eitaa logo
یادداشت‌های شاگرد مدرسه هدایت
73 دنبال‌کننده
6 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
راهکارهای سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار؟ اسلام حداقلی؟ یا جریان های تمدنی؟ (به بهانه برگزاری اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم) ⚡️سه جریان عمده در کشور وجود دارد: 1⃣ اولین جریان: جریان سنتی حوزه است که عمدتا دین را در اعمال فردی خلاصه می کند () و پیامبر را یک می داند و بقیه امور را به (بخوانید: کارشناسان پوزیتویستی) می سپرد. و تقریبا هیچگونه ارتباطی بین و نمی‌بیند و برای دیندار کردن مردم فقط به و بسنده می کند. 2⃣ جریان دوم: جریان کارشناسان توسعه گرای وطنی است. همانان که راه حل مشکلات کشور را در و جستجو می کنند. 3⃣ جریان سوم: جریان های تمدنی کشور؛ که نه سند ۲۰۳۰ را راه نجات می داند و نه ناامید از است. بلکه همراه با امامین انقلاب، قائل به است و راه حل مشکلات کشور را در خالق و مترجمان وحی جستجو می کند. 🔰 اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی در قم، نشان دهنده متولدشدن یک است که: اولاً: امیدوار به آینده است و قائل به "قُعود" و "نِق زدن" نیست. ثانیاً: همه کارشناسان کشور را به دست کشیدن از راهکارهای امتحان پس داده و شکست خورده ی دعوت می کند. و آنان را به جای رفتن به و و به دعوت می کند. 👌 برخی از راهکارهای فقهی جریان‌های تمدنی برای حل مشکلات مردم: ۱- رایگان کردن زمین برای مردم (طبق حکم فقهی مترقی ) ۲- مدیریت شهری بر مبنای تقسیمات کوچک و محله. (طبق احکام مترقی ) ۳- تلاش در راستای (نه تمرکز بر ساخت بیمارستان و دارو) ۴- تحول در نظام آموزش و پرورش (تربیت انسان در راستای بهینه سازی روابط انسانی خصوصا در خانواده، نه تربیت تکنسین برای بخش خدمات و تولید) و ... 🌟 جهت مطالعه بیشتر به گزارش در مقابل اهداف سند توسعه پایدار مراجعه بفرمایید. 🌟 گزارش اولیه از اولین اجلاسیه مشترک جریان های تمدنی کشور: https://eitaa.com/Tamadon_Islam/22 ✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم سه شنبه. ۲۶ دی ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
⚡️سوالات فراوان پاسخ داده نشده در کشور توسط حوزه های علمیه!! ♦️ علت: ناتوانی و عدم جامعیت اسلام❓یا ضعف قواعد مُمهّده ی استنباط در حوزه علمیه❓ 🔸 آنچه فقهای بزرگوار در فقه مُعذّر و مُنجّز به وسیله ی قواعد مُمهّده ی مرتبط با آن، به دنبال آن هستند، دستیابی به حجّت برای اعمال مکلفین در احکام خمسه (وجوب، حرمت، استحباب و کراهت) است. مثل: استنباط وجوب نماز و روزه حج، حرمت شرب خمر و اکل مال یتیم، استحباب خواب قیلوله، کراهت ایستاده آب خوردن در شب و... 🔸 ولی سوالات فراوانی، در جامعه وجود دارد؛ مانند: - نظر اسلام در مورد مدیریت شهری چیست؟ - نظر اسلام در مورد ساختمان چیست؟ - نظر اسلام در حوزه سلامت جامعه چیست؟ - نظر اسلام در بودجه ریزی و تقسیم بیت المال چیست؟ - نظر اسلام در مورد طراحی بازار چیست؟ - نظر اسلام در مورد محرومیت زدایی چیست؟ - نظر اسلام در مورد هوش مصنوعی چیست؟ و ... 🔸پاسخ به این سوالات؛ یا توسط حوزه های علمیه داده نشده و یا اینکه به صورت بسیار کلی و غیرکاربردی داده شده است! نتیجه هم این شده است که: دستگاه های دانشی دیگر (دانشگاه های مبتنی بر علوم ترجمه شده غربی)، و سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار پاسخگویی اینها را به دست گرفته اند! ❓آیا عدم جامعیت اسلام (در پاسخگویی به تمام سوالات جامعه) را بپذیریم؟ و یا احتمال ضعف قواعد ممهده ی استنباط و نیاز به ارتقاء قواعد مُمهّده را؟ سلسلسه جلسات تبیین قواعد اصولی فقه البیان؛ ارائه پیشنهاد مدرسه فقهی هدایت برای ارتقاء قواعد مُمهّده علم اصول است. ✍ شاگرد مدرسه هدایت. قم چهارشنبه. ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat
اشتباه استراتژیک آقای اکبرنژاد ؟! و عدم فهم ایشان از تاثیر برنامه‌ريزی توسعه بر ایجاد مشکلات برای مردم! ⚡️وجود مشکلات و برخی ناکارآمدی ها در کشور، امری است که قابل انکار و توجیه نیست و برای همه قابل مشاهده است؛ ولی در مورد منشأ این مشکلات، دیدگاه های مختلفی وجود دارد (که متأسفانه آقای اکبرنژاد در تشخیص منشأ، اشتباه استراتژیک و فاحشی مرتکب شده است!) : 1️⃣ دیدگاه مسئولین توسعه گرای غرب زده: 🔸هدف: دستیابی کامل به توسعه. 🔸راه رسیدن به هدف: عمل به مفاهیم و اسنادبين‌المللی و سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار. 🔸مانع اصلی: شخص رهبری انقلاب و نیروهای انقلابی! (نکته: هدف انقلاب و امام و رهبری، رسیدن به است؛ نه رسیدن به !! فتامّل) 2️⃣ دیدگاه مسئولین توسعه گرای (به اصطلاح:) انقلابی! : 🔸هدف: رسیدن به . 🔸راه رسیدن به هدف: برنامه‌ریزی توسعه!! (آشی مخلوط از عمدتاً مفاهیم اسناد بین‌المللی و سند ۲۰۳۰ !! و اندکی هم آیات و روایات!) (علت این خلط: یکسان انگاریِ و !) 🔸مانع: تقریبا هیچکس! 🔸نتیجه: ناکارآمد پنداشتن اصل نظام اسلامی در دید عموم مردم!!! (دلیل: حل نشدن بسیاری از مشکلات مردم) 3️⃣ دیدگاه عمده نیروهای انقلابی: 🔸هدف: تمدن اسلامی. 🔸راه رسیدن: روی کارآمدن دولت انقلابی و پاک. 🔸مانع: مسئولین نالایق و بعضاً خائن. * اشکال این دیدگاه: حل نشدن بسیاری از مشکلات حتی با روی کارآمدن دولت و مسئولین پاک و انقلابی! 4️⃣ دیدگاه جریان سنتی حوزه: 🔸هدف: عمل مکلفین به احکام. 🔸راه رسیدن به هدف: بیان و تبلیغ. 🔸مانع: عدم تبیین صحیح از اسلام. 5️⃣ دیدگاه آقای اکبرنژاد: 🔸هدف: تمدن اسلامی. 🔸مانع: کوتاهی ها و بی کفایتی شخص امام و رهبری و نیروهای انقلابی!!!! 🔸راه رسیدن: روشنگری و مبارزه شجاعانه با موانع (ظاهراً)! 5️⃣ دیدگاه مدرسه فقهی هدایت: 🔸هدف: تحقق تمدن نوین اسلامی. 🔸راه رسیدن: نظام سازی اسلامی. 🔸مانع: نظم تمدن مدرنیته. (متولی و مغز متفکر: سازمان برنامه‌ریزی!) 🔰نتیجه بحث: خطای استراتژیک آقای اکبرنژاد در این است که: تاثیر برنامه‌ریزی توسعه (خاصه سازمان برنامه‌ریزی) را بر ایجاد مشکلات برای زندگی و دینداریِ مردم فهم و درک نکرده‌اند!! (تاثیراتی مانند: ۱. فقر و محرومیت/ ۲.فساد و اختلاس/ ۳. گسترش بانک‌های ربوی/ ۴. ناعدالتی و فاصله طبقاتی/ ۵. ایجاد بیماری/ ۶. تورّم و گرانی/ ۷. افسانه خانه دارشدن مردم! / ۸. ایجاد بی‌هویتی و گمنامی در بین مردم/ ۹. افزایش سن ازدواج/ ۱۰. افزایش طلاق/ ۱۱. تضعیف خانواده/ ۱۲. کاهش فرزندآوری و تحدید نسل/ ۱۳. افزایش تجرّد قطعی!/ ۱۴.ضعف و بی‌دینی مردم و...) 🔸آقای اکبرنژاد بخاطر عدم توانایی تجزیه و تحلیلِ "تاثیر نظم مدرن بر زندگی مردم"؛ این مشکلات را به رهبران عزیز انقلاب نسبت می‌دهد! 🔰 نکته نهایی: مدرسه فقهی هدایت، قائل به وجود دو نوع دولت در کشور می‌باشد: ۱) دولت مردمی ۲) دولت مدرن. منشأ کارآمدی های موجود در کشور، ناشی از دولت مردمی ای که ناشی از شجره طیبه انقلاب و فقه شیعه و ولایت فقیه است (نحنُ اصلُ کلّ خیر[کافی.ج۸.ص۲۴۲])؛ می‌داند. و منشأ ناکارآمدی های موجود در کشور، را ناشی از برنامه‌ریزی توسعه و اسناد بین المللی (عدوّنا اصل کل شرّ[کافی.ج۸.ص۲۴۳]) و سازمان برنامه‌ریزی می‌داند؛ که در دولت‌های رسمی و مدرن کشور نمایان می‌شود. 🔹لذا ایشان و همه دغدغه مندان نسبت به مشکلات مردم را به مطالعه کتب مدرسه فقهی هدایت که در این موضوع نگاشته شده (خصوصاً ۱۰ جلسه ابتدایی از کتاب "برنامه‌ریزی با نگاه الگوی اسلامی پیشرفت" در دانشگاه صنعتی شریف) دعوت می‌کنم. ✍️ شاگرد مدرسه هدایت. قم چهارشنبه. ۲ اسفند ۱۴۰۲ (سالروز ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام)) https://eitaa.com/shagerdemadresehedayat