eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
674 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
530 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ و (یهود و دشمنان مسیح، براى نابودى او و آیینش) توطئه کردند. و خداوند (براى حفظ او و آیینش،) تدبیر نمود. و خداوند، بهترین تدبیر کنندگان است. (آل عمران/54) پس از شرح ایمان  حواریون ، در سومین آیه، اشاره به نقشه هاى شیطانى یهود کرده،🤔👌👌 مى گوید:  آنها (یهود و سایر دشمنان مسیح براى نابودى او و آیینش) نقشه کشیدند و خداوند (براى حفظ او و آیینش) چاره جویى کرد، و خداوند بهترین چاره جویان است  (وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللّهُ وَ اللّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ).   بدیهى است، نقشه هاى خدا بر نقشه هاى همه پیشى مى گیرد; چرا که آنها معلوماتى اندک و محدود دارند و علم خداوند بى پایان است، آنها براى پیاده کردن طرح هاى خود قدرت ناچیزى دارند، در حالى که قدرت او بى پایان است.👏👏👏 منظور از  مکر الهى  چیست؟  مَکْر  در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى فهمیم تفاوت بسیار دارد  در فارسى امروز مکر  به نقشه هاى شیطانى و زیان بخش گفته مى شود، در حالى که در لغت عرب هر نوع چاره اندیشى را  مکر  مى گویند که گاهى خوب و گاهى زیان آور است.   در کتاب  مفردات راغب  مى خوانیم: اَلْمَکْرُ صَرْفُ الْغَیْرِ عَمّا یَقْصِدُهُ:  مکر این است که کسى را از منظورش باز دارند  (اعم از این که منظورش خوب باشد یا بد) . در قرآن مجید نیز گاهى  ماکر  با کلمه  خیر  ذکر شده مانند: وَ اللّهُ خَیْرُ الْماکِرِیْنَ:  خداوند بهترین چاره جویان است.   و گاهى  مکر  با کلمه  سَیِّىء  آمده است مانند: وَ لا یَحیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاّ بِأَهْلِهِ:  نقشه و اندیشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد کرد. بنابراین، منظور از آیه مورد بحث، و آیات متعدد دیگرى که  مکر  را به خدا نسبت مى دهد این است که: دشمنان  مسیح  با طرح هاى شیطانى خود مى خواستند جلو این دعوت الهى را بگیرند👌👌 اما خداوند براى حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آیینش تدبیر کرد، و نقشه هاى آنها نقش بر آب شد و همچنین در موارد دیگر. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۵۶ و ۶۵۹
🌸پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکر و اندیشه می خوانند ،با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند...... 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۵۲ سوره آل عمران از نکته ها: ۱ ـ حَواریُّون چه کسانى بودند؟  حواریون  جمع  حَوارىّ  از ماده  حَوَر  به معنى شستن و سفید کردن است و گاهى به هر چیز سفید نیز اطلاق مى شود، و لذا غذاهاى سفید را عرب  حوارى  مى گوید، و حوریان بهشتى را نیز به این جهت حورى مى گویند: که سفید پوست اند یا سفیدى چشمانشان درخشنده (و سیاهى آن کاملاً سیاه است).   درباره علت نامگذارى شاگردان مسیح(علیه السلام) به این نام، احتمالات متعددى داده شده، ولى آنچه نزدیک تر به ذهن مى رسد و در احادیث پیشوایان بزرگ دینى آمده است، این است که: آنها علاوه بر این که قلبى پاک و روحى با صفا👌🤲 داشتند در پاکیزه ساختن و روشن نمودن افکار دیگران و شستشوى مردم از آلودگى و گناه کوشش فراوان داشتند.   در  عیون اخبار الرضا  از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده: از آن حضرت سؤال کردند:  چرا حواریون به این نام نامیده شدند ؟ امام(علیه السلام) فرمود:  جمعى از مردم چنین تصور مى کنند که آنها شغل لباسشویى داشته اند ولى در نزد ما علت آن این بوده که آنها، هم خود را از آلودگى به گناه پاک کرده بودند، و هم براى پاک کردن دیگران کوشش داشتند.👌👌👌   ۲ ـ حواریّون از نظر قرآن و انجیل قرآن در سوره  صف  آیه ۱۴ درباره  حواریون  سخن گفته و ایمان آنان را متذکر شده است، ولى از جمله هائى که  انجیل  درباره  حواریون  دارد استفاده مى شود که آنان درباره مسیح همگى لغزش هائى داشته اند. در انجیل متّى و لوقا باب ۶، اسامى حواریون چنین آمده است:   ۱ ـ پطرس، ۲ ـ اندریاس، ۳ ـ یعقوب، ۴ ـ یوحنا، ۵ ـ فیلوپس، ۶ ـ برتولولما، ۷ ـ توما، ۸ ـ متى، ۹ ـ یعقوب ابن حلفا، ۱٠ ـ شمعون، ملقب به غیور، ۱۱ ـ یهودابرادر یعقوب، ۱۲ ـ یهوداى اسخریوطى که به مسیح خیانت کرد.   مفسر معروف مرحوم  طبرسى  در  مجمع البیان  نقل مى کند:  حواریون  به همراه عیسى در سفرها به راه مى افتادند و هر گاه تشنه یا گرسنه مى شدند به فرمان خداوند غذا و آب براى آنها آماده مى شد، آنها این جریان را افتخار بزرگى براى خود دانستند و از مسیح پرسیدند: آیا کسى بالاتر از ما پیدا مى شود؟    او گفت: آرى، أَفْضَلُ مِنْکُمْ مَنْ یَعْمَلُ بِیَدِهِ وَ یَأْکُلُ مِنْ کَسْبِهِ:  از شما بالاتر کسى است که زحمت بکشد و از دست رنج خودش بخورد ... و به دنبال این جریان آنها به شستشوى لباس و گرفتن اجرت در برابر آن مشغول شدند (و عملاً به همه مردم درسى دادند که کار و کوشش ننگ و عار نیست) تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۵۷
💥فَإِنَّهُ «حَبْلُ اللهِ الْمَتِينُ وَ سَبَبُهُ الاَْمِينُ، وَ فِيهِ رَبِيعُ الْقَلْبِ، وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ، وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلاَءٌ غَيْرُهُ 🌸«همانا قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست. در قرآن، بهار دل ها و چشمه هاى جوشان علم و دانش است و براى قلب، صيقلى جز قرآن نيست 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (به یاد آورید) هنگامى را که خدا فرمود: «اى عیسى! من تو را برمى گیرم و به سوى خود، بالا مى برم و تو را از کسانى که کافر شدند، پاک (و دور) مى سازم. و کسانى را که از تو پیروى کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانى که کافر شدند، قرار مى دهم. سپس بازگشت شما به سوى من است و (آنگاه) در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید،داورى مى کنم. (آل عمران/55) بازگشت مسیح به سوى خداوند این آیه، همچنان ادامه آیات مربوط به زندگى حضرت مسیح(علیه السلام) است، معروف در میان مفسران اسلام، به استناد آیه ۱۵۷ سوره  نساء  این است که مسیح(علیه السلام) هرگز کشته نشد، (و از توطئه اى که یهود با همکارى بعضى از مسیحیان خیانتکار براى او چیده بودند، رهایى یافت) و خداوند او را به آسمان برد.   هر چند مسیحیان طبق انجیل هاى موجود مى گویند: مسیح کشته شد و دفن گردید و سپس از میان مردگان برخاست، مدت کوتاهى در زمین بود و بعد به آسمان صعود کرد.   آیه فوق، ناظر به همین معنى است، مى فرماید: به یاد آرید:  هنگامى را که خدا به عیسى گفت: من تو را بر مى گیرم و به سوى خود بالا مى برم  (إِذْ قالَ اللّهُ یا....   بعضى تصور کرده اند واژه  مُتَوَفِّیکَ  از ماده  وفات  به معنى  مرگ  است، به همین دلیل، چنین مى پندارند: با عقیده معروف میان مسلمانان درباره عدم مرگ حضرت عیسى و زنده بودن او، منافات دارد. ماده فوت به معنی ... با توجه به آنچه گفته شد، معنى آیه مورد بحث روشن مى شود که خداوند مى فرماید:  اى عیسى! تو را بر مى گیرم و به سوى خود مى برم  (البته اگر  تَوَفّى  تنها به معنى گرفتن روح باشد، لازمه آن مرگ جسم است). پس از آن مى افزاید:  و تو را از کسانى که کافر شدند پاک مى سازم  (وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا). منظور از این پاکیزگى، یا نجات او از چنگال افراد پلید و بى ایمان است، 👌و یا از تهمت هاى ناروا و توطئه هاى ناجوانمردانه، که در سایه پیروزى آئین او، حاصل شد، همان گونه که در مورد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در سوره  فتح ، آیات ۱ و ۲ مى خوانیم: إِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً * لِیَغْفِرَ لَکَ اللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ:  ما براى تو پیروزى آشکارى فراهم ساختیم * تا خداوند گناهان گذشته و آینده تو را ببخشد .   یعنى از گناهانى که به تو در گذشته نسبت مى دادند و زمینه آن را براى آینده نیز فراهم ساخته بودند پاک سازد. و نیز ممکن است، منظور از پاک ساختن او، بیرون بردن مسیح(علیه السلام) از آن محیط آلوده باشد . ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۶۰
💝قرآن، نور همیشه تابان ✨ الکِتابَ نوُراً لا تُطفَأُ مَصابیحُهُ وَسِراجاً لا یَخبوُ تَوَقُّدُهُ. ✨ 🌸 قرآن نوری است که خاموشی ندارد چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد. 📘 ۱۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از تفسیر آیه ۵۵ سوره آل عمران سپس مى افزاید:  ما پیروان تو را تا روز رستاخیز بر کافران برترى مى دهیم  (وَ جاعِلُ الَّذینَ ... این بشارتى است که خدا به مسیح و پیروان او داد، تا مایه دلگرمى آنان در مسیرى که انتخاب کرده بودند گردد.   این آیه یکى از آیات اعجاز آمیز 👌👌و از پیشگویى ها و اخبار غیبى قرآن است که مى گوید: پیروان مسیح(علیه السلام) همواره بر یهود که مخالف مسیح(علیه السلام) بودند، برترى خواهند داشت. در دنیاى کنونى، این حقیقت را با چشم خود مى بینیم که: یهود و صهیونیست ها بدون وابستگى و اتکاء به مسیحیان، حتى یک روز نمى توانند به حیات سیاسى و اجتماعى خود ادامه دهند، 👌👌روشن است که منظور از  الَّذِیْنَ کَفَرُوا ، جماعتى از یهود مى باشند که به مسیح(علیه السلام) کافر شدند.   و در پایان آیه مى فرماید:  سپس بازگشت همه شما به سوى من است، و من در میان شما در آنچه اختلاف داشتید داورى مى کنم  (ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ ..‌. یعنى آنچه از پیروزى ها گفته شد، مربوط به این جهان است محاکمه نهایى و گرفتن نتیجه اعمال، چیزى است که در آخرت خواهد آمد. نکته: آیا آئین مسیح(علیه السلام)تا پایان جهان باقى خواهد بود؟ در اینجا سؤالى پیش مى آید که: طبق این آیه، یهود و نصارى تا دامنه قیامت در جهان خواهند بود، و همواره این دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد، با این که در اخبار و روایات مربوط به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) مى خوانیم، او همه ادیان را زیر نفوذ خود در مى آورد.   پاسخ این سؤال از دقت در روایات مزبور روشن مى شود; زیرا در روایات مربوط به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) مى خوانیم: هیچ خانه اى در شهر و بیابان نمى ماند مگر این که توحید در آن نفوذ مى کند،👌👌 یعنى اسلام به صورت یک آئین رسمى، همه جهان را فرا خواهد گرفت، و حکومت به صورت یک حکومت اسلامى در مى آید، و غیر از قوانین اسلام چیزى بر جهان حکومت نخواهد داشت، ولى هیچ مانعى ندارد که اقلیتى از یهود و نصارى، در پناه حکومت حضرت مهدى(علیه السلام) با شرایط  اهل ذمه  وجود داشته باشند.   زیرا مى دانیم حضرت مهدى(علیه السلام) مردم را از روى اجبار به اسلام نمى کشاند، بلکه با منطق پیش مى رود، 👌👌و توسل او به قدرت و نیروى نظامى براى بسط عدالت، برانداختن حکومت هاى ظلم و قرار دادن جهان در زیر پرچم عدالت اسلام است، نه براى اجبار به پذیرفتن این آئین، و گر نه آزادى و اختیار مفهومى نخواهد داشت. تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۶۲