درس امشب ماآموزش مقام بیات بود
مقام بیات ازدوجنس بیات ونهاوندمتصل تشکیل میشود
3/4.3/4.1.1.1/2.1.1میباشد
درموسیقی سنتی به مقام بیات آوازابوعطاگفته میشود
درس امشب ماآموزش مقام حسینی میباشد
مقام حسینی ازدوجنس بیات منفصل تشکیل میشود
3/4.3/4.1.1.3/4.3/4.1
بین نتهای 4و5یک پرده کامل میباشدبنابراین بیات راست متصل میباشددرموسیقی سنتی گوشه غزال گفته میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش تجویدتخصصی
حرف صاد
صادساکن قبل ازدال.بایداطباق واستعلای آن آشکارشود.درغیراینصورت به زا تبدیل میشود(اَصدَقُ نساء87)
(یُصدِرَ قصص23)
البته درقرائت حمزه اگربعدازصادساکن دال بیایداشمام به زامیشود
صادساکن قبل ازطا
دراینجااطباق واستعلای آن اشکارشودوالابازهم به زاتبدیل میشود(اصطفی بقره132)
(یصطفی حج75)ومانندآن
صادساکن قبل ازتا
دراینصورت اگرصفات مذکوررعایت نشودبه سین تبدیل میشودچون سین ازصادبه تاءتزدیکتراست(حَرَصتَ یوسف103)
(حّرّصتُم نساء129)وماننداینها
🖌 مرحله سوم آموزش مقام بیات (آموزش #جنس_بیات)
- نت اصلی جنس بیات، درجه 4 بیات است (که در شکل با علامت ستاره مشخص شده است)
سلام
هنگام واردشدن ازسوره ای به سوره دیگرگفتن بسم الله محل اختلاف است
ازچهارقراء کوفی
عاصم وکسایی برای وصل بین دوسوره آن راخوانده اند
ولی حمزه کوفی وخَلَف برای بیان حرکت اعراب یابنای کلمه آخرسوره؛وبیان آنچه دراول سوره بعدی است.آخرسوره رابدون بسم الله به اول سوره بعدی وصل کرده اند
سلام
درحضوراساتیدی ماننداستادهادی زاده.استادامامی
استادپیرحیاتی واستادنظامی ومدیرمحترم گروه استادزارع
صحبت من درعلم اختلاف قرائت زیره به کرمان بردن ویاکشمش به کاشمرآوردن است
مطالبی که جناب استادزارع فرمودندواحادیث برای شروع سوره میباشدکه دراین اختلافی نیست
ولی درخواندن بسم الله بین دوسوره اختلاف است
حمزه کوفی وخلف بخاطرحرکت اعراب یابنای کلمه آخرسوره.وبیان آنچه دراول سوره بعدی است مانند
همزه قطع یا وصل
ادغام واظهاروغیره آخرسوره رابدون بسم الله به اول سوره بعدوصل کردند
تجویدجامع.مفرده دوم
ابراهیم پورفرزیب
به نقل از.ارشادات الجلیه
ص۲۱
بنابراین استادحسینی اشتباه نخواندند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش نغمه حجاز باصدای اساتید:
شحات محمدانور
محمد اللیثی
#راغب_مصطفی_غلوش
کامل یوسف
حصان
توضیح.دراین فایل آمده نغمه حجاز.چیزی به نام نغمه حجازنداریم که همه رانوشته نغمه باوجوداینکه ملودی های بکاررفته درتلاوت هرکدام باهم متفاوت میباشد
تحلیل وتصحیح این فایل درنوشتارزیر
شحات...مقام حجازکارکه ازدوجنس حجازمنفصل تشکیل میشود
الیثی...مقام زنجران که ازدوجنس حجاز.راست متصل تشکیل(البته اگربخواهیم حجازبیات منفصل بحساب آوریم خودمقام حجازمیباشدواین بامقام زنکوله که ازدوجنس حجاز.عجم میباشدمتفاوت است
غلوش...مقام حجازکه ازدوجنس حجاز..بیات منفصل تشکیل
کامل یوسف...ترکیب دوثلاثی حجازوراست وعدم اجرای نت چهارم حجازیعنی5نت
حصان...عقدحجازیعنی اجرای5نت پی درپی درحجاز
دراین فایل نوشته نغمه حجازکه اشتباه میباشد
نغمه یعنی صدای موسیقایی که خالی ازکلام وحرف باشدچون درقرائت قرآن سازوجودنداردبنابراین نغمه وجودندارد
تحلیل توسط خادم قرآن سیدحسین سیدی
هدایت شده از کانال هنرتلاوت قرآن
عبدالباسط - حشر 21-آخر(1).mp3
4.95M
تحلیل موسیقایی تلاوت استادعبدالباسط
بسم الله جنس بیات
نفس اول ترکیب دو تتراکورد صبا.لوانزالنا
دوم ترکیب دوتریکوردصباوحجاز..وتلک الامثال
سوم.مقام حجازکارلوانزالنا..الله
چهارم.ترکیب تریکورحجازوتتراکوردبیات
پنجم .مقام حجاز.هوالله لذی..رحیم
ششم.مقام حجازکارعدم اجرای نت ۸.هوالله الذی..متکبر
هفتم.تتراکوربیات.سبحالله.یشرکون
هشتم.مدلاسیون تریکوردهای. حجاز.بیات.صبا.هوالله الذی.یشرکون
نهم.تریکوردبیات.هوالله الخالق.حسنی
دهم.تریکوربیات.یسبح .حکیم
تحلیل توسط خادم قرآن سیدحسین سیدی