eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
698 دنبال‌کننده
3هزار عکس
539 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۚ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ کسانى که کافر شدند، هرگز اموال و فرزندانشان نمى تواند چیزى، از مجازات خدا را از آنان بکاهد. آنها اصحاب دوزخند. و جاودانه در آن خواهند ماند. (آل عمران/116) ثروت و فرزند نقطه مقابل افراد با ایمان و حق جو که وصف آنها در آیه قبل آمد، افراد بى ایمان و ستم گرى هستند که در این دو آیه توصیف شده اند: نخست مى فرماید:  آنها که راه کفر را پیش گرفتند هرگز نمى توانند در پناه ثروت و فرزندان متعدد خویش از مجازات😡 خدا در امان بمانند  (إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللّهِ شَیْئاً).   زیرا در روز رستاخیز تنها👈 اعمال پاک👌 و نیات خالص🙂 و ایمان صادق 👌به درد مى خورد، نه امتیازات مادى این جهان چنان که در آیات ۸۸ و ۸۹ سوره  شعراء  آمده است: یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ * إِلاّ مَنْ أَتَى اللّهَ بِقَلْب سَلیم:  در آن روز نه ثروت سودى مى دهد و نه فرزندان * مگر آنها که با قلب سلیم در پیشگاه خدا حاضر شوند . اما چرا در این آیه از میان امکانات مادى تنها اشاره به ثروت و فرزندان شده است؟   این به خاطر آن است که: مهمترین سرمایه هاى مادى: 🔴یکى نیروى انسانى👌 است که به عنوان فرزندان ذکر شده. و 🔴دیگرى سرمایه هاى اقتصادى 👌مى باشد. و بقیه امکانات مادى از این دو سرچشمه مى گیرند. قرآن با صراحت مى گوید: امتیازهاى مالى، و قدرت جمعى، به تنهائى نمى تواند در برابر خداوند، امتیازى محسوب شود، و تکیه کردن بر آنها اشتباه است،😥 مگر هنگامى که در پرتو ایمان و نیت پاک در مسیرهاى صحیح به کار گرفته شوند😃 در غیر این صورت  سرنوشت صاحبان آنها عذاب جاویدان😱 خواهد بود  (وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ). تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۸۴
لزوم انس گرفتن مدبّرانه با قرآن برادران عزیز همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافی است؟ این‌که در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافی است؟ امروز من می‌گویم، این‌که ما در جلسه‌ی تلاوت قرآن شرکت کنیم کافی است؟ این‌که حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافی است؟ نه. چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما می‌خواهد که تدبّر کنیم.عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم که با قرآن به‌صورت تدبّر، اُنس پیدا کنیم، همه‌ی خصوصیاتی که گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلی فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم. بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در مراسم اختتامیه‌ی مسابقات قرآن‌۱۳۷۳/۱۰/۱۴
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نام خدا فکه جایی که رنگی از دنیا درونش نیست ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مَثَلُ مَا يُنفِقُونَ فِي هَٰذِهِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ ۚ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَٰكِنْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ آنچه آنها در این زندگى دنیا انفاق مى کنند، همانند باد سوزانى است که به زراعت قومى که بر خود ستم کرده (و در جایگاه نامناسب، کشت نموده اند)، بوزد و آن را نابود سازد. خدا به آنها ستم نکرده. بلکه آنها، خودشان به خویشتن ستم مى کنند. (آل عمران/117) در آیه بعد، به بذل و بخشش ها و انفاق هاى ریاکارانه آنها اشاره شده و ضمن یک مثال جالب سرنوشت آن را تشریح کرده، مى فرماید:  مَثَل آنچه آنها در این زندگى انفاق مى کنند، همانند باد سوزانى😒 است که به زراعت قومى بوزد ـ که بر خود ستم کرده اند (و در غیر محل یا وقت مناسب کشت نموده اند) ـ و آن را نابود سازد  (مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ فی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ ریح فیها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْم ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ).    صِرّ  و  اصرار  از یک ریشه هستند و به معنى بستن چیزى توأم با شدت مى آید و در اینجا به معنى شدتى است که در باد باشد، خواه به شکل یک باد سوزان، و یا سرد و خشک کننده. قرآن انفاق کردن کفار را به باد شدید و سوزان و یا فوق العاده سرد و خشک کننده اى تشبیه نموده که به کشت و زرعى بوزد و آن را خشک کند، البته طبع باد و نسیم، احیا کننده است، نسیم بهاران شکوفه هاى را نوازش مى دهد و غنچه ها را باز مى کند، روح در کالبد درختان مى دمد، و آنها را بارور مى سازد.   انفاق نیز اگر از سرچشمه اخلاص🤲 و ایمان🕋 به وجود آید بسیار مفید و سودبخش 👌👌است، هم مشکلات اجتماعى را حل مى کند، و هم اثر اخلاقى عمیقى در نهاد احسان کننده باقى مى گذارد و ملکات و فضائل اخلاقى را در قلب او بارور مى سازد. اما اگر باد و نسیم ملایم و احیا کننده تبدیل به طوفان مرگ بار و سوزنده و یا فوق العاده سرد گردید به هر گل و گیاهى که بوزد آن را مى سوزاند و خشک مى کند.   افراد بى ایمان و آلوده نیز چون انگیزه صحیحى👹در انفاق خود ندارند روح خودنمائى و ریاکارى همچون باد سوزان و خشک کننده اى بر مزرعه انفاق آنها مىوزد و آن را بى اثر مى سازد. این گونه انفاق ها نه از نظر اجتماعى مشکلى را حل مى کند (چون غالباً در غیر مورد مصرف مى شود) و نه نتیجه اخلاقى براى انفاق کننده خواهد داشت. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۸۵
💥وَ جُنَّةً لِمَنِ اسْتَلاَْمَ، وَ عِلْماً لِمَنْ وَعَى، وَ حَدِيثاً لِمَنْ رَوَى، وَ حُکْماً لِمَنْ قَضَى 🌺قرآن سپر نگهدارنده است برای آنکس که با آن خود را بپوشاند دانش کسی است که آن رابه خاطر بسپاردحدیث کسی است که ازآن روایت کندفرمان کسی است که با آن قضاوت کند 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۱۷ سوره آل عمران جالب توجه این که قرآن در آیه بالا مى گوید:  حَرْثَ قَوم ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ  یعنى مرکز وزش و برخورد این باد سوزان و خشک کننده، زراعت کسانى است که به خود ستم کردند،👌 اشاره به این که این زراعت کنندگان در انتخاب زمان و مکان زراعت، دقت لازم را به عمل نیاورده و بذر خود را یا در سرزمینى پاشیده اند که در معرض وزش چنین طوفان هائى بوده است.   و یا از نظر زمان، وقتى را انتخاب کرده اند که فصل وزش باد سموم بوده است، و به این ترتیب به خود ستم کرده اند. افراد بى ایمان نیز در انتخاب زمان و محل انفاق، به خود ستم مى کنند و سرمایه هاى خود را بى مورد بر باد مى دهند. از آنچه در بالا اشاره شد، با توجه به قرائنى که در آیه وجود دارد معلوم مى شود این تشبیه در حقیقت در میان دو چیز است: 🔴یکى تشبیه انفاق آنها به زراعت بى موقع و در غیر محل مناسب. 🔴و دیگرى تشبیه انگیزه هاى انفاق به بادهاى سرد و سوزان.   و بنابراین آیه خالى از تقدیر نیست و معنى جمله  مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ  این است که مثال انگیزه انفاق هاى آنها همچون باد خشک و سرد یا سوزانى است (دقت کنید). جمعى از مفسران گفته اند: این آیه اشاره به اموالى مى کند که دشمنان اسلام در راه کوبیدن این آئین صرف مى کردند، و به وسیله آن دشمنان را بر ضد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) تحریک مى نمودند.   و یا اموالى که یهودیان به دانشمندان خود در برابر تحریف آیات کتب آسمانى مى دادند. ولى روشن است: آیه یک معنى وسیع دارد که اینها و غیر اینها را شامل مى شود.   در پایان آیه مى فرماید:  خداوند به آنها ستمى نکرده، این 👈خود آنها هستند که بر خویش ستم😥 مى کنند  (وَ ما ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَ لکِنْ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ). و سرمایه هاى خود را، بیهوده از بین مى برند، زیرا عمل فاسد جز اثر فاسد چه نتیجه اى مى تواند داشته باشد؟ تفسیر نمونه جلد سوم ۸۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ اى کسانى که ایمان آورده اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نکنید. آنها از هر گونه شرّ و فسادى درباره شما، کوتاهى نمى کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه هاى) دشمنى از سخنانشان آشکار شده. و آنچه در دلهایشان پنهان مى دارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راههاى پیشگیرى از شرّ آنها) را براى شما بیان کردیم اگر بیندیشید. (آل عمران/118) شأن نزول: از  ابن عباس  نقل شده این آیات، هنگامى نازل شده، که عده اى از مسلمانان با یهودیان، ـ به سبب قرابت، یا همسایگى، یا حق رضاع، و یا پیمانى که پیش از اسلام بسته بودند ـ دوستى داشتند و به قدرى با آنها صمیمى بودند که اسرار مسلمانان را به آنان مى گفتند، بدینوسیله قوم یهود که دشمن💀 سرسخت اسلام و مسلمین بودند 👌👌👌و به ظاهر🤓 خود را دوست مسلمانان قلمداد مى کردند، از اسرار مسلمانان مطلع مى شدند. آیه نازل شد و به آن عده از مسلمانان هشدار داد که چون آنان 👈در دین شما نیستند،🤔👌👌 نباید ⛔️ آنها را محرم اسرار خود قرار دهید; زیرا👈 آنان درباره شما از هیچ شرّ و فسادى👹 کوتاهى نمى کنند، آنان مى خواهند شما همیشه در رنج و عذاب باشید.👌👌👌 ادامه دارد...
🌸وَاعْلَمُوا أَنَّ هذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لاَ يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لاَ يُضِلّ وَالْمُحَدِّثُ الَّذِي لاَ يَکْذِبُ 💠بدانيد اين قرآن، پند دهنده اى است که هرگز کسى را نمى فريبدو هدايتگرى است که هيچ گاه گمراه نمى سازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمى گويد. 📚