eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.2هزار دنبال‌کننده
222 عکس
77 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️تاریخ ولادت حضرت زهرا و یک اشتباه رایج در ذکر اعداد 🔻اشتباهاتی که ذهن انسان انجام می دهد دارای یک مکانیزم خاصی است. از جمله اشتباهات رایج در مورد اعداد آن است که ذهن عدد را با عدد دیگر (یا معیار دیگری مثل اول ماه) می‌سنجد و تفاوت با آن را مورد توجه قرار می‌دهد، اما در این که این تفاوت کمتر از آن عدد دیگر (معیار) بود یا بیشتر اشتباه می‌کند. مثلا عدد ۳۱ را ذهن با عدد ۳۰ می سنجد که ۳۱ عبارت است از ۳۰+۱، اما در ذهن انسان ۳۰+۱ با ۳۰-۱ اشتباه می‌شود. و لذا به جای عدد ۳۱ عدد ۲۹ را مطرح می‌کند. این یک اشتباه رایج است و در تاریخ نمونه هایی دارد که به سه مورد اشاره می کنیم: 🔹نمونه اول:‌ در مورد تاریخ شهادت پیامبر (ص) اقوال متعددی وجود دارد از جمله ۲۸ صفر و ۲ ربیع.‌ به نظر استاد معظم حاج آقا جواد شبیری دامت برکاته، شهادت پیامبر دوم ربیع است، و ۲ روز پس از ربیع با ۲ روز پیش از ربیع اشتباه شده است. 🔸نمونه دوم: تاریخ روز مبعث است. در کتاب ثواب الأعمال روایتی وارد شده که تاریخ مبعث را روز ۳ رجب بیان کرده است: «بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص لِثَلَاثٍ مَضَینَ مِنْ شَهْرِ رَجَبٍ» در نقل این روایت نیز اشتباه مزبور رخ داده است. روز مبعث، سه روز مانده به پایان رجب در روز ۲۷ رجب است. سه روز از رجب رفته با سه روز از رجب مانده اشتباه شده است. مرحوم صدوق در کتاب ثواب الأعمال پس از ذکر این روایت نقل کرده است: «قال سعد بن عبد الله كان مشایخنا یقولون إن ذلك غلط من الكاتب و هو أنه لثلاث لیال بقین من رجب‏» . 🔹نمونه سوم: ولادت حضرت زهرا است که طبق قول مشهور شیعه _که روایات هم آن را تأیید می‌کند_ ولادت آن حضرت در ۲۰ جمادی الثانی سال ۵ بعد از بعثت رسول خدا است. اما قول مشهور عامه ولادت حضرت زهرا را ۵ سال قبل از بعثت می‌داند که ظاهراً منشأ این اختلاف نیز همین اشتباه رایج در ذکر اعداد است. 📚 با استفاده از دروس استاد شبیری و خطابه استاد نظری منفرد دامت برکاتهم @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ حیف از آن سنگ قبر قدیمی 🔻حیف از آن سنگ قبر قدیمی و‌ متنی که انشاء مرحوم آیة الله شیخ محمدتقی آمل
⚡️سنگ جدید مزار آیة الله شاه‌آبادی 🔻با همت و پیگیری مجدانه تولیت محترم آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم ، حجة الاسلام والمسلمین قاضی عسکر سنگ قبلی قبر مرحوم آیة الله العظمی شاه آبادی _که دارای اشکالاتی بود_ تعویض گردید. 🔹 سنگ جدید در قطعی بزرگتر و متن آن نیز همان متن سابق که انشاء مرحوم آیة الله شیخ محمدتقی آملی بود (با اندکی تفاوت) می‌باشد. 🔸 از مسئولین محترم آستان حرم حضرت عبدالعظیم تشکر می‌کنم و دوام توفیقاتشان را در آن آستان ملک پاسبان خواستارم. @seyyed_hossein_kashfi
◾️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ▪️ با نهایت تأسف و تأثر، دوست عزیزمان، خطیب ارجمند حجة الاسلام والمسلمین سید رضا محبوبی به علت بیماری سرطان دارفانی را وداع گفتند. قطعا تلاش‌ها و فعالیت‌های این عزیز در زمینه احیاء امر اهل‌بیت علیهم‌السلام مورد رضایت آن بزرگواران قرار خواهد گرفت. این مصیبت را به همه بازماندگان نسبی و سببی این سید بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم، رضوان و غفران الهی و همنشینی با اجداد طاهرینش را مسئلت می‌نمایم. سید حسین کشفی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️هم‌چنین زنانی بودند 🔻 استاد معظم آقای حاج سید احمد اشکوری دامت برکاته 🔹در نجف معروف بود که فرزندی از مرحوم آشیخ محمدحسین اصفهانی (کمپانی) فوت شد. مرحوم کمپانی قصد داشت اشعاری درباره فرزندش بسراید اما همسر ایشان گفت ارزش ندارد. اگر می‌خواهی شعر بگویی درباره علی‌اصغر امام حسین شعر بگو، و ایشان آن شعر معروف درباره مصیبت علی‌اصغر را سرود. 🔸من عبدالباسط قاری را در کاظمین دیده بودم. یک وقت تصمیم گرفت که ترانه هم بخواند اما همسرش گفته بود با حنجره ای که کلام خدا را خواندی، ترانه نخوان! هم‌چنین زنانی بودند. 📆 ۲ دی ۱۴۰۳ @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ صحیفه ابوبکر و عمر! 🔻عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَيْهِ لَمَّا نَظَرَ إِلَى اَلثَّانِي وَ هُوَ مُسَجًّى بِثَوْبِهِ مَا أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ أَنْ أَلْقَى اَللَّهَ بِصَحِيفَةٍ مِنْ هَذَا اَلْمُسَجَّى فَقَالَ عَنَى بِهَا اَلصَّحِيفَةَ اَلَّتِي كُتِبَتْ فِي اَلْكَعْبَةِ . 🔹مفضّل بن عمر گويد:از امام صادق عليه السّلام پرسيدم در بارۀ معنى فرمودۀ امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه كه چون دومى(عمر)را ديد در حالى كه او را بكفن پوشانده بودند،فرمود:«هيچ كس نزد من دوست داشتنى‌تر نيست از كسى كه خدا را با صحيفه (نامه و‌ كتابش) ملاقات كند از اين كفن شده»؟ فرمود: امير المؤمنين آن صحيفه‌اى را قصد نموده است كه در كعبه نوشته شده بود.(و به صحيفۀ ملعونه مشهور است). 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۴۱۲ 🎞 فیلمی که اهل سنت درباره مرگ ابوبکر و انتخاب عمر به عنوان خلیفه ساخته اند. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ صحیفه ابوبکر و عمر! 🔻عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ ا
⚡️ فظ غلیظ 🔻یکی از خصلت‌های معروف عمر بن الخطاب که تمامی مسلمین بر آن اتفاق و اجماع دارند، اخلاق تند و رفتار بد او با مردم است. 🔹ابن تیمیه حرانی می‌نویسد: لما استخلفه أبو بکر کره خلافته طائفة حتى قال طلحة ماذا تقول لربک إذا ولیت علینا فظا غلیظا . 🔸زمانی که ابوبکر عمر را به جانشینی انتخاب کرد ، برخی از این انتخاب ناراحت شدند ، طلحه گفت: جواب خدا را چه خواهى داد هنگامی که به ملاقات او بروی از بابت این‌که فردی خشن و بد اخلاق را بر ما مسلط کردی؟ 📚منهاج السنة، ج7 ، ص 461 . @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ فظ غلیظ 🔻یکی از خصلت‌های معروف عمر بن الخطاب که تمامی مسلمین بر آن اتفاق و اجماع دارند، اخلاق تن
⚡️ کنیه «أَبُو مُرَّة» و عمر بن خطاب 🔻همان طور که مرحوم فیض در وافی فرمودند «أَبُو مُرَّة» کنیه ابلیس لعین هست. به همین جهت اهل بیت از این کنیه نهی می کردند. 🔹مرحوم کلینی نقل کرده: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ رَجُلًا كَانَ يَغْشَى عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ يُكَنَّى أَبَا مُرَّةَ فَكَانَ إِذَا اسْتَأْذَنَ عَلَيْهِ يَقُولُ: أَبُو مُرَّةَ بِالْبَابِ فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع بِاللَّهِ إِذَا جِئْتَ إِلَى بَابِنَا فَلَا تَقُولَنَّ أَبُو مُرَّةَ» . (الکافي ج ۶، ص ۲۱) زراره گويد: از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: شخصى با كنيۀ ابو مرّه خدمت امام سجّاد عليه السّلام شرف‌ياب مى‌شد، او به هنگام اجازۀ ورود مى‌گفت:«ابو مرّه پشت درب است». امام سجّاد عليه السّلام به او فرمود: تو را به خدا سوگند! آن‌گاه كه كنار درب خانۀ ما آمدى نگو:«ابو مرّه» پشت درب است. 🔸اما درباره عمر بن خطاب نقل شده که او اين کنیه را دوست می‌داشت. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغة در این باره جریانی را نقل می‌کند که نشان از شدت خشونت عمر دارد. 🔹«و كان عمر بن الخطاب إذا غضب على واحد من أهله لا يسكن غضبه حتى يعض يده عضا شديدا حتى يدميها. و ذكر الزبير بن بكار في الموفقيات أن سرية جاءت لعبد الرحمن أو لعبيد الله‏ بن عمر بن الخطاب إليه تشكوه فقالت يا أمير المؤمنين أ لا تعذرني من أبي عيسى قال و من أبو عيسى قال ابنك عبيد الله قال ويحك و قد تَكَنّي بأبي عيسى ثم دعاه فقال أيها اكتنيت بأبي عيسى فحذر و فزع و أخذ يده فعضَّها ثم ضربه و قال ويلك و هل لعيسى أب أ تدري ما كنى العرب أبو سلمة أبو حنظلة أبو عرفطة أبو مرة» . (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏۶، ص۳۴۲) 🔸 عمر بن خطاب وقتی عصبانی می‌شد آرام نمی‌شد مگر آن که دست شخص مقابل را می‌گزید و خون می‌انداخت. زبیر بن بکار نقل کرده است: خانمی که زنِ عبدالرحمن بن عمر یا عبیدالله بن عمر بود نزد عمر آمد و از شوهر خود شکایت کرد، و گفت: ابو عیسی فلان‌کار را انجام داده است. عمر وقتی کنیه «ابوعیسی» را شنید، عصبانی شد و گفت: ابوعیسی کیست؟ پاسخ شنید: فرزند تو است. عمر خواست که فرزندش حاضر شود. وقتی آمد به او گفت: وای بر تو، کنیه‌ات ابوعیسی است؟ سپس او را به شدّت ترسانید و دست او را گزید و سپس وی را زد. در نهایت به او گفت: مگر عیسی پدر داشت که کنیه تو ابوعیسی باشد؟ از کنیه‌های عربی مثل أبو سلمة و أبو حنظلة و أبو عرفطة و أبو مرة استفاده کن. 📚 با استفاده از درس استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی ، ۲۱ آذر ۱۴۰۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ در كلیسا نویدهای مسیح دربارۀ ظهور پیامبر اسلام ص را مطرح می‌كرد. 🔻 مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی: 🔹در این مدت [اقامت در لبنان] همراه حاج آقا موسی [صدر] در محافل متعددی شركت كردم. از جمله به مجلس مسیحیان رفتیم. آقا موسی در آن مجلس سخنرانی بسیار خوبی كرد. واقعاً بر او غبطه می‌خوردم و از محبوبیت وی در میان سنی و شیعه و مسیحی و سایر مذاهب و ادیان متعجب بودم. مسیحیان در چهره‌اش جمال مسیح را می‌دیدند. قد بلند و چهرۀ جذاب و بیان زیبا و برخورد خوب و پرجاذبه از ویژگی‌های ذاتی آقا موسی بود كه با فضیلت علم و دانش، از او انسانی جامع و محبوب، مصداقِ ((زَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْم‏)) ساخته بود... 🔹آقا موسی در كلیسا مطالبی را كه خودش می‌خواست، بیان می‌كرد، نه آنچه كه آنها می‌خواستند. مثلاً نویدهای مسیح علیه‌السلام دربارۀ ظهور پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را مطرح می‌كرد. با این حال مسیحی‌ها دست و عبای او را می‌بوسیدند و به او عشق می‌ورزیدند. 📚 حدیث نصر، ص ۵۷۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️یک خلاف از ایشان ندیدم 🔻 استاد معظم آقای حاج شیخ مسیح بروجردی دامت برکاته 🔹بعد از وفات مرحوم آشیخ مرتضی حائری خدمت امام رفتم. به ایشان گفتم آقای حائری هم به رحمت خدا رفتند فرمودند بله، من مدتی با ایشان در یک حجره بودم و یک خلاف از ایشان ندیدم. بعد مکثی کردند و مجدد فرمودند یک خلاف ندیدم. من آرام گفتم گویا خیلی هم با انقلاب موافق نبودند! امام فرمودند: از دیانتشان بود. ایشان عقیده شان این بود حالا که کار دست ما افتاده همه چیز باید درست شود، خب نمیشود. ◀️ ۲۴ جمادی الثانی سالگرد ارتحال مرحوم آیة الله حاج شیخ مرتضی حائری @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ دیدار با آیت الله العظمی سیستانی ✍ سید حسین کشفی 🔻امروز _سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ _ توفیق شد همراه وا
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️شاگردپروری آیة الله العظمی بروجردی 🔻 آیة الله سید احمد مددی: 🔹 آقای سیستانی برای من نقل می‌کردند: وقتی که درس آقای بروجردی شرکت می‌کردم ۱۸ سالم بود و هنوز محاسن نداشتم و نسبتا قدم کوتاه بود و یک گوشه‌ای می‌نشستم. آقای بروجردی یک قاعده [در درس] داشتند که آقایان سر درس اشکالات را بنویسند، بعد اشکالات را جمع می‌کردند و صبح روز بعد که آقای بروجردی به درس می‌آمدند آن اشکالاتی که نسبتا مهم بود را می‌خواندند. گاهی اشکال من را آقای بروجردی روی منبر می‌خواندند. ایشان که نمی‌دانستند اشکال چه کسی است، اما می‌فرمودند: «بعضی از اعلام این چنین نوشته‌اند». من که می‌دانستم این اشکال برای من هست از خجالت سرم را پایین می‌انداختم. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️شاگردپروری آیة الله العظمی بروجردی 🔻 آیة الله سید احمد مددی: 🔹 آقای سیستانی برای من نقل می‌کردن
⚡️کتاب «فقه الصادق» را همراه خودشان آورده بودند ⬅️ شاگردپروری آیة الله العظمی بروجردی /۲ 🔻 از مرحوم آیة الله العظمی سید محمدصادق روحانی شنیدم که فرمودند: 🔹 من قصد داشتم کتاب فقه الصّادق را به آقای بروجردی بدهم، امّا ایشان اظهار داشتند: کتاب حرمت دارد؛ من شخصی را می‌فرستم که کتاب را از شما بگیرد. و این کار را نیز انجام دادند و کتاب تقدیم آقای بروجردی شد. 🔸 بعد از آن، یک روز در جلسهٔ درس خارج فقه، کتاب فقه الصادق را همراه خودشان آورده بودند و نظر مرا دربارهٔ بحث غروب و مغرب نقل کردند. من قول به غروب را اقوی می‌دانستم. [رک: فقه الصادق ج۴ ص۳۵] آقای بروجردی گفتند: اساتید ما در نجف این نظر را داشتند و ما از آنان قبول نکردیم؛ حال از شما قبول کنیم؟! عدّه‌ای خندیدند. 🔹 بعد، آقای بروجردی گفتند: جدای از شوخی، قول به غروب قوی هست، امّا تمام نیست و ما به آن اشکال داریم. پ ن: مرحوم آقای روحانی این بحث از کتاب الصلاة را در سال ۱۳۷۳ قمری (۱۳۳۳شمسی) در سن ۲۸ سالگی نوشته‌اند.‌ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️جمع آوری بعضی عوام را مستند قرار داده بود! 🔻 مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان به نقل از استادش مرحوم محدث نوری: 🔹شیخ ما در کتاب «لؤلؤ و مرجان» فرموده است: که این کلمات [اضافات زیارت وارث] متضمن چند دروغ واضح است، علاوه بر جسارت ارتکاب بدعت و جسارت افزودن بر فرموده امام (علیه السّلام) چنان شایع و متعارف شده که چند هزار مرتبه در شب و روز در عرصه گاه مرقد منوّر ابي عبد الله الحسین (علیه السّلام) و محضر فرشتگان مقرّب و مطاف پیامبران مرسل (عليهم السّلام) به آواز بلند خوانده میشود و احدی به این خوانندگان ایراد نمی گیرد و از گفتن این دروغ و ارتکاب این معصیت نهی نمی‌کند و کم کم این کلمات در مجموعه‌هایی که در زیارت و ادعیه نادانان از عوام جمع می‌کنند _ و گاهی اسمی برای آن می‌گذارند_ راه پیدا کرده و به چاپ رسیده است. و از مجموعه این نادانان به مجموعهٔ آن نادان نقل شده 🔸و کار به جایی رسیده که بر بعضی از طلاب نیز امر مشتبه شده است روزی طلبه ای را دیدم که آن دروغ‌های ناروا را برای شهدا می‌خواند، دست بر کتفش گذاشتم ، ملتفت من شد، گفتم: از اهل علم چنین اکاذیب در چنین محضری قبیح نیست؟ گفت مگر روایت نشده؟ تعجب کردم، گفتم، نه گفت: در کتابی دیدم گفتم در کدام کتاب؟ گفت: «مفتاح الجنان» ساکت شدم. چه اینکه کسی در بی اطلاعی کارش به اینجا رسد که جمع آوری بعضی عوام را کتاب بشمارد و مستند قرار دهد قابل سخن گفتن نیست! @seyyed_hossein_kashfi