eitaa logo
جوانی فراتر از زمان
356 دنبال‌کننده
977 عکس
192 ویدیو
2 فایل
بسمه تعالی این صفحه با هدف معرفی شخصیت شهید دکتر عبدالحمید دیالمه و زیر نظر مستقیم خانواده ایشان نگاشته می شود. ✅ سایت: ehya-e-saghalain.ir ✅ ارتباط با :H_m_k_s_h_d@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰حکومت اسلامی 🔹بر خلاف آنچه تا به حال تصور شده است، حکومت اسلامی موضوعی نيست که فقط در عالم ذهن وجود داشته باشد و تجّسم خارجی پيدا نکند. 🔹حکومت اسلامی در هر خانه کوچکی می تواند برقرار شود. يعنی تمامِ قوانين اسلامی می تواند در خانواده اجرايی شود. 🔹نه تنها در خانواده، در جامعه نيز مي توانيم حکومت اسلامی را تحقق دهيم. ص 38 و 39 @shahid_diyalame
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔸پذيرفتن مسئله شفاعت به معنای پذيرفتن يك فعل و انفعال توسط فردی غير خدا در كنار خداوند نيست چرا كه اين فرد اساساً همپای خداوند عمل نمی كند. 🔸 خداوند خود مي خواهد كاری انجام بگيرد و شفاعت كننده را وسيله انجام آن قرار می دهد. ص ٣٣ @shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰قلب های صابر 🔹 وقتی به امام خمينی كه همه تحت تاثير او قرار گرفته اند، می نگريم، در ميابيم فشارها و سختی هايش از همه ما بيشتر است؛ اما به دليل ''صبر'' در راه خدا ، خداوند هم پشتيبانی های [ ويژه ای] از او می كند . 🔹اگر يك هزارم فشار و رنجی كه بر قلب امام وارد می شد، بر قلب امثال ما وارد بشود، حتما در همان وهله اول سكته می كنيم و می ميريم؛ چون بضاعت وجودی ما تحمل اين گونه فشارها را ندارد. ص٢٥ @shahid_diyalame
🔰 کرسی آزاد انديشی 🔹برنامه های جلسات شهید ديالمه صرفا سخنرانی نبود، بلکه جلسات به صورت پرسش و پاسخ مطرح میشد و هر کس اجازه داشت هر چه میخواست طرح کند. 🔹 همانطور که در اسناد کتبی و صوتی موجود است، شهيد با سعه صدر کم نظیر به دقت به سخنان پرسشگر گوش ميداد و سپس پاسخ می داد. 🔹کرسی های آزاد اندیشی به معنای واقعی در روش شهید ديالمه مشاهده میشود. پاورقی ص65 @shahid_diyalame
🔸 شهید دکتر عبدالحمید دیالمه 🔰 استقلال روحانیت شیعه 🔹یکی از خصوصیات بارز روحانیت شیعه همواره این بوده که به هیچ وجه به قدرت های حاکمه وابسته نبوده است. 🔹حتی از نظر مالی و بودجه، هیچ وابستگی نداشته و وامدار گروه حاکمه عمل نمی کرده است. 🔹و جالب است که حتی در زمان پادشاهان شیعه مانند صفویه نیز هیچ گاه روحانیت به دربارها متکی نبوده است. @shahid_diyalame
دوره آموزشی «جوانه های ثقلین» ☘ویژه دانش آموزان دختر پنجم تا هشتم زیر نظر سرکار خانم دکتر دیالمه
🔸️ شهيد دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 پيامبر، الگوی مطلق 🔹️در اعتقادات اسلامی هر مسلمانی می بايست عملش را به قرآن و الگوهای مطلق نزديک کند. الگوهای مطلق، پيامبر و اهل بيت (عليهم السلام) هستند. 🔹️در سراسر تاريخ، زندگی هيچ فردی مانند پيامبر و اهل بيت (عليهم السلام) این چنین موشکافه ثبت نشده است. حتی کوچک ترين عمل پيامبر مانند نحوه نشستن، نحوه آب خوردن و.. در تاريخ، نگاشته شده است. 🔹با وجود اين الگوها و غنای معارف اسلامی، سيستم های استعماری و استحماری الگوهای جديدی را جايگزين کرده اند. در اين سيستم ها در هر زمينه ای الگو ميسازند و اين باعث ميشود که توجه به الگوهای اصيل و مطلق کم شود. @shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 انتخاب ِشاخص 🔹مردم رهبری را مانند شاخصی نصب العين خود قرار داده اند، گاهی اوقات رهبری در مورد موضوعی صحبت می کند، مستقيم هم سخن نمی گويد، ولي مردم مقصود ايشان را متوجه می شوند و طبق آن عمل می کنند. 🔹اين حد از قدرت پذيرش مردم بر اساس ناآگاهي نيست، بلکه[ بر عکس] بر اساس اين علم و آگاهی است که در مسائل مختلف وقتي خودمان علم نداريم بايد ''شاخص'' تعيين کنيم. ص ۲۵ و ۲۷ @shahid_diyalame
🔹شهيد دکتر عبدالحميد ديالمه: 🔸بنده معتقدم مبنای اصلی 95 درصد کتاب هايی که امروزه به اسم اسلام نوشته می شود، ''مادی'' است. 🔸عده ای اين سخن را نمی پذيرند، برخی متعجب می شوند، برخی ديگر به اين مساله پشت می کنند و بسياری هم با آن به مقابله بر می خيزند و می گويند مگر ممکن است مبنای همه اين کتاب ها مادی باشد؟! 🔸بله، ممکن است. بدتر از آن اينکه بدون اينکه کسی متوجه شود، ابعاد مادی را در مساله توحيد و نبوت و امامت به اشکال مختلف و با ظرافت در کتابها بگنجانند و بعد از چندين سال و به مرور زمان با تزريق اين مسائل، جامعه ای بسازند که مردم به اسلامی بر مبنای افکار مادی اعتقاد پيدا کند، بدون اينکه خودش متوجه باشد! کتاب زهد و آزاد انديشی، ص ١٣و١٤ @shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 توکل 🔹توکل امکانی ویژه به ما مى دهد، مانند امکانی که یک بندباز در اختیار دارد؛ چراکه مرکز ثقل همه ی نیروها را در یک نقطه متمرکز می کند، اما تعدد مراکز ثقل باعث سقوط می‌شود. 🔹جامعه ای که میخواهد مستقل باشد، تمام تلاش و حرکتش به این دلیل است که بتواند مراکز ثقلش را در نقطه ای متمرکز کند و روی پای خودش بایستد و از روی این بند به آن طرف برود. 🔹 فقط در محتوای اسلام می توان نیروها را در نقطه ای متمرکز كرد؛ چون در اسلام "توحید" محور همه اعتقادات است. 🔹تمام محتوای مبحث توکل این است که بتوانیم مراکز متعدد را از بین ببریم و به مرکز اتکای ثابتی تبدیلش کنیم که همگان اتکالشان به آن باشد. ✅ @shahid_diyalame ص ۲۰-۲۲-۲۴
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰انتظار مذهب اعراض 🔹 مرحوم دکتر شریعتی معتقد بود که "انتظار مذهب اعتراض است. " ولی من معتقدم "انتظار مذهب اعراض است " 🔹''اعتراض'' ایستادگی در مقابل چیزی است که معتقدیم خطایی دارد. یعنی جامعه ای که در آن قرار گرفتیم به سبب خطاکاریش مقبول ما نیست و من اوضاع فعلي را به دليل غلط بودنش نمی پذيرم. 🔹''اعراض'' این است که حتی اگر جامعه کوچکی بر اساس توحید بسازیم باز از آن جامعه اعراض داریم و آن جامعه را هم کنار میزنیم و به دنبال این هستیم که جامعه مطلوب تری با حضور امام معصوم بر مبنای تفكر اصيل اسلامی - شيعی پديد بيايد. ص١٣ و١٤ @shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰تولی وتبری لازمه انتظار 🔹اگر فردی می خواهد از روی صراط مستقیم که باریک تر از مو و برنده تر از لبه شمشیر است عبور کند اگر منتظر (واقعی) نباشد سقوط خواهد كرد. 🔹ميبينيم در سمت مقابل (دشمن) همه نیروها با هم متحد هستند اما متاسفانه ما در مرحله ای که منتظریم به دلیل نداشتن تولی و تبری در این سمت متفرق عمل می کنیم . ص١٩ @shahid_diyalame
🔰 قدرت راه بری "شهید دیالمه یک رهبر بود نه یک مدیر. زیرا قدرت مدير ناشي از جايگاه سازمانی است در حاليكه قدرت رهبر از نفوذ او حاصل ميشود. او با ملاحظه، لطافت و مهربانی رفتار می کرد و به جا هم تذکر می داد و به دستورهای خشک و آمرانه اعتقاد نداشت. تصمیمات را به مشورت جمع می گذاشت و استدلالی نتیجه می گرفت. در مجمع احیاء تفکرات شیعی مبنا بر رأی اکثریت نبود. مبنا بر اقناع بود." به نقل از آقای قاسم قنبری از دوستان شهید ✅@shahid_diyalame
🔰 سيرۀ تبليغی پيامبر 🔹پيامبر (ص) در طول حیاتشان بيشتر سعی داشتند که مردم ''تجسم عينی اسلام'' را در وجودشان ببينند و معمولا کمتر کلامی تبلیغ می‌کردند. 🔹در سيره ايشان به‌ندرت مي بينيم که بالای منبر رفتند تا برای مردم سخنرانی کنند. این معدود سخنرانی‌ها در حساس‌ترین مواقع بیان شده است. در نرم‌افزار رایت بیداری ۲ @shahid_diyalame
🔶شهيد دكتر عبدالحميد ديالمه 🔹 وقتى به مرور دارايی هايمان را جمع مى كنيم و آرام آرام ثروت ها در اطراف ما اندوخته می شود، غالبا اين ويژگى را در درون ما به وجود می آورد كه می توانيم به وسيله مال، هر كارى انجام دهيم. مهم است ما به دارايی های خود مطمئن تر از آنچه نزد خداست، نباشيم. 🔹غالبا احساس می كنيم كه دارايى ها می تواند به ما آرامش و راحتى دهد. به همين دليل قبل از انقلاب كسانى كه ثروت زياد داشتند حس ميكردند هر كاری بخواهند مى توانند انجام دهند و انجام مى دادند. 🔹البته امروزه افرادى هستند كه به وسيله قدرت فكرى همین گونه عمل مى كنند. به بیان دیگر این مسأله فقط در بعد مالی رخ نمی نماید حتی در علم آموزی هم ممکن است نمود کند. کتاب زهد و آزاد اندیشی ص ۳۸و ۳۹ @shahid_diyalame
🔸شهيد دکتر عبدالحميد ديالمه: 🔰شفاعت عامل اميد 🔸اگر فردی چند فعل اشتباه انجام دهد و احساس كند راه برگشت ندارد نا اميد شده و نا اميدی او را به سمت طاغی شدن كشانده و آن راه اشتباه را ادامه می دهد. 🔸در صورتی كه راه چاره ای مثل شفاعت و توبه و استغفار برای بنده خطاكاری كه هوشيار شده ايجاد اميد می كند و شرايط را برای برگشت از راه خطا هموار می سازد. صفحه ٤٧ @shahid_diyalame
🔹شهيد دكتر عبدالحميد ديالمه: 🔰 بازگشت به قبل از انقلاب 🔸انقلاب يك جرقه و تكان بود كه رخ داد. برخی افراد كه نهادهای وجودی آن ها كاملا اسلامی نشده؛ در حال بازگشت هستند. 🔸سخنرانی ها و فعاليت هايی مي كنند كه مشابه پيش از انقلاب است با اين تفاوت كه چهره ظاهری آن غير اسلامی نيست. صفحه ٢٦ @shahid_diyalame
🔹شهيد دکتر عبدالحميد ديالمه: 🔰تغيير مفاهیم اسلامی 🔸از دیگر اصطلاحاتی که به عنوان مفاهیم اسلامی به ما قالب کردند، اصطلاح"اسلام انقلابی" است. 🔸وقتی پسوند انقلابی را به اسلام اضافه می کنیم به این مفهوم است که در محدوده ی خودِ اسلام، انقلاب وجود ندارد مگر اینکه مفاهیمی را به آن بیفزاییم تا انقلابی شود. 🔸ادعا می کنند که باید بنیادها، قالب ها و یا رهبری های سنتی را بشکنیم تا اسلام، انقلابی شود. این گونه است که مفاهیم تغییر می کند. صفحه ۳۲ @shahid_diyalame
مجموعه آثار شهید دکتر دیالمه در ۲۶امین نمایشگاه قرآن سالن A شبستان اصلی، غرفه نشر معارف. لازم به ذکر است تا کنون ۹جلد از آثار شهید دیالمه به چاپ رسیده است و تعداد دیگری نیز در آینده به چاپ خواهد رسید .
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰بهره برداری از امکانات (1) 🔸آنچه امروز [اوایل پیروزی انقلاب] در مفهوم "خودسازی انقلابی" برای ما مطرح می کنند، "نداشتن " است. 🔸"نداشتن" انسان را به زندگی بی اعتنا می کند و دید انسان را به پدیده های اجتماعی، یک بُعدی می کند. 🔸اگر ما توانستیم این قدرت را در خودمان ایجاد کنیم تا بدانیم اموال و امکانات در اختیارمان را کجا و چگونه استفاده کنیم؛ آنگاه می توانیم در مسیر صراط مستقیم حرکت کنیم. ✅ @shahid_diyalame صفحه۳۸
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰بهره برداری از امکانات (2) 🔸اسلام نمی گوید اگر می توانی فلان امکانات را داشته باشی و از غذا یا لباس یا امکانات خاصی استفاده کنی، آنها را دور بریز و استفاده نکن. 🔸بلکه می گوید اگر آن امکانات فقط در حد استفاده ی شخصی توست ،خودت استفاده کن و در مقابل بازدهی جامعه ی خود را افزایش بده. اگر هم می توانی به بهترین وجه در حق دیگران آن را به کار ببری، به کار ببر. ✅ @shahid_diyalame صفحه۳۳ و ۳۷
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 انفاق دوست داشتنی ها 🔸 غالبا زمانی که اموالمان کهنه شد و به هیچ دردی نخورد، برای اینکه خودمان را ارضا کرده باشیم و ثابت کنیم فرد بسیار متقی و خوبی هستیم، انفاق می کنيم. ⁉️ اما آیا منطق قرآن این چنین است؟ 📖 منطق قرآن این است که «لن تنالوا البِّر حتی تنفقوا مما تحبون» ما نمی توانیم بگوییم انسان های نیکوکاری هستیم، مگر بتوانیم از آنچه دوست داریم، بگذریم؛ ولی اغلب ما این گونه نشد‌ه ایم. ص۴۵ و ۴۶ ✅@shahid_diyalame