eitaa logo
مطالعات فرارشته ای شهرراز
85 دنبال‌کننده
90 عکس
38 ویدیو
8 فایل
این کانال با هدف انتشار مطالب،محتواها،مقالات و یادداشتهای فرارشته ای از حوزه های مختلف علوم اجتماعی از جامعه شناسی دین و اقتصاد، جامعه شناسی تاریخی، مدیریت، اقتصاد نهادگرا و مطالعات دینی ...و ارتباط آن با مباحث روز اجتماعی طراحی شده است. @Z_Tavallali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴در جریان نشست مومنی، راغفر، حسن تاش و واعظ مهدوی با پزشکیان چه گذشت؟ 🔴دستور مهم رئیس جمهور برای بررسی و نقد تصمیمات مهم اقتصادی 🔹در جریان دیدار دو ساعته روز گذشته اعضای موسسه مطالعات دین و اقتصاد با رئیس جمهور، پزشکیان ضمن استقبال از جلب همکاری های علمی دانشمندان، محققان و کارشناسان، محورهای بحث شده را کاملا منطبق با دیدگاه های خودشان اعلام کردند و مقرر شد تا تصمیمات مهم اقتصادی قبل از اجرا برای موسسه دین و اقتصاد و فرهنگستان علوم ارسال شود تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد./جماران در جماران بخوانید: https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1639210
AUD-20240803-WA0012.mp3
9.02M
◻️اقتصاد سیاسی غزه ▫️بخشی از سخنرانی دکتر فرشاد مومنی 📚کتاب های معرفی شده توسط دکتر مومنی برای شناخت مسئله فلسطین و اسرائیل: ▫️"درباره فلسطین" اثر نوام چامسکی ▫️"تبار خیزش" اثر آدام هنیه ▫️"جنایت جنگی در غزه: ستون پنجم اسرائیل در آمریکا" اثر جیمز پتراس ▫️"اقتصاد سياسي اشغالگريهاي اسرائيل-سركوب فراتر از استعمار" اثر شیر هور ▫️"سرمایه داری رفاقتی در خاورمیانه/کسب و کار و سیاست از ازادسازی تا بهارعربی" اثر اسحاق دیوان https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
رد پای IMF در بحران بنگلادش دولت بنگلادش سقوط کرده و کارشناسان و رسانه‌های وابسته به جریان سرمایه‌داری، در حال روایت همه چیز هستند به جز حقیقت ماجرا... انرژی یک کالای کلیدی است که تغییر قیمت آن، دومینووار روی همه کالاها اثر می‌گذارد. به همین دلیل بود که پس از جنگ اوکراین و وقوع بحران انرژی در اروپا، کشورهای اروپایی بلافاصله تئوری‌های اقتصاد بازار را کنار گذاشتند و مبالغ عظیمی یارانه به شهروندان خود پرداخت کردند تا اثر افزایش قیمت‌های انرژی را تا حدودی جبران نماید. برای نمونه، سال 2022 دولت آلمان یک بسته یارانه 300 میلیارد یورویی برای صیانت از شهروندان خود در برابر افزایش قیمت انرژی اختصاص داد. اما در همین دوران بحران، صندوق بین المللی پول یک نسخه متفاوت برای بنگلادش بحران‌زده ارائه کرد. 30 ژانویه 2023 مصادف با 10 بهمن 1401 صندوق بین المللی پول اعلام کرد که در ازای یک برنامه اصلاحات اقتصادی 44 ماهه، با اعطای 4.7 میلیارد دلار وام به بنگلادش موافقت کرده است. در بیانیه IMF تصریح شده بود که این برنامه اصلاحات اقتصادی، در عین حال که موجب ثبات اقتصاد کلان و رشد پایدار اقتصادی می‌شود، از آسیب دیدن اقشار ضعیف جلوگیری خواهد کرد. روز بعد خبرگزاری رویترز این وام را یک پیروزی برای شیخ حسینه نخست‌وزیر این کشور خواند که در سال 2024 یک انتخابات پیش رو دارد. از جمله اصلاحات پیشنهادی صندوق بین المللی پول «معقول سازی یارانه‌ها» بود. صندوق در نسخه خود آورده بود که «معقول سازی یارانه‌های انرژی منابع مالی را برای هزینه‌های توسعه‌ای و اجتماعی آزاد خواهد کرد. هرچند افزایش اخیر قیمت‌ها، قیمت بنزین را به نرخ جهانی نزدیک کرده است، اما پیش بینی می شود که یارانه های برق و گاز در سال مالی 2023 به 0.9 درصد GDP برسد. در دوران اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی، اجرای مکانیسم تعدیل قیمت سوخت بر اساس فرمول، کمک خواهد کرد که درباره عدم پرداخت یارانه سوخت اطمینان حاصل شود. مقامات بنگلادشی همچنین گزینه‌های مختلف را برای کاهش تدریجی یارانه‌های برق و گاز در عین تقویت تور ایمنی اجتماعی (برای جلوگیری از آسیب دیدن اقشار ضعیف)، بررسی خواهند کرد». (دقت کنید که یارانه 300 میلیارد یورویی دولت آلمان، معادل 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است!) با آغاز برنامه، پروژه افزایش قیمت برق و گاز برای مردم بنگلادش کلید خورد. طبق گزارش Gas Outlook تعرفه گاز در بنگلادش طی سال 2023 میلادی 178.8 درصد افزایش یافت و روند افزایش قیمت، در سال 2024 نیز تداوم یافت. قیمت برق نیز پس از آغاز اجرای برنامه صندوق به همین ترتیب افزایش یافت که به تعبیر دیلی استار، اثر دومینووار روی قیمت کالای اساسی داشت. جامعه بنگلادش آماده یک جرقه بود که منفجر شود. این جرقه با اعتراضات دانشجویی به حکم دادگاه عالی بنگلادش مبنی بر احیای سهمیه 30 درصدی استخدام فرزندان افراد شرکت کننده در جنگ آزادسازی بنگلادش (که باعث جدایی پاکستان شرقی و تشکیل کشور بنگلادش در سال 1971 میلادی شد)، رقم خورد. این اعتراضات، بستری برای وقوع شورش‌های اجتماعی شد و به سرنگونی دولت ختم شد. یک بار دیگر، آتش خشم ناشی از فشار اقتصادی که زیر خاکستر نهفته بود، با یک جرقه فرهنگی شعله کشید. صندوق بین المللی پول پس از سرنگونی دولت شیخ حسینه بیانیه جالبی داده است: «عمیقا بابت تلفات جانی و جراحات وارد شده بر افراد غمگین هستیم اما به حمایت از تلاش‌ها برای تضمین ثبات اقتصادی و تداوم رشد فراگیر ادامه خواهیم داد». لیبرال های ایرانی در حال روایت سازی برای سرنگونی دولت بنگلادش هستند. یکی می نویسد شورش نسل Z، دیگری می نویسد اعتراض به حکومت دیکتاتوری شیخ حسینه... یک سوال در اینجا باقی می ماند و آن اینکه چرا صندوق بین المللی پول اینهمه اصرار بر افزایش قیمت انرژی در کشورهای در حال توسعه و جهان سومی دارد. پاسخ را از گزارش 28 سپتامبر 2010 صندوق (6 مهر89) درباره اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران برایتان نقل می‌کنم: «ایران انرژی بیشتری برای صادرات خواهد داشت». شاید بتوان گفت که سیاست کاهش مصرف انرژی با مکانیسم افزایش قیمت در کشورهای جهان سوم، حربه ای برای تامین پایدار انرژی/ مدیریت قیمت انرژی برای کشورهای پیشرفته است... https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
💢 محمد یونس، «بانکدار فقرا» و امید دانشجویان معترض بنگلادش کیست؟ دانشجویان معترض بنگلادشی پس از استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور که زیر فشار اعتراضات مجبور به فرار به هندوستان شد خواهان به صحنه آمدن یک چهره مقبول اقتصادی در کشورشان هستند. محمد یونس، برنده جایزه نوبل و پیشگام جنبش جهانی اعتبارات خرد از سوی معترضان دعوت به هدایت دولت جدید در بنگلادش شده است. او که می‌تواند نقش راهبری را در دولت موقت جدید بنگلادش ایفا کند، از مخالفان سرسخت شیخ حسینه، نخست وزیر مستعفی به شمار می‌رود. آقای یونس، کارآفرین و اقتصاد‌دانی که در کشورش به عنوان «بانکدار فقیر» شناخته می شود پیش‌تر به دلیل کمک‌ به میلیون‌ها نفر برای رهایی از فقر جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۶ را دریافت کرده بود. https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
هدایت شده از پازلِ اقــتصاد 📊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 یحیی سنوار مرد شماره یک حماس از امیرالمومنین علیه السلام می‌گوید: من این جمله از امام علی را خوب به خاطرم سپرده‌ام که گفت: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت توست. 🔹من از روز اول نمی‌ترسم چون مرگ سرنوشتم نیست پس کسی نمی‌تواند به من آسیبی برساند. 🔹از روز دوم هم نمی‌ترسم چون اگر تقدیرم باشد نمی‌توانم از آن جلوگیری کنم. ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
🌀 خاکسترهای المپیک 🐸 داستان قورباغه آب‌پز را حتما شنیدید که برای اینکه نفهمد چطور از پا درآمده کم کم حرارت آب دیگی که در آن شناور است را افزایش می‌دهند. 🔹 این حکایت جنگ ترکیبی غرب در تسلط بر جهان است، جنگی که در آن حتی از ابزار هم برای غلبه تمدنی استفاده می‌شود و واقعا عجب تسلطی دارند. 🔻 فقط به چند پرده از این طراحی زیرکانه در این جنگ ترکیبی برای آب‌پز کردن تدریجی اشاره می‌کنم. 1⃣ با تغییر قوانین و شاخص‌ها را به رشته‌های ورزشی مثل کشتی تحمیل کردند، در یکی از مسابقات کشتی‌گیر ایرانی حریفش را ناخواسته روی داور زن بیچاره همچنان فرود آورد که وی به سختی از این مهلکه گریخت. 2⃣ مسابقات کشتی را تلفیقی برگزار می‌کنند، در همان سالنی که مسابقات کشتی مردان در جریان است زنان هم کشتی می گیرند، و روی یک تشک یک در میان کشتی زنان و مردان برگزار میشود همینطور تکواندو و ... 3⃣ در افتتاحیه المپیک همجنسگراها حضور پررنگ داشتند و توهین به مسیحیت در این آیین بقدری عریان می‌شود که باعث تظاهرات مسیحیان معتقد می‌شود. 🔻 برای من که در زمینه تغییر هنجارها مطالعه می‌کنم این اقدامات اتفاقی و تفننی نیست، بلکه برنامه‌ها و طرح‌های بلندمدت حساب شده‌ای برای مدیریت تغییرات فرهنگی است. ✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
مطالعات فرارشته ای شهرراز
🌀 خاکسترهای المپیک 🐸 داستان قورباغه آب‌پز را حتما شنیدید که برای اینکه نفهمد چطور از پا درآمده کم کم
به بهانه این یادداشت دکتر توکلی، یادداشتی ک پیش از این درباره استعمار دین در جام جهانی کشتی ۲۰۲۳ نوشته بودم، بازنشر میکنم:
💠 *پروژه «استعمار دین» و «مقررات زدایی از مرزهای دینی و ملی» در میدان بازاری شده جام جهانی کشتی ۲۰۲۳ و درس هایی از آن برای اعتلای ملک و دین* *۱- استعمار دین در عرصه های جهانی* ✍️ زهرا توللی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز در جامعه شناسی دین از «بازگشت دین به حوزه عمومی» در قرن بیست و یکم بحث می شود. این روند طبق ادبیات پوسامای(2018) در کتاب «دین، نئولیبرالیسم و پساسکولاریسم در جامعه آی‌زه‌شده»، در شرایطی است که در چارچوب پساسکولاریسم ادیان استعمار می شوند. یعنی ادیان به صورت «معنویت شخصی شده و کالایی شده» تقلیل می یابند.‌ ادیان در حوزه عمومی صرفا در حد عقلانیت ابزاری و در مناسباتی نمایشی و بازاری می توانند بازنمود داشته باشند و عقلانیت ارتباطی آنها سرکوب می‌شود. از نظر گوتیه(2021) نیز ادیان به سطح سبک زندگی تقلیل می‌یابند و در همان سطح با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین، با ادبیات بوردیو، امر اجتماعی و غیر اقتصادی- مانند دین و ورزش در اینجا -درگیر میدانی از بازارهایی می شوند که نهادهای صاحب قدرت و ذی نفوذ در آن کالاهای مورد تقاضا و نحوه عرضه آن و مقررات آن را برساخت، تنظیم و تحمیل می کنند. چنانکه، در سطح جهانی هر چند که ادعای مقررات‌زدایی مطرح می‌شود .. در عمل، از برخی مقررات دینی و محلی حساسیت‌زدایی یا مقررات‌زدایی می شود. و به جای آن در چارچوب یک رویه‌ی استاندارد‌سازی شده و همگن‌سازی شده مقررات جهانی با تعابیر و ادعاهایی جذاب برساخت، تنظیم و تحمیل می‌شود .. آنچه که این روزها به صورت سازمان یافته در میدان جام جهانی کشتی ۲۰۲۳ رخ می دهد. روندی که می توان از آن به عنوان «مصداق رویه های استعمار دین در حوزه عمومی» و تلاش برای «تحمیل قوانین متکی بر حاکمیت جهانی پساسکولار» یاد کرد. چنانکه مردان مسلمان با پیشینه های دینی خود می توانند راز و نیاز معنوی خود را داشته باشند.. بر لباس های خود پرچم ملی و توسل به امامان و پهلوانان دینی خود را داشته باشند .. اما در این «میدان بازاری شده» به نام «برابری جنسیتی» از قواعد دینی، ملی و محلی آنها «مقررات‌زدایی» و «حساسیت زدایی» می‌شود . به این صورت که قواعد احترام و تعامل با داور با جنسیت متفاوت «استاندارد سازی و همگن سازی» شده است. مرد مسلمان برخلاف قواعد دین ش در حالی که با توسل و تمسک به اعتقادات دینی اش وارد زمین و خارج از آن می شود.. باید در آغاز و پایان برخلاف مرزهای دین ش تماس با زن نامحرم را بپذیرد. و این پهلوانان که در ادب و معرفت و نجابت الگو هستند حتی نمی توانند رویه ادب و احترام طبق قواعد دینی و ملی خود را پیشه کنند. زیرا مقرارت استاندارد سازی شده تحمیل شده است. به بیان دیگر، این ورزشکاران مسلمان مجالی برای عقلانیت ارتباطی هماهنگ با دین خود را ندارند. در این میان، کیفیت برخی داوران زن هم این گمان را به ذهن می آورد که گویی پیشبرد پروژه تحمیل مقررات جهانی بر قواعد دینی محلی اولویت بیشتری نسبت به کیفیت قضاوت مسابقات دارد. چنانکه همین یکشنبه ، بارها گزارشگر باسابقه و حرفه‌ای، آقای هادی عامل، بابت خطای فشردن گلو و فشار بر مجاری تنفسی کشتی گیر ایرانی- آقای نخودی- اعتراض می کرد اما آن داور کم‌صلاحیت نه تنها از خلاف‌های کشتی‌گیر دیگر مطلع نشد چهار امتیاز هم به کشتی‌گیر خطاکار تقدیم کرد .. در واقع این گمان به ذهن می رسید که کارکرد امثال این داوران امری فراتر از قضاوت است.. امری که شاید فقط به نام برابری جنسیتی تعبیر و تحمیل شود.. اما در حقیقت «مقررات زدایی و حساسیت زدایی» از آداب و سنن و مرزهای دینی، ملی و محلی؛ و «تحمیل مقررات استانداردسازی شده جهانی» است. کلا این امر چالش و مسأله ای برای کشتی گیران مرد مسلمان شده است ... مثلاًدر آلمان سه مسلمان مهاجر قبول نکردند ک به داور زن دست بدهند. فدراسیون آلمان هم آنها را جریمه و محروم کرده .. با این ادعا که کشتی ورزشی اخلاقی است که در آن احترام بسیار اهمیت دارد و ما متأسفیم که این مسلمانان به داور زن احترام نگذاشته اند!!!.. در حالی که مسلمانان هم اهل ادب و احترام هستند. اساسا یکی از خاستگاه های اصلی این ورزش اخلاقی کشورهای اسلامی به ویژه ایران و فرهنگ پهلوانی ایران است. منتها مسأله این است که چرا باید یک سبک همگن و واحد برای احترام گذاشتن به تمام ادیان تحمیل شود؟ چرا باید عقلانیت ارتباطی ادیان سرکوب شود؟ در واقع ، این‌ها نمود یک رویه جهانی است که از آداب و رسوم و سنن محلی مقررات زدایی می‌کند و مقررات جهانی همگن و استاندارد سازی شده را تحمیل می کند.. روندی که به ورزش و مرزهای دینی زن و مرد منتهی نخواهد شد . نه تنها ادیان را در حد معنویت های کالایی‌شده تقلیل می دهد، بلکه طی فرایندی پیچیده‌تر و گسترده‌تر در عرصه‌های دیگر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و..
به دنبال جایگزینی هویت های جهان‌وطن، تضعیف دولت‌های ملی و تسلط نهادهای جهانی وحاکمیت جهانی است. حالا هر چه که پیوند مردم با نهادهای دینی و دولت های ملی سست‌تر شده باشد؛ این رویه‌های جهانی بیشتر شتاب می گیرد. به بیان دیگر، فرایند استعمار دین در بستری از فرایندهای استحاله‌ی هویت های ملی و دینی؛ و تضعیف دولت های ملی پیش می‌رود. https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
💠 *پروژه «استعمار دین» و «مقررات زدایی از مرزهای دینی و ملی» در میدان بازاری شده جام جهانی کشتی ۲۰۲۳ و درس هایی از آن برای اعتلای ملک و دین* *۲- استعمار دین در عرصه داخلی* ✍️ زهرا توللی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز در بخش نخست، به استعمار دین و مقررات زدایی و حساسیت زدایی از مرزهای دینی در عرصه های جهانی همچون میدان های ورزشی و کشتی پرداختیم. اما همین مورد نکته قابل تأمل دیگری نیز داشت: لازم به تأمل است که این پروژه در حالی رخ می‌دهد که در صفحه اینستاگرام اتحادیه جهانی کشتی، تیم ملی ایران با یک مداحی معرفی شد که محور آن «حیدر، فاتح خیبر» بود.. شاید باید به این نکته فکر کنیم که امروزه نسبت سیاست ها و مشی مشابه اهالی قلعه خیبر با نهادها و حاکمیت جهانی چیست. آنها چه نقشی در مقررات زدایی از ادیان به ویژه اسلام و حساسیت‌زدایی از مرزهای دینی، و تقلیل دین به معنویت های بازاری شده و کالایی شده دارند.. و آنها از طریق چه روندهای پیچیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پی تضعیف دولت های ملی هستند.. حالا که میبینیم در سطح بین المللی به تعبیر آدام پوسامای رویه استعمار دین و حساسیت زدایی از مرزهای دین در حوزه عمومی تحمیل می شود. شاید بهتر است «سیاست های مشابه اهل خیبر» را روزآمد فهم کنیم.. هم به مصادیق بین المللی آن از سوی نهادهای جهانی حساس بشویم و هم درباره مصادیق داخلی آن به عنوان مثال بابت حساسیت زدایی از «سروری ربا» در کشور نگران بشویم. رویه ای که طیبق ادبیات صاحبنظران برجسته حوزه اقتصاد از زمان اجرای برنامه تعدیل ساختاری یا همان برنامه اجماع واشنگتن، نرخ بهره ای فراتر از کشورهای سرمایه داری را بر این کشور اسلامی تحمیل کرده است. این سروری ربا درچارچوب مالی سازی اقتصاد از بستر صنعت زدایی گذر کرده است. به بیان دیگر، استعمار دین و مناسبات «شبه خیبر» امروزی از درون نیز به صورت نهادی زیرساخت‌های کشورهای اسلامی همچون ایران را تضعیف می کنند. سیاست هایی که اصل عدالت سیستماتیک فراگیر در اسلام را به عدالت سرریزی فرو می کاهد. طبق آن دولت ها از مسئولیت های کلیدی خود در قبال جامعه می گریزند. حکومت ازطریق شوک درمانی ها، مسئولیت زدایی از دولت، اشتغال زدایی و خصوصی‌سازی های گسترده از خود حاکمبت‌زدایی می کند. مردم و بنگاه ها را دچار فقر و فلاکت و بیکاری و ورشکستگی ونابرابری های ناموجه می کند . در نتیجه، از رابطه مردم و حکومت اعتماد زدایی می کنند. در واقع، به تعبیر دکتر مومنی در بحث «اقتصاد سیاسی میان تهی سازی حکومت»، ابتدا حکومت ها در اثر رویه‌های شوک درمانی و مسئولیت گریزی میان تهی می شود. ربا و رانت و فساد و واردات موتور خلق پول و ثروت در کشور می شوند. مردم و بنگاه ها به این فرایند خودتخریبی حکومت ها واکنش نشان می دهند و این فرایند میان تهی سازی به حوزه های دیگر حیات جمعی تسری می یابد . یعنی در این جا فرایند «میان‌تهی سازی حکومت» به «دین میان تهی سازی شده» منتهی می شود. به بیان ساده تر ، از مهم ترین قاعده مالی اسلام یعنی «نفی ربا» و مهم ترین اصل اجتماعی و سیاسی اسلام یعنی «عدالت» حساسیت زدایی می‌شود. در این حالت دین در نبود پشتیبانی نهادی لازم خود، از درون تهی شده و به «معنویت عاطفی و مناسکی» فروکاسته می شود. فرایندی که از قضا با رویه جهانی استعمار دین نیز هماهنگ می شود و آن را شتاب می بخشد. در شرایطی که در عرصه‌های بین المللی مجامع دینی در حد مناسک و نمایش و معنویت های کالایی‌شده به رسمیت شناخته می شوند.. اما به بهانه های جذاب مانند برابری جنسیتی از عادی‌ترین و ابتدایی‌ترین مرزهای دینی و مناسبات انسانی آنها حساسیت‌زدایی و مقررات‌زدایی می شود.. و این یعنی «استعمار دین در حوزه عمومی بر مبنای پشتیبانی نهادی از دو منشأ نهادهای ناکارآمد داخلی و نهادهای جهانی» به بیان دیگر، در این روزگار شناختن و برکندن درهای اثرگذاری شبه خیبر و اهل خیبر در تمام عرصه‌های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی وقتی امکان پذیر می شود که از مرزهای دین در عرصه‌های مختلف پشتیبانی نهادی عملی شود. امکان نظارت های اثرگذار جامعه مدنی به ویژه نهادهای تخصصی مدنی بر سیاستگذاری های کلان کشور هموار شود. نه اینکه ازطریق برساخت طرح و لایحه های مقررات زدا و قانون زدا و نظارت گریز و فسادزا به صورت ساختاری مرزها و اصول اساسی دین و حکمرانی ملی در درون کشور کمرنگ و متزلزل شود. حتی اگر با تعابیر جذاب مانند مولدسازی باشد. آنچه که به تعبیر دکتر احمد توکلی نه تنها فساد را قانونی می‌کند، بلکه همانند یک کاپیتولاسیون داخلی ساخت زدایی می کند (https://www.alef.ir/news/4020617048.html?show=amp)
زیرا در عمل، از ملک و دین پشتیبانی نهادی لازم نمی شود و در نتیجه، دین به معنویت و مناسکی عاطفی فروکاسته شود. روندی که هویت ملی و دینی و اساسا دولت ملی را تضعیف می کند و ناخواسته راه را برای حاکمیت نهادهای جهانی هموار می کند. بنابراین، امروزه واقعا دین به صورت سازمان یافته به سوی معنویت کالایی شده و بازاری شده سوق داده می شود.. حتی فرهنگ اصیل پهلوانی هم پشتیبانی نهادی لازم خود را می خواهد. آن هم در شرایطی که ما هم در داخل و هم‌در سطح جهانی درگیر این مناسبات و فرآیندهای استعمار دین شده ایم. «منطق رفتاری» مشابهی هم وجود دارد.ابتدا از قواعد و مقررات درونی مقررات زدایی می کنند و سپس با تعابیر جذاب و ظاهرا موجه، مقررات استانداردسازی شده و همگن‌سازی شده‌ ناعادلانه‌ای تحمیل می شود. گاهی به نام برابری جنسیتی گاهی به نام مولدسازی .. در هر دو حالت، دین و فرهنگ های محلی در نبود پشتیبانی عملی ساختاری و عینی صرفا به معنویت‌های کالایی شده و عاطفی تقلیل می یابند. دولت های ملی نیز طبق فرایند میان تهی سازی حکومت توسط حکومت تضعیف می شوند. در نهایت فرصت‌های بیشتری برای تحمیل قاعده گذاری های جهانی و حتی تسلط نهادهای جهانی فراهم می شود. https://eitaa.com/sh_intradisciplinary
مطالعات فرارشته ای شهرراز
زیرا در عمل، از ملک و دین پشتیبانی نهادی لازم نمی شود و در نتیجه، دین به معنویت و مناسکی عاطفی فروک
در جام جهانی ۲۰۲۳ بحث استعمار دین و ارزش های انقلاب اسلامی را به پدیده مولدسازی ربط دادم. حالا اخیرا فرصتی فراهم‌ شد که یادداشتی درباره روندهای مشابه مولدسازی در سطح جهان بنویسم. آنچه که به صورت یک پیوست علمی برای سخنان دکتر مومنی خطاب به دکتر پزشکیان منتشر شد. این یکی بحث بیش از پیش قطعه دیگری از پازل ریشه های نئولیبرال و بازاری و احیانا استعماری این پدیده را نشان می دهد که حالا در اینجا هم بازنشر می کنم