بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید. و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.
(آل عمران/139)
نتائج جنگ احد
در آیه اول از آیات فوق، نخست به مسلمانان هشدار داده شده که مبادا❌ از باختن یک جنگ، سستى به خود راه دهند، غمگین😔 گردند و از پیروزى نهائى مأیوس شوند!; زیرا افراد بیدار همان طور که از پیروزى ها استفاده مى کنند از شکست ها نیز درس مى آموزند و در پرتو آن نقاط ضعفى را که سرچشمه شکست شده، پیدا مى کنند و با بر طرف ساختن آن براى پیروزى نهائى آماده مى شوند، مى فرماید: سست نشوید و غمگین نگردید! شما برترید💪 اگر ایمان داشته باشید👌👌 (وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ).
تَهِنُوا از ماده وهن گرفته شده که در لغت به معنى هر نوع سستى است، خواه در جسم و تن باشد، و یا در اراده و ایمان.
جمله وَ أَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ: شما برترید اگر ایمان داشته باشید ، جمله بسیار پر معنى است، یعنى: شکست شما در حقیقت👈براى از دست دادن روح ایمان و آثار آن بوده، شما اگر فرمان خدا و پیامبر را در این میدان زیر پا نمى گذاشتید 🤔گرفتار چنین سرنوشتى نمى شدید، اما باز هم غمگین نباشید، اگر بر مسیر ایمان ثابت بمانید پیروزى نهائى از آن شما است، و شکست در یک میدان، به معنى شکست نهائى در جنگ نیست.
بنابراین، با دقت و هوشیارى نقاط ضعف را جبران کنید، نقاط قوت را تقویت نمائید، بر آگاهى ها و تجهیزات خود بیفزائید، آماده پذیرش بى چون و چراى فرمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) ـ که فرمان خدا است ـ باشید و بدانید پیروزى و برترى از آن شما است.
در آیه بعد، درس دیگرى براى رسیدن به پیروزى نهائى به مسلمانان داده شده است و آن این که: شما نباید👌 از دشمنان کمتر باشید، آنها در میدان بدر شکستى سخت و سنگین از شما خوردند و هفتاد نفر کشته، و تعداد زیادى مجروح و اسیر دادند و با آن همه از پاى ننشستند، و در این میدان شکست خود را بر اثر غفلت شما جبران کردند.
شما هم اگر در این میدان گرفتار شکست شدید باید از پاى ننشینید تا آن را جبران کنید، و لذا مى فرماید: اگر به شما جراحتى رسید به آنها هم جراحتى همانند آن رسید بنابراین سستى و اندوه شما براى چیست؟ (إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ).
قَرْح به معنى جراحتى است که در بدن بر اثر برخورد با یک عامل خارجى پیدا مى شود.
بعضى از مفسران آیه را اشاره به جراحاتى که بر کفار در میدان احد نشست مى دانند، ولى
اولاً ـ این جراحات مانند جراحات مسلمین نبود بنابراین با کلمه مِثْلُهُ سازگار نیست.
و ثانیاً ـ با جمله بعد که تفسیر آن خواهد آمد تناسب ندارد.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۴۴
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
اگر (در جنگ اُحُد،) به شما جراحتى رسید
(و ضربه اى وارد شد)،به آن جمعیّت (نیز در جنگ بدر)، جراحتى همانند آن وارد گردید.
و ما این روزها (ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم.
(و این خاصیّت زندگى دنیاست)تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد.
و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد.
(آل عمران/140)
در قسمت بعد، نخست اشاره به یکى از سنن الهى شده است که در زندگى بشر حوادث تلخ و شیرینى رخ مى دهد👌 که هیچکدام پایدار نیست، شکست ها، پیروزى ها، قدرت ها، عظمت ها و ناتوانى ها، همه در حال دگرگونى هستند.
بنابراین، نباید ❌شکست در یک میدان و آثار آن را پایدار فرض کرد، بلکه باید با بررسى عوامل و انگیزه هاى شکست از سنت تحول، استفاده نمود، و آن را به پیروزى تبدیل کرد، دنیا فراز و نشیب دارد و زندگى در حال دگرگونى است، لذا خداوند مى فرماید: این ایام را در میان مردم به طور مداوم گردش مى دهیم (وَ تِلْکَ الأَیّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النّاسِ) تا سنت تکامل از لابلاى این حوادث آشکار شود.
سپس اشاره به نتیجه این حوادث ناگوار کرده، مى فرماید: اینها به خاطر آن است که افراد با ایمان، از مدعیان ایمان، شناخته شوند (وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا).
و به عبارت دیگر: تا حوادث دردناک 😥در تاریخ ملتى روى ندهد، صفوف از هم مشخص نخواهند شد; 👌👌👌زیرا پیروزى ها خواب آور و اغفال کننده است در حالى که شکست ها براى افراد آماده، بیدار کننده و نشان دهنده ارزش ها است.👏👏👏
و در جمله بعد مى فرماید: یکى از نتائج این شکست دردناک این بود که: شما شهیدان و قربانیانى در راه اسلام بدهید (وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ) و بدانید: این آئین پاک را ارزان به دست نیاورده اید تا در آینده ارزان از دست بدهید.
اصولاً ملتى که قربانى در راه اهداف مقدس خود ندهد،👌 همیشه آنها را کوچک مى شمرد، اما به هنگامى که قربانى داد، هم خود او، و هم نسل هاى آینده، به دیده عظمت به آن مى نگرند.
ممکن است: منظور از شهداء در اینجا گواهان باشد، یعنى خدا مى خواست با این حادثه، گواهانى از شما بگیرد که چگونه نافرمانى ها به شکست هاى دردناکى مى انجامد، و این گواهان در آینده معلمانى خواهند بود نُداوِلُها از مُداوَلَة به معنى این است که چیزى را در میان عده اى یکى بعد از دیگرى گردش دهند.
براى مردم در برابر حوادث مشابهى که در پیش دارند.
در پایان آیه مى فرماید: خداوند ستمگران را دوست نمى دارد (وَ اللّهُ لایُحِبُّ الظّالِمینَ). و بنابراین از آنها حمایت نخواهد کرد.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۴۵
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: «اى بندگان من که برخود اسراف و ستم کرده اید!
از رحمت خداوند نومید نشوید 😥😔
که خدا همه گناهان را مى آمرزد، 🤲
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.🤲🤲🤲
(زمر/53)
نرم افزار تفسیر نمونه
https://makarem.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ
و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند). و کافران را (بتدریج) نابود سازد.
(آل عمران/141)
پس از آن، به یکى دیگر از نتائج طبیعى شکست جنگ احد اشاره شده است، و آن این که: این گونه شکست ها نقاط ضعف و عیوب👌👌 جمعیت ها را آشکار مى سازد و وسیله مؤثرى است براى شستشوى این عیوب، قرآن مى فرماید: خدا مى خواست در این میدان جنگ، افراد با ایمان را خالص گرداند و نقاط ضعفشان را به آنها نشان بدهد (وَ لِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا).
لِیُمَحِّصَ از ماده تمحیص به معنى پاک نمودن چیزى است از هر گونه عیب.
آنها مى بایست براى پیروزى هاى آینده در چنین بوته آزمایشى قرار گیرند و عیار شخصیت خود را بسنجند و همان طور که على(علیه السلام) مى فرماید: فِى تَقَلُّبِ الأَحْوالِ یُعْلَمُ جَواهِرُ الرِّجالِ: دگرگونى هاى روزگار و حوادث سخت زندگى حقیقت اشخاص را روشن مى سازد آنها به عیار شخصیت خود واقف گردند.
اینجا است که گاهى پاره اى از شکست ها آن چنان سازنده است که به مراتب اثر آن در سرنوشت جوامع انسانى از پیروزى هاى خواب کننده ظاهرى بیشتر است.
جالب این که نویسنده تفسیر المنار از استادش محمّد عبده مفتى بزرگ مصر، نقل مى کند: پیامبر را در خواب دید و به او فرمود: اگر مرا در میان پیروزى و شکست در میدان احد مخیر ساخته بودند من در خصوص آن میدان، شکست را ترجیح مى دادم; زیرا این شکست عامل سازنده اى در تاریخ اسلام شد.
جمله بعد در حقیقت نتیجه اى است براى جمله قبل; زیرا هنگامى که مؤمنان در کوره حوادث پاک شدند، آمادگى کافى براى از بین بردن تدریجى شرک، کفر و پاک ساختن جامعه از این آلودگى ها پیدا مى کنند، یعنى: نخست باید پاک شد و سپس پاک کرد، لذا مى فرماید: و کافران را به تدریج نابود سازد (وَ یَمْحَقَ الْکافِرینَ).
یَمْحَق از ماده محق (بر وزن مرد) به معنى کم شدن تدریجى چیزى است و به همین مناسبت شب پایان ماه را (محاق) مى گویند; زیرا روشنى ماه کم کم کاسته شده و از بین مى رود.
در حقیقت همان طور که ماه با آن جلوه گرى و فریبندگى مخصوص خود، تدریجاً کم نور شده و در محاق فرو مى رود همچنین شکوه و عظمت کفر و شرک و حامیان آنها با تصفیه و پاک شدن مسلمانان به زوال و نیستى مى گراید.
ادامه دارد....
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۴۷
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
💎توجه به اوامر الهی در قرآن
#نهج_البلاغه
🌟الله الله! أيها الناس! فيما استحفظكم من كتابه، واستودعكم من حقوقه، فإن الله سبحانه لم يخلقكم عبثا.
🌗اى مردم! به خدا توجه كنيد در آنچه رعايت آن را در كتاب خودش از شما خواسته است و در حقوقى كه شما را امانتدار آن كرده است؛ زيرا خدواند سبحان شما را بيهوده نيافريده است.
📘#خطبه_86
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۳- شقشقیه ۱ شکوه از ابابکر و غصب خلافت آگاه باشید به خدا سوگند ابا بک
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه از خطبه ۳ نهج البلاغه
۵.شکوه از خلافت عثمان:
تا آن که سومی به خلافت رسید، دو پهلویش از پرخوری باد کرده، همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود، و خویشاوندان پدری او از بنی امیّه به پاخاستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنهای که بجان گیاه بهاری بیفتد، عثمان آنقدر اسراف کرد که ریسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگیخت، و شکم بارگی او نابودش ساخت.
۶ بیعت عمومی مردم با امیر المؤمنین علیه السّلام:
روز بیعت، فراوانی مردم چون یالهای پر پشت گفتار بود، از هر طرف مرا احاطه کردند، تا آن که نزدیک بود حسن و حسین علیه السّلام لگد مال گردند، و ردای من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّههای انبوه گوسفند مرا در میان گرفتند. امّا آنگاه که به پاخاستم و حکومت را به دست گرفتم، جمعی پیمان شکستند و گروهی از اطاعت من سرباز زده و از دین خارج شدند، و برخی از اطاعات حق سر بر تافتند، گویا نشنیده بودند سخن خدای سبحان را که میفرماید: «سرای آخرت را برای کسانی برگزیدیم که خواهان سرکشی و فساد در زمین نباشند و آینده از آن پرهیزکاران است» آری به خدا آن را خوب شنیده و حفظ کرده بودند، امّا دنیا در دیده آنها زیبا نمود، و زیور آن چشمهایشان را خیره کرد.
۷ مسؤولیتهای اجتماعی
سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود، و یاران حجّت را بر من تمام نمیکردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران، و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش میساختم، و آخر خلافت را به کاسه اوّل آن سیراب میکردم، آنگاه میدیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بزغالهای بی ارزشتر است.
گفتند: در اینجا مردی از أهالی عراق بلند شد و نامهای به دست امام علیه السّلام داد و امام علیه السّلام آن را مطالعه میفرمود، گفته شد، مسایلی در آن بود که میبایست جواب میداد. وقتی خواندن نامه به پایان رسید، ابن عباس گفت یا امیر المؤمنین چه خوب بود سخن را از همان جا که قطع شد آغاز میکردید امام علیه السّلام فرمود: هرگز ای پسر عباس، شعلهای از آتش دل بود، زبانه کشید و فرو نشست، ابن عباس میگوید، به خدا سوگند بر هیچ گفتاری مانند قطع شدن سخن امام علیه السّلام این گونه اندوهناک نشدم، که امام نتوانست تا آنجا که دوست دارد به سخن ادامه دهد.
میگویم: (معنای سخن امام علیه السّلام که فرمود،
کراکب الصّعبة،
این است که اگر سوار کار مهار شتر سرکش را سخت بکشد، و مرکب چموشی نافرمانی کند، بینی او پاره میشود، و اگر مهارش را رها کند، چموشی کرده در پرتگاه سقوط قرار میگیرد و صاحبش قدرت کنترل او را ندارد. میگویند «اشنق الناقه» یعنی بوسیله مهار، سر شتر را بالا بکشد و «شنقها» نیز میگویند که ابن سکّیت در کتاب اصلاح المنطق گفته است.
اینکه فرمود «اشنق لها» و نفرمود «اشنقها» برای آنکه این کلمه را مقابل «اسلس لها» قرار داد، گویی فرموده باشد که اگر سر او را بالا کشد. یعنی آن را واگذارد تا سر خود را بالا نگاه دارد).
نهج البلاغه امیر بیان
ترجمه مرحوم دشتی
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ
آیا چنین پنداشتید که (تنها با ادّعاى ایمان) وارد بهشت خواهید شد،
در حالى که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخّص نساخته است؟!
(آل عمران/142)
آن گاه با استفاده از حادثه احد براى تصحیح یک اشتباه فکرى مسلمانان اقدام مى کند، مى فرماید: آیا چنین پنداشتید که (با ادعاى ایمان) وارد بهشت خواهید شد در حالى که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است ؟! 👌👌👌(أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمّا یَعْلَمِ اللّهُ الَّذینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصّابِرینَ).
آیا بدون جهاد و استقامت در راه خدا مى توانید در بهشت برین جاى گیرید؟
آیا گمان کردید داخل شدن در عمق آن سعادت معنوى تنها با انتخاب نام مسلمان و یا عقیده بدون عمل ممکن است؟
اگر چنین بود مسأله بسیار ساده بود، ولى هرگز چنین نبوده است و تا اعتقادات واقعى در میدان عمل پیاده نشود کسى بهره اى از آن سعادت ها نخواهد برد، در اینجا است که باید صفوف از هم مشخص شود، و مجاهدان و صابران از افراد بى ارزش شناخته شوند.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۴۸
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#قرآن_راه_نجات
#قرائت_روزانه_قرآن
#انس_با_قرآن
#تدبر_در_قرآن
#عمل_به_قرآن
باید با قرآن انس پیدا کنید. زبان ما، زبان قرآن نیست؛ میتوانیم به ترجمهی قرآن مراجعه کنیم؛ اما عمقیابی مضامین قرآنی فقط با مراجعهی به ترجمه نمیشود؛ کمااینکه با خواندن متن قرآن هم برای کسانی که میفهمند، همیشه به دست نمیآید؛ با تدبر به دست میآید؛ با عمقیابی به دست میآید.
با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛ پاکیزه، براق و بیزنگار؛ تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند؛ این همیشه و برای همه نیست؛ برای کسانی است که دلشان را با صفای باطن و نفس پاکیزه کنند؛ با ایمان، با باور و با قبول با قرآن مواجه شوند؛
و الّا کسانی که دل معاند دارند، بنای بر نشنیدن و نفهمیدن دارند، نوای قرآن، کلام قرآن و پیام قرآن در دل آنها اثری نمیکند؛ «و لو انّنا نزّلنا الیهم الملائکة و کلّمهم الموتی و حشرنا علیهم کلّ شیء قبلا ما کانوا لیؤمنوا الّا أن یشاء الله»؛ اگر برای برخی افراد زمین را به آسمان بدوزی، این دلِ ناباور و زنگار گرفته، نزدیک نمیشود و ایمان نمیآورد. لذا قرآن را هم میخواند، اما به قرآن نزدیک نمیشود.
باید به قرآن نزدیک شد. شما جوانهای عزیز و همهی جوانهایی که این حرف را در سرتاسر کشور میشنوید، بدانید در قرآن حکمت هست، نور هست، شفاء هست.
عقدههایی که بر اثر چالشهای موجود مادی دنیا در دل و جان انسان به وجود میآید، سرانگشت حکمت قرآنی میتواند همهی این عقدهها را باز کند؛ این واقعیت است؛ دلها را باز میکند، شرح صدر میدهد، امید میدهد، نور میدهد، عزم راسخ برای حرکت در صراط مستقیم میدهد. با قرآن باید مواجه شد و اینها را گرفت.
بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار قاریان قرآن کریم۱۳۸۴/۰۷/۱۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از خطبه ۳ نهج البلاغه ۵.شکوه از خلافت عثمان: تا آن که سومی به خلافت
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۴- اندرز به مردم
ویژگیهای اهل بیت (ع)
شما مردم به وسیله ما، از تاریکیهای جهالت نجات یافته و هدایت شدید،
و به کمک ما، به اوج ترقی رسیدید،
صبح سعادت شما با نور ما درخشید،
کر است گوشی که بانگ بلند پندها را نشنود،
و آن کس را که فریاد بلند، کر کند، آوای نرم حقیقت چگونه در او اثر خواهد کرد؟
قلبی که از ترس خدا لرزان است، همواره پایدار و با اطمینان باد من همواره منتظر سرانجام حیله گری شما مردم بصره بودم،
و نشانه های فریب خوردگی را در شما می نگریستم،
تظاهر به دینداری شما پرده ای میان ما کشید ولی من با صفای باطن درون شما را می خواندم.
من برای واداشتن شما به راههای حق، که در میان جاده های گمراه کننده بود بپا خاستم در حالی که سرگردان بودید، و راهنمایی نداشتید،
به دنبال رهبر و راهنما بودید اما او را نمی یافتید،
امروز زبان بسته را به سخن می آورم، دور باد رای کسی که با من مخالفت کند،
از روزی که حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شک و تردید نکردم،
کناره گیری من چونان حضرت موسی (ع) برابر ساحران است که بر خویش بیمناک نبود، ترس او برای این بود که مبادا جاهلان پیروز گردند و دولت گمراهان حاکم گردد، امروز ما و شما بر سر دوراهی حق و باطل قرار داریم، آن کس که به وجود آب اطمینان دارد تشنه نمی ماند.
نهج البلاغه امیر حیاء
ترجمه مرحوم دشتی
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
و شما مرگ (و شهادت در راه خدا) را، پیش از آن که با آن رو به رو شوید،آرزو مى کردید.
سپس آن را (با چشم خود) دیدید، در حالى که به آن نگاه مى کردید (و حاضر نبودید به آن تن در دهید.)
(آل عمران/143)
بر اساس آنچه در تاریخ و روایات آمده، بعد از جنگ بدر و شهادت پر افتخار جمعى از مسلمانان، عده اى در جلسات، مى نشستند و پیوسته آرزوى شهادت مى کردند که اى کاش! این افتخار در میدان بدر نصیب ما نیز شده بود.
مطابق معمول در میان آنها جمعى صادق بودند و عده اى متظاهر و دروغگو، و یا در شناسائى خود در اشتباه، اما چیزى طول نکشید که جنگ وحشتناک احد پیش آمد، مجاهدان راستین با شهامتِ فوق العاده جنگیدند و شربت شهادت نوشیدند و به آرزوى خود رسیدند.
اما جمعى از دروغگویان هنگامى که آثار شکست را در ارتش اسلام مشاهده کردند از ترس کشته شدن، فرار کردند، قرآن ضمن یک آیه، آنان را چنین سرزنش مى کند: شما کسانى بودید که آرزوى مرگ و شهادت در راه خدا را در دل مى پروراندید، سپس آن را با چشم خود دیدید و به آن نگاه مى کردید (وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ).
پس چرا وقتى محبوب خویش را در برابر خود دیدید، فرار کردید؟
ادامه دارد ...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۴۹
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
1_956768140.mp3
1.46M
#قرآن_راه_نجات
#قرائت_روزانه_قرآن
#تدبر_در_قرآن
#انس_با_قرآن
#عمل_به_قرآن
عمل خودمان را باید قرانی کنیم،الهی کنیم، به گفتن نیست....
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۴- اندرز به مردم ویژگیهای اهل بیت (ع) شما مردم به وسیله ما، از تاریک
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۵- پس از رحلت رسول خدا
راههای پرهیز از فتنه ها
ای مردم، امواج فتنه ها را با کشتیهای نجات، درهم بشکنید، و از راه اختلاف و پراکندگی بپرهیزید.
و تاجهای فخر و برتری جویی را بر زمین نهید، رستگار شد آن کس که با یاران بپا خواست، یا کناره گیری نمود و مردم را آسوده گذاشت، اینگونه زمامداری، چون آبی بدمزه، و لقمه ای گلوگیر است، و آن کس که میوه را کال و نارس چیند، مانند کشاورزی است که در زمین دیگری بکارد.
فلسفه سکوت در شرائطی قرار دارم که اگر سخن بگویم، می گویند بر حکومت حریص است، و اگر خاموش باشم، می گویند: از مرگ ترسید!! هرگز! من و ترس از مرگ؟! پس از آن همه جنگها و حوادث ناگوار؟!
سوگند به خدا، انس و علاقه فرزند ابیطالب به مرگ در راه خدا، از علاقه طفل به پستان مادر بیشتر است، اینکه سکوت برگزیدم، از علوم و حوادث پنهانی، آگاهی دارم که اگر باز گویم مضطرب می گردید، چون لرزیدن ریسمان در چاههای عمیق!!
نهج البلاغه امیر غیرت
ترجمه مرحوم دشتی
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَ
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیات ۱۳۹ الی ۱۴۳ سوره آل عمران
علل شکست احد در یک نگاه
در آیات فوق تعبیرات جالبى به چشم مى خورد، که هر کدام از آنها پرده از روى یکى از اسرار شکست احد بر مى دارد، به طور خلاصه، چند عامل مهم دست به دست هم دادند و این حادثه غم انگیز و در عین حال عبرت آور را به وجود آوردند:
۱ ـ نخستین عامل، اشتباه در محاسبه
براى بعضى از تازه مسلمانان این درک نادرست از مفاهیم اسلام پیدا شده بود، که آنها خیال کنند تنها ابراز ایمان براى پیروزى کافى است و بنا، بر این است که خداوند در تمام میدان هاى جنگ به وسیله امدادهاى غیبى از آنها حمایت کند، و به این ترتیب سنت الهى را در عوامل پیروزى طبیعى و انتخاب نقشه هاى صحیح و تهیه وسائل لازم، به دست فراموشى سپردند.
۲ ـ دومین عامل مهم، عدم انضباط نظامى و مخالفت با فرمان مؤکد پیغمبر(صلى الله علیه وآله) دائر به ماندن تیراندازان در سنگر حساس خود براى این شکست.
۳ ـ سومین عامل، دنیا پرستىِ جمعى از مسلمانان تازه کار.
آنان جمع آورى غنائم جنگى را بر تعقیب دشمن ترجیح دادند، اسلحه را بر زمین گذاشته براى این که از دیگران عقب نمانند به تلاش در به دست آوردن غنائم پرداختند.
این شکست براى این پیش آمد تا بدانند در راه خدا و به هنگام جهاد مقدس، باید مسائل مادى را به کلى فراموش کنند.
۴ ـ و چهارمین عامل غرور ناشى از پیروزى درخشان میدان بدر بود، تا آنجا که فکر قدرت دشمن را از سر بیرون کرده بودند و تجهیزات او را نا چیز مى پنداشتند.
اینها نقاط ضعفى بود که مى بایست در آب جوشان این شکست شستشو شود، و مسلمانان فرا گیرند که به هنگام نبرد با دشمنان، کلیه این عوامل را از خویشتن دور سازند، تا همواره در صحنه هاى رویاروئى، شاهد پیروزى را در آغوش گیرند.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۰
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۵- پس از رحلت رسول خدا راههای پرهیز از فتنه ها ای مردم، امواج فتنه ه
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۶- آماده نبرد
آگاهی و مظلومیت امام (ع)
به خدا سوگند! از آگاهی لازمی برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم،
که دشمنان ناگهان مرا محاصره کنند و با نیرنگ دستگیرم نمایند،
من همواره با یاری انسان حق طلب، بر سر آن می کوبم که از حق روی گردان است،
و با یاری فرمانبر مطیع، نافرمان اهل تردید را در هم می کوبم،
تا آن روز که دوران زندگانی من به سر آید پس، سوگند به خدا، من همواره از حق خویش محروم ماندم،
و از هنگام وفات پیامبر (ص) تا امروز حق مرا از من باز داشتند و به دیگری اختصاص دادند.
نهج البلاغه حیدر کرار
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیات ۱۳۹ الی ۱۴۳ سوره آل عمران علل شکست احد در یک نگاه در آیات
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ
محمّد فقط فرستاده خداست. و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، شما به گذشته (و
دوران جاهلیت) باز برمى گردید؟! و هر کس به گذشته بازگردد، هرگز به خدا ضررى نمى رساند. و خداوند بزودى شاکران (و ثابت قدمان) را پاداش خواهد داد.
(آل عمران/144)
شأن نزول:
این آیه نیز ناظر به یکى دیگر از حوادث جنگ احد است و آن این که: در همان حال که آتش جنگ میان مسلمانان و بت پرستان به شدت شعلهور بود، ناگهان صدائى بلند شد و کسى گفت: محمّد را کشتم... محمّد را کشتم...
این، درست همان دم بود که مردى به نام عمرو بن قمیئه حارثى سنگ به سوى پیامبر(صلى الله علیه وآله) پرتاب کرد، پیشانى و دندان آن حضرت شکست و لب پائین وى شکافت و خون صورت وى را پوشانید.😔😥
در این موقع بود که دشمن تلاش کرد پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به قتل برساند، اما مصعب بن عمیر یکى از پرچمداران ارتش اسلام، با پایمردى تمام جلو حملات آنها را گرفت ولى خودش در این میان شهید شد، و چون او شباهت زیادى به پیامبر داشت، دشمن چنین پنداشت که: پیغمبر در خاک و خون غلطیده است، لذا این خبر را با صداى بلند به همه لشگرگاه رسانید.
انتشار این خبر، به همان اندازه که در روحیه بت پرستان اثر مثبت داشت در میان مسلمانان تزلزل عجیبى ایجاد کرد.
جمعى که اکثریت را تشکیل مى دادند به دست و پا افتاده، از میدان جنگ به سرعت خارج مى شدند.
حتى بعضى در این فکر بودند با کشته شدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آئین اسلام برگردند و از سران بت پرستان امان بخواهند.
اما در مقابل آنها اقلیتى فداکار و پایدار همچون على👌👌(علیه السلام)، ابو دجانه و طلحةو بعضى دیگر بودند که بقیه را به استقامت دعوت مى کردند👏👏 از جمله انس بن نضر به میان آنها آمده، گفت:
اى مردم! اگر محمّد(صلى الله علیه وآله) کشته شد، خداى محمّد کشته نشده، بروید و پیکار کنید🤔👌 و در راه همان هدفى که پیامبر کشته شد، شربت شهادت بنوشید، پس از ایراد این سخنان به دشمن حمله نمود تا کشته شد، ولى به زودى روشن گردید که پیامبر زنده است و این خبر اشتباه بوده است یا دروغ، آیه فوق در این مورد نازل گردید و دسته اول را سخت نکوهش کرد.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۲
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#قرآن_راه_نجات
#قرائت_روزانه_قرآن
#تدبر_در_قرآن
#انس_با_قرآن
#عمل_به_قرآن
تلاوت قرآن مقدّمهی فهم قرآن و به دست آوردن معرفت قرآنی است؛ این را بایستی برای خودمان تأمین کنیم. اگر تلاوت، تلاوت درست و بهجایی باشد، دو فایدهی مهم را باید به ما بدهد: یکی اینکه معنویّت ما را، روح معنوی ما را تعمیق کند، عمق ببخشد.
ما غرق در امور مادّی هستیم؛ انسانها احتیاج دارند به توجّه معنوی، به روح معنویّت و این با تلاوت قرآن -اگر خوب تلاوت کنیم قرآن را- حاصل میشود. و دوّم اینکه به فکر خودمان و اندیشهی خودمان مدد برسانیم و آن را از معرفت قرآنی تغذیه کنیم؛ یعنی قرآن، هم در دل ما اثر میگذارد، هم در ذهن ما اثر میگذارد.
اگر با قرآن مأنوس بشویم، خیلی از مفاهیم حیات و زندگی برای ما روشن خواهد شد. کجرَویها، بدفهمیها، یأسها، خیانتهای انسانها به یکدیگر، دشمنیهای انسانها با یکدیگر، ذلیل کردن انسانْ خود را در مقابل طواغیت عالم و امثال اینها، همه ناشی از دوری از قرآن است. قرآن، هم به ما معنویّت میدهد، هم به ما معرفت میدهد.
بیانات حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۶- آماده نبرد آگاهی و مظلومیت امام (ع) به خدا سوگند! از آگاهی لازمی
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۷- نکوهش دشمنان
شناخت پیروان شیطان
منحرفان، شیطان را، معیار کار خود گرفتند،
و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد،
و در دلهای آنان تخم گذارد،
و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد،
پس با چشمهای آنان می نگریست،
و با زبانهای آنان، سخن می گفت:
پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد،
و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد، مانند رفتار کسی که نشان می داد در حکومت شیطان شریک است، و با زبان شیطان، باطل می گوید.
نهج البلاغه امیرمؤمنان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۴۴ سوره آل عمران
🔴فرد پرستى ممنوع
با استفاده از حوادث جنگ احد، آیه، حقیقت دیگرى را به مسلمانان مى آموزد و آن این که اسلام آئین فرد پرستى نیست👌 و به فرض که پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید وظیفه مسلمانان بدون تردید👈 ادامه مبارزه بود; زیرا با مرگ یا شهادت پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اسلام پایان نمى یابد،👌👏 بلکه آئین حقى است که تا ابد جاویدان خواهد ماند.
مسأله فرد پرستى از بزرگ ترین خطراتى 😲است که مبارزاتِ هدفى را تهدید مى کند، وابستگى به شخص معین، اگر چه پیامبر خاتم(صلى الله علیه وآله) باشد، مفهومش پایان یافتن کوشش و تلاش براى پیشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و این وابستگى یکى از نشانه هاى بارز عدم رشد اجتماعى است.
مبارزه پیامبر(صلى الله علیه وآله) با فرد پرستى یکى دیگر از نشانه هاى حقانیت و عظمت او است; زیرا اگر او به خاطر شخص خویش قیام کرده بود، لازم بود این فکر را در مردم تقویت کند که همه چیز به وجود او بستگى دارد و اگر او از میان برود همه چیز پایان خواهد یافت.
ولى رهبران راستین همانند پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) هیچ گاه👌 مردم را به چنین افکارى تشویق نمى کنند، بلکه به شدت با آن مبارزه مى کنند، و به آنها مى گویند:
هدف ما، از خود ما بالاتر است و هرگز با نابودى ما نابود نخواهد شد، 👏لذا قرآن با صراحت در آیه فوق مى گوید: محمّد تنها فرستاده خدا است، پیش از او هم فرستادگانى بودند که از دنیا رفتند آیا اگر او بمیرد یا کشته شود باید شما سیر قهقرائى کنید؟ و به آئین بت پرستى بازگردید ؟ (وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ).
جالب این که: در این آیه براى بیان سیر قهقرائى جمله اِنْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ به کار رفته است; زیرا أَعْقاب جمع عقب (بر وزن خشن) به معنى پاشنه پا است، بنابراین اِنْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِکُم به معنى عقب گرد مى کنید مى باشد و این تصویر روشنى است از سیر قهقرائى و ارتجاع به معنى واقعى، منتها از کلمه ارتجاع صریح تر و روشن تر است.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۴
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۷- نکوهش دشمنان شناخت پیروان شیطان منحرفان، شیطان را، معیار کار خود
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۸- درباره زبیر و بیعت او
پیمان شکنی زبیر
زبیر، می پندارد با دست بیعت کرد نه با دل،
پس به بیعت با من اقرار کرده ولی مدعی انکار بیعت با قلب است،
بر او لازم است بر این ادعا دلیل روشنی بیاورد، یا به بیعت گذشته باز گردد.
شرح و تفسیر آیت الله مکارم
مقصود امام از این سخن زبیر است در جایی که اقتضای چنین سخنی داشت و هدف امام این است که با این سخن او را به بیعت خود باز گرداند.
گوشه اى از داستان «طلحه و زبیر» و پیمان شکنى آنها را در شرح خطبه هاى سابق خواندید; آنها با امام به میل و اختیار خود بیعت کردند و حتّى هنگامى که خدمتش رسیدند و اجازه رفتن به «عمره» را خواستند، امام فرمود: شما قصد «عمره» ندارید. سوگند یاد کردند که هدفى جز این ندارند! امام به آنها پیشنهاد کرد که بار دیگر بیعت خود را تجدید کنید، آنها نیز با تعبیرات مؤکّد، بیعت را تجدید کردند. امام به آنها اجازه داد که براى «عمره» بروند; هنگامى که خارج شدند، به حاضران فرمود: «به خدا سوگند آنها را در فتنه اى مشاهده خواهید کرد که (جنگ و خونریزى به راه مى اندازند و خودشان) در آن کشته مى شوند».
«زبیر» براى توجیه پیمان شکنى خود بهانه اى درست کرد; و آن این که تنها با دستش بیعت کرده و مجبور بوده و با قلب بیعت نکرده است! امام در پاسخ او این خطبه را ایراد فرمود (این نکته قابل توجّه است که بعضى این سخن را به امام «حسن مجتبى(علیه السلام)» نسبت داده اند که به امر پدرش على(علیه السلام)پس از خطبه «عبدالله بن زبیر» در روز «جمل» فرمود; ولى بعید به نظر نمى رسد که على(علیه السلام) این سخن را قبلا در پاسخ ادّعاهاى «زبیر» بیان فرموده بود و امام حسن(علیه السلام) از آن در خطبه اش در روز جمل بهره گیرى کرد)
نهج البلاغه علی ابن ابیطالب علیه السلام
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۴۴ سوره آل عمران 🔴فرد پرستى ممنوع با استفاده از حوادث
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۴۴ سوره آل عمران
پس از آن مى فرماید: آنها که عقب گرد مى کنند و به دوران کفر و بت پرستى باز مى گردند، به خداوند زیان نمى رسانند (وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللّهَ شَیْئاً).
زیرا با این عمل، نه تنها چرخ هاى سعادت خود را متوقف مى سازند، بلکه آنچه را به دست آورده اند نیز به سرعت از دست خواهند داد.😔
در پایان آیه، به اقلیتى که در جنگ احد على رغم همه مشکلات، و انتشار خبر شهادت پیغمبر، دست از جهاد برنداشتند اشاره کرده، کوشش هاى آنها را مى ستاید و آنها را به عنوان شاکران 🤲و کسانى که از نعمت ها در راه خدا استفاده کردند معرفى مى کند، مى فرماید: خداوند به زودى این شاکران را پاداش نیک مى دهد 👌🙂 (وَ سَیَجْزِی اللّهُ الشّاکِرینَ).
درسى را که این آیه، درباره مبارزه با فرد پرستى مى دهد درسى است براى همه مسلمانان در همه قرون و اعصار، 👌👌👌آنها باید از قرآن بیاموزند که مسائلِ هدفى هرگز❌ نباید قائم به شخص یا اشخاص باشد، بلکه باید بر محور یک سلسله اصول و تشکیلات ابدى 👌دور بزند که با تغییر افراد یا فوت آنان ـ حتى اگر پیامبر بزرگ خدا باشد ـ آن کار تعطیل نگردد.
اصولاً رمز بقاى یک مذهب و یا یک تشکیلات، همین است،☝ بنابراین، برنامه ها و تشکیلاتى که قائم به شخص هستند تشکیلاتى نا سالم و غیر طبیعى محسوب مى شوند که به زودى متلاشى خواهند شد.
اما متأسفانه و روى هم رفته، غالب🤔 تشکیلات جوامع اسلامى هنوز قائم به اشخاص است و به همین دلیل، بسیار زود از هم مى پاشد.😯😒
مسلمانان🕋 باید با الهام از آیه فوق، مؤسسات گوناگون خود را آن چنان پى ریزى کنند که از اشخاص لایق کاملاً بهره گیرى شود اما در عین حال وابسته به شخص آنها نباشد.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۵
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۸- درباره زبیر و بیعت او پیمان شکنی زبیر زبیر، می پندارد با دست بیعت
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۹- درباره پیمان شکنان
شناخت طلحه و زبیر (و اصحاب جمل)
چون رعد خروشیدند،
و چونان برق درخشیدند،
اما کاری از پیش نبردند و سر انجام سست گردیدند،
ولی ما اینگونه نیستیم،
تا عمل نکنیم رعد و برقی نداریم،
و تا نباریم سیل جاری نمی سازیم.
بخشى از سخنان على(علیه السلام) که در توصیف خودش و توصیف دشمنان است
و گفته مى شود منظور امام در این جمله ها مخالفان او در جنگ جمل هستند.
نهج البلاغه امیر مؤمنان
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۴۴ سوره آل عمران پس از آن مى فرماید: آنها که عقب گرد مى
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا ۗ وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ
هیچ کس، جز به فرمان خدا، نمى میرد. سرنوشتى است تعیین شده. و هر کس پاداش دنیا را بخواهد (و در زندگى خود، در این راه گام بردارد،) سهمى از آن را به او خواهیم داد.و هر کس پاداش آخرت را بخواهد، سهمى از آن به او مى دهیم. و بزودى شکرگزاران را پاداش خواهیم داد.
(آل عمران/145)
همان طور که در شأن نزول آمد، شایعه بى اساس شهادت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در احد عده زیادى از مسلمانان را به وحشت افکند 😲تا آنجا که از میدان جنگ فرار کردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در آیه بعد، مجدداً براى تنبیه و بیدارى این دسته مى فرماید: هیچ کس، جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده (وَ ما کانَ لِنَفْس أَنْ تَمُوتَ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ کِتاباً مُؤَجَّلاً).
آرى، مرگ به دست خدا و فرمان او است و براى هر کس اجلى مقرر شده است که نمى تواند از آن فرار کند.
بنابراین، اگر پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید چیزى جز انجام یافتن یک سنت الهى نبود، با این حال نباید مسلمانان از آن وحشت کنند و دست از ادامه مبارزه بردارند.
از سوى دیگر، فرار از میدان جنگ نیز نمى تواند❌ از فرا رسیدن اجل جلوگیرى کند، همان طور که شرکت در میدان جهاد نیز اجل انسان را جلو نمى اندازد، بر این اساس فرار از میدان جهاد براى حفظ جان بیهوده است.
درباره معنى اجل و همچنین اجل حتمى و معلق و فرق میان آنها در ذیل آیه دوم از سوره انعام به خواست خدا مشروحاً بحث خواهیم کرد.
در پایان آیه، مى فرماید: هر کس پاداش دنیا بخواهد (و در این راه گام بردارد) به او چیزى از آن خواهیم داد و هر کس پاداش آخرت را بخواهد از آن به او مى دهیم 🤔👌 (وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الآْخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها).
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۶
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۹- درباره پیمان شکنان شناخت طلحه و زبیر (و اصحاب جمل) چون رعد خروشید
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۰- حزب شیطان
آگاهی امام برای مقابله با اصحاب جمل
آگاه باشید که شیطان حزب خود را جمع کرده،
و سواره و پیاده های لشگر خود را فرا خوانده است،
اما من آگاهی لازم به امور دارم،
نه حق را پوشیده داشتم و نه حق بر من پوشیده ماند
سوگند به خدا، گردابی، برای آنان بوجود آورم که جز من کسی نتواند آن را چاره سازد،
آنها که در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بیرون آیند،
و آنها که گریختند، خیال بازگشتن نکنند.
شرح و تفسیر
منظور حضرت از این سخن شیطان است یا جمعیّت خاصّى (که خوهاى شیطانى داشتند)!
این «خطبه» نیز به داستان جنگ «جمل» و حوادث دردناک آن اشاره مى کند;
و امام لشکر «طلحه» و «زبیر» را به عنوان لشکر «شیطان» معرّفى فرموده سپس به ویژگى هاى خودش در این میدان اشاره مى کند
و آن گاه برنامه آینده خود را در این میدان ضمن جمله هاى کوتاه و کوبنده اى که آمیخته با تهدیدات جدّى براى دشمن است بیان مى فرماید
و ضمن یک پیشگویى صریح نتیجه این جنگ خونین را از قبل بیان مى کند.
نهج البلاغه مولی الموحدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلً
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۴۵ سوره آل عمران
سعى و کوشش💪 انسان هیچ گاه ضایع نمى شود، اگر هدف کسى تنها نتیجه هاى مادى و دنیوى باشد و همانند بعضى از رزمندگان احد تنها به خاطر غنیمت تلاش کند، بالاخره بهره اى از آن به دست مى آورد اما اگر👈 هدف عالى تر بود، و کوشش ها در مسیر حیات جاویدان و فضائل انسانى به کار افتاد، باز به هدف خود خواهد رسید.
بنابراین، حالا که رسیدن به دنیا یا آخرت هر دو نیازمند به کوشش است، پس چرا انسان سرمایه هاى وجودى خود را در مسیر دوم که یک مسیر عالى و پایدار است به کار نیندازد؟
سپس بار دیگر تأکید مى کند: پاداش شاکران 🤲را به زودى خواهیم داد (وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ).
قابل توجه این که در آیه سابق این جمله به صورت فعل غائب ذکر شده بود و در اینجا به صورت فعل متکلم، و این نهایت تأکید وعده الهى را به دادن پاداش به آنها بیان مى کند👌👌👌، و به تعبیر ساده، خداوند مى گوید: ضامن پاداش آنها منم.
در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه، از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: على(علیه السلام)در روز احد شصت زخم برداشت.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) به ام سلیم و ام عطیه دستور داد به معالجه جراحات آن حضرت بپردازند. چیزى نگذشت که آنها با نگرانى به خدمت پیغمبر عرضه داشتند وضع بدن على(علیه السلام) طورى است که ما هر زخمى را مى بندیم دیگرى گشوده مى شود، و زخم هاى تن او آن چنان زیاد و خطرناک است که ما نسبت به حیات او نگرانیم.😔😔
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و جمعى از مسلمانان به عنوان عیادت به منزل على(علیه السلام) وارد شدند در حالى که بدن او یکپارچه زخم و جراحت بود، پیامبر با دست مبارک خود بدن او را مسح مى کرد و مى فرمود:
کسى که در راه خدا این چنین تلاش کند، آخرین درجه مسئولیت خود را انجام داده است! 🤔🤔👌👌👌و زخم هائى که پیامبر دست بر آن مى کشید به زودى التیام مى یافت، على(علیه السلام) در این هنگام گفت: الحمد للّه که با این همه فرار نکردم، و پشت به دشمن ننمودم.
خداوند از کوشش هاى او قدردانى کرد🤔👌👏👏👏👏👏 و در دو آیه از قرآن به آن (و به فداکارى هاى افراد نمونه دیگر از مجاهدان احد) اشاره کرده است، در یک مورد مى فرماید: وَ سَیَجْزِی اللّهُ الشّاکِرینَ و در مورد دیگر مى فرماید: وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۷
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۰- حزب شیطان آگاهی امام برای مقابله با اصحاب جمل آگاه باشید که شیطا
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۱- خطاب به محمد حنفیه
آموزش نظامی
اگر کوهها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش،
دندانها را بر هم بفشار،
کاسه سرت را به خدا عاریت ده،
پای بر زمین میخکوب کن،
به صفوف پایانی لشگر دشمن بنگر،
از فراوانی دشمن چشم پوش،
و بدان که پیروزی از سوی خدای سبحان است.
شرح مختصر
این سخن را على(علیه السلام) به فرزندش «محمّد بن حنفیّة» فرمود، در آن هنگام که پرچم را در روز جنگ «جمل» به دست او سپرد.
از روایات به خوبى استفاده مى شود که امیرمؤمنان على(علیه السلام) اصرار زیادى داشت که در میدان «جمل» جنگى صورت نگیرد و خون مسلمین بر صفحه آن ریخته نشود.
و نیز آمده است که در آن روز پرچم را به دست «محمد بن حنفیه» داد سپس در فاصله میان نماز صبح تا ظهر، پیوسته آنها را دعوت به صلح و اصلاح و بازگشت به پیمان و بیعت مى کرد.
و خطاب به «عایشه» کرد و فرمود: «خداوند در قرآن مجید، تو (و سایر همسران پیامبر را) دستور داده است که در خانه هایتان بمانید (و آلت دست این و آن نشوید)!
تقواى الهى پیشه کن و به خانه ات بازگرد و فرمان خدا را اطاعت کن! بعد رو به «طلحه» و «زبیر» کرد و فرمود:
«شما همسران خود را در خانه پنهان کرده اید، ولى همسر رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) را به میدان، در برابر همه آورده اید! شما مردم را تحریک مى کنید و مى گویید ما براى خونخواهى «عثمان» این جا آمده ایم و مى خواهیم خلافت، شورایى شود (در حالى که مردم انتخاب خود را کرده و خود شما نیز بیعت نموده اید)!
به «زبیر» فرمود: «آیا به خاطر داراى که روزى در مدینه من و تو با هم بودیم و تو با من سخن مى گفتى و تبسّمى بر لب داشتى، پیامبر از تو پرسید آیا على را دوست دارى؟ تو گفتى چگونه او را دوست نداشته باشم در حالى که میان من و او، هم خویشاوندى و هم محبّت الهى است در حدّى که درباره دیگرى نیست!
در این جا پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: تو در آینده با او پیکار خواهى کرد، در حالى که ظالم هستى! تو گفتى پناه مى برم به خدا از چنین کارى»!
باز هم على(علیه السلام) به نصیحت ادامه داد و به پیشگاه خداوند عرضه داشت: «خداوندا من بر اینان اتمام حجّت کردم و مهلتشان دادم تو شاهد و گواه باش!» سپس قران را گرفت و به دست «مسلم مجاشعى» داد و فرمود:
«این آیه را براى آنها بخوان: «وَ اِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤمِنینَ اَقْتَتَلُوا فَاَصْلِحُوا بَیْنَهُما...; اگر دو گروه از مؤمنان با هم پیکار کنند در میان آنها صلح برقرار سازید».
و به لشکرگاه دشمن نزدیک شد و قرآن را به دست راست گرفت و آیه را خواند. آنها حمله کردند و دست راست او را قطع نمودند. قرآن را به دست چپ داد، دست چپش را قطع کردند. با دندان گرفت او را کشتند.
این جا بود که على(علیه السلام) فرمود: «هم اکنون پیکار کردن با این گردنکشان براى ما گواراست»!
در این جا بود که سخن بالا را خطاب به «محمّد بن حنفیّه» بیان فرمود.
به هر حال در این خطبه امام(علیه السلام) رموز مهمّى از فنون جنگ و نکته هایى را که از نظر روانى و جسمى در یک سرباز مسلمان اثر مى گذارد و او را شجاع و آماده براى پیکار مى کند، بیان مى فرماید.
این کلام مشتمل بر هفت جمله است: در جمله اوّل یک دستور کلّى درباره مقاومت در میدان نبرد مى دهد و سپس در پنج جمله دیگر انگشت روى جزئیات و ریزه کاریها و امورى که تأثیر در استقامت و پیروزى دارد مى گذارد و در هفتمین و آخرین جمله، توجّه به پروردگار و توکّل بر ذات پاک او و این که پیروزى در هر حال از سوى اوست را مطرح مى فرماید تا با قدرت و قوّت ایمان، مشکلات و سختى هاى جنگ قابل تحمّل شود و روحیّه نبرد در حدّ اعلى براى مبارزه با دشمن قرار گیرد.
نهج البلاغه یعسوب الدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۴۵ سوره آل عمران سعى و کوشش💪 انسان هیچ گاه ضایع نمى شود،
بسم الله الرحمن الرحیم
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند. آنها (هیچ گاه) در برابر آنچه در راه خدا به آنان مى رسید، سستى نکردند و ناتوان نشدندو تن به تسلیم ندادند. و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.
(آل عمران/146)
🔴 مجاهدان پیشین
به دنبال حوادث احد ، آیه فوق با یادآورى شجاعت، ایمان و استقامت مجاهدان و یاران پیامبرانِ گذشته، مسلمانان را به👈 شجاعت و فداکارى و پایدارى تشویق 👏مى کند و ضمناً آن دسته اى را که از میدان احد فرار کردند، سرزنش😠 مى نماید و مى گوید:
چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند، و هیچ گاه در برابر آن چه در راه خدا به آنان مى رسید سست و ناتوان نشدند (وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللّهِ).
آرى، پیامبران بسیارى بودند که خدا پرستان مبارزى در صف یاران آنها قرار داشتند.
سپس رفتار و گفتار آنها را چنین شرح مى دهد: آنان به یارى پیامبران خود برخاستند و از تلفات سنگین و جراحات سخت و مشکلات طاقتفرسائى که در راه خدا دیدند هرگز سست و ناتوان نشدند، 🥱آنها در مقابل دشمن هیچ گاه تضرع و زارى و خضوع و کرنش نکردند و تسلیم نشدند (وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا).
بدیهى است خداوند نیز چنین افرادى را دوست دارد 🙂که دست از مقاومت بر نمى دارند (وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرینَ).
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۵۹
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۱۱- خطاب به محمد حنفیه آموزش نظامی اگر کوهها از جای کنده شوند تو ثاب
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۱۲- پس از پیروزی بر اصحاب جمل
(پس از پیروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام علیه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و میدید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد)
امام (ع) پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری امام (ع) فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده و آرمانند، به زودی متولد می شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد.
نهج البلاغه مولی الموحدین
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا ل
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
سخنشان تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان و تندروى هاى ما در کارها را بر ما ببخش.
قدمهاى ما را استوار بدار. و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان.»
(آل عمران/147)
آنها هنگامى که بر اثر اشتباهات یا سستى ها، یا لغزش هائى گرفتار مشکلاتى در برابر دشمن مى شدند به جاى این که میدان را به او بسپارند، یا تسلیم شوند و یا فکر ارتداد و بازگشت به کفر در مغز آنها پیدا شود، روى به درگاه خدا مى آوردند🤲 و ضمن تقاضاى👈عفو و بخشش از گناهان خود از پیشگاه خداوند تقاضاى صبر و استقامت و پایمردى مى کردند.👌👌
و سخنشان تنها این بود: بار پروردگارا! گناهان ما را بیامرز! و از تندروى هاى ما در کارهایمان درگذر! و ما را ثابت قدم بدار و بر کافران پیروز بگردان !🤲🤲 (وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فی أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ).👌👌👌
( خارج از متن تفسیر: فراز فوق یکی از ادعیه های قرآنی است که بسیاری از بندگان خدا در قنوت نماز خود بر آن مداومت دارند )
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۶۰
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم