eitaa logo
آیت الله سیفی مازندرانی
1.4هزار دنبال‌کننده
441 عکس
307 ویدیو
65 فایل
مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دامت برکاته سایت: 🌐www.seyfimazandarani.com نشانی دفتر: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه۲۴(ممتاز)، کوچه ۶، پلاک۹ 📞02537747560 کانال دروس: @ayatollahseyfi
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه_آیت_الله_سیفی_مازندرانی_در_مورد_اعطاء_اجتهاد[1].docx
40.3K
✳️در پی درخواست برخی دلسوزان بزرگوار از آیت الله سیفی مازندرانیحفظه الله مبنی بر اتخاذ تدبیری جهت عدم سوء استفاده در زمینه گواهی اجتهاد، این بیانیه از معظم له صادر گردید✅ 🔹همان گونه که در جلسۀ مشارٌ الیه متذکر شدم، تردیدی نیست که باید رسمیت گواهی اجتهاد از سوی نهاد قانونی شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه بوده و نیز بر اساس ضابطه باشد. البته این ضابطه باید با نظارت عالیۀ ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری أدام الله ظله علی رؤوس المسلمین و مراجع بزرگوار تقلید أیّدهم الله تعالی بنصره، توسط شورای عالی محترم حوزه ی علمیۀ قم تدوین گردد🔹 ♦️ پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🔵بیانیۀ مهم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون حماسۀ حضور باشکوه و انتخاب احسن ملت با ایمان و ولایتمدار در انتخابات و توقع آنان از نمایندگان انقلابی مجلس جدید🔹 بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری را رقم زدید. و همانگونه که امروز مقام معظم رهبری در درس خارج فقه فرمودند: علیرغم تبلیغات همه جانبۀ دشمن حتی توسّل جستن به بهانه ی شیوع ویروس کرونا یک روز قبل از انتخابات، و استخدام هزاران نفر در جهت تبلیغات و جوسازی برای خلوت سازی سر صندوقهای رأی، ملّت قهرمان و با ایمان ایران با حضور پرشور و انتخاب احسن نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب کردند. ✅و اکنون انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. البته جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه نمود. 🔷آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای انقلابی از راه قانونی آن است. 🔶رنج ناداری ، مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند. آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد. 🔷آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است ! 🔷و حال ای نمایندگان انقلابی ببینید حوزۀ علمیۀ انقلابی قم و سایر حوزه های علمیۀ سراسر کشور و نیز عموم ملّت با ایمان و ولایتمدار از مجلس جدید انقلابی چه توقعی دارند؟ 🔸آیانباید در مقابل کسانی که در بحبوحه ی انتخابات با صراحت گفتند: 《هر کس بگوید تحریم آمریکا و سران استکبار در مقابل اراده و ایمان ملّت انقلابی و قهرمان ایران تأثیر ندارد، و دولت باید خود را قوی کند، یک دروغ است و گویندۀ چنین سخنی خود بزرگترین حامی آمریکاست!》 ، و یا با تضعیف جایگاه قانونی شورای نگهبان ، انتخابات را انتصابات وتشریفاتی نامیدند، مواضع صریح و قاطع اتخاذ نمود؟ 🔹شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان(عج) هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند. 🔷آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟! 🔶و حال ای نمایندگان انقلابی، و ای اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزه های علمیه آیا از مجلس جدید انقلابی جز اقدام انقلابی قانونی توقع دارید؟ و آیا امروز در این شرایط حساس هنوز هم وقت سکوت است؟ 🔴آیا براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟
یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟ 🔴آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟ 🔹خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم. حوزۀ علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: 1398/12/04
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴داروئی که ما داریم و چین ندارد❓❓ ✅ استلام و دست‌کشیدن به قصد شفا و تبرک به حجر الاسود و قبور نبی مکرم و ائمه اطهار و اولیاء خدا و زیارت این مکان‌های مقدس جزء اعتقادات ما شیعیان است . ✅ باید توجه داشت که به خطر انداختن جان و القاء نفس در تهلکه و ضرر عقلائی ممنوع می باشد ، لکن اگر بتوان با ابزاری ( مثل حفظ بهداشت و رعایت اصول بهداشتی) از این ضرر و هلاکت جلوگیری کرد احکام اولی خصوصا احکامی همچون زیارت ائمه ، نماز جمعه و جماعات را که موجب تعظیم شعائر است را نباید ترک و تعطیل نمود . ✅قطعا بر این باوریم که بیماری و بلا را باید از اسباب تکوینی علاج نمود همانگونه که اهل بیت علیهم السلام به طبیب مراجعه می‌نمودند، لکن نقش دعا و توسل و توکل در روایات و آموزه‌های دینی غیر قابل تردید است. ✅البته اصراری به برگزاری عمومی دعا نیست چرا که فرمود: 🌺اُدعوا رَبَّکم تَضَرُّعا وَ خُفیَه ✅ و نیز در روایات آمده است : عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : 🌺 إِنَّ اَلدُّعَاءَ وَ اَلْبَلاَءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ إِنَّ اَلدُّعَاءَ لَيَرُدُّ اَلْبَلاَءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً . امام رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد علیه السلام فرمود: دعا و بلا همراه یکدیگرند ، همانا دعا بلاها را رفع می‌کند هر چند بلائی سخت و محتوم باشد. انشاالله با حفظ اصول بهداشتی توام با توسل به ذوات مقدسه معصومین ابتلائات را پشت سر خواهیم گذاشت. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
▪️پیام حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در پی ارتحال حضرت آیت الله سید جعفر کریمی (رحمت الله علیه)🔹 بسم الله الرحمن الرحیم خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد آیت الله سید جعفر کریمی موجب تأثر گردید. این فقیه انقلابی سالهای متمادی در خدمت امام راحل عظیم الشأن و مدتی در دفتر استفتاء مقام معظم رهبری ادای رسالت نمودند. حشره الله مع اجداده الطاهرین و جزاه الله خیر جزاء المحسنین ۳شعبان ۱۴۴۱هجری قمری حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی https://eitaa.com/ayatollahseyfi
هدایت شده از حوزه علمیه الامام الجواد علیه السلام
⬆️اهل بیت علیهم السلام و نیز سایر ادلۀ عقلی و نقلی آن دارد. و ما به تفصیل این ادله را در کتب فقهی مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. (به مصادر مذکوره، فصل تحقیق ادلۀ ولایت فقیه مراجعه شود) پاسخ سؤال سوم: اقرار هر انسان دو صورت دارد: یا به نفع او است یا بر ضرر او. و به اتفاق نصوص شرعیه و فتاوای همۀ فقهای شیعه در صورتی که اقرار هر شخص به گونه ای به نفع او باشد از اعتبار شرعی ساقط است؛ مگر اقرار به شهادت بر توحید و نبوت پیامبر اسلام و امامت امیرالمومنین علیه السلام و اولاد معصومین ایشان. البته این در صورتی نیست که: اقرار به لقلقۀ زبان بوده و از روی اعتقاد نباشد، و صرفاً برای جلب منفعت خاصی یا از روی شوخی و غیر جدی باشد. و فقط در صورتی اقرار اعتبار دارد که به ضرر شخص اقرار کننده باشد. بنابراین اقرار داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت فقیه و یا التزام عملی به آن چون برای احراز منصب نمایندگی و به نفع شخص داوطلب است از اعتبار شرعی برخودار نیست و این قاعده از ضروریات و مسلّمات فقه و مورد اتفاق همۀ فقهاء بوده و ادلۀ متقن بر آن قائم است. و ما گستره و شرائط حجیت اقرار را در کتاب «دلیل تحریر الوسیله: کتاب القضاء» به تفصیل مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. پاسخ سؤال چهارم: گرچه متن قانون اساسی دلالت بر استعلام وضعیت داوطلب از اطلاعات سپاه را ندارد، ولی از نظر شرع ملاک و معیار در استعلام وثاقت و عدالت مرجع استعلام است، و چون اطلاعات سپاه از وثاقت بالائی ـ بلکه بیشتر از برخی مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون ـ برخودار است؛ لذا اخبار و گزارش سپاه از حجیت شرعی برخوردار بوده و می تواند شرعاً مستند شورای محترم نگهبان باشد، بویژه اینکه مصوبات شورای نگهبان مورد تأیید و امضای ولی امر مسلمین است، و نیز با توجه به حاکمیت اصل ولایت مطلقۀ فقیه بر همۀ اصول ـ که در قانون اساسی به آن تصریح شده است ـ از جنبۀ قانونی نیز برخوردار می باشد. تاریخ: 15 رمضان المبارك 1441ھ.ق برابر با: شنبه 20 اردیبهشت 1399 ھ.ش حوزه علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) https://eitaa.com/ayatollahseyfi
✳️استفتاء از محضر مبارک فقیه محقق؛ حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مصوبات اخیر مجلس سلام علیکم روز یکشنبه 14/02/1399 مجلس شورای اسلامی «بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری» را در دستور کار خویش قرار داد. یکی از مهمترین مواد تصویبی این طرح، مادۀ 4 آن بود. در این ماده، بندهای 1تا6 مادۀ 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح و بخش نخست شرایط انتخاب شوندگان به ترتیب: 1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 2. ابراز وفاداری به قانون اساسی بر اساس اقرار افراد و اصل ولایت فقیه 3. اعتقاد و التزام عملی به اسلام تغییر یافت. پیش از اصلاح این ماده، شرایط انتخاب شوندگان در متن قانون اساسی (مادۀ 28) به این ترتیب بود: 1. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 2. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 3. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه. همانطور که ملاحظه می فرمائید: در مصوبۀ اخیر مجلس قید «اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه» از بند سوم مادۀ قانون اساسی به «اصل ولایت فقیه» تغییر یافته؛ یعنی دو قید «مترقّی و مطلقه» از بند مزبور این طرح حذف گردید. همچنین بنابر تصویب مجلس، ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها، با توجه به مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون اساسی، استناد به گزارش اطلاعات سپاه برای تعیین وضعیت داوطلبان ممنوع شده است. پرسش ما از حضرتعالی این است که: اوّلاً: در اصطلاح علم فقه معنای قید «مطلقه» برای ولایت مطلقۀ فقیه چیست؟ و ثانیاً: حذف این قید از قانون انتخابات شرعاً چه حکمی دارد؟ و ثالثاً: آنچه که بند دوم از مادۀ 4 مصوّب مجلس به آن اشاره دارد، آیا از نظر شرع مقدس التزام عملی داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت مطلقۀ فقیه و ابراز وفاداری به آن ـ همانند اعتقاد به اسلام و وفاداری به قانون اساسی ـ با اقرار شخص داوطلب قابل اثبات است؟ رابعاً: آیا منع استناد به گزارش سپاه در تعیین وضعیت داوطلبان مجلس ـ با توجه به عدم تصریح آن در قانون اساسی ـ شرعاً چه حکمی دارد؟ جمعی از اساتید و فضلای معهد الاجتهاد الفعال بسمه تعالی پاسخ سؤال اول: معنا و مفهوم قید «مطلقه» در اصل ولایت مطلقۀ فقیه ریشه در مقتضای ادلۀ این اصل و مستفاد از نصوص شرعیه و کلمات فقهای شیعه دارد. و معنای آن این است که: فقیه جامع شرائطِ دو منصب فتوی و رهبری بر همۀ شئون این دو منصب ولایت دارد. یعنی همانگونه که فتوای او بر مقلدین حجت شرعیه و مبرّی ذمّه است، حکم صادر از او در جمیع شئون و امور مربوط به حکومت و کشورداری و سیاست بر همگان أعم از مجتهد و مقلد، فقیه و عامی نیز حجت بوده و طاعت او شرعاً واجب و مخالفت با او حرام، بلکه به بیان نورانی امام صادق علیه السلام معصیت بزرگ در حد شرک بالله العظیم است.(وسائل الشیعة: ب11 من أبواب صفات القاضي، ح1) آری ولایت مطلقۀ فقیه یعنی ولایت شرعیۀ فقیه جامع متولی رهبری و زمامداری حکومت اسلامی بر همۀ شئون حکومت؛ یعنی هیچ منصبی ـ أعم از دولتی و قضائی و قانونگذاری ـ بدون حکم ایشان وجاهت شرعی نداشته و نامشروع بوده و صاحب آن منصب در زمرۀ طواغیت است. بنابراین تمام احکام و دستورات و قوانین ـ از هر مسئولی از قوای سه گانه ـ در صورتی که مورد امضای ولی امر (یعنی فقیه جامع متولّی منصب رهبری و حکومت) نباشد مشروعیت نداشته و آن حکم و دستور تکلیف شرعی نمی آورد. پاسخ سؤال دوم: ولایت مطلقه یا ولایت عامۀ فقیه اصل مسلّم و مشهور و معروف بین فقهای امامیه است که با وصف مطلقه و عامه از کلمات قاطبۀ فقهای امامیه أعم از قدماء و متأخرین و متأخری المتأخرین به ظهور یا دلالت صریح استفاده می شود. بلکه حتی برخی از فقها ـ مانند محقق کرکی و محقق نراقی و غیر ایشان ـ به اجماع اصحاب امامیه بر آن تصریح کرده، و برخی دیگر ـ مثل صاحب جواهر ـ علاوه بر تصریح به اجماع محصّل و منقول اصل ولایت عامۀ فقیه را ضرورت مذهب و از مسلّمات و اوّلیات فقه امامیه دانسته تا جائی که مخالف آن را از فهم روح فقه و فقاهت بی بهره دانسته است. آری، امام راحل عظیم الشأن در پایه گذاری اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه که بارها به آن تصریح کردند ـ علاوه بر ادلۀ متقنی که بر آن اقامه کردند ـ از چنین پشتوانۀ استوار آراء و فتاوای قاطبۀ فقهای بزرگ شیعه ـ از قدماء و متأخرین همچون شیخ مفید و طوسی، و ابن ادریس، و علامۀ حلّی در کتابهای فقهی مختلفش، و محقق کرکی، و شهید ثانی ـ برخودار است. و ما نیز نص کلمات و گفته های فقهای شیعه را در کتابهای مختلف خود آورده و مورد بررسی قرار داده ایم. (دلیل تحریر الوسیلة في ولایة الفقیه: ص53-63/ أضواء الفقاهة: کتاب الاجتهاد و التقلید: 308-316/ أضواء الفقاهة في الفقه المعاصر، فقه الحکومة و السیاسة، الحلقة الاُولی: ص64-77) ناگفته نماند که: دلیل اعتبار قید مطلقه برای ولایت فقیه ریشه در نصوص و روایات ⬇
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر تاسف بار رحلت عالم جلیل القدر و ربّانی آیت‌الله فیض‌الله دارایی رحمه الله موجب تالم و تاثر گردید. ✳️ ایشان عمری را به تزکیه‌ی نفس و تعلیم و تعلّم معارف الهی و عمل به آموزه های دینی خالصا لوجه الله و ابتغاءً لمرضاته تعالی سپری نمود، که در روایت معتبر آمده است: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه ِِ ، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما . ✳️ این عالم جلیل القدر و بزرگوار برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه تحت اشراف معظم له ، پدری شفیق و مهربان بود. ✳️ در مصرف سهم مبارک امام علیه السلام شدید الاحتیاط و در حفظ حرمت علما و فضلا کثیر المراعات بوده است. ✳️ مواضع انقلابی و حمایت بی چون و چرای این عالم بصیر و والامقام از اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه بر آشنایان ایشان پوشیده نبوده است. ✳️عاش سعیدا و مات سعیدا تغمّده الله برحمته و غفرانه و حشره مع النبی و الائمه المعصومین علیهم السلام حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرا نی ۱ شوال ۱۴۴۱ برابر ۳ خرداد ۱۳۹۹
نظر و رای فقها بر دو قسم است : نظر فتوائی نظر حکمی نظر فتوائی هر مرجعی بر مقلدین خود نافذ است، لکن نظر حکمی فقیه بر همه مقلدین خود و غیر خود و حتی مراجع نافذ است بنابر این حکم حاکم بر همه لازم الاتباع است . و به تعبیر امام معصوم رد حکم حاکم رد حکم الله و در حد شرک بالله است. 🔴 چه کسی شانیت صدور حکم حکومتی را دارد؟ از نظر شرعی و مطابق ادله هر فقیه جامع الشرائطی که نفوذ بین مسلمین و منطقه ای داشته باشد حکمش نافذ است البته به دو شرط فقیه دیگری قبل از او حکمی نداشته باشد دوم اینکه این حکم موجب تضعیف نظام اسلامی و حکومت دینی نباشد. 🔴 اعلان عید حکم است یا فتوا و یا شهادت و اخبار؟ قطعا خود اعلان عید از قبیل فتوا نیست چرا که فتوا یک حکم کلی است نه تطبیق مصداق و یا حکم شخصی جزئی و ثانیا فتوا یعنی اخبار حکم الله و منبع آن باید یکی از ادله اربعه و یا ادله فقاهیه باشد. و قطعا از باب اخبار و شهادت نیست چرا که شان فقیه اخبار و شهادت نیست آن هم به این گستردگی . پس فقط از باب حکم است از همین رو علمای اعلام همچون سید یزدی و مرحوم آقای خوئی در بحث اماراه رویت حلال فرموده اند یثبت الهلال بحکم الحاکم و اخبار و شهادت را یک اماره جداگانه برشمردند. حتی خود رهبری در سخنرانی خود از اعلان عید فطر تعبیر حکم ما کردند.
نظر و رای فقها بر دو قسم است : نظر فتوائی نظر حکمی نظر فتوائی هر مرجعی بر مقلدین خود نافذ است، لکن نظر حکمی فقیه بر همه مقلدین خود و غیر خود و حتی مراجع نافذ است بنابر این حکم حاکم بر همه لازم الاتباع است . و به تعبیر امام معصوم رد حکم حاکم رد حکم الله و در حد شرک بالله است. 🔴 چه کسی شانیت صدور حکم حکومتی را دارد؟ از نظر شرعی و مطابق ادله هر فقیه جامع الشرائطی که نفوذ بین مسلمین و منطقه ای داشته باشد حکمش نافذ است البته به دو شرط فقیه دیگری قبل از او حکمی نداشته باشد دوم اینکه این حکم موجب تضعیف نظام اسلامی و حکومت دینی نباشد. 🔴 اعلان عید حکم است یا فتوا و یا شهادت و اخبار؟ قطعا خود اعلان عید از قبیل فتوا نیست چرا که فتوا یک حکم کلی است نه تطبیق مصداق و یا حکم شخصی جزئی و ثانیا فتوا یعنی اخبار حکم الله و منبع آن باید یکی از ادله اربعه و یا ادله فقاهیه باشد. و قطعا از باب اخبار و شهادت نیست چرا که شان فقیه اخبار و شهادت نیست آن هم به این گستردگی . پس فقط از باب حکم است از همین رو علمای اعلام همچون سید یزدی و مرحوم آقای خوئی در بحث اماراه رویت هلال فرموده اند یثبت الهلال بحکم الحاکم و اخبار و شهادت را یک اماره جداگانه برشمردند. حتی خود رهبری در سخنرانی خود از اعلان عید فطر تعبیر حکم ما کردند.