مرحوم آقای شیخ آقا بزرگ ساوجی را زیارت نكرده بودم. ایشان سازنده‌ی اولی آقای علامه بود. شاید هیچ مجلسی نبود که ما با آقای علامه بنشینیم و ایشان دو سه بار اسم شیخ آقا بزرگ را ذكر نكند. اما سازنده‌ی دومش مرحوم آقای بروجردی بود که نگاه، منش‌ و درس ایشان آموزنده و اطمینان بخش بود. هر وقت درس به مناسبت محرم یا نوروز یا تابستان تعطیل می‌شد، ‌مرحوم آقای بروجردی روز آخر به جای درس، اخلاق می‌گفت. آن درس‌های اخلاق سازنده‌ی دوم مرحوم علامه بود. همیشه ایشان روی دو آیه كه از آقای بروجردی شنیده بود، تكیه می‌كرد. یكی این آیه: قل انّ الخاسرین الّذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم‌ القیامة ذلك هو الخسران المبین (سوره‌ی زمر آیه‌ی ۱۵) مرحوم آقای بروجردی می‌فرمود: خسروا انفسهم خسران در مرحله‌ی ذات است. هر انسانی ذاتی دارد و عوارضی. بدن ما و هر‌چه در این جهان هست، عوارض است. ذات ما درون ما است. خسران واقعی وقتی است كه خسران متوجه ذات شخص بشود. اگر تاجری ورشكست شد، این ضرر در عوارض است و قابل جبران می‌باشد ولی خسران ذات قابل جبران نیست. این حقایق در سوید‌ای قلب مرحوم علامه خیلی اثر گذاشته بود. ایشان برای دانش‌آموزان و معلمان جلسه‌ی تربیتی داشت و گاهی برای یك نفر ساعت‌ها وقت صرف می‌كرد. من این آیه را زیاد از ایشان شنیدم. آیه‌ی دیگری كه مرحوم آقای بروجردی می‌خواند و در آقای علامه زیاد اثر كرده بود، این آیه‌ بود: قل هل ننبئُكُم ‌بالاخسرین اعمالاً الّذین ضلّ سعیهم فی‌الحیوة ‌الدنیا وَ هُم یحسبون انّهم یُحسنون صنعاً (سوره‌ی كهف آیه‌ی ۱۰۴) آیا به شما خبر دهم زیان کارترین مردم چه كسانی هستند؟ کسانی که تمام فعالیت و انرژی وجودیشان در زندگی دنیا گم می‌شود و خیال می‌كنند كه كار خوب انجام می‌دهند. گفتار علامه با بعضی از معلمین حول و حوش این آیات دور می‌زد. آن مرحوم به ما می‌گفت: آدم باید مقام جمع‌الجمعی داشته باشد و خودش این حالت را داشت. البته معصومین علیهم‌ الصّلوة والسلام این مقام را در حد کمال دارا بودند و این ویژگی در افرادی مثل آقا ‌شیخ آقا بزرگ ساوجی، مرحوم آقای بروجردی و آقای علامه در مراتب نازل وجود داشت. مثلا مرحوم علامه در عین زهد كاملی كه داشت، خشك نبود. معتقد بود كلاس باید بهترین كلاس و آزمایشگاه پیش‌رفته‌ترین آزمایشگاه باشد. ایشان در عین حال كه لباس کم قیمت می‌پوشید، مقید بود از لحاظ نظافت بسیار نظیف باشد یا كفش كم قیمت لکن واكس خورده و تمیز باشد. یك روز من جوراب پانما پوشیده بودم و وارد دبیرستان شدم. ایشان در دفتر نشسته بود. من نمی‌دانم ایشان چند‌ چشم داشت؟! در عین حال كه در دفتر‌ بود، همه جا را می‌پایید! تا مرا دید، اشاره كرد و من به دفتر رفتم. گفت: این جوراب‌ها مناسب شما نیست، همین‌ الآن این‌ها را عوض كنید. ایشان فوق‌العادگی‌هایی داشت و ینظر بنور‌الله بود. شاید آدم معمولی اگر یك ماه با من بود، آن جوراب را اصلا نمی‌دید. ولی ایشان در همان قدم‌های اولی كه من هنوز به حوض کنار دفتر نرسیده بودم، متوجّه آن شد. ایشان سر تا پای واردین را ور‌انداز می‌كرد که چه جور عمامه یا كلاه گذاشته، كفش و جورابش چه جور است؟ یک بار پسر من، یک لباس بافتنی که تا حدی شیك بود پوشیده بود. همان دقایق اول که مرحوم علامه او را دیده بود به او گفته بود: آقاجان! اگر شما این جور لباس بپوشید، من جلوی دیگران را نمی‌توانم بگیرم، همین الآن برگردید خانه، این را در بیاورید و به یك مستحق بدهید و لباس معمولی بپوشید. داغ آن لباس به دل پسر ما ماند و او چند دقیقه بیشتر آن را نپوشید. هر چه ما اصرار كردیم كه در خانه یا در گردش و روزهای تعطیل بپوش، گفت: نه! آقای علامه گفته‌اند: این برای پسر آقای عابدی پسندیده‌ نیست. آقای علامه در كشوی میز دفتر ناخن‌گیر داشت. اگر دانش‌آموزی ناخنش بلند بود، صدایش می‌كرد و سطل را می‌گذاشت جلو و شخصاً ناخن‌های او را می‌گرفت یا ناخن‌گیر را می‌داد خودش بگیرد. ایشان به دهان و دندان، خشک شدن لب‌ها، سر و وضع، اصلاح پشت گردن و رنگ لباس دانش‌آموزان و حتی کیف آن‌ها توجه داشت!
دو برادر بودند که سفید رو و خوش چهره بودند. آقای علامه به من می‌گفت: این‌ها نباید لباس‌های سرمه‌ای و تیره رنگ بپوشند. تمام این ریزه‌كاری‌ها را دقت می‌کرد که مثلا رنگ لباس دانش‌آموز جالب و تو دل برو نباشد تا در اجتماع فاسد او را با چشم دنبال كنند. این‌ها چیز‌‌هایی است كه كلاس‌های عالی روانشناسی می‌خواهد تا یك نفر متوجّه بشود؛ در صورتی ‌كه ایشان غیر از درس‌های حوزه پای درس كسی نرفته ‌بود. همه‌اش افاضاتی بود که در نتیجه‌ی توسلات و نفَس مرحوم آقا شیخ آقا بزرگ و مرحوم دربندی و آقای بروجردی در ایشان اثر گذاشته بود. غذای ایشان در عین سادگی بهداشتی بود. این طور نبود كه اگر نان و سبزی می‌خورد، سبزی آن بد و مانده باشد. در دوران اقامت در قم، آب قم شور و غیربهداشتی بود. ایشان هفته‌ای یك بار می‌آمد تهران دو دبه آب بهداشتی می‌آورد قم و آب دیگری نمی‌خورد. ایشان زیاد پیاده‌روی می‌كرد. همان وقت كه قم بودیم، گاهی مرا بر‌می‌داشت دو‌تایی می‌رفتیم ‌جایی كه حالا می‌گویند سالاریه که همه‌اش باغ و بیابان و هوایش تمیز بود. بعد آن‌جا می‌زد زیر آواز، صدایش هم خوب بود، اشعار خوبی هم بلد بود. ایشان تا اواخر ییلاقش ترك نمی‌شد. تابستان‌ها شهرستانك می‌رفت. صبح نماز را می‌خواند، پیاده می‌رفت تا گله‌كیله آن جا ده دقیقه‌ای كنار رودخانه استراحت می‌كرد و بر‌می‌گشت. می‌گفت: آقا‌شیخ آقا‌بزرگ از ته دل می‌خندید و خود ایشان هم این طور بود. قهقهه‌اش تصنعی نبود، واقعا با تمام وجودش می‌خندید. گریه‌ها و توسلات او هم جالب بود. من یكی دو بار گریه‌های مخفیانه‌ی ایشان را دیده بودم که هیچ‌كس همراهش نبود. وقتی ناگهان به او رسیدم، دیدم تمام صورتش از اشک خیس شده است. ایشان در پنج شش سال آخر عمر، خواندن نهج‌البلاغه را به دیگران توصیه می‌کرد و می‌گفت: شرح نهج‌البلاغه‌ی مرحوم آقای جعفری را مطالعه كنید. ایشان می‌گفت: در دوران ممنوعیت از لباس و منبر، من چهار سال در خانه بودم و مطالعه‌‌ام فقط مثنوی بود. آن موقع هضم این حرف برای من مشكل بود ولی الآن یكی از مشاغل خود من مطالعه‌ی مثنوی است و می‌بینم مثنوی مانند اقیانوس است که ده سال هم برای درك مطالب آن كم است! حافظه‌ی ایشان ‌هم قوی بود و مقدار زیادی از اشعار مثنوی را حفظ بود و برای من می‌خواند. هم‌چنین مرا وادار می‌كرد اشعار سعدی را مطالعه كنم و برای ایشان بخوانم و ایشان توضیح دهد. ‌مثل این شعر: اگــر لــذت تــرك لــذت بــدانــی دگر لذّت نفس لذّت نخوانـی هزاران در از خلق برخود ببندی گرت باز باشد دری آسمـانی سـفرهای عِـلـوی كند مرغ جانت گر از چنبر آز بازش رهانی این اشعار را می‌خواند و می‌گفت: ولی مرد می‌خواهد این‌ها را عملا در وجود خودش پیاده كند! ایشان در صورت لزوم برای معلمین خانه می‌خرید و راجع به ازدواج آنان مساعدت می‌کرد. یکی از معلمین گفت: آخر سال آقای علامه مرا صدا كرد و مبلغ كلانی به من پول داد و گفت: دبیرستان علوی از زحمات شما تقدیر می‌كند. در مورد استخدام مستخدمین می‌گفت: ما به هیچ وجه نباید شخص ازدواج نكرده استخدام كنیم، معلم عزب که هیچ! معلم عزب فیلسوف دهر هم که باشد، به درد ما نمی‌خورد. بعدها می‌گفت: علاوه بر این كه باید زن داشته باشد، فرزند هم باید داشته باشد تا عاطفه‌ی پدری را بفهمد و در كلاس با بچه‌ها رفتار پدرانه داشته باشد. البته همه‌ی امور نسبی و به اصطلاح طلبگی مقول بالتشکیک است. مثنوی درباره‌ی نسبی بودن بد می‌گوید: پس بد مطلق نباشد در جهان بد به نسبت باشد این را هم بدان خوب هم همین طور است. اگر از آقای علامه یا مدرسه‌ی علوی یا مرحوم روزبه تعریف می‌کنیم، نباید آن‌ها را به حد عصمت برسانیم، این‌ها خیرالموجودین بودند. مدرسه‌ی علوی بهترین بود مثلا دقت می‌كرد حتی‌الامكان بهترین معلم را از لحاظ درسی و اخلاق و دیانت استخدام بكند. آقای دكتر حاج سید جوادی دبیر شیمی استاد دانشگاه و مؤلف كتاب‌هایی شیمی بود. در دوران بیماری مرحوم روزبه یك دفعه ایشان پیغام داد كه من امسال تدریس نخواهم کرد. من و آقای علامه شبانه به منزل ایشان رفتیم و التماس‌ها كردیم. آقای علامه برای جلب خاطر ایشان خودش را خیلی کوچک كرد؛ هر چند ایشان نیامد. ایشان شاگرد خوب را جلب می‌كرد و امان از وقتی كه یك شاگرد مورد پسند آقای علامه نبود، البته این امر جنبه‌ی الهی داشت. به ولی‌ او می‌گفت: شما دلتان می‌خواهد بچه‌ی شما این جا باشد، آیا اولیای چهل نفر هم‌كلاسی او هم این را می‌خواهند؟ آقای علامه راجع به ساده‌زیستی دانش‌آموزان از لحاظ سر و وضع، لباس، كفش و جوراب وکیف و… خیلی مقید بود.
روزهای شنبه كنترل ایشان نسبت به سر و وضع معلمین و دانش‌آموزان بیشتر از سایر روزها بود و با نگاه به دانش‌آموزان می‌فهمید كه روز جمعه استحمام کرده‌اند یا نه؟ و یک روز كه در محیط خانواده و فامیل بوده‌اند، رادیو و تلویزیون در این‌ها چه اثری گذاشته؟ فوراً هم تشخیص می‌داد. یک تابلو بالای دفتر نصب کرده بودند که هر هفته یك حدیث با ترجمه‌ی فارسی و انگلیسی در آن نوشته می‌شد تا دانش‌آموزان یك هفته نگاهشان به این حدیث و ترجمه‌ی آن باشد. برای قرآن صبحگاهی من آیاتی را انتخاب وترجمه می‌كردم و آن‌را چند نفر می‌دیدند و در آخر خود ایشان مطالعه می‌کرد، بعد پلی‌كپی می‌شد و در مراسم صبحگاه آیات با صوت خوب تلاوت می‌شد و دانش‌آموزان با نگاه به پلی‌کپی آیات را می‌شنیدند، یعنی به روش سمعی و بصری با آیات قرآن آشنا می‌شدند. در مراسم صبحگاه مدتی برنامه‌ی نرمش اول انجام می‌شد، سپس قرآن خوانده می‌شد. بعد از یكی دو سال متوجّه شدند این اشتباه است. اول باید قرآن تلاوت شود. زنگ که نواخته می‌شد، همه می‌رفتند سرصف و اگر کسی به صف نمی‌رسید در هرجا بود به حالت خبردار می‌ایستاد تا قرآن و ترجمه‌اش خوانده شود. بعد مراسم نرمش برگزار می‌شد. آن وقت با نظم و ترتیب خاصی كلاس می‌رفتند و یك ربع اوّل آموزش قرآن بود شامل: تلاوت، روخوانی، تجوید، ترجمه و تفسیر. یك دانش‌آموز داشتیم عادت كرده بود ناخن می‌جوید. آقای علامه ماه‌ها زحمت كشید و هر روز شاید ده دقیقه او را كنار خود می‌نشاند و بدون این كه کسی بفهمد، برایش حرف می‌زد تا بالاخره تركش داد. این طور نبود كه خشن باشد، كاری می‌كرد خود دانش‌آموز تصمیم بگیرد. یکی از بچه‌ها سر کلاس خودش را خیس کرد، آقای علامه گفت: ما باید علت این را كشف كنیم. حتما علت مزاجی دارد. اول با مرحوم دکتر داروئیان مطرح كرد. بعد به آن اكتفا نكرد و از مرحوم دكتر كوثری کمک گرفت. این پی‌گیری‌ها تا آن جا ادامه داشت که این دانش‌آموز دیشب چه خورده و برنامه‌ی غذایی خانه‌شان چه بوده؟ كم‌كم به این‌جا رسید كه با ولی‌اش صحبت بشود. این حساسیت‌ها منحصر به خودش بود. من این باریك بینی‌ها را در كسی جز آقای علامه ندیده‌ام. خداوند ایشان را غریق بحار رحمتش فرماید. در مدرسه‌ی علوی دو نوع شورا‌ داشتیم. یك شورا‌ی دبیران كه آموزشی و تربیتی بود. معلمین جمع می‌شدند در اتاق دبیران کنار دفتر مدرسه، ایشان می‌آمد بدون این‌ كه اساتید متوجّه شوند ایشان چه هدفی دارد، حرف‌های خودش را می‌زد و نصیحت‌های خودش را می‌كرد و چند شعر می‌خواند و در روحیه‌ی اغلب دبیران اثر می‌گذاشت. یکی هم شورای انضباطی و اداری بود که معلمین تمام وقت و محرم اسرار در آن شرکت می‌کردند. مثلا اگر خلافی از دانش‌آموزی سر زده بود که باید درباره‌اش تصمیمی گرفته بشود مرحوم علامه شورا تشکیل می‌داد و جریان را می‌گفت بعد نظر دبیران را خواستار می‌شد. مطالبی که در رشته‌های تخصصی لازم بود به دبیران گفته بشود، آن‌ها را به مرحوم روزبه واگذار می‌كرد. تکیه کلام مرحوم علامه مسأله‌ی بقای روح بود و عقیده داشت که منشأ همه‌ی زشتی‌ها و خلاف‌کاری‌ها و غرق شدن در منجلاب مادیات در این است که اکثریت افراد بشر واقعاً به بقای روح معتقد نیستند. یعلمون ظاهراً من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة هم غافلون (روم۷) حقا و انصافا علامه با تمام وجود به این گفتار معتقد بود، لذا پیوسته در تلاش و تکاپو بود که با انجام اعمال خیر برای آخرتش توشه‌اندوزی کند. تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل (نهج‌البلاغه – خطبه ۲۰۴) آری روزبه و علامه به جوار رحمت الهی کوچ کردند و یقینا پاداش نیات و اعمال خیر خود را دریافتند. و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون (نحل ۹۷) والسلام عليکم و رحمة الله
✴️ستارگان لبنان عاشق حضرت رقیه(س) بود، چند روز آخر اقامتش در دمشق، مکرر به زیارت حضرت رقیه (س) می رفت، شب آخر، چند ساعت قبل از آن انفجار هم به زیارت حضرت رقیه (س) رفته بود، شاید هم حاجت بیست و چند ساله اش را از دختر سه ساله امام حسین (ع) گرفت، در همان روزهای شهادت حضرت رقیه (س) شهید شد. ✍اَلهَدفُ وَاضِح وَمحددٌ وَدقیِق "إِزَالةُ إِسرائیل فِی‌الْوُجُود" 🔹هـدف واضح و روشن و دقیق است پاڪ ڪردن اسرائیـل از صفحۂ روزگار 🌷سالروز ولادت 16 آذر 1341 🌷سالروزشهادت 23 بهمن 1386 ┄┅═✧✺💠✺✧═┅┄ ✅ 👇👇 @ahraaralmoghavemt
🔅زندگینامه مشاهیر راویان قرن اول ابوخالد کابلی، وردان. لقب:کنکر. وفات:اول هجری . ویژگی‌ها:از رجال شیعی قرن اول هجری قمری و از اصحاب امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) که پس از مهاجرت به مدینه در جرگه یاران امام سجاد(ع) درآمد. ابوخالد علاوه بر این دو امام، از کسانی چون اصبغ بن نباته و یحیی بن ام طویل نیز روایت کرده است.کنکر عنوانی بود که مادرش وی را بدین نام می‌خواند و در روزگار خود میان عامه مردم بدان شهرت نداشت، اما به واسطه خطابی که از سوی امام سجاد(ع) به او با عنوان کنکر در روایات بر جای مانده، به این لقب شهرت یافته بود. ابوخالد در آغاز اقامت در مدینه، محمد بن حنفیه را امام می‌دانست و زمانی دراز او را مانند امامی واجب الطاعه خدمت می‌کرد. آورده‌اند که ابوخالد در مدت ملازمت با محمد بن حنیفه، از اشارات وی درباره مقام والای امام سجاد(ع) و احترام فوق‌العاده‌ای که محمد برای آن امام قائل بود و نیز با راهنمایی و اصرار یحیی بن ام طویل به دیدار امام نائل شد و چون امام او را با نام دوران کودکی‌اش (کنکر) خطاب کرد، بر امامت آن حضرت یقین آورد. اساتید: اصبغ بن نباته و یحیی بن ام طویل.. . 👨‍🎓:جمیل بن صالح، هشام بن سالم، سدیر صیرفی، ضریس بن عبدالملک و مثنی حناط.. . 👈توضیحات بیشتر در ویکی شیعه 👳‍♂️کانال تخصصی شیوخ العلماء👇🌺 https://eitaa.com/shoyokhololama
📌 درگذشت شیخ هادی تألُّهی 🔹 آیت الله محمد هادی تالهی همدانی، سال ۱۲۷۹ در خانواده‌ای مذهبی در منطقه تاریخی جولان این شهر به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله شیخ مرتضی تألهی از سالکان پر آوازه بود و به لطف این انتساب، شیخ محمد هادی از همان ابتدای نوجوانی توانست در محضر بزرگان زمان کسب فیض کند. 🔸بعد‌ها مدرسه زنگنه همدان مرکز تحقیق و تدریس وی شد و آثار گرانبهایی از جمله حواشی بر قواعد انصاری، حواشی به متاجر شیخ، شرحی بر مجموعه حاج ملا هادی سبزواری، رساله‌ای در معرفت نفس، رساله‌ای در برکات و مشتبهات قرآن مجید و چندین کتب ارزشمند دیگر را تألیف کرد. 🔹این عالم بزرگوار از فعالان انقلابی همدان و یار و همراه آیت الله مدنی بود و در هدایت مردم همدان به سمت ارزش‌‌های انقلاب نقش تاثیرگذاری داشت. 🔸پسر بزرگ ایشان، دست نوشته‌‌های وی را در مجموعه‌‌ای ۹ جلدی به نام هادی گردآوری کرده است. همچنین حسین ایزدی در کتابی به نام محرم راز زندگی او را توصیف کرده است. ایشان در ۲۶ آذر سال ۱۳۷۵ درگذشت، اما برکات وجودیش برای اهل زمین پایان نگرفت. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 💠 کانال در محضر علما⇩⇩⇩ 🆔 @dar_mahzare_olma ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌹 به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح(۱۳۵۸) ✍ (۲۸ خرداد ۱۳۰۷، فامنین - ۲۷ آذر ۱۳۵۸، تهران) روحانی مبارز انقلابی بود که تحصیلات حوزوی را نزد امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی بروجردی و علامه طباطبایی آموخت. همچنین در رشته ی فلسفه موفق به اخذ درجه ی دکتری از دانشگاه گردید. ✅ وی قبل از پیروزی انقلاب، به دلیل مبارزات سیاسی علیه حکومت پهلوی توسط ساواک بازداشت و در نهایت به زاهدان تبعید گردید. ✅ پس از بازگشت امام به ایران یکی از اعضای اصلی تشکیل دهنده کمیته استقبال بود و بعد از پیروزی انقلاب، عضو شورای انقلاب بود و سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را برعهده داشت. 🌷 شهید مفتح در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران به شهادت رسید. این روز، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
🟢زندگینامه مشاهیر علماء( ۲۳۰ ) 📜:میرزا علی ثِقَةُالاسلام تبریزی . 🔮:ثقه الاسلام. ⏰️:سال ۱۲۷۷ ق. ⏰️:سال ۱۳۳۰ ق. 🪦: مقبره الشعراء تبریز. 🗓:عالم دینی، نویسنده، مبارز مشروطه تبریز و پیشوای شیخیه تبریز. در عاشورای ۱۳۳۰ به همراه هفت تن دیگر به دار آویخته شد. از وی کتاب‌ها، رساله‌ها و نامه‌هایی به جا مانده است.ثقة الاسلام در ایران و عتبات، فقه، اصول، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ادب، علم رجال و کتاب شناسی آموخت. او به فارسی، عربی، ترکی و فرانسه تسلط داشت و در علم تاریخ، کلام و مثنوی شناسی صاحب نظر بود وی را در سخنوری توانمند دانسته‌اند.ثقة الاسلام بیشتر اوقاتش را در کتابخانه شخصی‌اش می‌گذراند و با شخصیت‌های علمی و ادبی همنشینی داشت.مهم‌ترین آرمانش که مشروطه بود. وی در راه تبیین و توضیح و دفاع از مشروطیت صمیمانه تلاش می‌کرد و مشروطه را «منع اراده شاهانه و لزوم شورا» در امور سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه و موجب گسترش عدل و امنیتِ جان و مال مردم می‌دانست.از مسائل اجتماعی نیز غافل نبود. تأسیس مراکز علمی و فنی و ترویج آموزش علوم و فنون را ضروری‌ترین نیاز کشور می‌دانست. او بر تولیدات داخلی تأکید و از تجارت همه جانبه خارجی، که سبب خروج ثروت و ورود اجناس زائد می‌شد، انتقاد می‌کرد. 👳‍♂️:زین‌العابدین مازندرانی.. . ✨:نامه‌های تبریز ، مرآة الکتب ،تاریخ امکنه شریفه و رجال برجسته.. . 👈کتاب هزار مزار ایران آذربایجان شرقی 👈توضیحات بیشتر در ویکی شیعه 👳‍♂️کانال تخصصی شیوخ العلماء👇🌺 https://eitaa.com/shoyokhololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃مروری بر زندگانی شهید مفتح از علمای مدفون در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 📌 بیست و هفتم آذر، سالروز شهادت آیت الله مفتح.
✴️ستارگان لاهور 🌹شهادت "صادق گنجي" رايزن فرهنگي ايران در لاهور توسط عوامل استكبار جهاني (1369 ش) ✍ صادق گنجي (اردیبهشت ۱۳۴۲ فسا - ۱۳۶۹ شهر لاهور پاکستان) مسؤول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور، نزديك به چهار سال مأموريت فرهنگي خويش را در راه معرفي ارزش‏هاي والاي اسلام و گسترش روابط فرهنگي ميان مردم ايران و پاكستان سپري كرده بود. ✅ او در مدت حضورش در پاکستان ۱۳ جلد کتاب درباره این کشور و در زمینه‌هایی مانند مسیحیت درپاکستان، زن در پاکستان، شخصیت‌های پاکستان، احزاب و گروه‌های پاکستان، پاکستان و چگونگی فعالیت امریکا در این کشور و آموزش و پرورش پاکستان به رشته نگارش درآورد و با حضور در همه مجامع علمی فرهنگی و هنری، به روشنگری می پرداخت و نوشته‌های علمی و دینی وی در مطبوعات این کشور به چاپ می‌رسید. ✅ وي در آستانه بازگشت به ايران اسلامي و پس از مراسم توديع كه از سوي فرهنگيان و شخصيت‏هاي علمي و ادبي لاهور برايش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه‏ گراي همسو با استكبار جهاني (گروه افراطی سپاه صحابه) مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسيد. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
✴️ستارگان حرم رضوی آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی(1395 ش) ✍ محمد واعظ‌ زاده خراسانی (۱۳۰۴ - ۱۳۹۵ش) محقق، نویسنده و متفکر اسلامی معاصر، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. او معتقد به وحدت ذاتی میان مسلمین بود و وحدت را ناشی از مصلحت نمی‌دانست. ✅ وی علوم دینی خویش را در حوزه‌های علمیه نجف، مشهد و قم نزد مراجع بزرگی چون سید حسین طباطبایی بروجردی، امام سید روح‌الله خمینی و علامه طباطبائی آموخته بود. او از‌ علامه طباطبایی، اجازه اجتهاد و از آیت‌الله بروجردی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، و دو تن از علمای سوریه و مصر، اجازه روایت دارد. ✅ وی سرانجام در 28 دی ماه 1395ش، پس از عمری مجاهدت و خدمت، در 91 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش در حرم رضوی مدفون شد. رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خویش، آثار قلمی و تحقیقی وی را در شمار افتخارات علمی حوزه‌های علمیه شیعه دانست. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
استاد بصیرت حسن رحیم پور ازغدی
حسن رحیم‌پور ازغدی (زادهٔ ۱۳۴۲) سخنران، نظریه‌پرداز توطئه و ایدئولوگ محافظه‌کار اصولگرای ایرانی است. وی از سال ۱۳۸۲ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران است.[۳] حسن رحیم‌پور ازغدی زادهٔ۱۳۴۳ مشهد ملیتایرانیتحصیلاتدیپلم و تحصیلات حوزوی[۱][نیازمند منبع]مکتباسلام - شیعهمرتبه حوزویمجتهد[۱][نیازمند منبع]والدینحیدر رحیم‌پور ازغدی (پدر)، فاطمه فکور یحیایی (مادر)[۲]وبگاه وبگاه رسمی او از نسل جدید سخنرانان اصولگرا به‌شمار می‌رود که سعی دارد تا نظام و سیاست‌های آن را تئوریزه کند و توجیه ایدئولوژیک شیعی برای آن ارائه کند.[۴] رحیم‌پور ازغدی همچنین به عنوان یکی از مدافعان برجسته «روحانیت حاکم» و گفتمان «شیعی حکومتی» در ایران تلقی می‌شود، قرائتی سیاسی از اسلام که قصد دارد حوزه‌های علمیه را دستکاری و کنترل کند، برخلاف ارتدکس سنتی شیعه که طرفدار استقلال از دولت است.[۵] علی میرسپاسی، استاد کالج هنر و علم دانشگاه نیویورک، رحیم‌پور ازغدی را «یکی از ایدئولوگ‌های تندرو کنونی جمهوری اسلامی ایران» توصیف می‌کند.[۶] به گفتهٔ مهدی خلجی، رحیم‌پور در مسائل اجتماعی به علی خامنه‌ای مشاوره می‌دهد.[۷] از آنجایی که وی هیچ اثر آکادمیک منتشر نکرده‌است، اعتبار وی مورد تردید منتقدان قرار گرفته‌است که وی در پاسخ به این سؤال پاسخ داده‌است: «من فوق‌دکترای کتابخوانی دارم».[۳] او در سال ۲۰۱۲ مدعی شد که کشورهای غربی نگران او هستند و تیم مشترکی از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌خواهند او را ترور کنند.[۳] از نظر سیاسی، رحیم‌پور ازغدی محافظه‌کار است و از حامیان محمود احمدی‌نژاد در دوران دولتش بود و او را «چریکی متعهد به جبهه مردم فقیر جهان» توصیف کرد که «مردمی‌ترین دولت تاریخ ایران» را رهبری کرد. او همچنین دشمن سرسخت اصلاح‌طلبان است و رؤسای جمهور محمد خاتمی و حسن روحانی را محکوم کرده‌است.[۳]
او از نسل جدید سخنرانان اصولگرا به‌شمار می‌رود که سعی دارد تا نظام و سیاست‌های آن را تئوریزه کند و توجیه ایدئولوژیک شیعی برای آن ارائه کند.[۴] رحیم‌پور ازغدی همچنین به عنوان یکی از مدافعان برجسته «روحانیت حاکم» و گفتمان «شیعی حکومتی» در ایران تلقی می‌شود، قرائتی سیاسی از اسلام که قصد دارد حوزه‌های علمیه را دستکاری و کنترل کند، برخلاف ارتدکس سنتی شیعه که طرفدار استقلال از دولت است.[۵] علی میرسپاسی، استاد کالج هنر و علم دانشگاه نیویورک، رحیم‌پور ازغدی را «یکی از ایدئولوگ‌های تندرو کنونی جمهوری اسلامی ایران» توصیف می‌کند.[۶] به گفتهٔ مهدی خلجی، رحیم‌پور در مسائل اجتماعی به علی خامنه‌ای مشاوره می‌دهد.[۷] از آنجایی که وی هیچ اثر آکادمیک منتشر نکرده‌است، اعتبار وی مورد تردید منتقدان قرار گرفته‌است که وی در پاسخ به این سؤال پاسخ داده‌است: «من فوق‌دکترای کتابخوانی دارم».[۳] او در سال ۲۰۱۲ مدعی شد که کشورهای غربی نگران او هستند و تیم مشترکی از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌خواهند او را ترور کنند.[۳] از نظر سیاسی، رحیم‌پور ازغدی محافظه‌کار است و از حامیان محمود احمدی‌نژاد در دوران دولتش بود و او را «چریکی متعهد به جبهه مردم فقیر جهان» توصیف کرد که «مردمی‌ترین دولت تاریخ ایران» را رهبری کرد. او همچنین دشمن سرسخت اصلاح‌طلبان است و رؤسای جمهور محمد خاتمی و حسن روحانی را محکوم کرده‌است.[۳] اوایل زندگی و حرفه ویرایش رحیم‌پور ازغدی متولد ۱۳۴۳[۴][۶] یا ۱۳۴۴ است[۳] و در حوزه علمیه قم تحصیل کرده‌است اما لباس روحانیت بر تن ندارد.[۳][۸][۹] او نشریه‌ای از مدرسه فیضیه به نام کتاب نقد را ویرایش کرد و در سال ۲۰۰۰ شماره‌ای ویژه با نگاه انتقادی به فمینیسم منتشر کرد.[۱۰] سید علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۲ وی را به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سال ۱۳۸۶ به عضویت شورای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منصوب کردند. رحیم‌پور ازغدی به‌طور مرتب سخنرانی‌های عمومی می‌کند که به صورت هفتگی از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شود.[۱۱] پخش سخنرانی‌ها و گردهمایی‌ها رحیم‌پور ازغدی در کنار سعید قاسمی، بیژن نوباوه، مجید مجیدی، ۲۰۰۹ سخنرانی‌ها و نشست‌ها و گردهمایی‌های رحیم‌پور ازغدی بیشتر اوقات با دانشجویان و نخبگان جامعه توسط شبکه یک، در برنامه‌ای به نام طرحی برای فردا که به‌طور هفتگی عصرهای جمعه حدود ساعت ۱۹ پخش می‌گردد، در تلویزیون به نمایش گذارده می‌شود.[۱۲] ارتباط با مؤسسه طرحی برای فردا طبق اعلان صریح صفحه نخست وبگاه رسمی رحیم‌پور ازغدی، مؤسسه طرحی برای فردا، مرکز نشر آراء و آثار وی است. تألیفات رحیم‌پور ازغدی توسط انتشارات همین نهاد، به نام انتشارات طرحی برای فردا چاپ می‌شوند. دستگیری تیم ترور وی در اوایل تیر ماه سال ۱۳۹۱ وبگاه خبری مشرق از دستگیری و بازداشت اعضای یک تیم تروریستی با هدف ترور حسن رحیم‌پور توسط مأمورین وزارت اطلاعات خبر داد.[۱۳][۱۴] خودش نیز این خبر را تأیید کرد و گفت: «آن‌ها در کردستان عراق اتاق فرمان تشکیل داده‌اند و در یکسال و نیم اخیر نیز این بار سوم است که خبر ترورم را به من داده‌اند.» وی همچنین دربارهٔ احتمال مرگ خود گفت: «بنده از تابستان ۵۷ و پیش از انقلاب تا سال‌های جنگ و پیش از هر عملیات حدود ۱۰ وصیت‌نامه نوشته‌ام لذا اگر خون ما در راه انقلاب ریخته شود باعث افتخار است.»[۱۵] مناظره‌ها وی با افرادی چون سعید حجاریان[۱۶] و صادق زیبا کلام[۱۷] مناظره داشته‌است. دیدگاه‌ دهه سازی برای عزاداری یکی از پرحاشیه‌ترین سخنان رحیم‌پور ازغدی را می‌توان دربارهٔ دهه سازی برای عزاداری و مداحی‌ها دانست. سخنان و نوع ادبیات رحیم‌پور در مورد مداحان و عزاداری طوری بود که سخنانی را که گفت به سخنانی علیه خودش تبدیل کرد راجع به احمدی‌نژاد وی طی یک سخنرانی در ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با حضور دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه گفت: امروز رهبری انقلاب حامی جنبش‌های آزادی‌بخش و در مقابل استکبار جهانی است، پس ایران به هر معنا خانه شماست. تکلیف احمدی‌نژاد هم روشن است، احمدی‌نژاد نیز بیشتر از آنکه یک دولتمرد باشد، با روحیه‌ای چریکی خود را متعهد به جبهه فقرای دنیا می‌داند، پس می‌توانید هر سال برای تفریح به خانه دوم خود بیایید. وی گفت: بنده زمان روحانی استعفا ندادم. من زمان احمدی‌نژاد استعفا دادم. بحث بنده، سیاسی و جناحی نبوده، من با آقای احمدی‌نژاد چند بار در شورا درگیر شدم. بعد هم آمدم بیرون استعفا دادم. بعد هم رهبری تشخیص دادند دوباره باید باشیم، ما به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم و الّا بنده به مکانیزم تصمیم‌گیری در شورا، موافقت‌ها و مخالفت‌ها و به بعضی از اعضای شورا انتقاد دارم.
خانواده به اعتقاد وی آرامش، عشق و مهربانی شاخصه‌های اصلی خانواده مسلمان است.رحیم‌پور اصل در اسلام را ازدواج تک همسری می‌داند وی تأکید می‌کند که اسلام مردان را به احترام و محبت نسبت به زنان سفارش کرده و دفاع از حریم و کرامت زن را امری مهم می‌داند راجع به هنر واکنش به سخنان حسن روحانی در مورد هنرمندان: وی در جلسه‌ای که با موضوع مفهوم یابی اسلامی در سینمای دینی که ۲۰ دی در سینما فلسطین برگزار شد، در واکنش به سخنان حسن روحانی که در جمع هنرمندان گفته بود: «تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست گفت: من معنی این جمله را نمی‌فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادته مساوی است؟ بعضی‌ها اصلاً به این چیزها فکر نمی‌کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند، دغدغه ریاست دارند. اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. می‌گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی‌شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم. یا این حرف بی معنا است یا شرک و توحید با هم مساوی هستند. یکی کردن اینها کاسبی است. طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته‌اند، یک دسته اهل اغوا هستند و یک دسته هستند که استثنا می‌شوند و دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم‌اند. آیا شعر دعبل و شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن اینها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبیا قرار دارد. سکولاریسم و حوزه‌های علمیه رحیم‌پور بر خلاف بسیاری که می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، معتقد است که ریشه سکولاریسم در حوزه است. صحبتهای او در تجمع طلاب در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ در مدرسه فیضیه واکنش بی‌سابقه‌ای در میان بخشی از بهانه جویان در حوزه برانگیخت. رحیم‌پور به گفته استاد مطهری تکیه کرده و گفته‌است که: اجتهاد تکرار حرف‌های مکرر نیست. جواب مسائل حل شده نیست اجتهاد یعنی جواب مسائل حل نشده. مسائل حل نشده را جواب بده، مسائل حل شده را که همه بلدند جواب بدهند. وی در این سخنرانی با بیان اینکه ریشه سکولاریسم در حوزه ودانشگاه هر دو وجود دارد. بهانه به دست برخی داد. از سوی دیگر محسن مجتهد شبستری در واکنش به این ماجرا رحیم‌پور ازغدی را فردی آگاه به مسائل اجتماعی و روز خواند و با بیان اینکه اشکالاتی به روحانیت و حوزه وارد است، تأکید کرد بهتر بود با ادبیاتی مناسب‌تر از سوی آقای رحیم پور مطرح شود.
کتاب‌شناسی آثار ازغدی حسین (ع) عقل سرخ علی (ع) و شهر بی آرمان[۳۶]مهدی (ع)، ده انقلاب در یک انقلاب محمد (ص)، پیامبری برای همیشه.«عقلانیت»، بحثی در مبانی جامعه‌شناسی عرف قدس فقه و تئوری دولت چهار گفتار پنج گفتار مدارا، نه از راه پلورالیسم گفتگوی انتقادی در " علوم اجتماعی " مقاله‌ها اجتهاد شهید نبرد تحجر و التقاط دین در حاشیه و دین در صحنه جهانی سازی پایان تاریخ و مهدویت خدا انسان مدرنیته هزار دستان فکر و کمیته هوشیاری بررسی دعوت انبیا به امر به معروف و نهی از منکر چرا دین و دنیا اصلاحات مذهبی تقابل اسلام و سکولاریزم نقد عقلانیت غربی تحلیلی از نتایج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تسامح یا واقفی گری ضدیت با ایدئولوژی افتخاری مشکوک برای لیبرال‌ها منابع
به نام خدا سلام بر همه پیروان قرآن وعترت علیهم السلام‌ کانال ⛳️سخن حق ⛳️ ویژه گرداوری ونشر احادیث اهل بیت ع در موضوعات مورد نیاز است.🔰 مقدمتان گلباران🌷🌷🌷 https://eitaa.com/joinchat/3507159047Cf5fbeb9a4f
🌹شهادت شهید حمیدرضا اسداللهی از شهدای مدافع حرم (1394 ش) ✍ شهید حمیدرضا اسداللهی (۱۳۶۳ تهران - ۱۳۹۴ حلب سوریه) دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود؛ او همچنین از فعالان و نخبگان حوزه بین الملل بود که ارتباط مؤثر و مستمری با نیروهای جهادی دیگر کشورها داشت. در بزرگداشت یاد و نام این شهید والامقام، مراسم‌هایی در کشورهای عراق و یمن و پاکستان برگزار شد. 🔹 او که فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در کشورهای مسلمان منطقه داشت، از بانیان کنگره لقاءالحسین (ع) بود. در مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید مدافع حرم، دوستان عرب زبان او از کشورهای عراق و لبنان نیز حضور داشتند؛ همچنین خانواده شهید عماد مغنیه نیز در مراسم تشییع پیکر مطهر او، حضور داشتند. پیکر مطهر او پس از تشییع باشکوهی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
♻️ آیت الله حائری شیرازی آیت زهد و بصیرت. . ✍ محمدصادق(محی الدین) حائری شیرازی (۱۳۱۵-۱۳۹۶ش) از روحانیون فعال در انقلاب اسلامی ایران و از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم بود. ورود وی به مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی، مربوط به سال‌های پس از تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه است. و به همین دلیل چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شد. ✅ وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز دوره اول، دوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم شیراز حضور داشت و با شهادت سید عبدالحسین دستغیب از سوی امام خمینی(ره) به امامت جمعه شیراز منصوب گردید. و به مدت ۲۷ سال عهده دار این منصب بود. آیت الله بروجردی، سید محمد داماد و امام خمینی از اساتید وی در حوزه علمیه قم بوده‌اند. ✅ او در مجلس خبرگان پس از رحلت حضرت امام به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری سخنرانی کرد ✅او اولین فقیهی بود که برای پیشگیری از ربا خواری بانک ها طرح عملی ارائه داد. والغای پول اعتباری ومعیار قرار دادن طلا ونقره یعنی پول حقیقی را لاز م شمرد . وی در ۲۹ آذر ۱۳۹۶ش، در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه س دفن شد. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
✴️ ستارگان شوشتر شيخ "مرتضي انصاري" فقيه و مرجع اعلي در نجف(1281 ق) ✍ شيخ مرتضي انصاري شوشتري دزفولي، يكي از پرآوازه‏ ترين مراجع عالي‏قدر تقليد در سده‏ هاي اخير و يكي از چهره‏ هاي علمي و فقهي قرون متأخّر به شمار مي‏ رود. او در روز عيد غدير 1214 ق در دزفول و از سلاله‏ ي جابربن عبداللَّه انصاري به دنيا آمد. ✅ وي در 18 سالگي راهي كربلا شد و به تحصيل علوم ديني پرداخت. سپس به نجف اشرف رفت واز محضر درس شيخ موسي كاشف الغطاء استفاده برد. ايشان همچنين دركاشان به حلقه‏ ي درس ملااحمد نراقي راه يافت و زانوي ادب زد. شيخ انصاري در 35 سالگي بار ديگر عازم نجف گرديد و به تدريس و تاليف پرداخت. ✅ صدها شاگرد و مجتهد از جمله ميرزاي شيرازي، شيخ جعفر شوشتري، ميرزاي رشتي، سيدحسين كوه كمره‏ اي، آخوند خراساني و... در محضر او پرورش يافتند. ✅ كتاب مكاسب و فرائد الاصول از جمله آثار مشهور اين استاد اعظم مي‏ باشند. سرانجام اين مرد علم و فضيلت در 67 سالگي به لقاي معبود شتافت و در جوار مرقد مطهر امام علي(ع) آرميد. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
نرم‌افزارها  نرم‌افزارهای ویندوزی  نرم‌افزارهای درحال عرضه    آثار اندیشمندان و بزرگان  اصول فقه  مجموعه آثار شیخ انصاری متن 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری متن 167 عنوان کتاب و رساله در 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری و منابع مرتبط با آن‌ها به زبان‌ عربی و فارسی تاریخ انتشار : 1399/6/12   بازدید : 10652 شناسنامه زبان واسط کاربری : فارسی قالب نرم افزار : معجم لفظی استاندارد تولیدکننده : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاریخ تولید : 1399/05/04 سیستم عامل : ويندوز وضعیت عرضه :  شماره شناسنامه اثر : 8-02202-074097 تاریخ صدور پروانه : 1399/03/1 درباره نرم افزار : مقدمه شیخ اعظم(شیخ مرتضی انصاری) بی‌شک احیاگر فقه و اصول در قرن سیزدهم است که الحق، تحولی شگرف در فقه و اصول ایجاد کرد. او همچون علامه حلی که با تحول بزرگش در فقه، فقهای قبل و بعد از خود را به قدماء و متأخرین تقسیم کرد، آغازی برای تحول در فقه مذهب جعفری بود و همۀ فقهای بعد از او به تناسب حال هر کدام، از شیخ، متأثر شده‌اند، البته در اصول نیز ایشان سرآمد هستند و در تحقيقات جديد اصول، آرای وی به عنوان محور و اصل آرای اعلام خمسه اصولی يعنی شيخ انصاری، آخوند خراسانی، ضياء‌الدين عراقی، نائينی و شيخ محمد حسين اصفهانی مورد بحث قرار می‌گيرد. و از اين روست که بيشتر فقهای بعد از شیخ، شرح یا حاشیه‌ای بر کتاب مکاسب نوشته‌اند و اصولیون مطالب خود را به عنوان شرح یا حاشیۀ کتاب رسائل، ارائه کرده‌اند. آشنایی با برنامه شیخ اعظم در فقه، گرچه به کتاب مکاسب مشهور هستند ولی در اکثر ابواب فقه از طهارت تا ارث تألیف فقهی دارند، و در اصول نیز به غیر از رسائل، دو کتاب مطارح الأنظار و الفوائد الأصولیة را تألیف نمودهاند. شیخ انصاری در کتب فقهی، متن کتب فقهای قبل از خود را شرح نموده‌اند لذا کتاب‌های شرائع محقق، قواعد و ارشاد علامه هم در این نرم‌افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخصوصا کتاب ارشاد الأذهان که عمده مجلدات تراث شیخ را شرح ارشاد تشکیل می‌دهد. ضرورت برنامه دو کتاب مکاسب و رسائل که از متون درسی حوزه‌های علمیه هستند و شروح و حواشی متعددی دارند قبل از اين، در نرم‌افزار جامع فقه، 35 شرح مکاسب و در نرم‌افزار جامع اصول، 25 شرح رسائل قرار گرفته بود با اين حال ضرورت داشت که جامعی از آثاری که شيخ انصاری خود تأليف کرده بود و يا آثار مرتبط با يکی از نوشته‌های شيخ، در نرم‌افزاری واحد، گردآوری گردد تا محققان و پژوهشگران بتوانند به راحتی در مورد آرا و شخصيت اين عالم بزرگ شيعی،  تحقيقات خود را سامان دهند. لذا به فضل الهی موفق شدیم مکاسب را با 41 شرح و رسائل را با 33 شرح، همراه با مجموعه‌ای از آثار شیخ اعظم در اين نرم‌افزار عرضه کنيم. مخاطبان طرح امید است این نرم‌افزار برای همه فقه‌پژوهان و اصول‌پژوهان به‌ویژه اصحاب رسائل و مکاسب مفید باشد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، سپاسگزار کلیه نویسندگان و ناشرانى است که اجازه استفاده از آثار خود را در این برنامه داده‌اند و نیز از کاربران محترم خواهشمند است تا با ارسال انتقادات سازنده و پیشنهادات تکمیلی خود، ما را در ارتقاى کمى و کیفى و زدودن کاستی‌ها و ضعف‌های این برنامه یاری نمایند. شخصیت‌شناس
نرم‌افزارها  برای شیخ انصاری نرم‌افزارهای ویندوزی نرم‌افزارهای درحال عرضه  آثار اندیشمندان و بزرگان   اصول فقه  مجموعه آثار شیخ انصاری متن 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری  متن 167 عنوان کتاب و رساله در 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری و منابع مرتبط با آن‌ها به زبان‌ عربی و فارسی تاریخ انتشار : 1399/6/12   بازدید : 10652 شناسنامه زبان واسط کاربری : فارسی قالب نرم افزار : معجم لفظی استاندارد تولیدکننده : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاریخ تولید : 1399/05/04 سیستم عامل : ويندوز وضعیت عرضه :  شماره شناسنامه اثر : 8-02202-074097 تاریخ صدور پروانه : 1399/03/1 درباره نرم افزار : مقدمه شیخ اعظم(شیخ مرتضی انصاری) بی‌شک احیاگر فقه و اصول در قرن سیزدهم است که الحق، تحولی شگرف در فقه و اصول ایجاد کرد. او همچون علامه حلی که با تحول بزرگش در فقه، فقهای قبل و بعد از خود را به قدماء و متأخرین تقسیم کرد، آغازی برای تحول در فقه مذهب جعفری بود و همۀ فقهای بعد از او به تناسب حال هر کدام، از شیخ، متأثر شده‌اند، البته در اصول نیز ایشان سرآمد هستند و در تحقيقات جديد اصول، آرای وی به عنوان محور و اصل آرای اعلام خمسه اصولی يعنی شيخ انصاری، آخوند خراسانی، ضياء‌الدين عراقی، نائينی و شيخ محمد حسين اصفهانی مورد بحث قرار می‌گيرد. و از اين روست که بيشتر فقهای بعد از شیخ، شرح یا حاشیه‌ای بر کتاب مکاسب نوشته‌اند و اصولیون مطالب خود را به عنوان شرح یا حاشیۀ کتاب رسائل، ارائه کرده‌اند. آشنایی با برنامه شیخ اعظم در فقه، گرچه به کتاب مکاسب مشهور هستند ولی در اکثر ابواب فقه از طهارت تا ارث تألیف فقهی دارند، و در اصول نیز به غیر از رسائل، دو کتاب مطارح الأنظار و الفوائد الأصولیة را تألیف نمودهاند. شیخ انصاری در کتب فقهی، متن کتب فقهای قبل از خود را شرح نموده‌اند لذا کتاب‌های شرائع محقق، قواعد و ارشاد علامه هم در این نرم‌افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخصوصا کتاب ارشاد الأذهان که عمده مجلدات تراث شیخ را شرح ارشاد تشکیل می‌دهد. ضرورت برنامه دو کتاب مکاسب و رسائل که از متون درسی حوزه‌های علمیه هستند و شروح و حواشی متعددی دارند قبل از اين، در نرم‌افزار جامع فقه، 35 شرح مکاسب و در نرم‌افزار جامع اصول، 25 شرح رسائل قرار گرفته بود با اين حال ضرورت داشت که جامعی از آثاری که شيخ انصاری خود تأليف کرده بود و يا آثار مرتبط با يکی از نوشته‌های شيخ، در نرم‌افزاری واحد، گردآوری گردد تا محققان و پژوهشگران بتوانند به راحتی در مورد آرا و شخصيت اين عالم بزرگ شيعی،  تحقيقات خود را سامان دهند. لذا به فضل الهی موفق شدیم مکاسب را با 41 شرح و رسائل را با 33 شرح، همراه با مجموعه‌ای از آثار شیخ اعظم در اين نرم‌افزار عرضه کنيم. مخاطبان طرح امید است این نرم‌افزار برای همه فقه‌پژوهان و اصول‌پژوهان به‌ویژه اصحاب رسائل و مکاسب مفید باشد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، سپاسگزار کلیه نویسندگان و ناشرانى است که اجازه استفاده از آثار خود را در این برنامه داده‌اند و نیز از کاربران محترم خواهشمند است تا با ارسال انتقادات سازنده و پیشنهادات تکمیلی خود، ما را در ارتقاى کمى و کیفى و زدودن کاستی‌ها و ضعف‌های این برنامه یاری نمایند. شخصیت‌شناسی:• شخصیت‌شناسی شیخ انصاری  (مطالعه) محتوا : • متن 167 عنوان کتاب و رساله در 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری و منابع مرتبط با آن‌ها به زبان‌ عربی و فارسی • ارائه آثار مرتبط با شیخ انصاری با بیش از 30 شرح و حاشیه بر «مکاسب» و افزون‌ بر 20 شرح و حاشیه بر «رسائل» امکانات و قابلیت ها : • برقراری ارتباط بین متن، شرح و ترجمه و پیوند آن‌ها با یکدیگر • قابلیت دسته‌بندی کتاب‌ها به بخش‌هایی مانند: پدیدآور، زبان و کتاب‌های مورد علاقه • بهره‌مندی از موتور جست‌وجوی پیشرفته نور، با قابلیت‌های: اولویت‌دهی پیشرفته به پاسخ‌ها؛ امکان پالایش نتایج جست‌وجو بر اساس: کتاب، پدیدآور و زبان؛ انعطاف در برابر پیشوند و پسوند کلمات؛ امکان محدودکردن جست‌وجو به: آیات، روایات و اشعار موجود در متون • امكان انتخاب دامنه براى نمايش منابع انتخابى و دسترسى به فهرست درختى و گزينشى كتاب‌ها جهت سهولت در پژوهش • دسترسی به ابزار پژوه‌نگار جهت یادداشت‌برداری از کتب برنامه و ساماندهی آن‌ها • امکان به‌روزرسانی برنامه از طریق اینترنت و ارسال نظر توسط کاربر