eitaa logo
یادداشت های شاگرد مدرسه هدایت
56 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
راهکارهای سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار؟ اسلام حداقلی؟ یا جریان های تمدنی؟ (به بهانه برگزاری اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم) ⚡️سه جریان عمده در کشور وجود دارد: 1⃣ اولین جریان: جریان سنتی حوزه است که عمدتا دین را در اعمال فردی خلاصه می کند () و پیامبر را یک می داند و بقیه امور را به (بخوانید: کارشناسان پوزیتویستی) می سپرد. و تقریبا هیچگونه ارتباطی بین و نمی‌بیند و برای دیندار کردن مردم فقط به و بسنده می کند. 2⃣ جریان دوم: جریان کارشناسان توسعه گرای وطنی است. همانان که راه حل مشکلات کشور را در و جستجو می کنند. 3⃣ جریان سوم: جریان های تمدنی کشور؛ که نه سند ۲۰۳۰ را راه نجات می داند و نه ناامید از است. بلکه همراه با امامین انقلاب، قائل به است و راه حل مشکلات کشور را در خالق و مترجمان وحی جستجو می کند. 🔰 اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم، نشان دهنده متولدشدن یک است که: اولاً: امیدوار به آینده است و قائل به "قُعود" و "نِق زدن" نیست. ثانیاً: همه کارشناسان کشور را به دست کشیدن از راهکارهای امتحان پس داده و شکست خورده ی دعوت می کند. و آنان را به جای رفتن به و و به دعوت می کند. 👌 برخی از راهکارهای فقهی جریان‌های تمدنی برای حل مشکلات مردم: ۱- رایگان کردن زمین برای مردم (طبق حکم فقهی مترقی ) ۲- مدیریت شهری بر مبنای تقسیمات کوچک و محله. (طبق احکام مترقی ) ۳- تلاش در راستای (نه تمرکز بر ساخت بیمارستان و دارو) ۴- تحول در نظام آموزش و پرورش (تربیت انسان در راستای بهینه سازی روابط انسانی خصوصا در خانواده، نه تربیت تکنسین برای بخش خدمات و تولید) و ... 🌟 جهت مطالعه بیشتر به گزارش در مقابل اهداف سند توسعه پایدار مراجعه بفرمایید. 🌟 گزارش اولیه از اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی کشور: https://eitaa.com/Tamadon_Islam/22 ✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم سه شنبه. ۲۶ دی ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
⚡️سوالات فراوان پاسخ داده نشده در کشور توسط حوزه های علمیه!! ♦️ علت: ناتوانی و عدم جامعیت اسلام❓یا ضعف قواعد مُمهّده ی استنباط در حوزه علمیه❓ 🔸 آنچه فقهای بزرگوار در فقه مُعذّر و مُنجّز به وسیله ی قواعد مُمهّده ی مرتبط با آن، به دنبال آن هستند، دستیابی به حجّت برای اعمال مکلفین در احکام خمسه (وجوب، حرمت، استحباب و کراهت) است. مثل: استنباط وجوب نماز و روزه حج، حرمت شرب خمر و اکل مال یتیم، استحباب خواب قیلوله، کراهت ایستاده آب خوردن در شب و... 🔸 ولی سوالات فراوانی، در جامعه وجود دارد؛ مانند: - نظر اسلام در مورد مدیریت شهری چیست؟ - نظر اسلام در مورد ساختمان چیست؟ - نظر اسلام در حوزه سلامت جامعه چیست؟ - نظر اسلام در بودجه ریزی و تقسیم بیت المال چیست؟ - نظر اسلام در مورد طراحی بازار چیست؟ - نظر اسلام در مورد محرومیت زدایی چیست؟ - نظر اسلام در مورد هوش مصنوعی چیست؟ و ... 🔸پاسخ به این سوالات؛ یا توسط حوزه های علمیه داده نشده و یا اینکه به صورت بسیار کلی و غیرکاربردی داده شده است! نتیجه هم این شده است که: دستگاه های دانشی دیگر (دانشگاه های مبتنی بر علوم ترجمه شده غربی)، و سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار پاسخگویی اینها را به دست گرفته اند! ❓آیا عدم جامعیت اسلام (در پاسخگویی به تمام سوالات جامعه) را بپذیریم؟ و یا احتمال ضعف قواعد ممهده ی استنباط و نیاز به ارتقاء قواعد مُمهّده را؟ سلسلسه جلسات تبیین قواعد اصولی فقه البیان؛ ارائه پیشنهاد مدرسه فقهی هدایت برای ارتقاء قواعد مُمهّده علم اصول است. ✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم چهارشنبه. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat