eitaa logo
شفاهی پایه شش حوزه خراسان
1.6هزار دنبال‌کننده
94 عکس
11 ویدیو
295 فایل
🌹ارسال مطالب کانال فقط بالینک کانال امکان پذیرمی‌باشد 🌹 مارا به دوستانتان معرفی کنید ارتباط با ادمین کانال شخصی میباشد @Shahadatkh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاون علمی حوزه علمیه خراسان، جزئیات حذف امتحانات شفاهی پایه ۶ و ۸ را اعلام کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رضایی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، با اعلام این خبر گفت: یکی از تاکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، رسیدگی به مشکلات طلاب در امتحانات شفاهی بوده و در جلسات متعددی، نسبت به این مهم تأکید شده است. وی اضافه کرد: بر همین اساس، در جلسه شورای مدارج علمی، مقرر شد، طلاب ‌خواهر و برادر که سطح ۱ و ۲ را، تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ تکمیل نموده‌اند، جهت اخذ مدرک سطح یک و دو، اتمام کتبی، کفایت کند و از امتحان شفاهی پایه ۶ و ۸ معاف شوند.
با سلام خدمت دوستان امتحان شفاهی مال ورودی 94به بعد به قوت خودش باقی است و افرادی که سال 93و سال 94تکمیل کتبی دارن از شفاهی معاف هستند در غیر این صورت خیر و شفاهی پا برجا هست حال یا دست مدرسه هست یا دست مرکز https://eitaa.com/shafahi6
برنامه امتحانات پایان سال سطح دو و سه https://eitaa.com/shafahi6
زین ماتمى که چشم ملائک ز خون تر است گویا عزاى صادق آل پیمبر است ▪️شهادت مظلومانه امام صادق (ع) تسلیت باد.
جدید ترین سوالات فقه ✅اخلال در نماز به چه معناست؟ ✅اسباب ارث چیست ؟ ✅سبب و نسب در ارث به چه معناست ؟ ✅فرق حاجب با مانع چیست؟مانع ماند کفر زنازادگی قتل یعنی پسر پدرش را بکشد لعان(نسبت زنا دادن به کسی) اما حاجی باعث منع از اضافی باقی مانده می‌شود ✅موانع ارث را بگویید ؟ ✅خیار شرط با اشتراط؟ خیارشرط یعنی حق فسخ با شرط قبلی اما اشتراط یعنی مطلق کردن شرط چه با فسخ چه با غیر یعنی تخلف شرط ✅حج»عمره تمتع قران افراد ✅شرایط ضمان»تلف و ید عدوانی ✅مزارعه و شرایطش ✅ اعضای حرام گوسفند ✅ایقاع چیست و فرقش با عقد بامثال ✅ثواب نماز در مسجد حرام با مسجد جامع ✅مساقاة وشرایطش؟ ✅شروط متعاقدین ✅اسباب حجر ✅فرق بین عاریه و امانت ✅حد سرقت و شرایطش ✅فرق نشوز و شقاق ✅مهریه در عقد موقت و دائم چ فرقی میکنه»از شرایط صحت عقد موقت معلوم بودن مهریه است اما در عقد دائم اینطور نیست ✅فرق مزارعه و مساقات ✅تعریف فقهی مدعی و منکر؟مدعی اگر سکوت کند قضیه ختم میشه منکر اگر سکوت کند قضیه همچنان تحت تعقیب است و ادامه دارد ✅فرق لقطه با لقیط چیست؟ ✅فرق ضمانت با کفالت ✅ضاله میشود حیوان ✅فرق حد و تعزیر چیست؟ حد حکمش عندالله است و در قرآن واضح آمده اما تعزیر حکمش را قاضی مشخص میکند و مجازاتش در قرآن نیست...تعزیر کمتر از حد باید باشد مثلاً اگر حد نهایتا ۷۰ضربه شلاق است تعزیر مثلا ۶۰ضربه شلاق ✅فرق تادیب و تعزیر اینکه فقط شامل غیر مکلفین است اما تعزیر هم شامل مکلفین هم غیر مکلفین است ✅فرائض ارث چیست؟ یعنی فرض هایی که در قرآن آمده ۱.۲ ۱.۳ ۱.۴ ۱.۶ ۱.۸ ✅عیب های مجوز فسخ نکاح ✅با وجود کدام یک از عیب ها علاوه بر فسخ مرد باید مهریه هم بدهد (توضیح) ✅سهم خواهر ابوینی با وجود برادر ابی و پدر و مادر میت چقدره؟ در اینجا با وجود طبقه اول (پدر و مادر) ارث به طبقه دوم نمیرسد، این فرض در صورتی است که میت فرزند نداشته باشد ولی اگر میت فرزند هم داشته باشد ارث بین پدر و مادر و فرزندان تقسیم میشود وباز هم ارث به برادر خواهر نمیرسد، چون در طبقه دوم هستند ولی در فرض دیگر اگر میت نه پدر مادر داشته باشد نه فرزند ارث کلا به خواهر ابوینی میرسد، مقداری به فرض و بقیش هم به رد ، چون با وجود ابوینی ارث به ابی ها نمیرسد ✅تعریف طلاق»ازاله کردن و از بین بردن قید نکاح و زوجیت ✅عده وفات»۴ماه و ۱۰روز است ✅نماز خوف»عکسش هست تو گالری ✅دیه کامل انسان و دیه کسی که یک چشمش کور شود؟ دیه کامل انسان ۱۰۰ شتر یا ۱۰۰۰تا گوسفند بدهد و اعضای جفتی مانند چشم و گوش و اگر یکی از آن ها از بین برود باید دیه کامل بدهد یا قصاص شود مثلا یک چشم طرف کور کردی یک چشم تو هم باید کور شود ✅زن چه کارهایی نباید در عده بکند؟ در عده وفات نباید آرایش کند(ترک حداد) ✅عول در ارث یعنی زیادی سهام وارثان از ترکه میت طوری که نقصان ترکه نسبت به همه وارثان وارد باشد و طبق نظر شیعیان عول باطل است. ✅شک بین ۲و۳ در نماز باطل است. ✅عده طلاق ۳ماه یا ۳طهر است. ✅عده وفات ۴ماه و ۱۰روز است. ✅فرق حدث و خبث اینکه خبث ادرار و مدفوع است ولی حدث اصغر باد روده که نیاز به وضو دارد ولی حدث اکبر نیاز به غسل داره مثل جنابت. ✅ارث پدر و مادر میت 1/6 است. ✅ارث همسر میت 1/8 است. ✅زن حامله را میشود طلاق داد. ✅بیع سلف»پول نقد است اما کالا بعد مدتی به دست انسان می‌رسد مثل ایران‌خودرو که پول نقد میدهی و ماشین را بعد مثلاً ۳ماه تحویل می‌دهند و این معامله جایز است. ✅فرق خیار غبن با تدلیس» خیار غبن اینست که یکی از دو طرف در معامله دچار ضرر و زیان شده و فریب خورده یعنی مالی را به قیمت غیر واقعی معامله کند و گرانتر بخرد اما خیار تدلیس اینست که عیبی که در مال است را بپوشانیم یا مثلاً یک صفت خوبی که در مال نیست را نسبت به آن مال دهیم که در این صورت خریدار حق فسخ معامله را دارد. ✅اقاله چیست»یعنی موافقت با فسخ معامله،به اینصورت که فروشنده یا خریدار از خرید کالا پشیمان شود و سپس معامله را برهم زند طوری که فروشنده میز قبول کند گویند اقاله. ✅انواع مستحقیق زکات و گفت عاملین چه کسانی هستند. ✅نماز آیات و نماز میت ✅فرق تعزیر و حد ✅ شرایط عقد موقت ✅قتل عمد یا خطئی ✅لباسی که بارون باریدن و از قبل نجس بوده ✅بیع مرابحه و بیع مواضعه ✅ فرق طلاق با نکاح @shafahi6
✅سلام جزوه خلاصه منطق مبتنی بر سوالات داخل کانال؛ ۱- موضوع علم منطق چیست؟ «معرف و حجت» ۲- تعریف منطق؟ آلة القانونیه که مراعاتها تعصم الذهن عن الخطا فی الفکر. ۳- کلیات خمس کدامند؟ الف) نوع: تمام حقیقت مشترک بین جزئیات متفق‌الحقیقه؛ انسان. ب) جنس: تمام حقیقت مشترک بین جزئیات یا کلیات مختلف‌الحقیقه؛ حیوان. ج) فصل: جزء مختص به ماهیت که جدا کننده او از دیگر ماهیت‌ها است؛ ضاحک. د) عرض خاص: مفهوم مختص شی لکن خارج از حقیقت آن؛ ضاحکیت. ه) عرض عام: مفهوم غیر مختص به شی و خارج از حقیقت آن؛ تمشیت. ۴- نسب اربعه چیست؟ حصر عقلی در هنگام قیاس مصادیق دو مفهوم، منجر به: تساوی، عموم و خصوص مطلق، عموم و خصوص‌ من‌ وجه و تباین، است. ۵- انواع دِلالت و تعریف آن را توضیح دهید؟ الف) دِلالت حقیقی(طبیعی و بدون نقش بشری)صور این دِلالت: الف۱)عقلی: دود بر آتش الف۲)طبعی: سرخ شدن هنگام خجالت کشیدن. ب)دِلالت وضعی(وضع بشری): ب۱)دِلالت لفظی: مانند دِلالت آب بر معنای آن. صور این دِلالت: _ دِلالت لفظی مطابقی: لفظ بر تمام معنای(خانه؛دروپنجره...) _ دِلالت لفظی تضمنّی: لفظ بر جزئی از معنای خود(کتاب؛جلد) _ دِلالت لفظی التزامی: لفظ بر لازمه ی معنای خود(چای؛قند) ب۲)دِلالت غیر لفظی: نشانه‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی. ۶- مغالطه به چه معناست و انواع آن؟ استدلال نادرست که به نظر صحیح می‌آید، اما در واقع دارای اشکال منطقی است؛ که به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف)مغالطه درونی؛ نقص در شکل قیاس و هم پیروی از قواعد منطقی. ب)مغالطه بیرونی؛ شما صحیح اما در مواد قیاس ایراد است و با واقعیت مطابقت نداشته ندارد. ۷- ضد در منطق چیست؟ دو امری وجودی، كه با هم جمع نمی شوند ـ مثل سفیدی و سیاهی كه در آن واحد در یك شیئ واحد قابل جمع نیستند ـ اما قابل رفع هستند؛ شی نه سفید باشد و نه سیاه؛ مثلا زرد باشد. ۸- قضیه چیست؟ مرکب تامی که متصف به صدق و کذب شود. _ اقسام قضیه قضیه از لحاظ جهت رابطه و نسبت حکمیه، به دو قسم حملیه و شرطیه تقسیم مى‌شود. _ انواع قضیه شرطیه: متصله و منفصله الف) شرطیه متصله: نسبت بیانگر اتصال و تعلق طرفین است و یا بالعکس؛ اگر درس بخوانم، موفق می شوم. ب) شرطیه منفصله: نسبت بیانگر انفصال یا نفى اتصال است؛ «عدد یا زوج است یا فرد» و «چنین نیست که اگر انسان سخن‌چین باشد،مورد اعتماد باشد.» ۹- قضیه مفرد چیست؟ جمله‌ای که حاوی یک واقعیت یا جزئیات واحد باشد؛در سوال زیر ۱۰- این چه قضیه‌ای است؛ دیروز هوا بارانی بود، هوا دارای گرمای شدیدی است؟ قضیه مفرد. ۱۱-فرق تضاد و تناقض؛ گرما و سرما، انسان و لا انسان؛ تضاد دو امر وجودی که قابل رفع همزمان هستند لکن جمع خیر، تناقض دو امر وجودی و عدمی که اجتماع و ارتفاع همزمان ندارند. ۱۲- برهان چیست؟ استدلال معتبر که از مقدمات یقینی تشکیل شده است و ضرورتا به نتیجه ی یقینی می رسد. ۱۳- برهان انی و لمی را تعریف کنید؟ برهان انی از معلول به علت می‌رسند -عدد فرد حاصل جمع اعداد زوج و فرد است- و قضایای لمی از علت به معلول؛ حاصل جمع اعداد زوج، زوج است. ۱۴- صناعات خمس را تعریف کنید؟ صناعات خمس عبارت‌اند از: برهان، جدل، خطابه، مغالطه و شعر. (جدل شخم<شعر،خطابه،مغالطه> زد برهان را) ۱۵- حمل اولی و حمل شایع چیست؟ قضیه‌ای که فقط به مفهوم موضوع توجه کند؛ ذاتی اولی و قضیه‌ای که به مصداق؛ شایع صناعی.(الانسان حیوان و ضاحک) معنای حمل؛ اتحاد یا به تعبیر دیگر«این‌همانی» است؛ در حمل دو ادعا وجود دارد: تفاوت موضوع و محمول، اتحاد آن دو. ۱۶- تصور و تصدیق چیست؟ حضور علم از مفردات و مرکبات ناقص و امثالهم نزد ذهن تصور و از مرکبات تام تصدیق است که به دو صورت یقینی و ظنی حاصل می‌شود. ۱۷- متواطی مشکک رو ضمن مثال تعریف کنید. صدق یکنواخت و بدون تراجیح مفهوم بر مصادیقش متواطی(مرده) و خلاف آن را مشکک گویند؛ثروتمند وصدقش. ۱۸- فرق صناعات خمس با کلیات خمس در چیست؟ صناعات خَمس برای حل مسائل منطقی و کلیات خَمس به عنوان اصول و قوانین عمومی منطقی در تمامی زمینه‌های منطقی به کار می‌روند. ۱۹- استدلالها مخصوصا اقسام مباشر و غیر مباشر را تعریف کنید؟ تلاش ذهنی برروی تصدیقات بدیهی به جهت کسب تصدیق جدیدتر استدلال، که اگر تصدیق ما از طریق یک قضیه بدست آید «استدلال مباشر» و اگر از طریق چند قضیه به آن «استدلال غیر مباشر» می گوییم. ۲۰- عکس مستوی چیست؟ تبدیل طرفین قضیه (موضوع و محمول) با حفظ صدق و کیفیت آن و قضیه اولی مفروض الصدق را "اصل" و قضیه دوم را "عکس مستوی" می‌نامند. ۲۱- فرق تعارض با تناقض در چیست؟ تعارض عدم تطابق در میان چند موضوع وجودی است، در حالی که تناقض در دو امر وجودی و عدمی است که اجتماع و ارتفاع آنی ایشان غیر ممکن است. 📌 شفاهی پایه شش حوزه خراسان ✅https://eitaa.com/shafahi6
۲۲- تفاوت تعارض با تضاد در چیست؟ تعارض به تضاد در معنی اشاره دارد؛ این موجود هم قرمز و هم آبی است، در حالی که تضاد به تعارض در موضوع؛این گیاه یک درخت است همچنین این گیاه یک علف است، اشاره می‌کند. ۲۳- فرق جدل با خطابه در چیست؟ جهت غلبه از طریق مسائل فکری بر کلیات، جهت اقناع و غلبه از طریق تاثیر بر احساسات در مسائل جزئی و کلی. ۲۴- شعر چیست؟ کلامی مخیّل که متشکل از گفتارهای موزون، متساوی و با قافیه است. ۲۵- قیاس استثنایی را توضیح دهید؟ قیاسی که نتیجه یا نقیض آن، به صورت کامل در یکی از مقدمات و به عنوان بخشی از آن ذکر می‌شود. مثال: "اگر محمّد دانشمند با تقوایی باشد احترامش لازم است، فلذا از آنجا که محمد دانشمند متقی‌ای است، احترامش نیز واجب می‌باشد.". ۲۶- نقیض و وحدت حمل را تعریف کرده و مثالی برای آن بیاورید؟ نقیض حمل: اصل مبنایی؛ هرگاه یک گزاره صحیح باشد، نقیض آن گزاره نمی‌تواند صحیح باشد و بالعکس. وحدت حمل: "اصل همانیت" است؛ یک موجود فقط می‌تواند خودش باشد نه چیز دیگر. ۲۷- نتیجه تابع اخس مقدمات یعنی چی؟ اخس بین؛ کلی و جزئی: جزئی اخس بین؛ موجبه و سالبه: سالبه حاصل صغری و کبری: سالبه جزئیه است. ۲۸- شرایط قیاس اقترانی؛ - یکی یا هر دو مقدمه کلیت داشته باشد. ( اگر هر دو جزئی باشند؛ نتیجه همیشگی نخواهد بود) - یکی یا هر دو مقدمه موجبه باشند. ۲۹- یک مثال از متضایفان؛ دو امر وجودی که تعقل یکی متوقف بر تعقل دیگری است؛ بالا و پایین، سقف و کف، پدر و پسر. ۳۰- حد و رسم چیست؟ مُعرِّف به لحاظ نوع تالیف، دو نوع است: الف)حد، معرِّف یا تعریفی که از ذاتیات(جنس و فصل)یک شیء فراهم آمده. فلذا حمل آن بر موضوع محدود و به صورت حمل ذاتی اولی است؛ الانسان حیوان ناطق. الف۱) حد تام: تعریفی که تمام ذاتیات یک شیء را بیان می‌کند و باعث روشن شدن ماهیت و ذات شی می‌شود. حد تام انضمام جنس قریب به فصل قریب با رعایت ترتیب است؛ الانسان حیوان ناطق(حیوان جنس قریب و ناطق فصل قریب) الف۲)حد ناقص: تعریفی که تمام ذاتیات شی را بیان نمی‌کند؛ الانسان ناطق. ب)رسم معرِّف یا تعریفی که از ذاتیات و عَرَضیات معرَّف و یا از عَرَضیات تنها تشکیل شده باشد. ب۱)رسم تام: انضمام جنس قریب به عرض خاص در تعریف؛الانسان حیوان ضاحک ب۲)رسم ناقص: انضمام جنس بعید به عرض خاص یا عرض عام به عرض خاص در تعریف؛الانسان جسم ضاحک، الانسان ماشی ضاحک. ۳۱- تعریف مثال صور و جهت را بیاورید؟ مثال: مرکبی معرف که مشتمل بر ذاتیات(جنس و فصل)ماهیت است. مثلاً «الانسان حیوان ناطق» مثال است. صور: مرکبی معرف که مشتمل بر ذاتیات ماهیت و مشتمل بر ذاتیات ماهیت دیگر است. مثلاً؛ مربع «چهار ضلعی مساوی الاضلاع» و «مساوی الزاویه» است، صور است. جهت: مرکبی معرف که مشتمل بر ذاتیات ماهیت مورد بحث بهمراه ذاتیات دو ماهیت دیگر است. مثلاً؛ «مثلث قائم الزاویه» «مثلثی است» که یکی از زاویه هایش «قائم» است. ۳۲- تعریف استقرا و تمثیل را بیاورید؟ استقرا: نوعی از استدلال که با مشاهدهٔ تعدادی از اشیاء یک جنس، حکمی کلی در مورد همهٔ آنها صادر می‌کند؛ از مشاهدهٔ تعدادی از انسان‌ها که مردند، حکم میرنده بودن انسان می‌کند؛ استقرا دو نوع کامل و ناقص دارد. تمثیل: استدلالی که سرایت می‌دهد حکم یک امر را به امر دیگر به دلیل وجود نوعی از مشابهت میان آن‌ها. نتیجه این استدلال، بر خلاف استدلال قیاسی از قطعیت برخوردار نیست؛ ماه و خورشید هر دو نورانی هستند فلذا از آنجا که ماه گرد است؛خورشید نیز گرد است. تمثیل دو نوع قوی؛ شباهت بین دو چیز در صفات ذاتی باشد، و ضعیف؛ شباهت بین دو چیز در صفات عرضی باشد، دارد. ارکان تمثیل؛ حدود: اصغر، تشبیه، اکبر و اوسط می‌باشد. ۳۳- انواع قضیه حملیه را تعریف کنید؟ قضیه حملیه به اعتبار موضوع دو قسم: الف) قضیه‌اى که موضوع آن جزئى و حقیقى باشد شخصیه یا مخصوصه گویند. ب)قضیه ای که موضوع آن کلى باشد؛ ب۱. طبیعیه؛ موضوع آن کلى و حکم براى نفسِ "کلى بماهو کلى" و براى "طبیعة بماهو طبیعة" صادر شده است؛ «الحیوانُ لیس بنوعٍ»، منظور از طبیعت؛ذات است. ب۲. مهمله؛ موضوع قضیه، کلى ولى حکم به ملاحظۀ افراد آن بر موضوع بار شده، و نیز کمیت افراد(بعض یا کل) در آن مشخص نباشد؛ «الْإِنْسٰانَ لَفِی خُسْرٍ» همه یا بعض انسانها؟ ب۳. محصوره یا مسوّره(تنها قضیۀ محصور معتبر) قضیه‌اى که در آن، کلى به ملاحظۀ افراد موضوع واقع شده (نه بما هو کلى)،و کمیت افراد بیان شده، که ۴ قسم‌ هستند؛ موجبه کلی و جزئی، سالبه کلی و جزئی. مرحوم مظفر مى‌فرماید از انواع چهارگانۀ قضایاى حملیه، تنها قضیه محصوره با اقسام چهارگانه‌اش معتبر هستند، و قضایاى شخصیه و طبیعیه و مهمله در علوم معتبر نیستند و منطقى از آنها بحثى نمى‌کند. سعی در دقت پاسخ‌ها بوده اما دقت دوستان را به دلیل فاصله در مطالعه را می‌طلبد. 📌 شفاهی پایه شش حوزه خراسان ✅https://eitaa.com/shafahi6
امتحای.pdf
1.11M
جزوه اصول مظفر کامل ✅اختصاصی کانال شفاهی پایه شش حوزه خراسان 🌹هزینه استفاده از این جزوه ده صلوات هدیه به حضرت فاطمه الزهراء 🌹هزینه استفاده از این جزوه ده صلوات هدیه به نرجس خاتون امتحان شفاهی پایه شش @shafahi6
🌹🌹جدید ترین سوالات امتحان شفاهی با توجه به نزدیکی به امتحانات نوبت دوم رفقا هرکدام جزوه ای نمونه سوالی هست برای بنده هم بفرستید تا دوستان استفاده کنند . و من الله التوفیق https://eitaa.com/shafahi6
بانک سوالات ما در روبیکا https://rubika.ir/banakhoze به ترتیب پایه و سطح سوالات سال های قبل موجوده با یک سرچ ساده میتونید دست پیدا کنید بهش