eitaa logo
سید مسعود خسروی
211 دنبال‌کننده
30 عکس
47 ویدیو
6 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️مگر دفاع از امام واجب نیست آیا نیاز به اذن دارد؟ چرا تمام شهدای کربلا برای رفتن به میدان اذن میگرفتند؟ چرا وقتی امام مانع میشد التماس میکردن و خود به میدان نمیزدند؟
🔸️شیعیان میگویند ممکن نیست پیامبر امت را بدون تعیین جانشین رها کند آیا امام زمان ما را در دوران غیبت رها کرد یا جانشینی مشخص کردند؟ اگر جواب مثبت است آن جانشین کیست؟
🔸️آن جانشین امام زمان در عصر غیبت اسلام را سیاسی-اجتماعی تفسیر میکند یا قائل به جدایی دین از سیاست است و اسلام را فردی میداند؟ اگر قایل به جدایی دین از سیاست است با افرادی که دین را سیاسی تفسیر میکند چه برخوردی دارد؟ با چه روشی میخواهد با آنها مقابله کند؟ آیا اگر آنها کوتاه نیایند عمل آنها را بدعت میداند و با آنها مبارزه میکند؟ آیا مبارزه با آنها عمل سیاسی-اجتماعی محسوب میشود؟
زیاد بن نذر فرمانده پیش قراولان سپاه امیرالمومنین در جنگ صفین بود شریح بن هانی بزرگ طائفه ی خود بود که همراه لشگر زیادبن نذر حرکت میکرد در طول مسیر با هم اختلاف کردند، شریح و قبیله ی او منزلگاه خود را از لشگر زیاد جدا کردند... اختلاف=شکست جنگ صفین
🔸️مسجد تراز: کتاب کافی إِنَّمَا نُصِبَتِ اَلْمَسَاجِدُ لِلْقُرْآنِ مساجد تنها براى قرآن، ساخته شده‌اند. -اگر سالها مسجد یا هیئتی رفتی و قرآن یاد نگرفتی مسجدوهیئتت رو عوض کن
🔸️مسجد ضرار التوبة وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﻭ [ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﻭﺭﻭﻳﻲ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ، ﻣﺴﺠﺪﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺳﻴﺐ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺍﻓﻜﻨﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻛﻤﻴﻦ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ [ ﮔﺮﺩﺁﻣﺪﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺟﻨﮕﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺰ ﺧﻮﺑﻲ [ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ]ﻗﺼﺪﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ .(١٠٧) ویژگی ها: ضرر کفر تفرقه محل اجتماع دشمنان خدا و رسول
🔸️تفرقه: امیرالمومنین در جنگ صفین فرمودند إِنَّكُمْ لَعَلَى حَقٍّ وَ إِنَّهُمْ لَعَلَى بَاطِلٍ فَلاَ يَكُونَنَّ اَلْقَوْمُ عَلَى بَاطِلِهِمْ اِجْتَمَعُوا عَلَيْهِ وَ تَفَرَّقُونَ عَنْ حَقِّكُمْ حَتَّى يَغْلِبَ بَاطِلُهُمْ حَقَّكُمْ شما برحق وآنها برباطلند نکند آنها بر باطل اجتماع داشته و شما در حق اختلاف و تفرقه داشته باشید اگر اینطور شود باطل آنها بر حق شما غلبه میکند
🔸️تحجر یا اباحه گری مشکل سپاه امیرالمومنین متحجرین و خوارج بودن اما مشکل زمانه ی امام حسین اباحه گری بود مکه و مدینه پر شد از رقاصه به مرور بیشتر فقهای مکتب خلفا خود اهل غنا و طرب شدند اگر کسی با متظاهرین به منکر برخورد میکرد متهم بود به تحجر شاید روش ناهیان از منکر غلط بوده باشد اما شخص اباحه گر که آنها را به تحجر متهم میکند خود مبتلا به دو انحراف شده یکی اباحه گری و دیگر تحجر در درک غیرت دینی فرد منتقد فرد اباحه گری که در عصر ما دیگران را به تحجر متهم میکند خود هم متحجر است و هم اباحه گر اگر تحجر نداشت به دیگران برچسب نمیزد برادران دینی خود را تحقیر نمیکرد چه خوب گفت پروین اعتصامی سیر، یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چقدر بد بوئی
امیرالمومنین مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ اِنْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ . هرکس هنگام یاری ولی خدا در خواب باشد با لگد دشمن بیدار خواهد شد
🔸️کتاب خصال شیخ صدوق صَافِحْ عَدُوَّكَ وَ إِنْ كَرِهَ فَإِنَّهُ مِمَّا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عِبَادَهُ يَقُولُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدٰاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ `وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاَّ اَلَّذِينَ صَبَرُوا وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاّٰ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ . چون با برادرانتان ديدار نماييد، مصافحه كنيد،و خوشرويى نشان دهيد،از يك ديگر كه جدا مى‌شويد گناهى برايتان باقى نمى‌ماند.حتى با دشمنت مصافحه كن گر چه او نخواهد،زيرا مصافحه از كارهايى است كه خدا بندگانش را به آن دستور داده،و مى‌فرمايد: «اى رسول ما،تو آزار و بديهاى امّت را به وجه احسن پاسخ بده»
🔸️حدیث زیبایی از خصال شیخ صدوق امير المؤمنين عليه السّلام فرمود حكيمان در روزگاران گذشته ميگفتند كه رفت و آمد بدر خانه‌ها براى ده چيز شايسته است. اولش خانۀ خداى عز و جل است كه بايد براى اداى مناسك حج و قيام بحق الهى و بجاى آوردن فريضۀ دينى باشد. دوم در بارۀ پادشاهانى كه فرمانبرداريشان بفرمانبردارى خدا پيوند است و حقشان واجب و سودشان بزرگ و زيان‌شان سخت است. سوم در خانۀ دانشمندانى كه دانش دين و دنيا از آنان استفاده مى‌شود. چهارم در خانۀ اهل جود و بخشش كه اموال خود را براى نيكنامى و اميد پاداش در عالم آخرت بديگران ميدهند. پنجم در خانۀ كم‌خردانى كه در پيش آمدها نياز بآنان افتد و در نيازمنديها بآنان پناه برده شود. ششم در خانۀ اشرافى كه مرد مرا بآنان راه است تا از بخشش و مردانگى.و رفع نيازشان برخوردار شوند. هفتم در خانۀ آنان كه اميد ميرود كه رأى و مشورت آنان سودمند باشد و هوش آدمى را نيرومند نموده و ساز و برگ مورد نياز بدست آيد. هشتم در خانه برادران دينى تا پيوستى را كه با آنان واجب است انجام داده و حقى را كه از آنان لازم است ادا نمايد. نهم در خانۀ دشمنانى كه با مدارا نمودن ناراحتى‌هاى آنان آرامش يافته و با تدبير و مهربانى و ملاطفت و رفت و آمد دشمنى‌شان برطرف ميگردد. دهم در خانه كسانى كه همنشينى آنان سودمند بوده و ادب نيكو استفاده گردد و گفتگو با ايشان دلنشين باشد.
عمرو بن غَرَظة بن کعب از شهدای کربلا در لشگر ابی عبدالله بود برادرش علی بن غَرَظة در لشگر عمرسعد...
🔸️نامه ی ابی عبدالله به محمدحنفیه مَنْ لَحِقَ بِي اُسْتُشْهِدَ وَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنِّي لَمْ يَبْلُغِ اَلْفَتْحَ وَ اَلسَّلاَمُ . هر كس با من همراه شود شهيد خواهد شد و آنان كه به من ملحق نشوند فتح و گشايش به خود نخواهند ديد و السّلام
ملتی که از شهادت پروا کند پَر وا نمیکند...
سعدی! چو جورش می‌بری نزدیک او دیگر مرو ای بی‌بصر! من می‌روم؟ او می‌کشد قلاب را  
🔸️تعارض روایات اگر کتب روایی شیعه را ملاحظه کرده باشید درمیابید که تقریبا در تمام ابواب حدیث روایات باهم تعارض دارد برای نمونه به کتاب استبصار شیخ طوسی مراجعه بفرمایید اساسا روش کتاب مقایسه ی روایات متعارض در هر باب است حال جمع بندی این روایات کار مشکلی است که سالها تحصیل و تحقیق نیاز دارد واعلم مراجع شخصی است که قدرت فهم بالاتری در روایات و توان بالاتری در جمع بندی آنها دارد برای مثال روایتی میگوید خرید و فروش اشیاء نجس ممنوع است و روابت دیگری آن را جائز میداند یا روایتی ازدواج با دختر باکره را بدون اذن پدر صحیح و روایت دیگر آن را باطل میداند یا روایاتی ولایت وحکومت را از آن اهل بیت و حق آنها میداند و در روایاتی اهل بیت از پذیرش حکومت امتناع کرده اند و صدها مثال دیگر که اهل فن بی خبر از آن نیستند فهم و جمع بندی روایات کار تخصصی و اجتهادی است از دوستانی که در این زمینه تخصص ندارند عاجزانه درخواست میکنم در این زمینه ورود نکنند یا کسب اطلاع کنند برخی کانال ها روایتی در مورد صحت ازدواج دختر بچه ی باکره بدون اذن پدر منتشر کرده اند بهتر است نظر مراجع را در این باب منتشر میکردند نه یک روایت از صدها روایاتی که در این باب وجود دارد
فیلم کوتاه نوشابه مشکی حتما ببینید خیلی جالبه
🔸️تفاوت دیه و قیمت در فقه در مواردی که شخصی به دیگری خسارت میزند باید دیه دهد و در مواردی قیمت آن را باید بپردازد مثلا اگر به ماشین شخصی خسارت وارد شود قیمت آن محاسبه میشود و پرداخت میکند اما مواردی باید دیه داده شود مثل دیه ی اعضاء بدن یا دیه ی نفس انسان و ... دیه در مواردی است که صرفاً مبلغی برای کمتر شدن خسارت وارده داده میشود نه تمام خسارت چون آنچه که دیه در مقابل آن داده میشود قابل ارزش گذاری نیست و ارزش والایی دارد یا بالعکس (این قسمت نیاز به توضیح مفصل دارد) مثلا اگر یک انسان معمولی و یک متخصص قلب یا مغز که در دنیا بی نظیر است درحادثه ای فوت کنند دیه هر دو مساوی است و این برای ارزش گذاری افراد و مقدارتخصص آنها یا مقدار تقوای آنها نیست اساسا انسانیت قابل قیمت گذاری نیست...
الأحزاب مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ [ ﻭ ﺁﻥ ﺛﺒﺎﺕ ﻗﺪم ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﺎ ﻧﺜﺎﺭ ﺟﺎﻥ ﺑﻮﺩ ] ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺮﻑ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻳﻞ ﺷﺪﻧﺪ ] ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ] ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ [ ﺩﺭ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ]ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ،(٢٣)
مولای ما امیرالمومنین پس از غارت شهر انبار توسط طاغوتیان اموی در مذمت کوفیان و سستی آنان فرمودند: هرکسی جهادرا ترک کند خدا لباس ذلت به او می پوشاند به خدا قسم که هرکسی در سرزمین خود مورد حمله قرار گیرد، خوار خواهد شد (عقر دارهم الا ذلوا) تلخی شهادت مجاهد بزرگ جناب هنیه با وقوع آن در پایتخت ایران دوچندان گردید. ملت مقاوم ایران اسلامی با هدایت حسینی قائد سرافرازش اجازه نخواهد داد تهران زمین جنگ باشد. ما اهل جهادیم ما ملت امام حسینیم ما خون خواه مظلومان عالم هستیم کانال شخصی حمیدرضا بیگدلو https://eitaa.com/hmrebigdello
🔸️چه کسی امام سجاد را غسل داد و کفن کرد روایتی داریم که امام به یکی از کنیزان وصیت کرد (اوصی ان تغسله ام ولد) این روایت با روایات زیادی تعارض دارد، که امام معصوم را جز امام معصوم غسل نمیدهد نکات علامه مجلسی و شیخ حر عاملی ذیل این روایت جالب و دقیق است علاوه بر ضعیف بودن روایت ،ممکن است از باب تقیه یا برای کمک بوده باشد
🔸️محبین خلیفه ی اول و دوم در رکاب امیرالمومنین نودونه درصد افرادی که در رکاب امیرالمومنین در جمل وصفین شهید شدند اعتقادشان به علی بن ابی طالب این بود که او خلیفه چهارم است قائل به امامت بلا فصل او نبودند قائل به امامت اثنی عشر نبودند قائل به عصمت ایشان نبودند محبین خلیفه ی اول و دوم بودند در رجال کشی آمده که چند هزار نفر با امیرالمومنین بیعت کردند که تا آخرین قطره ی خون پای کار حضرت ایستادگی میکنند در بین آنها ۵۰ شیعه اثنی عشری نبود امیرالمومنین بر آن شهیدان نماز خواند و برای آنها استغفار کرداگر چه قائل به امامت بلافصل ایشان نبودند
🔸️اسامه بن زید زید فرزند خوانده ی پیامبر بود مادر اسامه ام ایمن کنیز پیامبر و در حکم دایه پیامبر بود اسامه فرمانده لشگری بود که نزدیک رحلت پیامبر قرار بود از مدینه خارج شوند که عده ای از سپاه او تخلف کردند و مورد لعن پیامبر قرار گرفتند اسامه و پدر و مادرش در خانه ی پیامبر بزرگ شده بودند به قول خودمان غلام خانه زاد بودند اما پس از رحلت پیامبر در کنار امیرالمومنین قرار نگرفت و در جنگها شرکت نکرد با امیرالمومنین بیعت نکرد اما وقتی رحلت کرد امام حسن یا به نقلی امام حسین او را کفن کرد و بر او نماز خواند
🔸️جمع بین روایاتی که میگوید بر مخالف دعا نکنید و سیره ی ائمه کار مشکلی است و جز از فقه توانمند بر نمی آید مبتدی در فقه برای حل تعارض عجله نکند...
بسوزد آن همه مسجد، بمیرد آن اسلام که آفتاب درآورد از کلیسا سر