eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
673 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔺 نتایج ورود دین خالص در قلب 🔹 در وصایای حضرت باقر علیه‌السلام به جابر بن یزید جعفی وارد شده که فرمودند: «یا جابر! مَن دَخَلَ قلْبَه صافی دینِ الله أشغله عمّا سِواه» کسی که در درون ضمیر باطن او صافی دین خدا وارد شود، از غیر خدا بریده می‌شود. یعنی چه؟! مسئله‌ی که صافی دین خدا آنجا وارد می‌شود، مسئله‌ای نیست که جدای از ما باشد و بگوییم مربوط به ما نمی‌شود. هر کدام از ما یک همچین خلقتی هستیم و امام علیه‌السلام درباره‌ی همه ما فرموده است: «من دخل قلبه صافی دین الله» برای هر کس این ممکن است. فرقی نمی‌کند در چه زمانی باشد، در زمان غیبت امام باشد یا در زمان حضور او. در ایران باشد یا در عراق یا در آمریکا. هر کس که انسان است، قلب دارد و یک همچین جای منظف و پاکی را خدا به او داده که جایگاه صافی دین خدا باشد؛ یعنی اسلام راستین و واقعی در درونش بیاید و آن را در مقاصد خدا به کار بگیرد. « أشغله عمّا سواه»؛ وقتی از غیر خدا بریده شد، همان زندگی گذشته را دارد ولی زندگیِ جدای از بندگی خدا نیست، توجه به ماسوا از بابت این که ماسوا یک موجودی است، ندارد؛ بلکه از باب اینکه یکی از آیات الهی است و باید با آن طبق دستور خدا رفتار کند، دارد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نمونه‌هایی از نگاه پیامبر اکرم و اهلبیت صلوات‌الله علیهم اجمعین به عالم ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 السلام الله علیک یا مولای یا علیّ الاکبر و رحمة الله و برکاته 🌺 ولادت حضرت مولا علی اکبر صلوات‌الله‌علیه مبارک باد. @seyedololama
🌺🌺🌺 بیاناتی بسیار ارزشمند از علما پیرامون ضرورت اتصال روحی با ائمه علیهم‌السلام از راه توسل ☄ علما فرموده‌اند: علامت توجه و بیداری این است که حال انسان مثل حال کسی باید باشد که گمشده‌ای دارد. چطور وقتی کسی در سفر مثلاً کیف پولش را گم می‌کند در همه احوال به فکر گمشده‌اش است، حتی در حال غذا خوردن، خوابیدن و از خواب برخواستن. طلبه و انسان بیدار نیز باید یک چنین حالی داشته باشد. 🔹 برای این مطلب بزرگان اهل معرفت در بیان روحانیتِ قرآن اشعاری آورده‌اند: "هست قرآن حالهای انبیاء ماهیانٍ بحر پاک کبریا ور بخوانی ور نه این قرآن پذیر انبیاء و اولیاء را دیده گیر" انبیاء (علیهم‌السلام) کسانی هستند که از طرف خدا مأموریت دارند تا جسم و روح و تمدن‌های بشری را اصلاح کنند. این‌ها کسانی هستند که با دریای لطف و کرم و عظمت خدا آشنا و در آن شناور هستند. با خدا هم‌نفس‌اند و با او هم‌سخن و هم‌مجلس‌اند که شرح حال آن‌ها در سوره‌های قرآن مثل نوح، انبیاء، لقمان و… آمده است و راه آشنائی با روحیات انبیاء (علیهم‌السلام) خواندن و شنیدن قرآن مثل قاریان قرآن نیست بلکه راه آن: "چون تو در قرآنِ حق بگریختی با روان انبیاء آمیختی" ✅ این است که انسان از زندگی خود فرار کند و به حالات انبیاء(علیهم‌السلام) متوجه بشود و بین خود و آن‌ها تناسب و آمادگی ایجاد کند. زیارت عاشورا برای همین است که انسان به وسیله لعن و سلام آن، از اجتماعِ یزیدی و ابن زیادی و عمرسعدی و شمری (لعنهم‌الله) فرار کند و به روح ابوالفضلی (علیه‌السلام) پناه ببرد و این ممکن نیست مگر این‌که انسان طعم دوری از روحانیت را درک کرده باشد. در احوال شیخ مرتضی زاهد (علیه‌ الرحمة) آمده است که در شبانه‌روز دو مرتبه زیارت عاشورا می‌خوانده است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که طلبگی با این‌گونه عباداتِ وقت‌گیر خیلی سازش ندارد. در جواب باید گفت که طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب می‌شوند. مرحوم حاج میرزا جواد آقا (علیه‌ الرحمة) از شیخ انصاری (رحمه‌الله) نقل می‌کند که طلبه‌ای به ایشان عرض کرد که من به خاطر درس و مطالعه‌ام نمی‌توانم نماز شب بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان می‌کشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که مراقبه دارد، مطالعه را با نماز شب معاوضه نمی‌‌کند بلکه با کارهائی که برای انسان ضرر دارد جایگزین می‌کند نه با کارهائی که نباید آن‌ها را حذف کرد. مرحوم آمیرزا عبد العلی آقا طهرانی (رحمه‌الله) پدر بزرگوار حاج آقا مجتبی طهرانی (رحمه‌الله) به من سفارش می‌کردند که در روز یک زیارت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بخوان ولو نیم صفحه‌ای، یا یک صفحه‌ای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست. 💔 باید این زیارت برای انسان دلسوختگی بیاورد و خود را با اولیاء هم‌درد ببیند. طلبه‌ای که همدرد حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) شد خوشا به حالش، هر مسجد و مدرسه‌ای برود، در هر گوشه کشور مردم را بیدار و هوشیار می‌کند. "ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد در وجود زنده‌ای پیوسته شد" یعنی تا یک موجود زنده‌ای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، حیات او در وجود انسان دمیده نمی‌شود. و حالا که ما دسترسی به این علمای ربانی نداریم راهش همین توسلات به معصومین (علیهم‌السلام) می‌باشد ولو نیم ساعت در شب یا بین‌الطلوعین، حتی در قدم زدن بعد از نماز صبح می‌شود انسان در تماس با ارواح انبیاء (علیهم‌‍‍‌‌السلام) قدم بزند. ۸۸.۷.۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بیان استاد شهید مطهری در معنای بسم الله الرحمن الرحیم (کتاب فلسفه تاریخ، ج۴، ص۳۰۰) 🔹 ماهیت جهان از اویی و به سوی اویی است ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹مسأله‌ی اعتقاد به امام زمان صلوات‌الله‌علیه 🔹باید مسأله‌ی عقیده به حضرت مهدی علیه‌السلام کاملاً برای خود انسان روشن باشد و بتواند برای دیگران هم روشن‌گری بکند. خوشبختانه خود حضرت مأموریت دارد که اگر نقطه‌ای تاریک باشد برطرف کند. این است که باید عرض کنیم از ناحیه‌ی آن حضرت کمک می‌شود. خیلی کمک‌هایی که انسان احتمالش را نمی‌دهد یا کم احتمال می‌دهد، بالخصوص در مقابل کسانی که با این مذهب خیلی مخالفند و صدماتی هم تا توانسته‌اند به ما زده‌اند، این‌ها از آن افراد خیلی خیلی جاهل متعصبِ آدم‌کش بودند که پیش‌شان کُشت و کشتار خیلی سهل و آسان است. این‌ها سر کار آمدند و بعد از مدتی قبور ائمه را به تحریکات همان دشمنان ویران کردند و به آن هم قناعت نکردند. برای ویران کردن قبور ائمه‌ی عراق هم لشکر کشی کردند. در نجف موفق نشدند که وارد شهر شوند، ولی در کربلا وارد شدند و در صحن مقدس و در خود شهر، هر کسی را گیر آوردند کشتند. به طوری‌که نوشته‌اند حدود دوازده هزار نفر در خود صحن و اطراف حرم کشته شدند. و هرچه بود غارت کردند. آن‌وقت یک نفر از عرب‌های سنی کنیا، به مراکز این‌ها مراجعه کرده به خاطر مسأله‌ی مهدی، که آیا این مسأله‌ی مهدی چه مسأله‌ای است؟ اسلامی است؟ بدعت است؟ از کجا درست شده؟ چون در همان تونس و مغرب و نقاطی از آفریقا هم بعضی‌ها می‌آمدند و ادعای مهدویت می‌کردند. می‌گفتند آن مهدی که در اسلام هست، ما هستیم و عده‌ای را دور خودشان جمع می‌کردند. این شخص دانشجو از کنیا نامه می‌نویسد به جمعیت "الرابطة الإسلامیة" در مکه و از آن‌ها درخواست می‌کند که شما این مسئله را روشن کنید ﻛﻪ آن‌ها یک جوابی می‌دهند که این جواب را باید از برکات حضرت مهدی علیه‌السلام و واقعاً یک پشتیبانی از مذهب شیعه شمرد. این نامه‌ی جوابیه در تفسیر نمونه در ذیل بعضی آیاتی که مربوط به حضرت مهدی علیه‌السلام هست، چاپ شد. مثل آیه‌ی شریفه‌ی «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ (انبیاء علیهم‌السلام:۱۰۵). ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 "اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِي‏ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً" خدایا مرگ من مرگ جاهلی یعنی خلاف انسانی نباشد. "وَ لَا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي" بعد از آنی که من مسلمان شدم، دیگر قلب من از مسلمانی منحرف نشود تا دم رفتن که گرفتار باشم. 🔸 "اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَنِي بِوَلَايَةِ مَنَ فَرَضْتَ عَلَيَّ طَاعَتَهُ" خداوندا همان‌گونه که مرا به ولایت واجب الاطاعه‌ات نسبت به پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت مجتبی و حضرت سیدالشهدا همین‌طور تا به حضرت مهدی می‌رسد، ما را که این‌طور هدایت کردی، 🔻 "فَثَبِّتْنِي عَلَى دِينِكَ" بر من روشن کن، روشن‌تر کن به طوری که به هیچ وجه شیاطین در خواب و بیداری، در موقع رفتن از دنیا نتوانند مرا منحرف کنند و مرا به طاعت خود وادار و دل مرا با ولی امر خودت ارادت مند و مخلص قرار بده تا دل من با حضرت مهدی علیه‌السلام رابطه داشته باشد. 🔹 و پیشامدهایی که می‌کند مثل این برنامه‌هایی که دشمنان دین بر علیه مسلمین کرده و طرح‌هایی اجرا می کنند، همین جا بر مسلمان‌ها امتحانات وارد می‌شود و در خطر قرار می‌گیرند. آن‌وقت ممکن است که چون دین‌شان را خوب و صحیح به دست نیاورده‌اند و به آن معتقد نیستند، از اسلام منحرف بشوند. بگویند نمی‌خواهیم این دین اسلام را که این‌قدر به ما آزار برسد! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بی تو به جان آمد وقت  است که بازآیی 🌸 ولادت حجت ابن الحسن العسکری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارکباد. @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت توسل به امام زمان صلوات‌الله‌علیه به منظور نجات از بلایا ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 یادی از اعلم علمای ربانی! ☄ ... انسان شب و روزی نیاید که در آن یادی از معلم همه‌ی معلم‌ها و مدیر همه‌ی حوزه‌ها و استاد همه‌ی معارف و علوم و اعلم علمای ربانی یعنی حضرت مهدی (علیه‌السلام) نکند و بفهمد که از حضور آن حضرت می‌تواند استفاده کند. و راه استفاده‌اش از ایشان این است که بداند در زمان غیبت برای ایجاد ارتباط یک کلیدی می‌خواهد و این کلید همین دعاهایی است که در کتاب شریف "مفاتیح الجنان" آمده است. یعنی بعد از این‌که نمازش را اول وقت به جماعت خواند و سر درس مدرسه و یا کار خودش حاضر شد، در محل خود می‌نشیند و این کلید را به دست می‌گیرد و در را باز می‌کند و در محضر مولای خود به صحبت می‌پردازد و اظهار ارادت می‌کند و دعای بیعت با حضرت را می‌خواند و به نشانه‌ی بیعت دستش را به دست دیگرش می‌زند مثل این‌که به دست حضرت زده است. یک نمونه دیگر از این کلیدها طلب رحمت است بر پیامبر اکرم و خاندان طاهرینش (علیهم‌السلام) در هنگام حاجت به وسیله ذکر شریف "صلوات". بنده به یاد دارم که مرحوم علامه طباطبائی (رحمه‌الله) یکی از مسائل لازم را جلسه ختم ۱۴ هزار صلوات می‌دانستند و نقل می‌فرمودند: «وقتی که من در تبریز طلبه شدم، موانعی برای تحصیل و سفر علمی به نجف اشرف پیش آمد؛ که به این ذکر شریف متوسل شدم». ۸۸.۸.۱۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خاطره‌ای از سفر مکه و ملاقات با عالم وهابی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📅 به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملا هادی سبزورای رحمه‌الله 🔺 سلسله مباحثی پیرامون جایگاه عقل و علوم معارفی و حکمی و فلسفی بخشی از مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" 🔺 توضیح: با توجه‌ به‌ مطالب‌ یاد شده، پایبندی‌ به‌ یک‌ طرز فکر یا یک‌ مکتب، اسارت‌ فکری‌ است، زیرا انسان‌ تابع‌ طرز فکر خود می‌باشد نه‌ فرستاده‌ از صریح‌ وحی، در صورتی‌ که‌ دانشمند معظم‌ تفکیکی‌ در مجله‌ی‌ اندیشه‌ حوزه‌ می‌فرماید: «برای‌ نمونه‌ در حاشیه‌ی‌ شرح‌ منظومه‌ی‌ سبزواری‌ مطلبی‌ در این‌ مورد ذکر شده‌ است: متصدیان‌ معرفت‌ حقایق‌ چهار گروهند: برخی‌ به‌ تفکر تنها اکتفا کرده‌اند و جمعی‌ به‌ تصفیه‌ و تزکیه‌ نفس‌ و گروهی‌ بین‌ تصفیه‌ و تفکر را جمع‌ کرده‌اند، آنان‌ که‌ تصفیه‌ و تفکر را جمع‌ کرده‌اند اشراقیون‌ هستند. برخی‌ به‌ تصفیه‌ تکیه‌ کرده‌اند، این‌ها صوفیه‌اند. اکتفا کنندگان‌ به‌ تفکر، آن‌ها که‌ رعایت‌ وحی‌ را کرده‌اند، متکلمین‌ هستند و آن‌ها که‌ به‌ مطلق‌ تفکر اکتفا نموده‌اند، می‌خواهد با وحی‌ تطبیق‌ بکند یا نه، فلاسفه‌ی‌ مشأ هستند .... فلسفه‌ یک‌ بحث‌ آزاد است‌ و مقصد فیلسوف‌ از قبل‌ تعیین‌ نشده‌ است، نظریه‌ و انطباق‌ آن‌ با وحی‌ مطرح‌ نیست‌ می‌خواهد با وحی‌ تطبیق‌ بکند یا نه.» (۴۲) (یعنی‌ متکلم‌ صد در صد در اختیار وحی‌ است.) انصاف‌ این‌ است‌که‌ تعبد از اساتید درگذشته‌ (اعلی‌ الله‌ مقامهم) کار خود را کرده‌ است‌ و بدبینی‌ به‌ فلسفه‌ کاملاً در بحث‌ نمودار است. این‌ تقسیم‌ از نظر کلی‌ است‌ و شامل‌ فلاسفه‌ی‌ غیر دینی‌ نیز می‌شود، ولی‌ بحث‌ مکتب‌ تفکیک‌ درباره‌ی‌ فلاسفه‌ی‌ اسلام‌ است‌ که‌ پیشوای‌ مشایین‌ آنان‌ شیخ‌ الرییس‌ است‌ که‌ می‌گوید اگر حقیقتی‌ از ناحیه‌ی‌ وحی‌ به ما رسید بر چشم‌ ما جای‌ دارد و هر گاه‌ در مسأله‌ای‌ دچار تحیر می‌شود، به‌ مسجد جامع‌ محل‌ می‌رود و از حق‌ تعالی‌ حل‌ مشکل‌ می‌طلبد. همین‌ مرحوم‌ محقق‌ سبزواری‌ که‌ این‌ تقسیم‌ را در حاشیه‌ آورده‌ است‌ در ابتدای‌ منظومه‌ی‌ منطق، اعلان‌ واعلام‌ می‌کند که‌ من‌ با تحمل‌ زحمت‌ می‌خواهم‌ به‌ اهل‌ ایمان‌ خدمتی‌ کرده‌ باشم: قال‌ تعالوا طالبی‌ الایقان‌ اتل‌ علیکم‌ حکمة‌ المیزان ‌و در ابتدای‌ منظومه‌ حکمت‌ می‌گوید: یقوم ‌هاؤ‌م اقرئوا کتابیه‌ منظومتی‌ لسقم‌ جهل‌ شافیه‌ نظمتها فی‌ الحکمه‌ التی‌ سمت‌ فی‌ الذکر بالخیر الکثیر سمیت ‌ با دقت‌ و مروری‌ بر ابواب‌ وجود و عدم، روشن‌ می‌شود که‌ چرا واژه‌ی‌ حکمت‌ و خیر کثیر قرآنی‌ را مشروط‌ به‌ موافقت‌ با وحی‌ ندانست، زیرا تلاش‌ فلسفه‌ی‌ عالیه‌ و حکمت‌ متعالیه‌ برای‌ وصول‌ به‌ مسایل‌ وحیانی‌ است‌ و در صورتی‌ که‌ وحی‌ و افادات‌ وحیانی‌ عقلاً و به‌ روشنی‌ حضور داشته‌ باشد، نیازی‌ به‌ حکمت‌ متعالیه‌ و تلاش‌ برهانی‌ نیست. آن‌ متکلمین‌ اصطلاحی‌ هستند که‌ برای‌ خود صورتی‌ و تصویری‌ از معاد و مبدا می‌سازند و ای‌ بسا که‌ اجماعشان‌ را هم‌ اضافه‌ می‌کنند و آن‌گاه‌ از آن‌ دفاع‌ می‌نمایند. در همین‌ مسأله‌ی‌ معاد باید دید چه‌ گفته‌ و چه‌ کرده‌اند و چگونه‌ راه‌ حمله‌ و ایراد بر دین‌ را برای‌ زندیقان‌ و بی‌دینان‌ گشوده‌اند. مرحوم‌ سبزواری‌ درباره‌ی‌ مساله‌ی‌ اعادی‌ معدوم‌ چنین‌ می‌گوید: «غرر فی‌ أن‌ المعدوم‌ لا یعاد بعینه، اختلفوا فی‌ جواز اعادة‌ المعدوم‌ و عدمه‌ فاکثر المتکلمین‌ علی‌ الاول‌ و الحکما و جماعة‌ من‌ المتکلمین‌ علی‌ الثانی‌ و هو الحق‌ ... و بعضهم‌ کالشیخ‌ الرییس‌ فیه‌ ای‌ فی‌ الامتناع، الضرورة‌ و البداهة‌ ادعی‌ و استحسن‌ الامام‌ الرازی‌ دعوی‌ الضرورة» امام‌ رازی‌ و پیشوای‌ مشککین‌ از بداهت‌ امتناع‌ اعاده‌ی‌ معدوم‌ استقبال‌ کرده‌ و گفته‌ است: «و نعم‌ ما قال‌ الشیخ: من‌ أن‌ کل‌ من‌ رجع‌ الی‌ فطرته‌ السلیمة‌ و رفض‌ عن‌ نفسه‌ المیل‌ و العصبیة‌ شهد عقله‌ الصریح‌ بان‌ اعادة‌ المعدوم‌ ممتنعة‌ قطعاً و کما انه‌ قد یتوهم‌ فی‌ غیر البدیهی، انه‌ بدیهی‌ لاسباب‌ خارجیه‌ فکذلک‌ قد یتوهم‌ فی‌ البدیهی، انه‌ غیر بدیهی‌ لموانع‌ من‌ خارج»(۴۳) 🔰 پی نوشتها: ۴۲. اندیشه‌ی‌ حوزه، شماره‌ ۱۹، ص‌ ۷۴. ۴۳. فخر الدین‌ رازی: المباحث‌ المشرقیه، باب‌ اول، فصل‌ ۱۰. 🖊 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺معنای ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ تذکری به مسئولین پیرامون قبول مسئولیت ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 «شعبانُ الّذی حَفَفتَهُ مِنکَ بِالرَّحمَةِ وَالرِّضوان» خداوندا! این ماه شعبان ماهی است که از طرف تو رحمت و رضوان در آن پوشش داده شده تا چه کسی بتواند چشم دلش را به این نعمت باز کند. 🔹 اصولاً فهم توحید و خداشناسی، این مسائل را به دنبال دارد. یعنی وقتی انسان ملتفت شد که جهان و جان و انسان از قلم قدرت حق مطلق، وجود مطلق و کرم مطلق پیدا شده، حتماً قیمتش به واسطه قیمت آن دست قدرتی که در کار هست، بالا می‌رود. 🔸 الآن می‌گویند فرشی که مال کرمان است غیر از فرش مثلاً همدان است. به خاطر این است که صنعتگری که در آن‌جاست باذوق‌تر، ورزیده‌تر و مجرب‌تر است. این کتری، این رادیو، این تلویزیون ساخت کجاست؟ می‌گویند ساخت ژاپن است؛ پس خوب است. کارخانه و مدیر و مهندس در قیمت‌گذاری دخالت دارد. قمیت‌گذاری عمر من و شما که مال خدای جهان است چه‌طور می‌شود روی آن قیمت گذاشت؟ شبی را که ما صبح کردیم، روزی را که شب کردیم چقدر قیمت داشت؟ این باید به‌وسیله خود دین اسلام و کتاب و سنت معلوم شود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(بخش اول) 🔺«يَا كُمَيْلُ بْنَ زِيَاد، إِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ، فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا، فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ. النَّاسُ ثَلاَثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاة...» (نهج‌البلاغه حکمت۱۴۷) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ ‍ 🔺 نکته‌ای پیرامون شعری از مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس طهرانی کسی که چون تو گلی را به باغ دل دارد دگر کجا هوس گل ز آب و گل دارد 🔹 صعود به قاف قلب یک مقامی است که تا محقق نشود، انسان گل رعنای جمال حضرت الهی را حس نمی‌کند. و این‌که فرمود "قلب المومن عرش الرحمن" مربوط به این مسئله است. ۸۱٫۵٫۲۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(بخش دوم) 🔺اى كميل اين دل‌ها ظرف‌هاست، و بهترين آن‌ها نگاهدارنده‌ترين آن‌هاست. پس آنچه تو را مى‌گويم از من به خاطر دار؛ مردم سه دسته‌اند: دانايى كه شناساى خداست، آموزنده‌اى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه در هم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. (نهج‌البلاغه حکمت ۱۴۷) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 فرمایشات مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مورد گذران بودن دنیا و اهتمام به امر آخرت : «فاهْتَبِلُوا هَبَلَها، وَ اعْمَلُوا لِلْجَنَّةِ عَمَلَها»؛ [ نهج البلاغه خ۱۳۲] 🔹 وظیفه‌ی دستگاه‌های حکومتی و مسئولین در مورد امر دین مردم؛ طرحی برای تربیت ایتام 🔺 خطر ضعف ۹۲٫۶٫۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا