eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
715 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بیاناتی پیرامون ضرورت اهتمام به تعلیم و تربیت اسلامی در تمام افراد اجتماع 🔹 ضرورت برنامه‌ریزی طبق اقسام سه‌گانه‌ی مردم در حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹ نهج البلاغه) 🔹 فرمایش شهید ثانی در کتاب منیة المرید پیرامون واجب بودن آموزش دین با استفاده از آیه‌ی: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا‌ قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ (تحریم :۶) ۹۴٫۳٫۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 فرمایشی از مرحوم آیت الله بهجت پیرامون اهمیت کسب علم دینی در خانواده به مناسبت سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی 🔹 چند نفری که ما خدمتشان رسیدیم- مانند مرحوم علامه و مرحوم آیت الله بهجت،- این‌ها واقعاً شاگرد مکتب زهرای مرضیه علیهاالسلام بودند و از دست ما گرفته شدند. حالا باید حوزه‌ها، معمّمین، دانشجویان، طلاب محترم تصمیم بگیرند که مکتب، مکتب تعلیمی و تربیتی باشد. مسجد جای تربیت باشد و این کار ممکن نیست مگر اینکه از خانواده‌ها شروع بشود. مسئولین دولتی، مجلس شورای اسلامی، مدیران و فرهنگیان و حوزه‌ها از منازل خود شروع کنند و هدف را استفاده از علوم و تربیت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بدهند که در نتیجه پیشوای بانوان و خانم‌ها، حضرت زهرا علیهاالسلام باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🎓 دانشمندان عصر ما به این مطلب رسیده‌اند که هر اختراع و هر جهش علمی و هر پیشرفتی، از یک الهام منشأ می‌گیرد و تشکیل می‌شود. انسان از خودش نمی‌تواند زایش به خودش بدهد. ♨️ شما ببینید این صندلی هیچ وقت به شکل دیگری در نمی‌آید. مگر بادی، طوفانی، تحرکی به او بخورد که تغییر وضع بدهد. ❌ هیچ چیزی از وضعی که دارد، نمی‌تواند تغییر کند مگر اینکه از خارج به او یک تحریکی بشود تا او تحرک پیدا بکند. ✳️ این است که الهامات، اختراعات می‌آورد، منتها مردم خودشان این مطلب را درک نمی‌کنند. وقتی بنشینند حساب کنند آن وقت متوجه می‌شوند. 🔴 می‌گویند نیوتن نشسته بود که یک سیبی از روی درخت بریده شد و افتاد. این متوجه شد که سیب هر طرفی ممکن است برود؛ راست، چپ، بالا، پایین. چطور شد که تنها زمین را اختیار کرد و به زمین آمد؟ به علتش فکر کرد و گفت: لابد زمین ما یک کشندگی دارد و یک جاذبه دارد که اشیائی که در نزدیکی او باشند و مانعی نداشته باشند را به خودش جذب می‌کند. ◀️ خب، این چه طوری شد که این فکر برای او آمد؟ خب این فکر را قبلا نداشت وقتی نداشت و برای او آمد حتماً یک مؤثری در این کار هست. ✅ این را انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) کشف کرده‌اند و به ما خبر می‌دهند که: هرچه دارید از خداست، حتی افکاری که برایتان پیدا می‌شود. آن وقت این افکار هم مثل سایر نعمت‌ها می‌تواند به سود تمام بشود، می‌تواند به زیان تمام بشود. دیگر خودتان قدرش را بدانید. اگر چیز خوبی است در راه اسراف کاری و اینها خرجش نکنید. در راه اتلاف نفوس و انفجارها و اینها از آن استفاده نکنید‼️ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بارگاه مَلِک 🔹 معمولاً انسان از کودکی که رو به رشد می‌رود هوای نفس مسلّط بر فکرش است؛ یعنی اگر به او بگویند فلان درس را بخوان، فلان عبادت را بکن، فلان کار را انتخاب بکن، فوری در ذهنش می‌آید که این دستور چه سودی برایم خواهد داشت؟ این‌ها همه رشته‌های آمیزی است که از کودکی در ما پیدا می‌شود. ما که در گاهواره بودیم نیاز به غذا یا آب یا شیر یا خواب داشتیم. این‌ها به وسیله‌ی پدر و مادرِ ما به ما می‌رسیده، گریه می‌کردیم، می‌آمدند ما را تر و خشک می‌کردند، غذا می‌دادند. این حالت توجه به اسباب است، توجه به مسبِّب الاسباب نیست. چون شعور، شعورِ کمی است، ضعیف است. خیلی جهان برای انسان انحصار و کوچکی دارد. به گفته سعدی: رئیس دهی با پسر در رهی گذشتند بر خیل شاهنشهی یک دهدار، یک کدخدا که در یک دهی فرماندهی می‌کرد، این با پسرش پیشامدی کرد از ده خارج شدند، بعد یک سپاه و لشکری و آمد و شدی دیدند و از آن طرف اسب سوارها، از این طرف فیل سوارها مثلاً. این پسر نگاه کرد دید پدرش خیلی در خودش رفت و دست و پایش را گم کرد. گفت که تو مگر همان نیستی که در ده این‌طور سروری داری و همه کس به فرمانت کمر بسته‌اند و... همه می‌گویند بله قربان و این‌ها. گفت پسر درست است ولی این‌ها در موقعی است که ما در ده باشیم، ولی این‌جا دیگر ده نیست! ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 مبارزه با دشمن درونی 🔹 حکيم سعدی در مسئله‌ی مبارزه با نفس اين چنين می‌فرماید: "تو با دشمن نفس هم خانه‌ای" 🔷 یعنی يک موجودی که اسمش نفس است و با تو در درونت همسايه است. "چه در بندِ پيکار بی‌گانه‌ای" 🔷 اين دشمنِ نفس یعنی شما در خانه‌ی دل، همسایه‌ی دشمن خودت هستی!؛ بنابراين چه کار داری که آیا بی‌گانه‌ای دشمن تو هستند يا نه! و با تو چه خواهند کرد؟! از همه جا واجب‌تر درون خودت است. "عنان باز پيچان نفس از حرام به مردی ز رستم گذشتند و سام" در داستان‌ها می‌خوانیم که در تاريخ يک رستم و سام و اسفندیاری بوده‌اند، اما اگر می‌خواهی مرد را بشناسی این‌ها را نخوان؛ زيرا مردان آن‌هایی هستند که نفسِ خود را از حرام جلوگيری و مهار می‌کنند و به جاهایی که نبايد دست بزنند دست درازی نمی‌کنند. "تو خود را چو کودک ادب کن به چوب" همان‌طور که وقتی می‌خواهی بچه‌ی خود يا ديگری را ادب کنی ناچاری که يک چوبی را در کنار خودت بگذاری، با خودت هم همين کارها را انجام بده. "به گرز گران مغز مردم مکوب" نبايد خيال کنی که اگر رستم شوی و يک گرزی داشته باشی و يا وزنه بردار شوی، می‌توانی آن را به سر دشمن بزنی، اين هنر نيست!. هنر تو اين است که مانند تربيت کودک، بچه‌ی درونت را که خودت هستی تربيت بکنی؛ یعنی جنبه‌ی عقلانی تو، جنبه‌ی نفسانی تو را تربيت بکند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 لزوم مجاهده در راه خدای متعال 🔹 انسان باید زحمت بکشد تا تاریکی‌هایی که در بچگی، به خاطر خانواده و دبستان و این‌ها برایش پیدا شده، آن‌ها را از خودش دور کند و بینش‌های اصیل انسانی را که زیرِ گرد و غبار از کار افتاده، برگرداند و زنده‌اش بکند؛ این زحمت همان مجاهده است. مجاهده این است که انسان مطلبی را که خوب فهمیده و با فکر درک کرده، در درونش به صورت ثابت و همیشگی درآورد تا هیچ‌گاه از آن غفلت نکند. اگر درس می‌خواند، اگر درس می‌گوید، ماشین سوار است، غذا می‌خورد، حرف می‌زند، در این مواقع نگذارد که آن مطلب از خاطرش دور شود و نگه‌داری‌اش کند. یک مقداری که این مجاهده را انجام داد؛ آن‌وقت او روشن می‌شود. یک دفعه، مثل چراغی که فتیله‌اش گیر کرده بود، حالا گیرش رفع می‌شود و بالا می‌آید. آن‌وقت آدم ﻫﻤﻪی این‌ها را به روشنی می‌بیند و ﻳﻚ بویی اﺯ "ما رأیتُ شیئاً الّا و قد رأیتُ الله [ قبله و بعده و معه]" می‌برد. آن‌وقت رمز خلقت خودش را هم می‌فهمد. می‌فهمد که یک موجود بسیار ارزشمندی است که قیمت دارد و او را برای مسائل همیشگی و ابدی و پایدار و جاویدان آفریده‌اند. این است که در تمام این مشکلات، دیگر استقامت پیدا می‌کند. چون دیگر چراغش روشن است و تاریکی ندارد. وقتی آدم چراغش روشن است، در غار و گردنه و درّه و همه‌جا، یک هدایتی همراهش است. یک بینشی همراهش است... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 اثرات تقوا و اهمیت صبر 🔹 آن‌کسانی‌که با برنامه‌های عبادی‌ای همچون روزه از حال کودکی خارج شوند، با تقوی می‌شوند، یعنی ملتفت می‌شوند که چه فکر بکنند، چه بیاندیشند، چگونه خود را بسازند، چگونه رفتار و کردار خانوادگی و شهروندی، هم‌وطنی، هم‌میهنی، تمدنی و این‌گونه کارهایشان را با تقوی درست کنند. یعنی با ملاحظه، با صلاح‌دید متقی یعنی پرهیزگار از ناشایست. مشکل‌ترین کار بشر رفعِ فکر ناشایست است که حاکم بر تمدنش است، حاکم بر زندگی و قوانینش است، بر حکومت‌هاست، بر مجالس شوراهاست. همه‌ی این‌ مشکلات را این مسائل درست می‌کند و هدایت خدا و راه و رسم زندگی را به انسان می‌آموزاند. و از رذائلی که کودکی در ما رسوب داده بی‌صبری است، نداشتن صبر است، که مثلاً چیزی که فوری مورد توجه من قرار گرفت، یالا باید بشود. به هر جوری شد، ولو با کتک‌کاری با مادر مهربان شده، با پدر شده، ولو شلوغ کردن در مملکت شده، به هم زدن امنیت شده؛ نداشتن صبر و تحمل، همه‌ی این کارها را می‌کند. هر چیزی که آدم به سود حیوانیتش یافت، دنبالش را بگیرد. به هرکجا کشید، کشید!. گاهی شده که سر یک مسائل ارثی، خانواده چاقوکشی کرده‌اند، قتل شده!. چرا؟ چون که نتوانسته‌اند تحمل کنند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ... ممکن‌ است‌ افرادی‌ که‌ به‌ محضر علمای‌ خراسان‌ مشرف‌ شده‌ و کمالاتی‌ از آن‌ سروران‌ دیده‌ باشند و نیز نقل‌ تشرف‌ بعضی‌ از آنان‌ را به‌ محضر امام‌ عصر ارواحنا له‌ الفداء را شنیده‌ باشند، باور نکنند که‌ ممکن‌ است‌ این‌ اعاظم‌ در این‌گونه‌ مسائل‌ دچار اشتباه‌ شده‌ باشند؛ ولی‌ باید بدانند که‌ طبق‌ روایت‌ اختلاف‌ جناب‌ ابن ابی عمیر با جناب‌ هشام، این‌ عوارض‌ بشریت‌ به‌ غیر معصوم‌ عارض‌ خواهد شد و شاهد این‌ عرض‌ داستانی‌ است‌ که‌ در همین‌ نزدیکی‌ها یعنی‌ در عصر قاجار واقع‌ شده: یکی‌ از علمای‌ فارغ‌ التحصیل‌ از نجف‌ اشرف‌ در بازگشت‌ به‌ ایران‌، در حوالی‌ تهران‌ به‌ شغل‌ روحانیت‌ و اقامه‌ی‌ جماعت‌ اشتغال‌ داشته‌ و بسیار مرد پاک‌دل‌ و صادقی‌ بوده‌ است. یک‌وقت‌ به‌ مناسبتی‌ متذکر می‌شود که‌ چرا در رشته‌ علوم‌ اعتقادی‌ و عقلی‌ مانند رشته‌ی‌ فقه‌ و اصول‌ تخصصی‌ ندارد و این‌ کمبود را حتماً باید جبران‌ کند. این‌ بود که‌ حسب‌ الوظیفه‌ به‌ تنهایی‌ و بدون‌ آشنایی‌ به‌ سوی‌ تهران‌ حرکت‌ می‌کند و در این‌ شهر، سرگردان‌ می‌گردد ولی‌ ناگاه‌ شخص‌ ناآشنایی‌ به‌ او می‌رسد و او را به‌ مدرسه‌ و به‌ مدرس‌ معقول‌ و به‌ کتاب‌ شفا و به‌ هر چه‌ که‌ لازم‌ داشته‌ هدایت‌ می‌کند و هر مشکلی‌ پیش‌ می‌آید با ملاقاتی‌ آن‌ را حل‌ می‌نماید. از او می‌پرسد که‌ جریان‌ شما چیست، می‌گوید ما از ناحیه‌ی‌ مقدسه‌ مأموریم‌ امثال‌ شماها را یاری‌ رسانیم‌. این‌ داستان‌ را در رساله‌ی الکلام‌ یجر الکلام مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید احمد شبیری‌ زنجانی‌ و جناب‌ آقای‌ آیت‌ الله‌ شبیری‌ از مراجع‌ قم‌ می‌توان‌ ملاحظه‌ کرد و نیز مرحوم‌ آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ یزدی،‌ شفاهاً نقل‌ می‌کرد. 🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama