🟢السَّلامُعَلَیڪیاسیّدالسّاجِدین
اے شام، ڪربلای ٺو یا زینالعابدین
دل بزمِ ابتلاے ٺـو یـا زیـنالعـابدیـن
یڪ عُمـر در فـراق جـوانـان هـاشمے
شد خونِدل، غذایِ ٺو یا زینالعابدین
*
🔸️امامسجاد«علیہالسّلام» یادگارِڪربلا و #شاهدِعاشورا بودند ڪہ #۳٤سالتلاش ایشان پس از عاشورا، آغازگرِ راهے بود ڪہ تحقّق آن پس از گذشتِ قرنها مقدّر بود. این امامِ مظلوم، در غریبانہترین حالتِ ممڪن و بدون ذرّهاے یأس، ۳٤سال براے حرڪت بہ سمت فرج تلاش ڪرد...
*
⁉️اگر امام حسین«علیہالسّلام» ڪربلا نمیرفت چہ میشد؟
بعد از آن ڪہ امام سجاد«علیہالسّلام» پس از حادثہ عاشورا بہ مدینہ برگشت، یڪ نفر خدمت ایشان آمد و عرض ڪرد: یابنرسولاللہ! دیدید رفتید، چہ شد! راست هم میگفت؛ حالا این ڪاروان برگشتہ و فقط یڪ مرد - امام سجّاد«علیہالسّلام» - در این ڪاروان هست؛ زنہا اسارت ڪشیده، رنج و داغ دیدهاند؛ امام حسین«علیہالسّلام» نبود، علیاڪبر نبود، حتی ڪودڪ شیرخوار در میان این ڪاروان نبود. امام سجّاد«علیہالسّلام» در جواب آن شخص فرمود: فکر ڪن اگر نمیرفتیم، چہ میشد! بلہ، اگر نمیرفتند، جسمہا زنده میماند، اما حقیقت نابود میشد؛ روح ذوب میشد؛ وجدانها پایمال میشد؛ خِرَد و منطق در طول تاریخ محڪوم میشد و حتیٰ نام اسلام هم نمیماند.
۱۳۸۰/۱۲/۲۷
*
#حفظِخـون
گاهے رنج و زحمتِ نگہ داشتنِ خونِ شہید،از خودِشہادت ڪمتر نیست. رنجِ سےسالہ امام سجاد«علیہالسّلام» و رنجِ چندین سالہ زینبِ ڪبریٰ«سلاماللهعلیہا» از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگہ بدارند ۱۳۷۶/۲/۱۷
مقاممعظمرهبرے⬆️
#شهادت_امام_سجاد
@SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️اقدامات امام سجاد "علیهالسلام" بعد از عاشورا‼️
استادرائفیپور🎙
#شهادت_راوی_کربلا_امام_سجاد_علیهالسلام_تسلیت_و_تعزیت_باد🏴
#۱۲محرم_شهادت_سید_الساجدین
#صحیفه_سجادیه
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#آجَرَکَ_الله_یا_صاحب_الزّمان
#أینَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقتولِ_بِڪَربلاء؟
#عزاداری_خالصانه_رعایت_مومنانه
#ما_ملت_امام_حسینیم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
#باحسین_تامهدی
#ازثارالله_تابقیةالله
#یا_رب_الحسین_بحق_الحسين_إشف_صدرالحسين_بظهورالحُجّة
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یامهدی_عج
@SHAHIDANEH12
سلام و عرض ادب، خدمت اهالی محترم کانال شهیدانه✋
عزاداریهاتون مورد قبول حق إنشاءالله
امیدوارم که حالتون خوب باشه
دوستان همینطور که در جریان هستید، کتاب صوتی #لهوف هم به پایان رسید؛ إنشاءالله که مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه
قصد داریم إنشاءالله در فرصت باقیمانده تا اربعین مطالعه کتاب {از حسین "علیهالسلام" تا مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف"} نوشته استاد محمدرضا فؤادیان رو با هم مطالعه کنیم.
در این کتاب پیوندها و شباهتهای میان امام حسین "علیهالسلام" و امام عصر.عج بررسی میشه و اطلاعات بسیار خواندنی و جالبی رو در این زمینه به دست خواهید آورد
✅پیشنهاد میکنم حتما حتما مطالعه این کتاب رو از دست ندید✅
واینکه 👇
#التماسدعاےفرج فراموش نشه😉🌸
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت1⃣
مقدمه
اي که شُستی ز اشک، خاك کوي حسین
میرسد بر مشام، از تو بوي حسین
از نواي غریبانه اسـتغاثه امام حسـین علیهالسلام، سالها و قرنها میگذرد، اما انعکاس آن را میتوان در لحظه لحظه تاریخ به گوش جان شنید، این فریاد نه تنها رو به خاموشی و افول نگذاشته، بلکه هر روز رساتر و پرصلابتتر،خروش و جوشش
آزادگان عالم را افزوده است.
گویا امـام حسـین عليهالسلام سالها و قرنها چشم به راه دوخته و به انتظار نشسته است؛ تا امام عصـر "عجلاللهتعالیفرجهالشّریف"، نـدایش را پاسخ گویـد؛ پرچم بر زمین ماندهاش را به دوش گیرد؛ داغهاي کهنهاش را التیام بخشد و آرمانهاي
بلندش را لباس تحقق بپوشاند. روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثه مظلومانه امام حسین "عليهالسلام" است وحضرت مهدي عجل
الله تعالی فرجه الشریف پاسخدهنده آن. در این گستره بیانتها و افقهاي دور آن، کسی به خروش و التهاب فرزندش که براي رسيدن آن روز، گذر آرام آرام وجانکاه لحظه ها را به تماشا مینشیند و روزها وسالها را باچشـمان منتظرش بدرقه میکند وجود ندارد.
به راستی چه رمزي مُهرِ سـکوت بر لبان بسـته و چه سِرّی در این میان رخ پنهان کرده است؟ چرا یاد امام حسین "علیهالسلام" همیشه و همه جـا، همراه و همپاي یاد حضرت مهـدي "عجلاللهتعالیفرجهالشـریف" است؟ چرا هرجا سـخن از حسین "عليهالسلام" است، نام حضرت مهدي "عجلاللهتعالیفرجهالشّریف" نیز رخ میگشاید؟ چرا عاشورا روز «ظهور» است و یاد حسین "علیهالسلام" آغازین کلام مهدي "عجلاللهتعالیفرجهالشّریف"...؟
این اثر میکوشد گوشههایی از این ارتباط و پیوند را، از منظرهاي مختلف و در ابعاد گوناگون بررسی کند و رهیافتی بیان دارد تا به عنوان دستمایه برخی از محققان و مبلغان و نیز ابزاري براي تحقیق و پژوهش بیشتر و مقدمهاي براي کشف زوایایی دیگر ازحقایق نورانی حیات ای ندو امام همام "علیهماالسلام" باشد. گرچه بررسی و تحلیل این پیوستگیها و نیز نتایج و آثار آن، مجالی دیگر و فرصتی فراختر میطلبد وگشودن گره اسرار این پیوستگیها، دلهایی رازدان و جانهایی آگاه از آن اسرار را میطلبد.
📚صفحه ۷و۸
@SHAHIDANEH12
✍ تجلیِ اسم "شافی" خدایی در زمین؛
آغوش باز کردهای برای هرآنکس که درد، امانش را بُریده ...
تا بیرون بکشی از جانش، آنچه را که زندگی را برایش تنگ کرده است!
▫️درست شبیهِ حال و روز اینروزهای ما؛
که طبیبی آغوش باز کرده و منتظر است؛
اهل زمین، دردشان را کف دست بگیرند و به آغوشش پناه ببرند!
#روز_پزشک_مبارک🌹
#یامهدی_عج
أللَّھُـمَّ؏َـجِّـلْلِوَلـیِڪْألْفَـرَج
@SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بَـر روزگــارِ بـےحـبـیب
جـانا،ٺـویـےتنہاطبیب
...
#روزپزشڪمبارڪ🌹 #یامہدی_عج أللَّھُـمَّ؏َـجِّـلْلِوَلـیِڪْألْفَـرَج
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت2⃣
بخش اول: پیوندها
🔸اشاره
این عالم، به جهت نظمی که خداوند متعال در آن قرار داده است، بین همه اجزا و افراد عالم، ارتباط و پیوند تنگاتنگی وجود دارد، در این رابطه اساسیترین پیوند، براي اهلالبیت علیهمالسلام با تمام هستی از ابتداي خلقت تا پایان تاریخ است و در میان این پیوند، ارتباط امام مهدي عليهالسلام بسیار چشمگیر و دقیق است. از آدم علیهالسلام تاخاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و از علی عليهالسلام تا مهدي عجلاللهتعالیفرجهالشـریف، چشم انتظار دولت او هستند. و در تمام دوران سرنوشتساز تاریخ، سخن از منجی موعود ما بوده است.گویا رجعت وحضور برگزیدگان ادوار تاریخ در دولت کریمه او، بیارتباط بااین پیوند نباشد!
در این راستا به جلوههایی از شباهتهاي این دو امام همام میپردازیم:
1⃣یک: همراه قرآن
🔹اشاره
در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که معصومین علیهمالسلام آنها را به امام حسین عليهالسلام و امام مهدي علیهالسلام تأویل فرمودهاند. همچنین آیاتی را سومین امام معصوم علیهالسلام به آخرین امام و بالعکس، تأویل و تفسیر نمودهاند که یک نمونه از هر کدام تقدیم میگردد:
1. امام حسین عليهالسلام از نگاه امام مهدي عجلاللهتعالیفرجهالشـریف
امام مهدي اولین آیه سوره حضرت مریم را به امام حسین تأویل نموده است:
«سـعد بن عبدالله قمی گویـد: به امام عصر _ ارواحنا له الفداه _ عرض کردم: «اي فرزند رسول خدا! تأویل آیه (کهیعص) چیست؟ فرمود: «هذه الحروف من انباء الغیب، اطلع الله علیها عبده زکریا، ثمَّ قَصَّیها علی محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ذلک اِنَّ زکریا سأل ربه اَن یعلّمه اسـماء الخمسه فاهبط علیه جبرئیل فعّلمَهُ ایّاها ...؛ (1) این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطّلع کرده و بعد از آن داستان آن را به حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم باز گفته است...».
داستان از این قرار است که: زکریا علیهالسلام از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه» را به وي بیاموزد.
خداوند متعال، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسامی پاك را به او تعلیم داد.
زکریا علیهالسّلام چـون نامهای محمّد، علی، فاطمه، و حسن علیهمالسّلام را یاد میکرد، اندوهش برطرف میشد و گرفتاریش از بین میرفت. و چون حسین عليهالسلام را یاد میکرد، بغض و غصّه، گلویش را میگرفت و میگریست و مبهوت میشد.
روزی گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد میکنم، آرامش مییابم اندوهم برطرف میشود؛ اما وقتی حسین عليهالسلام را یاد میکنم، اشکم جاري میشود و نالهام بلند میشود؟
خـداي تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: (کهیعص)! «کاف» اسم کربلا و «هاء» رمز شهادت عترت طاهره است، و «یاء» نام یزید قاتل حسین عليهالسلام و «عین» اشاره به عطش و «صاد» نشان صبر او است.
زکریا علیهالسّلام چون این مطلب را شنید، نالان و غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به کسی اجازه نداد نزد او بیاید. و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت:
بارالها! از مصیبتی که براي فرزند بهترین خلایق خود، تقدیر کردهای دردمندم.
خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل میکنی؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی عليهالسلام و فاطمه علیهاالسلام میپوشانی؟! آیا این غم را بر ساحت آنان فرود میآوری؟
بعداز آن گفت: بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث وصّی من قرار ده؛ آنگاه مرا دردمند او گردان؛ همچنان که حبیبت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را دردمند فرزندش گرداندی.
خداوند، حضرت یحیی علیهالسلام را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. لذا بین امام حسین علیهالسلام وحضرت یحیی نیز شباهتهایی وجود دارد؛ مانند اینکه هر دو ششماهه به دنیا آمدند و نحوه شهادت هم شبیه به همدیگر است؛ یعنی شقیترین فرد سر مقدّس آنان را از تن جدا نمود و براي فرد ناپاکی هدیه فرستاد و او نیز سر مقدّس را داخل طشت طلا گذاشت.
📚صفحه ۹تا۱۴
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت3⃣
2. امام مهدي عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، از نگاه امام حسین علیهالسّلام
امام حسین علیهالسّلام آیات اولیه سوره شمس را به امام مهدي عجلاللهتعالیفرجهالشّریف تأویل نموده است:
امام باقر علیهالسّلام میفرماید: حارث اعور به امام حسین علیهالسّلام عرض کرد:
«یابنرسولاللہ! جُعِلتُ فداك: اخبرنی عن قولالله فی کتابه (وَالشَّمس وضُحیها) قال: ویحک یا حارث، ذلک محمّد رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم، قلت: جُعِلتُ فِداك: قوله: (و القَمَرَ اِذا تَلیها)، قال: ذلک اميرالمؤمنين علی بن ابیطالب یتلو محمّدًا، قـال: قلت: (والنَّهار اذا جَلّیها)، قال: ذلک القائم من آل محمّد، یَملَأُ الارض قسطاً و عدلا؛ اي زاده رسولخدا!
فدایت شوم، مرا از معناي آیه شريفه (و الشَّمسِ و ضُحیها) (سوگند به خورشید وگسترش نور آن) مطّلع ساز. حضرت فرمود: مراد از خورشید، رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشد.
پرسید: فدایت شوم! منظور از آیه شریفه (والقَمَرِ اذا تَلیها) (سوگند به ماه چون پس از آن آید) چیست؟
فرمود: منظور از ماه، اميرالمؤمنين علی بن ابیطالب علیهالسّلام است که بعد از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشد.
گفت: مقصود از آیه شریفه (و النَّهارِ اذا جَلّیها) (و سوگند به روز، وقتی که آن را روشن سازد) چیست؟
فرمود: مقصود از روز، قائم آل محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است که زمین را پر از قسط و عدل کند».
گذشته بشریت به جهت نداشتن عبودیت کامل و همه جانبه افراد، روزشان همانند شب است، اما در دولت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف آنچنان زندگی بشریت در همه مراحل شکوفا میگردد که به حقیقت آن ایام را روز روشن باید نامید، چرا که از سیاهیها و تباهیها اثری نیست.
📚صفحه ۱۵و۱۶
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت4⃣
3.امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف و امام حسین علیهالسّلام
در آخرین کتاب آسمانی آیاتی وجود دارد که به سومین امام و آخرین امام تأویل شده است:
خداوند متعال میفرماید:
(وَ لاتَقتُلُوا النَّفسَ الَّتی حَرَّمَ اللهُ اِلّا بِالحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیِّهِ سُلطاناً فَلا یُسرِفُ فِیالقَتلِ اِنَّهُ کانَ مَنصورا) ¹
کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است».
در تأویل این آیه شریفه به امام حسين علیهالسّلام و امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف شش روایت وارد شده است.²
یکی از آن روایتها این است:
سلّام بن مستنیر میگوید: امام محمد باقر علیهالسّلام درباره آیه (وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً) فرمود: «او حسين بن علی علیهالسّلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم. و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین علیهالسّلام برآید؛ پس میکُشد تا جایی که گفته میشود اسراف در قتل کرده است. مقتول، حسین علیهالسّلام و ولی او قائم عجلاللهتعالیفرجهالشّریف است. و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او کشته شود. او منصور است؛ زیرا از دنیا نمیگذرد تا اینکه یاري شود به مردي ازخاندان پیامبر خدا که زمین را پر از قسط و عدل کند، همچنان که پر از جور و ظلم شده باشد».
قندوزی حنفی نیز میگوید: «از امام علی الرضا فرزنـد موسی الکاظم(رضیاللهعنهما) رسيده که آن حضرت فرمود: آیه (وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً) درباره حسین و مهدی علیهماالسّلام نازل شده است»
پینوشت: 1-سوره اسراء آیه ۳۳
2- معجم الاحادیث امام مهدی علیهالسّلام، جلد۵، صفحه ۲۲۷
📚صفحه ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت5⃣
2⃣دو: همراه با روایات
🔹اشاره
بـا توجه به احادیث، رابطهای دقیق و عمیق بین عاشورا و انتظار نمایان میشود، درك حقیقت عاشورا و انتظار بدون یاری از یکدیگر، بیمایه و بدون هویت است، حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف فرزند و وارث امام حسین علیهالسّلام است و قیامی که برای آزادی جهان صورت میپذیرد بدون در نظر گرفتن فرهنگ و نهضت نینوا نافرجام است.
شیعه رمز بقا، تلاش و حرکت خود را «کربلا» و سِرّ پایداری و ماندگاری را «ظهور» میداند. در هر جای جهان اندیشه و تفکّر و شیعه حاکم باشد، سازش و سکوت بیمعنا خواهد بود. شیعه باظلم و تن دادن به آن بیگانه است. زیرا همواره شعار «کُلُّ یَوم عاشورا و کُلُّ أرض کَربَلا» با جان او آمیخته است.
همه ساله با فرا رسیدن محرم و اقامه عزا براي سالار شهیدان و تبیین معارفِ عاشورا جان تازه در کالبد شیعه دمیده میشود.
از سوی دیگر وقتی حرکت و نهضتی با یاد امام حسین علیهالسّلام اقامه میشود با یاد فرزندش امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف بیمه و پیموده میشود. شیعیان در عصر غیبت خود را موظف به زمينهسازی برای «ظهور» میدانند و محرمّ و صفر ماه فرهنگسازی و زمان الهامپذيری برای همین مسئله است.
این مسئله از دیدونگاه دشمنان درجه یک اسلام؛ یعنی صهیونیزم نیز مخفی نمانده است. آنها با حضور چهارصد اندیشمند خود همایشی را در «تلآویو» تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که شیعه دو نگاه دارد: نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا نگاه سرخ الهامبخش و ظهور نگاه سبز تداوم و استمرار است. شیعه با الگو قرار دادن امام حسین علیهالسّلام زندگی با ظلم را ذلّت دانسته، لذا مانند آتشفشان همیشه فعّال در هیچ جای جهان باظلم نمیسازد و بعد از قیام، حرکتش را زمینهساز ظهور میداند و از هیچ قدرت و تهدیدی هراس ندارد.
📚صفحه ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰
@SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#جمعههاےانتظار
#محرم
اے #مُـنـتـظر ڪہ نـدبہ ڪنے در فــراقِ او
دانے ڪہ چہرهاش ز نامہ تارِ ٺو درهَم است؟
گـر عـاشـقے ٺـو مَـرَنـجـان #امـام خـویـش
انـدوهِ #ڪربلا و #اسارت، مگر ڪم است؟
#أینَ_بقیة_اللّٰه؟؟
#أینَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقتولِ_بِڪَربلاء؟
#عزاداری_خالصانه_رعایت_مومنانه
#ما_ملت_امام_حسینیم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
#باحسین_تامهدی
#ازثارالله_تابقیةالله
#یا_رب_الحسین_بحق_الحسين_إشف_صدرالحسين_بظهورالحُجّة
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یامهدی_عج
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت6⃣
به گوشهای از پیوند این دو جریان گذشته و آینده اشاراتی میشود:
1.امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف فرزند امام حسین علیهالسّلام
در بیش از سيصد روایت، وارد شده که امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف نهمین فرزند امام حسین علیهالسّلام است و در بیشتر احادیثى که از وجود مقدّس رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم درباره حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف آمده، به آن حضرت به عناوینی چون: «از تبار پسرم حسین» و «از نسل این پسرم»، «نهمین فرزند پسرم حسین» معرفی شده است.¹ که مجموع روایات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در این زمینه یکصد و هشتاد و پنج حدیث میباشد.²
در اینجا چند روایت از قول امام حسین علیهالسّلام نقل میشود:
مردي ازطایفه هَمْدان میگوید:
«سمعت الحسین بن علی بن ابیطالب علیهماالسّلام یقول: قائم هذه الاُمّه هو التاسع من ولدي و هو صاحب الغیبه و هو الذي یقس میراثُه و هو حی؛³ از امام حسین بن علی علیهماالسّلام شنیدم که میفرمود: قائم این اُمّت نهمین از فرزندان من است و او صاحب غیبت است، و او کسی است که میراثش را درحیاتش تقسیم میکنند».
امام حسین علیهالسّلام میفرمایند:
«کان رسولالله یقول فی بشـري بی، یـاحسین! انت السید ابن السید، ابوالساده تسعه من ولد كائمه ابرار امناء معصومون و التاسع مهدیّهم قائمهم. أنت الامام بن الامام، ابو الائمه تسعه من صلبک ائمه ابرار و التاسع مهدیهم یملأ الدّنیا قسطاً و عدلا، یقوم فی آخرالزّمان کما قمت
فی اوله؛⁴ رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم در بشارتی به من فرمود: ای حسین! تو سید پسر و پدر ساداتی، و «نُه» فرزند
از تو، امامان ابرار و امین و معصوماند، و نهمین آنان مهدی قائم عجلاللهتعالیفرجهالشّریف است. تو امام پسر امام و پدر ائمه هستی و نٌه فرزند از پشت تو ائمه ابرارند و نهمین آنان، مهدی است که دنیا را در آخرالزّمان، پر از عدل و قسط میکند...».
این اتحاد و پیوند در حسب و نسب و ابوت و بنوت گویای این حقیقت است که حضرت مهدی علیهالسّلام فرزند سالار شهیدان علیهالسّلام است و وارث اوست. راه و منطق هر دو، یکی است. امام حسـین علیهالسّلام به خوبی میدانست که از نسل او کسی خواهد آمد که جهان را گلستان و پر از عدل و نیکی خواهد کرد، زیرا بارها این مسئله به او یادآوری شده بود.
در روایتی نسبتا طولانی امام علی علیهالسّلام به فرزندش امام حسین علیهالسّلام فرموده بود:
«... یظهر امیر الامره، و قاتل الکفره، السلطان المأمول تحیر فی غیبته العقول و هو التّاسع من ولدك یاحسین، یظهر بین الرکنین یظهر علی الثقلین ولایـترك فی الارض الادنین، طوبی للمؤمنین الذین ادرکوا زمانه و لحقوا اوانه، وشهدوا ایامه، ولاقوا اقوامه؛ امیر بزرگان و کشنده کافران، سلطانی که آرزوی او را دارند و عقلها در زمان غیبتش سرگردان میشود. نهمین
فرزند تو ای حسـین (علیهالسّلام) است. او بین رکن و مقام بر همه جای زمین و همه انسانها وجنّیان ظاهر میشود. خوشا به افراد مؤمنی که زمان او را درك کنند و ملحق به او شوند و شاهد حکومت و ملاقاتکننده یارانش باشند».
پینوشت:
1-یاد مهدی،صفحه16وصفحه132.
2-منتخب الاثر،صفحه254.
3-کمالالدین، جلد۱، صفحه ۳۱۷، اثبات الهداه جلد۶، صفحه ۳۹۷، بحارالأنوار، جلد۵۱، صفحه ۱۳۴
4-کفایهالاثر صفحه ۱۶۷، بحارالأنوار، جلد۳۶، صفحه ۳۴۴
📚صفحه ۲۰، ۲۱، ۲۲
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت7⃣
2.نسب حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف از زبان امام حسین علیهالسّلام
در بیش ازصد و نود روایت یوسف زهرا علیهاالسلام فرزند حضرت فاطمه علیهاالسلام معرفی شده که بخشی از این احادیث از زبان مبارك امام حسین علیهالسّلام بیان شده است. ¹
سالار شهیدان، فرزندش امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف را به این جهت فرزندحضرت فاطمه علیهاالسلام میخواند که اصالت و اهمیت زمان امامت تا آخرین نفر از این سلسله فهمیده شود. آن حضرت فرمود:
از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم شنیدم که فرمودند:
«المهدي من ولدفاطمه؛ ² مهدی از فرزندان فاطمه است».
در روایت دیگری امام حسین علیهالسّلام میفرماید:
«پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم به فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمود: «اِبشـري یا فاطمه! المهدي منک؛ ای فاطمه! بشارت بر تو باد،که مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف از فرزندان توست». ³
بنابراین افرادی که درطول تاریخ ادعای مهدویت داشتهاند، و از فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام نبودهاند افرادی فرصتطلب و دروغین هستند.
پینوشت:
1-منتخب الاثر، صفحه247 ،باب6.
2-کنوز الحقائق، (چاپ شده در حاشیه جامعالصغیر، جلد1،صفحه161) .به نقل از مهدی موعود، جلد1،صفحه161
3-معجم احادیث الامام المهدی عليهالسّلام، جلد1، صفحه144.
📚صفحه ۲۳و۲۴
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت8⃣
3.القاب امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف از زبان امام حسین علیهالسّلام
امام زمان علیهالسّلام القاب مبارکی دارند که بعضی از آنها، مستقیما با «عاشورا» در ارتباط است و بعضی از لقبهای مقدّس آن حضرت، بر زبان جد بزرگوارشان علیهالسّلام جاری شده است.
عیسی الخشاب میگويد: از محضر امام حسین علیهالسّلام سؤال کردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟
فرمود: «لا و لکن صاحِبُ الامر الطرید الشرید الموتور بابیه، المکّنی بعمّه، یضع السیف علی عاتقه ثمانیه اشهر؛ ¹ نه من نیستم، بلکه صاحب این امرکسی است که از میان مردم کنارهگیري میکند و خون پدرش بر زمین میماند وکنیه او کنیه عمویش خواهدبود. آنگاه شمشیر برمیدارد و هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نمیگذارد».
«طرید» و «شرید» _ که هر دو به یک معنا است _ از القاب حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف به شمار میآید.
این دو عبارت در زبان امامان معصوم علیهمالسّلام نیز به کار رفته و معناي آن کنارزده و راندهشده است. حاجی نوري رحمةالله در معنای «شرید» میگويد:
«راندهشده از مردمی که آن حضرت را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شکرگزاری و مقام حقش برنیامدند؛ بلکه پس از اینکه از دست یافتن بر او ناامید شدند، به قتل و قمح ذرّیه طاهره ایشان پرداختند و به کمک زبان و قلم، سعی بر بیرون راندن نام و یاد او، از قلوب و اذهان مردم کردند». ²
علامه مجلسی رحمةالله درباره این حدیث میفرماید:
«الموتور بابیه»؛ یعنی، کسی که پدرش را کشتهاند و طلب خونش را نکردهاند. مراد از «والد»، امام حسن عسکرى علیهالسّلام، یا امام حسین علیهالسّلام و یا جنس والد است که شامل همه ائمه علیهمالسّلام میشود، و «مکنی بعمّه» شاید کنیه برخی از عموهای حضرت، ابوالقاسم باشد، یا اینکه امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشّریف کنیهاش ابوجعفر، ابیالحسن و یا ابیمحمد باشد. بعید نیست علت تصریح نکردن به اسم حضرت و آوردن کنیه، به جهت خوف از عموی حضرت باشد. و قول وسط، ظاهرتر است». ³
این روایت امام حسین علیهالسّلام ما را متوجه غربت امام عصر علیهالسّلام مینماید. در متون
اسلامی تعابیر عجیب و تکاندهندهای راجع به غربت و مظلومیت امام زمان علیهالسّلام وجود دارد. امیرمؤمنان حضرت علی علیهالسّلام به اصبغ بن نباته میفرماید:
«صاحب هذا الامر اَلشَّرید الطَّرید الفَرید الوَحید؛ ⁴ عهدهدار این امر (حضرت مهدی علیهالسّلام) همان رانده آواره یکه و تنهاست».
دوران غیبت، زمان غربت، مظلومیت، صبر و انتظار امام است. بیش از هزار سال غمهای عالم را یک تنه به دوش میکشد. در زیارت حضرت مهدی علیهالسّلام عرضه داشتهایم:
«السلام علیک ایها الامام الفرید؛ ⁵ سلام بر تو ای امام تنها».
امام موسی بن جعفر در روایت مشابهی به روایت امام حسین علیهالسّلام در این رابطه میفرماید:
«... هو الطَّریدُ الوَحیدُ الغریبُ الغائب عن اهله الموتور بِاَبیه؛ ⁶ او (حضرت مهدی علیهالسّلام) آن غریب تنهای دور از وطن غایب از دیدگان کسان خویش است که هنوز انتقام خون پدرش گرفته نشده است».
سخن از غربت مهدی زهراست
سخن از بیوفایی من و ماست
غم مهدی غمی جانکاه باشد
از آن کمتر کسی آگاه باشد
شکیبایی از او شرمنده گشته
ز غم جانوو دلش آکنده گشته
از او مظلومتر در این جهان کیست؟
ز کُنهِ غربتش کس باخبر نیست
به غیبت سوز و اشک و آه دارد
چو جدّ خویش سر در چاه دارد
تو گویی خار در چشمش نشسته
دلش از غفلت شیعه شکسته
غریب و یکّه و تنهاست مهدی
کجا شد شیعیان پس رسم مردی؟
چرا با توجه به فرمایش امام حسین علیهالسّلام قدمی براي زدودن غربت و تنهایی ولیعصر علیهالسّلام برنمیداریم؟
پینوشت:
1- کمالالدین، جلد1،صفحه318 ،باب30، حزب5؛ اثباتالهداه، جلد6، صفحه397؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه133.
2- نجمالثّاقب، صفحه78.
3- بحارالأنوار، جلد51، صفحه37.
4- بحارالأنوار، جلد51، صفحه120.
5- زیارت سرداب مقدس، صحیفه مهدیه، صفحه 619.
6- کمالالدین، جلد2، صفحه361، باب34، حزب4
📚صفحه ۲۵تا۲۸
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت9⃣
4.توصیف امام حسین علیهالسّلام از زبان امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
امام زمان علیهالسّلام درباره اوصاف، ویژگیها و سیرت جدّ بزرگوارشان در زیارت ناحیه مقدّسه ¹ کلامهایی عمیق و بلند دارد. یکی از آن فرازها این جمله است:
کنت ربیع الایتام و عصمه الانام و عزّ الاسلام و معدن الاحکام و حلیف الانعام سالکاً طرائق جدك و ابیک... ؛ تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزّت اسلام و کانون احکام و همپیمان بخششها و نیکوکاری، رهرو راه جدّت و پدرت بودی.
برای اسلام و مسلمین مهربان و یاور حق و صبور و بردبار در هنگام بلا و محافظ دین و نگهبان آن بودی».
در ادامه حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، امام حسین علیهالسّلام را اینگونه توصیف فرموده است:
«کنت لرّسول ولداً و للقرآن سندا و للاُمَّه عَضُدا و فی الطاعه مجتهدا حافظا للعهد و المیثاق ناکبا عن سُبُلِ الفِسّاق تتأوّه تأوّه المجهود طویلا لرکوع و السّجود زاهداً فی الدنیا زهد الرّاحل عنها ناظراً بعین المستوحشین منها؛ ² تو ای حسین، برای «رسول خدا» فرزند و برای «قرآن» سند و برای «امت»، بازویی بودی. در طاعت خدا تلاشگر و نسبت به عهد و پیمان، حافظ و مراقب بودی. از راه فاسقان سر برمیتافتی. آه میکشیدي؛ آه آدمی که به رنج و زحمت افتاده است. رکوع و سجود تو طولانی بود. زاهد و پارسای دنیا بودی؛ زهد و اعراض کسی که از دنیا رخت برکشیده است و با دیده وحشت زده بدان نگاه میکردی».
در این عبارت، بسیار جالب و جامع، جدّ بزرگوار خود امام حسین علیهالسّلام را با ده عنوان وصف کرده است:
امام حسین علیهالسّلام فرزند رسول خدا است؛
او سند و پشتوانه قرآن است؛ هر آنچه در قرآن، در قالب الفاظ است، در وجود مطهر امام حسین علیهالسّلام رؤیت و مشاهده میشود؛ توان اسلام، امامت است و امام حسین علیهالسّلام بازوي پرتوان امّت و دین اسلام در همه اعصار است؛
در راه اطاعت پروردگار، سختکوش و تلاشگر بود. عبادت آن حضرت (نمـاز و دعا، خصوصا دعای عرفه) مایه اعجاب است.
آن بزرگوار، نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و ثابت و باوفا است؛ آن حضرت از راه و روش فاسقان رويگردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمیشد؛ آه امام حسـین عليهالسّلام دردمندانه بود مانند کسی که بار سنگینی از غصّه در دل دارد و درد سینهاش جراحتی التیامناپذیر است؛ آن حضرت رکوعها و سجدههای طولانی داشت. که نمونههای آن در تاریخ ثبت و درج شده است؛ سیدالشهداء علیهالسّلام، نسبت به دنیا زاهد و بیعلاقه بود. و زهد با عمل این خاندان معنا میگیرد؛ نظر او به دنیا، نظر وحشتزدگان بود و آنجایی که نظر دیگران به دنیا نظر عاشقانه بود، نظر آن حضرت به دنیا، مانند انسان وحشتزده بود. ³
صاحب مقام امامت و ولايت این عصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف امام سوم علیهالسّلام را برای ما اینگونه معرفی میفرماید. لذا این بیان علاوه برشناخت حقیقت امام حسین علیهالسّلام بدون کم وکاست و غلو به ما میفهماند که عاشقان امامت نیز اینگونه باید باشند.
پینوشت:
1- این زیارت از طریق یکی از نائبان خاص امام زمان علیهالسّلام به دست برخی از اساتید شیخ مفید و سپس به شیخ مفید و سید مرتضی و ابن مشهدی رسيده است، لذا دارای اعتبار ویژه میباشد. ضمن آنکه مضامین آن همسو با روایات است.
برای اطلاع بیشتر ر.ك. همره نور، هدایتالله طالقانی.
2- بحارالأنوار، جلد101، صفحه239، حزب38
3- بررسی مقایسهای بین حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف و امام حسین علیهالسّلام، صفحه40
📚صفحه ۲۸تا۳۲
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت🔟
5.قائم و عاشورا
«قـائم» از القاب مشهور حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشّریف است که در بیشتر روایات شیعه وارد شده و شیعیان با شنیدن آن به احترام حضرت علیهالسّلام و اعلان آمادگی قیام میکنند.
ابوحمزهثمالی میگوید: به امام محمدباقر علیهالسّلام عرض کردم: ای فرزند پیامبر! آیا شما همه قائم نیستید و حق را به پا
نمیدارید؟ پس چرا تنها ولیعصر را قائم میخوانند؟ فرمود:
«لَمّا قُتِلَ جَديَ الحسین ضَجّت الملائکه بِالبُکاء و النّحیب و قالوا اِلٰهنا أتصفح عمن قتل صفوتک ابن صفوتک وخیرتک من خلقک؟... فَاوحَی الله الیهم
قَرّوا ملائکتی فَوَعِزّتي وَ جَلالی لانتقمنَّ منهم و لو بعد حین... ثُمَّ کشف لَهُم عَن الائمه مِن ولد الحسین فسرّت الملائکه بذلک و رأوا اَحَدُهُم قائماً یُصلی، فَقالَ سبحانه: بهذا القائم اَنتَقِمُ مِنهُم؛چون جدّم حسین علیهالسّلام کشته شد، فرشتگان صدا به گریه و ناله بلند نموده و عرض کردند: پروردگارا! آیا قاتلان بهترین بندگان و زاده اشرف برگزیدگانت را به حال خود وامیگذاری؟خداوند به آنها وحی فرستاد: ای فرشتگان من! آرام گيريد. به عزّت و جلالم سوگند، از آنان انتقام خواهم گرفت؛ هر چند بعد از گذشت زمانها باشد. آنگاه پروردگار عالم پرده از جلو دیدگان آنان کنار زد و امامان از فرزندان امام حسین عليهالسّلام را یکی پس از دیگری به آنها نشان داد. فرشتگان از این منظره، مسرور و شادمان گردیدند و ديدند که یکی از آن بزرگواران، ایستاده مشغول نماز است. خداوند فرمود: با این قائم(شخص ایستاده) از آنان(قاتلان حسین علیهالسّلام) انتقام خواهم گرفت». ¹
محمد بن حمران میگوید: امام صادق علیهالسّلام فرمود:
چون جریان شهادت امام حسین عليهالسّلام واقع شد، فرشتگان به درگاه الهی نالیدند و خروش برآورده، به خداوند عرض کردند: بارخدایا! آیا با حسـین علیهالسّلام که انتخاب شده تو و فرزند پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) تو است این چنین رفتار میشود؟! خداوند شبح و سایه قائم عليهالسّلام را در برابر آنان درحالت ایستاده مجسّم کرد و فرمود: با این(قائم) ازستمکنندگان به حسین انتقام خواهم گرفت.²
پینوشت:
1- دلائلالامامه، صفحه239؛ بحارالأنوار، جلد45، صفحه221.
2-دلائلالامامه، صفحه452؛ عللالشرایع، جلد1، صفحه160، باب129، حزب1؛ منتخبالاثر، صفحه298، فصل2، باب37، حزب1؛ امالی شیخ
طوسی، جلد2، صفحه233؛ معجماحادیث الامام المهدی عليهالسّلام، جلد3، صفحه310.
📚صفحه ۳۲و۳۳
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت1⃣1⃣
6.غیبت حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، از نگاه امام حسین علیهالسّلام
درباره غیبت آخرین پیشوای بر حق احادیث تابناکی وجود دارد، برخی از این روایات از ناحیه امام سوم است. امام حسین علیهالسّلام درباره غیبت امام زمان علیهالسّلام میفرمایدسلام:
«لصاحب هذا الامر غیبتان، احدهما تطول حتی یقول بعضهم: مات و بعضهم قتل و بعضهم ذهب و لایَطَّلِع علی موضعه احد من ولی و لا غیره الا المولی الذي یلی امره؛ ¹ برای صاحب این امر دو غیبت است که یکی از آنها آنقدر به طول میانجامد که گروهی میگویند: (مهدی) مرده و برخی گویند: کشته شده و بعضی گویند: رفته است. احدی از دوستان و غیره، از اقامتگاه او آگاه نمیشود، جز خدمتگذاری که متصدی امور اوست».
همچنین میفرماید:
«...له غیبه یرتَدُّ فیها اقوام و یثبت علی الدین فیها فَیَؤذَون آخرون، و یقال لهم: (متی هذا الوعد ان کنتم صادقین.) اما ان الصابر فی غیبته علی الاذي و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدي رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم؛ ² برای او غیبتی است که گروههایی در آن از دین برمیگردند و
گروههایی دیگر بر آیین خود استوار میمانند و در این راه آزارها میبينند. به آنان گفته میشود: این وعده کی واقع خواهد شد، اگر راستگو هستيد؟ آنان که بر این آزارها و تکذيبها صبر کنند، همانند کسیاند که شمشیر به دست گرفته و در
پیشاپیش رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم جهاد میکند».
با توجه به این حديث شریف، مشخص میشود که آسیبهای سختی در این زمان متوجه مسلمانان و شيعيان است که بارزترین آنان، بیدینی و بددینی است. اما اگر کسی دینش را در این شرایط سخت حفظ کند، اجر و پاداش مهمی مانند مجاهدان زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم دارد.
پینوشت:
1- غیبت نعمانی، صفحه171، باب10، حزب5؛ عقدالدرر، صفحه134.
2- کمالالدین، جلد1، صفحه317، باب30، حزب3؛ عیونالاخبار، جلد1، صفحه18؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه133؛ معجماحادیث الامام المهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، جلد3، صفحه184.
📚صفحه ۳۴و۳۵
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت2️⃣1️⃣
7.بشارت ظهور از زبان امام حسین علیهالسّلام
بشارت به ظهور امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف حقیقتی شعف انگیز است که از سوی امامان معصوم علیهمالسّلام
نوید آن داده شده است. سالار شهیدان در این زمینه میفرماید:
«مِنّا اِثنی عَشَر مَهدیاً، اَوَّلهُم امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و آخرهم التاسع من ولدي و هو الامام القائم بِالحق یُحییِالله به الارض بعد مَوتِها و یظهر به دین الحق علی الدین کُلّه و لوکره المشرکون...؛ دوازده مهدی از ما است که نخستین آنان علی بن ابیطالب و آخرین آنان نهمین فرزند من است که او امام قائم به حق است، خداوند زمین مرده را به وسیله او زنده میکند و دین
حق را بر تمام ادیان پیروز میگرداند...». ¹
عبدالله بن عمر میگوید:
«سمعت الحسین بن علی علیهالسّلام یقول: لو لم یبق من الدنیا الایوم واحد لَطَوَّلَ الله عزّ و جَلّ ذلک الیوم حتی یخرج رجل من ولدي فی ملاها عدلاو قسطا کما ملئت جورا وظلما، کذلک سَمِعتُ رسول الله یقول؛ ² از حسین بن علی علیهالسّلام شنیدم که میفرمود: اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدری طولانی فرماید تا آنکه مردی از فرزندان من خروج نماید و زمین را پر از عدل و داد نماید، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد، من از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم اینچنین شنیدم».
این مژدهها در طول تاريخ همواره بارقه امیدی برای عاشقان و شیفتگان مکتب اهلبیت علیهمالسّلام بوده و سبب حیات، رشد، بالندگی، حرکت و تلاش شده است.
پینوشت:
1- کمالالدین، جلد1، صفحه317؛ عیوناخبار الرضا علیهالسّلام، جلد1، صفحه18؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه133.
2- کمالالدین، جلد1، صفحه317؛ باب30، حزب4، معجماحادیث الامام المهدی عليهالسّلام، جلد1، صفحه157
📚صفحه ۳۵و۳۶
@SHAHIDANEH12
45.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روضه_شهادت_امام_سجاد_علیهالسّلام
أَنَا علے! إِبنُ ذبیحِ ڪربلاء... أنَا علے! أَنَابْنُ مَڪَّة وَ مِنا
*من یادگارِ غربتِ خونِ خُدام* امامِ دوّمِ قیامِ ڪربلام...
...
حاجمیثممطیعی🎤
#۲۵محرم
#شهادت_راوی_کربلا_امام_سجاد_علیهالسلام_تسلیت_و_تعزیت_باد🏴
#صحیفه_سجادیه
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#آجَرَکَ_الله_یا_صاحب_الزّمان
#أینَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقتولِ_بِڪَربلاء؟
#عزاداری_خالصانه_رعایت_مومنانه
#ما_ملت_امام_حسینیم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
#باحسین_تامهدی
#ازثارالله_تابقیةالله
#یا_رب_الحسین_بحق_الحسين_إشف_صدرالحسين_بظهورالحُجّة
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یامهدی_عج
@SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استورے
#جمعههاےانتظار
#۲۵محرم
#شهادت_امام_سجاد_علیهالسلام
یعقوبِ ڪربلا چقدر گریہ میڪنے...
یازینالعابدین!
و شما چقدر شباهت دارے با امامے ڪہ فرمود، هر صبح و شام در این مصیبت بہ جاے اشڪ خون میگرید...
#شهادت_راوی_کربلا_امام_سجاد_علیهالسلام_تسلیت_و_تعزیت_باد🏴
#صحیفه_سجادیه
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
#آجَرَکَ_الله_یا_صاحب_الزّمان
#أینَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقتولِ_بِڪَربلاء؟
#عزاداری_خالصانه_رعایت_مومنانه
#ما_ملت_امام_حسینیم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
#باحسین_تامهدی
#ازثارالله_تابقیةالله
#یا_رب_الحسین_بحق_الحسين_إشف_صدرالحسين_بظهورالحُجّة
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یامهدی_عج
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت3⃣1⃣
8.عصر غیبت در کلام امام حسین علیهالسّلام
همه معصومین علیهالسّلام برای ویژگیها، وظایف و شرایط این زمان سخنانی بیان فرمودهاند؛ زینت دوش پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم امام حسین علیهالسّلام هم میفرمایند:
«... التاسع من ولدي و هو القائم بالحق، یحیی الله به الارض بعـد موتها و یظهر به دین الحق علی الدين کُلّه و لو کره المشرکون، له غیبه یرتد فیها اقوام و یثبّتُ فیها علی الدین آخرون، فیؤذون یقال لهم:(مَتی هذَا الوَعدُ اِن کُنتُم صادِقین) اَمّا اَنَّ الصّابِرُ فی غیبه علی الاذي و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدي رسول الله» ¹ ؛ نهمین از فرزند من، امام قائم به حق
است و خدای متعال زمین را به واسطه او پس از مرگ زمین، زنده میکند و دین حق را به دست او بر همه ادیان چیره نماید گرچه مشرکان را ناخوش آید و او را غیبتی است که اقوامی در آن از دین برمیگردند وعدهای ثابت و پابرجا مانند و اذیت شوند. به آنها گفته میشود: اگر راست میگویید، این وعده (ظهور) چه وقت عملی میشود؟ بدانید کسی که در دوران غیبت بر آزار و تکذیب صابر باشد مانند مجاهدی است که با شمشیر پیش روی رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم مجاهده کرده است».
در این روایت شریف، وظیفه همگان برای زمینهسازی ظهور به خوبی نمایان است. یکی از وظایف شيعيان در این زمان صبر مثبت است؛ ² یعنی حضور در اجتماع و مجاهدت برای ظهور و تحمل ناملایمات و سایر محنتها؛ هرکس اینگونه باشد مانند مجاهدان عصر نبوی پاداش دارد. و روشن است که نشستن درون خانه و منتظر بودن و با هیچکاری، کار نداشتن نمیتواند مجاهدت داشته باشد. لذا برای تطبیق و تساوی در قانون عمل و جزا، صبر در این روایت به معنای تلاش وحرکت و دوری از عجله کردن ناشیانه است. ³
پینوشت:
1-کمالالدین، جلد1، صفحه317، باب30، حزب3؛ معجماحادیث الامام المهدی، جلد5، صفحه140
2-مکیالالمکارم، جلد2، صفحه284.
3-ر.ك:کرانهکرامت، صفحه 84.
📚صفحه ۳۷و۳۸
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت4⃣1⃣
9.شباهتهای امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف در کلام امام حسین علیهالسّلام
آخرین خلیفه پروردگار شباهتهای بسياری با تمام انبیاء و اولیاء گرامی در طول تاریخ دارد. امام حسین علیهالسّلام در این رابطه میفرماید:
«فی التاسع من ولدي سنه من یوسف علیهالسّلام و سنه من موسی بن عمران علیهالسّلام و هو قائماً اهلالبیت یصلح الله تبارك و تعالی
أمره فی لیله واحده؛ ¹ در نهمین فرزند من سنتی از یوسف ² و سنتی از موسی بن عمران است، او قائم ما اهلبیت است و خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح میفرماید.
این روایت شـریف میفهماند که امر حکومت امام زمان ناگهانی است، لذا هر صبح و شام باید آن را نزدیک دانست و انتظارش را کشید؛ عاشقان اهلبیت علیهالسّلام و منتظران ظهور، فرج امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف را بسیار نزدیک به خود میدانند (اِنَّهُم یَرَونَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً)
پینوشت:
1- کمالالدین، جلد1، صفحه317، باب3، حزب1؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه132؛ معجماحادیث الامام المهدی، جلد13، صفحه179.
2- برای اطلاع از شباهت حضـرت یوسف عليهالسّلام با حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف ر.ك: یوسف زهرا علیهماالسّلام، نصرت الله آیتی.
📚صفحه ۳۸و۳۹
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت5⃣1⃣
10.دلدادگی حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف به امام حسین علیهالسّلام
خدمت در محضر امام حسين عليهالسّلام و توفیق یاری حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، بزرگترین توفیقات الهی بود که نصیب عدهای از خواص عصر امام حسين عليهالسّلام شد. همچنان که فراهم نمودن شرایط و مقدمات ظهور حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف و توفیق جنگیدن در رکاب آن بزرگوار، از دیگر موهبتهای الهی است که نصیب عدهای از خواص میشود. در عظمت و شرافت خدمتگذاری، نصرت به آن آستان بلند، همین بس که امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشّریف نیز عاشق جدّ بزرگوار خود و مشتاق خدمت به او است. آن حضرت در زیارت ناحیه مقدّسه ¹ میفرماید:
«و لئن اخرتنی الدهور و عاقنی ² عن نصرك المقدور لَاُنَدِّبُنَّکَ صَباحاً و مساء و لأبکینَّ لک(علیک) بدل الدموع دماً؛ اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدّرات از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه میکنم و به جای قطرات اشک، بر تو خون میگریم».
آری، یاری امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، عبادتی بزرگ است، چرا که در حقیقت خدمت به تمام پیامبران و اوصيا و امامان معصوم علیهمالسّلام میباشد؛ زیرا او آخرین حجت الهی است و اراده خداوند بر آن تعلق یافته که زحمات
طاقتفرسای همه پیامبران را، به دست باکفایت آخرین حجت خود به ثمر رساند. اگر نهضت جهانی آن ولیالله اعظم عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، از برنامه جهانی خلقت حذف شود، برنامه همه پیامبران عقیم
گشته و هدف نهایی فرستادن رسولان و تشریع ادیان ضایع و تباه میشود. ³
خدمت به امام عصر عليهالسّلام، مطلوب امام صادق عليهالسّلام نیز بوده است. «خلّاد بن قصّار میگوید: از امام صادق علیهالسّلام پرسیدند: آیا قائم متولد شده است؟ فرمود:
«لا و لو اَدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ ایّامِّ حیاتی؛ نه متولد نشده ولی اگر من او را درك میکردم، همه عمر را با خدمتگزاری او سپری میکردم ». ⁴
هنگامی که امام معصوم عليهالسّلام در حق حضرت بقیةالله عجلاللهتعالیفرجهالشّریف چنین تعبیری به کار میبرد؛ مقام رفیع یاران آن حضرت و ارزش خدمت به آیین «انتظار» روش نمیشود.
لازم به ذکر است در برخی از کتابها و منابع ⁵ (این روایت از زبان امام حسین عليهالسّلام نسبت به امام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف نیز نقل شده است که صحیح به نظر نمیرسد. و این اشتباه به خاطر آن است که صاحب «عقدالدرر» گمان کرده است که منظور از ابیعبدالله علیهالسّلام امام حسین عليهالسّلام است. ایشان که یکی از علمای اهل سنّت است، به جهت آشنا نبودن با فرهنگ روایات شیعه، روایاتی که از «اباعبدالله علیهالسّلام» نقل شده گمان کرده است منظور امام حسین عليهالسّلام است درحالیکه در فرهنگ روایات ما منظور از «اباعبدالله» امام جعفر صادق عليهالسّلام است مثلاً: ایشان چند روایت درباره علائم ظهور حضرت مهدی از زبان امام حسین عليهالسّلام نقل میکند. ⁶ در
حالی که این روایات را صادق آل محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم بیان فرموده است.
پینوشت:
1- درباره این زیارت، مقالهای از همین قلم در کتاب نینوا و انتظار تأملی نو، صفحه236 ذکر گردیده است.
2- در بعضی از نسخ عافنی آمده است.
3- یاد مهدی،صفحه199.
4- بحارالأنوار، جلد51، صفحه148.
5- موسوعه کلمات امام حسین، صفحه660.
6- عقدالدرر، صفحه51، 106، 111 در کتاب موسوعه الکلمات الامام الحسین علیهالسّلام، صفحه661 نیز این اشتباه تکرار شده است و این مسئله بسـیار جای تعجب دارد درحالیکه برخی محققان این مسئله را ذکر کردهاند. ر.ك: معجم احادیث الامام مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشـریف، جلد4، صفحه37 ،59.
📚صفحه ۳۹تا۴۲
@SHAHIDANEH12
#کتاب_ازحسین_علیهالسلام_تامهدی_عجلاللهتعالیفرجهالشّریف
قسمت6⃣1⃣
11.عاشورا روز ظهور
درباره روز قیام و ظهور حضرت، روایات مختلفی وارد شده است که در آنها، روز نوروز، عاشورا، شنبه و یا جمعه، روز ظهور معرفی شده است.
البته از آنجایی که نوروز، طبق سال شمسی و عاشورا، بر اساس سال قمری محاسبه میشود، یکی شدن این دو روز امکانپذیر است و همزمانی این دو روز با جمعه یا شنبه نیز ممکن است.
اما روایاتی که روز ظهور را، دو روز از هفته بيان کرده، قابل توجیه است؛ یعنی، درصورت صحيح بودن سند این روایات، احادیث روز جمعه به روز «ظهور» و روایات روز شنبه به روز «استقرار و تثبیت قیام حضرت و نابودی مخالفان» تفسیر میشود.
البته روایات روز شنبه، از نظر سند مورد تأمّل و بررسی است؛ ولی قیام روایات روز جمعه از این نظر ایرادی ندارد. ¹ اما آنچه مهم است، اینکه قیام حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، مصادف با روز شهادت سیدالشهداء علیهالسّلام است و این مطلب ما را به ارتباط ویژه صاحبان این دو قیام رهنمون میسازد.
امام محمدباقر علیهالسّلام فرموده است:
«کانی بالقائم یوم عاشورا یوم السبت قائماً بین الرکن و المقام و بین یدیه جبرئیل ینادي: البیعه الله فیملأها عدلا کما ملئت ظلما وجورا؛ ² گویا حضرت قائم عجلاللهتعالیفرجهالشّریف را میبینم که روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا میکند: بیعت برای خدا است. پس زمین را پر از عدل میکند؛ همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود».
امام جعفر صادق عليهالسّلام نیز میفرماید:
«ان القائم صلوات الله علیه ینادي باسمه لیله ثلاث و عشرین و یقوم یوم عاشورا یوم قتل فیه الحسین بن علی علیهالسّلام؛ ³ قائم _درود خدا بر او باد_ در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا میشود، و در روز عاشورا، روزي که حسین بن علی عليهالسّلام، در آن کشته شد، قیام خواهد کرد».
پینوشت:
1-چشماندازی به حکومت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشّریف، صفحه63
2-غیبت طوسی، صفحه274؛ کشفالغمه، جلد3، صفحه252؛ بحارالأنوار، جلد52، صفحه290؛ معجماحادیث الامام مهدی، جلد3، صفحه293.
3-غیبت طوسی، صفحه274؛ بحارالأنوار، جلد52، صفحه290؛ معجماحادیث الامام مهدی، جلد3، صفحه239.
📚صفحه ۴۲تا۴۴
@SHAHIDANEH12