بسم الله الرحمن الرحیم
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بودهاند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پیگیری میکردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلیای که مطرح کردند اسلامخواهی است.
🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که #مجتهدین_طراز_اول در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم میشود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آنها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل #حکومت_مردمی بر پایه #شعائر_دینی و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت.
🔸این آرمانها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی #ابراهیم_فخرایی که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد مینویسد:
🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را #هیئت_اتحاد_اسلام تشکیل میداد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بودهاند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهدهدار شدهاند به مذاق عدهای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند.
🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره میکند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفتهایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت مینگریست.»
🔹شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار #نهضت_جنگل، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشههای اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزههای اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینهتوزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف میکند و مینویسد:
🔸«روحانیت عقبماندهتر، کودنتر و ناآگاهتر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم #آیتالله_کاشانی در #نهضت_ملی شدن صنعت نفت و از همه مهمتر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بیاعتباری تمامی این تحلیلهای استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریانهای غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. (فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴)
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی عاشورایی #میرزاکوچک_جنگلی پیش از جنگ ماکلوان:
*ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا علیه السلام سرمشق میگیریم*
زمان: ۱۳ذیالقعده۱۳۳۳ق ـ ۳۱شهریور۱۲۹۴
مکان: روستای گسکره، از توابع فومن
مخاطب: قوای نظامی جنگل پیش از جنگ ماکلوان در مقابله با قوای قزاق
موضوع: سخنرانی حماسی میرزا کوچک و تهییج یارانش برای الگوگیری از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع)
توضیح: این سخنرانی تاریخی و ماندگار و بسیار مهم که در واقع آن را می توان مانیفست فکری میرزا کوچک جنگلی دانست، مربوط به سال اول نهضت جنگل است و مربوط به مقدمات جنگ ماکلوان است. قوای دشمن برای جنگ با جنگل به این منطقه آمده بودند و شب را در روستای ماکلوان سکنی گزیدند. قوای جنگل وضعیت نیروها و تحرکات دشمن را رصد می کردند، و برای ان که در ماسوله جنگ نشود و مردم ان منطقه، متحمل خسارت نشوند، تصمیم گرفتند به سمت ماکلوان بروند و در همانجا بجنگند. قوای جنگل در روستای «گسکره» مستقر شدند که در مجاورت ماکلوان بود و نسبت به آن اشراف داشت و برای عملیات آماده شدند و سنگربندی کردند. میرزا کوچک در چنین شرایطی چند ساعت پیش از شروع عملیات، در روستای گسکره یارانش را جمع کرد و برای آنها سخنرانی نمود. قوای جنگل تا پیش از این، چند جنگ با نیروهای مختلف داشتند ولی این نخستین جنگی است که به طور مستقیم با قوای متجاوز خارجی و ارتش روسیه تزاری جنگیدند.
همان طور که میرزا کوچک هم گفته تعداد نیروهای جنگلی در این جنگ ۶۰ نفر به فرماندهی میرزا کوچک بود و به تعداد یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا نمی رسید و در طرف مقابل، ۳۰۰ نفر قزاق روس و ۵۰ نفر قزاق ایرانی در این عملیات شرکت داشتند.
میرزا کوچک تعداد نیروها و سلاحهای خودشان و وضعیت نیروها و سلاحهای ارتش قزاق را مقایسه کرده و سپس مقایسه جالبی بین وضعیت لشکریان سیدالشهدا(ع) و لشکر یزید و دولت اموی کرده و می گوید که هر چند لشکر امام حسین(ع) به ظاهر شکست خورد، ولی تا ابد به الگوی قیام کنندگان و آزادگان جهان علیه ظلم و فساد تبدیل شد.میرزا کوچک می گوید ما از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) سرمشق می گیریم و مسیر ما همان خط سرخ شهادت است و در این راه اگر کشته شویم یا پیروز شویم، پیروزیم و شکست برای ما معنا ندارد.
در همین سخنرانی، حرکتی شبیه سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) در شب شهادت تکرار شد و میرزاکوچک به یارانش می گوید که هر کس آماده این نبرد است، دو قدم به جلو بیاید و هر کس نمی تواند سر جایش بماند. در حین این سخنرانی، یاران میرزا اشک هایشان سرازیر شد و سپس همگی دو قدم به جلو امدند و امادگی خودشان را اعلام کردند. میرزا کوچک صورت همه انها را بوسید و گیله مردان با یکدیگر وداع کرده و اماده برای عملیات و شهادت شدند. متن کامل سخنرانی ماندگار میرزا کوچک را در زیر می خوانیم:
🔲«برادران عزیزم!
مشاهده وضعیت اسفناک کشور ایران در اثر دخالت بیگانگان، تمام شئون ملی و دولتی و فشار روزافزون همسایگان شمالی و جنوبی اجازه میدهد که عموم افراد غیرتمند ایرانی با هم متحد شده و به این زندگی ننگین خاتمه دهند. سالها و قرنها است که اروپای متعدی، اروپای حریص چنگال ظالمانه خود را به اجساد نحیف هر ملت ضعیف فرو برده و آنها را برده و بنده خویش کرده است.
همین #اروپایظالم هر روز به رنگی متظاهر و هر وقت به شکلی دامنه تعدیات خود را توسعه داده و تیشه به ریشه عالم بشریت میزند گاهی با حربه دین جنگ صلیبی را ایجاد و رشته اتحاد عالم اسلامیت را پاره میکند زمانی بنام حفظ منافع، نزاع در میان مردم افکنده و با کمند ترویر آنها را صیدولوق رقیت به گردن آنان میاندازد.
ایران که یک روز مهد تمدن و آرامگاه دلیران بود در اثر سیاست این دژخیمان حریص، مرکر مشتی اشخاص بدون اراده و پایبند به موهومات و خرافات گردید، رجال کشور، امرای لشکر، پیشوایان ملت تابع اراده اجانب هستند. وزراء و نمایندگان ملت از اشخاصی که به مزدوری بیگانگان افتخار داشته و بارها امتحان داده اند، انتخاب میشوند.
همای سعادت از این کشور پرواز کرده و جای خود را به بوم هایی چند که در این ویرانه آشیانه نهاده اند برگذار نموده است. کاپیتولاسیون تبعه هر دولت ضعیف خارجی مانند یونان، بلغار و عثمانی و غیره را بر ما حکومت داده مالکین و اعیان و ثروتمندان این مملکت در برابر کوچکترین مامور خارجه واکنشهای بیگانه به خاک میافتند.
فساد اخلاق پستی و سفالت بقدری زیاد شده که هر کس چند جریب ملک دارد برای مکیدن خون زارع و برزگر و مردم ضعیف و بیچاره دیگر بستگی به یکی از اتباع خارجه پیدا نموده، چوب و فلک راه انداخته و اصطبل خود را پناهگاه جنایتکاران قرار داده است.
آیا این نحو زندگانی قابل تحمل [و] در خور مردمی است که نام خود را آدم گذاشته اند؟
برادران عزیزم در اولین دفعه که با هم ملاقات و درد دلها نمودیم به شما تذکر دادم امروز که آتش قهر الهی در اروپا مشتعل و این درندگان به جان هم افتاده اند، وقت آن است که ملل ضعیف گرد هم آیند و آستین خود را از چنگال این ستمکاران رها نمایند. متاسفانه دیده شد به این تقاضا چگونه پاسخ داده اند. برای پیشرفت همین نیّتی که ما در اطراف آن جمع شده ایم، چقدر ندا در داده و فریاد کردیم جز این عده قلیل ندای ما را اجابت نکردند.
به عکس برای خفه کردن ما، برای آن که ما را بَرده خود قرار دهند، برادران ایرانی ما را به مبارزه و جنگ با ما تحریک و ما را وادار به برادرکشی کردند. برادران عزیز تا کنون هر جنگی که کرده ایم با برادران نااهل و خواب آلود ایرانی بود. فردا اولین دفعه ای است که با دشمنان دین و کشور روبرو شده به جنگ و ستیز خواهیم پرداخت. این دشمن [یعنی روسیه تزاری] یکی از قویترین دشمنان بشریت مخصوصا دشمن ایران و اسلام است که از سطوت و قدرت او پشت دنیا متزلزل و به قدری جسور و متهور است که برخی او را به حیوان درنده تشبیه کرده و فعلا تقریبا به دویست میلیون نفوس سلطنت میکند و قسمت بزرگی از خاک ایران را در اثر عدم لیاقت و کفایت زمامداران نالایق به تصرف در آورده و میل ندارد در جوار دولت و ملتی قرار گیرد که دارای آزادی فکر و استقلال و حیثیت اجتماعی باشند، از این رو برای محو و اضمحلال ما یک مشت مردم پابرهنه که جز استقلال و آزادی مملکت نظری نداریم، با زمامداران خائن این کشور که علیه آنها مسلح شده ایم، همدست شده و اکنون برای فنای ما به اینجا آمده اند.
خود مشاهده می کنید حتی در این گوشه جنگل، میل ندارند ما نفس بکشیم. برادران! اگر علاقمند به این زندگانی ننگین و به این حیات تلخ میباشید و میل دارید سرپرست زن و بچه خود بشوید و آنها را برای خدمت و غلامی بیگانگان آماده نمائید، بروید. شب است و تاریک کسی شما را نخواهد دید، همه بروید و به زندگانی پست خود، ادامه دهید و این میدان را برای من بگذارید. من به فتح و فیروزی فردای خود ابدأ مایوس نیستم. خداوند متعال به وسیله محمد (ص) به ما خبر داد که به ساعده قلیل به جمعیت کثیر غلبه کرده اند. ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا (ع) سرمشق میگیریم، چه اقتدار یزید و دولت اموی کمتر از دولت تزاری؛ و جمعیت آن سَرور نیز بیشتر از این جمعیت نبود، گرچه در ظاهر حضرت امام حسین مغلوب شد، ولی نام نامی و اسم گرامی آن بزرگوار، قلوب آزادیخواهان را همیشه به نور خود، منور داشته است.
ما خواهیم مُرد، و اگر شربت شهادت بنوشیم، چه بهتر که زندگانی ابدی و سعادت سرمدی را حائز شده ایم، و اگر موفق شویم دشمن را شکست بدهیم، زهی افتخار، زیرا در عین فاتحیت به همه نشان میدهیم در مقابل یک جمعیت که به حق برای آزادی و استقلال مملکت خویشتن قیام کرده باشند، هیچ زورمندی قادر نیست.
شما باید بدانید این لباس مجاهدت را که ما به تن کرده ایم، کفن ما است و قبر ما در شکم جانوران و درندگان است. ما برای القاب و جاه و مال، مسلح نشده ایم، ما زوال ملت و اضمحلال مملکت را طالب نیستیم، ما برای قطع ایادی اجانب و مزدوران آنها که سالها است خون ما را مکیده و ما را به این روز سیاه نشانیده اند و احساسات وطن پرستی را در ما کشته و میخواهند ما را غلام خود نمایند، جمع شده و اسلحه به دست گرفته ایم.
حال هر کس میل دارد با این نیتی که عرض کردم، موافقت کند دو قدم جلو و هر کس نمیخواهد افتخار این موافقت را دریابد، در جای خود مانده و تکلیف ما را روشن سازد.
منبع: تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ص۳۰ـ۳۴٫
در ذهنِ سبز شاخهها، جامانده بُغضی آتشین
مشروطهخواهی سر به دار، شد پاسدار سرزمین
سردارِ جنگل یونسم، باشد ستوده رهبری
آری! رئیس نهضت است، استاد سرایی مهجبین
با نعرهی طوفانیش، دست اجانب میبُرد
در خلوتش دلواپسِ احوالِ دهقانِ زمین
شیر نری سلطان شده، مردِ حرامی! دور شو!
نامآوری گمنام بود، سردار جنگل! بهترین
میراث دارِ آینه! برنو گرفته روی دوش
در انعکاس مبهمِ آئینهها او را ببین!
یک ثروت ملی شده، از جنس غیرت مردیش
چشمان مستِ غیرتش، شد افتخارِ صالحین
رشتست و یَل پرودهست، گیلان قَدَر آوردهست
جنگل به میدان میرود با ریشههای آهنین
#کبری_رحمتی(بی تاب)
32.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎐 #مکتب_حاج_قاسم | #شب_جمعه
📹السلام علی الحسین علیهالسلام...
🔸سلامی که به دیدار رسید
🔹شب جمعه شب زیارتی ارباب
🌹هدیه به روح نورانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
🔰 نشر دهید و همراه ما باشید
📌 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب کبری سلام الله علیها، کماکان بر تل زینبیه ایستاده و چشم انتظار کاروان آخرالزمانی خویش است تا فرج قائم آل محمد (صلی الله علیه و اله) را محقق سازد...
همایش میلیونی اربعین، نمونهای کوچک از رهبری معنوی زینب کبری سلاماللهعلیها در راستای ظهور است...
خوشا به حال آنانکه در این برههی تاریخ، چنین مقامی را هدف میگیرند و برای ملحق شدن به این کاروان تلاش میکنند...
🌸 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیرامون_توهین_اخیر
به نظر میرسد بزرگتر از اشتباه ان فرد معلوم الحال، اشتباه خودیها در رسانهای کردن این مطلب میباشد.
اگر توهین کرده -که کرده- و اگر باید مجازات شود -که باید بشود- کافی بود درخواستی برای قوه قضاییه فرستاده شود بدون آنکه چنین هیاهویی ایجاد گردد...
سنگی بود که فردی انداخته بود و میشد با عقل قدسی شیعه هم از تکرار ان جلوگیری کرد و هم از دمیدن در اتش فتنه پرهیز کرد.
به جان هم انداختن شیعه و سنی، و فراموش کردن دشمن اصلی هر دوی ما، یعنی صهیونیسم، خون دلی است که در استانهی فاطمیه به قلب مبارک حضرتش تحمیل کردیم؛ و ما شیعیان نیز در ان سهیم هستیم...
در شرایط حاضر و پس از عذرخواهی -صوری یا واقعی-، عاقلانهترین کار، گذشت کردن از بزرگان قوم است؛ تا شرایط برای هدایت دنبالهروانش با برافروخته شدن اتش تعصب مسدود نگردد...
وگرنه همین پیراهن عثمان تا سالهای سال کافی خواهد بود تا فاطمیه را از نماد حقانیت اسلام شیعی به نماد سنیستیزی تبدیل کند!!!
و این همان چیزی است که دشمنان مهدی فاطمه ارواحنافداه میخواهند...
🌸 @shab_amaliat
#ثامن
✅ معمای گرگیج
🔹 در روزهای اخیر شاهد جسارتی هتاکانه و غیرقابل چشم پوشی به اعتقادات شیعیان توسط یکی از مولوی های برادران اهل سنت در تریبون نماز جمعه بودیم
🔸در دفاع از ساحت مقدس ولایت و اعتقادات حقه شیعه هیچ تردیدی وجود ندارد و همه ما بر لزوم آن اعتقاد راسخ داریم؛ حالا بحث اصلی #سطح ، #شیوه ، #زمان ، #مکان و نوع #ملاحظات در دفاع از ولایت هست
🔹عموما اختلاف نظرها در این گزاره ها از گذشته ها بوده و هست؛ اگر ما در دفاع از ولایت این گزاره ها را بر مبنای #عقلانیت محاسبه و عملیاتی کنیم، توانسته ایم به درستی از ولایت دفاع کنیم و الّا تکمیل کننده #پازل_دشمن بوده ایم
🔸 قبل از هر اقدامی در نوع واکنش، به این سخنان باید به پاسخ دقیق این سوالات برسیم:
▪️چرا ایشان این سخنان را در تربیون رسمی گفته اند؟
▪️چرا این حرف ها در این زمان و شرایط منتشر شده است؟
▪️چه اهدافی پشت انتشار گسترده این سخنان نهفته هست؟
▪️دشمنان اسلام و تشیع و حتی تسنن از ما انتظار چه واکنش هایی دارند؟
▪️چه واکنش هایی از ما به نفع دشمن تمام خواهد شد؟
▪️چه واکنش هایی از ما به ضرر دشمن هست و مانع ايجاد فتنه مذهبی و تنش شیعه و سنی خواهد شد؟
🔸 بدون رسیدن به پاسخ این سوالات، اقدام واکنشی ما قطعا دارای اشتباه محاسباتی بوده و احتمال تکمیل شدن پازل دشمن را بسیار محتمل میکند
◀️ یادمان باشد ایام حاضر، ایام فاطمیه اول و شهادت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است که قلوب شیعیان مالامال از حزن و اندوه آن حوادث پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است و احساسی کردن فضا بدون عقلانیت مذهبی و خلاف نظر امامین انقلاب، باعث خواهد شد رضایت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و پیشوای وحدت امیرالمومنین صلوات الله علیه را از دست بدهیم
◀️ یادمان باشد نوع روایت و روضه نامکشوف ما شیعیان در وقایع این ایام بر چه مبنا و چگونه بوده است
◀️ یادمان باشد که دشمنان ما همیشه در این برهه های خاصِ مناسبتی مانند دهه اول محرم، اربعین، فاطمیه و ... دست به اقدامات تفرقه انگیز و قلیان احساسات مذهبی شیعه و سنی میزنند تا از قِبَل آن بتوانند آتش اختلافات و درگیری و آشوب را برافروزند
✅مراقب باشیم ناخواسته تکمیل کننده پازل دشمن نشویم و دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت خصوصا وهابیت خبیث را شاد نکنیم.
#بصیرت
#وحدت
#فتنه_شیعه_سنی
♻️شبکه سایبری ثامن
بسم الله الرحمن الرحیم
متن منشور روحانیت - فراز بیست و سوم
هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه های انقلاب پر بار اسلامی مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت ها و ابرقدرت ها سالیان سال می توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت همه اینها از برکت خون های پاک شهدای عزیز هشت سال نبرد بود، همه اینها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با امریکا و غرب و شوروی و شرق نشأت گرفت. جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. چه کوته نظرند آنهایی که خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بی فایده است! در حالی که صدای اسلام خواهی آفریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل های غلط این روزها رسماً معذرت می خواهم و از خداوند می خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد.
🌸 @shab_amaliat
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح منشور روحانیت - فراز بیست و سوم
منطق روایتگری در جهاد تبیین
در این فراز، نکات مهمی وجود دارد که میتواند منطق روایتگری در جهاد تبیین را روشن سازد؛ منطق روایتگری به معنای چهارچوب اساسی لازم برای داشتن تبیین صحیح از وقایع و جریانات و نقش آفرینی درست و کامل در بیان روایت حقیقی گذشته و حال یک جامعه.
برخی از این نکات به بیان زیر است:
۱. داشتن جهانبینی صحیح و معیارهای مطابق با حقایق
در زمانهای که برخی منافقان و مدعیان ایمان تلاش میکردند جنگ را در اثر پافشاری مؤمنین بر مواضع انقلابی -و به بیان آنها افراطیگری- بدانند، حضرت امام رضوان الله تعالی علیه حقیقت جنگ را روایت فرموده و ثمرات و برکات آن در حوزه ملی و بین المللی را متذکر میشوند. اینکه در دوگانه مقاومت-سازش، هزینهی کدام طرف را بیشتر میدانیم بستگی دارد به نحوه تلقی ما از این دنیا و اعتباریات آن و نیز میزان دلبستگی ما به وعده نصرت الهی و ایمانمان به غیب...
لذا اولین نکته در جهاد تبیین، وجود جهانبینی متقن و صحیح در قلب و عقل راوی است.
۲. درک درست فرصتهای چالشنما
ضعف عقیده و ایمان قلبی موجب میشود در کوران حوادث و اوج مبارزه و نزاع حق و باطل، برخی دلها بلرزد و برخی گامها سست شود. اما کسی که بر اساس جهانبینی حقیقی، معتقد به مدیریت و ربوبیت خدای متعال نسبت به عالم است، میداند از نزاع حق و باطل در این عالم گریزی نیست و رشد اهالی حق در همین مبارزه نهفته است. لذا در مقابله با چالشها، ضمن ایجاد آمادگی از قبل، خود را نباخته و لابلای بلا، به دنبال دیدن زیباییهای نهفته در آن است. حقیقت برنامهای که خدای متعال با پوششی از بلا برای جبهه حق اراده فرموده است، را درک کرده و از این فرصت چالشنما نهایت استفاده را میبرد.
۳. دید وسیع و احاطه کامل به وقایع و نتایج آنها
وسعت روح انسان، اقتضا میکند برنامه خدای متعال برای ابنای بشر را با همه دامنه و گستره آن مشاهده کند. آن برنامهای که ما تکهای از پازل آن هستیم، در وسعت عالم اثرگذار است و اگر ببینیم چنین نقشی را در ورای تصمیم و عملکرد خود، قطعا با اتقان و صحت بیشتری عمل خواهیم نمود. رسالت جهاد تبیین، نشان دادن عظمت نقش و تاثیر عمل و اراده مؤمنانه در پیشبرد حوادث عالم است. همچنان که در این فراز نورانی، برکات دفاع مقدس در خیزشهای اسلامی و تا آزادی فلسطین دیده شده است.
۴. توجه به نقش عوامل معنوی و فضیلتهای روحی در تغییر موازنه قدرت
تمامی تلاشها و فعالیتهای انسان در این دنیا، به منزله آمادهسازی شرایط برای دریافت فیض از سوی خدای متعال است و جز با عنایت و هدایت او هیچ هدایت و نورانیّتی ایجاد و حفظ نخواهد شد. اینجاست که خونهای پاک شهدا که مُهر قبولی زندگیشان و تجلی حیات انقلابمان است، در باطن عالم کارها را پیش میبرد و به فعالیتها اثربخشی عنایت میکند. همچنان که در این فراز نیز تمامی ثمرات و برکات دفاع مقدس یکسره متعلق به شهدا دانسته شده است و در کلام سردار دلهایمان نیز موفقیت در جنگ مرهون فرماندهی شهید همت و دیگر شهدای گرانقدر قلمداد شده بود. و این حقیقتی قرآنی است که شهدا زنده اند... گویا خدمت اصلی بعد از قبولی و شهادت است که آغاز میشود.
۵. اشارهای به تحلیلهای غلط حول حقایق
پس از بیان و تبیین ابعاد مختلف حقیقت، لازم است نیمنگاهی به تحریفها و انحرافات تبلیغاتی نیز داشت و با محکوم کردن آنها، جهاد تبیینی دشمنشکن خود را تکمیل نمود. هرچند تحلیلهای مغرضانه از یک حقیقت، خود نشاندهنده اهمیت آن حقیقت و خار چشم دشمن بودن آن است، اما بر اهالی حق است که در جهاد تبیینی خود، پادزهر این توطئهها را در قالبهای مختلف تدارک ببیند.
این رویکرد تدافعی، چنانچه در کنار رویکرد تهاجمی ابتدای فراز قرار بگیرد، مثمر ثمر خواهد بود، چرا که موضع اصلی ما در تبیین، سرِ دست گرفتن ارزشها و افتخار بدانهاست و این خود خنثیکننده توطئهها میباشد، اما لازم است به دشمنیها و توطئهها نیز توجه داشته و اقدام مناسب را انجام داد.
۶. نیت خالص و توجه به عاقبتبخیری خویشتن
دائما باید متوجه بود که غایت این تبیین، انجام یک رسالت سنگین در محضر خدای متعال است و جز با استمداد از محضر با کرامتش موثر و مفید واقع نخواهد شد. عاقبت چنین جهادی نیز، مُهر قبولی شهادت است... همچنان که امام عظیمالشانمان این فراز را با دعای شهادت ختم فرمودند. لذا میبایست شهیدانه جهاد و تبیین نمود تا عاقبت بخیر و شهید شد.
رزقنا الله و ایاکم
🌸 @shab_amaliat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به وقت حاج قاسم🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیرآمدم در داشت میسوخت!
هیئت میان وای مادر داشت میسوخت!😭 #روضهشبانه....
تا آخر ببینید،،،
توانمندی شاعر در ارتباط معانی و اسامی با پیوند زیبا و جانسوز اتفاقات صدر اسلام و ذیل اسلام....
#فاطمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
متن منشور روحانیت-فراز بیست و چهارم
ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کردهایم که ما برای ادای تکلیف جنگیدهایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است، آیا از اینکه به وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزباللّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش عدول میکند. تحلیل این مطلب که جمهوری اسلامی ایران چیزی به دست نیاورده و یا ناموفق بوده است، آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر نمیشود؟! تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم نه مأمور به نتیجه . اگر همه انبیاء و معصومین - علیهم السلام - در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند، هرگز نمیبایست از فضای بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند.
شرح منشور روحانیت-فراز بیست و چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از دشواری های جهاد تبیین، مقابله با روایت های مخالف و کاذب از یک واقعه است. همواره دستگاه رسانه ای و تبلیغاتی دشمن در صدد است تا با استفاده از ظرفیت «روایت گری» اغراض و منافع خود را دنبال کند و با پروپاگاندای قوی تبلیغاتی راه به سوی اهداف خویش بگشاید. لذا رسالت جهادگران تبیین، علاوه بر بیان روایت صحیح وقایع، خنثی کردن به موقع و موثر تبلیغات دشمن و روایت های ناصواب اوست.
در این امر مهم، که میتوان آن را «تبیین سلبی» نام گذارد، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:
1.توجه داشتن به غرض و غایت دشمنیها
این نکته باید همواره مورد توجه و عنایت جهادگران عرصه تبیین قرار داشته باشد که غرض اصلی و غایت نهایی دشمنی دشمنان، زیر سوال بردن حاکمیت دینی و کارآمدی آن است. لذا هر اقدام ریز و درشت دشمن را باید در این پازل دید و محاسبه و تحلیل نمود. در این صورت است که جایگاه اصلی دشمنی نمایان شده و راه حل آن که همانا تاکید و پافشاری بر اصول و خطوط نظام اسلامی است، کارساز خواهد بود.
2.بررسی شبکه ای و سیستمی روایت کذب
صرف بررسی گزاره های روایت کذب در خنثی سازی آن کافی نیست، بلکه می بایست روایت کذب در شبکه ای به هم پیوسته از اطلاعات متقن، بررسی و تبیین شود. سابقه دشمن، اهداف و برنامه های پشت پرده وی، راهبردها و تاکتیک هایی که مورد استفاده او قرار گرفته، میزان تاثیر این گام از دشمنی در تامین اهداف اصلی، سناریوهای محتمل آینده و شیوه مقابله با آنها و.... از مواردی است که نباید از دید بصیر جهادگر عرصه تبیین مخفی بماند.
3.طراحی مسیری معقول و انقلابی در جنگ روایتها
از آنجا که علوّ و برتری جبهه حق، سنت الهی و یکی از اصول جهانبینی اسلامی است، جهادگر عرصه تبیین در جنگ روایتها هرگز به خود خوف و حزنی راه نداده و در مقابله خود، انفعالی عمل نمیکند.
تاکید و پافشاری بر اصول و استفاده از روشهای برهانی و گاه جدلی-به فراخور مخاطب- برای تبیین حقیقت، عنایت به پشتوانه تاریخی و سرمایه های تمدنی انقلاب، داشتن رویکرد تهاجمی در بیان ضعفها و نقصهای جبهه باطل و استفاده از چالش دشمنی به عنوان فرصتی برای صدور معارف ناب انقلاب به همه عالم و هدایتگری بشر از جمله مهمترین نکاتی است که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد.
نکته آخر آنکه
بصیرت جهادگران عرصه تبیین در شناخت موقعیتها و آینده نگری نسبت به چالش های پیش روی انقلاب اسلامی، می طلبد پیش از فعال شدن دست های تبلیغاتی دشمن و بلند شدن صدای تخریب و توطئه ایشان، روایتی صحیح از حقایق پیش روی افکار و قلوب مردم قرار گیرد.
چنانچه دست مردم خود را از حقایق متعالی انقلاب اسلامی، برتری کامل او بر جبهه مقابل و مسیر پرامید آینده خالی نکنیم، ایشان خود وارد عرصه شده و با این سرمایه های گرانقدر در مقابل شبهات و تبلیغات دشمن ایستادگی میکنند. هر یک از مردم ما، خود جهادگر عرصه تبیین خواهند بود چنانچه ما روایت صحیح از حقیقت را به ایشان هدیه کرده و با احترام به فهم مخاطب، تحلیل صادقی از وقایع ارائه دهیم.
تمامی این نکات و بسیار بیشتر از آن را میتوان در همین فراز از منشور روحانیت به روشنی ملاحظه نمود.
🌸@shab_amaliat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎐 #مکتب_حاج_قاسم | #حاج_قاسم | #مرد_میدان
🎞 #کلیپ | حاج قاسم سلیمانی: من معتقد هستم هر ایرانی باید در خانهی خودش، یک عکس شهید داشته باشد.
👈این حس تعلق به شهید، نباید در یک مجموعهی مختصری و مشخصی به عنوان خانوادهی شهید بماند.
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
📌 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
🎐 #مکتب_حاج_قاسم | #حاج_قاسم |#مرد_میدان
📝سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی:
🔸پایگاه اصلی كه همه شهیدان ما طی كردند؛ پایگاه و مقام هجرت است كه این پایگاه، جایگاه مهم رسیدن به شهادت است.
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
📌 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم