eitaa logo
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شاه فضل
248 دنبال‌کننده
130 عکس
126 ویدیو
37 فایل
لطفاً سوالات خود را به آدرس زیر ارسال نمایید @Alireza_shahfazl
مشاهده در ایتا
دانلود
با تشکر از استاد گرانقدر سرکار خانم حلوایی حافظ محترم کل قرآن 👇👇👇
.....: سلسله مباحث آیات مهدوی 👇👇 جزء [3]سوره بقره، آیه25۶ چهارمین آیه، از جزء سوم در سوره ی بقره، آیه [256] است که به نوعی توسل به عروة الوثقی ِ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف✨ اشاره دارد. خداوند در این آیه می فرماید:👇👇 «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَـامَ لَهَـا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» در پذیرش دین اکراهی نیست، همانا که راه رشد از گمراهی روشن است. پس هر کس به طاغوت کافر بشود و به خداوند ایمان آورد، قطعا به دستگیره ی محکمی دست پیدا کرده که برای آنها گسستنی نیست و خداوند «سَمِيعٌ عَلِيمٌ» یعنی بسیار شنونده و داناست. چند نکته در این آیه وجود دارد...👆👇 و پیوند و ارتباطش را با مباحث مهدویت اشاره می کند 👈توسلی است که باید به عروة الوثقی داشته باشیم و آن امام زمان علیه السلام است👉. یکی از مصـادیق تمسک به عروة الوثقی و ریسمان محکم الهی اتصال به ″اولیای خدا و اهل بیت″ است. رسول الله (ص) می فرمایند..👇 «ای مردم! کسی که دوست دارد به عروة الوثقی تمسک پیدا کند به ″ولایت علی علیه السلام″ تمسک کند، ☝️زیرا ولایت او ولایت من و اطاعت او اطاعت از من است. ای مردم! هر کس دوست دارد حجت پس از من را بشناسد، علی را بشناسد. زیرا او خزانه ی علم من است. می گوید جابر برخاست و پرسید ائمه چه تعدادی هستند ؟ فرمود: ای جابر! خداوند تو را رحمت کند از همه ی اسلام پرسیدی.. (👌خیلی جالب است! وقتی که جابر سوال می کند که ائمه چه تعدادی هستند، پیامبر می فرماید جابر تو از همه ی اسلام پرسیدی) تعداد آنها به تعداد ماه هاست، (دوازده ماه داریم) که نزد خدا دوازده عدد است و آن را در کتاب خود در روزی که آسمان و زمین را آفرید، آفریده بود. پیامبر، می‌فرماید تعدادشان به تعداد چشمه هایی است که بر موسی بن عمران (ع) جوشید، آن زمانی که عصایش را به زمین زد و دوازده چشمه از آن جوشید. اولشان علی (ع)و آخرشان حضرت مهدی « روحی له الفداء » است. «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّين» دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. دین سه ضلع است؛ 👇 ⬅️...عقاید ⬅️... احکام ⬅️...اخلاق اگر ما می خواهیم ببینیم چقدر می‌توانیم خودمان را به امام زمان نزدیک کنیم؟ بـاید با استدلال و منطق امام زمان را بپذیریم، نه با احساسات و عاطفه. توجهمان را به معارف مهدویت خیلی عمیق کنیم و دین خودمان را همه‌ی شئونات ببینیم نه بخشی از زندگی..
جزء هفت ،سوره انعام، آیه44 «فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ ....» می‌فرماید پس چون حقایقی را که حالا به عنوان عبرت گرفته شدگانشان به آنها یادآوری شده فراموش کردن درهای همه نعمت ها را به روی آنها گشودیم تا هنگامی که به آنچه داده شدن مغرورانه خوشحال گشتند به ناگاه آنها را گرفتیم (یعنی در عذاب قرار گرفتن) پس یکباره از نجات خود درمانده و ناامید شدند. 👈نسبت به این آیه امام باقر (ع) می‌فرماید قول خداوند که می‌فرماید در این آیه «فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ» یعنی آنگاه که ولایت امام علی (ع) را رها کردند. 🌻 «فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ» درهای دنیا به روی آنها باز شد «حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُون» اینجا ☝ مراد دوران قیام حضرت مهدی علیه السلامه. دادن نعمت از دو حال خارج نیست؛ ☝️یا اینکه نعمت ها آنها را به سمت و سوی بیداری می آورد ، در این صورت هدایت الـهی عملی شده.✌️ یا اینکه نه آن نعمت‌هایی که به آنها داده می شود و روز به روز بیشتر می شود به غرور و بی خبری آنها اضافه می شود که در این صورت مجازات آنها به هنگام رسیدن به آخرین مرحله خیلی خطرناک است. 🌻 که امیرالمومنین (ع) در حکمت [25] اشاره می کند که اگر پیوسته از سوی خدا به سوی نعمت ها می‌آیید در حالی که تو اهل معصیت هستی بترس. 🌻 برخورد امام مهدی (ع) است با ظلم و ظالم! آن هم در جهت رهایی بشر از ظلم. مانند یک طبیب حاذقی که تیغ جراحی را برای قطع غده های چرکین و جهت درمان انسانهاست، سختی هایی هم دارد دردهایی هم دارد اما نتیجه ی بسیار شیرین و خوبی دارد.
.....: سلام و درود به عزیزانم ... نماز ها و روزه هاتون قبول حق ان شاءالله ... یکی دیگر از ایات مهدوی ...👇 آیه ی ۸۳ ...ال عمران ..👇 « افغیر دین الله یبغون وله ...» « آیا انها ... ( مشرکان ) دینی جز دین الهی می‌خواهند ، حال انکه هر چه در آسمان و زمین است خواه و ناخواه فرمان بردار اویند....» در این آیه قرآن اسلام را معنی وسیعی تفسیر کرده .. و می‌فرمایید ...تمام کسانی که در آسمان و زمین اند و تمام موجودات ، مسلمان اند... مسلمان....👈 یعنی در برابر فرمان خداوند تسلیم اند ... حالا گروهی از روی اختیار ، دین را که همان تشریع است را قبول کرده اند طوعاً...👈 یعنی اختیار و گروهی بی اختیار و از روی اجبار ، قوانین تکوینی را قبول کرده اند . کرهاً ...👈 یعنی اجبار و بی اختیار . مثال...👇 وقتی اشعه ی افتاب به دریا می تابد و آب دریا بخار میشود و قطعات ابر تشکیل میشود و بعد باران میشود به زمین میخورد و گیاه می‌روید ... این اتفاقات یعنی ... آفتاب و آب دریا و ابر و باران و زمین و گیاه ...بی اختیار تسلیم امر خداوند هستن ... این یعنی قوانین تکوینی ..👆 این آیه میفرماید ... دسته ای مثل انسان با اختیار خود تسلیم امر خدا میشود .. و گروهی مثل سایر موجودات به طور اجباری ...تسلیم اویند . حتی همین انسان مختار که گروهی از آنها یعنی « مشرکان بی ایمان » هستند هم بعد از مرگ به اجبار به خدا ایمان میاورد و تسلیم میشود و حقایق را مشاهده میکند . در تفسیر عیاشی ..ج ۱ ...ص ۱۳ این آیه را از ایات مهدوی میدانند و به روایتی از امام صادق علیه السلام..👇 این آیه به ظهور امام مهدی « روحی له الفداء » و هدایت همگان به سوی کلمه ی توحید اشاره دارد .
.....: عرض سلام و ارادت خدمت عزیزان قرآنی ...🌹 ادامه ی سلسله آیات مهدوی در جز هفت ..👇 آیه ی ۱۵۷ سوره ی مبارکه ی نساء ...👇 « و قولهم انا قتلنا المسیح ...و ما قتلوه و ما صلبوه و لکن شبهه لهم ...» شیخ صدوق « رحمة الله » در کتاب کمال الدین از سدیر صیرفی روایت کرده ..👇 که من و مفضل ابن عمر ....بر مولایمان امام صادق علیه‌السلام وارد شدیم .. دیدیم آن حضرت بر روی خاک نشسته و جبه ای که مصیبت زده گان در آن زمان میپوشیدند را مولا پوشیدند .. و همچون کسی که فرزند از دست داده می‌گریستند و میفرمودند ...👇 🌹 سرور من ، غیبت تو، مصیبتم را به اندوه های ابدی پیوسته ... اشکی از چشمم جاری نشود ، مگر این که در برابر چشمم محنت هایی مجسم میشود که از انها بزرگتر و هولناک تر است ، و حوادثی که با خشم تو در آمیخته .. 🌻 سدیر میگوید ..پرسیدم چه حالتی سبب شده که اینچنین در ماتم و سوگ بنشینید ؟ 🌹 امام صادق فرمودند ..👇 امروز در کتاب جفر ...کتابی که خداوند بر محمد و آل محمد اختصاص داده ، نگریستم .. در این کتاب ولادت و غیبت و گرفتاریهای مومنان ، و شک و تردیدهایی که بر اثر طولانی شدن غیبت بوجود میاید ...را تامل کردم ... لذا اندوه ها بر من بیشتر شد ... 🌹 سه جریانی که در مورد سه رسولان ما اتفاق افتاده برای قائم ما هم پیش خواهد آمد. 👇 🌻 ولادتش چون حضرت موسی ... 🌻 غیبتش چون غیبت حضرت عیسی 🌻 و درازا کشیدن غیبت مثل درازا کشیدن جریان حضرت نوح . « و ما قتلوه و ما صلبوه ولکن شبه لهم ..» پس غیبت قائم ما هم همین طور خواهد شد که امت به خاطر طولانی شدنش آن را انکار خواهند کرد ، 😔 بعضی از روی نااگاهی خواهند گفت هنوز به دنیا نیامده است ..😔 و گروهی خواهند گفت به دنیا آمده و از دنیا رفته .😔 « پرودگار در این ماه مبارک رمضان به ما معرفت شناخت مولایمان را عطا بفرما . »🤲
باسمه تعالی بحث داغ این روزها بر می گردد به حاشیه های حوزه علمیه متعلق به آیت الله صدیقی امام جمعه محترم موقت تهران، مسأله ای که به نظر می رسد ابعاد آشکار و پنهان زیادی داشته باشد و فهم عمق ماجرا قدری مشکل و نیازمند اطلاعات پشت پرده می باشد. اگر چه قضاوت کامل را باید قضات محترم انجام دهند و نتیجه آن را به سمع و نظر مردم برسانند (که معمولا این گونه مسایل اطلاع رسانی کامل نمی شود ، چرا که مصلحت‌سنجی های زیادی لحاظ می شود) ولی با یک نگاه ساده و بدون نیاز به اطلاعات دقیق نیز می توان تحلیل‌هایی ارایه نمود. ضرورت این تحلیل‌ها عبرت گیری خواص و آگاه سازی عوام خواهد بود و کسی نمی تواند دیگران را از اظهار نظر کارشناسی منصفانه منع کند و بگوید فقط و فقط قوه قضائیه باید در این زمینه سخن بگوید، چرا که این اتفاق هم هیچگاه رخ نخواهد داد و همواره در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند. نکاتی که به ذهن حقیر می‌رسد و امیدوارم درست فهم کرده باشم در چند سطر تقدیم می شود: 1. در بسیاری از مواقع در کنار انسانهای بزرگ خلافکارهای بزرگ و حرفه ای رخنه می کنند تا به منافع خویش برسند و این گونه افراد را ابزار و طعمه خود قرار می دهند. این موضوع هشداری است برای افراد بزرگ تا مراقبت بیشتری نسبت به نزدیکان خود داشته باشند. 2. سرمایه های انسانی انقلاب، باید بیش از پیش تحت نظارت دستگاه های نظارتی باشند و این دستگاه ها باید به موقع و بدون ملاحظه مسایل پیرامونی این سرمایه های جبران نشدنی را به ایشان تذکر دهند، تا کوچکترین خدشه و آسیبی به این عزیزان وارد نشود. 3. تاسیس موسسات خصوصی با بودجه های دولتی، یکی از نقاط آسیب زای نظام اسلامی بوده است. به نظر می‌رسد این سبک خصوصی سازی به ویژه در بخشهای فرهنگی و معنوی باید مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار گیرد تا موجب سرمایه سوزی معنوی نشود. 4. شفاف سازی و پذیرش اشتباهات احتمالی، موجب تضعیف جایگاه افراد نخواهد شد، بلکه موجبات اعتماد بیشتر مردم به بزرگان را فراهم می آورد. لذا در این موضوع خاص، شاید نیاز باشد طی چند مرحله سوالات مردم پاسخ داده شود تا ذهنیت منفی برای مخاطبان ایجاد نشود و اگر اشتباهی هم صورت پذیرفته، بیان شود؛ چرا که مردم انتظار معصوم بودن از مسوولین ندارند ولی انتظار دارند اگر خطایی رخ داده، به عهده گرفته شود. 5. ساخت ساختمانهای مجلل و گرانقیمت، برای فعالیتهای مذهبی، در این برهه زمانی سوال برانگیز است. از حرم امام خمینی ره گرفته تا حوزه های علمیه تا مساجد مجلل و .... این موضوع باید برای مردم تبیین شود که آیا ضرورتی برای انجام این همه هزینه وجود دارد یا خیر؟ اگر ضرورت دارد بیان شود تا مردم قانع شوند و اگر ضرورت ندارد، تکرار نشود و همانها که ساخته شده نیز به گونه ای تغییر جهت پیدا کند تا شبهات بر طرف شود. 6. دشمن همه تلاش خود را می کند تا سرمایه های انسانی نظام مقدس جمهوری اسلامی را ترور شخصیتی نماید. بر همگان لازم است ضمن پیگیری مطالبات و درخواست پاسخهای قانع‌کننده، مراقب باشند در زمین دشمن بازی نکنند و آب به آسیاب دشمن جاری نکنند. هر چند معتقدم شفاف سازی و برخورد قاطع و سریع با مجرمان، می تواند این تلاش دشمن را به شکست بکشاند. در پایان از خداوند متعال می خواهیم نظام مقدس اسلامی را از کج رفتاری ها و شیطنت های دشمنان داخلی و خارجی مصون بدارد. علیرضا شاه فضل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت فرصتی است برای نوسازی توامان معنوی و مادی. زدودن خانه و دل از آلودگی ها، فرشتگان رحمت را گرداگرد حریم انسان به پرواز در می آورد و فرصت عروج در شب قدر را به بنده سالک عنایت می کند. مهمانی خدا و مهمانی های بندگان خوب خدا، برکت رمضان را مضاعف نموده و مسیر زندگی یکساله مان را هموار و پر رونق خواهد ساخت. ❀ سال نو و بهار قرآن مبارک ❀ 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🔆 کارگاه مهارتی حفظ قرآن کریم📖 ♨️ در بخش دانشگاهی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 💠 آشنایی با طرح ملی حفظ دانشگاهیان 🔹آموزش مهارت‌های حفظ قرآن کریم 👤با حضور استاد ارجمند ⏪ حجت الاسلام دکتر علیرضا شاه‌فضل عضو هیأت علمی دانشگاه، حافظ قرآن و مسئول طرح ملی حفظ دانشگاهیان 🔺جلسه اول: امروز (جمعه ۳ فروردین) ساعت ۲۰ 🔸جلسه دوم: دوشنبه ۶ فروردین ساعت ۲۱ 🔺جلسه سوم: پنج‌شنبه ۹ فروردین ساعت ۱۹ 🔸جلسه چهارم: شنبه ۱۱ فروردین ساعت ۱۹ 🏢 مکان: تهران، مصلای امام خمینی(ره)، بخش دانشگاهی ☫اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2000027835Ce5ccd89770
=========== [1]ـ سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 82. [2]ـ سوره‌ي يونس، آيه‌ي 57. [3]ـ سوره‌ي احزاب، آيه‌ي 32. [4]ـ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 52. ++++++++++ *{تسنيم، جلد 1، صفحه 253} 12 ـ درياي بي كران معرفت همچنين اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «ثمّ أنزل عليه الكتاب نوراً لا تُطفأ وسراجاً لا يخبو توقّده وبحراً لا يُدْرَك قعره ومنهاجاً لا يُضِلّ نهجُه وشعاعاً لا يُظلِم ضوئُه... جعله الله ريّاً لعطش العلماء وربيعاً لقلوب الفقهاء ومحاجَّ لطرق الصلحاء ودواءً ليس بعده داء ونوراً ليس معه ظلمة وحبلا ً وثيقاً عروته ومعقِلا ً منيعاً ذِروته...»[1] ؛ خداي سبحان كتابي آسماني بر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرو فرستاد و آن، نوري است كه خاموشي ندارد و چراغي است كه افروختگي آن زوال ناپذير است و دريايي ژرف است كه قعر آن به چنگ ادراك آدمي (بشر عادي) نمي افتد و راهي است كه در آن گمراهي نيست و شعاعي است كه روشني آن تيرگي نگيرد... خداوند آن را فرونشاننده‌ي تشنگي علمي دانشمندان و خرّمي دلهاي فقيهان و راه روشن سالكان صالح قرار داد. قرآن كريم دارويي است كه پس از آن، بيماري نمي ماند و نوري است كه هيچ گونه تيرگي در آن نيست و ريسماني است كه دستگيره‌ي آن مطمئن و پناهگاهي است كه قله‌ي بلند آن مانع دشمن است. 13 ـ يگانه عامل توانگري پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «القرآن غني لا غني دونه ولا فقر بعده»[2] ؛ قرآن مايه‌ي توانگري است كه جز در آن توانگري يافت نشود و هيچ فقري نيز پس از آن نيست. همچنين آن حضرت مي فرمايد: «من قرأ القرآن فرأي أنّ أحداً أعطي أفضل مما أعطي فقد حقّر ما عظّمه الله وعظّم ما حقّره الله»[3] ؛ كسي كه قرآن =========== [1]ـ نهج البلاغه، خطبه‌ي 198، بند 25. [2]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 7. [3]ـ همان، ص 16. ++++++++++ *{تسنيم، جلد 1، صفحه 254} تلاوت كند و آنگاه بپندارد بهره‌ي ديگران از او بيشتر است، او آنچه را خدا بزرگ شمرده (قرآن) حقير پنداشته و آنچه را خدا حقير دانسته (دنيا) او بزرگ پنداشته است. نيز مي فرمايد: «لا ينبغى لحامل القرآن أن يظن أحداً أعطى أفضل مما أعطى لانه لو ملك الدنيا بأسرها لكان القرآن أفضل مما ملكه»[1] ؛ براي حاملان قرآن سزاوار نيست كه بهره‌ي ديگران را برتر ازبهره‌ي قرآني بدانند؛ زيرا اگر آدمي مالك سراسر گيتي نيز باشد، قرآن بر هر چه دارد برتر است. والحمد لله ربّ العالمين 10 بهمن 1375، شب 19 ماه مبارك 1417 جوادي آملي =========== [1]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 26. ++++++++++ ***{تسنيم، جلد 1، صفحه 255} تسنيم، جلد 1، صفحه 256 تسنيم، جلد 1، صفحه 257
فصل دهم: اوصاف قرآن در نگاه اهل عصمت ++======++ همان گونه كه مباحث تفسيري هر يك از آيات قرآن كريم در اين كتاب با بحث روايي پايان مي پذيرد، مباحث قرآن شناسانه اين پيشگفتار را نيز با كلام وزين عترت طاهرين (عليهم السلام) درباره‌ي عظمت و ويژگيهاي قرآن به پايان مي آوريم. در روايات معصومين (عليهم السلام) اوصاف فراواني براي قرآن ذكر شده است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1 ـ اوّلين مهمان خداي سبحان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «أنا أوّل وافد علي العزيز الجبّار يوم القيامة وكتابه وأهل بيتى»[1] . در قيامت كه همه مخلوقها به خالق باز مي گردند: (ألا إلي الله تصير الأمور)[2] ، اولين مهماني كه بر خداي سبحان وارد مي شود، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و قرآن كريم و اهل بيت پيامبر است و چون چنين كثرت نوري با وحدت حقيقي هماهنگ است، مي توان از مجموع انوار سه گانه به نور واحد و وافِد فارِدْ ياد كرد و گفت: اولين مهمان. =========== [1]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 6. [2]ـ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 53. ++++++++++ *{تسنيم، جلد 1، صفحه 242} 2 ـ برترين مخلوق خداوند همچنين آن حضرت مي فرمايد: «القرآن أفضل كل شى ء دون الله فمن وَقَّر القرآن فقد وقر الله ومن لم يوقر القرآن فقد استخفّ بحرمة الله»[1] . قرآن كريم پس از خداي سبحان از هر چيزي برتر است. پس هر كس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر كس آن را بزرگ نشمارد، به حريم خداي سبحان استخفاف روا داشته است. قرآن كريم مراحل مختلفي دارد: در مرحله‌ي نازله، «عربي مبين» است و در مرحله‌ي برتر، «عَليّ حكيم»: (إنّا جعلناه قرآناً عربياً لعلّكم تعقلون وإنّه في أمّ الكتاب لدينا لعليّ حكيم)[2] و بين اين دو مرحله نيز مراتب متوسط است. قرآن حبل پيوسته و مستحكمي است كه يك سوي آن به دست خداي سبحان و سوي ديگر آن در دست انسانهاست و تمسك و اعتصام به حبل الله مايه‌ي سعادت و سيادت دنيا و آخرت است. خداي سبحان به حاملان قرآن دستور بزرگداشت قرآن مي دهد و ثمره‌ي آن را محبوبيّت خدا و خلق ذكر مي كند. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «يقول الله عزّ وجلّ: يا حملة القرآن تحبّبوا إلي الله تعالي بتوقير كتابه يزدكم حباً ويحببكم إلي خلقه»[3]. شايان ذكر است كه، قرآن مراتبي دارد؛ چنانكه ولايت رسول گرامي و اهل بيت (عليهم السلام) نيز داراي مراتب است. مرتبه برين قرآن و ولايتْ نور واحد است و از اين رو در آن جا سخن از فاضل و مفضول نيست. اگر كثرت مراتب ملحوظ شود، مرتبه برين قرآن از مرتبه نازل ولايت افضل است و تفصيل آن را =========== [1]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 7. [2]ـ سوره زخرف، آيات 3 ـ 4. [3]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 7. ++++++++++ *{تسنيم، جلد 1، صفحه 243} در نوشتار ديگر راقم (علىّ بن موسي الرضا والقرآن الحكيم) مي توان يافت. 3 ـ كتاب نجات بخش معاذ بن جبل مي گويد: كنّا مع رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فى سفرٍ فقلت يا رسول الله: حدّثنا بما لنا فيه نفع. فقال: «إن أردتم عيش السّعداء وموت الشهداء والنّجاة يوم الحشر والظّل يوم الحرور والهُدي يوم الضلالة فادرسوا القرآن فإنّه كلام الرّحمن وحرز من الشيطان ورجحان فى الميزان»[1] ؛ در سفري ملازم پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) بوديم. به آن حضرت عرض كردم براي ما سخن سودمندي بگوييد. آن حضرت فرمودند: اگر زندگي سعادتمندانه، مرگ شهيدانه، نجات روز حشر، سايه‌ي روز سوزندگي و هدايت روز گمراهي مي طلبيد، به درس قرآن بپردازيد كه آن، سخن خداي رحمان و سپري در برابر شيطان و مايه‌ي سنگيني كفّه‌ي عمل در ميزان عدل است. 4 ـ راهنماي بهشت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «تعلّموا القرآن واقرؤوه واعلموا أنّه كائن لكم ذكراً وذُخراً وكائن عليكم وزراً فاتّبعوا القرآن ولا يتبعنكم فإنّه من تبع القرآن تهجم به علي رياض الجنة ومن تبعه القرآن زج فى قفاه حتي يقذفه فى جهنّم»[2] ؛ قرآن را فرا گيريد و آن را قرائت كنيد و بدانيد كه قرآن نام شما را بلند مي كند و وسيله اي براي ياد خداست. قرآن هم ذُخْر (ذخيره) است و هم وِزْر؛ اگر امام و پيشواي انسان بود براي او ذخيره‌ي نيكويي است و اگر كسي خود را امام و پيشواي قرآن قرار داد، قرآن بار سنگيني بر دوش او خواهد بود و او را از پشت به دوزخ =========== [1]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 9. [2]ـ همان، ص 10. ++++++++++ ***{تسنيم، جلد 1، صفحه 244} مي افكند. حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز درباره‌ي قرآن مي فرمايد: هر كس قرآن را در پيش روي خود قرار داد، «قائد» او به سوي بهشت خواهد بود و هر كس آن را به پشت سر افكند، «سائق» او به سوي دوزخ خواهد بود: «من جعله أمامه، قاده إلي الجنّة ومن جعله خلفه، ساقه إلي النار»[1].