تبریک ماه مبارک #رمضان
🔸 یکی از موارد مناسب برای تبریک، «حلول ماه مبارک رمضان» است. متأسفانه در میان ما کمتر معمول است که آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم. ولی در جامعة بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک عید بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر میفرستند. در برخوردها هم به یکدیگر تبریک میگویند. جالب اینجاست که کلمۀ «ماه مبارک» اصلا برای همین ماه مبارک است. رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده اما فراموش کردیم که «مبارک» و «تبریک» از یک ریشه است. اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد. به هر حال شروع این ماه پر ارج را به همۀ دوستان تبریک میگویم.
🔸 امیدوارم ماه پر برکتی باشد برای همۀ ما. بزرگترین برکتش، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگیها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما، همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی براي ما بوده است. بزرگترین برکت این ماه را از آن غفلت نکنیم، برکتی که با توجه و هوشیاری ما، و با سعی و کوشش ما، بدست میآید. هرچند متأسفانه ما، نمیدانم چرا اینطور بار آمدهایم، همیشه جویای برکتهای بیتلاش و بیکوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا، در فکرمان به وجود آمده است از خیلی از برکات الهی محروم میمانیم.
#ماه_رمضان
🔹 منبع: سایت رسمی بنیاد شهید بهشتی | لینک سخنرانی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسیترین پایه جمهوری اسلامی
حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل اینکه این سمت را من بر شما تحمیل میکنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریفهایی که ما از انواع سهگانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی میتواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است.
ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَتهای اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمامدار امت. این یک پایهٔ اساسی است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
بپذير و چيزی هم نگو در روش ما نيست.
گزیده تفسیر #قرآن
#شهیدبهشتی
🔹 [ ما یک سوالی را میخواهیم در دین بفهمیم ]. ايـن سـؤال بجاسـت. مـا از آنهـايي
نيستيم كه در برابر اين سؤالات بگوييم وقتي كه چيـزي را وحـي گفتـه، ديگر بپذير و چيزي هم نگو. ما ميگوييم بپذير، اما حرفت را هـم بـزن.
🔹 اين دو خيلي با هم فرق دارد. بپذير و چيزي هم نگو در روش ما نيست. نه خير، بپذير، حرفت را هم بزن، سؤالت را هـم بكـن. بـه اسـتناد وحـي پذيرفتي؟ بسيار خوب، اما اين سؤال در مغزت پيدا شد. بـه تـو بگـوييم نپرس و الّا از دين بيرون ميروي! نه، اصـلاً ايـن روش مـا نيسـت. اگـر سؤالي داري مطرح كن. سؤالي كه به صورت يك عقده در فكر مسـلمان بماند، مثل موريانه، ايمان او را ميخورد. هر سؤالي داري مطرح كن و آن كساني كه اين سؤالات برايشان عرضه ميشود، بايد به آنها گفت در برابر سؤالات بردبار باشيد. از جا در نرويد. آنقدر معلومات داري به سـؤالات اين آقا جواب بدهي، جواب روشنكننـده دلچسـب بـه او بـده. آن قـدر
معلومات نداري به او جواب بدهي، تكبر و خودپسندي را كنـار بگـذار.
🔹 بگو من هم مثل تو نميدانم. من هم مثل تو در جستوجوي كسي هستم كه بتواند اين مطلب را پاسخ بدهد. اما با ترشرويي و تشدد و چماق بـه جنگ سؤالات عقده زا رفتن، اين اصلاً شيوه اسلام نيست.آنجا كه ميآيند از پيغمبر سـؤالي مـي كننـد كـه مصلحت سياسي
ايجاب ميكند دربارهاش سخني گفته نشود، آن وقت پاسخي كه پيغمبر از كلام خدا ميآورد اين قدر لطيف اسـت : «لا تَسئَلُوا عنْ أشْيآء انْ تُبد لَكُـم تسئوکم»
سؤالاتي نكنيد كه اگر جوابش را گفتيم، ناراحتي برايتان ايجـاد
كند. ببينيد چه قدر آهنگ، آهنگ مربيانه دلپذير سازندهاي است.
« وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا » اسرا:۸۵
🔹 از تو ميپرسند كه روح چيست؟ بگو روح از آن چيزهايي است كه ذات و كُنهش را خدا ميشناسد و به طـور كلي شما انسانها اينطور نيست كـه همـه چيـز را بدانيـد. بـالاخره يـك
چيزهايي را نميدانيد. اين هم از آنهاست. ملاحظه ميكنيد، آن هم چيزي كه به جايي لطمه اي نميزند. سؤالي نيسـت كـه بـه جـايي لطمـه بزنـد.
🔹 ميدانيم كه مسأله روح يك آگاهياي نيست كه اصلاً با ايمان به اسلام و مبدأ و معاد ارتباط نزديك داشته باشد. در عين حال وقتي پاسخي قرآنـي ميدهد، پاسخي است اينطور مربيانه.
📚 کتاب پیامبری از نگاه دیگر | خاتمیت و امامت ۲
#بهشتی_را_بشناسیم
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠معنای رمز گونگی قرآن
اگر کسی بخواهد بگوید زبان قرآن، مثل نامه های محرمانه اداری، سیاسی یا نظامی که رمزی نوشته و فرستاده می شود زبان رمز است و رمز آن کلیدی دارد که گیرنده نامه باید به آن مراجعه کند تا معنی نامه را بفهمد، ما گفته اش را قبول نداریم. قرآن کتاب رمز نیست؛ کتاب مبین است.
می توان گفت تعداد اندکی از آیات قرآن که به آن متشابهات میگویند، کم و بیش به صورت رمز است، اما اگر این گفته که قرآن زبانی رمزگونه و سمبولیک دارد به این معنا باشد که قرآن کلامی است دارای سلسله معانی ساده و همه کس فهم، ولی علاوه بر این معانی، اشاراتی هم به مفاهیم و مطالب عالی تر دارد کسانی میتوانند آن را بهتر درک کنند که از نظر فکری وضع بهتر و پیشرفته تری دارند، این درست است.
📚نگاهی دوباره؛ بازخوانی اندیشه های قرآنی شهید آیت الله دکتر بهشتی، ص۵۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
4_5911428098124941234.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️
✔️کتاب #شب_قدر
✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
سه احتمال در مورد #قدر
✅از اين آيات قرآن اينطور فهميده مىشـود كـه
شب قدر شبى است كه مقـدرات اشـخاص و مـردم معـين
مىشود؟ شب قدر است يعنى شـب تقـدير اسـت؟ آن هـم
تقديرات مردم و سرنوشت مردم؟ آن هم بـراى چـه مـدتى: يك سال، كمتر، بيشتر؟ اين يك احتمال در معنى كلمه قدر.
✅احتمال ديگر در معنى كلمه قدر ايـن اسـت كـه شـب قـدر
است يعنى حسابها روشن مىشود، اما نه سرنوشت افـراد و
مردم؛ بلكه حكم قاطع هر مطلبى روشن مىشـود. چـون در
شب قدر قرآن كريم نازل شد و پيغمبر اسـلام بـه پيغمبـرى
مبعوث شد و خدا احكام حلال و حرام و بد و خوب را در
قرآن كريم به صورتى قاطع و ابدى فرسـتاد و فرشـتگان بـه
همراه روح الامين حامل پيام الهى بعثت و حامل كتاب الهى
قرآن براى پيغمبر بودند. بنابراين شب قدر است يعنى شـبى
است كه اندازه و قدر هر مطلبى بـه صـورتى قـاطع روشـن
شده است. در اين معنا ديگر بحثى از سرنوشـت اشـخاص،
چه يك شب و چه يـك سـال و چـه يـك عمـر، در ميـان
نيست.
✅معنى سوم اينكه اصلاً كلمه قدر بـه معنـاى ارزش و
منزلت باشد، نه به معناى ارزيابى. يعنى ما قرآن را فرستاديم
در شبى ارزنده؛ شبى كه بايد قدردانى شود؛ شبى كه از هزار
ماه بهتر است.
منبع: کتاب شب قدر ص ۱۴
#شهیدبهشتی
#شب_قدر
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
معنای #تعیین_مقدرات یک سال در #شب_قدر
آن قسمت اصلى مطلب اين است كـه
اين شب، شب پربركتى است؛ شب پرارزشـى اسـت؛ شـب
فرو آمدن قرآن بر پيغمبر است؛ شبى است كه فرشـتگان بـه
همراه روح الامين بر پيغمبر آمدندهاند شب سـلامت اسـت؛
شب رسيدن به سلامت؛ اين در حد #قـرآن.
شـب دعاسـت،
شبى است كه خـوب اسـت هـر كسـى دربـاره خـودش و
ديگران دعا كند؛ شب را به #عبادت زنـده نگـه دارد و #شـب_زندهدارى كند؛ اين در حدود رواياتى كه از پيغمبر نقل شده
است. بسيارى از روايات ائمه هم مؤيد همين است. دعاهاى
زيادى هم در اين زمينه هست.
بعد قدرى كه پايينتر مىآييم
مىرسيم به آنچه به تعيين #مقدرات يك سال مربـوط اسـت.
مطلب تا اين جمله آخر روشن است، اما درباره جمله آخـر
بايد عرض كنم كه هيچ عالم شيعى و غيرشيعى نگفته است
كه بعد از شب قدر ديگر انسان دعا نكند. پس اينكه امشـب
شب تعيين مقدرات يك سـاله اسـت بايـد معنـى و مفهـوم
ديگرى داشته باشد كه با استحباب و تأكيد به دعا در شبها و
روزها و هر ساعتى از ساعتهاى سال كاملاً سازگار باشد.
آن #تفسير و تعبيـرى كه مـا مىتوانيم بـراى ايـن مطلـب بكنـيم
اين است كه آدمى در دوره زندگى يكسالهاش خوب اسـت
يك شب، دو شب، سه شب را به جنبههاى معنوى خـودش
و به رسيدگى به خـودش اختصـاص بدهـد. نـه تنهـا يـك
مؤسسه اقتصادى در روزهاى آخر سال يا اول سال نـو بايـد
كارهاى جارىاش را كم بكند و بـه #حسـاب سـال بپـردازد،
بلكه يك انسان هم خوب است در دو ـ سه شب يا در دو ـ
سه روز از يك سال، كارهاى عادى را كم بكند و به حساب
خودش بپردازد. ببيند در گذشته چه كـرده و در آينـده چـه
مىخواهد بكند. به راستى بسيار بجاست كه هر انسانى چنين
يك يا دو يا سه روز و يا چند روزى در زنـدگىاش داشـته
باشد. شكى نيست كه وقتى انسان قرار گذاشت در يك، دو،
سه، چهار روز و شب از سال بيشتر به خودش برسـد، ايـن
رسيدگى در تعيين مقدرات او، لااقل تا يك سال ديگر، تأثير
فراوان دارد. اگر من امشب، ديشب، فردا شب، چنـد شـب،
چند روز، مدتى را اختصاص دادم به اينكه به خودم برسم و
ببينم در گذشته چه راهى را رفتهام، چه گناهى كـردهام، چـه
كار خيرى كـردهام و بعد، از گناهى كه كردهام از خدا طلـب
مغفرت و #آمرزش كنم، توبه كـنم، برگـردم و خـواه نـاخواه
تصميم بگيرم نسبت به سال آينده و نسبت به آينـدهام بهتـر
بشوم و ديگر اين گناهها را مرتكب نشوم و آنهـا را تكــرار نكنم و به درگاه خدا #دعا كنم و از خـدا مـدد بخـواهم و
توفيق بخواهم... اگر هيچ كس هيچ مطلبى هم نگفته بـود
و ما خودمان حساب مىكرديم مىگفتيم بلـه، ايـن دو ــ
سه شب در تعيين #سرنوشت و روش و رفتار و مقـدرات
يك ساله من تـأثير بسـزايى خواهـد داشـت. چـون آثـار
روحى اين بررسى و اين مطالعه، اين توجه، اين #محاسبه،
اين دعاى به درگاه خدا بدون شك تا سـال آينـدهاى كـه
باز چنين محاسبهاى تكرار خواهد شـد، در روح مـن بـه
طور خودآگاه و به طور ناخودآگاه آثار ارزندهاى خواهـد
داشت.
اين آن مفهوم معقول دلچسبى است كه من بـراى
شب قدر براى خودم دارم؛ حالا آيا برادران و خواهران ما
هم اين مفهوم #معقول را مىپذيرند و مىپسـندند يـا نـه،
نمىدانم.
✔️کتاب #شب_قدر صص ۱۸-۲۰
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب #شب_قدر ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbehesh
دعا؛ پناهگاه یا لغزشگاه!
دعای جاهلانه و دعای عاقلانه
در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بىپايان نهفته است.
دعا پناهگاه پرارزشى اسـت براى مردمى كه بفهمند دعا يعنى چه و چه جـور بايـد دعـا كرد و كجا بايد دعا كرد. و دعـا لغزشـگاه خطرنـاكى اسـت براى فرد و امتى كه ميزان و حد دعا را نشناسد؛ كمـا اينكـه امت ما در مورد دعا به چنين لغزشى دچار شـده اسـت. در اين مورد بايد يك جمله عرض كنم، و آن اين است كه دعا بههيچ صورت براى آن نيست كه دعاكننده ذرهاى از كوشـش و تلاش خودش براى رسيدن بـه آن مطلبـى كـه دربـاره آن مطلب دعا مىكند خوددارى كند. اگر دعاكنندهاى دعـا کرد و خودش حركت نكرد، يا حركت كرد ولى به اندازه كافى حركت نكرد، انسان جاهل و نادانى است. بيماردارى است، پدرى يا مادرى كه كودك بيمارش كـه او را بسـيار عزيـز مىدارد جلويش در بستر خوابيده، نالـه مـىكنـد؛ آن پـدر، مادر، آن بيماردار ناراحت مىشود و مىگويد خدا، كـودك من را شفا بده! اما همان وقت كه مىگويد خدا كودك مـن را شفا بده، بايد به اين حساب برسد كه آيا آنچه از دستش در معالجه اين كودك بيمار برمىآمده، كردهاند يا نـه. اگـر ذرهاى در معالجه و درمان آن بيمار فروگـذارى و كوتـاهى كرده باشند و بگويند اى خدا، خدا را بد شناختهاند؛ غلـط شناختهاند؛ دعا را هم بد و غلـط شـناختهانـد. اگـر امتـى، اجتماعى، كه در لابلاى چرخهاى پيچيده زندگى اجتماعى گير افتاده و از هر سو فشار مىگيرد، دست به دعا بردارد و از خدا خلاص و نجات و رهايى خـودش را از شـرايط و مشكلات بخواهد، بسيار بجاست؛ بسيار خوب اسـت؛ امـا قبلاً بايد از اين #امت پرسيد آيا همه راههاى عقلايى تلاش و كوشش براى نجات و اصلاح خودش را طى كرده يا نه.
اگر قدمى در اين راه كوتاهى كرده باشد و دعا كند، دعايى جاهلانه است و منتظر اجابت هم نباشند.
دعا را از آن سر معنى كردم: #عشق به خدا، پيوند بـا خـدا؛
اجازه بدهيد آن را از اين سر هم معنى كنم. معناى دعا از ايـن سر اين است كه اگر فرد يا جامعه تمام تلاشـهاى عـادى را كرد ولى با تلاشش به جايى نرسيد، دچار يـأس و نااميـدى نشود؛ بداند و ايمان داشته باشد كه دسـتگاه الهـى از حـوزه #تلاش او بسى وسيعتـر اسـت و چـه بسـا راههـاى تـلاش ناشناختهاى وجود داشته باشد كه در آينـده بـه رويـش بـاز شود و مسيرى تازه و نو براى تلاش و كوشش پيش پـايش بگذارد. بنـابراين ملاحظـه مـىكنيـد اصـلاً در مفهـوم دعـا، مخصوصاً در اسلام،... مبادا دعاى اسلام در حد دعاى اديـان ديگر، اديان خرافى ديگر، يا آلوده بـه خرافـات، تنـزل كنـد؛
كما اينكه متأسفانه بايد بگويم تنزل كرده. ملاحظه مـىكنيـد
در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بىپايان نهفته است. يعنى آدمى نه تنها بايد در حـدودى كـه عقلش رسيده كار كرده باشـد، بلكـه بايـد در حـدودى كـه عقلش هنوز نرسيده نيز به راههاى نشناخته نو بـراى تـلاش و كوشش #اميد داشته باشد. اين كجا و آن تنبلى و كنـار زدن تلاش و كوشش به اميد #دعا كجا؟! خيلى فاصله دارد!
بنابراين، ما كه دعا مىكنيم، معنى دعا ايـن اسـت كـه از آن طرف پيوند با بىنهايت، پيوند بـا خـداى بـىنهايـت و قـدرت بىنهايت او را،همواره براى خودمان محفوظ نگه مـىداريـم. و از اين طرف معنايش اين است كه بر خودمان نهيـب مـىزنـيم مبادا دچار يأس و نااميدى باشيم. بكوش؛ اميـدوار بـاش؛ اميـد است از راههايى كه حتى به فكرت نمىرسد بـه هـدف و مقصود و آمال و آرزويت برسى.
کتاب #شب_قدر صص ۲۴-۲۷
@shahiddoctorbeheshti
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#مسلمانان_مظلوم_فلسطین
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینیاسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#روز_قدس
#فلسطین
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراسرزمینی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
رسالت معلم در عصر انقلاب اسلامی.mp3
3.36M
لباس و رفتار و گفتار #معلم جلوه اعتقاد درونی اوست
معلمی از کودکیاری تا استاد دانشگاه همگی شغل کلیدی هستند
#روز_معلم
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
تقویت #اقتصاد_تعاونی؛ راه #مردمی_کردن_اقتصاد
ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای #غیردولتی_کردن_اقتصاد تکیه کنیم و خط جمهوری اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و #دخالت_مستقیم روزبه روز باید کمتر شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای #سلطه_اقتصادی یعنی #سرمایهداری یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت #سرمایهداری شوم هم کشانده نشویم ...
منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
#سیاستهای_کلی #اصل_۴۴ #قانون_اساسی
#اقتصاد_دولتی
#اقتصاد_مقاومتی
#اقتصاد_مردمی
#خصولتی
#اقتصاد_سرمایه_داری
#اقتصاد_لیبرالی
#بازار_آزاد
#جنگ_اقتصادی
@shahiddotorbeheshti
#آیت_الله یا #آیت_الله_العظمی؟!
هركس، در هر مقامى، در #جامعه_اسلامى، اسير القاب و آداب و #تشريفات باشد، دور از اسلام است.اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد مى كرديم... می گوییم آقا لااقل براى خودمان القاب درست نكنيم تا #مسابقه_القاب شروع بشود. مقامات #روحانی یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلا من #عالم_دينى ديگر اسير القاب نباشم. واى به اينكه يك #منبرى در مجلسى كه يك #مرجعى حضور دارد بالاى منبر برود و اولا دعا نكند، يا اگر هم دعا كرد #آیت_الله_العظمی نگوید! اگر کلمه عظمی افتاد ديگر هيچ! اين چيست؟ كجاى اين به اسلام مى خورد؟ خوب وقتی من عالم دینی اسیر آیت الله و آیت الله العظمی باشم دیگر می توانم رهبر مبارزه با تشریفات در قشرها و گروههای دیگر بشوم؟
منبع: #شهیدبهشتی؛ باید ها و نباید ها (امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن)؛ ۱۳۸۰ ؛ صص۳۲-۳۳
@shahiddoctorbeheshti
🔸 شهیدبهشتی:
🔴 سلام به همه #شهیدان راه خدا، السلام علیکم یا اولیاءالله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و اودائه، همان سلام و درودی را که به برکت عاشورای حسینی و زیارت تربتپاک حسین(ع) و اصحاب او یادگرفتیم و با او خو کردهایم، امروز به شهیدان پاک عرصههای گوناگون #جهاد و #قیام قهرمانان انقلاب اسلامی درود میفرستیم. چه سعادتمندند این انسانهای رشد یافته و به #کمال رسیده | 23/11/65
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهدهدار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوهای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراستهای نیست، بلکه جامعهای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️ امام خمینی پیرو راستین پیامبر صلی الله علیه وآله (۲)
امام با پیغمبر در این نقطه وجه مشترک داشت که تا موقع هجرت اجباریش از ایران و تبعیدش از ایران به ترکیه و اقامت اجباریش در عراق ( در نجف اشرف ) نتوانست شاهد پیروزی نهایی انقلاب باشد . دوران دعوت پیغمبر قبل از پیروزی نهایی انقلاب ۱۳ سال بود و دوران دعوت امام قبل از پیروزی انقلاب ۱۶ سال بود . چیزی نزدیک به هم با این تفاوت که پیغمبر آن ۱۳ سال را تقریباً بطور کامل در همان مکه گذراند ،
اما طاغوتیان زمان به امام فرصت ندادند که این ۱۶ سال را در قـم کـانون دعوت بگذراند و امام بخش عظیمی از این ۱۶ سال یعنی ۱۳ سال تمام آنرا در غربت گذراند .
از من می پرسید مگر نجف برای امام غربت بود . پاسخ من به شما این است که بله نجف برای امام غربت بود اینجا دیگر خیلی از شماها باید مطالب یادتان بیاید . یادتان می آید که امام در نجف فریاد برآورد ای نجف چرا ساکت نشسته ای و امام در نجف به انقلابیون ایران مقیم عراق و یا انقلابیون مقیم عراق در رابطه با سئوالی که از او کرده بودند که آقا چرا اینجا حرکتی نمی کنید ؟ فرموده بودند که من اینجا یک مهمان هستم. امام تمام آن مدت ۱۳ سال ، ایران را همچنان پایگاه اصلی انقلاب اسلامی می شناخت.
📚 جاودانه تاریخ، گفتارها۱، ص ۲۰_۲۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (۳)
امام چنان قوی دل و قاطع و با ایمان و با مسئله در همان دوران ۱۵ سال یک دید روشن به افق انقلاب و افق زندگی ملت ایران سخن می گفت که وقتی برمی گشت امیدوارتر و قوی دلتر مبارزات خودش را ادامه می داد . این قوت بخشی، این روح دادن، این ایمان مجاهدان راستین را افزودن ، در طول این مدت از نقش های پر ارج امام بود . شبیه نقشی که پیغمبر داشت می دانید که پیغمبر تقریباً مدت سه سال با عده ای از بستگانش در شعب ابیطالب بودند . شعب ابیطالب یک دره ای است که الان هـم تـربت پاک ابوطالب و خدیجه ( س ) و بسیاری از چهره های برجسته صدر اسلام است در یک دره ای در اطراف مکه . مکه یک دهی بود . یک شهری خیلی کوچک است که در اطرافش یک شعبی ، یک دره ای بود نسبتاً سبز و در آنجا پیغمبر با بنی هاشم رفتند برای اینکه برابر محاصره اقتصادی قریش بتوانند دوام بیاورند . در آن سال های عسرت ، در آن سال های حرج و تنگنا ، پیغمبر برای این مسلمانان معدود زیر سلطه و زیر فشار در مکه همیشه آرامش بخش بود . علی ( ع ) می گوید ماهر وقت در بـرابـر مشکلات و سختیها دچار ناراحتی و دلهره می شدیم باید برای آرامش خاطر دست به دامن پیامبر می زدیم . پیغمبر دیدارش ، سخنش ، عملش بـرای مـاهـا مـایه آرامش خاطر و قوت قلب بود وامام برای همه کسانی که در آن سالهای طولانی عسرت با او مکاتبه داشتند یا دیدار داشتند زبانش ، قلمش و کلماتش و چهره اش امیدبخش بود.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها۱، ص۲۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔻اداره مملکت را به کسانی بسپاریم که ...
#شهیدبهشتی:
اين يك اصل طبيعى است كه «#الناس_على_دين_ملوكهم» عمل و رفتار #زمامدار و رهبر جامعه بر مردم اثر می گذارد و اين يك اصل طبيعی است. مردم نگاه می كنند ببينند زمامدارها چه جور عمل می كنند و به همان صورت به سوى عمل گرايش پيدا می کنند. اين يك اصل طبيعى است. پس اگر قرار است حركت جامعه به سوى خدا و راه خدا باشد، بايد پيشوايان و پيشتازان و زمامداران جامعه، رفتارشان، بينششان، اعتقاداتشان، عبادتشان، نمازشان، روزه شان، لباسشان، #وضع_خانوده_شان، وضع زندگىشان، صِدقشان، راستی شان، امانتشان، مردمدوستی شان، عدالتشان و همه چيزشان، #الگو و نمونه اى از اسلام باشد. اگر نمونۀ صددرصد نه، لااقل نودوپنج درصد يا نود درصد.
بر اين اساس، موضع #حزب_جمهورى_اسلامی در مورد ادارۀ مملكت اين است كه مملكت ما و جامعۀ_اسلامی ما در نظام مديريت، #از_بالا_گرفته_تا_پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك كنندۀ مردم به اسلام باشد.
📚 منبع: شهیدبهشتی؛ حزب جمهوری اسلامی(1390)؛ صص49-50
#حکومت_صالحان
#جمهوری_اسلامی
#مسئولیت_زمامداران
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
#آیت_الله یا #آیت_الله_العظمی؟!
هركس، در هر مقامى، در #جامعه_اسلامى، اسير القاب و آداب و #تشريفات باشد، دور از اسلام است.اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد مى كرديم... می گوییم آقا لااقل براى خودمان القاب درست نكنيم تا #مسابقه_القاب شروع بشود. مقامات #روحانی یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلا من #عالم_دينى ديگر اسير القاب نباشم. واى به اينكه يك #منبرى در مجلسى كه يك #مرجعى حضور دارد بالاى منبر برود و اولا دعا نكند، يا اگر هم دعا كرد #آیت_الله_العظمی نگوید! اگر کلمه عظمی افتاد ديگر هيچ! اين چيست؟ كجاى اين به اسلام مى خورد؟ خوب وقتی من عالم دینی اسیر آیت الله و آیت الله العظمی باشم دیگر می توانم رهبر مبارزه با تشریفات در قشرها و گروههای دیگر بشوم؟
منبع: #شهیدبهشتی؛ باید ها و نباید ها (امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن)؛ ۱۳۸۰ ؛ صص۳۲-۳۳
@shahiddoctorbeheshti
#شریعتی از دیدگاه #شهیدبهشتی
#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...
آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشتهای اجتماعی اش در حال #دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...
از آنجا که دکتر یک #پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحبنظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب #صاحبنظران_ژرفنگر_اسلام.
ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه #منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در #بازگشت_نسل_جوان به خویشتن و #اسلام_خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر #هویت خودش را در اسلام بازبیابد.
منبع: #شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵)
صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴
@shahiddoctorbeheshti