میخواهید بگویید فرادست خوب و بد داریم؟
شما با پراید به یک ماشین پنجمیلیاردی بزنید، هرچند جدیدا بیمه قوانینی دارد ولی کسی که زده بیچاره میشود. من این صحنه را دیدم که طرف با پراید به ماشین گرانقیمتی زد و نشست گریه کرد و صاحب ماشین گفت چرا گریه میکنید؟ گفت غلط کردم ولی او گفت من چیزی نمیخواهم. من این مدل را هم دیدهام. همه پولدارها نامرد و بد نیستند. اکثر آدمهای پولدار را دیدهام در کار خیر شرکت میکنند. بخشی از آنها هم هستند که پول ناسالم درمیآورند. ما طرح موضوع میکنیم. چقدر تیغ ما برش دارد؟ چقدر اجازه حرف زدن داریم؟ اندازهای که بتوانیم طرح موضوع کنیم و شاید در طرح آن اشتباه کنم یا درست بگویم و اشتباه برداشت کنند. جذابیت سینما این است که یک فیلمی میسازید و هزار برداشت از آن میشود.
و دقت هم دارید که سوگیری نداشته باشید؟
اگر بروم، سمت مردم میروم. همه همین تلاش را دارند، فیلم میسازند که مردم دوست داشته باشند. شما میگویید طرف مردم هستم، محرم نذری میدهید، جهیزیه هم میدهید و... ولی کل درآمد شما حرام است و برخی هستند که کل درآمد آنها حرام است و یک قرون هم نم پس نمیدهد. از این دو مورد اولی بهتر است هرچند اصل آن غلط است.
برگردیم به نیسان آبی. در این سریال دو زوج میگذارید ولی ریسک است که حسین یاری را کنار مهران غفوریان میگذارید. نکته عجیب و جالب اینکه در دو قسمت اول بهشدت متاثر از نهنگ عنبر هستید و نمیدانم چرا!
باور میکنید من این فیلم را ندیدم؟
کاش میدیدید.
من تمام سریالهای تلویزیون و فیلمها را میبینم. حداقل دو قسمت را میبینم. جذاب باشد تا انتها پیش میروم.
پس نهنگ عنبر را ببینید تا بدانید در دو قسمت اول تحتتاثیر نهنگ عنبر هستید حتی نوع رفتار و... همینطور بود.
وقتی دهه ۶۰ را روایت میکنید یک پیراهنی دارد، یک شلواری دارد، یک مدل مویی دارد و یک پارکی دارد و یک ماشینی دارد که ثابت است. چیز دیگری نمیتوانید بیاورید. کجای قصه شبیه نهنگ عنبر است؟
دهه ۶۰ همین است؟ میخواهم زنده بمانم هم در دهه ۶۰ است.
ژانر این دو سریال با هم متفاوت است.
آدمها و تیپها که ثابت هستند.
سریال دلدادگان را در دهه ۶۰ ساختم. جلیل سامان، بهمن گودرزی و... ساختهاند و همه شبیه هم هستند ولی قصهها متفاوتند. اصغر فرهادی ۹-۸ فیلم ساخته که همه شبیه هم است و فرمول یکی است ولی هر یک قصهای جداگانه دارد. وقتی میتوانید بگویید تحتتاثیر نهنگ عنبر هستم که بدعت و نوآوری در سینما ایجاد کرده باشد. نهنگ عنبر همان گریم و همان لباسی است که باید باشد. فکر نمیکنم قصه من شبیه آن باشد.
چه چیزی از دهه ۶۰ برای شما جذاب است؟
فضا، نوستالژی، پوشش، فرهنگ، ادبیات، روایت عاشقانه آن و ... جذاب است.
نسبت به دهه ۶۰ در نیسان آبی نقد دارید؟
خیر، در آنجا میخواهیم گذشته اینها را تعریف کنیم. درواقع هم خواستیم طنازی کار را بیشتر کنیم و هم نمکی به کار بدهیم و هم میدانستیم دهه ۶۰ را مخاطبان دوست دارند. اگر کسی دهه ۶۰ را ندیده باشد تعریف آن دوره را شنیده، عکسها را دیده است. همه این دوره نوستالژی است. هزاران فیلم ساخته شده است. گریم دیگری از این دوره نداشتیم. تیپها و پشت مو همین مدل بوده است. تحتتاثیر هیچفیلمی نیست. گریم همین بوده، وقتی تحتتاثیر است که محتوا یکی باشد. تحتتاثیر یعنی قصهای را دیدهاید و از آن الهام گرفتید و شبیه آن را ساختهاید.
احتمالا چون دیدهاید نسخه جواب پس دادهای است.
به من کسی نمیتواند این را بگوید چون در ده فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران سه موردش برای من است. سه مورد مختلف است، نه سری یک و دو و سه باشد. سه فیلم متفاوت من جواب داده است.
در نیسان آبی سراغ خانواده میروید. فارغ از فاصله طبقاتی خانواده هم برای شما مهم است. در تمام فیلمها از این استفاده میکنید. اینجا خانواده شلوغتر است و قدری با عقلانیت فاصله دارند. خانواده خوشی هستند که اتفاقا چرتکهای هم در دست دارند.
اتفاقا اینها تلخی و گریه و لحظات غمانگیزی دارند. اینها الکی سرخوش نیستند. من کار کمدی میسازم. تلخی را با زبان طنز بیان میکنم. نیسان آبی این کار را انجام میدهد. اینکه دو خانواده خوش هستند لحظات خوش هم دارند. اگر آبگوشت سر سفره بخورند با عشق میخورند. هستند خانوادههایی که همین آبگوشت را زهرمار میکنند. وظیفه من این است که نشان دهم این خانوادهها اگر از نظر مالی مشکل دارند شرافت دارند، رفاقت میفهمند. همین الان دو خواهر با هم رقابت هم دارند. این بهخاطر او چشم خود را میبندد، پز هم میدهند. سعی کردم عین زندگی را به زبان طنز بیان کنم و مخاطب ارتباط بگیرد. کاراکتر کمدی باید در جاهایی پخمگی و کودنی داشته باشد و کارهای غیرعقلانی انجام دهد که احساس کنید با یک فرد باملاحت طرف هستید. نه اینکه به این طبقه و کاراکتر و شخصیتهای موجود و شرافت آنها توهین شود.
به این فکر کردم نقدها و اشکالاتی که یکسری از مخاطبان به دل و گیسو داشتند، در اینجا نداشته باشیم. مخاطب منوچهر هادی به دل و گیسو انتقاد داشت و من با دیالوگ نمیتوانم جواب بدهم، اینجا جای عذرخواهی نیست، ولی اولین چیزی که برای من مهم است مخاطب است. اولین مسالهای که مهم است مخاطب عام است، کسی که فیلم منوچهر هادی را ببیند تا سرگرم شود. تمام انرژی خود را روی نیسان آبی گذاشتم و اتفاقا بازیگری که ۱۰۰درصد تخصص او کمدی بود، انتخاب نکردم. با حسین یاری ریسک کردیم و او هم پذیرفت و ریسک کرد. او کمدین نیست، کمدی بازی کرده است. خانم بهناز جعفری کمدین نیست و یکسری بازیگر بچه و جوان انتخاب کردیم. آقای جمشید هاشمپور کمدین نیست، آقای خمسه نقش یک رزمنده را بازی میکند که اصلا نقش کمدی ندارد. یوسف صیادی کاملا جدی است. یعنی خود را به چالش کشیدم. فضا با همین صمیمیت و گرما جلو میرود و کار به جایی میرسد که تعجببرانگیز است.
کارهایی در نیسان آبی کردید که اتفاقا مشخص میشود دقت داشتید از فرمولها و راههای مطمئن بروید. مثلا در فیلمهای کمدی، آنهایی که زوج دارند، موفق هستند. دو نفری را آوردید که ریسک زیادی دارد یعنی مهران غفوریان را کنار حسین یاری گذاشتید. قبل از اینکه به این ورود کنیم دلم میخواهد این را بگویم که یک ویژگی مشترک در همه کارها دارید و آن هم نمایش فاصله طبقاتی در جامعه است.
بله.
مثلا در «آینه بغل» اوج این فاصله دیده میشود.
«کارگر ساده نیازمندیم» هم همینطور بود.
بله. درباره اختلاف طبقاتی صحبت میکنید و طرح مساله میکنید و در جاهایی میخواهید راهحل ارائه دهید و به همین جمله ختم میشود که کل دنیا مگر چیست! اختلاف طبقاتی داریم اما دنیا در کل چیزی نیست که بخواهیم بجنگیم. انگار انتهای فیلمهایتان به این میرسد.
از یک زاویه اینطور ختم میشود که به شأن و منزلت و فطرت همدیگر توهین نکنیم وگرنه وجود انسان پر از معنا و شرافت و محتوا و مفهوم خوب برای زندگی است. احساس من از زندگی این است که آدم باید برای اطرافیان خود مفید باشد. به اندازه و بضاعت خود اینطور است. از این جهت که فحش بدهم و زیرآب بزنم و شما را نابود کنم، ارزش ندارد.
به نظر میرسد در نیسان آبی دوباره سراغ افرادی رفتید که قبلا در فیلمهای دیگر از آنها حرف زدید. برای این جنس آدمها چه ویژگیای قائل هستید؟
من خودم از ابتدای زندگیام در خانوادهای بودم که تامین بودیم. غم نان نداشتیم ولی بچه پایینشهر، سهراه افسریه، سهراه مسعودیه بودم. اگر شب گرسنه نخوابیدم ولی فقر را دیدم. گرسنگی همسایه را دیدم. خانوادهای را دیدم که پول نداشته فرزند خود را به دانشگاه بفرستد و پدر خانواده شرمنده بوده است. اینها را باید دید. اگر نیسان آبی درمیآید و اگر کارگر ساده نیازمندیم و آینه بغل درمیآید که یک بچه جنوبشهری عشق این را دارد که نامزد خود را با مازراتی بیرون ببرد، هم خودم آن را لمس کردم و هم دیدم. اگر همهاش خودم نبودم ولی اطراف خود دیدهام. تا این را نبینید و با سلولهای بدن لمس نکنید نمیتوانید به تصویر بکشید. درباره فقر فیلم اجتماعی میسازید ولی درنمیآید ولی شما حسین یاری را از من میپذیرید. بچههای او را میپذیرید.
مناسبات این آدمها چقدر واقعی نشان داده شده است؟
من ۱۰۰درصد از واقعیت الهام گرفتهام. شاید یک جاهایی را برجسته کنم.
برخی میگویند شما تحقیر میکنید.
اینچنین نیست. شرافت این طبقه برای من ارزشمند است چون خودم از این طبقه هستم.
اینکه تمام آرزوی یک آدم یک نیسان آبی باشد یا جمشید هاشمپور باشد، مسخره کردن نیست؟
خیر. برای شما نمونه این افراد را میآورم. چرا مردم ارتباط میگیرند؟ برای فیلم من بیشتر هزینه شده یا یکسری از فیلمها در نمایش خانگی یا یکسری فیلمهای دیگر از خودم؟ گیسو بیشتر هزینه شده یا نیسان آبی؟ چرا مردم با نیسان آبی بیشتر ارتباط میگیرند؟ برای گیسو زحمت بیشتری کشیدم و مناسبات من با عوامل سختتر بوده است. مدیریت سختتری را درپیش گرفتم. مردم با نیسان آبی ارتباط میگیرند چون حرف دل مردم است.
نگاه شما از جنس نگاه از بالا به پایین به این طبقه نیست؟ به نوعی به میزان زیادی در حسرت طبقه بالاتر از خود هستند؟
خیر، اینچنین نیست. وقتی بد معنا پیدا میکند که خوب را کنار آن بگذارید و برعکس. آدم مرفه وقتی معنا میدهد که آدم فقیر را کنار آن به تصویر بکشید. فرادست و فرودست در کنار هم خوب به تصویر کشیده میشود. در انتهای آینه بغل نظام فرادست را که نماینده آن رضا گلزار در آن فیلم بود، بالا آوردم و با نماینده فرودست که جواد عزتی بود، آشتی دادم. اتفاقا چرکین نکردم.
راهحلی که شما میدهید در وضعیتی که روزبهروز شکاف طبقاتی بیشتر میشود، این است که مسالمتآمیز کنار هم زندگی کنید. درصورتیکه الان فضایی که وجود دارد، این را نمیطلبد.
اصلا به این معنا نیست. من یک آدم پولدار هستم، طبقه ضعیف را میبینم به جای اینکه پول بدهم و گداپروری کنم، میگویم این پول را میدهم کارخانه احداث میکنید و یکسری جماعت را بیاورید و کار کنید و پول دربیاورید. این فرق دارد تا اینکه بگویم پولدارها عوضی هستند. هزاران آدم پولدار داریم که کار خیریه میکنند. واقعا دستگیر هستند. نمیتوان گفت هرکسی پول دارد، عوضی است.
پس خشم مردم نسبت به همان ۴درصدی که شما در آینه بغل هم به شوخی اشاره کردید، برای چیست؟
همه آن درک را ندارند. من فیلم زیاد کار میکنم و برخی میگویند قدری نفس بکشید و بس است و چقدر میسازید. این را میفهمم که طرف سینما خوانده و در آموزشگاه بازیگری رفته و برای هنر زحمت کشیده ولی روابط را بلد نبوده یا نتوانسته ورود کند و برای او سخت است بپذیرد من فیلم میسازم. من همیشه به بچهها میگویم از طرف من جواب هیچ احدالناسی را ندهید، اجازه دهید نارضایتی باشد و کسی حق ندارد جواب دهد یا به مردم بیاحترامی کند.
درمورد شخص شما نمیگویم، قبول دارید یکی از مسائل شما در فیلمها شکاف طبقاتی است. در نیسان آبی با حالتی مواجه میشوند که خود را از این وضعیت بکنند.
کاراکتر دچار تحول مالی میشود که بیشتر شانس است و در آن موقعیت هم او را میسنجیم.
طبیعتا یک واکنشی را نسبت به وضعیت جامعه نشان میدهید، چیزی که اتفاق میافتد. در اجتماع ما افراد فقیر عصبی از این اختلاف طبقاتی هستند و همه آدمهایی که به جایی رسیدند هم براساس مناسبات صحیح اقتصادی نبوده است. مساله در این است. در این وضعیت راهکاری که میدهید این است که رضا گلزار به پولی رسیده و با همان مناسبات اقتصادی که ممکن است ناقص باشد، به جواد عزتی چک یک میلیاردی میدهد تا کارخانهای بسازد. چون در جایی رفاقتی پیدا کردند و عمومی نیست.
در اینجا به جایگاه آنها کار ندارم. جایگاه آنها را تثبیت نمیکنم. ما اشاره نکردیم او فرد خلافکاری است. او آدمی است که اگر پولدار است، اصالت دارد یعنی نسل او پولدار بوده است. من آدمی را نیاوردم که در این جامعه به جایی رسیده است. این فرد در رحمان ۱۴۰۰ است که طرف از موقعیت اجتماعی استفاده میکند تا به جایی برسد. به فرزند خود میگوید انگلیسی به درد نمیخورد و باید چینی یاد بگیری چون روابط ما الان با چین است. در اینجا اشاره مستقیم میکنم این فردی است که از نظام و از اسلام و مذهب و اعتقادات سوءاستفاده میکند. این مشخص است. رضا گلزار در آینه بغل کسی است که پولدار اصل و نصبدار است و از قبل پولدار بوده است.
این را در فیلم ندیدیم.
نگفتیم در این انقلاب پولدار شده است.
لزوما منظور این نیست کسی که در این انقلاب پولدار شده، بد است. کسی که نگاه میکند میگوید این آدم نماینده ۴درصد ماست که اعتقاد داریم با رانت به پولی رسیده است.
در آینه بغل به این اشاره نکردم و اصلا موضوع فیلم من نیست ولی در رحمان این وجود دارد.
سوال من این است راهحلی که ارائه میدهید چقدر به نفع طبقه فرودست است؟
در کارگر ساده اعتراض نمیشود؟
فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» به منوچهر هادی پیش از این نزدیک است.
بله، در کارگر ساده نظام فرودست بلند میشود و اعتراض به نامردی و ظلم نظام فرادست میکند، چون از پول خود سوءاستفاده میکند.
آنجا بیشتر دغدغهاش ناموسی است.
خیر، همهچیز است. اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین میسازد، موضوع فیلم این است که خانوادهای در کشور خود نمیخواهند زندگی کنند و میخواهند خارج بروند. این خانواده نماد چیست؟ جامعه کوچک است، نماد جامعه ماست. در یک خانواده بسط و گسترش میدهد. یک خانواده را نشان میدهد که به تمام جامعه تعمیم میدهد. من یک آدم پولدار را نشان میدهم و میگویم آدمهای پولدار هم هستند که فکر میکنند با پول میتوانند همهچیز را بخرند و میخرند. متاسفانه در کشور ما با پول میتوان همه کار کرد و این خیلی بد است. چرا این سیستم را درست نمیکنند؟
شما به این معترض هستید؟
بله، در یک حرکت آنارشیستی حق خود را میگیرند.
و این نسخهای است که میپیچید؟
خیر، این حرکت هم اشتباه است و در اتاق بازجویی یکییکی میگویند اشتباه کردیم. به اینجاها کشیده میشود.
قائل به این نیستید که نسخه بدهید؟
من طرح مساله میکنم. ما میگوییم در جامعه این مشکل وجود دارد و میتواند پسلرزههایی داشته باشد یا حتی پولداری کمک کند.
اینها را در قالب طنز شریف نشان دادن کار سختی است. مخاطب اغلب واکنش مثبت دارد. جدای از افرادی که وقتی اسم منوچهر هادی میآید تنشان میلرزد.
چرا تنشان میلرزد؟
چون خاطره خوبی ندارند. ممکن است با برخی فیلمهای من ارتباط نگرفته باشند. تلاش من این است هر فیلمی میسازم با تمام وجود و وجدانم بسازم. اگر فیلمی جواب نداد عذاب وجدان نداشته باشم که کم گذاشتم.
جایی در فیلمها یا سریالهایتان خود را بدهکار خود نمیدانید؟
اصلا، تمام توان خود را گذاشتهام. برخی مواقع تهیهکننده خواسته کار را بخواباند و من منصرفش کردم.
غیر از تمام توان خود، تمام خواست خودتان بوده است؟
خیر، نشده است. پنج قسمت فیلمنامه گیسو را به من دادند و قرارداد بستند و کل پول را گرفتم و در دل کار خواستند اسم فیلم را عوض کنیم. مگر عاشقانه فحش است؟ وقتی میگویند عاشقانه باید عوض شود مشکلش چیست؟ اسم عاشقانه را حذف کردند. از ابتدا فیلمنامه عوض و چندقسمت ساخته شد و همزمان با نگارش فیلمنامه کار میکردیم و جلوتر رفتیم و در جایی گفتم اسم من را دربیاورید و من نمیآیم، چون سه قهرمان در فیلم من سر پول میجنگند و درنهایت پلیس پول را گرفته است! مگر فیلم برای ناجی هنر است؟ نه اینکه پلیس نگیرد ولی قصه خراب میشد. انگار یکسری دستبهدست هم دادند که منوچهر هادی را در گیسو له و خراب کنند. البته بازهم من مقصر هستم. سر نیسان آبی گفتم فیلمنامه کامل نوشته و تایید میشود و بعد میسازم و هیچوقت با ۱۸ قسمت فیلمنامه سریال ۱۹ قسمتی نمیسازم.
الان خیال شما از نیسان آبی راحت است؟
بله، من هیچادعایی برای نیسان آبی ندارم. الان در چهار قسمت راضی هستم. این نوید را میدهم که در ادامه کار بهتر میشود. شاید کلیت را طیفی نپسندند و برای آنها احترام قائل هستم. وقتی از هزار نفر ۹۰۰ نفر اعلام رضایت میکنند، یعنی اندکی موفق بوده است. این کمدی شریف است و زحمت برای آن کشیده است.
با خانواده هم میتوان دید؟
بله، ممکن است سلیقه عدهای نباشد و من احترام میگذارم. یک سریال کمدی قرار است چه کند؟ قرار است پیامی برای بشریت داشته باشد یا به کن برود؟
با توجه به هدفی که ابتدا بیان کردید همین انتظار میرود.
طرف کامنت گذاشته اگر با فیلمهای کیارستمی حال نمیکنید نیسان آبی منوچهر هادی را ببینید. در این پر از غرضورزی و کجفهمی است. این چه تخریبی است. اصلا مقایسه خندهدار است.
شما فیلمی را میسازید که جواب اینها را بدهید؟
خیر، این کامنت را یک هفته پیش برای من فرستادند و من اهل جواب دادن نیستم. دوست ندارم از خودم دفاع کنم.
هیچوقت نمیخواهید فیلمی در آن ژانر بسازید که مثل قهرمان و... باشد؟
خیر، من از خودم فیلم میسازم. چرا شبیه فیلمهای بقیه بسازم؟ من طرفدار اصغر فرهادی هستم و فیلمهای ایشان را دوست دارم. مجموعه آثار کیارستمی را کسی بهاندازه من دقیق نگاه نکرده است. من هم دستیار و هم برنامهریز فرهادی بودم و تمام فیلمهای ایشان را دوست دارم و میبینم. در تمام گرفتاریهایی که دارم اکران قهرمان را رفتهام و فیلم را دیدهام. دلیل نمیشود اگر منتقد و تحلیلگر خوبی هستید، پس فیلمساز خوبی هستید. برخی میگویند فراستی اگر خوب است چرا فیلم نمیسازد؟ این چه مثالی است؟ قرار نیست فیلم بسازد، ایشان تئوریسین و منتقد و تحلیلگر فیلم است. من به آقای فرهادی و فیلم او احترام میگذارم ولی قرار نیست مثل او فیلم بسازم. مقایسه سالوادور با جدایی نادر از سیمین غلط است.
موافقم، این مقایسه غلط است، چون قائل به تفکیک سلیقه و حوزه هستید.
کارخانه سایپا پراید میزند و هفت مدل خودروی دیگر هم تولید میکند و قیمتها مشخص است. بدترین ماشین بالاترین فروش را دارد. چرا میخرند؟ چون فرد این بضاعت را دارد.
برای شما اولویت دارد کجا کارکنید؟
آقای آذرپندار با من تماس گرفت که تلویزیون کار کنم. برای آقای فروغی فیلم ساختم و رفتار خوبی داشته است. یک سریال برای شبکه سه ساختم و جلسات خوبی با آقای فروغی درباره کار خودم داشتم. اینکه دیدگاه ایشان چیست و به چه چیزی اعتقاد دارد و از کجا آمده به من ربطی ندارد. بهعنوان مدیر شبکه میگویم؛ یک سریال ساختم و تعاملات خوبی داشتیم.
الان بین سینما، تلویزیون و نمایش خانگی اولویت شما چیست؟
سینما، نمایش خانگی و بعد تلویزیون است ولی به تلویزیون پیشنهاد دادم که دوست دارم یک سریال بسازم، چون دلدادگان اخیرا پخش شده است خیلی کامنت داشتم که دوباره برای تلویزیون بسازم.
دوست دارید کمدی بسازید؟
تلویزیون بروم، ملودرام میسازم. در تلویزیون کمدی در نمیآید.
کمدی منوچهر هادی در نمیآید.
برای هیچکسی الان کمدی در نمیآید.
اما پایتخت و نون خ درمیآیند.
استثنا وجود دارد.
شما هم استثنا بسازید.
خود آقای مقدم میتواند پایتخت دیگری بسازد؟
آقای مقدم چک برگشتی را هم ساخت.
الان را میگویم. الان مسئولان و ممیزیهای ما خودشان باید فیلم بسازند. شرایط کمدی ساختن سختتر شده است.
پس تلویزیون زمین بازی شما برای کمدی ساختن نیست.
خیر، بهخاطر محدودیتهایی که بهدرستی وجود دارد. نمایش خانگی اینطور است که طرف پول میدهد و این شبکه را میخرد و مشترک میشود که برای سهماه فیلمهای آن را ببیند. در آن تصمیم میگیرند ولی در مورد تلویزیون هرکسی میتواند پیچ آن را باز کند و هر چیزی را ببیند. باید در آن محدودیت وجود داشته باشد.
نیسان آبی قابلیت پخش در تلویزیون را ندارد؟
قطعا با این شرایط تلویزیون پخش نخواهد کرد؛ یکی از مسائل مساله حجاب بازیگران است.
یکی از گزارشهایی که ما نوشتیم، همین بود که قدری محدودیت را باز کنید و میخواهم زنده بمانم و یکی، دو مورد را پیشنهاد دادیم که در تلویزیون پخش کنید و چرا دایره اینقدر بسته شده است.
نیسان آبی را میتوان در تلویزیون پخش کرد ولی تلویزیون این کار را نمیکند. من در این حد هم نمیتوانم شوخی کنم و حتی پیشنهاد هم به من شده؛ شبکه به من پیشنهاد داد که کمدی بسازم و گفتم کمدی نمیسازم. دو، سه کار را مذاکره کردم. پولی که در نمایش خانگی میگیرم در تلویزیون از نصف کمتر میگیرم. همان انرژی هم میگذارم و حتی کار برای من سختتر میشود.
با برخی تهیهکنندهها صحبت کردم، صحبت از یکسوم و یکچهارم میکردند.
به من تا یکدوم هم میدهند. رقم خوبی میشود و هرکسی از این رقم نمیگذرد. من گفتم بهخاطر مردم میسازم و این کار را میکنم.
برای شبکه سه است؟
بله.
جزء فیلمنامههایی نیست که جلوی آن را گرفتند؟
الان جلوی آن را گرفتند تا مدیران جدید بیایند و دوباره مطرح شود. یک کار با خانم زینب تقوایی و یک کار با آقای جواد فرحانی است. هر دو را مذاکره میکنیم و دوست دارم بهخاطر مردم یک بار دیگر با تلویزیون کار کنم. میدانم اذیت میشوم ولی شرایط تلویزیون همین است. محدودیت در سینما کمتر است، در تئاتر خیلی کمتر است، چون مخاطب کمتر است. در نمایش خانگی به نسبت سینما محدودیتها بیشتر است، چون مخاطب بیشتر است ولی در تلویزیون این محدودیتها خیلی زیاد است. باید اینطور باشد ولی میتوان قدری تجدیدنظر اساسی درباره هر سه مورد شود که هم شأن و شرافت انسانی حفظ شود و هم آدمهای مختلفی که میخواهند در تلویزیون فیلم ببیند، رضایت داشته باشند و هم در جاهایی محدودیتها زیاد است و سلیقهای برخورد میشود و طبق قوانین نیست.
گفته میشود دولتها، شرایط و سیاستگذاریهای فرهنگیشان روی روند و جریان فیلمسازی کشور موثرند. چقدر با این نظر موافقید و آیا روند فیلمسازی شما متاثر از تصمیمات مدیران فرهنگی هشتسال گذشته بوده است؟
برای من خیلی فرقی نمیکند که مثلا پروانه نمایش نیسان آبی را ارشاد یا ساترا بدهد. از نظر من همه یکی هستند و دیدگاههایشان مشابه است. چهبسا سر گیسو و عاشقانه ۱ برای مجوز هر قسمت خیلی بیشتر سختی کشیدم. در مورد نیسان آبی خودم هم باتجربهتر شدم و به سمتوسویی نرفتم که ممیزی بخورم ولی ساترا انصافا با ما خوب برخورد کرد، هرچند فیلم من کمدردسر برای ممیزی بود ولی ساترا تعامل زیبایی کرد. جلسه برای اصلاحیهها میگذارند و گفتوگو و تعامل میکنیم. انصافا برخورد خوبی میکنند.
حذفیات در هر قسمتی زیر یک دقیقه است؟
برای قسمت یک، یک دیالوگ بود که صدا را عوض کردیم. بعدها هم گفتند قدری رقصها را تعدیل کنید. ما هم کم کردیم و لطمه نخورد. در نیسان آبی ساترا برخورد خوبی با ما داشت و من راضی هستم.
فکر میکردید بیشتر اصلاحیه بخورد؟
با توجه به اینکه ساتراست و متعلق به تلویزیون است فکر میکردم حساسیتها بیشتر باشد. فکر میکنم ممیزیهای تلویزیون بیشتر از این است. من هم در تلویزیون، هم در سینما، هم در تئاتر و هم در نمایش خانگی کارکردم. میدانم ممیزیها چطور است و بهنوعی خودم ناظر پخش هستم ولی برخورد ساترا خیلی برخورد محترمانه و خوبی بود. در مورد زخمکاری اگر ارشاد بود توقیف میشد. ارشاد و ساترا همکاران خود ما هستند و فیلم برای مردم میسازیم. این نظارتها نگاه درست و سازنده باشد مشکلی نیست. در گیسو سیگارهای ما را درآوردند و بعد از ما زخمکاری پخش شد که پلانی بدون سیگار کشیدن نبود.
برنامه شما بعد از نیسان آبی چیست؟
من فیلم پلیسی، اجتماعی و کمدی میسازم و بالاخره خود را بهچالش میکشم. فرد تجربهگرایی هستم و ریسک میکنم. فیلمسازی داریم که فرصت ریسک کردن دارد و نمیکند. یک مدل و یک ژانر میسازد و در آن عالی است. من آدم بیقراری هستم و دوست دارم تجربه کنم. نه اینکه بسازم و پول دربیاورم.
از ابتدا هم پول داشتم و نیازی به پول درآوردن نداشتم ولی دوست دارم تجربه کنم. برای تلویزیون، تئاتر، سینما، شبکههای مختلف و ژانرهای مختلف ساختم. خیلی از کارگردانان این کار را نمیکنند. بیشتر مرا میشناسند و چون انتظار دارند بیشتر نقد میشوم.
منبع: روزنامه فرهیختگان
🔵 قانونِ حجاب در آمریکا راحتتر قابل اجراست!
اگه همین الآن آمریکا بخواد قانون حجاب ایران رو تو کشورش اجرا کنه احتمالاً موفقتره تا خود ایران. با وجود اینکه مردمش شاید پذیرش کمتری داشته باشن، اما چرا راحتتره؟
🔻 ۱. پلیس مقتدر
تو آمریکا پلیس اقتداری داره که هر کاری بکنه، حتی اشتباه، مردم اونو میپذیرن. چون حاکمیتش برای مردمش این رو جا انداخته، همه توجیهن. مثل ایران نیست که پلیس حتی کار درستش رو هم اگه انجام بده برخی انقدر پررو شدن جلوش وایمیستن و فیلم میگیرن. پلیس آمریکا سالانه کلی آدم میکشه به ناحق، به نامردی، هیشکی صداش درنمیاد! تو ایران پلیس به طرف میگه بالای چشمت ابروس، کل فضای مجازی شروع میکنن به تخریب پلیس. خب معلومه با این وضعیت نمیشه خیلی کار خاصی کرد، تا اینکه حاکمیت اقتدار از دست رفته پلیس رو برگردونه.
قطعا عملکرد پلیس آمریکا قابل توجیه و تایید نیست، حرف درباره اقتدار پلیس و مواجهه مردم با پلیسه. متأسفانه اینجا جو طوری شده از ترس جوسازی رسانهای، پلیس دست به عصا حرکت میکنه.
🔻 ۲. سلبریتیها
در آمریکا و اکثر کشورهای غربی و حتی شرقی، سلبریتیها نمیتونن نطق بکشن، چنان قوانین سختگیرانهای براشون لحاظ شده که دست و پاشون رو کلا بسته. بخاطر همین شما سلبریتیهایی رو میبینی که تو اینستاگرام چندصد میلیون فالوور دارن ولی اصلاً در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت نمیکنن. یکی از دلایلش همینه، چون درباره هر چیزی نمیتونن حرف بزنن. یه حرف نامربوط بزنه سریع پیجش رو میبندن و خودشم احضار میشه. ترامپ دیوانه که رئیسجمهور وقت آمریکا بود هم نتونست اونجا نفس بکشه، یه ذره سر و صدا کرد، سریع اکانت توئیترش رو بستن. اونجا بگن حجاب لازمالاجراس، کیم کارداشیان و جنیفر لوپز از ترسشون اگه چادر نپوشن حداقل با روسری عکس میگیرن! چون اگه عکس بیحجاب بذارن، تبلیغ قانونشکنی بهحساب میاد.
اونوقت اینجا سلبریتیهای ما نه تنها قانون حجاب و کارایی که قراره انجام بشه رو مسخره میکنن بلکه شروع میکنن عکسهای بیحجابشون رو منتشر کردن تا علنی دهنکجی کنن، تو آمریکا اگه این کارا رو بکنن، زندگی طرف رو کامل مختل میکنن! بالاتر از این، اینجا سلبریتیها به راحتی پلیس رو مسخره و تضعیف میکنن. خودمون هم که توی دادگاه میخوایم حکم بدیم، یک و نیم میلیون جریمهشون میکنیم!😐 جریمه کشف حجاب ١.۵ میلیون، قیمت چادر ۲میلیون🤦♂
تا وقتی فضای مجازی ضابطهمند نشه و خصوصاً برای سلبریتیها برنامه نداشته باشه، مردم عادی زبونشون دراز میمونه. هر چی میگیم انگار اثر عکس داشته باشه، طرف میگه به من گیر میدی چون زورت بهم میرسه ولی زورت به فلان سلبریتی قانونشکن، چون معروفه و پیج بزرگ داره نمیرسه!
🔻در مساله حجاب اول باید سلبریتیها رو مهار کرد، بعد برای تشخیص بیحجاب دوربین تو خیابونا فعال کرد. چون اگه سلبریتی رها و آزاد باشه، همین طرح دوربینها رو به گند میکشه!
🔻 ۳. فضای مجازی ضابطهمند
کاری ندارم ضوابط توی غرب با اون چیزی که ما درست و اخلاقی میدونیم خیلی فاصله داره اما واقعاً ضابطهمندتر از ما هستن. اونجا هم کمپانیهایی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب و ... صراحتاً قوانینشون رو اعلام کردن و یه ذره پات رو از گلیمت اونوَرتر بزاری صفحهات رو میبندن. چقدر پیج و کانال بزرگ سراغ دارم که توی یوتیوب با انتشار یه موسیقی که حق کپیرایتش رعایت نشده بود، بسته شدن؟ چقدر تو اینستاگرام با عکس حاج قاسم پیجهای انقلابیها بسته شد؟ عوضش اینجا ما کاملاً بیضابطهایم.
طرف توی ایران زندگی میکنه، کار و کاسبی داره و هر چی دلش میخواد میگه و منتشر میکنه. هر حرف بیربط سیاسی و اعتقادی عشقش بکشه میزنه و اگه فشار افکار عمومی هم روش باشه، تهش میاد میگه صفحهام هک شده بود و تمام!!
🔻ما با کسانی که مطالب مختلف علیه حجاب و عفاف منتشر میکنن و چند میلیون آدم میبینن و بدترین تأثیر رو میگذارن، کاری نداریم. از فضای مجازی گرفته، تا روزنامهها رسانهها مثل نمایش خانگی و... ، بعد میخوایم کارمون توی خیابون روی چند تا آدم معمولی اثر داشته باشه؟! هر دو باید باشه، ولی نمیشه اونیکه مهمتره رو رها کنیم بریم سراغ مراحل بعدی. مثل اینه که سلطان سکه رو رها کنیم، بریم سراغ یه نفر که تو گرونی سکه، رفته دوتا سکه خریده گذاشته تو خونهش بگیم این اخلالگر بازار سکهس. از بالا باید شروع کرد.
تا این مقدمات رو درست نکنیم، نمیتونیم در اجرای طرحها و برنامههامون برای حجاب و عفاف موفق باشیم
🔺از نمازخواندن شاه کنار کعبه تا یهودیگریِ رضا پهلوی در اسراییل
💥در این عکسِ ترکیبی، ۳ پرده به نمایش گذاشته شده:
1⃣ عکسِ خودنمایی رضاخان کنار ضریح حضرت امام رضا علیهالسلام (پدربزرگ)
2⃣ عکس نمازخواندن محمدرضاشاه کنار کعبه (پدر)
3⃣ یهودیگری رضا پهلوی (نوه) و نمازخواندن در کنار دیوار ندبه اسرائیل (روی «تپه موریا» در شهر اورشلیم)
🔰 یک نکته و یک سوال
این پدر و پدربزرگ هرچقدر در مسائل دینی بیبند و بار بودند، باز هم در سیاستگری کارشان را بلد بودند. فیالمثل رضاخان، قبل از درافتادن با دستگاه سیدالشهداء (ع)، دسته عزاداری راه میانداخت و میگفت: "اگر در کربلا قزاق بودی / حسین بییاور و تنها نبودی!" یا اگر قتل عام مسجد گوهرشاد را رقم میزد، زمانی هم با ضریح امام هشتم (ع) عکس میانداخت. محمدرضاشاه هم در تظاهر به دین از قافله عقب نمیافتاد ولی نوه این خانواده، رضا پهلوی هنوز به جایی نرسیده، بدجوری بند را به آب داد و سیر نزولی خاندان پهلوی را آشکار کرد. توجه داشته باشید که هنوز یک عکس نمازخواندن کنار کعبه و امثال آن را از خودش پخش نکرده! واقعاً مایه شگفتی است که چنین کسی اصلاً توجه نداره که ملت ایران مسلمان هستند و اسرائیل بین بسیاری از اقشار ایرانی منفوره. بگذریم از اینکه در این روزها، وجهه اسرائیل از درون و بیرون به شدت مخدوش است. شیفتگی رضا پهلوی نسبت به یهود در حالی به منصه ظهور رسید که هنوز نه به دار است و نه به بار؛ حالا اگه یه روزی به دست اسرائیل به قدرت برسه، چه میکنه؟!
╭────────────╮
🌹☘🍀🌷
╰────────────╯
⭕️ماشین ناقص
اگر یک ماشین باتری و دیفرانسیل بسیارعالی داشته باشد اما موتور و گیربکس آن درست عمل نکنند، هیچ آدم عاقلی اعتماد به راننده نمیکند و بگوید چون راننده خوبی دارد، پس سکوت کنیم و سوار شویم!
آقای رئیسی!
شما راننده خوبی هستید و از شما بهتر نیست،
سیاست خارجی دولت شما حرف ندارد، آنچه که از اول انقلاب منتظرش بودیم، دارد محقق میشود.
وزیر ارتباطات در قامت یک وزیر انقلابی ظاهر شده یکتنه در میدان عمل تمام مخالفتها را به جان خریده و خنثی کرده.
وزیر خوب کم ندارید اما موتور و گیربکس دولتت خراب است. پس خوب بودن شما و سایر قطعات اصلا به ما امید نمیدهد.
درب اقتصاد دولتت بر پاشنه لیبرالیسم اقتصادی حسن روحانی و رفسنجانی میچرخد. هنوز بارقه تصحیح را ندیدیم.
آنقدر دکتر و پروفسور دورهات کردهاند که ظاهرا تنها راه را در همین مسیر دیدهای و غافل از آنکه در این دوسال اوضاع بهتر نشد، بدتر شد!!
تیم فرهنگیات را هم دیدهایم، وزیر فرهنگ وکیل مدافع سرسخت سلبریتیهای فاسد شده و آنها روز به روز لگدهای محکمتری میزنند و ایشان لبخند میزند.
وزیر گردشگری هم معرف حضور هست. ظاهرا مست کف و سوتهای دیگران است.
خلاصه جا داشت الان ما شادمان از خبرهای خوب در عرصه بینالملل و ارتباطات باشیم اما آنقدر درگیر کمکاری و بدکاری این دو تیم مهم شدهایم که دیگر نمیتوان با عملکرد سایر دستگاهها امیدوار بود.
توقع داریم در این دوسال باقی مانده تحول امیدوار کننده ببینیم.
✍ #مصطفی_سیاوشی
به #راه_انقلاب بپیوندید👇👇👇
🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/1976434709C79e829987a
15.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 چرا نباید در تبلیغات فریب دشمن را خورید
📲حتما ببینید کلیپ جالبه
📡#سواد رسانه ای خود را بالا ببریم
#لبیک_یا_خامنه_ای
#دهه فجر امسال غوغا می کنیم
🌷🇮🇷🌷🌷🇮🇷🌷
🔴 فعلا تبلیغات محیطی سریال «رهایم کن» متوقف شد
🔹مدتی است که پخش سریال «رهایم کن» از سکوی فیلیمو به دلیل پخش صحنهها و دیالوگهای هنجارشکن و نامتعارف دردسرساز شده است.
🔹پیگیریها از وزارت ارشاد نشان میدهد در پی انتقادات وسیع مردمی نسبت به محتوای سریال «رهایم کن»، قرار است تمام تبلیغات محیطی سریال «رهایم کن» از سراسر کشور جمعآوری شود.
🔹این در حالی است سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعلام کرده که این سریال فاقد مجوز از شورای صدور مجوز است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
22.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⛔️ قم جای توطئه بر علیه ولایت نیست!
‼️ مرجع خودخوانده و مجمع ضالّه محققین و مدرسین بشنوند...
👌 یکی با چاقو، یکی با کلاشینکف و... حمله میکند به طلبه و شهید غیرت و وحدت و امنیت...
‼️یکی هم در قم شروع میکند از این آب گل آلود ماهی گرفتن!
👌امروز به حمزه و ابوطالب نیاز داریم در دفاع از ولایت...
🎙حجتالاسلام احمد پناهیان
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
🇺🇸چرا سازمان «سیا» مادر تمام انقلابهای رنگی جهان است؟
🔺نشریه «گلوبال تایمز» با انتشار کاریکاتوری تحت عنوان «مادر تمام آشفتگیها»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به صورت یک هشت پا به تصویر کشیده که در حال رهبری عملیاتهای انقلاب رنگی در سراسر جهان و به آتش کشیدن کشورهای مختلف است.
🔺گزارش مرکز ملی واکنش اضطراری به ویروس رایانهای و شرکت «۳۶٠» چین که اخیرا منتشر شده تاکتیکها، راهکارها و سوابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای جاسوسی در فضای مجازی را افشا کرده است.
#جهاد_تبیین
#مهمات_جنگ_نرم
تک تیرانداز انقلاب👇
💥@enghelab_sniper
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای شنیدنی و مهم فخرآور در سال ۹۶
@BisimchiMedia
📜تفاوت را احساس کنید (:
تک تیرانداز انقلاب👇
💥@enghelab_sniper
قدیری ابیانه:📺💉 *مستند یا سم مهلک در سیما؟*
فیلم مستند *بیگاری مدرن* تولید بخش مستند سوره به نویسندگی علی نیکجو که ظاهرا در شبکههای مختلف سیما هم پخش شده است، فیلمی است که با نگاه منحط ضدفرهنگی به مقوله کار تهیه شده است.
این مستند ۳۴ دقیقهای به ظاهر علیه فرهنگ غرب تهیه شده است ولی نتیجه آن علیه فرهنگ کار در کشورمان است و کار کردن و خوب کار کردن را بیگاری تلقی میکند.
فکری به حال اصلاح فرهنگ تولیدکنندگان این مستند و موارد مشابه باید کرد.
این نگاه سم مهلک و از موانع پیشرفت کشور است.
امام علی (ع) میفرمایند "بهترین تفریح کار است".
اما تولیدکنندگان این به اصطلاح مستند کار را بیگاری و کمکاری را یک حق میدانند.
📺 https://telewebion.com/episode/0x29b69d6
✍️ دکتر محمد حسن قدیری ابیانه
📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
www.ghadiri.ir
@Ghadiri1404
↩️ لطفا فوروارد فرمایید.
📺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا در ایران دیکتاتوریه؟ آیا میتونیم رهبرو دیکتاتور خطاب کنیم؟
🔹 علیزاده: مجسمه نصیری را بعنوان نماد دیکتاتوری رهبری باید ساخت
کلیپو کامل ببینید
🌺رهروان حقیقت🌺https://eitaa.com/joinchat/1959920010C928f434f61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥ستاره درخشان دروغگویی و پرروئی❗️
#دروغهای_فریدونی۱
🔻حسن روحانی می گوید «بهترین انتخابات در دوره اول مجلس بود».
🔻اگر بررسی کنیم تا ببینیم چرا انتخابات دور اول مجلس برای ایشان جذاب بوده متوجه خواهیم شد ظاهرا ایشان برای شرکت در اولین انتخابات مجلس در اسفند ۱۳۵۸ اعلام می فرماید که دکتری جامعه شناسی حقوقی از دانشگاه لندن دارند و با همین عنوان مصاحبه و تبلیغ میکنند و ناظری هم وجود نداشته اصالت ادعای او را احراز کند!!
🔻بعدها حسن روحانی در سال ۷۷ از دانشگاه کلدونین گلاسگو دکتری حقوق اساسی می گیرد در حالی که از ۹ شخصیت سرقت علمی کرده بود!!
🔻حالا این آدم، با آن سابقه پیچیده و عملکرد تلخ هشت سال ریاست جمهوری وقتی می گوید برای آینده ایران برنامه دارد و برای رسانهاش پول خرج می کند، نباید منتظر حادثه تلخ دیگری بود؟
🔻چرا حسن روحانی بجای اینکه نگران پیامدهای عملکرد گذشتهاش باشد با پررویی، دروغ های جدید می گوید؟!
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
🔥نبرد غول ها و بادیگاردهای رسانهای❗
🔻جریان #غربگرا به اتکای منابع مالی ناشی از عضویت در هیات مدیره شرکتهای دولتی! و ... و احیانا دلارها و پشتیبانی قوی غربی ها، در حال پرده برداری از #بچه_غول_رسانهای کاملا حرفهای خود است.
🔻اخیرا این بچه غول با تولید حرفهای یک خبر مبهم، با یک تیر هم دولت و مجلس را همزمان تخریب می کند، هم وزیری را که با وجود برخی نقدها پنجه در پنجه با مافیا انداخته بود از وزارت ساقط میکند و هم بذر تردید و بدبینی در میان بدنه حامیان دولت و مجلس می پاشد تا محصول آن را غربگراها در انتخابات بعدی درو کنند!
🔻ساقط کردن وزیر صمت و مدیر کل بیمه های اجتماعی وزارت کار که از نیروهای واقعا به دردبخور بودند یک مانور و قدرت نمایی همراه با پوزخند نسل جدید بچه غول رسانهای غربگرایان بود.
🔻به عنوان ناظر بیرونی با بررسی محتوای تولید شده توسط رسانههای دولت و مجلس می توان گفت؛ در حال حاضر رسانههای زرد غربگرا به راحتی این تیم های رسانهای و حتی صداوسیما را مدیریت می کنند.
🔻به نظر میرسد عملکرد این روزهای تیم های رسانهای دولت و مجلس فاقد راهبردهای حرفهای و در تراز نظام است و بیشتر شبیه رقابت تیم های پروژه بگیر و ربوکاپ رسانهای است!
🔻رسانه های رسمی نظام خصوصا تیم های رسانهای سه قوه، #بادیگاردهای_رسانهای_جزیرهها نیستند بلکه قطعات اساسی پازل ملی اطلاع رسانی سریع، صادقانه و امید آفرین هستند.
🔻خلاصه اینکه گویا در روز عید فطر بلندگوی صف اولی ها قطع بوده و توصیه رهبر حکیم انقلاب در مورد #همکاری به گوش مبارک بعضی ها نرسیده است!!
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو
@Gaami_no
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍بخشهایی از صحبتهای رضا کیانیان در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی :
ما نباید صحنه را خالی کنیم
حق شهروندی شماست که روسری نداشته باشید!!!
🔹به کدوم قانون و بند و تبصره ای این آقای شومن قبح شکنی را علنی و جامعه هنر را در هنجارشکنی محق میدونه؟!
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ویدیویی که مشاهده میکنید مربوط به مناظره دو تن از مغزهای متفکر براندازان در اغتشاشات اخیر سعید سکویی و امیرعباس فخرآور میباشد
🔹در این ویدیو این مغزهای متفکر براندازان یکدیگر را به دائم الخمر بودن، بی ادبی و. .. متهم میکنند.
@navad_siasi
🟢🟡🟤نگاهی به سریال نیوکمپ؛
استراتژی تازه فیلیمو در دوران بیاعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخیهای جنسی در نیوکمپ + عکس و فیلم
این مجموعه در ظرفی کاملا کمدی و با ظرافت بسیار خاصی، قمار را تفریح مفرح این خانواده تصویر میکنند و نقاط عطف این سریال استفاده مکرر از شوخی دوپهلوی جنسی دو پهلو است.
به گزارش مشرق، انتشار هفتگی سریال «نیوکمپ» به کارگردانی «منوچهر هادی» و تهیهکنندگی «زینب تقوایی» از روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد. نخستین مسئله کنجکاویبرانگیز درباره نیوکمپ ترکیب مولفان، «بابک کایدان» در مقام نویسنده و «منوچهرهادی» به عنوان کارگردان است.
این ترکیب دونفره، در خلق شوخیهای جنسی چند پهلو در آثارشان با ساخت فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در ردیف سینماگران پیشرو در خلق ابتذال قرار میگیرند. ویدئوی زیر بخشی از نحوه ارائه شوخیهای جنسی _کمدی دوپهلویی است که در نخستین قسمت سریال نیوکمپ در موارد متعددی مورد استفاده قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اعترافات کارگردان فیلم رحمان ۱۴۰۰ : شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است
با دیدن همین میزان از شوخیهای دوپهلوی جنسی میتوان پیشبینی کرد، در شرایطی که فیلیمو سریالهایش را بدون دریافت پروانه ساخت و نمایش تولید میکند، با نمونهای مشابه رحمان ۱۴۰۰ مواجه خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
آغاز موج شوخیهای دستی روی پرده سینما
شوخی جنسی چاشنی تطهیر قمار میشود
روایت قسمت نخستین سریال به خانوادهای علاقهمند به فوتبال و شرطبندی و قمارمیپردازد. پدر خانواده از طریق سایتهای قمار، روی مساوی کردن ایران در مسابقه با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ شرط بندی کرده است.
تا دقیقه ۹۰ اعضای این خانواده سرخوشانه بازی را دنبال میکنند تا اینکه لیونل مسی در دقایق پایانی در دقیقه ۹۱ بازی گلی را وارد دروازه تیم ملی ایران می کند همزمان با گل لیونل مسی به ایران در دقایق پایانی پدربزرگ این خانواده، مظفر سرچشمه (اکبر عبدی) سکته کرده و از دنیا میرود.
استراتژی تازه فیلیمو در برهوت بیاعتباری ساترا
استراتژی فیلیمو در شرایطی که این روزها بدون اخذ مجوز میتواند سریالهایش را تولید و توزیع کند تولید هنجارشکنی برای مورد توجه قرار گرفتن است.
به صورت طبیعی وقتی قمار و شرطبندی در بستر یک مجموعه کمدی در افکار عمومی تلطیف شود، این مجموعه قطعا با انتقادات فراوانی از سوی رسانهها مواجه خواهد شد و زمینههای انتقاد و گاهی تهاجم در فضای مجازی افزایش پیدا میکند.
فیلیمو از این موج انتقادی و هجمههای مجازی به عنوان دستاویزی تبلیغاتی استفاده میکند. سریال سقوط با چاشنی محتوایی ضد امنیتی، سریال «رهایم کن» با هدف ساختار شکنی در روابط چند ضلعی و سریال «نیوکمپ» با شوخیهای جنسی متعدد و قبح شکنی از مفهوم شرطبندی میتواند این فضای اعتراضی- انتقادی را تشدید کند.
چرا منوچهر هادی و بابک کایدان عهده دار ساخت این سریال شدند؟
در واقع سریال نیوکمپ را قرار بود افرادی دیگری به نگارش درآورده و اما زوج منوچهر هادی - بابک کایدان میتوانند با اتکا به هنجارشکنی زمینههای انتقادی را نسبت به محتوای اثر تشدید کنند و راهبرد اصلی احتمالی را پیش ببرند.
منوچهر هادی در استفاده از شوخیهایی جنسی در آثارش به چنان بیپروایی رسیده که میگوید: فیلم رحمان ۱۴۰۰ شوخی جنسی داشت. نقدها را خواندم، کامنت داشتم که با زن و بچه فیلم را دیدیم و وسط فیلم از سالن بیرون آمدیم. قبول دارم یک صحنههایی اشتباه بود. اشتباه این بود که ارشاد باید محدودیت سنی تعیین میکرد. شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است. شوخی با مذهب، سیاست و... مهم است. به نظر شما کمدی به چه چیزی گفته میشود؟
هادی اعتراف میکند که مولف شوخیهای جنسی رحمان ۱۴۰۰ است اما وزارت ارشاد مقصر است، چون از محدودیت سنی چشم پوشی کرده و او در همین گفتوگو این استفاده از این شوخیها را در کمدی از الزامات اثر میداند.
بیشتر بخوانید:
بابک کایدان: ۱۲ قسمت آب بسته شده سریال دل را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند
چرا کارگردان علاقهمند به شوخیهای جنسی برای ساخت این سریال انتخاب شد؟
جستجوها درباره چرایی انتخاب کایدان - هادی برای ساخت سریال را بررسی روند طراحی شده احتمالی را آشکار میکند طرح اولیه این سریال متعلق به بهرام افشاری است و قرار بود که او و فیلمنامهنویس دیگری به صورت مشترک این سریال را به نگارش درآورند و کارگردانی این مجموعه را کمال تبریزی بر عهده گیرد.
در آنزمان فیلیموییها الزامات قانونی برای ساخت این سریال را رعایت میکردند و ساترا به این مجموعه مجوز نداد. در دوره جدید که فیلیمو بدون دریافت پروانه ساخت فعالیت میکند تیم کایدان - هادی برای ساخت این سریال انتخاب شدند و پروژه ساخت این سریال به جریان افتاد.
👇👇👇ادامه صفحه ۲
با توجه به اینکه محتوای سریال طنز است، این مجموعه در ظرفی کاملا کمدی و با ظرافت بسیار خاصی، قمار را تفریح مفرح این خانواده تصویر میکنند و نقاط عطف این سریال استفاده مکرر از شوخی دوپهلوی جنسی دو پهلو است.
بیشتر بخوانید:
تمام دقایق سریال «قبله عالم» به شوخیهای جنسی میگذرد
چرا زینب تقوایی برای تهیهکنندگی این سریال انتخاب شد؟
فیلیمو به دلیل آنکه برای ساخت آثارش مجوزی دریافت نمیکند، با منع همکاری با دستگاههای دولتی مواجه است. برای عبور از این بحران، تهیهکنندگانی که را انتخاب میکند که بواسطه همکاری با تلویزیون شناخته شدهاند تا از رانت روابط آنان با ارگانهای دولتی استفاده کند.
زینب تقوایی که تا پیش از همکاری با فیلیمو در این سریال، با پوششی متفاوت در محافل عمومی حاضر میشد و علیالقاعده تلاش میکرد در لیست تهیهکنندگان موجه سیما قرار گیرد ناگهان عطای همکاری با تلویزیون را به دلیل شرایط انسداد فعلی به لقایش واگذار کرد و تهیهکنندگی این اثر را برعهده گرفت.
البته یک روایت تصدیق نشده وجود دارد که او تهیهکننده جانشین است و این سریال متعلق به تهیهکنندهای ممنوع الکار پرحاشیه سالهای اخیر مرتبط است. نام مهدی بدرلو که درتیتراژ درج شده به این شائبهها دامن میزند. بدرلو تا مدتی قبل به عنوان مدیرتولید در دفتر این تهیهکننده مستقر بود و فعالیت میکرد.
تقوایی از سال ۱۳۸۵ و از ۲۲ سالگی این فرصت برایش فراهم شد که در مجموعههای مختلف تلویزیونی به عنوان تهیهکننده و برنامه ساز فعالیت کند. فرصتی که برای کمتر شهروندی فراهم میشود و ناگهان به صورت جهشی تولید سریالهای تلویزیونی به او سپرده شد و تا تا سالهای متوالی از تهیهکنندگان مورد اعتماد سیما بود.
مهمترین نکتهای که در بررسی متن و فرامتن این سریال مورد توجه قرار میگیرد این است که محتوای این سریال با رویکردهای گذشته، اظهارات و روند فعالیتهای تقوایی سنخیتی ندارد.
🇮🇷 ☫ 🇮🇷 #گروه_گام_دوم_انقلاب
همکاران فرهیخته در گام دوم انقلاب.
با ما در این روشنگری و بیان روایت های واقعی همراه شوید.
ظهور فقط با شرکت عملی در جنگ نرم و تبیین حاصل میشود.
ان شاالله مولا یه ماموریت خاص به همه ما در این جنگ بدهد. التماس دعای شهادت
🙏اسکندری
https://eitaa.com/joinchat/1198194870Cc4637fb806
#کانال_گام_دوم_انقلاب👇
https://eitaa.com/joinchat/869073078C29271ed308
🔴قربانی همایونی
🔹روزی رضاخان به مازندران مسافرت کرد. قرار شد یک روز در بابل توقف نماید؛ ولی در آنجا بسیاری از مردم به خاطر مصادره املاکشان توسط شاه به گدایی افتاده بودند.
🔹شهردار به خاطر اینکه رضاخان گدایان شهر را نبیند آنها را جمع کرد و در حمامهای عمومی شهر زندانی کرد تا رضاخان از شهر خارج شود. ولی به دلیل بارندگی شدید رضاخان 3 روز در شهر ماند پس از رفتن رضاخان وقتی در حمامها را باز کردند 60-70 نفر به دلیل نرسیدن غذا و نبود هوا از گرسنگی و خفگی مرده بودند.
📚تاریخ بیست ساله ایران، حسین مکی، ج6، ص101
✅کانال تاریخ پهلوی👇
https://eitaa.com/joinchat/4153737506C363110af5c
سند رد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری علی لاریجانی 👍👍👍آقای لاریجانی جنابعالی درمسئولیت های متخلفی که درکشور داشتید وایافتنه گران به صورت علنی درمجلس شورای اسلامی حمایت و پشتیبانی کردید ایا فرزندان وبستگان درجه یک شما چه ثمن با آمریکا و اروپا دارند ایا خون آنها از خون فرزندان این مملکت رنگیتراست که با پول بیت المال درخارج ازکشورمشغول خوش گذرانی و ادامه تحصیل هستند ایا این همه دانشمند بزرگ دراین کشورپرورش یافته اند مثل شهید فخری زاده و تهرانی مقدم وشهیدشهریاری ها دراین کشور چه افتخاری برای کشور به ارمغان آورد ند اما خاندان لاریجانی این هم پول ومکنت ازکجا بدست آورده اند مگرازرانت جنابعالی و برادران عزیزت بوده است در قضیه اغتشاشات کجاتشریف داشتی با سکوتت ایا تا ییدی براغتشاش گران نبود و چه گلی بر سراین مملکت زدی و تصویب۲۰دقیقه برجام بدون فرجام درمجلس شورای اسلامی با سواستفاده و بهره برداری از رهبری درآن ایام چه چیزی برای مردم به ارمغان آورد ی آقای لاریجانی شما باید بابت قصورهای که با دولت روحانی به این ملت کرده اید محاکمه گردید ورائ اعتماد به وزیران نا لایق روحانی مثل نعمت زاده وزیر صنایع وزنگنه وزیر نفت آخوندی وزیر راه و شهرسازی وخانم در سازمان محیط زیست که هم جاسوس دربدنه ان بوجود آمد هنوز جامعه اسلامی تاوان آن لابی گری جنابعالی با دولت روحانی میدهند چه کسی باید شما را مجازات واموال بیت المال از حلقوم شما بیرون بکشه وبین محرومان توزیع کند ایا شما ازخدا نمی ترسی بخدا خون شهدای گمنام و مظلوم دامن شما را خواهد گرفت 😂😂😂😂
🔴 روزنامه جوان: جهانگیری نیامد!
💬 روزنامه جوان نوشت:
🔹گفته بود میآید اما نیامد. چند روز پیش بود که یک منبع نزدیک به اسحاق جهانگیری خبر داد که او از شکایت محمدباقر قالیباف و حضور در دادگاه برای توضیح در مورد آنچه در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ گفته، استقبال میکند اما این استقبال نیز همچون وعدههای دولت روحانی توخالی از آب در آمد.
🔸با این وجود احتمالا در میانه راه یادش افتاده باشد که دادگاه صحنه نمایش انتخاباتی نیست و حرفها باید مستند و مستدل و راست باشد.
✅در حالی که همگان منتظر حضور جهانگیری در دادگاه بودند، روز گذشته خبر رسید که اسحاق جهانگیری در دادگاه حاضر نشده و به فرستادن وکیلش اکتفا کرده است.
💢اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی حاضر شد تا پاسخ منتقدان او را بدهد. اتهامات مالی و سیاسی فراوانی که جهانگیری به قالیباف وارد کرد و توسط نهادهای ناظر بر انتخابات نادیده گرفته شد، طبعاً بر نتیجه انتخابات مؤثر بود. قالیباف همان زمان طرح شکایت کرد، اما حالا پس از پنج سال تازه این شکایت به مرحله برگزاری جلسه دادگاه رسیده است
🔴 لاریجانی، قاعده بازی را بلد است!
👤 #سعید_ونکی
🔹علی لاریجانی چهرهای است که همواره در کانون توجه رسانهها بوده؛ چه زمانی که درون گود قدرت حضور داشت و چه حالا که در حاشیه آن نشسته؛ هر اظهار نظر و کنش و واکنش او آبستن خبری است که به تیتر اول رسانهها تبدیل شده و در کانون توجه قرار میگیرد.
🔸او اخیراً در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حضور در انتخابات امسال مجلس، به گونهای موضع گرفته که گویا «لاریجانی» جدیدی در صحنه سیاست خلق شده؛ چهرهای که بر خلاف گذشته خود تمایلات انتقادی شدیدی پیدا کرده است. اگر چه این مسئله منوط به برهه کنونی نیست و آغاز آن به سال ۱۴۰۰ باز میگردد.
✅علی لاریجانی در بدو ورود به انتخابات ریاستجمهوری در سال ۱۴۰۰ نشان داد که سیاستورزی او نسبت به گذشته تا حدی آمیخته به تندروی شده است؛ او از اقتصادی صحبت کرد که «پادگان» و «دادگاه» نیست و نمیتوان با تشر و دستور آن را اداره کرد، به «پوپولیسم» و «نردبانسازی» از فقر گریزی زد، کنایههای خود را به سمت افرادی روانه کرد که از «دور زدن تحریمها» سخن میگفتند و حکمرانی مطلوب را در گروی «شعار کمتر» و «عقلانیت اثربخش» ذکر کرد. شنیدن این سخنان از زبان لاریجانی عجیب تلقی میشد اما آغازی بود بر خلق لاریجانی جدید که به گذشته خود پشتپا میزد.
🔹او نشان داد که اسلحهای پنهان برای غافلگیری سیاسیون جبهه مقابل و افکارعمومی به همراه دارد که میتواند در بزنگاهها از آن رونمایی کند و حالا دوباره از این سلاح خود استفاده کرده.
🔸دفتر علی لاریجانی در خصوص خبری مبنی بر آماده شدن وی برای حضور در انتخابات امسال مجلس و ارائه لیست، پاسخ تند و تیز و پر نیش کنایهای داده. در این جوابیه آمده است: «خبر اختصاصی خبرگزاری وسیع تسنیم درباره ارائه لیست در انتخابات، مصداق گزاره خسن و خسین هر سه خواهران مغاویه هستند، میباشد. نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته، لذا بدین وسیله از جریان خالصسازی رفع نگرانی میشود و بعید است به این روشهای برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چارهای دیگر نیاز است.»
✅به کلید واژهها دقت کنیم؛ «جریان خالصسازی»، «رفع نگرانی»، «برادران»، «رقابت تصنعی»، «ملک» و «چارهای دیگر». این تعابیر چه چیزی را به ذهن متبادر میسازد؟ مهندسی انتخابات، یکدستسازی قدرت، فاقد ارزش بودن انتخابات و به بنبست رسیدن کشور.
🔹لاریجانی منتقد شرایط فعلی کشور است و با لحنی گزنده و البته آمیخته به درایت و رندی، ساختار سیاسی را به چالش میکشد. هر چند این شکل از کنش برای عوام جالب توجه است و این روزها خریدار دارد اما در کنه ماجرا او فاقد خصیصه لازم برای به چالش کشیدن ساختار کشور است.
🔸او در مدت ۱۲ سال حاکم مطلق قوه مقننه بوده، به عنوان عضو حقوقی، کرسی مهمی در شورایعالی امنیت ملی داشته و حتی پیش از تصدی ریاست مجلس، در قامت دبیری این شورا مسئول مستقیم مهمترین پرونده دیپلماتیک پس از انقلاب بوده، حضور مستمری در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و علاوه بر این از سابقه طولانی در صدا و سیما و ریاست آن برخوردار بوده است و باید این سوال را از علی لاریجانی پرسید آیا او که در موقعیت کنونی منتقد جدی وضع موجود است و با لحنی گزنده و طعنهآمیز ساختار کشور را از تیغ انتقاد میگذراند، چه نقشی در رقم خوردن وضعیت کنونی دارد؟
✅این مناصب و عناوین پرطمطراق و مستمر در جایگاههای متفاوت برای برداشتن یک قدم در جهت اصلاح نسبی شرایط کشور کافی نبود؟ آیا رد صلاحیت در انتخابات – که البته این امر در جای خود واجد نقدهای بسیاری است – ایشان را به این نتیجه رسانده که «ملک را چارهای دیگر» نیاز است؟
🔹آیا این «جریان خالصسازی» که او از آن ذکر کرده پدیده جدید و مابعد انتخابات ۱۴۰۰ است یا در ادوار گذشته هم وجود داشته؟ اگر تمامی این تعابیری که به آن استناد میکند، مسئله جدیدی نیست ، پس چرا در زمان مسئولیتهای مختلف خود همواره سکوت اختیار کرده و منتقد شرایط حاکم نبود؟
🔸به نظر میرسد تاریخ سیاست در ایران برای علی لاریجانی به پیش و پس از انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم باز میگردد. او هر موضوعی را از این دریچه نگاه میکند و حتی مسئلهای ملی چون انتخابات را - با در نظر گرفتن تمام ایرادات آن - که تاکید موکد رهبر انقلاب برای برگزاری پرشور آن است، با چنین تعابیری از دم تیغ میگذراند.
💢 او به درستی درک کرده که اسلوب موفقیتآمیز این روزها، قرار گرفتن در موقعیت منتقد دروننظام است که شرایط فعلی را نقد و البته خود را از هر خطایی مبرا بداند.
#سیاسی #اجتماعی
➖➖➖➖➖➖➖
📙ترس مسئولان برای بیان انتقادات از شاه
🔹ملاقاتی با رئیس دانشگاه پهلوی و با عبدالمجید مجیدی، مدیر عامل جدید سازمان برنامه داشتم. دولت در اصل ۲۵ میلیون دلار از بودجه سال آینده را به توسعه دانشگاه اختصاص داده بود، اما حالا معلوم میشود که فقط ٩ میلیون دلار موجود است.
🔹به گفته مجیدی، در عوض قرار است سرمایهگذاری نظامی ۳۰۰ درصد افزایش یابد و هزینههای فعلی دو برابر شود که جمعاً بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه میشود. از من تقاضا کرد وضع را به شاه گزارش دهم. مجبور شدم جواب دهم که این وظیفه نخستوزیر است، نه من. مجیدی گفت، ولی نخستوزیر میترسد واقعیتها را به زبان بیاورد. خیال دارد. مسئولیت را به من حواله کند و اصرار دارد که من به سن موریتس بروم و شخصاً گزارش دهم.
🔹عقلم به جایی نمیرسد که چکار کنم. باز هم از خود سلب مسئولیت کردم و گفتم که شاه خوشش نمیآید من در این جور کارها دخالت کنم. با نومیدی دفتر مرا ترک کرد.
📚منبع: اسدالله علم، گفتوگوهای من با شاه
✅کانال تاریخ پهلوی👇
https://eitaa.com/joinchat/4153737506C363110af5c