eitaa logo
شهیدانہ🌹
28 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
907 ویدیو
9 فایل
مسائل روز +مطالب مناسبتی ارتباط با خادم کانال👇 @ValiAsr12
مشاهده در ایتا
دانلود
به‌هرموکب‌نمک‌گیر امام‌مجتبی‌هستیم...مطیعی.mp3
10.4M
اگر‌چه عازم قبر شهید کربلا هستیم به هر موکب نمک‌گیرِ امامِ مجتبی هستیم خوش به حال اونایی که این روزا برات کربلاشونو از کریم اهل بیت می‌گیرند و راهی میشن😭 🏴 @SHAHIDANEH12
قسمت4⃣2⃣ 19. حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف ویرانگر مساجد چهارگانه امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف از بین برنده و محو کننده تمام آثار شرك و نفاق است؛ از این‌رو عاشقان، هر صبح آدینه، زمزمه «این هادم ابنیه الشرك و النّفاق» را سر می‌دهند و منتظرند تا حضرت ظهور کند وکاخ ظلم و ستم، استبداد و بناهای نفاق را نابود سازد. به همین جهت او مساجدی را که به شکرانه کشتن امام حسین علیه‌السّلام بناشده است، ویران خواهد کرد. امام محمد باقر علیه‌السّلام درباره این مساجد می‌فرماید: «در کوفه به دليل شادی از کشتن حسین عليه‌السّلام، چهار مسجد ساخته شد: مسجد اشعث، جریر، سَمّاک و شبث بن رِبعی». ¹ (ابوبصیر می‌گوید: امام محمد باقر عليه‌السّلام فرمود: «هنگامی‌که قائم ما قیام کند، چهار مسجد را در کوفه ویران می‌سازد...». ² این مساجد اگرچه هم‌اکنون موجود نیست؛ ولی ممکن است بعدها گروهی از روی دشمنی با اهل‌بیت علیه‌السّلام، آنها را دوباره بسازند. ³ پی‌نوشت: 1-بحارالأنوار، جلد45، صفحه189. 2-من لاـ یحضره الفقیه، جلد1، صفحه53 و 232؛ بحارالأنوار، جلد52، صفحه333؛ اثبات‌الهداه، جلد3، صفحه517 و 566؛ الشیعه و الرجعه، جلد2، صفحه400؛ ارشاد، صفحه365؛ روضه الواعظین، جلد2، صفحه246؛چشم‌اندازی به حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، صفحه157. 3-مهدی‌موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، صفحه941؛ چشم‌اندازی به حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، صفحه157. 📚صفحه ۵۵و۵۶ @SHAHIDANEH12
قسمت5⃣2⃣ 3⃣سه: همراه ادعیه و زیارات اشاره با بررسی «ادعیه و زیارات» مربوط به سیدالشهدا عليه‌السّلام و امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف به ارتباط وثیق و تنگاتنگ میان این دو نور پاك پی می‌بریم؛ هر دو امام علیهمالسلام در ماه شعبان به دنیا آمده‌اند و در روز تولد حسین عليه‌السّلام باید به یاد مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، بود و در روز تولد مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، باید حسين علیه‌السّلام را یاد کرد. در دعای هر یک، باید جملاتی را زیر لب زمزمه نمود که یاد دیگری را در دل زنده می‌کند. در این قسمت، نمونه هایی چند از این حقیقت اشاره می‌شود: 1.یاد حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، در میلاد امام حسین علیه‌السّلام شیعیان و شيفتگان مذهب جعفری، در روز سوم شعبان میلاد سالار شهیدان، یاد فرزندان آن حضرت را نیز در دلها تازه‌تر می‌کنند. در توقیع مبارك حضرت امام حسن عسگری عليه‌السّلام برای قاسم بن علاء همدانی آمده است: در روز تولد امام حسین علیه‌السّلام این دعا را بخوان: «اللهم انی اسئلک بحق المولود فی هذا الیوم الموعود بشهادته قبل استهلاله و ولادته بکتهُ السماء و من فیها و الارض و مَن علیها... المعوضّ من قتله ان الائمة من نسله و الشّفاء فی تربته و الفوز معه فی أوبته و الأوصیاء من عترته بعد قائمهم و غیبته؛ ¹ خداوندا! من تو را به مقام مولود این روز می‌خوانم. او که پیش از آنکه به دنیا‌ چشم بگشاید و قبل از آنکه تولد یابد، وعده و خبر شهادتش داده شد. آسمان و هر کس در آن بود و زمین و هر کس بر روی آن بود، بر او گریه کرد... . او که در عوض شهادت او، ائمه از نسل او شدند و شفا در تربت او قرار داده شد، فوز و رستگاری با او، در روز رجوع و بازگشت او و بازگشت اوصیاء از خاندان او، بعد از قائم آنان و سپری شدن غیبت او می‌باشد». و در لوحی که به نام مقدّس حضرت فاطمه علیهماالسّلام معروف اسـت ² ،ارتباط محکم و راستینی بین امام حسین عليه‌السّلام و حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف وجود دارد. این لوح به مناسبت تولّد امام حسین عليه‌السّلام توسط جبرئیل امین به رسم چشم روشنی از طرف خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم هدیه شد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم آن را مطالعه می‌کنند و می‌فرمایند: «سزاوار نیست که این چشم روشنی به شخصی غیر از فاطمه زهرا علیهماالسّلام سپرده شود». نکته مهم آن، زمان فرستادن(تولد امام حسین) و محتویات و مطالب آن(یاد مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) است. ³ وقتی به نام مقدّس امام حسین علیه‌السّلام می‌رسد، می‌فرماید: «...جعلتُ کلمتی التّامّه معه و حجتی البالغه عنده... ؛ کلمه تامه و حجت بالغه خود (امام زمان) را با حسین و نزد او قرار دادم». پی‌نوشت: 1-مصباح المتهجد، الیوم الثالث یوم ولد فیه الحسین عليه‌السّلام، صفحه758، مفاتیح‌الجنان، اعمال روز سوم شعبان؛ اقبال، صفحه689؛ شیعه و رجعت، صفحه190. 2-اصول‌کافی، جلد2، صفحه471؛ الامامه و التبصره، صفحه104؛ کمال‌الدین، جلد1، صفحه310؛ غیبت طوسی، صفحه145. 3-با حسین علیه‌السّلام تا مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، صفحه23. 📚صفحه ۵۷تا۵۹ @SHAHIDANEH12
قسمت6⃣2⃣ 2.یاد حسین علیه‌السّلام، در میلاد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف یکی از شب‌های با عظمت سال، شب تولد یوسف زهرا علیهماالسّلام است که در روایت، افضل شبهای سال بعد از شب قدر شمرده شده، و در آن احیاء و شب زنده‌داری توصیه شده است. عاشقان حضرت در آن شب، یـاد حضرت اباعبدالله عليه‌السّلام را در دل‌های خود احیاء می‌کنند و با زیارت عاشورا جان خود را صفا می‌بخشند، چراکه شب امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، شب زیارتی مخصوص سالار شهیدان فرزند فاطمه زهرا علیهماالسّلام است. محدث بزرگوار، شيخ عباس قمی رحمةالله در مفاتیح الجنان می‌نويسد: با فضیلت‌ترین اعمال شب نیمه شعبان _ که باعث آمرزش گناهان است _ زیارت امام حسین علیه‌السّلام می‌باشد. هر که می‌خواهد، روح صد و بیست و چهار هزار پیامبر با او مصافحه کند، امام حسـین علیه‌السّلام را زیارت کند. اقل زیارت آن حضرت آن است که به بالای بامی رود و به سمت راست و چپ نگاه کند، سپس سر به جانب آسمان بلند کند و حضرت را با این کلمات زیارت کند: «السلام علیک یا اباعبدالله، السلام علیک و رحمةالله و برکاته» ¹ در قسمت «زیارات» نیز می‌نویسد: احادیث بسیاری در فضیلت زیارت امام حسین علیه‌السّلام در نیمه شعبان وارد شده است. و بس است در این باب آن چه که به چندین سند معتبر از حضرت امام زین‌العابدین عليه‌السّلام و امام جعفرصادق علیه‌السّلام وارد شده که: هر که بخواهد با اوصد و بیست و چهار هزار پیامبر، مصافحه کنند، زیارت کند قبر ابی‌عبدالله الحسین عليه‌السّلام را در نیمه شعبان. به درستی که ملائکه و ارواح پیامبران، رخصت می‌طلبد و به زیارت آن حضرت می‌آيند. پس خوشا به حال آنکه مصافحه کند با ایشان، و ایشان مصافحه کنند با او. پنج پیامبر اولوالعزم (نوح، ابراهیم، موسی، عیسی علیهم‌السّلام و محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نیز با ایشان‌اند». پی‌نوشت: 1-مصباح‌المتهجد، لیلة النصف من شعبان؛ مفاتیح، اعمال شب نیمه شعبان. 📚صفحه ۵۹تا۶۱ @SHAHIDANEH12
قسمت7⃣2⃣ 3.شب قدر و یاد امام حسین علیه‌السّلام شب قدر، شب امام زمان عليه‌السّلام است. و ملائکه و روح بر آن حضرت نازل شده، تقدیر امور را در اختیار او می‌گذارند. پیشوایان معصوم علیهم‌السّلام در تفسیر سوره قدر فرموده‌اند: فرشتگان در این شب، مقدّرات یک سال را نزد ولی مطلق زمان آورده، بر او عرضه و تسلیم می‌کنند. ¹ در چنین شبی _ که به حجت بن الحسن العسکری عليه‌السّلام تعلق دارد _ یاد جدّ بزرگوارش در دلها زنده می‌شود؛ چراکه یکی از اعمال مستحبی شب قدر، زیارت امام حسین عليه‌السّلام است. شيخ عباس قمی رحمةالله می‌نویسد: «بدان که احادیث در فضیلت زیارت امام حسین علیه‌السّلام در ماه مبارك رمضان _ خصوصاً شب اول و نیمه و آخر آن و به خصوص شب قدر _ بسیار است. از حضرت امام محمد تقی علیه‌السّلام منقول است که: هر که زیارت کند امام حسین علیه‌السّلام را در شب بیست و سوم ماه رمضان _ و آن شبی است که امید است شب قدر باشد و در آن شب هر امر محکمی جدا و مقدّر می‌شود _ مصافحه کند با او روح صد و بیست و چهار هزار ملک و پیغمبر که همه ازخداوند در زیارت آن حضرت در این شب رخصت می‌طلبند». از حضرت امام صادق علیه‌السّلام مروی است: «چون شب قدر می‌شود، منادی از آسمان هفتم از بطن عرش ندا می‌کند که حق تعالی هر کسی را که به زیارت قبر حسین علیه‌السّلام آمده، آمرزید». و در روایت دیگر است که هر که شب قدر نزد قبر آن حضرت باشد و دو رکعت نماز بگزارد نزد آن حضرت، یا آنچه که میسر شود و از حق تعالی بهشت و پناه از آتش را بخواهد؛ خداوند به او بهشت و پناه از آتش را عطا فرماید». و ابن قولویه از حضرت صادق علیه‌السّلام روایت کرده که «هر که زیارت کند قبر امام حسین عليه‌السّلام را در ماه رمضان و در راه زیارت بمیرد، حسابی نخواهد داشت و به او بگویند که بدون خوف و بیم داخل بهشت شو». ² پی‌نوشت: 1-کافی، جلد1، صفحه242؛ کتاب الحجة، باب فی شان انا انزلناه فی لیلة القدر و تفسیرها 2-مفاتیح‌الجنان، بخش زیارات، زیارت امام حسین علیه‌السّلام در شب‌های قدر. 📚صفحه ۶۱تا۶۳ @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاقبت این شبِ تـاریڪ سَحَر خواهد شد بہ رُخِ حضرتِ خورشـید نـظر خواهد شد می‌رسد نوبتِ آن روز ڪہ با وعده‌ے حق #۱۰صفر #۱۰روز_تا_اربعین_حسینی ؟؟ ؟ اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفࢪَج کپی فقط با ذکر صلوات مجاز🌷 @SHAHIDANEH12
قسمت8⃣2⃣ 4.دعای ندبه و یاد امام حسین علیه‌السّلام یکی از دعاهای بسیار مهم و با ارزش در میان شیعه، دعای «ندبه» است که عاشقان حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف هر صبح جمعه دور هم گرد آمده و با خواندن آن، با حضرتش تجدید عهد و پیمان می‌کنند؛ این دعا سندی صحیح دارد و بخش عمده و چشمگیر آن، التجاء به مهدی موعود و تأسّف از غیبت و دردمندی از فراق آن بزرگوار است و بخش‌هایی از این دعا، مربوط به جدّ بزرگوار امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف سالار شهیدان است؛ مانند: «این الحسن؟ این الحسین؟ این ابناء الحسین؛ حسن علیه‌السّلام کجا است؟حسین علیه‌السّلام چه شد؟ فرزندان حسین کجایند و چه شدند؟». قسمت دیگری از این دعای شریف «این الطالب بدم المقتول بکربلا؟؛ کجاست آن طالب خون شهید کربلا؟» که از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نـدبه‌کنندگان‌ مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، منتظران منتقم آلِ محمّدند تا تقاص خون به ناحق ریخته فرزند فاطمه علیهماالسّلام را بگیرد و موجب شادی و بهجت قلب نازنین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم شود. آری، صبح جمعه و دعای سوزان ندبه، در فراق امام زمان و یاد سیدالشهدا عليه‌السّلام است. و چه بسا همین یاد امام حسین علیه‌السّلام در صدق و صفای این دعا، اثری ژرف به جای نهد. 📚صفحه ۶۳و۶۴ @SHAHIDANEH12
قسمت9⃣2⃣ 5.زیارت عاشورا و یاد مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف «زیارت عاشورا»، که از سوی امام محمد باقر عليه‌السّلام، و از ناحیه خداوند متعال به شيعيان و شیفتگان تعلیم داده شده است مضامین والایی دارد. در یکی از قسمت‌های زیارت چنین آمده است: «ان یرزقنی طلب ثارك مع امام منصور من اهل‌ بیت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم؛ همانا از خداوند میخواهم خونخواهی تو را در کنار امام یاری‌شده از خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روزیم گرداند». در قسمتی دیگر عرضه میدارد: «ان یرزقنی طلب ثاري[کم] مع امام هدي[مهدي] ظاهر ناطق بالحق منکم». زائر در این فقره، مشارکت در خونخواهی امام حسین عليه‌السّلام به وسيله امام زمان عليه‌السّلام را طلب می‌کند، چراکه مقصود از امام هدی و منصور، دوازدهمین پیشوای شیعیان حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف می‌باشد و علت اینکه او را منصور نامیده‌اند، این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می‌شوند. امام محمد باقر علیه‌السّلام در شرح آیه شریفه (وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً) فرمودند: «سمّی المهدی منصور کما سمّی الاحمد محمداً و کما سمّی عیسی المسیح؛ مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، منصور نامیده شد، همانطوری که احمد، به محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و عیسی به مسیح علیه‌السّلام نامیده شد». ¹ محمد بن مسلم می‌گوید: شنیدم اباجعفر فرمود: «قائم ما منصور به رعب و مؤید به نصر است...» ² پی‌نوشت: 1-تفسیر فرات کوفی، صفحه122؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه31؛ معجم‌احادیث الامام المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، جلد5، صفحه227. 2-بحارالأنوار، جلد52، صفحه191‌. 📚صفحه ۶۴و۶۵ @SHAHIDANEH12
قسمت0⃣3⃣ 6.روز عاشورا و یاد حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف جلوه‌ای دیگر از ارتباط دو فرزند زهرا علیهماالسّلام، روز عاشورا است، که دل عزاداران باید به عشق ولیعصر بتپد و ذکر قيام اباعبداالله، با یاد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، توأم باشد. صالح بن عقبه از پدرش نقل می‌کند: امام محمد باقر علیه‌السّلام فرمود: «هر کس حسین بن علی علیه‌السّلام را در روز دهم محرم زیارت کند تا آنکه نزد قبر آن حضرت گریان شود، خداوند _تبارك و تعالی _ ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد به او عطا کند که ثواب آنها، مثل ثواب کسی است که در خدمت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و ائمه طاهرین علیه‌السّلام حج و عمره و جهاد کرده باشد». راوی می‌گوید: عرض کردم: فدایت شوم، کسی که در شهرهای دور باشد و ممکن نباشد که در مثل این روز به سوی قبر آن حضرت رود، آیا برای او ثوابی است؟ امام علیه‌السّلام فرمود: «هرگاه چنین باشد به سوی صحرا یا بر بلندی بام خانه خود رود و به سوی حضرت اشاره کند و سلام دهد و در نفرین بر قاتلان وی جدیت نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند. این کار را در اوایل روز انجام‌ دهد و خود بر امام حسین عليه‌السّلام بگرید و کسانی را که در خانه‌اش هستند نیز به گریه بر آن حضرت وا دارد. و یکدیگر را به اینکه در شهادت‌ امام حسین علیه‌السّلام مصیبت‌زده شده‌اند، تعزیت گویند. و هرگاه چنین کنند، همه آن ثواب‌ها را برای آنان ضامنم». گفتم: یکدیگر را چگونه تعزیت بگویند؟ حضرت فرمودند بگویند: «اعظم‌الله اجورنا بمصابنا بالحسین عليه‌السّلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدي من آل محمّد علیهم‌السّلام؛ خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین علیه‌السّلام بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به همراه ولی امام حسین، امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف از آل محمّد علیهم‌السّلام طلب خون آن حضرت کرده و به خونخواهی او برخیزیم». ¹ پی‌نوشت: 1-مصباح‌المتهجد، باب المحرم وشرح زیاره الحسین علیه‌السّلام، صفحه713و 714؛ بحارالأنوار، جلد98، صفحه290. 📚صفحه ۶۵تا۶۷ @SHAHIDANEH12
قسمت1⃣3⃣ 7.حرم امام حسین علیه‌السّلام و دعای فرج از اماکنی که همه معصومان عليه‌السّلام دلداده آن هستند، بارگاه ملکوتی سالار شهیدان است. و از جمله مکان‌هایی که دعا برای تعجیل فرج مؤکد است، همین مکان گرامی است. صاحب مکیال‌المکارم در این‌باره می‌نويسد: «هرگاه مؤمن از حرم امام حسین عليه‌السّلام انواع ظلم و مصیبتی که بر او و خاندانش وارد آمده را در ذهن مجسم کند، و بداند که خونخواه آن جناب و انتقام‌گیرنده از دشمنان و ستم‌کنندگان به او، مولایمان صاحب‌الزّمان است، عقل و مودتش او را خواهند برانگیخت که برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت دعا نماید، و با تضرع و زاری این امر را از درگاه الهی بخواهد». و شاهد بر این است آنچه در روایت ابوحمزه ثمالی در باب هفتاد و نهم کامل‌الزیارات از امام صادق عليه‌السّلام آمده که در جایی از آن زیارت فرموده: پس از درود فرستادن بر حسین عليه‌السّلام و بر همه امامان علیهم‌السّلام درود می‌فرستی و می‌گویی: خداوندا به آنها کلمات خویش را تمام گردان و وعده‌ات را به ایشان تحقق بخش... سپس گونه‌ات را بر زمین بگذار و بگو: «اللهم رب الحسین اشف صدر الحسین، اللهم رب الحسین أطلب بدم الحسین؛ ¹ خداوندا! ای پروردگار حسین، سینه حسین را شفا بده، خداوندا! ای پروردگار حسین برای حسین خونخواهی کن» ² این فراز در دعاهای دیگر نیز آمده است. در دعایی که از امام صادق عليه‌السّلام نقل‌ شده است می‌خوانیم: «اللهم رب الحسین، اشف صدر الحسین و اطلب بثاره». ³ در دعای دیگر آمده است: «اللهم رب الحسین اشف صدر الحسین، اطلب بدم الحسین انتقم للحسین». ⁴ شاید دعایی که امروزه مرسوم شده و می‌گويند: «یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجة» از همین فرازها گرفته شده باشد. پی‌نوشت: 1-کامل‌الزیارات، صفحه405. 2-مکیال‌المکارم، جلد2، صفحه99 3-بحارالأنوار، جلد98، صفحه231. 4-بحارالأنوار، جلد98، صفحه254. 📚صفحه ۶۷تا۶۹ @SHAHIDANEH12
قسمت2⃣3⃣ 8.حقیقت انتظار در بارگاه امام حسین علیه‌السّلام در یکی از زیارت‌نامه‌های بارگاه ملکوتی امام حسین علیه‌السّلام زائرین چنین می‌گويند: «السلام علیک یا ابن رسول الله ان لم اکن ادرکت نصرتک بیدي فها اناذا وافد الیک بنصرتی قد اجابک قلبی و سمعی و بصري و بدنی و رایی و هواي علی التسلیم لک و الخلف الباقی من بعدك الادلاء علی الله من ولدك، فنصرتی لک معدّه حتی یحکم الله بامره و هو خیر الحاکمین؛ ¹ درود بر تو ای فرزند رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم زمان شما را درك نکردم تا شما را با دستم نصرت کنم، اما اکنون با همه وجودم، قلبم، گوش و چشمم، بدن و رأیم و همه خواسته‌هایم تسلیم امر شمایم و در راه نصرت شما وجانشینان شما، یعنی راهنمایان به سوی خدا از فرزندان شما هستم. اکنون تمام نصرت و یاری من برای شما آماده است تا به هنگامی که خداوند اراده و حکم کند و او بهترین حاکم است». از این فراز، معنا و مفهوم انتظار و کیفیت آمادگی برای ظهور امام علیه‌السّلام روشن می‌شود؛ جان و دل، عقل و سر، رأی و هوا، همه را در راه امام حسین عليه‌السّلام و مُهیّا داشتن و بر اراده و خواست او خود را همسوکردن، روح انتظـار است که جمله «و الخلف الباقی من بعدك» به این معنا هم تا این عصر امتداد میدهد. پی‌نوشت: 1-تهذیب‌الاحکام، جلد6، صفحه58. 📚صفحه ۶۹و۷۰ @SHAHIDANEH12
قسمت3⃣3⃣ 4⃣چهار: همراه تشرفات اشاره در تشرفات فراوانی، دلدادگی و پیوند امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف با امام حسین علیه‌السّلام منعکس شده است. در برخی از کتاب‌ها ده‌ها نمونه ذکر شده است. ¹ 1.حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف و گریه بر امام حسین عليه‌السّلام سیدبحرالعلوم رحمةالله روزي به قصد تشرّف به سامرا تنها به راه افتاد. در بین راه درباره این مسأله که «گریه بر امام حسین علیه‌السّلام گناهان را می‌آمرزد» فکر می‌کرد. همان وقت متوجه شد که شخص عربی، سوار بر اسب به او رسید و سلام کرد. بعد در لحظه‌ای پرسيد: جناب سید! درباره چه چیز به فکر فرو رفته‌ای؟ و در چه اندیشه‌ای؟ اگر مساله علمی است مطرح کنید، شاید من پاسخش را بدانم. سیدبحرالعلوم فرمود: در این‌باره فکر می‌کنم که چطور می‌شود، خدای تعالی این همه ثواب به زائران و گریه‌کنندگان‌ بر حضرت سیدالشهدا علیه‌السّلام می‌دهد؛ مثلاًـ در هر قدمی که در راه زیارت بر می‌دارد، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملش نوشته‌ می‌شود و براي یک قطره اشکی تمام گناهان صغیره و کبیره‌اش آمرزیده می‌شود؟ آن سوار عرب فرمود: تعجب نکن! من برای شما مثالی می‌آورم تا مشکل حل شود. سلطانی به همراه درباریان خود به شکار می‌رفت. در شکارگاه از همراهیانش دور افتاد و به سختی فوق‌العاده‌ای افتاد و بسيار گرسنه شد. خیمه‌ای را دید و وارد آنجا شد. در آن سیاه ‌چادر، پیرزنی را با پسرش دید. آنان در گوشه خیمه بُز شیرده‌ای داشتند و از راه مصرف شیر این بز، زندگی خود را می‌گذراندند. وقتی سلطان وارد شد، او را نشناختند؛ ولی برای پذیرایی از مهمان، آن بز را سر بریده و کباب کردند؛ زیرا چیز دیگری برای پذیرایی نداشتند. سلطان شب را همان‌جا خوابید و روز بعد، از ایشان جدا شد و خود را به درباریان رسانید وجریان را برای اطرافیان نقل کرد. در نهایت از ايشان سؤال کرد: اگر بخواهم پاداش مهمان‌نوازی پیرزن و فرزندش را داده باشم، چه عملی باید انجام بدهم؟ یکی از حاضران گفت: به او صد گوسفند بدهید. و دیگری که از وزیران بود، گفت: صد گوسفند و صد اشرفی بدهید. یکی دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید. سلطان گفت: هرچه بدهم کم است؛ زیرا اگر سلطنت و تاج و تخت مرا هم بدهم، آن وقت مقابله به مثل کرده‌ام؛ چون آنان هرچه را که داشتند به من دادند. من هم باید هرچه را که دارم، به ایشان بدهم تا مقابله به مثل شود. بعد سوار عرب پرسید: حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهدا علیه‌السّلام، هرچه از مال و منال، اهل و عیال، پسر و برادر، دختر وخواهر و سر و پیکر داشت، همه را در راه خدا داد، پس اگر خداوند به زائران و گریه‌کنندگان، آن همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب کرد؛ چون خدا _که خدائیش را نمی‌توانند به سیدالشهدا علیه‌السّلام بدهد_ پس هرکاری که می‌تواند، انجام می‌دهد؛ یعنی، با صرف نظر از مقامات عالی خودش، به زائران و گریه‌کنندگان‌‌ آن حضرت، درجاتی عنايت می‌کند. درعین حـال این‌ها را جزای کامل برای فداکارى آن حضرت نمی‌داند. چون شخص عرب این مطالب را فرمود، از نظر سیدبحرالعلوم غایب شد. ² پی‌نوشت: 1-ر.ك: عنایات حضرت بقیةالله به آثار امام حسین علیه‌السّلام که بیش از هشتاد حکایت در این رابطه نقل شده است. 2-دیدار یار، جلد2، صفحه200. هر چند مرحوم نهاوندی این گفت‌وگو را از تشرفات مرحوم بحرالعلوم رحمةالله به محضر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف دانسته است؛ ولی مرحوم دربندی(متوفای 1285 ه_ ق) در اسرار الشهادات تصریح کرده که این گفت‌وگو بین مرحوم بحرالعلوم و شاگرد زاهد و عارفش شيخ حسین نجف انجام گرفته است. (اسرار الشهادات، جلد3، صفحه46، قم، انتشارات ذوی‌القربی 1420ه_ ق) 📚صفحه ۷۰تا۷۳ @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت4⃣3⃣ 2.حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف و عزاداری امام حسین علیه‌السّلام یکی از ویژگی‌های بارز و از خصایص برجسته‌ علامه بحرالعلوم رحمةالله، ارادت وصف ناپذير و شور و عشق خالصانه او به سالار شهیدان و ارج نهادن به سوگواری برای آن حضرت و بزرگداشت روزهای جاودانه تاسوعا و عاشورا بود. در اين رابطه، علامه بحرالعلوم، حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف را نیز در صف عزاداران می‌بیند که قضیه از این قرار است: روز عاشورایی بود و موج سوگواران از هر سو، به سوی کربلا در حرکت بود. علامه بحرالعلوم رحمةالله نیز به همراه گروهی از طلاب، به استقبال عزاداران و سينه‌زنان حرکت کردند. در فاصله نه چندان دوری از کربلا، محلی به نام «طُوَیرج» واقع شده است که دسته سینه‌زنی آنان و سبک سوگواریشان مشهور است. هنگامی که علامه و همراهانش به آنان رسیدند، ناگهان علامه با آن کهولت سن و موقعیت اجتماعی و علمی، لباس خویش را به کناری نهاده و سینه خویش را گشود و در صف سینه‌زنان، با شوری وصف‌ناپذیر به سینه‌زدن پرداخت. علما و طلاب که همراه او جهت استقبال سوگواران و دسته‌های عزاداری آمده بودند، هر چه تلاش کردند تا مانع کار او شوند و از شور و احساسات گرم و عارفانه او بکاهند، نه تنها موفق نشدند؛ بلکه گروهی از آنان، چنان تحت تأثیر او قرار گرفتند که به او پیوستند و گروهی دیگر نیز برای حفظ او _که مبادا بر اثر موج جمعیت زیر دست و پا بیفتد و دچار ناراحتی و صدمه شود _ به مراقبت از او پرداختند. سرانجام مراسم پرشور سوگواری و سینه‌زنی پایان یافت و آن سید بزرگوار، لباس خود را پوشیده، به خانه بازگشت. یکی از خواصّ، از او پرسید: چه رویدادی پیش آمد که شما چنان دچار احساسات پاك و خالصانه شدید که آن گونه سر از پا نشناخته، لباس از تن درآوردید و به سینه‌زنان پیوستید؟ آن مرحوم در پاسخ گفت: حقیقت آن است که با رسیدن به دسته سوگواران و سینه‌زنان، به ناگاه چشمم به محبوب دلها، کعبه مقصود و قبله موعود، امام عصر عليه‌السّلام افتاد و ديدم آن گرامی‌مرد عصرها و نسل‌ها، با سر و پای برهنه در میان انبوه سینه‌زنان، در سوگ پدر والایش حسین علیه‌السّلام با چشمانی اشک‌بار به سر و سینه می‌زند. به همین جهت آن منظره مرا به حالی انداخت که قرارم از کف رفت و سر از پا نشناخته، وارد صف سوگواری و سینه‌زنان شدم و در برابر کعبه مقصود و قبله موعود، به سوگواری پرداختم. ¹ پی‌نوشت: 1-العبقري‌الحسان، جلد1، صفحه119، س11. 📚صفحه ۷۳تا۷۶ @SHAHIDANEH12
قسمت5⃣3⃣ 3.توجه دادن به آستان امام حسین علیه‌السّلام مردی به نام «سُرور» که از کودکی گنگ بود و قدرت سخن گفتن نداشت. به مرز سيزده یا چهارده سالگی رسيده بود که پدرش دست او را گرفت و نزد سومین سفير خاصّ جناب حسین بن روح آورد و از او درخواست کرد که از حضرت مهدی علیه‌السّلام تقاضا کند که خود آن گرامی، شفای زبان او را از خدا بخواهد. جناب حسین بن روح پس از اندکی به آنان گفت: «إنّکم أُمرتم بالخروج الی الحائر». یعنی: حضرت مهدی علیه‌السّلام به شما دستور داده است که به مرقد مطهر امام حسین علیه‌السّلام بروید. ¹ پدر، آن جوان گنگ را به همراه عمویش به کربلا آوردند و پس از زیارت مرقد منوّر پیشوای شهیدان پدر و عمویش او را به نام صدا کردند و گفتند: «سُرور!» به ناگاه با زبانی فصیح و گشاده گفت: «لبیک!» پدرش گفت: «پسرم! سخن گفتی؟» سُرور گفت: «آری! پدرجان!» ² پی‌نوشت: 1-با اینکه حضرت مهدی عليه‌السّلام می‌توانست خودش دعا کند و بی‌درنگ شفا بخشد، اما دلها را متوجه کربلا ساخت. در روایت صحیح آمده است که: «خداوند، سرزمین‌ها و مکان‌های مقدسی دارد که دوست می‌دارد در آنجا خوانده شود... و از جمله آن‌ها کنار قبر منوّر حسین علیه‌السّلام است». 2-غیبت شیخ طوسی، صفحه188؛ بحارالأنوار، جلد51، صفحه323. 📚صفحه ۷۶و۷۷ @SHAHIDANEH12
قسمت6⃣3⃣ 4.حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف و زیارت امام حسین علیه‌السّلام حاج علی بغدادی می‌گوید: (در تشرف خود) به حضرت صاحب الامر علیه‌السّلام عرض کردم: ای سرور ما! مسأله‌ای دارم؟ فرمود: بپرس. گفتم: روضه‌خوان‌های ‌ امام حسین عليه‌السّلام، می‌خوانند که سليمان اعمش، نزد شخصی آمد و از زیارت حضرت سیدالشهدا عليه‌السّلام پرسید آن شخص گفت: بدعت است. شب آن شخص در عالم رؤیا، هودجی را میان زمین و آسمان دید، سؤال کرد: در آن هودج کیست؟ گفتند: فاطمه زهرا علیهاالسلام و خدیجه کبری علیهاالسلام. گفت: به کجا میروند؟ گفتند: امشب (شب جمعه)، برای زیارت امام حسین علیه‌السّلام می‌روند. همچنین دید رقعه‌هایی از هودج می‌ریزد و در آنها نوشته است: «امان من النار؛ لزوار الحسین فی لیلة الجمعه امان من النار یوم القیامة؛ این برگ امانی است در روز قيامت برای زوار امام حسین عليه‌السّلام درشب‌های جمعه». آیا این حدیث، صحیح است؟ فرمودند: آری! راست و درست است. گفتم: سیدنا! صحيح است که می‌گویند: هر کس امام حسین عليه‌السّلام را در شب جمعه زیارت کند، این زیارت برگ امان از آتش است؟ فرمود: آری والله؛ و اشک از چشمانش جاري شد و گریست... ¹ پی‌نوشت: 1-العبقري‌الحسان، جلد2، صفحه114؛ النجم الثاقب، صفحه484؛ مفاتیح، صفحه798؛ عنایات حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، صفحه77؛ عنایات حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف به علما و طلاب، صفحه101. امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف را بارها درحرم امام حسین عليه‌السّلام ملاقات نموده‌اند. آيت‌الله نمازی شاهرودی بعد از تشرفش می‌گوید: وقتی امام مهدی عليه‌السّلام را زيارت کردم متوجه شدم ايشان را قبلاً بارها و اکثر اوقات درحرم امام حسین علیه‌السّلام مشاهده کرده بودم. عنایات حضرت بقیةالله به آثار امام حسین علیه‌السّلام، صفحه134. 📚صفحه ۷۶و۷۷ @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 اباصالح التماس دعا، هر کجا رفتی یاد ما هم باش... شبِ جمعه ای گلِ زهرا کربلا رفتی یاد ما هم باش...🥺 ؟ ؟؟ اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفࢪَج @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#۴روز_تا_اربعین_حسینی دائم زِ غَمِ حُسین، در شور و نَواست آن یوسفِ زهرا ڪہ دلش غرقِ عزاست بَـر منـتظـران بگـو ڪہ خـواهـد آمـد آن منـتقمے ڪہ در پـےِ خونِ خداست ؟ ؟؟ اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفࢪَج 🌷کپی فقط با ذکر صلوات مجاز🌷 @SHAHIDANEH12
قسمت7⃣3⃣ 5.حضور در مجالس حسینی در این رابطه صدها حکایت موثق نقل شده است. یکی از این تشرفات، قضیه‌ای است که «آیت‌الله سید رضا صدر» بدون واسطه اینگونه نقل‌ می‌کند: حضرت آيت‌الله آقای حاج سید حسین حائری» که سالیانی در کرمانشاه سکونت داشتند و منزل ايشان مرکز نزول زوار کربلاـ از شناخت و ناشناخت در رفت و برگشت بود، خود ایشان چنین حکایت کرد: در میان زوار ناشناس، سیدی به منزل من وارد شد که او را نمی‌شناختم. چند روزی میهمان ما بود، پی بردم که فرد عادی نیست و با جهان دیگر رابطه دارد. روزهای واپسين ماه ذی‌الحجه بود که این سید بزرگوار در خانه من رحل اقامت انداخته بود و چون در دهه عاشورای ماه محرم روضه داشتیم، بدو گفتم: می‌توانی به من خبر دهی که آيا روضه ما مورد رضايت آقا امام زمان عليه‌السّلام است یا نه؟سید برای جواب مهلت خواست. ماه ذی‌الحجه به پایان رسید و جواب سید نرسید. ماه محرم قدم گذارد و روضه ما آغاز شد. روز دوم محرم بود و ما بر سر ناهار بودیم. سید، پاسخ داده و گفت: آری، مورد رضایت است و خود آقا روز نهم _ یعنی روز تاسوعا_ به مجلس شما تشریف می‌آورند. آقای حائری قبول این سخن برایش دشوار بود (دانشمندان به چنین سخن‌هایی کمتر ایمان می‌آورند، سید هم همان طور بود). برای اطمینان آقای حائری، از حوادث روز تاسوعا، یعنی روز تشریف فرمایی خبر داد و چنین گفت که واعظ شهیر کرمانشاه، یعنی اشرف، در آن روز جایی منبر نمی‌رود به جز در روضه شما، آن هم نه در وقت معین شده که خاتم مجلس باشد، بلکه او نخستین کسی است که روز تاسوعا در مجلس شما شرکت خواهد کرد. در آن روز «اشرف شیرازی» نخستین کسی است که در منزل شما بر منبر خواهد نشست و منبری مختصر خواهد داشت و سپس به زیر می‌آید و یک سر به خانه می‌رود و در هیچ مجلسی شرکت نمی‌کند. منبرش را بدون خطبه‌ای یا آیه‌ای از قرآن یا شعری آغاز می‌کند و بدون مقدمه داخل سخن می‌شود. دیگر آنکه، رسم اهل منبر است که روز تاسوعا از فضائل و مناقب حضرت عباس و شهادت آن حضرت سخن گویند. در آن روز، هیچکدام از آقایان اهل منبر از حضرت عباس نام نمی‌برند و همگان از امام زمان می‌گويند و سخنانشان درباره آن حضرت است. پس از شـنیدن این خبرها، آقای حائری روزشماری می‌کند که کِی روز تاسوعا می‌رسد و چرا دیر می‌رسد. و این از دو نظر بود: عشق به شرف‌یابی و برخورداری از این سعادت و پی بردن به صحیح بودن خبرهای سید، در روز تاسوعا. روز تاسوعا رسید و آقای حائری زودتر از روزهای دیگر در مجلس شرکت‌ می‌کند. هنوز چند تنی بیشتر در مجلس حضور نیافته بودند که اشرف می‌آيد. آقای حائری بدو می‌گوید: آقای اشرف! برای چه آمده‌اید؟ چون وقت منبر او نبود، وقت منبرش چند ساعت دیگر بود. اشرف پاسخ داده گفت: آقا فردا عاشوراست و من بایستی وظیفه‌ام را در آن‌روز انجام دهم. سینه‌ام خسته شده و بایستی سی مجلس را اداره کنم. با خود فکر کردم که امروز استراحت‌ کرده به هیچ مجلسی نروم تا خستگی بر طرف شود و برای فردا آماده باشم. اینجا نیز برای منبر نیامده‌ام، بلکه برای کسب برکت آمده‌ام که توسلی بجویم و سپس به خانه بروم و تا شب استراحت کنم. طولی نکشيد که اشرف برخاست و به سوی منبر رفت، درحالی‌که بیش از چند تن بیشتر در مجلس حضور نیافته بودند. وقتی که بر منبر نشست، سکوتی کرد که ممتد بود. آنگاه حالتی به وی دست داد و بدون خطبه و قرائتی از آیه‌ای از قرآن و یا خواندن شعری، سخنش را چنین آغاز کرد: ای گمشده در بیابان‌ها کجایی؟! سپس‌ به مناجات حضرت مهدی پرداخت و نالیدن گرفت. پس از چند دقیقه‌ای کوتاه از منبر به زیر آمد و گفت: می‌روم استراحت کنم. پس از او منبری دوم از اشرف پیروی کرده و از امام زمان سخن گفت. سومی نیز از آن حضرت دم زد. چهارمی هم، پنجمی نیز. تا پایان مجلس همه آقایان گویندگان از آن حضرت سخن گفتند و نامی از حضرت عباس نبردند. آقای حائری چنین گفت: من سراپا منتظر تشریف‌فرمایی حضرت بودم، می‌خواستم بدانم تشریف آورده‌اند یا پس از این خواهند آمد. هنگامی که مجلس پر شد، فکر کردم بایستی با سید تماس بگیرم؛ چون آمدن حضرت تأخیر شده بود. همانطور که دم در ایستاده بودم و از آیندگان و روندگان پذیرایی می‌کردم، چشم انداختم تا ببینم سید در کجا نشسته است. دیدم در انتهای مجلس در کنار دیواری نشسته. تصمیم گرفتم که به سوی او بروم و وضعیت را بپرسم. به او که رسیدم، دیدم زانوها را در بغل گرفته و سرش در میان زانوهایش قرار دارد و مانند مرده‌ای بی‌جان به دیوار تکیه زده است. صدایش زدم و گفتم: آقا. سید سر بلند کرده مرا دید و گفت: بله آقا چه می‌فرمائید؟ پرسیدم: تشریف آورده‌اند یا نه؟ گفت: هم‌اکنون در مجلس تشریف دارند، و خدمتشان کسانی هستند که مجموع آن‌ها هفت نفر می‌شود و جلو منبر دایره‌وار نشسته‌اند و لباس کمرچین کردی بر تن دارند.
من برگشتم و دم در به جای خود ایستادم و جلوی منبر را در نظر گرفتم، حلقه مقدّس هفت نفری را دیدم. سپس قدم برداشتم و به سوی آن‌ها رفتم. هنگامی که خدمتشان رسیدم، قدرت نداشتم که چهره‌ها را از یکدیگر تمیز دهم. سلام کردم و جواب شنیدم. سپس عرض کردم: خیلی مشرف فرمودید. یکی از آن‌ها فرمود: شما بروید دم در، پذیرایی کنید. امر را اطاعت کردم و دیگر سخنی نگفتم و به زودی به جای خود برگشتم. با یک نظر از آيندگان و روندگان پذیرایی می‌کردم و با نظر دیگر به جلوی منبر به هفت تن مقدّس نگاه می‌کردم. ناگاه دیدم دیگر نیستند و غیب شدند. مجلس که پایان یافت و با سید خصوصی شدیم، پرسیدم که چه شد و از اینجا کجا رفتند؟ سید گفت: در کرمانشاه در یک مجلس دیگر شرکت‌ کردند و آن غرفه زنی بود که در کاروانسرایی قرار داشت و آن زن، روضه داشت که دو سه تن در آن حضور می‌یافتند. هفت تن مقدّس چند دقیقه در آن مجلس شرکت کردند و سپس‌ از کرمانشاه رفتند. از این نقل، چند نکته استفاده می‌شود: 1.امام، علم به جزئیات دارد و حضرتش زنده است و حیات دارد. روضه‌خوانی‌ها را می‌دانسته و این‌ها را می‌شناخته؛ 2.روضه‌خوانی مورد رضایتش بوده و در مجالس روضه شرکت می‌کند؛ 3.روزهای نجومی نزد حضرتش حاضرند و بدان‌ها رفتار می‌کند؛ 4.نیک مردانی شرفیاب حضورش می‌شوند؛ 5.حضرتش در زندگی شخصی، برای آینده برنامه دارد؛ 6.در بسیاری از روضه‌خوانی‌ها شرکت نمی‌کند؛ 7.ناشناس، حرکت می‌کند؛ 8.حضرتش طی‌الارض دارد و کسانی که در خدمتش هستند از این فضیلت برخوردارند؛ 9.از نظرها نهان است و گه‌گاه دیده می‌شود؛ 10.همه زبان‌ها را می‌داند و با هر شخصی به زبان خودش، سخن می‌گويد؛ 11.عمری طولانی و دراز دارد و این خود معجزه‌ای است. ¹ پی‌نوشت: 1-راه مهدی، صفحه267. 📚صفحه ۷۸تا۸۶ @SHAHIDANEH12
قسمت8⃣3⃣ 6.حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، در سوگ امام حسین علیه‌السّلام شیخ جلیل حاج ملا سلطان علی روضه خوان تبریزی _ که ازجمله عبّاد و زهّاد بود _ نقل می‌کند: در عالم رؤیا به حضور حضرت بقیةالله _ارواحنا فداه_ مشرف شده، خدمت ایشان عرض کردم: مولای من! آنچه در زیارت ناحیه مقدسه ذکر شده که می‌فرمائید: «فَلَاَندُبَنَّکَ صَباحاً وَ مَساءً وَ لَاَبکِیَنَّ عَلَیکَ بدل الدُّموع دَماً؛ ¹ ای جدّ غریبم! من هر صبح و شام بر تو گریه می‌کنم و به جای اشک، خون گریه می‌کنم» صحیح است؟ فرمود: بلی صحیح است. عرض کردم: آن مصیبتی که در آن به جای اشک خون گریه می‌کنید، کدام است؟ آیا مصیبت حضرت علی‌اکبر است؟ فرمود: نه، اگر علی‌اکبر زنده بود، در این مصیبت او هم خون گریه می‌کرد. گفتم: آیا مصیبت حضرت عباس است؟ فرمود: نه، اگر عباس در حیات بود، او هم در این مصیبت خون گریه می‌کرد. عرض کردم: لابد مصیبت حضرت سیدالشّهداء عليه‌السّلام است. فرمودند: نه، اگر حضرت سیدالشّهداء عليه‌السّلام هم در حیات بود، در این مصیبت خون گریه می‌کرد. عرض کردم: پس این کدام مصیبت است که من نمیدانم؟ فرمودند: آن مصیبت، مصیبت اسیری زینب است. ² پی‌نوشت: 1-بحارالانوار، جلد98، صفحه238. 2-العبقري‌الحسان، جلد1، صفحه98، سوال7. 📚صفحه ۸۶و۸۷ @SHAHIDANEH12
قسمت9⃣3⃣ 7.عنایت حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف به مجالس ذکر امام حسین علیه‌السّلام از آنجایی که امام زمان عليه‌السّلام صاحب عزای واقعی است، بدون ترديد به مجالسی که مخلصانه برای جد بزرگوارش علیه‌السّلام برگزار می‌شود عنایت و توجّه ویژه‌ای دارد. علامه امینی رحمةالله در الغدیر ¹ می‌گويد: در میان اصحاب ما مشهور است که در هر مجلسی قصیده «ابن عرندس» خوانده شود، موجب تشریف‌فرمایی حضرت بقیةالله _روحی له الفداه_ به آن مجلس می‌شود. خطیب بزرگ شیعه، مرحوم شیخ عبدالزهراء کعبی رحمةالله می‌گوید: یک روز بعدازظهر وارد صحن مطهر امام حسین علیه‌السّلام شدم، شخصی در مقابل یکی از حجره‌های صحن شریف_ که کتاب‌های مذهبی می‌فروخت و با من سابقه آشنایی داشت_ مرا دید و گفت: کتاب کوچکی دارم که به نظرم برای شما خوب باشد و در آن اشعاری بسیار زیبا دارد. قیمت آن هم این است که یک بار آن را برایم بخوانی. کتاب را گرفتم. خیلی کتاب مفید و سودمندی بود؛ زیرا اشعار قصیده ابن عَرَندَس حّلی _که مدت‌ها دنبال آن می‌گشتم_ در آن بود. در یکی از رواق‌ها نشسته، به خواندن آن اشعار برای کتاب‌فروش مشغول شدم و هر دو اشک می‌ریختیم که ناگهان سیدی از بزرگان عرب را دیدم که در برابرم ایستاده به اشعارم گوش می‌دهد و گریه می‌کند. چون به این ابیات رسیدم: اَ یَقتُلُ ظَمآناً حسین بِکَربَلا وَ فی کُل‌ِّ عُضو مِن اَنامِلِهِ بَحر وَ والِدُهُ السّاقی عَلَی الحَوضِ غَد وَ فاطمه ماءُ الفُراتِ لَها مَهر فَوا لَهَف نَفسی لِلحُسَین وَ ما جَنی عَلَیه غَداهَ الطَّفِّ فی حَربِهِ الشِّمرُ _ آیا حسین علیه‌السّلام باید در کربلا تشنه به شهادت برسد، با آنکه در هر انگشت او دریایی یافت می‌شود؟ _ و با آنکه پدرش علی عليه‌السّلام در روز رستاخيز، مردم را از حوض کوثر سیراب می‌کند و آب فرات مهریه مادرش فاطمه علیهاالسّلام است! _جانا! دریغا! بر حسین عليه‌السّلام و جنایت‌هایی که شمر در کربلا نسبت به حضرتش روا داشت. گریه آن بزرگوار شدید شد، رو به ضريح امام حسین عليه‌السّلام کرد؛ و بیت (ا یقتل ظمانا...) را تکرار می‌نمود و همچون زن جوان‌مرده می‌گریست. همین که اشعار را به پایان رساندم، دیگر آن بزرگوار را نديدم. برای ديدن ايشان، از صحن خارج شدم تا شاید او را بیابم؛ ولی ایشان را ندیدم. به هر کجا رو نمودم، اثری نیافتم؛ گویا از برابر چشمم غایب شده است. به یقین دانستم که حضرت حجت و امام منتظَر علیه‌السّلام بوده است. ² پی‌نوشت: 1-الغدیر، جلد7، صفحه14 2-شیفتگان حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، جلد3، صفحه172؛ ملاقات با امام عصر، صفحه315؛ عنایات حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف به علما و طلاب، صفحه397؛ کلمه المختار، جلد1، صفحه440. 📚صفحه ۸۷تا۹۰ @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی ساعاتی پیش دار فانی رو وداع گفتن... علامه حسن زاده آملی: گوش‌تان به دهان رهبری باشد چون ايشان گوششان به دهان حضرت خاتم انبیاست است. 🔹اين جملات وقتي بيشتر معنا پيدا مي‌كند كه بدانيم صاحب تفسير الميزان، علامه طباطبایی درباره علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: حسن‌زاده را كسي نشناخت جز امام زمان (عج) وفات عالم برجستہ، را محضر حضرت بقیة‌الله «ارواحناله‌الفداء» و مقام معظم رهبرے و همہ مؤمنین، تسلیت عرض می‌نماییم🥀 @SHAHIDANEH12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا