eitaa logo
مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و حسینیه شیرزاده شهید باهنر شمالی
185 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
950 ویدیو
190 فایل
مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام و حسینیه شیرزاده
مشاهده در ایتا
دانلود
 بهتر است برای درک فضیلت نماز اول وقت و جماعت، کارهای اداری به گونه‌یی تنظیم شود که کارکنان اماکن نظامی، ادارات و مانند آن بتوانند این فریضه‌ی الهی را به صورت جماعت و در کمترین مدت بخوانند.    شرایط نماز جماعت الف) نبودن حایل. ب) بلند‌تر نبودن جای ایستادن امام از مأموم. ج) نبودن فاصله میان امام و مأموم. د) جلوتر نایستادن مأموم از امام. الف) نبودن حایل ۱. اگر یکی از صفهای نماز جماعت به طور کامل از افرادی تشکیل شده باشد که نمازشان قصر است و نماز همه‌ی افراد صف بعدی تمام باشد، اگر افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز فوراً برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند، مانعی برای ادامه جماعت نخواهد بود. ۲. اگر تعدادی از افراد غیر بالغ بعد از صف سوم یا چهارم نماز جماعت ایستاده باشند و بعد از آنها تعدادی از افراد مکلف ایستاده باشند، نماز مکلفین صفهای بعدی اشکال ندارد. توجه:  زنان اگر پشت سر مردان ولو بدون فاصله بایستند احتیاجی به حایل و پرده نیست، ولی اگر در کنار مردان بایستند سزاوار است که حایلی بین آنها باشد تا کراهت کنار هم ایستادن مردان و زنان در نماز بر طرف شود، و این که وجود حایل بین زنان و مردان در نماز موجب تحقیر و توهین به شأن و کرامت زنان می‌شود توهم و خیالی بیش نیست و اساسی ندارد.   ب) بلند‌تر نبودن جای ایستادن امام و مأموم اگر بلندی جایگاه امام نسبت به جایگاه مأمومین بیشتر از حدی باشد که شرعاً مجاز است، موجب بطلان نماز جماعت می‌شود. ج) نبودن فاصله میان امام و مأموم اگر مأموم در آخر یکی از دو طرف صف اول نماز ایستاده باشد، چنانچه مأمومینی که بین او و امام ایستاده‌اند بعد از این که امام جماعت شروع به نماز کرد به طور کامل آماده‌ی اقتدا کردن باشند می‌تواند به نیت جماعت وارد نماز شود.  احکام نماز جماعت ۱. قرائت حمد و سوره برای مأموم در نمازهای ظهر و عصر جایز نیست، حتی اگر برای تمرکز ذهن باشد. ۲. اگر امام جماعت در رکعت سوم یا چهارم نماز عشا باشد و مأموم در رکعت دوم، بر ماموم واجب است که حمد و سوره را آهسته بخواند. ۳. اگر شخصی در رکعت دوم نماز جماعت برسد و بر اثر جهل به مسأله، تشهد و قنوت را در رکعت بعد به‌جا نیاورد نمازش صحیح است ولی بنابر احتیاط قضای تشهد بر او واجب است و نیز بر او واجب است دو سجده سهو به جا آورد. ۴. کسی که به رکعت سوم نماز جماعت برسد و به خیال این که امام در رکعت اول است چیزی نخواند، اگر قبل از رکوع متوجه شود واجب است حمد و سوره را قرائت کند، ولی اگر بعد از این که داخل رکوع شد متوجه شود نماز او صحیح است و چیزی بر او واجب نیست، هر چند احتیاط مستحب این است که دو سجده‌ی سهو برای ترک سهوی قرائت به جا آورد. ۵. اگر امام جماعت سهواً بعد از تکبیرة الاحرام به رکوع برود چنانچه مأموم بعد از داخل شدن در نماز جماعت و پیش از رفتن به رکوع متوجه شود واجب است که نیت فرادی نموده و حمد و سوره را قرائت کند. ۶. اگر امام جماعت در اثنای نماز در کیفیت تلفظ کلمه پس از ادای آن شک کند و بعد از فراغت از نماز علم پیدا کند که در تلفظ آن کلمه اشتباه کرده است نماز او و مأمومین محکوم به صحت است. ۷. اقتدا به اهل سنت برای رعایت وحدت اسلامی جایز است و اگر حفظ وحدت، مقتضی انجام کارهایی باشد که آنها انجام می‌دهند نماز صحیح و مجزی است، حتی اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولی تکتف (دست بسته نماز خواندن) در نماز جایز نیست، مگر این که ضرورت آن را اقتضا کند.    شرایط امام جماعت الف) بالغ بودن ب) عاقل بودن ج) عادل بودن. د) حلال زاده بودن. هـ) شیعه‌ی دوازده امامی بودن. و) نماز را صحیح خواندن. ز) مرد بودن (البته در صورتی که مأموم مرد باشد). در مورد معنای «عدالت» و «عادل» به «شرایط مرجع تقلید» رجوع کنید. الف) عادل بودن ۱. اگر امام جماعت سخنی بگوید و یا مزاحی کند که خوشایند و مناسب شأن عالم دینی نباشد، در صورتی که مخالف شرع نباشد، ضرری به عدالت نمی‌زند. ۲. صرف ترک امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است بر اثر عذر مقبولی نزد مکلف باشد، به عدالت وی ضرر نمی‌زند و مانع اقتدا به او نیست. ۳. شخصی که اعتقاد به عدالت امام جماعتی دارد و در عین حال معتقد است وی در مواردی به او ظلم کرده است تا برایش احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم می‌شمارد با علم و اختیار و بدون مجوِّز شرعی بوده مجاز نیست که حکم به فسق او نماید. توجه:  در اقتدا به امام جماعت، شناخت واقعی او شرط نیست بلکه همین که عدالت امام نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
  و) نماز را صحیح خواندن ۱. اگر قرائت مکلف صحیح نباشد و قدرت بر یادگیری هم نداشته باشد، نماز او صحیح است، ولی دیگران نمی‌توانند به وی اقتدا کنند. ۲. اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم، صحیح نباشد و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمی‌تواند به او اقتدا کند و در صورت اقتدا، نماز او صحیح نیست و اعاده‌ی آن واجب است.   ز) مرد بودن امامت زن در نماز جماعت فقط برای زنان جایز است.    چند نکته در ارتباط با شرایط امام جماعت  با دسترسی به روحانی، از اقتدا به غیر روحانی اجتناب شود.  اگر امام جماعت، استقرار و آرامش در قیام به صورت طبیعی داشته باشد و بتواند آن را در حال قرائت حمد و سوره و ذکرهای نماز و انجام افعال آن حفظ کند و قدرت بر رکوع و سجده‌ داشته باشد و بتواند وضوی صحیح بگیرد، اقتدای دیگران به او در نماز بعد از احراز سایر شرایط امامت جماعت صحیح است و در قطع کامل دست یا پا و یا فلج بودن آنها امامت محل اشکال است ولی در قطع انگشت ابهام (شست) پا، امامت صحیح است.  فردی که شرعاً از انجام غسل معذور باشد می‌تواند با تیمم بدل از غسل، امام جماعت شود و اقتدا به او اشکال ندارد.  نماز مأمومینی که در گذشته بر اثر جهل به حکم شرعی به فردی اقتدا کرده‌اند که اقتدا به او صحیح نبوده، مثل فردی که دست راست نداشته است، محکوم به صحت است و اعاده و قضا بر آنان واجب نیست.  مسایل متفرقه‌ی نماز ۱. در رابطه ‌با بیدار کردن ‌افراد خانواده ‌برای خواندن نماز صبح، کیفیت خاصی وجود ندارد. ۲. مستحب‌است ولیّ اطفال، احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمییز به ایشان یاد دهد. ۳. منظور از این که شارب خمرتا چهل روز نمازش، نماز نیست این است که شرب خمر، مانع از قبول نماز است نه این که با شرب خمر، وجوب ادای نماز ساقط شود و قضا واجب گردد یا جمع بین ادا و قضا لازم شود. ۴. مصافحه بعد از سلام و فراغت از نماز اشکال ندارد و به طور کلی مصافحه‌ی مؤمنین با هم مستحب است. ۵. اگر انسان مشاهده کند فردی بعضی از افعال نمازش را اشتباه انجام می‌دهد، در این مورد چیزی بر او واجب نیست، مگر این که اشتباه ناشی از جهل او به حکم آن باشد که در این صورت احتیاط (واجب) ارشاد و راهنمایی وی است.
مسأله ۱۲۷۹ـ مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمی بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زيادي ركوع در اينجا نماز را باطل نمي كند، ولي اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است. مسأله ۱۲۸۰ـ هرگاه مأموم خیال می کرد امام سر از سجده برداشته، او هم سر از سجده برداشت، باید دوباره به سجده برود و اگر این کار در هر دو سجده واقع شود زیادی دو سجده که رکن است نماز را در اينجا باطل نمي کند، امّا اگر به سجده برگردد در حالي که در همان لحظه امام سر از سجده برداشته است، اگر در يك سجده چنين اتفاق افتد نمازش صحيح است و اگر در دو سجده باهم باشد نمازش باطل مي شود. مسأله ۱۲۸۱ـ اگر اشتباهاً سر از رکوع یا سجده بردارد و سهواً یا به خیال این که به امام نمی رسد به رکوع یا سجده نرود نمازش صحيح است. مسأله ۱۲۸۲ـ هرگاه مأموم سهواً قبل از امام به رکوع رود و طوری باشد که اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد باید برگردد و قرائت امام را درک کند و با او به رکوع رود و هرگاه می داند به چیزي از قرائت امام نمي رسد احتياط واجب آن است که سر بردارد و با امام نماز را تمام كند و نماز را دوباره بخواند. مسأله ۱۲۸۳ـ در تمام مواردی که مأموم باید برگردد اگر عمداً برنگردد نمازش اشکال دارد. مسأله ۱۲۸۴ـ اگر امام در رکعتی که تشهّد ندارد اشتباهاً تشهّد بخواند، یا در رکعتی که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند، مأموم نباید تشهّد و قنوت را بخواند، ولی نمی تواند پيش از امام برخيزد، يا پيش از امام به رکوع رود، بلکه بايد مطلب را با علامت و اشاره اي به او حالي كند، و اگر نشد صبر كند تا امام تشهّد و قنوت را تمام كند و بقيّه نماز را با او بخواند. اموری که در نماز جماعت مستحبّ است مسأله ۱۲۸۵ـ مستحبّ است امور زیربه امید ثواب الهی در جماعت رعایت شود: ۱ـ اگر مأموم یک مرد است در طرف راست امام، کمی عقب تر از او بایستد و اگر یک زن است در طرف راست امام طوری بایستد که جاي سجده اش مساوي زانو يا قدم امام باشد و اگر يک مرد و يک زن يا يك مرد و چند زن باشند مرد طرف راست امام و باقي پشت سر امام مي ايستند و اگر چند مرد يا چند زن باشند همه پشت سر امام مي ايستند و اگر چند مرد و چند زن باشند مردها پشت سر امام و زنها پشت سر مردها بايستند. ۲ـ اگر امام و مأموم هر دو زن باشند در يك صف مي ايستند، ولي امام كمي جلوتر مي ايستد. ۳ـ امام در وسط صف بايستد و اهل علم و فضيلت و تقوا در صف اوّل بايستند. ۴ـ صفهاي جماعت منظم باشد آنچنان كه شانه هاي آنان رديف يكديگر قرار گيرد و ميان كساني كه در يك صف ايستاده اند فاصله اي نباشد. ۵ـ بعد از گفتن «قَدْ قامَتِ الصَّلاة» مأمومین همگی برخیزند و آماده جماعت شوند. ۶ـ امام جماعت حال مأمومی را که از دیگران ضعیف تر است رعايت کند و عجله نکند تا افراد ضعيف به او برسند، همچنين رکوع و سجود و قنوت را زياد طولاني نکند، مگر اين که بداند همه كساني كه به او اقتدا كرده اند آمادگي دارند.۷ـ امام جماعت هنگام قرائت حمد و سوره صداي خود را بلند كند تا مأمومين بشنوند ولي نه بيش از اندازه. ۸ـ اگر امام در ركوع بفهمد شخص يا اشخاصي تازه رسيده اند و مي خواهند اقتدا كنند ركوع را كمي طول بدهد تا به او برسند، ولي بيش از دو برابر ركوع معمولي طول ندهد، هرچند بداند شخص يا اشخاص ديگري نيز مي خواهند اقتدا كنند. اموری که در نماز جماعت مکروه است مسأله ۱۲۸۶ـ شایسته است به امید ثواب از امور زیر بپرهیزند: ۱ـ اگر در صفهای جماعت جا باشد نمازگزار تنها نایستد. ۲ـ مأموم ذکرهای نماز را طوری نگوید که امام بشنود. ۳ـ مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را شکسته مي خواند براي کساني که مسافر نيستند امامت نكند، همچنين كسي كه مسافر است به شخص حاضر اقتدا نكند (البته منظور از كراهت در اينجا كمتر بودن ثواب است وگرنه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد). مسأله ۱۳۰۷ـ وقت نماز عید فطر و قربان از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولی مستحبّ است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند و در عید فطر مستحبّ است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.   
جلو افتادن مامومین از امام در نماز جماعت سلام در نماز جماعت پیش می آید که مامومین از امام جماعت در ورود به رکوع و سجود جلو می افتند. اگر لطف بفرمائید حکم نماز این افراد از نظر 15 مرجع برتر بفرمائید، ممنون می شوم. زیرا می خواستم این مورد را تذکر دهم، می خواستم نظر آقایان مراجع را کامل بدانم. با تشکر پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز بر ماموم واجب است که در افعال نماز از امام جماعت متابعت کند. و طبق نظر مشهور مراجع اگر ماموم عمدا زودتر از امام جماعت رکوع و یا سجود را انجام بدهد، معصیت کرده است؛ ولی نمازش صحیح است. و طبق نظر برخی از مراجع: اگر ماموم در رکعت اول و دوم، عمدا زودتر از امام جماعت به رکوع برود با توجه به این که قرائت نماز او اشکال پیدا کرده است، نمازش باطل می شود. (1) و در صورتی که جلو افتادن از امام جماعت سهوی و اشتباهی باشد، برای نماز مشکلی پیش نمی آید. (2) پی نوشت : 1. توضیح المسائل مراجع ، ج1 ، ص 796 ، م 1470 و حواشی ذیل آن . 2. امام خمینی ، تحریر الوسیله ، ج1 ، ص 256 ، احکام الجماعه ، م 9 .
Hamneshin Bad.mp3
3.75M
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے با اشتراک این لینک ما را به دوستان خود معرفی کنید @voicekafi @MahdiehTehran 🔹 پیام‌ رسان سروش https://splus.ir/voicekafi 🔹 پیام‌ رسان ایتا eitaa.com/voicekafi
ألسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الزَّمان مصادیق معرفت امام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم ) می فرمایند «معرفة الإمام... بنعته و صفته و اسمه» امام را باید در دو حیطه شناخت ۱. اسم ( مشخصات) ۲. خصوصیات و ویژگی ها، امام باقرعلیه السلام فرمودند بنده خدا مومن نباشد تا آنكه خدا و رسولش و همه ائمه و امام زمانش را بشناسد. (کافی ج 1) امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرماید: اگر در چهار مطلب کسی شک داشته باشد ، بجمیع آن چیزی که خداوند متعال نازل کرده است کافر شده: اولی شناخت ویژگی ها و شخص امام است و هر زمانی برای خودش امامی دارد. (بحار /ج ۳۱ ص ۶۵۸) آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی حیطه ی شناخت امام را در دو جهت دانسته است: ۱.شناخت نام و نسب شخص امام ۲.شناخت صفات و ویژگی های امام (مکیال المکارم ج ۲ ب ۸) ادامه دارد 💚💚💚💚💚 أللَّھُمَّ عَجِّــلْ لِولیِّکَ الفَرَج وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم • عزاداری ایام اربعین حسینی (زنجیر زنی) ⏰سه‌شنبه ۱۴ شهریور بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌انتهای باهنر شمالی ۱۷ ، مسجد حضرت ابوالفضل و حسینیه شیرزاده https://eitaa.com/rozatozahra_neyshabor
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم • عزاداری ظهر اربعین قرائت زیارت اربعین سخنرانی عزاداری ⏰چهارشنبه ۱۵ شهریور بلافاصله بعد از نماز ظهر 🕌انتهای باهنر شمالی ۱۷ ، مسجد حضرت ابوالفضل و حسینیه شیرزاده https://eitaa.com/rozatozahra_neyshabor
ألسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الزَّمان 💧💧💧💧💧 از شیخ مفید پرسیده می شود طبق این حدیث «مَن ماتَ وَ لَم يَعرِف امامَ زَمانه، ماتَ ميتةً جاهِلية» کسی که بدون معرفت امامش بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است. چگونه این معرفت در زمان غیبت و برای امام غایب حاصل می شود؟ شیخ مفید در جواب می گوید 🌸🍀💧🍀🌸 منافاتی بین شناخت امام، و احوالات امام وجود ندارد، زیرا اعتقاد به موجود بودن او در این جهان نیازمند اعتقاد به مشاهده کردن او نیست، چرا که ما از چیزهائی شناخت داریم که با هیچ یک از حواس نمی توان آن‌ها را ادراک کرد چه برسد به شناخت کسی که ادراک او و آگاهی داشتن از او ممکن است. ما از چیزهائی شناخت داریم که دارای مکان نیستند چه برسد به کسی که مکان او مخفی است. و ما ازچیزهای عدم درگذشته وعدم در آینده که در انتظار آنها هستید، شناخت داریم،! چه برسد به کسی که هم اکنون در خفا و پشت پرده به سر می‌برد. (رساله غیبت شیخ مفید) رساله اوّل 💚💚💚💚💚 خدایا معرفت ما را نسبت به اماممان افزون فرما أللَّھُمَّ عَجِّــلْ لِولیِّکَ الفَرَج وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ
ألسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الزَّمان [اربعین و نابودی تمدن غرب] 💧💧💧💧💧 اربعین آمده تا به مردم جهان بگو ید،! می شود جور دیگری زندگی کرد، می شود،با گذشت و ایثار زندگی کرد. می شود برای رشد و بالندگی، و آسایش و آرامش دیگران بود. و می شود همه به سوی او بشتابیم و به سوی او برویم و اربعین آمده تا بگوید ای مردم جهان!شما اگر می خواهید حتی توی دنیا هم خوب و عالی زندگی کنید تنها راه این است که، در مسیر، و همراه ولایت باشید. و بجای اینکه هر کسی به تنهایی سمت خودش بکشد بیاییم و همه با هم حول محور امام زمان روحی و ارواحنا فداه جمع شویم و از برکات و نعمات وجود شریفش بهره جوییم. و اگر این مطلب به درستی برای همه مردم جهان تصویرسازی شود تمدن لرزان ابلیس خیلی زود نابود خواهد شد و ما تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و برپایی حکومت عدل جهانی فاصله ای نخواهیم داشت. إن شاءالله 💚💚💚💚💚 أللَّھُمَّ عَجِّــلْ لِولیِّکَ الفَرَج وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم • عزاداری شب اربعین حسینی (زنجیر زنی) ⏰سه‌شنبه ۱۴ شهریور بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌انتهای باهنر شمالی ۱۷ ، مسجد حضرت ابوالفضل ع و حسینیه شیرزاده {مهمان سفره حضرت ابوالفضل ع} https://eitaa.com/rozatozahra_neyshabor