eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۲ ✅ مزد شاكران دوستى مى‌ناليد كه من با اين همه برهان و استدلال به يقين و اطمينان نرسيده‌ام و نمى‌دانم از كجا بايد به يقين رسيد. گفتم: تو با احتمال شروع كن و شكر كن و آنچه را كه يافته‌اى به كار بگير تا آنچه را كه ندارى به تو بدهند؛ كه: «... مَن عَمِلَ‌ بما عَلِمَ‌، وَرَّثَهُ‌ اللّه عِلْمَ مَا لَمْ‌ يكن يعلم » ؛ هر كس به دانش خود و معرفت خود عمل كند خداوند او را توفيق مى‌دهد و آنچه نمى‌داند و نمى‌توانست بداند به او مى‌سپارد. يقين مزد شاكران است. مزد آنهايى است كه به تذكرات حق و هدايت‌هاى او توجه داشته‌اند و عمل كرده‌اند؛ كه: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» ؛ چه كسى ستمكارتر است از كسى كه به نشانه‌هاى پروردگارش يادآورى شده و با تمام هدايت‌ها و فرصت‌ها، «ثم اعرض» ؛ سپس اعراض كرده. ما از كسانى كه مجرم هستند و اعراض كرده‌اند انتقام مى‌گيريم و آنها را به ختم و طبع و وقر و خزى و وهن مبتلا مى‌سازيم تا آنجا كه از ادراكات حسى و قلب و گوش و چشم خود هم محروم مى‌گردند. كسانى كه كفر مى‌ورزند و به هدايت‌ها روى نمى‌آورند و شكر يادآورى‌ها و هدايت‌ها را نمى‌كنند، محروم مى‌شوند و گرفتار مى‌گردند . گفتم اين هدايت‌هاى مستمر و مداوم براى همه مى‌آيد. مى‌بينم كه به من تذكر مى‌دهند كه به فلانى كمك كن. از فلان بگذر. فلانى را درياب. مى‌فهمم كه تو گرسنه‌اى و من امكان دارم، تو گرفتارى و من توانايى دارم. مى‌فهمم و به من تذكر مى‌دهند و برايم جا مى‌اندازند و به من فرصت مى‌دهند، ولى من اعراض مى‌كنم. گفتم داستان، فقط‍‌ داستان محرمات و واجبات نيست، كه داستان هدايت‌هاى مستمر و تذكرات مداومِ‌ در راه است. 📚 آیه‌های سبز، صفحه ۷۷ ✍ استاد علی صفایی حائری 🍀 @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌🎥 ببینید | بخشی از تدبّر در سوره مبارکه منافقون ‌‌ ▪️برای آشنایی بیشتر با محتوا و قالب آموزشی دوره‌های تدبّر در قرآن دانشجویی، پیشنهاد می‌کنیم بریده‌‌‌ای از جلسه آموزش تدبّر در سوره مبارکه منافقون رو مشاهده بفرمایید. ‌‌ ‌📆مدت و تاریخ برگزاری پیش دوره: پیش دوره مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و طی فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) قابل مشاهده خواهد بود. 🗓مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۷ و ۸ بهمن ▫️ پیش دوره ۲۱ و ۲۲ بهمن ▫️ پیش دوره ۵ و ۶ اسفند ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani 🆔 @tadabor_ir ‌‌
📖 و کارکرد آن ❄️ثبت نام دوره زمستانه دانشجویی 🔹همراه با تخفیف ویژه و اعطای گواهینامه از طرف مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت 🔹مخاطبان با شرکت در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، با چیستی، ضرورت، هدف و روش تدبّر در قرآن و تدبّر در یک نمونه سوره بطور عینی آشنا خواهند شد. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ پیش دوره ۷ و ۸ بهمن ▫️ پیش دوره ۲۱ و ۲۲ بهمن ▫️ پیش دوره ۵ و ۶ اسفند ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani 🆔 @tadabor_ir
📖قرآن کریم، بدون مراجعه به روایات، قابل فهم است | روایات، عهده‌دارِ بیان جزئیات مباحث قرآن است. ✍🏻 علامه طباطبائی، قرآن در اسلام | ص ۲۹‌-۳۳ (با اندکی ساده‌سازی عبارات) ▪️قرآن مجيد از سنخ كلام است و مانند ساير كلام‌هاى معمولى، می‌تواند مراد خود را بیان کند و هرگز در بیان خود گنگ نيست. ▪️خداي‌ متعال مي‌فرمايد: «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد/۲۴) و «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»(نساء/۸۲) با توجه به این آیات معلوم می‌شود که قرآن مفاهیم خودش را به خوبی بیان می‌کند که در غیر اینصورت، دعوت به تدبّر در قرآن معنا نداشت. ▪️برخى گفته‏اند در فهم قرآن به‌ بيان پيامبر اكرم (ص) و اهل‌بيت (ع) بايد رجوع كرد؛ ولى اين سخن قابلِ‌قبول نيست؛ زيرا حجيتِ بيان پيامبر اكرم (ص) و امامان اهل‌بيت (ع) را از قرآن بايد استخراج كرد و بنابراين چگونه متصور است كه حجيت‏ دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد، بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به‌ دامن قرآن -كه سند نبوت است- چنگ زد. ▪️و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اينكه پيامبر اكرم (ص) و ائمۀ اهل‌بيت (ع)، عهده‌دار بيان جزئيات، قوانين و تفاصيل احكام شريعت، كه از ظواهر قرآن مجيد به‌دست نمي‌آيد، بوده‏اند. ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در پیش دوره آشنایی با تدبر در قرآن: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani ‌‌ ‌‌📲به کانال "مدرسه مجازی تدبّر در قرآن" بپیوندید: 🆔https://eitaa.com/joinchat/2115108867Ca8f384da1b
دانشگاه قرآن و حدیث http://qhu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=2&fkeyid=&siteid=2&fkeyid=&siteid=2&pageid=270&newsview=2573 کارگاه اعتبارسنجی منابع حدیثی @shagerd_Quran
13.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوشا به حال پیمبر چه مادری دارد درون خانه بهشت معطری دارد... 📹 ویژه ولادت با سعادت حضرت صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها س س ✳️ امام محمد باقر علیه‌السلام @zanjani_net
🎯 عدم توجه به قرآن در مراکز تخصصی دینی، ریشه احساس بی نیازی دینداران نسبت به تدبر در قرآن ✍🏻سید علی خامنه‌ای(حفظه الله تعالی) | بخشی از مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ▪️در مباحثات و تحقیقات دینی، غالباً قرآن، سهمی در روشنگری و راهگشایی نیافته و به جای آن، دقت ها و تعمقات شبه عقلی یا روایات و منقولات ذهنی – و گاه با اعتباری بیشتر – میداندار و مسئول شناخته شده و بالنتیجه، تفکرات اعتقادی جدا از قرآن و بی اعتنا به آن، نشو و نما یافته و شکل گرفته است . شاید همین بی‌ارتباطی و بی‌اعتنایی یا احساس بی نیازی یا نومیدی از امکان استفاده‌ای صحیح – که هر یک به نوبه خود، معلول عواملی خاص است – موجب آن گشته که تدبر در آیات قرآن، جای خود را به قرائت و تلاوتی سطحی و سرسری و فاقد نتیجه و ثواب دنیوی و یکسره برای پاداش و جزای اخروی، داده و کتاب کریم الهی دستمایه عوامی ها و عوامفریبی ها شده است. 📝 شرح و بسط 1️⃣ تحقیقات و پژوهش های دینی، عمدتاً بدون میدان داری قرآن است. 2️⃣ نتیجه چنین پژوهش های دینی منفک از قرآن، به مردم به عنوان اعتقادات دینی عرضه می شود، فلذا اعتقادات دینی مردم، منفک از قرآن است. 3️⃣ پس مردم در دینداری خود نیازی به فهم قرآن نمی بینند، زیرا جان مایه اعتقاد ایشان را مباحث اصیل قرآنی تشکیل نداده است. 4️⃣ در این میان اگر احیاناً کسی هم بخواهد به سراغ قرآن برود، امکانش نیست، زیرا کسی نحوه فهم قرآن را به مردم یاد نداده است، فلذا مردم از امکان استفاده صحیح از قرآن نا امیدند. ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در پیش دوره آشنایی با تدبر در قرآن: 🔗 tadabor.ir/nokhbegani ‌‌ 📲به کانال "مدرسه مجازی تدبّر در قرآن" بپیوندید: 🆔https://eitaa.com/joinchat/2115108867Ca8f384da1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه 🔸 علی؛ آیینه حق نما ...خانه مجلل و وسیعی داشت و از اینکه در همین منزل، قرار است میزبان بهترین خلق خدا شود در پوست خود نمی‌گنجید... لحظه انتظار به سررسید و امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام وارد شد. وقتی چشم مبارک امام به خانه و ثروت او افتاد، مانند پدری مهربان اما بدون تعارف، به او رو کرده و فرمود: « با اين خانه وسيع در دنيا چه مى‏كنى و حال‌آنکه در آخرت به خانه بزرگ محتاج‏ترى؟!» میزبان نمی‌دانست چه پاسخی بدهد... ع ▫️ امام محمد باقر علیه السلام @zanjani_net
میلاد حضرت امیرالمؤمنین پرخیر باد💐 ✨ قال امیرالمؤمنین (ع): أَلَا لَا خَيْرَ فِي قِرَاءَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ (الکافی، ۱/۳۶) ✅ در دوره های تدبر در قرآن، این مسأله را به خوبی درمیابید. 🔸ثبـت نـام دوره دانشجویی تدبر در قرآن: اینجا ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
💠 لااقل با ارباب‌رجوع خوش‌رو باش! 📝 مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی در کتاب شریف "اربعینیات" می‌نویسد:🔻 حضرت صادق علیه‌السلام فرمود که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمود که در تو باید جمع بشود نیاز به مردم با بی‌نیازی از آن‌ها ! نیازت به آن‌ها در نرمی سخن و خوشرویی‌ات باشد، و بی‌نیازی‌ات در حفظ آبرو و بقاء عزّتت. 🔸توضیح فرمایش حضرت اینست که: شخص باید دارای دو صفت باشد که ضدّ هم‌اند! یکی صفت فقر و احتیاج، و دیگری صفت غنا و بی‌نیازی؛ یعنی در ملاقات با مردم با خوشرویی و خوش‌زبانی و نرمی و آرامی، مانند فقرا باشند که با طرف خطابشان، آهسته و آرام حرف زده و با حسن سلوک و خوش‌رفتاری برگزار کنند. و امّا در مادّیات، به عکس آن باید صفت غنا و بی‌نیازی را داشته، خود را مستغنی از مردم بداند و جز خدا، احدی را مؤثّر نداند تا در اثر استغناء، آبرو و عزّت‌اش محفوظ باشد. خلاصه آن‌که انسان در اخلاق، خود را مورچه و مردم را سلیمان و در معاش، خود را سلیمان و مردم را مورچه حساب کند. 🔸اکنون که این دستور را یاد گرفتی، پس اگر تو را به وزیری احتیاج می‌افتاد، خوشت می‌آید که آن وزیر -اگر حاجت تو را هم برنیاورد- اقلّاً با تو با خوشرویی و نرمی و ملایمت حرف زده، با درشتی و ابرویِ پرچین امر تو را برگزار نکند؛ حالا که در کرسی چند روزه وزارت نشسته‌ای (چون در ایران بیشتر از چند روز نمی‌شود) با ارباب رجوع همان طور رفتار کن؛ و راهش هم اینست که تو کلاه خود را قاضی کنی و بگویی این اتومبیل كه زیر پای من است مال ملت است؛ این را با ماهی فلان قدر حقوق به من داده‌اند که من خدمت به ملّت کنم. تقریباً خیر، بلکه تحقیقاً مستخدم ملّتم و باید خدمت‌گزار آن‌ها باشم. پس اگر این حساب را پیش خود بکنی، ترمز می‌کنی، دیگر مرکب را تند نمی‌رانی و با ارباب رجوع با صورت باز و پیشانی صاف و نرمی برگزار می‌کنی! 📚اربعینیات، ص239(اربعین 4، حدیث6) @zanjani_net
✨✨✨✨✨✨✨✨ 💌💌 *نامه ای خیلی خیلی زیبا از سوی پروردگار عالمیان💌 به همه انسانها* 💌💌 این نامه با استفاده از آیات قرآن و خطاب به همه بشر گفته شده و محتوای آن واقعیت حال و روز ما انسان هاست... آن را در تنهایی خودتان و به طور واقعی از زبان خداوند با شخص خودتان بخوانید... *بسم الله الرحمن الرحیم*( حمد1) سوگند به روز وقتی نور می گیرد و سوگند به شب وقتی آرام می گیرد من تو را رها نکرده‌ام و با تو دشمنی ندارم. (ضحی 1-2) افسوس! هر کس را به سوی تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم تا از گمراهی و تاریکی جهل نجات پیدا کنی و به خوشبختی برسی ، او را مسخره کردی. (یس 30) تا اینکه هیچ پیامی از پیام هایم را نشنیدی و از پیامهایم روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام. (انبیا 87) مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان کردی خودت بر همه چیز قدرت داری!! (یونس 24) این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری! (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند٫ و چشمهایت از وحشت فرو افتادند٫ و تمام وجودت لرزید٫ آن هم چه لرزشی؛ گفتم کمکهایم در راه است! تو را یاری خواهم کرد؛ چشم دوختم ببینم که باورم می کنی؟ اما به من گمان بردی! چه گمانهایی ... (احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد، پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و اینجا بود که یقین کردی هیچ پناهی جز من نداری، پس در این حال من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی، براستی که من مهربان ترین ام در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی، که اگر تو را برهانم با من می مانی، تو را از اندوه رهانیدم٫ اما باز مرا با دیگری شریک کردی. (انعام 63-64) آری این عادت دیرینه ات بود: هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را طرفی دیگر کردی٫ و هر وقت هم با سختی مواجه شدی ناامید گشتی. (اسرا 83) آیا من از دوش تو باری که پشتت را می شکست برنداشتم؟ (شرح 2-3) غیر از من چه کسی برایت خدایی کرده است؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) و پس از این سخن٫ دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را با غرور بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنند٫ و ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطرات باران از خلال آنها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند٫ تا تو فقط لبخند بزنی؛ این در حالی است که پیش از فرو افتادن قطرات باران، ناامیدی دل تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحتهایی بر می دارد و جسمت آزرده می شود؛ شبانگاهان روحت را در خواب به تمامی باز می ستانم تا به تو آرامش دهم و روز بعد دوباره تو را به زندگی برمی انگیزانم و تا زمان مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم ... (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می دهم. (قریش 3) به سوی من برگرد، مطمئن برگرد، تا بار دیگر در جمع دوستان من داخل شوی و در جنت من درآیی. (فجر 28-29) تا بار دیگر من تو را دوست داشته و تو هم مرا دوست بداری. (مائده 54) *انَ معَ العسرِ یُسرا ،فانَ مع العسرِ یسرا* (انشراح) آیه ۱. با هر سختی آسایش و گشایشی هست. پس بدان پس از هر مشکلاتی، آسانی و گشایشی ست..دوبار هم گفتم تا ته دلتون محکم و قرص باشه... و کیست راستگوتر از خدای تو. (نسا۸۷) ) * صَدق الله العلیُ العظیم @shagerd_Quran