eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1هزار دنبال‌کننده
154 عکس
59 ویدیو
196 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش حاج میرزا ابوالقاسم مجتهد از کشتار وهّابیون در کربلا و تخریب ضریح و ماجرای تربت عجیب حسینی / ۲ 🔹 از حرم که بیرون آمدیم، دوباره از خیمه‌گاه صدای شیون و زاری شنیدیم و مجدّداً بدان‌سو رفتیم و احدی را ندیدیم! خلاصه، ما سه بار به حرم و سه دفعه به خیمه‌گاه رفتیم و در هر بار صدای خواندن نوحه را شنیدیم، ولی احدی را ندیدیم تا صبح دمید. 🔸 روشنایی روز که بالا آمد دیدیم درها و صحن و ایوان و حرم مطهّر به خون کشته‌گان آغشته شده و پیکرهای بی‌شمار از کوچک و بزرگ در خیابان‌ها و خانه‌ها بر زمین افتاده است. حتّی کودک شیرخواره (در قنداق) تکّه‌شده بین کشته‌گان افتاده است. به جانمان سوگند گویی واقعه کربلا را به چشمان خود دوباره می‌دیدم. 🔹 بعد از این به تفقّد از استادمان میر سیّد علی برآمدیم. به سمت منزلش رفتیم تا بدانیم زنده است یا از جمله کشته‌گان؟ زیرا وقتی در حرم حضرت عبّاس (علیه السلام) بودیم، می‌شنیدیم وهّابی‌های سر تا قدم مسلّح، با شمشیرهای از نیام کشیده و برهنه، باصدای کریه‌شان فریاد می‌زدند: سیّدِ مشرکین کجاست؟! و ما گمان می‌کردیم او را یافته‌اند و به قتل رسانده‌اند. به منزل سیّد رسیدیم. داخل منزل که شدیم هیچ کس نبود. به جستجو در منزل پرداختیم و در صحن منزل با هیزم انباشته و زیادی مواجه شدیم. خدا به دل‌مان الهام نمود که هیزم‌ها را به کنار بزنیم و مواجه شدیم با جناب استاد میر سیّد علی در حالتی که به وصف نیاید. از شدّت ترس و گرسنگی و عطش چشمان مبارک‌شان فرو رفته بود و اندکی رمق در بدن‌شان مانده بود. 🔸 به منزلم رفتم (که نزدیک‌ترین مکان به منزل استاد بود). در پس پرده‌ای در منزل مقدار کمی از خرده‌نان‌هایی که به ترکی "اُفاق" گویند، ذخیره داشتم و چون پشت پرده تاریک بود هیچ کس بدان‌جا نرفته بود و بدین خرده‌نان‌ها دست نیافته بود. 🔹 خرده‌نان‌ها را جمع کردم و نزد سیّد استاد آوردم و بین استاد و سائر رفقا تقسیم نمودم. نان‌ها را خوردیم و مقداری نیرو گرفتیم و همه به قصد زیارت امام مظلوم رفتیم. وقتی نزدیک باب سدر شدیم، ناله‌ی شیون‌کننده‌ای را شنیدیم که نزدیک بود رگ‌های قلبمان از هم بگسلد. آرام و قرار از ما گرفته شد و در پلّه‌ی اوّل نشستیم و به ناله گوش دادیم و با چه حالی شنیدیم! بدن و زانوهایمان از شنیدنش به لرزه افتاد! 🔸 سید استاد مقداری خاک و سنگ طلب نمود تا فضای بازشده‌ی مقام رأس الحسین را مسدود نماید تا احدی صدا را نشنود، زیرا ترس از این داشت که کسی صدا را بشنود، چون اغلب مردم توان و طاقت رسیدن این صدا به گوش‌شان را ندارند، تا چه برسد به گوش دادن و شنیدنش! 🔹 از این مقام گذشتیم و داخل صحن شریف شدیم. صحن آغشته به خون، بلکه دریایی از خون پیکر کشته‌گان به خون آلوده جمع شده بود. اجساد کشته‌گان چون برگ پاییزی بر روی یک‌دیگر افتاده بود واز باب سدر تا در حرم از بالای پیکر کشته‌گان میگذشتیم. 🔸 وقتی داخل حرم شدیم، همه‌ی اموال و زینت‌ها را غارت کرده بودند. ضریح مطهّر را شکسته بودند و بیش‌تر از قسمت‌های آن را سوزانده بودند. وهّابی‌ها پیرامون پلّه‌هایی که از آن‌ها به طرف قبر مطهّر امام و فرزندشان علیّ اکبر و سائر شهدا راه داشت، چاله‌ای کنده بودند، ولی خدا پرده بر چشمان‌شان افکند و دست به چیزی نیافتند، لذا گودال را رها کرده بودند. 🔹 به سمت گودالی که وهّابی‌ها کندند رفتم، مواجه شدم با روزنه‌ای در جانب آن که بویی خوش‌تر از مشک و عنبر از آن می‌وزید. در جیبم آتش‌زنه و سنگ و شمع ملفوفی (که به آن شمع‌پیچ گویند) داشتم. شمع را افروختم و سر به روزنه داخل نمودم، ناگاه با پیکرهای قطعه‌قطعه‌شده که در کنار یک‌دیگر قرار گرفته بودند روبه‌رو شدم. هیچ پیکری سر در بدن نداشت و همه بی‌کفن و تازه بودند. 🔸 وقتی بر این احوال مطّلع گشتم به سوی رواق رفتم و آن‌چه مشاهده نمودم به سیّد استاد عرضه داشتم. او نیز خواست تا با چشم خود ببیند. بر او پیشی گرفتم و شمع را افروختم و به دست‌شان دادم. سپس سیّد استاد از همان روزنه به جانب قبور نگریست و با چشم خود دید آن‌چه من دیده بودم. سپس روی پلّه نشست و روزنه را گل گرفتیم و قبل از اتمام کار دست به سرداب مطهّر داخل نمودم و مشتی از تربت پاک پر نمودم. سپس روزنه را کاملاً مسدود نمودیم و از پلّه بیرون آمدیم. 🔹 حکایت والد علّامه به پایان رسید و این تربت در منزل ما بود. و چون ما، بعد از رحلت والدمان، کودکانی خردسال بودیم، بعضی از عموهای ما تربت را تلف نمود چون متوجّه ارزش آن نبود و گمان می‌کرد کار نیک انجام می‌دهد. تربت را به شخصی داد تا از آن مُهر بسازد و نمی‌دانست که این تربت گنجی بی‌پایان و شفای هر بیمار و مال اطفال صغیر از ذراری محمّد مصطفی و علیّ مرتضی می‌باشد. خدا بر عموی ما ببخشاید که نه می‌فهمید چه چیز باعث تقرب است و چه چیزی سبب هلاکت می‌شود (خوب و بد را تشخیص نمی‌داد). @cheraghe_motaleeh @seyyed_hossein_kashfi
◾️السلام علیک یا اباعبدالله 🔻همزمان با فرارسیدن ماه صفر ماه حزن و اندوه و اسارت آل الله، مطابق معمول سال های گذشته مراسم روضه منعقد می باشد. شرکت عموم مؤمنین خاصّه علمای اعلام تعظیم شعائرالله وموجب اجر اخرویست. 🔹سخنرانان: ۵شب اول: آیت الله سیدمهدی میرباقری ۵شب دوم: حجة الاسلام شيخ هادی الیاسی 🔸زمان : ۵شنبه ۱۴۰۲/۵/۲۶مطابق شب اول ماه صفر به مدت ۱۰ شب از ساعت۲٠/٣٠ 🔹مکان: خيابان چهارمردان، ابتدای کوچه۱۷، پلاک۱۴ بيت آيت الله شاه آبادى @Ayatollah_ShahAbadi
🔺روضه سالیانه بیت مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی در دهه اول ماه صفر از امشب آغاز می گردد.
⚡️فرمایش کمر شکن 🔻از توصیه های عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد علی شاه آبادی ، به نقل از چهل حدیث مرحوم امام خمینی ▪️به مناسبت سوم صفر سالروز وفات عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی 🔸و از مفاسد بسيار بزرگ تعلق قلب به دنیا، چنانچه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه ، میفرمودند آن است كه اگر محبت دنيا صورت قلب انسان گردد و انس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش‏ جدا میكند و ما بين او و مطلوباتش افتراق می اندازد با سخطناكى و بغض به خداوند از دنيا برود. 🔹 و اين فرمايش كمر شكن بايد انسان را خيلى بيدار كند كه قلب خود را خيلى نگاه دارد. خدا نكند كه انسان به ولي نعمت خود و مالك الملوك حقيقى سخطناك باشد كه صورت اين غضب و دشمنى را جز خداى تعالى كسى نمیداند. 📚شرح چهل حديث ، ص ۱۲۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️امروز توفیق شد به دیدار عالم بزرگوار ، نوه گرانقدر مرحوم آخوند خراسانی، حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالرضا کفایی مشرف شوم. 🔻ایشان متولد ۲۱ مهر ۱۳۲۶ در مشهد مقدس می‌باشند که تا سال ۱۳۵۰ در محضر والدشان مرحوم آیت الله میرزا احمد کفایی بوده و بعد از آن تا سال ۱۳۵۹ در حوزه علمیه مشهد به تحصیل و تدریس اشتغال داشته سپس به حوزه علمیه قم مشرف شده و به تحصیل خارج فقه و اصول نزد مرحوم آیت الله العظمی روحانی و تدریس سطوح عالی اشتغال داشته است. معظم له عالمی با وقار و مبادی با آداب و اخلاق اسلامی است. نزاکت و ادب، نظم و فضل، فصاحت و درایت در وجود او موج می‌زد. 🔸از ایشان درخواست کردم که نوشته‌ای را به رسم یادگار برایم بنویسند که ایشان هم محبت فرموده و نوشته ای سراسر نور و حکمت با دست خط زیبایشان برایم نوشتند که در ذیل ارسال می کنم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️دربان دل 🔻نوشته ای از آیت الله عبدالرضا کفایی خراسانی دامت برکاته: بسم الله الرحمن الرحیم از حکیم عارفی پرسیدند: «چگونه با این رتبه از معرفت دست یافته ای؟» در پاسخ گفت: «از دربانی.» گفتند: «دربانی چگونه به تو حکمت و معرفت آموخته؟» پاسخ داد: «بر در خانه دل خود نشستم و در بر هر اندیشه ای که برای خدا نبود بستم.» دل که چنین از غیر خدا خالی شود مهبط نور ربانی می گردد و در پرتو این نور حقایق عالم هستی بر دل اشراق می شود. خانه ای که اغیار در آن راهی ندارند جایگاه و پایگاه شایسته ای برای حضور یار خواهد بود. «دیو چو بیرون رود فرشته در آید.» همواره خانه ی دل آن عزیز مکرم پر از نور باد و چشم بد زمانه از او دور. قم _ دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، برابر با ۴ صفر المظفر ۱۴۴۵ هجری عبدالرضا کفایی خراسانی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نگهبان قلب 🔻مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی: 🔹من با آیة الله العظمی اراکی خیلی ارتباط داشتم. خصوصی خدمتشان می رفتم و بعضی اوقات نیم ساعت، سه ربع خدمت ایشان می­نشستم. در یکی از جلساتی که با هم بودیم صحبتی از مرحوم آیة الله العظمی آقا سید محمدتقی خوانساری و قضیّه نماز باران ایشان به میان آمد که آقای اراکی فرمودند: به آقا سیّد محمّد تقی گفتم: شما خیلی جرأت کردید. چطور در میان آن همه جمعیّت انگلیسی منش رفتید و نماز باران خواندید؟ ایشان فرمودند: من وقتی به نماز ایستادم و الله اکبر گفتم، احساس کردم من با خود خدا در حال صحبت هستم و خودم را در مقابل خدا یافتم. در درون قلبم احساس کردم که الان از خدا هر چیزی را بخواهم خدا دعای مرا رد نمی­کند. قوّت قلب خیلی مهم است. 🔸بعد ایشان می فرمود: آقا سیّد محمّد تقی خوانساری، نگهبان قلب داشت. من از ایشان پرسیدم: حاج آقا، نگهبان قلب چیست؟ فرمود: نگهبان چه کار می کند؟ کار نگهبان مراقبت و بازرسی است هر کسی می خواهد از بیرون بیاید بررسی و تفتیش می­کند بعضی از بندگان خدا مثل ایشان، کنار قلب، نگهبان دارند. نمی گذارند هر چیزی وارد قلبشان شود. اما ما اینطور نیستیم. وقتی که به نماز می ایستیم اگر محصّل باشیم حواسمان به درس می رود، اگر بازاری باشیم فکرمان در بازار است؛ ما نگهبان نداریم که نگذارد بیگانگان وارد قلبمان شوند. وقتی به نماز می­ایستیم چیزی که در دل ما نیست خدا است. وقتی در دل ما بازار و بچّه و زن باشد آن نماز چه کاری می­تواند انجام دهد؟ 📚 آیت علم و عمل @seyyed_hossein_kashfi
⚡️معنای حریب 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 🔹 درباره شعر منسوب به حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در هنگام دفن حضرت مجتبی (علیه السلام): فلیس حریبا من اصیب بماله و لکن من واری اخاه حریب (مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۴۵) گفتنی است که کلمه «حریب» را به غارت زده ترجمه می‌کنند که ترجمه شیوایی است ولی کاملا دقیق نیست . 🔸برخی عبارت‌های لغویان را در این زمینه نقل می‌کنم : ▫️حریبه الرجل :ماله الذی یعیش به و الحریب الذی سلبت حریبته ، العین، ج ۳، ص ۲۱۴ ▪️و نیز در تهذیب اللغه، ج ۵، ص ۱۷ در این مصدر همچنین آمده است: یقال حرب فلان حَرَبا و الحرب ان یوخذ ماله کله فهو رجل حرب نزل به الحرب و هو محروب حریب ▫️و نیز ر.ک.المغرب ج ۱، ص ۱۹۰ حربه یحربه حَرَبا مثل طلبه یطلبه طلبا اذا اخذ ماله و ترکه بلا شیء و قد حرب ماله ای سلبه فهو محروب و حریب (صحاح، ج ۱، ص ۱۰۸ و نیز شمس العلوم، ج ۳، ص ۱۴۰۸) 🔹بنابر این پیام این بیت منسوب این است که کسی که برادرش را در خاک پنهان سازد ، تمام زندگی خود را از دست داده است. غارت زده به کسی که برخی از مالش را برده باشند هم اطلاق می‌شود ولی حریب کسی است که هم مال و زندگی او را گرفته باشند ، لذا کلمه غارت زده نمی تواند تمام معنای حریب را برساند. البته تا واژه قشنگ دقیقتری از غارت زده نیابیم بالاجبار در ترجمه همین کلمه را بکار می‌بریم که نزدیک به آن در مقدمه الادب ص ۱۲۱ در ترجمه حریب ذکر شده است : مال ستده ، غارت کرده . غرض من تخطئه کاربرد غارت زده به عنوان ترجمه حریب نبود بلکه می خواستم بگویم که این واژه را اگر توضیح دهیم لطافت شعر منسوب به حضرت بیشتر می شود. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ به لطف و عنایت اهل بیت (علیهم‌السلام) عازم نجف اشرف و کربلای معلی هستم و ان شاء الله دعاگوی همه دوستان و اعضای محترم کانال خواهم بود.
⚡️ محدث نوری احیاگر پیاده روی زیارت سیدالشهداء 🔻شیخ آقابزرگ تهرانی در نقباء البشر در احوالات استادش محدث نوری می نویسد: و مما سنّه في تلك الاعوام: زيارة سيد الشهداء مشيا على الاقدام، فقد كان ذلك فى عصر الشيخ الانصاري من سنن الاخيار و اعظم الشعائر؛ لكن ترك في الاخير و صار من علائم الفقر و خصائص الادنون من الناس، فكان العازم على ذلك يتخفى عن الناس لما في ذلك من الذل و العار، فلما رأى شيخنا ضعف هذا الامر اهتم له و التزمه فكان فى خصوص زيارة عيد الاضحى يكتري بعض الدواب لحمل الاثقال و الامتعة و يمشي هو و صحبه، لكنه لضعف مزاجه لا يستطيع قطع المسافة من النجف الى كربلا بمبيت ليلة كما هو المرسوم عند اهله؛ بل يقضي في الطريق ثلاث ليال يبيت الاولى فى (المصلى) و الثانية في (خان النصف) و الثالثة فى (خان النخيلة) فيصل كربلا فى الرابعة و يكون مشيه كل يوم ربع الطريق نصفه صبحا و نصفه عصرا، و يستريح وسط‍‌ الطريق لاداء الفريضة و تناول الغذاء في ظلال خيمة يحملها معه، و في السنة الثانية و الثالثة زادت رغبة الناس و الصلحاء بالامر و ذهب ما كان فى ذلك من الاهانة و الذل الى ان صار عدد الخيم في بعض السنين ازيد من ثلاثين لكل واحدة بين العشرين و الثلاثين نفرا 📚طبقات اعلام الشیعة، ج۱۴، ص۵۴۷ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ سید بحرالعلوم و پیاده روی نجف به کربلا 🔻مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹خاطره‌ی بحرالعلوم را عرض بکنیم که جالب است و نشان‌دهنده‌ی روحیّه و فضای نجف در دوران بحرالعلوم است؛ یعنی دویست سال پیش. ایشان بعد از مرحوم آقای بهبهانی مرجع شدند؛ یعنی مرحوم بحرالعلوم مثل کاشف‌الغطا مورد قبول بقیّه‌ی علمای بزرگ و شاگردان بزرگ مرحوم بهبهانی قرار گرفتند؛ و دیگران همه تسلیم شدند در مقابل ایشان و با طوع و رغبت ایشان را به‌عنوان رئیس انتخاب کردند. 🔸مرحوم بحرالعلوم اوّلِ ریاستش یک سفر پیاده از نجف حرکت کرد به طرف کربلا. در یکی از منازل اوایل راه خسته شدند و نشستند؛ مرحوم بحرالعلوم گفت من ضعیفم و امشب از اینجا نمیتوانم حرکت کنم. بعضی‌ها گفتند برویم؛ ایشان گفت نه، من میمانم؛ بعد این بیت را خواند: از ضعف به هرجا که نشستیم وطن شد وز گریه به هر سو که گذشتیم چمن شد 🔹 [این بیت از] طالب آملی [است‌]. شعرای عرب همراه ایشان بودند، به نظر من نکته‌ی خیلی جالبش اینجا است؛ اینکه حالا بحرالعلوم یک بیت شعر طالب آملی را بخواند، این خیلی عجیب نیست امّا اینکه ایشان در سفر زیارتی کربلا، از نجف تعدادی شاعر با خودش همراه کرده و میبرد، به نظر من مهم است؛ شعرای عرب گفتند که سیّدنا! شِنو معنی‌ هذا البیت؟ اینکه شما خواندید، چه بود؟ ایشان برایشان شرح داد، معنا کرد برایشان که اینکه خواندم معنایش این است و گفت حالا شما بسازید، و شعرای عرب شروع کردند [نظیر] این بیت را ساختن. 🔸این قضیه را من به نظرم در کتاب مرحوم حرزالدّین دیده باشم؛ آنجا نقل میکند که فلان کس این‌جوری گفت، فلان کس این‌جوری گفت، خود بحرالعلوم هم این‌جوری گفت؛ یعنی عالمی مثل بحرالعلوم که از لحاظ فقهی سرآمد است، از لحاظ معنوی [سرآمد است‌] -میدانید بحرالعلوم از لحاظ معنوی فوق‌العاده است و همان جنبه‌ی معنوی او هم شاید بود که موجب شد همه‌ی فقهای بزرگ که شاگردهای مرحوم بهبهانی بودند، در مقابل ایشان تسلیم شدند- با آن مقامات معنوی، با آن حالت عرفانی، با آن چیزهایی که نقل میکنند از ملاقات ایشان با حضرت و از این چیزها، وقتی که حرکت میکند از نجف برای سفر زیارتی پیاده به کربلا، با خودش شعرا را میبرد. 📚 ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ ، بیانات در دیدار اعضاى ستاد برگزارى سومین جشنواره‌ى بین‌المللى شعر حوزه‌ @seyyed_hossein_kashfi
حسین جان من از کودکی بسته ام دخیل بر علم تو حسین جان وعده دیدار صبح اربعین در حرم تو @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اطلاعیه مجلس روضه حسینیه مرحوم حجةالاسلام والمسلمین حاج سید محمود کشفی 🔹زمان: پنج روز آخر صفر، صبح ها از ساعت ۷ تا ۸:۳٠ 🔸مکان: تهران، خیابان ۱۷ شهریور، کوچه آبشار، کوچه شهید سماواتی، کوچه شهید سید عباس کشفی، پلاک ۱۴ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️برات آزادى و عنايت رضوى (علیه السلام) 🔻شهید آیت الله دستغیب : 🔹محب صادق اهل‌بيت جناب حيدرآقا تهرانى نقل نمود در چند سال‌قبل روزى در رواق مطهر حضرت رضا عليه السلام مشرف بودم، پيرمردى را كه از پيرى خميده شده و موى سر و صورتش سفيد و ابروهايش بر چشمش ريخته حضور قلب و خشوع او مرا متوجه ساخت تا وقتى كه خواست حركت كند ديدم عاجز است از حركت كردن. او را يارى كردم در بلند شدن. پرسيدم منزلت كجاست تا تو را به منزل رسانم، گفت در حجره‌اى از مدرسه خيرات خان او را تا منزلش رساندم و سخت مورد علاقه‌ام شد به طورى كه همه روزه مى‌رفتم و او را در كارهايش يارى مى‌كردم. اسم و محل وحالاتش را پرسيدم، گفت اسمم ابراهيم از اهل عراق و زبان فارسى را هم مى‌دانست. 🔸ضمن بيان حالاتش گفت من از سن جوانى تا حال هر ساله براى زيارت قبر مطهر حضرت رضا عليه السلام مشرف مى‌شوم و مدتى توقف كرده وبه عراق مراجعت مى‌كنم و در سن جوانى كه هنوز اتومبيل نبود، دو مرتبه پياده مشرف و در مرتبۀ اول سه نفر جوان كه با من همسن و رفاقت و صداقت ايمانى بين ما بود و سخت با يكديگر علاقه و محبت داشتيم و مرا تا يك فرسخى مشايعت كردند و از مفارقت من و اينكه نمى‌توانند با من مشرف شوند، سخت افسرده و نگران بودند. هنگام وداع با من گريستند وگفتند تو جوانى وسفر اول و پياده به زحمت مى‌روى، البته مورد نظر واقع مى‌شوى، حاجت ما به تو آن است كه از طرف ما سه نفر هم سلامى تقديم امام عليه السلام نموده و در آن محل شريف، يادى از ما بنما پس آنها را وداع نموده وبه سمت مشهد حركت كردم. پس از ورود به مشهدمقدس با همان حالت خستگى وناراحتى به حرم مطهر مشرف شده پس از زيارت در گوشه‌اى از حرم افتادم وحالت بى‌خودى و بى‌خبرى به من عارض شد در آن حالت ديدم حضرت رضا عليه السلام به دست مباركش رقعه‌هاى بى‌شمارى است و به تمام زوار از مرد و زن حتى بچه‌ها رقعه‌اى مى‌دهد چون به من رسيدند چهار رقعه به من مرحمت فرمود، پرسيدم چه شده‌؟ به من چهار رقعه داديد، فرمود يكى براى خودت و سه تا براى سه رفيقت. عرض كردم اين كار مناسب حضرتت نيست، خوب است به ديگرى امر فرماييد اين رقعه‌ها را تقسيم كند. حضرت فرمود: اين جمعيت همه به اميد من آمده‌اند و خودم بايد به آنها برسم پس يكى از آن رقعه‌ها را گشودم چهار جمله نوشته شده بود: «بَرائَةٌ‌ مِنَ‌ النّار وَامانٌ‌ مِنَ‌ الْحِسابِ‌ وَدُخُولٌ‌ فِى الْجَنَّةِ‌ وَاَنَا بْنُ‌ رَسُولِ‌اللّهِ‌ صلى الله عليه و آله ». 📚 داستان های شگفت انگیز، ص۱۲۶ @seyyed_hossein_kashfi
🔸 لطف خسرو طوس 🔻اشعار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی که به در خواست مرحوم حجة الاسلام والمسلمین سید علیمحمد وزیری یزدی _۸۰ سال پیش_ در تاریخ ۱۳۶۵ قمری سروده شده است: وحیدی ار چه وحیدی به معصیت لیکن مشو ز رحمت پروردگار خود مایوس فتاده [ای] چو به دریای غم مشو نومید بود که دست تو گیرد ز لطف خسرو طوس چه کیمای سعادت بود غبار درش چه باک باشدت ای دل ز طالع منحوس @seyyed_hossein_kashfi
⚡️دروس سید حسین کشفی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳: 1⃣ درس مکاسب محرمه (از ابتدا) 🔹زمان: ۷ تا ۸ صبح، شنبه تا چهارشنبه 2⃣ حدیث خوانی، کتاب کافی از ابتدای کتاب الحجة 🔹زمان: ۷ تا ۸ صبح، پنجشنبه 🔸مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ، مدرس شماره۷ ، خیابان معلم، نبش کوچه۲۱ 🔺شروع کلاس ها ان شاالله از روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه (۴ ربیع الاول) میباشد. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ قابل توجه طلاب محترم درس مکاسب محرمه (از ابتدا) طرح جدید ۴۲۹ می باشد.
⚡️بهره آن دو‌ از اسلام ⬅️ حدیثی مهم در مساله برائت از دشمنان اهل بیت 🔻این حدیث از چهار امام (امام سجاد ، امام باقر ، امام صادق و امام کاظم علیهم السلام) به نُه طریق مختلف، در هفت منبع حدیثی (کافی، خصال، ثواب الاعمال، تفسیر عیاشی، غیبه نعمانی، تحف العقول و تقریب المعارف حلبی) نقل شده است. 🔸متن حدیث: 👇 عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (۱) مَنِ ادَّعَى إِمَامَةً مِنَ اللَّهِ لَيْسَتْ لَهُ وَ مَنْ جَحَدَ إِمَاماً مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ لَهُمَا (۲) فِي الْإِسْلَامِ نَصِيباً (۳) 🔹ترجمه حدیث : 👇  ابن ابى يعفور گويد: از امام صادق علیه السلام  شنيدم مى فرمود: خدا روز قيامت با سه طائفه سخن نكند و آنها را تبرئه و پاک نكند و عذاب دردناك از آن آنها باشد: هر كه به ناحق از طرف خدا مدّعى امامت باشد، و هر كه امام بر حق و از طرف خدا را منكر شود، و هر كه معتقد باشد كه اين دو از اسلام بهره‏اى دارند . 🔻پاورقی: 👇 ۱) آل عمران آیه۷۷ ۲)  قال ابوالصلاح الحلبی فی التقریب المعارف :  و من طرق أخر أنَ للأوَّلَيْن و من أُخر للأَعرابِيَّين و فی تفسیر العیاشی هکذا : من قال ان لفلان و فلان فی الاسلام نصیبا و فی ثواب الاعمال للروایة صدر و هو : قال ابوالحسن الماضی علیه السلام لاسحاق بن عمار: يا إسحاق الأول بمنزلة العجل و الثاني بمنزلة السامري قال قلت جعلت فداك زدني فيهما قال هما و الله نصرا و هودا و مجسا فلا غفر الله لهما قال قلت جعلت فداك زدني فيهما قال ثلاثة لا ينظر الله إليهم و لا يزكيهم الحدیث ۳) قال ابوالصلاح الحلبی فی التقریب المعارف : و تناصر الخبر عن علي بن الحسين و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد علیهم السلام من طرق مختلفة  انهم قالوا ثلاثة الحدیث . بحار الانوار ج۳۰ ص ۳۸۴ 🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻متن و ترجمه حدیث @seyyed_hossein_kashfi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نمودار سند حدیث @seyyed_hossein_kashfi
⚡️بیعت دو قبضه با امیرالمومنین 🔻 تقریر بیانات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) : 🔹در رجال کشی در احوالات مهدی مولی عثمان (که ظاهراً منظور از عثمان، عثمان بن عفان باشد) آمده است که نزد امیرالمؤمنین (علیه السلام) حاضر شد و با ایشان بیعت کرد در حالی که محمد بن ابی بکر هم خدمت آن حضرت بود. بیعت او به این نحو بود: «أبايعك على أن الامر كان لك أوّلاً و أبرأ من فلان و فلان و فلان، فبايعه.» در واقع بیعت او دو قبضه بود، هم اعتراف به امامت آن حضرت بود و هم برائت از آنهایی که غصب خلافت کردند. احتمال میدهم که محمد بن ابی بکر آن جا متوجه شد که بیعتش با امیرالمؤمنین کامل نبوده و لذا مجدداً آمد با آن حضرت بیعت کرد. 🔸درباره بیعت مجدد محمد بن ابی بکر چند روایت در رجال کشی (ص۶۴) و اختصاص منسوب به شیخ مفید (ص۷۰) است: ۱) عن حمزة بن محمد الطيار، قال: ذكرنا محمد بن أبي بكر عند أبي عبد الله (علیه السلام) فقال أبو عبد الله (علیه السلام) رحمه الله و صلّى عليه، قال لأمير المؤمنين (علیه السلام) يوماً من الأيام ابسط يدك أبايعك! فقال أ و ما فعلت؟ قال: بلى، فبسط يده، فقال أشهد أنك إمام مفترض طاعتك و أن أبي في النار. حمزه بن محمد طیار گفت: نزد امام صادق علیه السلام از محمد بن ابی بکر یاد کردیم. حضرت فرمود: درود و رحمت خدا بر او؛ روزی از روزها محمد بن ابی بکر به امیر المومنین (علیه السلام) گفت: دستت را باز کن تا با تو بیعت کنم. حضرت فرمودند مگر نکردی؟ گفت چرا. حضرت دستشان را باز کردند و محمد بن ابی بکر گفت شهادت می‌دهم که تو امامی هستی که اطاعتت واجب است و پدر من در آتش است. ۲) عن أبي جعفر (علیه السلام) أن محمد بن أبي بكر بايع عليا (علیه السلام) على البراءة من أبيه. ۳) عن أبي جعفر (علیه السلام) قال بايع محمد بن أبي بكر على البراءة من الثاني. 📚 بیانات استاد شبیری، ۳ مهر ۱۴۰۲، مدرسه فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) @seyyed_hossein_kashfi
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️محمد عربی آبروی هر دو سراست 🔻 اشعار هلالی جغتایی در مدح حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بیان مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: محمد عربی آبروی هر دو سراست کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او شنیده‌ام که سخن رانده است همچو مسیح بدین حدیث لب لعل روح‌پرور او که من مدینهٔ علمم، علی درست مرا عجب خجسته حدیثی‌ست! من سگ در او 🔺 فیلم از صدیق مکرم حجه الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ ضوابط حمل روایت بر تقیّه 🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹در حمل روایات بر تقیه و بررسی فتوای عامه باید چند مطلب را ملاحظه نمود: ۱. روایت از کدام امام صادر شده است. ۲. راوی روایت کیست و برای چه منطقه ای بوده است. ۳. فقیه عامه‌ای که فتوایش مدّ نظر است، مربوط به چه دوره‌ای است و میزان نفوذ او به چه میزان است. 🔸 این مسائل حتما باید مورد بررسی و لحاظ قرار گیرد، و بحث‌هایی که در کلمات فقها در این مورد وارد شده است در بسیاری از موارد فنّی نیست. در کلمات فقها برای حمل روایات بر تقیه غالبا به تاریخ فتاوای عامه دقّت نمی‌کنند، بلکه صرفا بیان می‌کنند که مثلا جمهور عامه، زکات را در بیش از ۹ جنس ثابت می‌دانند و سپس فقهای عامه که قائل به این قول هستند را نام می‌برند و به این نکته توجّه ندارند که مثلا عصر مالک، پس از زمان امام صادق (علیه‌السلام) است. البته مالک در زمان امام صادق (علیه السلام) هم بوده ولی نفوذی در جامعه نداشته است. آنکه در زمان امام صادق علیه السلام در جامعه فتوایش مطرح بوده، ابوحنیفه است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️قابل توجه طلاب محترم 🔹فردا جلسه حدیث خوانی کتاب شریف کافی ( کتاب الحجة) ساعت ۷ صبح در مدرس فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام، خیابان معلم، نبش کوچه۲۱, مدرس ۷ برگزار می گردد ان شاء الله. 🔻لینک کانال حدیث خوانی کتاب کافی 👈 عضو شوید @hadiskhani_kashfi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ جلسه اول حدیث خوانی کتاب کافی 🔻 مباحث مطرح شده: مقدمه اول: اهمیت علم حدیث و فواید حدیث خوانی مقدمه دوم: روش ما در حدیث خوانی در سه مرحله ۱. بررسی اجمالی سند ۲. روایت در سایر مصادر حدیثی ۳. بررسی لغات و نکات محتوایی مقدمه سوم: شناخت اجمالی درباره کتاب کافی و مرحوم محمد بن یعقوب کلینی @hadiskhani_kashfi