eitaa logo
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شاه فضل
256 دنبال‌کننده
127 عکس
126 ویدیو
37 فایل
لطفاً سوالات خود را به آدرس زیر ارسال نمایید @Alireza_shahfazl
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی آیا در شب قدر تمام اتفاقاتی که سال آینده برای ما رخ خواهد داد مشخص می شود؟ اگر این طور باشد آیا ما در سال آینده مجبور هستیم و اختیار نداریم ؟ آنچه در شب قدر یا بهتر بگوییم در شب‌های قدر رخ می دهد این است که یک سری مقدرات برای انسان مشخص می شود ولی باید بدانیم مقدرات به معنای احتمال است نه به معنای قطعی شدن. مثلا در شب قدر برای فردی یک مرتبه زیارت کربلا در سال آینده مقدر می شود. این تقدیر به معنای آن است که شرایط سفر کربلا برای فرد فراهم می شود، اما ممکن است ایشان استفاده کند یا نکند و سایر مقدرات به همین شکل است. بنابراین علت اینکه تاکید می شود در شب قدر بیدار باشیم و به مناجات بپردازیم این است که بیداری و مناجات باعث می شود تعداد مقدرات خوب انسانها بیشتر شود. امیدواریم خداوند بهترین خیر ها را برای ما مقدر بفرماید و به ما توفیق جلب و تحقق آنها را مرحمت نماید 🤲🤲
باسمه تعالی ❇️ سوال : منظور از حجاب های نورانی در دعاها (حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور) چیست؟ ◀️ پاسخ: منظور از حجاب‌های نورانی کارهای خوب انسانی است که موجب می شود فرد به آنها مغرور شود و به جای توجه و توکل به خدا، توجهش به آن کار خوب باشد مثل کسی که به جای نگاه کردن از شیشه عینک، به خود شیشه عینک نگاه کند
باسمه تعالی ❇️ سوال: مگ خدا تو قران نمیگه «لا اکراه فی الدین». پس چرا این همه اجبار هست برای حجاب و اسلام؟ ⏪پاسخ: لا اکراه فی الدین یعنی دین را نمی شود به دیگران تحمیل کرد بلکه افراد باید خودشان دین را بپذیرند ولی این مطلب به این معنا نیست که برای داشتن یک زندگی اجتماعی شما نباید هیچ گونه قانونی بگذارید. اسلام برای زندگی اجتماعی قوانینی دارد که آن قوانین ربطی ندارد که فرد دین داشته باشد یا نداشته باشد. مثلا می گوید دست دزد را قطع کنید؛ ممکن است دزد بگوید من اصلا اسلام را قبول ندارم ولی این عدم قبول اسلام دلیل نمی شود که دست او قطع نشود. در واقع حجاب اجباری به معنی به زور مسلمان کردن افراد نیست بلکه به معنی اجرای قوانین اجتماعی اسلام است.
باسمه تعالی سوال: آیا انسانها در اصل پذیرش یا عدم پذیرش دین آزاد هستند؟ یعنی آیا انسانها می توانند به دلخواه خود یک دین را انتخاب کنند یا اصلا می توانند دینی را انتخاب نکنند ؟ پاسخ: هر انسانی وظیفه دارد با تحقیق در بین ادیان بهترین دین را انتخاب کند و اینگونه نیست که افراد در انتخاب دین آزادی داشته باشند. مثلا اگر فردی با تحقیق به این نتیجه رسید که دین اسلام حق است، مجاز نیست دین دیگری را انتخاب کند و اگر دین دیگری برگزید از او قبول نمی شود. بنابراین اینکه برخی لا اکراه فی الدین را اینگونه معنی می کنند که در اصل پذیرش دین اجبار نیست ولی بعد از پذیرش دین باید به احکام آن عمل کرد، اشتباه است 👌👌
باسمه تعالی سوال: آیا امیرالمومنین از نقشه ابن ملجم ملعون خبر داشتند ؟ اگر خبر داشت چرا برای دفع خطر تمهیداتی نیاندیشیدند؟ پاسخ: ائمه و پیامبران که با اذن الهی از برخی اخبار غیبی آگاه می شوند، گاهی مامور به عمل به مقتضای علم غیبی هستند (مانند زمانی که پیامبر از نقشه مشرکین برای قتل ایشان آگاهی یافتند و علی علیه السلام را به جای خودشان در بستر قرار دادند) و گاهی مامور به عمل به مقتضای علم غیب نیستند (مانند علم غیب امیرالمومنین از نقشه ابن ملجم) در بسیاری از مواردی که مشاهده می شود اهل بیت در برابر نقشه های دشمن عکس العمل عادی دارند از همین جنس می باشد. اما اینکه چرا گاهی به مقتضای علم غیب عمل می شود و گاهی نمی شود بر میگردد به حکمت الهی . چرا که گاهی اوقات پیشبرد دین از طریق شهادت اهل بیت و به تبع آن آگاهی مردم ‌و اموری از این قبیل اتفاق می افتد .
باسمه تعالی سوال: چرا عده ای از مسلمانان بعد از پیامبر ص با امیرالمومنین ع همراهی نکردند؟ چرا عده ای از شیعیان بعد از شهادت امیرالمومنین ع با امام حسن ع همراهی نکردند؟ چرا عده ای از پیروان امام حسن ع بعد از شهادت ایشان با امام حسین ع همراهی نکردند ؟ به همین شکل چرا عده ای از پیروان هر امام با امام بعدی همراهی نکردند ؟ پاسخ: ریشه عدم تبعیت از امام بعدی این بود که تبعیت از امام قبلی از روی اعتقاد به امامت نبوده است. اگر اطاعت، از روی اعتقاد به امامت باشد، فرد هیچگاه از امام دست بر نمی دارد و مقایسه ای بین امامان در تبعیت انجام نخواهد داد. به نظر می رسد عواملی از قبیل رهایی از مشکلات، تعصبات قومی، کسب غنیمت، رسیدن به قدرت و امثال آن در انگیزه برخی از پیروان ائمه ع وجود داشته است. نتیجه: همیشه انگیزه خود برای انجام کارهای خیر را ولو اینکه آن کار خیر خیلی هم باارزش باشد، بررسی کنیم تا خدای نکرده گرفتار سوء نیت در کارها نشویم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈به همه عزیزان توصیه می شود این فایل را کامل ملاحظه کنند. مطمئنا" علاوه بر استفاده ،برای بقیه هم خواهید فرستاد. 🔴 سخنان بسیار مهم سردار ابراهیم پور در رابطه با پشت پرده جریانات اخیر کشور ، همراه با اخبار محرمانه های جلسات و سایت های صهیونیست ها، اطلاعات محرمانه ۱۰ عملیات عجیبی که طراحی کرده بودند؛و ...
باسمه تعالی چگونه دست آوردهای رمضان را حفظ کنیم؟ ماه رمضان فرصتی برای پاکسازی جسمی و روحی بود. قدری تمرین تقوی کردیم، بیشتر از قبل قرآن خواندیم، برخی شبها به عبادت و شب زنده داری خو گرفتیم، با ترک گناه آشنا شدیم و سایر کارهای انسان ساز دیگر که به لطف این ماه انجام شد. کم کم داریم به روزهای پایانی این فیض الهی نزدیک می شویم و این لحظات نورانی و پربرکت را ترک می کنیم. سعادتمند کسانی هستند که دست آوردهای این ماه را برای خود حفظ نمایند و چند پله ای که بالا آمده اند را برگشت نداشته باشند. (ربنا لا تزغ قلوبنا بعد از هدیتنا) هر چند قطعا حال و هوا و فضای بعد از رمضان با قبل متفاوت است اما می توان کارهایی کرد که این دست آوردها را حفظ نمود. سوال این است که چگونه می توان این راه رفته را ادامه داد و از مسیر خارج نشد؟ پیشنهادات: 1 - بعد از ماه رمضان هفته ای یا دو هفته ای یک روزه، روزه بگیریم. 2 - اگر در ماه رمضان روزی یک جزء قرآن می خواندیم، در بعد از رمضان هم روزه نیم جزء قرآن را ادامه دهیم. 3 - در خوردن و آشامیدن بعد از ماه رمضان امساک داشته باشیم و از زیاده خوری پرهیز کنیم. 4 - حضور پر رنگ تری در مساجد و نمازهای جماعت داشته باشیم. 5 - زیارت قبور ائمه و امام زاده های بزرگوار را به صورت هفته ای در برنامه زندگی خود قرار دهیم. 6 - هفته ای یک شب در جلسات قرائت یا تفسیر قرآن حضور پیدا کنیم. 7 - بخشی از وقت مطالعه خود را به مطالعه متون دینی و تفسیر قرآن اختصاص دهیم. 8 - از حضور در جلسات گناه و نیز انجام گناه پرهیز کنیم. 9 - از نزدیک شدن به مال شبهه ناک بپرهیزیم. 10 - صدقه روزانه داشته باشیم. به امید اینکه بتوانیم معنویت ماه رمضان را در بعد از رمضان حفظ کنیم. 🙏🏻
عقل یا قلب؟ مسأله این است .... آیت الله جوادی آملی : ما دو نوع یقین داریم یه یقینی که از طریق عقل برای انسان ایجاد میشه که خوب هست ولی کاربرد کمی دارد یه یقینی داریم که از طریق عبادت حاصل میشه که یقین قلب هست . واعبد ربک حتی یاتیک الیقین این یقین دومی کاربرد قوی تری دارد و منشا رفتارهای انسانی است. به همین خاطر خداوند روی این یقین تاکید کرده است مشابه این بیان رو آیت الله حایری شیرازی هم دارند. ایشان می فرماید: عقل تصمیم ساز هست ولی تصمیم گیر نیست اگر می خواهید افراد را به سمت خدا دعوت کنید، باید قلب آنها را متوجه خدا کنید و به توجه دادن عقل اکتفا نکنید. پدر و مادری در تربیت موفق هستند که قلب فرزندشان را تسخیر کنند نه عقل آنها را.
سوال: آیا دانشجویانی که با شرکت در کنکور در دانشگاه دولتی پذیرفته می شوند و از خدمات رایگان آموزش و تغذیه ارزان استفاده می کنند، می توانند نسبت به تحصیل کوتاهی کنند و بگویند با قبولی در کنکور ما حق داریم از خدمات دولتی استفاده کنیم و مجاز هستیم هر گونه خواستیم درس بخوانیم یا اینکه به دلیل استفاده از خدمات دولتی موظف اند تلاش خود را برای تحصیل انجام دهند؟
هدایت شده از تاریخ پهلوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروی بر وضعیت اقتصادی کشور در دوران رژیم پهلوی از کمبود و گرانی شدید گوشت و مواد غذایی تا کمبود شدید آب و برق در تهران و در عین حال تفریح خاندان سلطنتی در آمریکا و اروپا ✅کانال تاریخ پهلوی👇 https://eitaa.com/joinchat/4153737506C363110af5c