eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1هزار دنبال‌کننده
161 عکس
60 ویدیو
197 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
24.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ یادم نمی‌رود که همه عزتم تویی من پای سفره‌ی تو شدم محترم حسین 🔻 عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ. 🔹 از ابى الصباح كنانى، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام حضرت فرمودند: هنگامى كه شب قدر فرا برسد يعنى شبى كه در آن كارهاى مصلحت‌آميز عباد توزيع و تفريق مى‌گردد از طرف عرش منادى نداء مى‌كند: خداوند متعال در اين شب گناهان كسى را كه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام رفته مى‌آمرزد. 🎙 قطعه ای زیبا از مداحی آقای محمدعلی رستمی در برنامه محفل 🔸 از همه بزرگوران در این شب عزیز طلب حلالیت و التماس دعا دارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️علت خضاب نکردن امیرالمؤمنین 1⃣ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا مَنَعَكَ مِنَ اَلْخِضَابِ وَ قَدِ اِخْتَضَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَنْتَظِرُ أَشْقَاهَا أَنْ يَخْضِبَ لِحْيَتِي مِنْ دَمِ رَأْسِي بَعْدَ عَهْدٍ مَعْهُودٍ أَخْبَرَنِي بِهِ حَبِيبِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . 🔸از اصبغ بن نباته، وى مى‌گويد: محضر مبارك امير المؤمنين عليه السّلام عرض كردم: چه چيز مانع از خضاب كردن شما است در حالى كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله خضاب مى‌فرمودند؟ حضرت فرمودند: منتظر هستم شقى‌ترين امّت محاسن مرا به خون سرم خضاب كند چه آن كه حبيبم رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به من اين خبر را داده است. 📚 علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۷۳. 2⃣ اِنْصَرَفَ عَليّ (علیه‌السلام) مِنْ صِفّينَ فَکَأنَّهُ رأسُهُ وَ لِحْيتُهُ قُطْنَة، فقيل له: يا اميرالمؤمنين، لو غيرت، فقال: ان الخضاب زينة و نحن قوم محزونون. 🔸امیرالمؤمنین عليه السلام از صفّين بازگشت، در حالي که موی سر و محاسنش مانند پنبه سفيد بود. پس به آن حضرت گفتند: اى اميرمومنان چه مى شد كه محاسن خود را خضاب مى كردى حضرت فرمود: خضاب آرايش است و ما قومى هستيم كه در غم به سر مى بريم. 📚 نثر الدرّ، ج 1، ص ۳۰۷ 🔹وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ ! (يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) 🔸به آن حضرت گفته شد: يا امير المؤمنين كاش موى سفیدت را دگرگون میساختى. فرمود (عليه السّلام) خضاب زيور است و ما مردمى مصيبت زده‌ايم،(مقصودش مصیبت رسول خداد(صلّى اللّه عليه و آله)بود. 📚 نهج البلاغة، ج ۱، ص ۵۵۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️شب قدر به پنج معصوم تعلق دارد 1⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸در این شب قرآن بر آن حضرت نازل شد. ((إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة)) 2⃣ امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸آن حضرت در سحر نوزدهم ضربت خوردن و در شب ۲۱ به شهادت رسیدند. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْغُسْلُ فِي لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي تِسْعَ عَشْرَةَ وَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ أُصِيبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ قُبِضَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ وَ اَلْغُسْلُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ وَ هُوَ يُجْزِئُ إِلَى آخِرِهِ. الکافي ج ۴، ص ۱۵۴ 3⃣ حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸در روایت حقیقت لیلة القدر به آن حضرت تفسیر شده است. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۸۱ 4⃣ امام حسین علیه‌السلام 🔸 شب قدر، شب زیارت مخصوص آن حضرت است. عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۸۴ 5⃣ امام زمان عجل الله فرجه الشریف 🔸چرا که ملائکه در این شب بر ولی امر و امام زمان نازل می شوند. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اَللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ وَ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِ‍ «حم
وَ اَلْكِتٰابِ اَلْمُبِينِ 
إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ» فَإِنَّهَا لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ خَاصَّةً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الکافي ج ۱، ص ۲۴۹ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ پهلوی پیرم کرد 🔻آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی 🔹 مرحوم آیةالله [سید صدرالدین] صدر (رضوان الله علیه) یک روز عیدنوروز نشسته بود، فرماندار بازنشسته قم هم دیدن آقای صدر آمده بود. گفت: حضرت آیةالله! شما چقدر زود پیر شدید؟! آقای صدر فرمود: پهلوی پیرم کرد. برای خاطر این که ایشان در منزل نشسته بود تلفن می کردند که فلان شیخ را در خیابان گرفتند و به کلانتری بردند و گفتند جواز عمامه ات کو؟ تو‌ خیابان با عمامه راه میری اجازه می خواد. آن وقت آیةالله صدر مرجع تقلید باید گوشی را بردارد با یک نفر که در عمرش سجده نکرده بگوید: خواهش می کنم آشیخ علی پناه را مرخص کنید جواز عمامه اش تا یک هفته دیگر درست می شود. تا این شیخ را رها می کردند یک آشیخ حسن آشیخ حسین آشیخ تقی. ایشون می فرمودند: من به خاطر این مسأله پیر شدم غصه می خورم. ما طلبه ها فرزندان علما و مراجع هستیم و اگر حادثه ای برای ما رخ بدهد غصه اش در درجه اول برای آن هاست. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد 🔻 آیةالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی (دامت برکاته): 🔹مرحوم آیةالله حکیم که از دنیا رفتند طبعاً به آیة الله خویی ارجاع داده شد. خدا آسید یوسف حکیم را رحمت کند، با کمال این که مردم عراق همه همراه دسته جات می آمدند و می گفتند: یا یوسف قلدناک قلدناک، در عین حال ایشان مرجعیت را قبول نکردند و به آقای خویی ارجاع دادند و تقریباً مرجعیت عامه برای مرحوم آقای خویی اثبات شد. 🔸روزی آقای خویی به من فرمود: یک لجنه ای تشکیل دهید که وجوهات به طور کلی دست این لجنه بیاد، به همه شهریه بدهند به من هم شهریه بدن، منتها شهریه من [برای اداره امور مرجعیت] یک مقدار بیشتر باشد، من تصرف در وجوهات نکنم. من فرمایش ایشان را به آقای سیستانی، مرحوم آشیخ جواد تبریزی و جماعتی از فضلای آن وقت نجف گفتم و رفقا قبول نکردند و گفتند برای ما مشکل درست می شود. 🔹بعد یک روز عصری بعد از فوت مرحوم آقای حکیم بود من با یک نفر از دوستان _که اسمش را نمی خواهم ببرم_ دو نفری آمدیم در بیرونی آقای خویی و روبروی ایشان نشستیم. آقای خویی هم لباس نو پوشیده بود. ایشان هم طبعاً با طلبه ها رفیق بود و نمی خواست خودش را بگیره، خیلی بی آلایش بود، آن روز هم آقای خویی صحبت می کرد و می خندید. این دوست کنار من گفت: ببین آقا مرجع عام شده چقدر خوشحال هست! من به او گفتم: نه! آقای خویی همان آقای خویی سابق هست، قبلا هم همین طور با طلبه ها رفیق بود، الان هم همین طور هست. ایشان خیلی اصرار کرد که نه این طور نیست آقای خویی خوشحال هست و لباس عوض کرده و ... من هر چه گفتم: این طور نیست اما قبول نمی کرد، گفتم: از خود آقا سؤال کنیم. گفتم: آقا! ایشان می گوید چون شما مرجع عام شدید خندان هستید و ...، من می گویم این گونه نیست، خواستم ببینم نظر خودتان چیست ، حرف های ایشان درست هست یا نه؟ آقای خویی برگشتند و رو کردند به ما دو نفر، فرمودند: «آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد یا جنون یا بی دینی» بعد فرمود: بالاترین منصب در روحانیت مدرسی عالی در علوم دینی است. 🔸همین آقا را من بعدها در قم دیدم که از روبرو دارد می‌آید و می خندد، گفتم چرا می خندی؟ گفت: من اجازه دادم که رساله ام چاپ شود گفتم برای همین می خندی! گفت بله مگر من از دیگران چه چیز کمتر دارم. گفتم: شیخنا یادت می آید آن زمان آقای آشیخ جواد تبریزی در مدرسه قوام درس کفایه و مکاسب می گفت و من خودم گاهی مشکلات درس [ آقای خویی] را با ایشان مطرح می کردم. [و لذا شما در حد علمیت آقای تبریزی نیستی] گفت: من از دیگران کمتر نیستم. گفتم: یادت می آید من و تو دو نفری عصری خدمت آقای خویی رفتیم و ایشان فرمود: آرزوی مرجعیت یکی از دو چیز را می خواهد یا جنون یا بی دینی. گفتم: شیخ دیوانه شدی یا این که واقعاً تحمل می کنی جوابگوی این همه مسائل در روز قیامت باشی؟! بعد از چند وقت توصیه ما اثر کرد و گفت: من حرف شما را گوش دادم و رساله ام را منتشر نکردم. 📆 ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ؛ نجف اشرف ، بیرونی آیة الله العظمی خویی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اگر مرجعیت مستلزم صدمه از جهات شرعيه باشد، نصيبم نشود 🔻 آیة الله العظمی خویی در نامه ای به آیة الله العظمی سید محمدصادق روحانی می نویسد: 🔹 چند سال قبل در حرم مطهر کاظمین از حضرت حق جل و علا خواسـتـم کـه مرجعیت به مرتبه ای که از عهده آن برنیایم و مستلزم صدمه بر من از جهـات شـرعيه باشد، نصيب من نشود و در صورتی که حیات من ملازم با این امر گردد، خداوند عـالـم مـرگ را نصیب نماید و این که بعد از ممات آثار قلمی و اشخاص تربیت شده گذاشـته باشـم کـه اسباب رحمت بر من باشد. 🔸 جزء دویم دعای من مستجاب و بحمدلله از جهت آثار قلمی که از جمله البیان است و آثار خیر علمی که از جمله جنابعالی هستید بسیار مسرورم. امید است جزء اول نیز مستجاب شود و لاسیما این که از جهات کثیره دنیا که از جمله آنها عـدم تمکن از قیام به وظایف نسبت به آقایان طلاب نجف و غیرهم از جهت مساعدت مادی بسیار در زحمت می باشم و دل خوشی به این زندگانی ندارم به جز این که بتـوانـم خـدمتی بکنم. 📆 ۲۱ جمادی الاولی ۱۳۷۹ 📚نامه های تاریخی، ص۱۳۲، ۱۳۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عملی که ثواب شب قدر را دارد 🔻عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ مَنْ مَشَى فِي صُلْحٍ بَيْنَ اِثْنَيْنِ صَلَّى عَلَيْهِ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ وَ أُعْطِيَ ثَوَابَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ ، وَ مَنْ مَشَى فِي قَطِيعَةٍ بَيْنَ اِثْنَيْنِ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَلْوِزْرِ بِقَدْرِ مَا لِمَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ مِنَ اَلْأَجْرِ مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ حَتَّى يَدْخُلَ جَهَنَّمَ ، فَيُضَاعَفَ لَهُ اَلْعَذَابُ. 🔹 و هر كه براى آشتى دادن دو شخص گام بردارد، فرشتگان الهى پيوسته بر او درود و صلوات بفرستند تا به اقامتگاه خود باز گردد و همچنين براى او پاداش شب قدر را ارزانى فرمايند. و هر كه براى ايجاد گسيختگى و تيرگى روابط‍‌ ميانۀ دو شخص گام بردارد گناه او به اندازۀ پاداش كسى است كه ميان دو شخص ايجاد صلح و آشتى كرده است. علاوه بر آن، همواره بر او لعن و نفرين الهى را بنويسند چندان كه داخل دوزخ شود و كيفرش در آنجا دو چندان گردد. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص۲۸۰. @seyyed_hossein_kashfi
دیشب در حاشیه مراسم روضه امیرالمؤمنین علیه السلام و افطاری دوست عزیز و محقق جناب آقای بروجردی: حضرات آیات و حجج اسلام سید حسن بروجردی، سید احمد اشکوری، شیخ محمدرضا انصاری، شیخ ناصرالدین انصاری قمی، سید جواد شبیری زنجانی، بنده خدا، سید حسین کشفی. 13 فروردین 1403 قم
⚡️حُسْن کفایه را ضایع نکنید 🔻آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹مرحوم پدرم [میرزا احمد کفایی] می فرمودند که آسید ابوالحسن اصفهانی برای من نقل کرد: در اولین دوره خارج اصولی که بر اساس کفایه شروع کردم تصمیم گرفتم آن مطالبی که به ذهنم می رسد در توضیح مطالب یا اشکال بر مطالب یادداشت کنم و بعد به صورت کتاب چاپ شود. 🔸یک شب در عالم رؤیا دیدم که مرحوم آخوند بر سر نهر آبی نشسته اند و مشغول وضو هستند، من سلام کردم، ایشان با کمال برودت به اقل واجب جواب دادند، متوجه شدم که از من دلگیر هستند، صبر کردم تا وضویشان که تمام شد عرض کردم: آقا به نظرم می آید از من مکدر هستید! چه خطایی از من سر زده؟! فرموند: «سید ابوالحسن! من کفایه را عمدا موجز و غامض نوشته ام که طلاب برای فهم مطالب دقیق اصولی از یک متن موجز غامض اعمال فکر و دقت کنند تا به ورزیدگی فکری برسند که وقتی به مرحله اجتهاد برسند بتوانند از متون روایات مراد معصوم (علیه السلام) را استنباط کنند، با نوشتن این همه شرح و توضیح بر کفایه این حُسْن کفایه را ضایع نکنید.» از خواب بیدار شدم و منصرف شدم. 📆 ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین 🔻 این تجمع تاریخی در ۲۲ رمضان ۱۳۹۳ق (۲۷ مهر ۱۳۵۲ش، ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳م) در جریان جنگ یوم کیپور در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد. در این تجمع بیانیه و فتوای مفصل آیة الله خویی درباره حمایت از فسلطین قرائت شد. 🔹جنگ یوم کیپور که همچنین با عناوین جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳، جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته می‌شود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد.  ⬅️توضیح تصویر از راست، حضرات آیات: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیة الله سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیة الله خویی و سید جمال الدین خوئی. @seyyed_hossein_kashfi
اجتماع شعبي في النجف للاستماع إلی فتوی الجهاد.pdf
6.62M
⚡️ بیانیه مفصل آیة الله العظمی خویی درباره دفاع از فلسطین 🔻پس از اجتماع تاریخی در صحن مطهر حرم امیرالمؤمنین در حمایت از فلسطین هیئت علمی حوزه نجف اشرف جزوه ای در ۳۵ صفحه منتشر کرد و به ذکر فتاوای علما در موضوع جهاد و مبارزه با اسرائیل، گزارشی از آن اجتماع تاریخی و بیانیه مفصل آیة الله خویی پرداخت. 🔹 صفحاتی از جزوه که مربوط به گزارش اجتماع تاریخی و متن کامل بیانیه آیة الله خویی است را به صورت فایل پی دی اف به اشتراک می گذارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق مولا امیرالمؤمنین می نویسد: 🔹و أما سجاحة الأخلاق و بشر الوجه و طلاقة المحيا و التبسم فهو المضروب به المثل فيه حتى عابه بذلك أعداؤه. قال عمرو بن العاص لأهل الشام إنه ذو دعابة شديدة و قال علي علیه السلام في ذاك عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس ... و قد بقي هذا الخلق متوارثا متنافلا في محبيه و أوليائه إلى الآن كما بقي الجفاء و الخشونة و الوعورة في الجانب الآخر و من له أدنى معرفة بأخلاق الناس و عوائدهم يعرف ذلك 🔸امیر المومنین علی علیه السلام گشاده رو و دارای روی باز و اخلاق حسنه بود و همیشه لبخند بر لبشان بود، و این به نحوی بود که به اخلاق حسنه آن حضرت مثل می زدند. و دشمنان آن حضرت به ایشان عیب می گرفتند که علی اهل شوخی و مزاح "دعابه" است. عمرو عاص در میان اهل شام پخش کرده بود : علی اهل مزاح و شوخی بسیاری است، و لذا امیر المومنین هم در خطبه ای فرمودند : عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس‏ (شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه  ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى  و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مى‏گذرانم) ... سپس گوید: این اخلاق را محبین و شیعیان آن حضرت از ایشان به ارث برده اند، همانگونه که خشونت و تندی در طرف مقابل وجود دارد و از اربابان خود به ارث برده اند. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️جوی از خشونت 🔻 خطبه شقشقیه: فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ اَلْعِثَارُ فِيهَا وَ اَلاِعْتِذَارُ مِنْهَا 🔹 [ابوبکر حکومت] را در اختيار كسى قرار داد، كه جوى از خشونت سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود 🔸 حضرت آیة الله مکارم شیرازی: سپس [ امیرالمؤمنین علیه السلام] به ترسيم گويايى از شخصيّت خليفۀ دوّم و صفات و ويژگيهاى او و چگونگى محيط و زمان او پرداخته، مى‌فرمايد: «او خلافت را در اختيار كسى قرار داد كه جوّى از خشونت و سختگيرى بود با اشتباه فراوان و پوزش طلبى» (فصيّرها فى حوزة خشناء يغلظ كلمها و يخشن مسّها يكثر العثار فيها، و الاعتذار منها) . حوزه، در حقيقت در اين جا اشاره به مجموعۀ اخلاق و صفات ويژۀ خليفۀ دوم است و در واقع چهار وصف براى او ذكر فرموده است كه نخستين آنها خشونت است و تعبير به «يغلظ كلمها» اشاره به جراحت شديدى است كه از نظر روحى يا جسمى در برخورد با او حاصل مى‌شد. دوّمين آنها خشونت در برخورد است كه با جملۀ «و يخشن مسّها» ذكر شده است، بنا بر اين «حوزة خشناء ، دارندۀ صفات خشونت‌آميز» به وسيلۀ دو جملۀ بعد از آن كه خشونت در سخن و خشونت در برخورد بوده است تفسير شده است. سوّمين ويژگى، اشتباهات فراوان و چهارمين آنها عذرخواهى از آن است كه با جملۀ « و يكثر العثار فيها ، لغزش در آن فراوان است» و « و الاعتذار منها ، پوزش طلبى آن فراوان است» بيان شده است. 📚 پیام امام امیرالمؤمنین ، ج۱، ص۳۴۵. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مرحوم مجلسی، صفويه را آخوند كرد 🔻 امام خمینی (اعلی الله مقامه) 🔹و اما قضيه خواجه نصير و امثال خواجه نصير را؛ شما مى‏دانيد اين را كه خواجه‏ نصير كه در اين دستگاهها وارد مى‏شد نمى‏رفت وزارت كند؛ مى‏رفت آنها را آدم كند ... مرحوم مجلسى كه در دستگاه صفويه بود، صفويه را آخوند كرد؛ نه خودش را صفويه كرد! آنها را كشاند توى مدرسه‌ و توى علم و توى دانش و اينها، تا آن اندازه‏اى كه البته توانستند. 🔸 اين تاريخ صد ساله، صد و چند ساله اخير در دست است. ما يك خرده جلوترش مى‏رويم مى‏بينيم كه يك طايفه از علما، اينها گذشت كرده‏اند از يك مقاماتى و متصل شده‏اند به يك سلاطينى. با اينكه مى‏ديدند كه مردم مخالفند، لكن براى ترويج ديانت و ترويج تشيع اسلامى و ترويج مذهب حق اينها متصل شده‏اند به يك سلاطينى، و اين سلاطين را وادار كرده‏اند _ خواهى نخواهى _ براى ترويج مذهب، مذهب ديانت، مذهب تشيع. اينها آخوند دربارى نبودند. اين اشتباهى است كه بعض نويسندگان ما مى‏كنند. سلاطينْ اطرافيانِ آقايان بودند. الآن هم حجره شاه سلطان حسين در چهارباغ اصفهان، در مدرسه چهارباغ اصفهان، الآن هم حجره‏اش هست. اينها او را كشاندنش تو [ى‏] حجره نه اينكه او اينها را كشيده است دنبال خودش. ⬅️ ۲۷ رمضان ، سالروز رحلت مروج مذهب جعفری علامه محمدباقر مجلسی 📚 صحيفه امام، ج‏۸، ص۴۳۷ و ج‏۳، ص۲۴۰. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ منطق عایشه 🔻 بسند صحیح عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ يَهُودِيٌّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَائِشَةُ عِنْدَهُ فَقَالَ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْكُمْ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ عَلَيْهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبِهِ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبَيْهِ فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ اَلسَّامُ وَ اَلْغَضَبُ وَ اَللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ اَلْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ اَلْقِرَدَةِ وَ اَلْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا عَائِشَةُ إِنَّ اَلْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلاً لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ اَلرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلاَّ زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلاَّ شَانَهُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ مَا سَمِعْتَ إِلَى قَوْلِهِمْ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ بَلَى أَ مَا سَمِعْتِ مَا رَدَدْتُ عَلَيْهِمْ قُلْتُ عَلَيْكُمْ فَإِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ مُسْلِمٌ فَقُولُوا سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ كَافِرٌ فَقُولُوا عَلَيْكَ 🔹 ترجمه مصطفوی: حضرت باقر عليه السلام فرمود: مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللّٰه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم». (يعنى مرگ بر شما، رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله در پاسخ فرمود: «عليكم». (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نيز مانند رفيقش باو پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) همان طور كه بدو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت، پس عايشه خشمگين شد و گفت: «سام». و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها، پس رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بعايشه فرمود: اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته عرضكرد: اى رسول خدا آيا نشنيدى كه اينها گفتند: «السام عليكم». ؟فرمود: چرا، مگر تو نشنيدى آنچه من پاسخشان را دادم و گفتم: «عليكم». ؟پس هر گاه مسلمانى بشما سلام كرد باو بگوئيد: «سلام عليكم». و هر گاه كافرى بر شما سلام كرد در پاسخش بگوئيد: «عليك». . 📚 الکافي، ج ۲، ص ۶۴۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عفو و شفاعت امام 🔻 ۲۹ رمضان ۱۳۹۳, سالروز ارتحال فقیه عالیقدر مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی (والد معظم آیة الله العظمی شبیری زنجانی) 🔹مرحوم آیة الله حاج سید احمد حسینی زنجانی در کنار جنبه های فقهی و معلومات، اهل ذوق بودند و این از موضوع تألیفات و چینش و تبویب مباحث کتاب هایشان مشخص است. از جمله تألیفات ایشان رساله مستثنیات الاحکام می‌باشد. بسیاری از احکام شرعی در سرتاسر فقه، دارای استثناءها و تخصیص‌هایی است. مرحوم آقای زنجانی در رساله مستثنیات الأحکام ۶۶۹ مورد از مواردی را که از احکام شرعی کلی استثنا شده‌اند گردآوری نموده است. آخرین مسئله این کتاب، در رابطه با حکم عفو در قصاص است که ولی دم می‌تواند عفو کند اما امام (حاکم شرع) حقّ عفو ندارد بلکه باید یا قصاص کند، یا دیه بگیرد. 🔸 آیة الله زنجانی با ظرافت این مسأله را به شفاعت اهل بیت مرتبط می کند و کتاب را بدین نحو تمام کرده و می نویسد: 🔹«إن لولي الدم العفو إلا الإمام، فإنّه ليس له العفو و لكن له الشفاعة عند الله في العفو عن جناياتنا على أنفسنا. اللهم اعف عنا و تقبل ذلك منا و انبته نباتا حسنا بمحمد و آله الطاهرین، قد تم الکتاب» @seyyed_hossein_kashfi
⚡️اسعد الله ایامکم 🔻بسم الله الرحمن الرحيم ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة . نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف 🔹 عید سعید فطر بر همه مومنین مبارک، طاعات و عبادات همراهان گرامی مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد. کل عام و انتم بالف خیر و عافیة @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ طبع خشن خلیفه! 🔻 استاد حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹ماه رمضان ظهرها توفیق شرکت در نماز جماعت آیة الله احمدی میانجی را پیدا می‌کردم. ایشان پس از نماز عصر سخنرانی اخلاقی جالبی داشتند که انباشته از نکات بکر و ناشنیده تاریخی بود که البته همه هم حاصل یک عمر پژوهش و مستند به مصادر اصیل بود. از نیمه رمضان تا ایام شهادت، بیشتر به ذکر نکات تاریخی حیات حضرت امیر (علیه‌السلام) می‌پرداخت که بسیار سودمند بود. این ماجرا را از این جلسه به یاد دارم که از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید [ج۶، ص۳۴۲ _ ۳۴۳] نقل می‌کرد که عمر وقتی در خانه بر اهل خانه خشم می‌گرفت، تا آن‌ها را گاز نمی‌گرفت و خون نمی‌انداخت، آرام نمی‌گرفت. 🔸[کان عمر بن الخطاب إذا غضب علی واحد من أهله لا یسکن غضبه حتی یعض یده عضا شدیداً حتی یدمیها. وَ ذَكَرَ الزُّبَيْرُ بْنُ بَكَّارٍ فِي الْمُوَفَّقِيَّاتِ أَنَّ سُرِّيَّةً جَاءَتْ لِعَبْدِ الرَّحْمَن أَوْ لِعُبَيْدِ اللَّهِ بْن عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ إِلَيْهِ تَشْكُوهُ فَقَالَتْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَلاَ تُعْذِرُنِي مِنْ أَبِي عِيسَى قَالَ وَ مَنْ أَبُو عِيسَى قَالَ ابْنُكَ عُبَيْدُ اللَّهِ قَالَ وَيْحَكَ وَ قَدْ تَكَنَّى بِأَبِي عِيسَى ثُمَّ دَعَاهُ فَقَالَ إِيهَا اكْتَنَيْتَ بِأَبِي عِيسَى فَحَذِرَ وَ فَزِعَ وَ أَخَذَ يَدَهُ فَعَضَّهَا ثُمَّ ضَرَبَهُ وَ قَالَ وَيْلَكَ وَ هَلْ لِعِيسَى أَبْ أَ تَدْرِي مَا كَنَّى الْعَرَبُ أَبُو سَلَمَةَ أَبُو حَنْظَلَةَ أَبُو عُرْفْطَةَ أَبُو مُرَّةَ. قَالَ الزُّبَيْرُ وَ كَانَ عُمَرُ إِذَا غَضِبَ عَلَى بَعْضٍ أَهْلِهِ لَمْ يَسْكُنْ غَضَبُهُ حَتَّى يَعَضُّ يَدَهُ عَضّاً شَدِيداً وَ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ كَذَلِكَ] 🔹ابن ابی الحدید در ادامه می‌افزاید که غرضم از نقل این مطلب توهین به ایشان نیست، طبع افراد مختلف است، «سیدنا عمر» طبعی تند و خشن داشت و «سیدنا علی» نرم‌خو بود و طبعی ملایم داشت. روضه ایشان هم گریه خیز بود، البته خود ایشان بیشتر از حاضران می‌گریست. @seyyed_hossein_kashfi
عیددیدنی و گفتگو با حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی دامت برکاته از علمای طراز اول حوزه علمیه مشهد به همراهی دوست گرامی و فاضل جناب استاد سید حسین کشفی عید فطر
⚡️تأیید میرزای نائینی ⬅️ ۴ شوال سالروز ارتحال فقیه عالیقدر آیة الله شیخ حسین حلی 🔻 آیة الله سید حسن مرتضوی شاهرودی (دامت برکاته): 🔹من در سال ۱۳۳۶ به نجف اشرف هجرت کردم و در مدرسه صدر حجره ای گرفتم. ابتدا در دروس سایر اساتید حاضر شدم. چند ماه درس آقای بجنوردی و میرزا باقر زنجانی و‌ چند روز در درس آقای خویی حاضر شدم. بحث آقای خویی درباره وثاقت علی بن ابی حمزه بطائنی بود و سه روز طول کشید. چون دنبال درس فقه بودم نه رجال و از سوی دیگر از ابن ابی حمزه بطائنی [از رؤسای واقفه] هم بدم می آمد در درس آقای خویی آن وقت شرکت نکردم. نهایتاً در دو درس حاضر شدم: آقای شاهرودی و آقای آشیخ حسین حلی. 🔸آقای حلی بسیار ملا بود. یک روز ایشان مطلبی را از آقای نائینی نقل کرد ما به ایشان اعتراض کردیم که این مطلب در اجود التقریرات و فوائد الاصول به نحو دیگری تقریر شده است. آقای حلی روز بعد دفتر خودشان از تقریرات میرزای نائینی را در همان موضوع آوردند، و عجیب آن بود که مرحوم نائینی به خط خودشان در حاشیه نوشته بودند مطلبی که مقصود من بوده این جا ذکر شده است نه آن چه دیگران نوشته اند. این مطلب خیلی برای ما عجیب بود. از آقای حلی جریان را پرسیدیم، فرمودند: در جلسه استفتاء مرحوم نائینی شرکت می کردم یک روز دفتر تقریراتم را روی طاقچه اتاق جا گذاشتم. ایشان دفتر را دیده بودند و در حاشیه آن مطلب را نگاشتند. بعد از آن که درس آقای حلی تعطیل شد، در درس آقای خویی و نیز در درس مرحوم امام شرکت کردم. 📆 ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ _ عید فطر ۱۴۴۵ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تصاویری از مرحوم آیة الله شیخ حسین حلی 🔻مرحوم آیة الله حلی ارتباط نزدیکی با مرحوم آسید علی بحرالعلوم و فرزندانش حضرات آقایان سید علاءالدین، سید عزالدین و سید محمد بحرالعلوم (اعلی الله مقامهم) داشت و محل گعده علمی او بیرونی منزل مرحوم آسید علی بحرالعلوم بود. 🔹 این چهار تصویر و توضیحات آن از آلبوم شهید آسید علاءالدین بحرالعلوم است که توسط جناب استاد جواهرکلام عکسبرداری شده است. @seyyed_hossein_kashfi