📜شرح فرازهای مناجات شعبانیه
📖فراز: اِلهی جُودُكَ بَسَطَ اَمَلی وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی؛ خداوندا، بخشش تو، امید من را زیاد و گسترده مىكند و عفو و گذشت تو بالاتر از عمل من است.
براى تبیین این فراز از مناجات و درك بهترِ آن، یك نكته را باید متذكر گردیم و آن اینكه:
توجّه ما به خداى متعال، معمولا در شرایط عادى به كمك مفاهیم ذهنى انجام مىگیرد، حتّى وقتى كه اسم خدا را به زبان مىآوریم، هر كسى معناى خاصّى از آن را در ذهن خود تداعى مىكند و معمولا معناى آفریدگار عالم تصور مىشود. همین كلمه آفریدگار كه یك مفهوم ذهنى است در هنگام دعا به تناسب حال یا حاجت و خواستهاى كه داریم داراى مفهوم خاصى مىگردد. كسى كه از خداوند روزى طلب مىكند از كلمه خدا؛ روزىدهنده و كسى كه گرفتارى دارد؛ رفعكننده گرفتارى و آن كسى كه مریض دارد؛ شفادهنده بیماران را در ذهن خود مىآورد.
البته گاهى ممكن است براى برخى افراد در حال دعا، مناجات و نماز با حضور قلب و خلوت در شبهای تار و در حال سجده با اشك جارى، حالاتى پیش بیاید كه توجه به هیچ مفهوم خاصّى نداشته باشد و نتواند بگوید كه در آن حالت از خدا چه معنایى را در نظر مىآورد و فقط حالت انسى كه براى او پیش آمده را درك كند.
این همان مرتبه ضعیف از درك شهودى است و براى افراد معمولى پیش مىآید و مراتب كامل آن مخصوص اولیاى الهى است.
غالب مردم از راه مفاهیم با خدا ارتباط برقرار مىكنند و مفاهیم همیشه یك بُعد و زاویه خاص را نشان مىدهند.
با گفتن رحمن و رحیم، باید كسى را در نظر بگیریم كه خداوند به او ترحم مىكند.
و با گفتن خالق و رازق، باید كسى را در نظر بگیریم كه خداوند او را خلق كرده و رزق مىدهد.
تمامى اسما حسناى الهى در مقام فعل، نشانه كارى از كارهاى خدا یا بیانكننده كیفیت آن كار است.
اسما و صفات الهى كه عقل و ذهن ما را از یك زاویه ویژه به خدا توجه مىدهد به دو دسته تقسیم مىشوند:
✍اسماى جمال. یعنى اسمهایى كه دلالت بر رحمت و لطف الهى مىكند مثل رحمن و رحیم و غفار و كریم و...
✍اسماى جلال. یعنى اسمهایى كه دلالت بر قهر و سلطه خدا مىكند مثل عزیز و قهار و جبار و متكبّر و...
وقتى كه اسماى جمال مطرح مىشود انسان احساس مىكند كه مىخواهد با او انس بگیرد و به او نزدیك شود و وقتى كه اسماى جلال مطرح مىشود انسان احساس مىكند كه قدرت عرض اندام در مقابل او و حتى قدرت راحت سخن گفتن با او را ندارد.
بنابراین، وقتى انسان به مهربانىِ خدا توجه مىكند، زبانش باز مىشود و مىگوید:
خدایا با ما هم مهربان باش.
انسان وقتى خودش را در مقابل چنین دریاى بىكران مىبیند، آرزوهاى بسیار وسیع و گسترده پیدا مىكند، نهتنها امیدوار مىشود كه گناهانش آمرزیده شوند بلكه براى رسیدن به مقامات بسیار عالىِ دوردست نیز امیدوار مىشود.
فراموش نكنید كه در آغاز در مقام توبه كردن هستیم.
پس اوّل باید توجّه به زشتىهاى اعمال خود پیدا كنیم ولى اكنون كه در مقام طلب احسان خداییم، با اسم جواد آغاز مىكنیم و مىگوییم: جود تو امید مرا گستراند.
در حقیقت از یك طرف آرزوهایم زیاد و از سوى دیگر گناهانم نیز فراوان است و امر دائر است بین اینكه بیامرزى یا مؤاخذه بنمایى.
در مقام مقایسه عمل خودم با آمرزش تو مىبینم گرچه گناه من بزرگ است ولى آیا گناه من بزرگتر است یا آمرزش تو؟
گناه من شأنى از شؤون من است.
گناه من با همه بزرگىاش در مقابل آمرزش الهى چیزى به حساب نمىآید.
عدد بزرگى را فرض كنید كه همه كهكشانها را پر كرده است، ولى هر گاه با بىنهایت مقایسه مىگردد باز هم محدود است. گناه ما هر چند مثل آن عدد بزرگ است ولى در مقابل آمرزش الهى ناچیز است.
#مناجات_شبانه
#مناجات_شعبانیه
@sh_hosein
18.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا تکّهای از بهشت روی زمین است.
اینجا افلاکیان نغمه سرایی می کنند
اینجا #علقمه است.
معراج شهدای دست بسته غواص
اینجا غواصان برای غرق دنیا شدگان غریق نجاتند!
#راهیان_نور
@sh_hosein
شین حا الف...
اینجا تکّهای از بهشت روی زمین است. اینجا افلاکیان نغمه سرایی می کنند اینجا #علقمه است. معراج شهدای
اینجا علقمه
به وقت شهدای کربلای چهار
به وقت چشم انتظاری مادران شهدا
به وقت تولد دوباره قلبم...
و لقائکَ قرّةُ عینی...
و دیدارت، نورِ دیدگانِ من است.
#امام_زمان
@sh_hosein
سلام
علیالظاهر ایتا نسخه جدید منتشر کرده با قابلیت تماس و...
البته فعلا فقط از مایکت منتشر شده
شین حا الف...
ما را، خدا، عاقبت به عشق تو می بخشد... #دلتنگی #اروند_کنار #راهیان_نور @sh_hosein
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدِّسِ طُوی (طه-۱۲)
همانا منم پروردگار تو، پس نعلین (از پای) برکن
زیرا تو در وادی طوی مقدس هستی (و جایگاه مقدس را با کفش آمدن نشاید)
این نخلستان و این رود، روزها و شبهای بسیاری را در یاد دارند. مناجات علیوار جنگاوران در میان نخلستان و فریادهای یازهرا (سلاماللهعلیها) در شب عملیات، وقتی در میان توفان گرفتار شده بودند.
این جا روزهای سختی را به یاد دارد. هر گوشهٔ این سرزمین، قدمگاه شهیدان است و اگر خوب گوش بسپاری، میتوانی زمزمه شبانه جنگاوران را با گوش دل بشنوی.
آداب زیارت را به جا آور نیت کن که شهیدان با تو همکلام شوند. با تو سخن بگویند.
وضو بگیر و طاهر شو، آنگاه بر این سرزمین قدم بگذار. گام بردار بر هر گوشه این خاک، همانند آن که بر کربلا و مشهد شهیدان قدم می گذاری.
شهدا راهنما هستند، برای همه ما از قافله جاماندگان.
در اینجا میتوان چشم دل باز کرد.
در اینجا میتوان نفس را زیر پا گذاشت
در یادمان شهیدان اروند خدا را میتوان پیدا کرد و به شهر بازگشت...
#اروند
#راهیان_نور
@sh_hosein
Eitaa.apk
55.34M
نسخه جدید ایتا منتشر شد 🔥
این نسخه دارای قابلیت تماس صوتی و تصویری و درحال نوشتن است.
همچنین برخی از اشکالات نسخه قبلی برطرف شده.
@sh_hosein
💠امام زمان کیست؟
نیمه شعبان؛ عید امید
۱_ شب و روز نیمه شعبان؛جای نشین قدر
مقام معظم رهبری: یکی از مهمترین روزهای سال، روز نیمه شعبان است که هم مصادف با ولادت ذی جود و مسعود حضرت بقیة الله (ارواحنافداه) شده است و هم شب و روز نیمه شعبان - با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز - از لیالی و ایام متبرکند.
شب نیمه شعبان، شب بسیار متبرکی است. تالی تلو لیالی قدر و وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات باری تعالی و طلب و درخواست است.
۲_ عيد حقیقی آزادگان عالم
مقام معظم رهبری: روز ولادت مهدی موعود ارواحنالتراب مقدمه الفدا، حقیقتاً روز عید همه انسانهای پاک و آزادۀ عالم است. فقط کسانی در این روز ممکن است احساس شادی و خرسندی نکنند که یا جزو پایه های ظلم، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، والا کدام انسان آزاده ای است که از گسترش عدالت، ازبرافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم در سراسر جهان، خرسند نشود و آن را آرزو نکند.
۳_ عید امید
مقام معظم رهبری: روز نیمه شعبان روز امید است. این امید، مخصوص مجموعه شیعیان یا حتی مخصوص امت مسلمان هم نیست. اصل امید به یک آینده روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یک دست عدالت گستر در سرتاسر جهان، تقریباً مورد اتفاق همه ی ادیانی است که در عالم سراغ داریم. غیر از حالا دین
اسلام و مسیحیت و یهودیت، حتی ادیان هند، بودائی و ادیانی که نامی از آنها هم در ذهن اکثر مردم دنیا نیست، در تعلیمات خود یک چنین آینده ای را بشارت داده اند. این در واقع امید بخشیدن به همه ی انسانها در طول تاریخ است و پاسخگوئی به نیاز انسانها به این امید، که حقیقتی هم با آن بیان شده است.
ادیان الهی و آسمانی - که اغلب این ادیان ریشه های الهی و آسمانی دارند - نخواسته اند امید واهی به مردم بدهند؛
آنها واقعیتی را بیان کردند. در خلقت بشر و تاریخ طولانی بشریت حقیقتی وجود دارد و آن حقیقت این است که این ستیزه میان حق و باطل، یک روز به سود حق و به زیان باطل پایان خواهد گرفت و از آن روز به بعد دریای حقیقی بشر، زندگی مطلوب انسان، آغاز خواهد شد که در آنجا ستیزه گری مفهوم مبارزه نیست، مبارزه برای تسابق در خیرات است. این یک حقیقتی است که بین همه ی ادیان مشترک است.
مقام معظم رهبری: این عید، مایه امید و درست نقطه ی مقابل آن فضای یأس آلودی است که استکبار میخواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به وجود بیاورد. اگر امروز شما سیاستگذاران و طراحان برنامه های استکباری را مشاهده کنید، خواهید دید که از مهمترین کارها و هدفهای آنها یکی این است که در مقابل چشم مردم، فضای یأس آلودی نسبت به اصلاحاتی که باید انجام بگیرد، ایجاد کنند.
ملتها باید از صلاح مأیوس بشوند، تا حربه استکبار کارگر بیفتد؛ والا اگر ملتها امیدوار باشند و امیدوار بمانند، حربه استکبارچندان کارگر نیست. سعی می کنند، فضای تیره یی را در مقابل چشمها ترسیم کنند؛ فضای تیره به این معنا که به ملتها تفهیم کنند که نیروی ذاتی شما، فرهنگ شما، اعتقادات شما، شخصیت و هویت ملی شما، نمیتواند برای شما کاری انجام بدهد باید قدرتهای بزرگ به شما کمک کنند تا بتوانید حرکت کنید.
درست صدوهشتاد درجه مقابل این فکر، فکر انتظاری است که بر محیط ما و بر محیط های طرفداران مذهب اهل بیت (علیهم السلام) حاکم است.
انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد.
لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمن می خواهد به وجود بیاورد.
#بقیه_الله
#امام_زمان
#امام_زمان_کیست
@sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزیزدلم!
همه چیز تغییر کرد
جز دوست داشتنِ تو...
#دلتنگی
@sh_hosein
📜شرح فرازهای مناجات شعبانیه
📖فراز: اِلهی فَسُرَّنی بِلِقائِكَ یَوْمَ تَقْضی فیهِ بَیْنَ عِبادِك؛ خداوندا، مرا با دیدار خودت در روز قضاوت و داورى بین بندگانت مسرور و شاد گردان.
كلمه لقاء در متون دینى و قرآن و روایات آمده و در كلمات بزرگان به دو صورت به كار رفته است:
👈همین معنایى كه غالباً در كتب دینى آمده و با حذف مضافالیه یعنى لقاء الحساب و لقاء الاجر و لقاء یوم الدین و... مىباشد.
👈برداشتن پردهها و حجابها؛ یعنى كنار رفتن همین دنیاست و در قیامت، كه روز آشكار شدن نهانىها و دریده شدن پردههاست، تحقّق مىیابد و همه بندگان، خود را در حضور خدا مىبینند و نداى «لِمَنِ الْمُلْكُ الْیَوْمَ» را مىشنوند كه خداوند پاسخ مىدهد: «للهِِ الْواحِدِ الْقَهّارِ» چرا كه هیچ نَفَسكشى نیست تا پاسخ بگوید.
منكرترین افراد مىگویند: «رَبَّنا أَبْصَرْنا وَسَمِعْنا».
یكى از اسامى روز قیامت یوم لقاء الله است. این لقا اختصاص به شخص معین ندارد، بلكه همگى در این روز با خداوند ملاقات مىكنند. در این زمینه در قرآن مجید چنین مىخوانیم: «یا أَیُّهَا الإِْنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیه».
پس چه كافر و چه مؤمن با خدا ملاقات خواهند كرد و این ملاقاتها عمومیت دارند و همه مردم با كنار رفتن پردهها خدا را ملاقات مىكنند.
البتّه این ملاقاتها با یكدیگر متفاوتند و براى همه شادكننده نیست، بلكه براى كافران مایه عذاب است. به كافران حتى اجازه تكلّم داده نمىشود و به آنها گفته مىشود: اخْسَؤُا فِیها وَلا تُكَلِّمُون
لقاء دیگرى نیز وجود دارد كه مخصوص اولیاى الهى است و در آخرین مراحل سیر و تكامل به لقاء الهى بار مىیابند.
در یكى از مناجاتهاى امام سجّاد(علیه السلام) آمده است: وَ رُؤْیَتُكَ حَاجَتِی و درباره شهید نیز آمده است كه: یَنْظُرُ اِلى وَجْهِ الله؛اینگونه لقاها غیر از لقاهاى عمومى است. مراد از لقا در این فراز از مناجات: «فسَّرنی یوم لقاءك»، با فرض گناهان فراوان، لقاء مخصوص افراد كامل و اولیاى الاهى نیست بلكه شاد شدن به هنگام ملاقات عمومى است؛ ملاقات عمومى كه در آن شاد و برخى نگران هستند. پس، از خدا مىخواهیم در آن روز كه بین مردم داورى مىكند از ما خشنود باشد و با غضب با ما مواجه نشود.
#مناجات_شبانه
#مناجات_شعبانیه
@sh_hosein