eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
691 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 برکات مسلمانی واقعی در سایه قرآن مجید و عترت علیهم‌السلام 🔹 جمله کوتاهی از مرحوم آیت الله بهجت دیدم که حاصلش این بود که؛ تا در این زمان برکات حضرت مولا حضرت مهدی علیه‌السلام به انسان نرسد- که حجت خدا بر همه‌ی خلق و زمین و آسمان است و به برکات او در امنیت و گردش و سلامتی هستیم- هیچ سعادتی نصیب انسان نمی‌شود. این جمله برگرفته از این دعایی است که در آخر مفاتیح الجنان نقل شده که بعد از یکی دو سطری که ابتدا شروع می‌شود به این مطلب می‌رسد که؛ "عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينی"؛ خدایا من از این مسئله که تو حجت داری خارج شده‌ام، فارغ شده‌ام و آنگاه تحقیق کرده‌ام به گونه‌ای که مسلَّم است پیش من، منتهی باید او را بشناسم تا این‌که از راه شناخت او دستم به حبل متین و ریسمان آویخته از سوی تو به سوی خلقت استفاده کنم؛ "وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا"؛ (آل عمران: ۱۰۳). معنای قرآن ناطق همین است. 💠 حبل خداوند یکی قرآن است و یکی هم قرآن ناطق است که در حدیث متواتر و مشهور ثقلین هم بیان شده. 🔺 خوب افرادی که این شناخت را خداوند به آن‌ها داده هیچ‌وقت آرام نمی‌نشینند؛ همیشه در پی نجات خانواده خودشان و سپس دیگران هستند. بعضی از بزرگان ما که دستشان به این حبل متین از جانب خدا رسیده بود زندگی‌شان وقف این کار شده بود. همین مرحوم "آشیخ عباس محدث قمی" هر کس او را دیده این‌طور می‌گوید که مثلاً اگر اتوبوس در بین راه رفتن یا برگشتن- مثلاً از مشهد مقدس- یکی دو ساعت یک جا توقف می‌کرد، ایشان وسائل نوشتار دم دستش بود. این‌ها را می‌گرفت و یک گوشه می‌نشست و مشغول نوشتن می‌شد. یعنی نمی‌گذاشت که حتی یک ثانیه وقت از دستش خارج شود. این علامت مسلمانیِ واقعی است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز شهادت مرحوم آیت الله سید حسن مدرس؛ ۱۰ آذر ۱۳۱۸ ش) 🔺 خطر اصحاب نفاق و منافقین 🔹 ... این آیات ببینید چه می‌گوید: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱) أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ (۱۲) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَآ آمَنَ النَّاسُ قَالُوٓا أَنُؤْمِنُ كَمَآ آمَنَ السُّفَهَآءُ ألَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ (بقره :۱۳)؛ معلوم است که این‌ها نمی‌فهمند و تاریک‌اند و روشن نیستند. «أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ (۱۳) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوٓا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ (۱۴)؛ یک شیاطینی دارند این‌ها؛ در اسلام، گروه شیطانی ما داشتیم، ولی پیامبر که رحلت می‌کند مثل این‌که نعوذ بالله این شیطنت‌ها و این چیزها برای دوره‌ی ایشان بوده، که بعد دیگر به طور کلی خبری ازش نیست!. «وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوٓا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۱۵) أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (۱۶)؛ چند مثال بعد می‌آید برای‌شان و شرح داده می‌شود. و این آیات علاوه بر این‌که تفسیر این‌ها و مصداق پیدا کردن این‌ها و فکر کردن درباره‌ی این‌ها [ بعد از رحلت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله] تعطیل شد، بعدها هم در دوره‌های بعد، همین بلا سر مسلمین آمد، یعنی مثلاً در دوره‌ی که گفتند ما می‌خواهیم به حساب، یک ستمگری را شرش را از سر امت اسلامی و ایرانی کنار بزنیم به نام قاجاریه و این‌ها، خب گفتند: می‌خواهید چی‌کار کنید؟ گفتند: می‌خواهیم مشروطه مشروعه درست کنیم، ولی چیزی درست شد ازش که در خود مجلس مشروطه‌ای که جلوگیر سلطان جائر قاجاریه قرار بود، بیاید و حکومت را به دست بگیرد، سیلی به صورت زدند! مدرسی که آن‌جور مقامات داشت در زهد و تقوی و علم و هنر و ‌سادگی و مردانگی و قاطعیت و این فضائل در وجود ایشان جمع شده بود، آن هم علناً نه ناپیدا، علناً!. شما می‌توانید تاریخش یا فیلمش یا این‌ها را ببینید که بله سیلی به گوش ایشان زدند. همین‌ها که انتخاب شده بودند برای نجات دادن ملت!. پس معلوم می‌شود که مسئله گروه سوم مردم [یعنی منافقین] شوخی‌بردار نیست. ۸۹/۹/۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
انا لله و انا الیه راجعون حکیم متأله و فیلسوف سترگ و عالم ربانی، جامع معقول و منقول، حضرت آیت الله سید رضی شیرازی به ملکوت اعلی پیوست. رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات @seyedololama
سیدالعلماء
انا لله و انا الیه راجعون حکیم متأله و فیلسوف سترگ و عالم ربانی، جامع معقول و منقول، حضرت آیت ال
🔺 مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی نمونه‌ای ممتاز از طلاب واقعی 🔹 مرحوم امام توبه را در حدیث هفدهم [کتاب اربعین حدیث] آورده. باید انسان قبلاً خودساخته شده باشد تا اراده‌ی توبه داشته باشد وگرنه همه می‌گویند ما اراده توبه داریم!. این بی‌خودی است. توبه یعنی [انسان] چنان آگاهی پیدا کرده، چنان از خواب غفلت بیدار شده که می‌خواهد با خداوند قرارداد ترک مخالفت ببندد. خوشا به حال چنین کسی؛ این است که چنین ثواب‌هایی برایش ذکر شده. این را چه کسی می‌فهمد؟ کسی مثل صاحب این کتاب‌ها و لذا ما باید این کتاب‌ها را مطالعه کنیم و به منبر برویم و صحبت کنیم و جلسه بگیریم یا اساتیدی داشته باشیم. اگر نداشتیم مسافرت کنیم. من به خودم بگویم من که می‌خواهم طلبه باشم، این‌جا استاد پیدا نمی‌شود [شهر دیگر بروم] آقای آسید رضی شیرازی و بعضی دیگر می‌گفتند: در اثر نبودن استاد فلسفه در تهران، به قزوین [در محضر آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی] می‌رفتند و درس می‌خواندند و بر می‌گشتند به جای دیگر. ۹۳٫۶٫۱۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 به مناسبت سال روز تصویب قانون اساسی ✅ وقتی حکومتی تشکیل شد و بنای آن براساس چند چیز از قبیل ایمان به خدا، به پیامبر، وحی و کتاب الهی، ائمه اثنی عشر و قبر و قیامت و... شد [مفاد قانون دوم اساسی]، در این صورت جای بسی تعجب است که عده‌ای از روشنفکران فرهنگی و حتی وُکلای مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این مورد فعالیتی انجام ندهند! ✅ درحالی که اول اقدامشان باید این باشد که وقتی در قانون اساسی ذکر شد که بنا و اساس این جمهوری بر پایه ایمان به چند مسئله عقیدتی است، این ایمان چگونه باید تحصیل شود؟ چگونه باید از این عقاید دفاع شود؟ ✅ جای بسی تأسف است که هر چیزی در مملکت ما وزارتخانه دارد از قبیل بهداشت، مسکن، حج و زیارت، اقتصاد، ورزش و غیره اما در این مورد هیچ توجهی صورت نپذیرفته است. [یعنی چه ارگان یا وزارتخانه ای متکفّل اجرای قانون دوم اساسی است؟]. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
👌 رابطه خوف و امان 🔺 امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند: بهترین امان‌ها امان خداست و او در آخرت کسی را امان ندهد که در دنیا از او نترسیده باشد. ✅ از خدا بخواهیم که در دنیا از او مخافتی داشته باشیم که موجب ایمنی در روز قیامت باشد. ⬅️ معنای آیه "اِنَّ ربَّک لَبِالمِرصاد" در سوره والفجر هم همین است. یعنی بندگانی که خدا را حاضر و ناظر می‌دانند دلشان در تپش است که این خدایی که ما در محضرش هستیم با او و دستوراتش چه خواهیم کرد؟ با رضایتش، با ترک مخالفت او؟ ✅ پس باید در دنیا خوف داشت که در آخرت ایمنی داشت. ما باید از راه خوف معصیت خدا موفق بشویم، امان روز قیامت را به دست بیاوریم. این وظیفه‌ی ماست. ◀️ بنابراین وحشت و ترس از معصیت انسان را نجات می‌دهد. خطر در دنیا و آخرت دور ماست. نجات از آن، ترک گناه و معصیت و خوف در دل است. 📚 خوف در دل و ترک گناه هم جز با دانش اسلامی و فهمیدن معارف پیدا نمی‌شود. تا وقتی انسان خدا را دور از خود، دور از جهان فرض کند، هیچ‌وقت در دلش خوف پیدا نمی‌شود. با شنیدن که آدم خائف نمی‌شود بلکه با فهمیدن خوف پیدا می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ 🔺 اهمیت نعمت‌شماری ◀️ گام اول تشکر، شناخت نعمت است. اگر انسان نیّت کند که می‌خواهم رحمت‌های خدا نسبت به خودم را شمارش کنم و در دفتری بنویسم، این اولین قدمی است که به سوی انسانیت و به سوی تشکر از نعمت‌های خدا برداشته است؛ چون تا انسان نداند که دست رحمت الهی در وجود او چه کرده است، چگونه می‌تواند حال شکر را در درون خودش ایجاد کند؟ شکر یک حالت اختیاری نیست بلکه باید مقدماتش را فراهم کرد. مثلاً اگر به شما نوجوانان و جوانان بگویند که پدر و مادر بر شما حق زیادی دارند و در کلاس دینی‌تان هم درسش را بخوانید که پدر و مادر بر ما خیلی حق دارند و باید تلافی کرد، اما اگر افرادی اصلاً پدر و مادرشان را ندیده باشند - مثل کسانی که پدر و مادرشان شهید شده‌اند- هر چه در کلاس بخوانند که حق پدر و مادر زیاد است، وقتی زحمات آن‌ها را ندیده باشند چگونه در حال تشکر قرار می‌گیرند؟ و چگونه در دل‌شان آن عطوفت و عاطفه اولاد نسبت به والدینش تحریک می‌شود؟! چنین چیزی مشکل است. پس اول قدم تشکر ما بندگان نسبت به حق تعالی، این است که نعمت خدا را ببینیم، و بشناسیم که ما چه بودیم و چه شدیم و این جهان چه بوده و چه شده است... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه جمادی‌الاولی 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
‍ 💠 « إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»؛ ‏(فصلت:۳۰) 🌹 کسانی‌که در زندگی استقامت کنند؛ چه در اقتصاد، چه در پیشامدهای دیگر، و در مشکلاتِ زندگی حق‌خواهی و حق‌محوری را بر همه چیز مقدم بدارند در همین دنیا چشمشان روشن می‌شود! 🔹 « قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»؛ می‌گویند: ما خدا داریم و این‌که خدا داریم می‌شود امید دل و جان و عقل و روحشان، و وجودشان را تسخیر می‌کند؛ دیگر به دنیا اهمیت نمی‌دهند؛ این‌ها مقاوم می‌شوند. اگر در هر استانی یکی دو تا بانو مثل حضرت خدیجه سلام الله علیها پیدا شود و چنین فداکاری‌ای بکند که اموالش را در خدمت اسلام قرار بدهد، همین کافی است و دیگر مردم و زنان دیگر خجالت نمی‌کشند که مثلاً دستشان خالی از زینت باشد!. گوششان خالی از زینت باشد. لباسشان لباس پارسال باشد. هر سال لباس نو نداشته باشند. این برایشان دیگر ننگ نیست!. آن‌وقت وضع زندگی پایین می‌آید. من از خود روحانیت که خدمتشان بودم چیزها شنیده‌ام. 🌺 مرحوم آقای گلپایگانی می‌فرمود: ما زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری به درس ایشان می‌رفتیم. آن‌وقت در منزل یک جفت کفش داشتیم که با آن من به درس می‌رفتم و بر می‌گشتم و بعد از آن همسرم می‌پوشید و به آشپزخانه برای کار و تهیه غذا می‌رفت!. دو جفت کفش در خانه ما نبود!. این‌ها با این وضع سر کردند! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 مطالبی پیرامون شناخت "دانشجوی واقعی" به مناسبت روز دانشجو؛ (۱۶ آذر) 🔹 حضرت امیر علیه‌السلام در حدیث کمیل می‌فرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ»؛ دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آن‌جا، فکرش از آن‌جا، رفتارش هم از آن‌جاست. «وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ دانشجویی که فهمیده که عالم ربانی شدن، سعادت دنیا و آخرت است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ هدف دیگری ندارد که اگر همین غذا را آوردند موقع افطار در خوابگاهش دادند و فهمید که یادشان رفته به اتاق کناری بدهند، او به تنهایی نمی‌خورد یا آن غذا را قسمت می‌کند یا اصلاً خودش گرسنه می‌ماند. این دانشجو پی این عالم ربانی را می‌گیرد تا از این راه این باب این سعادت بر دلش گشوده بشود. «عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ نجات را برای کسی می‌گویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب می‌کند!. این گرگ درونی، این ناشایستی‌های اخلاقی که در ما - در بنده - هست از کودکی و متحجر و جامد شده و فرمانده وجود من شده، از این‌ها چطور نجات پیدا کنم؟! دانش را برای این می‌خواهم. حالا شما ببینید در نظر ما ، دانش، صنعت، هنر برای چیست و به نظر حضرت علی علیه‌السلام دانشجویی برای چیست؟! «مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی کسانی‌که در این دنیا به فکر این مسائل افتاده‌اند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض خطر و گودال سقوط می‌بینند، می‌خواهند نجات پیدا کنند با علم، با کتاب، با مطالعه، با کلاس و این‌ها. «وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ و عموم مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگس‌هایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفان‌اند که هیچ‌جا نمی‌توانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آن‌ها حکومت می‌کند و این طرف و آن طرفشان می‌برد!. آن‌وقت آن‌قدر این مسئله باریک و مهم است که مرحوم استاد شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه وقتی استاد خودش حاج میرزا علی آقای شیرازی را به عنوان عالم ربانی می‌گوید من شناختم، بعد از آن می‌گوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!؛ یعنی مقام دانشجو تا این‌جا بالا می‌آید. دانشجویی که در پی سعادت‌طلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش می‌باشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و این‌ها نجات‌بخش بشریت‌اند و ما می‌خواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان می‌فرماید: من هنوز خودم باور نکرده‌ام که دانشجوی این‌طوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم. آدم یک همسر می گیرد، یک‌مرتبه می‌بیند که اصلاً فکرش عوض شد، شغلش عوض شد، هَمَّش عوض شد، هدفش عوض شد؛ معلوم می‌شود این "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده! خیال می‌کرده که دانشجوست!. از اول کسی نبوده که دستش را بگیرد و از او دانشجو بسازد. آدم خیال می‌کند دانشجوست بعد تا یک پیش‌آمد می‌کند، یک کسبی پیش‌آمد می‌کند، برادرش می‌گوید: داداش بیا مترجم بشو، من می‌خواهم یک فلان تأسیسی را بکنم؛ می‌بیند که درآمد خوبی است. دیگر از فردا وقتش را کم می‌کند، تحصیلش را کم می‌کند و می‌رود آن‌طرف!. این اصلاً همان "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده ولی حالی‌اش نبوده، خیال می‌کرده این است، خیال می‌کرده این دانشجو است. آن‌قدر دانشِ بشر شناسی، انسان شناسی و جهان شناسی ارزش دارد و فوق هر الماس و هر طلا و هر جواهری است که هیچ‌چیز نمی‌تواند برای کسی که طالب او هست، جانشین آن بشود. هیچ‌چیزی نمی‌تواند خلاء او را پر کند که بگوید حالا دیگر من به آن خواسته‌ام رسیدم، و آن را رها کند. علامت این‌که انسان دانشجوست این است که هیچ‌چیز انسان را قانع نمی‌کند و هیچ‌چیز آدم را به خود مشغول نمی‌کند. اگر دید که هیچ‌چیز فرصت‌هایش را از دستش نمی‌گیرد، این دانشجو است. بنابراین بنده که از من گذشته، شما جوانان از خدا بخواهید که آن توفیق دانشجو بودن را ان‌شاءالله به شما لطف کند. و السلام علیکم و رحمة الله ۷۶/۸/۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
✳️ خدایا من نه طول عمر می خواهم از تو برای خودم، نه برای خانواده ام، نه وسعت رزق می خواهم برای خودم، نه برای خانواده ام، و نه برای مملکتم، همه این ها را خودت خواهی داد و می دهی و داده ای. ♻️ آنچه را که من آمده ام به این دنیا تا با خود ببرم آن حالت من است که تو را بشناسم و با الله اکبر روح من به سوی دستگاه خلقتی که برای من قرار داده ای بیاید. ❇️ تزوّدوا فَاِنّ خیرَ الزّاد التّقوی، و لا تموتُنّ اِلا و انتُم مسلمونَ؛ نکند بمیرید مگر بدون اسلام. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_5886555336923414548.mp3
990.8K
🎵قطعه صوتی🔻 🔹توصیه مرحوم علامه در شب های جمعه 🔸«وما خلقنا السماء و الأرض و ما بینهما باطلا ذلک ظن الذین کفروا...» 🔹معنای کفر در این آیه 🔸نسبت جزای الاهی با عمل انسان ✅ مرحوم آیة الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌷🌷🌷میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک باد نمونه‌ای از معرفت علیا مکرمه زینب کبری صلوات الله علیها 🔺 آیاتی که هر شب می‌خوانیم را باید ملتفتش بشویم و از خواب بیدار شویم: «و ما تسقط من ورقة الّا یعلمها»؛ هیچ برگی نیست که بدون این که مسبوق به یک نقشه و حسابی باشد، جا به جا شود. دیگر از این روشن‌تر نمی‌شود بیان کرد. 🔹 بنابراین یک سر درد، یک دندان درد و یک دل درد، یک خوشی و یک شادی، یک عروسی و یک طلاق، یک بیماری و یک داغ و یک تصادف، یک زیر قطار رفتن و یک زیر ماشین و موتور رفتن دیگه حساب نمی‌خواهد! فقط همین‌که بدانیم؛ «و ما تسقط من ورقة الّا یعلمها و لا حبة فی ظلمات الارض و لا رطب و لا یابس الّا فی کتاب مبین»؛ (انعام :۵۹) 🔻 دنیا هرج و مرج نیست!. ما کوچکیم، ما راه به جایی نبردیم، ما جاهلیم؛ فلذا هرچه می‌بینیم هرج و مرج می‌بینیم!. ولی هرج و مرجی در کار نیست! 🔻و لذا وقتی که ابن‌زیاد ملعون و یزید و این‌ها (لعنهم الله) سرزنش می‌کنند، خاندان رسالت پاسخ بسیار قاطعانه می‌دهند که: «ما رأینا الّا جمیلا!». اصلاً فکر ما کجاست و فکر شما کجاست؟! اصلاً ما با هم هیچ تناسبی نداریم. 🔸 مسئله این است که جهان در اختیار خداست. خب! ما هر روز داریم می خوانیم: «الحمدلله ربّ العالمین»؛ (حمد :۲) دیگه کسی هست که این را نخواند؟ "ربّ العالمین" یعنی چه؟ مربی و مدبّر و مدیر جهان یعنی خدا را ما ستایش می‌کنیم. این باقی نمی‌گذارد چیزی را، از یک سر موی گرفته تا یک کهکشان، فرقی نمی‌کند، همه‌اش در اختیار قدرت و قضای الهی است. ۸۰/۱/۲۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
‌📢 تذکری مهم در ابتدای صبح ☄ علما فرموده‌اند: هر روز صبح فرصتی بگذار که با خود شرط و شروط کنی و با خود بگویی که: ای نفس!! من امروز را به عنوان یک نعمت می‌خواهم از خدا بگیرم، نگذار که این نعمت به زحمت و نقمت من تبدیل شود. 🔺 آن وقت انسان با این تعهدی که کرده هرجا می‌رود؛ اداره، تجارت و ... در فکر این است که: من همراهم یک دشمنی هست که نمی‌گذارد به وظایفم در محضر خدای خودم عمل کنم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
⚫️ 🏴 ریشه‌ی مصائب در اسلام 🔹 حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان پیامبر (علیهم‌السلام)، این است که مردم اسلام را نفهمیدند و در پی اصلاح_قلب نبودند! الآن در دبستان ها و مدارس، مأمور می‌آید و بچه ها را معاینه می‌کند که کسی بیماری نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود. امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما مسلمان صوری هستیم و شاید گرفتار مرض نفاق باشیم!؛ ⚫️ این بزرگترین مصیبتی است که پس از رحلت رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در نماز های جماعت حضرت حاضر می‌شدند، امّا هنوز باور و ایمان کامل نداشتند و افکار جاهلی هنوز در دل‌هایشان باقی بود!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مسئله‌ی بسیار مهم امامت 🔹 امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد- مانند جناب خضر علیه‌السلام- مورد نیاز نبوت می‌شود و نبی باید با امامت همراه باشد تا چیزی که می‌فرماید، انجام آن شک و شبهه نداشته باشد. علما نظرات مختلف دارند، ولی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و از وحی دستور می‌گیرند و اجرا می‌کنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آن‌وقت تقیه می‌کنند و دستور می‌دهند که مردم هم تقیه کنند. امامت شأنش خیلی عالی است. باید با توسل به آن‌ها از پیش‌آمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آن‌ها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان می‌دانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا این‌که اگر چند نفر ادعا کردند که ما امام هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است. نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین عبادات است، خصوصاً در زمان ما که تربیت و پذیرشِ امامت از خانواده، کمتر شروع می‌شود. معمولاً در دبستان‌ها این مطالب هست؛ در کتب دبیرستان‌ها هست، اما گاهی شده که خود مدرس نیاز به تعلیم داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید تربیت_دینی اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد محبت و معرفت نسبت به ولی امر. در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم اسلام را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شهید شدند و نه کسی را به جهنم فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود محبت در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، عشق به امور مذهبی و دینی در دل ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت قلبی برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، احکام دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها فکر کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت علی (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به جنگ می‌رود، یا جسدش را از راه شهادت نشان می‌دهد یا از بین بردن دشمن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا نفاق یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، حضور ندارد؛ حضور عبادی و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیه‌السلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو امام_زمان خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از سلام و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما. و صلی الله علی محمد وآل محمد ۹۵.۹.۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama