eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1هزار دنبال‌کننده
161 عکس
60 ویدیو
197 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️برکت سلام کردن 🔻آیت الله العظمی علوی گرگانی 🔹وقتى در تهران بودم یک نفر يهودى _  كه خانواده آنها همگى شرابخوار بودند _  نزد من آمد و مسلمان شد و اين لطف خداوند بود. از او سؤال كردم: چرا مسلمان شديد؟ گفت: زيرا وقتى شما به تهران مى‏آمديد و از جلو مغازه من مى‏گذشتيد، مى‏ديدم، به من كه شراب‏خوار و يهودى بودم، سلام مى‏كرديد و احوالپرسى مى‏نموديد و اين براى من جاى سؤال بود، سؤال كردم: اين آقا با اين اخلاق نیکو كيست؟ گفتند كه فلانى است. خواستم كه مرا با شما آشنا كنند. 🔸شخص واسطه نزد من آمد و تقاضاى او را مطرح كرد كه مى‏خواهد با شما صحبت كند. من پذيرفتم و او پيش من آمد و از اخلاق من تعریف نمود. گفتم: اين اخلاق جدّمان است و دستور دين ماست. او گفت: اگر دين شما اين طورى است، اجازه‏ دهيد به دين شما مشرف شوم؛ امّا به یک شرط! گفتم: شرطت چيست گفت: اينكه اجازه دهيد تا یک هفته ديگر يهودى باشم. گفتم: چطور؟ گفت: بگذار هفته بعد مى‏گويم. هفته بعد مسلمان شد و دستورات اسلام را براى وى بيان كردم. بعد از او سؤال كردم چرا هفته قبل مسلمان نشدى؟ گفت: زيرا تمام مغازه من شراب بود و ديدم حال كه بناست مسلمان شوم، بايد تمام تشكيلات مغازه را عوض كنم. يعنى دوست داشتم واقعاً مسلمان شوم و یک هفته را مهلت خواستم كه به كارها برسم. 🔹خلاصه اسلام را اختيار كرد و جشن گرفتيم. بعد گفت: حاج آقا یک خواهش هم دارم و آن اين است كه مى‏خواهم هرچه دارم به شما واگذار كنم. گفتم: چرا؟ گفت براى اينكه اگر از دنيا رفتم به دست ورثه‏ام كه كافرند، نرسد. از او قبول كردم و بعد از مدتى چند از دنيا رفت آن هم در شب شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام و در ماه مبارک رمضان و من نيز اموالش را در راه كارهاى خير گذاشتم. مغازه او را به لطف حضرت پروردگار تبديل به صندوق قرض الحسنه كردم و بحمد الله مشغول فعاليت است. اين معناى عاقبت بخيرى است. 📚 آیت علم و عمل @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️۸ رمضان سالروز میلاد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔻بیانات معظم له در این باره در جلسه علمی امشب (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) ◀️ فیلم و تدوین از صدیق گرامی جناب آقای محمدجواد شعبانی مفرد که عمده زحمت بخش طریقیات کتاب ارزشمند جرعه ای از دریا با ایشان بوده است. 📚 جرعه از دریا، ج۴، ص۵۸۳: من در هشتم ماه رمضان ۱۳۴۶ متولد شدم. مرحوم والد برای تاریخ ولادتم این ماده تاریخ را سروده بود: سال تاريخ ولادت عجب الهامم شد از "مبارک رمضان"، هشت کم هنگام سُحور 🔹 خداوند سایه پر مهرشان را مستدام بدارد، بمنّه و کرمه @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نظر مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی درباره وقت اذان صبح 🔻بسمه تعالی تا آنجا که اینجانب در نظر داشته ام از سابق اذان ظهر را در حدود همان وقت شرعی اعلام می کردند و اذان مغرب که دیر اعلام میشد فعلا از رادیو به موقع اعلام می شود اما اذان صبح بر حسب آنچه که رسیدگی شد و حتی یک مرتبه برای رویت طلوع فجر به بیرون شهر رفتیم به علاوه اقوال آقایان دیگر که آنها هم ملاحظه کرده بودند و با نظر اینجانب موافق بود چنین بدست آمد که جدولی که جناب آقای سمیعی ترتیب داده اند (برنامه لوا - ابوثمامه) مورد اطمینان است. ۲۸ رجب ١٤١٧ ۲۰ / ۹ / ۱۳۷۵ مهدی الحسینی الروحانی ۲۹ رجب ١٤١٧ سید موسی شبیری زنجانی 🔹اذان موسسه لواء حدود ۹ دقیقه دیرتر از اذان رسانه است. 🆔https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️ فراموشی آیه تبرّج 🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹شیخ کاظم ازری اشعاری دارد بسیار معروف و مشهور به «هائیه». اهل سنّت نقل میکنند که عایشه حافظ چهل هزار حدیث بود. شیخ کاظم در اشعار خود راجع به این مطلب میگوید: نَسِيَتْ آيَةَ التَّبَرُّجِ أَمْ لَمْ تَدْرِ أَنَّ الرَّحْمَنَ عَنْهُ نَهَاهَا حَفِظَتْ أَرْبَعِينَ أَلْفَ حَدِيثٍ وَمِنَ الذِّكْرِ آيَةً تَنْسَاهَا عایشه چهل هزار حدیث حفظ کرد، ولی یک آیه از قرآن را فراموش کرد ((وقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الأُولى)) . (احزاب، آیه ۳۳) 🔸آقای حاج سید مهدی روحانی (رحمة الله علیه) میگفت: یکی از ادبای عرب که سنّی و متعصب در تسنّن بود، این را دیده و گفته بود او مرتکب جرم شده ولی به قدری از جهت ادبیت این شعر زیباست که ادیب، جُرمش را می بخشد. 📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۴۴۶. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ "کینه و قهر" مانع پذیرش توبه ، حتی در شب قدر! 🔻طبق روایتی از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اگر انسان با شخصی از برادران ایمانی خود قهر باشد و از او کینه ای داشته باشد، خداوند توبه ی او را _حتی در شب قدر _ نمی پذیرد. 🔸 شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می فرمایند که فرمودند: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِيهِ الْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ لِسَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ غَفَرَ اللَّهُ لِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ الْيَوْمِ إِلَّا رَجُلٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلَاءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا 🔹ترجمه : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب شهر اللَّه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد. و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا با برادرش آشتی و صلح کند . 🔸از همین جهت است که در روایت دیگری از رسول خدا وارد شده است : «كسى كه براى آشتى دادن دو نفر گام بردارد، فرشتگان خدا پيوسته درود و صلوات خود را بر او نثار كنند تا باز گردد، و پاداش شب قدر را به او خواهند داد» 📚 عيون‏أخبارالرضا(ع) ج : ۲ ص ۷۱ ، ثواب‏الأعمال ص : ۲۸۸ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نوشته ای از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی که شامل جمیع آداب دعا است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آداب دعا! 🔻شب‌قدر ، شب دعا و مناجات و راز و نیاز در درگاه الهی است. اهل بیت علیهم السلام در روایات بسیاری، آدابی را برای دعا کردن ذکر نموده اند. با رعایت آن آداب، دعا به هدف استجابت نزدیک تر می گردد. 🔸 مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی در ابتدای کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی، مجموعه ی این آداب را به ترتیب زیر ذکر نموده اند : ۱) دعا با "بسم الله الرحمن الرحیم" شروع شود. ۲) ستایش خداوند متعال به جهت نعمت های او و شکر گزاری بر این نعمت ها، انجام گردد. ۳) صلوات بر پیامبر و آل پیامبر فرستد. ۴) استغفار از گناهان کند. ۵) از گناهان خویش ، پناه به خداوند ببرد. ۶) سه بار این دعا را تکرار کند: يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء ۷) سه بار این دعا را تکرار کند : يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه‏ ۸) حاجاتش را ذکر کند. ۹) سپس این عبارت را بخواند: ِ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن ۱۰) در انتها بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد. 🔹 سپس آیت الله روحانی می نویسد: این دعا که در ذیل ذکر می گردد، تمامی موارد آداب دعا در آن رعایت شده است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله علی نعمائه و آلائه و نشکره شکر المعترف بالعجز عن شکره، اللهم صل علی محمد و آل محمد افضل ما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ، اللهم أَعِذْنَا من ذنوبنا و أَجِرْنَا من سَيِّئَاتِنَا و اغفر لنا و ارحمنا انک انت الغفور الرحیم و ارحم الراحمین يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ء يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه‏ (ثلاث مرات) ثم یدعو ... ثم یختم الدعاء بقوله : مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین @seyyed_hossein_kashfi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم احیاء شب قدر سال ۱۳۷۸ توسط مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی ، که بخشی از دعای فوق که شامل آداب دعا است را قرائت می کنند. @seyyed_hossein_kashfi
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین 🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيده‌ام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است‌؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ‌ بن أبى طالب (عليه السّلام) را درك كرده‌ام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد (علیه السلام) سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ" کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸. اینجا امام سجاد (علیه السلام) توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) که از امیر المؤمنین (علیه السلام) برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین (علیه السلام) هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای. 🔸البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شده است: 🔹 ۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ. کافی، ج۶، ص۴۸۱ (ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق (عليه السّلام) گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنت‌هاى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) است‌؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على (عليه السّلام) موهاى خود را رنگ نمى‌كرد. فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) به امير مؤمنان على (عليه السّلام) گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مى‌كرد.) 🔸۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ ص وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً ع إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ ص تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع (ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و اله) موهاى خود را رنگ مى‌كرد. امير مؤمنان على (عليه السّلام) بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین (عليه السّلام) و پدرم امام باقر (عليه السّلام) نيز موى خود را رنگ مى‌كردند.) 🔹در جنگ احد زمانی که حضرت امیر (علیه السلام) شهید نمی شوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود. 🔸ظاهرا امیر المؤمنین (علیه السلام) به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کرده است. در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام (علیه السلام) می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرق گذاشته بود؟ امام (علیه السلام) می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند. 🔸گویا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر (صلی الله علیه و آله) به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)، جلسه ۱۵ آبان، ۱۴۰۱. 🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
45.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ذکر مصائب امیرالمؤمنین علیه‌السلام توسط رهبر معظم انقلاب @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ یادداشت استاد معظم سید محمدجواد شبیری زنجانی درباره پست علت خضاب نکردن امیرالمومنین (علیه السلام) 🔻با سلام برخی از اعزه گروه محبت کردند و بحث حقیر درباره علت خضاب نکردن حضرت امیر (علیه السلام) را از درس زکات جدا ساخته و با عنوان "روضه مجسم محاسن امیر المومنین "در این گروه نشر دادند . 🔸برخی دیگر از عزیزان هم لطف کردند عبارت نهج البلاغه را ارسال کردند : قیل له علیه السلام لو غیّرت شیبك ، فقال: الخضاب زينة و نحن قوم في مصيبة برسول الله صلى الله عليه و آله (شرح ابن ابی الحدید ج ۲۰ ص ۲۲۰ و با تعبیر " الخضاب زینة و نحن في مصيبة يعني برسول الله ص ") 🔹در ربيع الابرار ج ٤ ص ٤٢٢ نظير اين متن به اين شكل نقل شده: و نحن في قوم في مصيبة . 🔸در المحاضرات سيوطي ص ٤٢٠ آمده است : قال الشعبي :قدم علي رضي الله عنه من صفين و كانّ راسَه و لحيتَه قطنة فقيل له : يا امير المومنين لو غیّرت ، قال: انّ الخضاب زينة و نحن محزونون و نظير عبارت در نثر الدر ج ١ ص ٢٠٩ با اين تعبير و نحن قوم محزونون نقل شده است . ⬅️ روشن نيست كه حضرت در اين سخن تنها به مصيبت وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نظر داشته باشد بلکه شاید احتمال روشن‌تر این است که این سخن ناظر به تمام مصائب اهل بیت علیهم السلام باشد ( از وفات حضرت و غصب خلافت و مصائب حضرت زهرا علیها السلام و...) خداوند بانیان اساس ظلم و جور بر خاندان وحی را در دوزخ به شدیدترین کیفر پاداش دهد. 🆔 @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مکاشفه آیت الله العظمی خویی در شب قدر 🔻آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی 🔹آیةالله خویی می‌فرمود: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ختم "إنَّا أنزَلْنَاه" گرفته بودم و تنها در خانه مشغول خواندن سوره مبارکه قدر بودم. وقتی به اعداد آخر ختم رسیدم نزدیک سحر و وقت اذان بود. ناگهان صدای موذن از مأذنه‌های حرم بلند شد و اینطور ندا داد: «ألا و من أراد أن یحضر جنازة الفقید حجة الاسلام و المسلمین آیة الله العظمی الحاج السید ابوالقاسم الخویی فلینقل أقدامه الی خارج البلد». سه بار این ندا را از ماذنه‌های حرم شنیدم. بعد از این اتفاق وقتی ختم إنَّا أنزَلْنَاه تمام شد، بلافاصه به حرم رفتم و از چند نفر پرسیدم: «شما صدای مؤذن را شنیدید؟» آنها به من خندیدند و گفتند: «مگر الان وقت أذان است؟!» تازه فهمیدم که تا اذان صبح مدتی باقی مانده و ظاهراً مکاشفه‌ای برای من اتفاق افتاده است.  آقای خویی می‌فرمود: من این جریان را تعبیر کردم به اینکه از این دنیا نمیروم مگر اینکه صاحبِ عنوان «حجة الاسلام و المسلمین» و «آیةالله العظمی» می‌شوم و وقتی این دو عنوان محقق شد، از این دنیا می‌روم. 📚 حدیث نصر ، ص۳۹۰ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه رمضان 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹ماجرای مکاشفه مرحوم آیه الله خویی (قدّس سرّه) در شب ۲۳ رمضان به طرق بسیار نقل شده و در اعتبار آن تردیدی نیست. این مکاشفه به دنبال عمل کردن ایشان به یک روایت اتفاق افتاده که به احتمال زیاد این روایت است: 🔸الصدوق في الامالي/ المجلس ٩٣ عن ابي عبد الله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) انه قال: اذا اتی شهر رمضان فاقرا کل ليلة "انا انزلناه" الف مرة فاذا اتت ليلة ثلاث و عشرين فاشدد قلبك و افتح اذنيك لسماع العجائب ممّا تری .عنه الاقبال ج ۱ ص ۶۴ [ترجمه (کمره ای): امام صادق (عليه السّلام) فرمو:د در ماه رمضان هر شب هزار بار سوره «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ» بخوان و شب بيست و سوم دل محكم كن و گوش باز كن و عجايب بشنو از آنچه بينى.] 🔹قصه مکاشفه مرحوم آیه الله خویی را مکرر شنیده بودم و به نظرم در کتاب شرح حال مرحوم آقای خویی که آقای انصاریان جمع آوری کرده هم دیدم ولی آنچه عجالة ًدر ذهنم است در کتاب شبهای رمضان حاج آقا جواد گلپایگانی به تفصیل نقل شده ، از ایشان پرسیدم: آیا هر شب نماز با هزار سوره قدر خواندند یا فقط در شب ۲۳ ؟ ایشان تاکید کردند: هر شب . این نقل موکد با روایتی که نقل کردم سازگار است. 🔸البته در روایت معروف ابو یحیی صنعانی آمده است عن ابي عبد الله (عليه السلام) انه قال لو قرا رجل ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان انا انزلناه الف مرة لاصبح و هو شدید الیقین بالاعتراف بما یخصّ به فینا و ما ذلك الا لشيء عاينه في نومه (المقنعة ص ٣١٣) ولى طبق اين روايت اثر خواندن هزار انا انزلنا در صبح و آن هم در خواب ظاهر می شود، ولی در ماجرای مرحوم آقای خویی اثر نماز به شكل مکاشفه در بیداری و آن هم در همان شب اتفاق افتاده که با روایت امالی صدوق سازگار است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مکاشفه ای عجیب 🔻ماجرای مکاشفه آیت الله خویی در شب ۲۳ ماه رمضان به نقل از حاج آقا جواد گلپایگانی (حفظه الله) 🔹آیت الله العظمی خویی فرمودند: در روایت یا جایی دیگر خوانده بودم هرکس در هر روز از ماه مبارک رمضان هزار مرتبه سوره قدر را بخواند آنچه در آینده برایش اتفاق میافتد (مقدراتش) را خواهد دید. یک سال تصمیم گرفتم که این ختم را انجام دهم. لذا در منزل نشستم و شروع به خواندن سوره قدر کردم در اواسط ختم پسر برادرم از پشت بام افتاد و چنان شیون و فریادی برخاست که مجبور به قطع قرائت سوره قدر شدم آن سال ختم خراب شد و ناتمام ماند. 🔸سال بعد تصمیم گرفتم که در جای خلوتی ختم را انجام دهم. ختم را شروع کردم و در اواسط آن بودم که ناگاه پرده از جلوی چشمم کنار رفت و برای لحظاتی خود را مشغول تدریس برای شاگردان، پاسخ گویی به استفتائات و یکباره تمامی دوران مرجعیت خود را برای مدت کوتاهی دیدم، تا آنجا که مرسوم بود از مأذنه های حرم مطهر حضرت امیر (علیه السلام) خبر وفات بزرگان را اعلام میکنند را دیدم. خبر فوت خودم را با اسم و شهرت شنیدم که میگفت در مراسم تشییع سید ابوالقاسم خویی شرکت کنید. 📚 شب های رمضان، ص۱۲. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️روش نهی از منکر 🔻حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن معزالدینی: 🔹آقای انتظاری [مدیر کتابخانه وزیری یزد] نقل می کرد: یکی از دبیران بسیار با شخصیت یزدی که در تهران معلم بود با یکی از رفقای فرهنگیش به یزد و کتابخانه وزیری آمده و هر دو هم ریششان را تراشیده بودند. یکی از آقایان یزد _که نام نمی برم_ هم آن روز در کتابخانه آمده بود. آن معلم یزدی به دوستش گفت: یکی از علمای یزد اینجا هست بیا به دیدنش برویم. آن آقا تا اینها را دیده بود یک تعبیر بسیار تندی درباره ریش تراشی کرده بود. آن معلم یزدی هم سرخ شده و خیلی از این برخورد بدش آمد و با همان لهجه یزدی گفت: حاج آقا من امروز ریشم را تیغ زدم با اجازتون الان میرم یتا دیگه تیغ روش می کشم. 🔸این یک برخورد اما مرحوم آسید علی محمد وزیری کسی را دیدند که ریشش را تراشیده بود او را بوسیده و گفتند: این ریش که جان ماست متراش بگذار که جان ما در آید آن شخص دیگر ریشش را نتراشید. ⬅️ تصویر حجه الاسلام والمسلمین حاج سید محمد وزیری یزدی (موسس کتابخانه وزیری یزد) @seyyed_hossein_kashfi
⚡️رویای آیت الله سید احمد زنجانی 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔸دیشب [۲۶ فروردین۱۴۰۲] با آیة الله والد ماجرای مکاشفه مرحوم آیة الله خویی و متن هایی را که در این مورد در گروه منتشر شد گفتگو شد و دو روایت امالی صدوق و روایت ابو یحیی صنعانی را محضرشان خواندم، خاطره‌ای از مرحوم آیه الله جد [حاج سید احمد شبیری زنجانی] نقل کردند که می فرمودند: 🔹در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ، هزار بار سوره قدر تلاوت کردم، بعد خوابیدم، در خواب دیدم: پدرم [سید عنایت الله] دارد به طرف من می‌آید و من به طرف او می‌روم، بالای عمامه پدرم جقه کوچک طلایی بود، در این موقع حیوان مدوری به من نزدیک شد، من با پا آن را در نهر آب پرتاب کردم، آن را این گونه تفسیر کردم که این حیوان دنیا بود که به من رو آورده بود ولی الحمد لله من از آن روی‌گردان شدم. 🔸راقم این یادداشت احتمال می‌دهد که روی آوردن پدر مرحوم آیه الله جد _ که عنایت الله نام داشت_ این گونه تفسیر می شود که عنایت الهی شامل حالشان شده که توانستند از دنیا در گذرند و شاید مصداق دنیا برای ایشان مرجعیت بود. ⬅️ ۲۹ رمضان ۱۳۹۳ق، سالگرد ارتحال فقیه محقق مرحوم آیت الله حاج سید احمد شبیری زنجانی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز ولادت و رحلت علامه محمد باقر مجلسی 🔹ولادت ۲۷ رمضان ۱۰۳۷ موافق با (جامع کتاب بحارالانوار) 🔹وفات ۲۷ رمضان ۱۱۱۰ موافق با ("ماه رمضان" چو بیست و هفتش/ کم شد تاریخ وفات باقر اعلم شد) 📚 رک: نخستین دوگفتار، سید محمدعلی روضاتی، ص۷۷ ⬅️ دستخط علامه مجلسی درباره تاریخ ولادتشان @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ 🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 گاهی بعضی متفلسف‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند ولی افرادی که از آن‌ها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجه ویژه‌ای دارند. مثلاً از مرحوم آقای حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی‌زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته من سه مرتبه از اوّل تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحارالأنوار را خوانده‌ام. این نشانه‌ی اعتنای آن‌ها به کتاب «بحار الأنوار» مجلسی است. 🔸 آقای شاه‌آبادی فقیه، فیلسوف و عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصرالله فرزند ایشان می‌گفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم. پدرم گفت: پس برای چه اصفهان رفتی؟! غرض این‌که: فلاسفه و عرفای بزرگ هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و إعجاب به مرحوم مجلسی نگاه می‌کردند. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۵۵ @seyyed_hossein_kashfi
20.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️علامه مجلسی ملاک تشخیص اسلام واقعی 🔻فیلمی قدیمی از بیانات مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی درباره علامه محمدباقر مجلسی ⬅️ به مناسبت ۲۷ رمضان سالروز ارتحال علامه مجلسی 🔹مرحوم علامه_مجلسی (رضوان الله علیه) کسی است که در عصر ما ملاکی برای تشخیص اسلام واقعی از اسلام غیر واقعی است. ما در دوران زندگی خودمان افراد مختلفی را ـ مثل کسروی و شریعت_سنگلجی ـ دیدیم که ادعاهایی داشتند و در ضمن با مرحوم مجلسی نیز مخالفت کردند، اما همه آنها عاقبت به شر شدند. 🔸مرحوم والد درباره عظمت مقام علامه مجلسی می فرمود: «جا دارد افراد برای زیارت قبر مطهر ایشان، از اطراف عالم شدّ رحال کنند و به زیارت ایشان بیایند و از فیوضات معنوی آن بزرگ مرد بهره ببرند» @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نور بحارالانوار 🔻مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی 🔹 نقل شده که بعضی خواب دیده اند مرحوم مجلسی طاب ثراه را و از امور وارده برایشان بعد از موت، از آن جناب سؤال نموده و [ایشان] فرموده اند که بعد از ارتقاء روح ، من را در معرض عرض الهی درآوردند و از من سؤال کردند چه آورده ای ؟ عرض کردم. بحار الانوار پس سؤال شد دیگر چه آورده ای؟ ساکت شدم پس خطاب شد که نزد ما چیزی داری و آن سیبی است که به طفل یهودی داده ای و این دستگاه برزخـی آن سیب است . 🔸توضیحاً عرض میشود که شخص خواب بیننده گمان کرده است چون ترتیب اثری بر بحارالانوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده ، بحارالانوار مورد قبول واقع نشده ! لکن نه چنین است ، بلکه مورد اثرش برزخ نبوده [است] ، چون علم باید در جبروت ظاهر شود ؛ و به عبارت أ اخرى ، چون بحارالانوار مشتمل بر علوم حقایق و معارف [است] و لامپ برزخ کوچک است نمیتواند نور علم را نمایش دهد بلکه لامپ ملکوت هم قاصر است از این اظهار و لامپ جبروت میتواند نمایش نور توحید دهد . لذا در مُطّلع، بحارالانوار مسكوت عنه شده و نور احسان که لامپ برزخ می تواند [ آنرا ] نمایش دهد مورد لطف واقع شده [ است ]. 📚 شذرات المعارف، ص۱۲۴ @seyyed_hossein_kashfi
◾️انا لله و انا الیه راجعون سحرگاه ۲۹ماه مبارک رمضان روح عالم ربانی آیت الله حاج آقا نور الله شاه آبادی (رحمةالله عليه) به ملكوت اعلی پیوست. ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنافداه) وحوزه های علميه و مراكز علمی و فرهنگی بخصوص شاگردان ایشان و بیت مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی (قدس الله نفسه الزکیة) و سایر بازماندگان و فرزندان محترم، مراسم تشییع و تدفین و ترحیم متعاقبا اعلان می گردد. @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ با حسین (علیه السلام) حرف بزن 🔻 مرحوم آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی @seyyed_hossein_kashfi
◾️نوشته ای از آیت الله نورالله شاه آبادی در پایان دفتر خاطراتشان 🔹عزیزم چندی قبل به پیش بینی یکی از زنده دلان عمر مرا نود و پنج سال پیش بینی کرد. اکنون که چند صباحی مانده است بدینوسیله از همه خداحافظی می کنم و همه را و فرزندانم را به خدا می سپارم و از پیشگاه حضرتش در خواست دارم که همواره رحمتش را بر شما ارزانی دارد. و چنانچه در مرور زمان بی توجهی یا کم توجهی از من دیده شده پوزش می خواهم و از فرزندانم می خواهم جز به حضرتش امید نبندند و بندگی او را سبک نشمرند و هر چه می خواهند توفیق آن را از درگاهش درخواست کنند. 🔸نعمت بزرگ اسلام و ایمان را گرامی دارند و از سپاسگزاری از نعمتهای بیکرانش هرگز فراموش نکنند. و از توسل به مقام مقدس پیامبر بزرگ و اولیای گرامیش کوتاهی نورزند و مرا هم در این مرحله فراموش ننمایند، باشد که خداوند هستی و نعمت بخش جهان از من در گذرد و در سایه رحمتش در جمع مقربان درگاهش راه دهد. اینک آخرین نوشته ام را که روی سنگ مزارم نوشته شود برایتان می نگارم:   🔹بسمه تعالی چو گیرم رخت زین دنیای فانی روم سوی سرای جاودانی پذیرایم خدای مهربان است             که لطف و مهر او بر ما عیانست چو ما را دم ز دارایی نباشد سخن را بذل پروایی نباشد نباشد غم چو ما را نیست توشه      گدا را بوده رسم اینسان همیشه امید ما به لطف حق تعالی است      وگرنه فقر ما هر جا هویداست سیاهه دفتر از نیکی اثر نیست        مرا قلب سلیم و دیده تر نیست بدرگاه کریمی چون نهم پای          ز بی چیزی ندارم هیچ پروای به هرصورت چو مهمان کریمم    بسی زشت است با خود توشه گیرم نوشا ۱۳۹۶/ ۱۱/ ۳ @seyyed_hossein_kashfi
◾️محیی دین است نام یا حسین 🔻 اشعار مرحوم آیت الله حاج آقا نورالله شاه آبادی در وصف حضرت سید الشهدا علیه السلام در کتاب سفرنامه منظوم هر کجا نامی ز اسلام است یاد یا مسلمانی به دنیا پا نهاد افتخار آندو باشد بر حسین محیی دین است نام یا حسین یا حسین ای محیی دین خدا ای زتو جاوید شد دین خدا این زکوة و روزه و خمس و نماز از قیام تو دوباره گشت باز هر مسلمانی بود مدیون تو چون مسلمانی بود آیین تو @seyyed_hossein_kashfi
◾️اطلاعیه مراسم تشییع آیت الله نورالله شاه آبادی 🔹تشییع تهران: فردا ، اول اردیبهشت ۱۴۰۲ (جمعه) ساعت ۹ صبح از مسجد آیت الله شاه آبادی واقع در خیابان پامنار 🔹تشییع قم: همان روز، ساعت ۱۶ (عصر) از مسجد امام حسن عسکری به سمت حرم مطهر 🔹مراسم فاتحه: جمعه شب، ساعت ۸ و نیم، مسجد اعظم حضور عموم‌ مومنین، خاصه حضرات علمای اعلام تکریم از مقام شامخ روحانیت است. بیت مرحوم آیت الله شاه آبادی @seyyed_hossein_kashfi