eitaa logo
از بهشتی برای امروز
905 دنبال‌کننده
112 عکس
57 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
نمونه اى ملت عزيز و انقلابى و مسلمان ايران، اگر مى‏خواهى به سمت جمهورى اسلامى و نظام اسلامى جلو بروى بايد آن دورنمايى كه در برابرت از نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى ترسيم مى‏شود، خوب بنگرى. در آن دورنما در آينده بايد رئيس جمهورت، نخست‌وزيرت، وزرايت، استاندارت، چهره‏های برجسته مديريت جامعه‏ات كساني باشند كه از نظر آگاهي و از نظر عمل براي تو، امام و الگو و نمونه باشند. در آن جامعه است كه به بقا و رشد اسلام مي‏توان اميدوار بود. ، صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ‏ج1: ص۳۷۹ @shahiddoctorbeheshti
مملكت ما و جامعۀ اسلامی ما در نظام ، از بالا گرفته تا پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك‌كنندۀ مردم به باشد. ، حزب جمهوری اسلامی (1390)؛ صص49-50 @shahiddoctorbeheshti
در يك محيط اجتماعى كه دائماً زير فشار اشعه مرئى و نامرئى جاذبه‌هاى جنسى قرار دارد، آيا انسان واقعاً آنجا آزاد است‌؟ البته كه نيست. منبع: ، 1397. سخنرانی . انتشارات روزنه @shahiddoctorbeheshti
در یک جامعه‌ای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند و اداره می کنند باید جامعه را بر محور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ می‌توانید بفرمایید؟ چقدر می‌شود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ منبع: ، گفتارها 2 (1390)، ص16 @shahiddoctorbeheshti
شهیدبهشتی از مرحوم دکتر می‌گوید از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان همه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب صاحب‌نظران ژرفنگر اسلام. ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در بازگشت نسل جوان به خویشتن و اسلام خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر هویت خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: ، کتاب شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
رنج انتخاب ✅ هر كس افتخار انسان بودن و حامل روح خدا بودن را مى‌خواهد داشته باشد، بايد بار سنگين مسئوليت داشتن و كردن را هم به دوش بكشد. ✅ اگر قرار باشد در جامعه‌اى مردم بخواهند زمام‌دار انتخاب كنند و كار را به دست منتخب خودشان بسپارند، كار مشكلى خواهد بود. شناختن، و بعد جمع‌آورى و متمركز كردن اكثريت آرا روى يك فرد يا يك گروه، چقدر كار مشكلى است. ✅ جامعه‌اى كه بخواهد داشته باشد، بايد بداند كه رنج انتخاب هم دارد. ✅ كى من مى‌گويم انتخاب كردم‌؟ وقتى در برابر كشش‌ها و قطب‌هاى مغناطيسى گوناگون قرار بگيرم. هر قطبِ مغناطيسى، مرا به‌سويى بكشد، آن‌وقت مى‌گويم يكى من را اين‌طرف مى‌كشد و يكى آن‌طرف مى‌كشد، اما من انسانى انتخاب‌گر هستم و هوشيارانه آنچه را كه بايد، انتخاب مى‌كنم. منبع: 1400. در مکتب قرآن. ج۴. تهران:روزنه. صص229-230 @shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی به تهران جمعه 22 اسفند 1359 بسم الله الرحمن الرحیم استاد و رهبر بزرگوار السلام علیکم و رحمت الله و برکاته سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند. موجود میان کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به و ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و ، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه. در برابر و به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا معتقد و ملتزم. ، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، . بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی ، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش و استوار دارد. بینش دیگر با و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید. بینش اول روی شرایطی در تکیه میکند که جامعه را به سوی و بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ... @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 سوال اول تعهد؛ سوال دوم تخصص 🔸 شهید آیت الله دکتر بهشتی: در جامعه‌ای که قرار است کارها بر محور اسلام و ارزش‌های اسلام بگردد، در انتخاب مسئولان از کوچک تا بزرگ، سؤال اول درباره پای‌بندی آن‌ها به اسلام، معرفت آن‌ها نسبت به اسلام و تقوای آن‌ها بر اساس معیارهای اسلام است. سؤال دوم درباره تخصص و کاردانی و کارایی آن‌هاست؛ این یک مسئله روشن است. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۲، ص۴۴۸ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟ اگر با شما مشورت می‌شد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟ نگرانی پیامبر در مورد گرانبهایش! منصف باشید! قصه و مطرح نيست در سال‌هايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد جشن مى‌گرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى‌گفتم خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى را مسأله‌اى غير از و عليه‌السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله‌اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش‌پاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ... پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه‌اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى‌شود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى‌تواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ... پيغمبر احساس مى كند، مى‌يابد، مى‌داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرف‌نگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و آمده‌اند، نماز مسلمانى را مى‌خوانند، ماه رمضان هم روزه مى‌گيرند، حتى زكات هم مى‌دهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مى‌روند و براى اسلام شمشير هم مى‌زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها است؟ نه! تعجب نكنيد. ... چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مى‌كند و هر بار نگاه مى‌كند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مى‌باشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بى‌دغل، بى‌طمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرف‌نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مى‌كرد و مى‌گفت چه كسى مى‌تواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مى‌توانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه و مطرح نيست. ... آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست ، را بگيرد و بگويد « » مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكس‌العمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكس‌العملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ... منبع: ، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83 سخنرانی در سال 1351 آبادان @Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 از اهالی «مرام» انتخاب کنید! 🔸شهید آیت الله دکتر بهشتی: در مملکت‌ها و جامعه‌هایی که «مرام» حکومت می‌کند، مسلما کارهای حساس را به دست اهل آن مرام می‌دهند. محال است ما بگوییم در این جامعه‌ها، پست‌های حساس را به دست کسانی بدهند که قلبا ضد این مرام هستند. آیا این کار شدنی است؟ محال است، عاقلانه نیست، بلکه شاعرانه است. این شعر است که بگوییم این آدم انسان است، وجدانش اجازه نمی‌دهد در حکومت، خلاف کند با اینکه برخلاف مرام حکومت عقیده دارد. بگوییم چون قسم یاد می‌کند که وفادار به حکومت باشد، پس هرگز برخلاف مصالح حکومت کاری نمی‌کند. این‌ها شعر است. 📚 در مکتب قرآن، ج۵، ص۱۱۴ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دو تفکر در اداره کشور بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام می‌گشاید. @shahiddoctorbeheshti
دو تفکر در اداره کشور بینش اول روی شرایطی در گزینش مسؤولان تکیه می‌کند که جامعه را به سوی و گسترش این امامت بر همه‌ی سطوح راه می‌برد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالات‌ها یا کم‌مبالاتها در همه‌ی سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آنها بر سرنوشت انقلاب هموار می‌سازد. @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 قومیت ملاک انتخاب مسلمان نیست 🔸 شهید آیت الله دکتر بهشتی: پیوندهای عاطفی ملی، در حد پیوند خویشاوندی و خانوادگی یا درحد پیوند در زبان و لغت و لهجه یا آداب و رسوم و سنت‌های محلی، امری است طبیعی که باید محترم شمرده شود ولی یک مسلمان آگاه، همواره باید مراقب باشد که عالی‌ترین پیوند اجتماعی او همان پیوند عقیدتی و اسلامی باشد که بر همه پیوندهای اجتماعی دیگر حاکم است. مسلمان متعهد، هرجا پیوند خانوادگی، مستلزم بی‌توجهی او به وظایف و عواطف ناشی از پیوند اسلامی باشد، پیوند اسلامی را مقدم می‌دارد و به پیوند خانوادگی و قومی پشت پا می‌زند. 📚 حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی، ص۴۱۱ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 انتخابات تمام شد 🔸 شهید آیت الله دکتر بهشتی: برادرها! خواهرها! انتخابات تمام شد. انتخاب رئیس‌جمهور تمام شد، انتخاب نمایندگان مجلس تمام شد ولی آیا کار شما هم تمام شد؟ بنا دارید بگویید خوب الحمدلله، حال دیگر برویم سراغ کار و زندگی‌مان؟ کدام انقلاب تا حالا اینطور بوده؟ ما حالا خیلی کار داریم. باید شب و روز، بیدار و آماده و حاضر باشیم...برادر! خواهر! آن روز که تو بخواهی بگویی من دیگر خاطرم جمع شده، مملکت، رهبران و مسئولان مسلمان مؤمن آگاه و متعهد پیدا کرده، خودشان وظایف خودشان را البته می‌شناسند و عمل می کنند؛ آن روز، روز انحطاط و ارتجاع و سیر قهقرایی در انقلاب ماست...بنابراین ما باید همیشه با یکدیگر اندیشیده وعمل نماییم. چه کسی گفته که تمام معلومات و تجربه‌ها نزد افراد خاصی است؟ خیال می‌کنید وقتی می‌گوییم از شما بچه‌ها می‌آموزیم، شوخی یا تعارف می‌کنیم؟ 📚 جاودانه تاریخ، ج۳، ص۱۰۴ و ۱۰۵ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است در جامعه مسلمان‌ها آدم در خیابان که می‌آید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی می‌کنند. @shahiddoctorbeheshti
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است «[می‌گویند] آقا جامعه مسلمان‌ها، جامعه فضول‌ها است؛ بله، جامعه مسلمان‌ها جامعه فضول‌ها است. کار دارند ببینند من چه کار می‌کنم. به من کار دارند. خوب هم می‌کنند. نگاه می‌کنند می‌بینند من چه جور می‌روم، چه جور می‌آیم. اگر من در خانه‌ام، تک و تنها، یک گوشه‌ای با خودم فقط باشم، نه آنجا تجسس نمی‌کنند؛ فلاتجسسوا. آنجا تجسس نکنید. فلانی در اتاقش، در خانه‌اش، گوشه بیابان، در باغش [کاری می‌کند] آنجا کاری نداشته باشید. آنجا خودش است و ایمانش. آنجا اگر شما رفتید سرکشیدید و ببینید در اتاقش چکار می‌کند، خود این سرکشیدن شما می‌شود گناه. حق ندارید شما در خانه مردم، اتاق مردم، باغ مردم سر بکشید. البته اگر توطئه کردند علیه اسلام و امت اسلامی، در صندوق‌خانه‌هایشان هم بروند، در هر سوراخی بروند مسلمان‌های ما سر می‌کشند و کشفشان می‌کند. [تکبیر مردم]. اینکه گفتم سر نکشید، یعنی در این مسائل شخصی و کارهای شخصی [است] و الا وقتی پای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلامی بیاید ما دشمنان انقلاب را در هر سوراخ و سمبه‌ای باشند دنبال می‌کنیم، پیدایشان می‌کنیم و به کیفر خودشان می‌رسانیم. [تکبیر مردم]. بله در حد مسائل شخصی، در حد رفتارهای فردی، افراد تا با خودشان هستند به سراغشان نمی‌رویم اما وقتی آمد در اداره، وقتی آمد در کارخانه، وقتی آمد در کوچه و خیابان؛ بله آقا در جامعه، در جامعه مسلمان‌ها آدم در خیابان که می‌آید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی می‌کنند. نگاه می‌کنند ببینند آیا این خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی آمد یا نیامد. اگر دیدند از خط ممتد کشیده دارد این ور می‌آید هزارتا بهش غر می‌زنند، خوب کاری هم می‌کنند. اگر دیدند این آدم در کوچه و خیابان دارد چشم ناپاکی می‌کند چشمش دنبال این است که زن‌ها، دخترها چه جور می‌آیند و می‌روند ده هزارتا غر بهش می‌زنند، ولش نمی‌کنند او را. نفهمیدم چطور شد اگر ماشین از خط ممتد یک ذره این طرف بیاید غرولندش خوب است اما خط عفاف و پاکدامنی را شکستن غرولند نمی‌خواهد؟ ما از این حساب‌ها نداریم آقا! اینجا جامعه اسلامی است. @shahiddoctorbeheshti
امضای حکم ، است برای رهبر نسبت به رأی مردم 1- مشروح مذاكرات قانون اساسى؛ ج2 ؛ ‏جلسه‏ 44 (22 مهر ماه 1358)؛ صص 1189-1190 بحث و بررسی در مورد فاتحي (یکی از نمایندگان قانون اساسی)- براي من اين مطلب روشن نيست كه امضاي حكم رياست‏جمهوري، آيا صرفاً است يا اينكه اگر امضاء نكرد تكليف چه مي‏شود. نايب رئيس ()- نه آقا، اين است. فاتحی- چون مردم رئيس‏جمهور را انتخاب كرده‏اند بين انتخاب مردم و امضاي او چگونه‏ رابطه‏ای است و آيا تراكم ايجاد نمي‏كند؟ و اگر چيزي را امضاء نكرد چه مي‏شود؟ نايب رئيس (شهیدبهشتی)- جلوتر گفته شد، صلاحيت آنها را تأييد كرده است آقاي فاتحي. 2- تهران، ؛ 9 آذر ماه 1358 (دو روز مانده به برگزاری قانون اساسی) آنچه در قانون اساسى آمده اين است كه شرايطى در اين قانون براى رئيس جمهورى ذكر شده است و چون رئيس جمهورى با انتخاب مى شود و يكى از راههاى مناسب براى اطلاع مردم از اين كه آيا اين رئيس جمهورى مذكور در قانون اساسى هست يا خير، (نه هر شرطى، امامت نمیگويد مردم اين را انتخاب كنيد يا نكنيد، چنين چيزى در قانون اساسى نداريم) امامت مى گويد در اين فهرست منتشرشده براى نامزدهاى رؤساى جمهورى، كدام يك واجد شرايط مذكور در قانون اساسى هست. اجازه بدهيد اين را بخوانم: بند چهار از اصل يكصد و دهم [در حال حاضر، بند نهم] امضاى حكم رياست_جمهورى پس از انتخاب مردم. علاوه بر اين كه داوطلبان رياست جمهورى، از جهت دارا بودن شرايطى كه در اين قانون مى آيد، بايد به تأييد شوراى نگهبان و در دوره اول (چون هنوز شوراى نگهبان وجود ندارد) به تأييد برسد. ملاحظه مى كنيد كه هيچ در ميان نيست. معناى حق وتو اين است كه مردم كسى را انتخاب كنند و بعد رهبر يا شوراى نگهبان بگويد نمى شود. چنين چيزى در قانون اساسى نداريم. ما گفتيم چون رئيس جمهورى بايد در يك ميدان گسترده مورد رأى دهى قرار بگيرد و شرايطى براى او در اين قانون ذكر شده، براى اينكه مردم در اين جهتِ بخصوص معطلى نداشته باشند و پرس وجوى زيادى نخواهند، شوراى نگهبان كه مسئول اجراى قانون اساسى است مى گويد اين افراد واجد شرايط قانون اساسى هستند، حالا شما مردم هر كدام را انتخاب كرديد انتخابتان است. بنابراين حق وتويى وجود ندارد. منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390) ص59 قانون اساسی https://t.me/shahiddoctorbeheshti
وزیر و مدیر غیرمسلمان در جمهوری اسلامی؟! ما مكرر درباره جمعيت‌ها و افراد اين اصل را اعلام كرده‌ايم و در اين قانون اساسى اين شرط عدل و تقوى را در امام و رئيس‌جمهورى ذكر كرده‌ايم. يعنى كسانى كه مى‌خواهند رهبر يا عضو شوراى رهبرى يا رئيس‌جمهورى باشند بايد انسان‌هايى آگاه به اسلام، متعهد در برابر اسلام، عادل و با تقوى باشند. نمى‌گويم هيچ تركِ اولى از او سر نزند، نمى‌گويم معصوم باشد؛ مى‌گويم مجموعه رفتار و زندگى او نشان بدهد كه خداترس است، مبالات دارد نسبت به و تعاليم اسلام، مى‌خواهد، مى‌كوشد، عمل مى‌كند و متعهدانه با اسلام برخورد مى‌كند. و اگر درباره ديگران هم با صراحت نگفتيم، آمده است كه اينها را قانون معين مى‌كند وگرنه، راستش را بخواهيد، اين شرايط به درجات مختلف در هر كسى كه مسئوليتى درباره اين ملت به عهده خواهد گرفت معتبر است: نخست‌وزير، ، معاون، ، فرمانده، و ... منبع: مبانی نظری قانون اساسی. تهران: روزنه. صص56-57 @shahiddoctorbeheshti
📌 فکر کنید بهشتی مرده است! 🔰 صحبت‌های شهید بهشتی در جمع مسئولین مرکز اسلامی هامبورگ 🆔 @sarcheshmeh_nour
امضای حکم رئیس جمهور، است و حق وتویی برای رهبر وجود ندارد https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
در چه گفت؟ تجربه جامعه سازی بر پایه ایمان به خدا بیانات در مراسم ؛ اولین مجلس شورای اسلامی - 31 تیر ماه 1359 دكتر بهشتى (رئيس ديوان عالى كشور)- بسم الله الرحمن الرحيم- مراسم به خداى متعال در برابر كتاب آسمانى او كه راهنماى زندگى ماست و در برابر ملت و نمايندگان ملت و با حضور مسوول بدان معناست كه هر يك از ما در مسووليت خطيرى كه بر عهده داريم پيمانى بس سنگين و استوار با خدا مى بنديم خدائى كه بر همه چيز ناظر و آگاه است و هيچيك از انديشه ها و كرده هاى ما بر او نهان نخواهد ماند و ملت ما بر اساس و بر اساس دين خدا به عنوان راه زندگى و سعادتمند شدن به چنين سوگندها و چنين ايمانها در دل و جان ما اعتماد ميكند بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه و و اعتماد به و انتخاب شدگان بوده است. اميدوارم اين عامل نقش خودش را زنده تر و سازنده تر و عينى تر نشان دهد و ملت ما با اين تجربه نو دريابد كه ، ، با پايه ايمان زندگى سياسى و اجتماعى است و چنين تجربه يعنى ؛ ايمان به خداى و آئين خداى براستى بتواند تجربه نوين آموزنده اى براى كل بشريت عملى به از سوى ما و از سوى ملت قهرمانمان باشد انشاءالله. منبع: مشروح مذاكرات مجلس شوراى اسلامى، دوره‏1، ص: 248 قانون_اساسی https://t.me/shahiddoctorbeheshti
مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 اقامه نماز؛ پشت سر رجایی 🔸شهید آیت‌الله دکتر بهشتی: جامعه اسلامی، یکی از جلوه‌های زیبایش است که نخست‌وزیر آن جامعه، اگر به‌عنوان امام جماعت جلوی مردم ایستاد مردم بتوانند راحت در پشت سرش به نماز بایستند و رجایی چنین آدمی است و خود من و دوستان من، مکرر پشت سرش نماز جماعت می‌خواندیم. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۲، ص۲۲۲ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر در مورد آرمان مرحوم 1- براى همه ما جاى تأسف بسيار است كه جاى عالم جليل و و معلم و مربى و پيشگام را در جلسه امروز، در جمعمان خالى بيابيم. شك نيست كه آيت الله در مسلمان ايران، زنده و زنده ياد و زنده نام است و هر انسان مؤمن به خدا و معاد، چه براى خودش و چه براى دوستانش، مرگ، جز نوعى از جدايى از محيطى و پيوستن به محيطى ديگر، جز انتقال، معنايى ندارد و اين از اساسىترين ويژگىهاى مكتبهاى الهى است كه به بودن انسان معتقد است. ... ولى ترديدى نيست كه از دست دادن چنين ، ضايعهاى بزرگ براى ماست و با فقدان او خلأيى به وجود آمده كه پر شدنش ميسر نيست مگر به پا گرفتن چهره و چهرههايى كه همچنان بتوانند اينگونه نقشهاى پيشتاز، مترقى، الهى و سازنده را بر عهده بگيرند و تاريخ به ما نشان داده است كه اين چهرهها، خلق_الساعه به وجود نمىآيند. ما به عنوان دوستان قديم و همگامان و همراهان او در اين راه و به عنوان نمايندگان و به عنوان ، ياد اين عالم بزرگ را گرامى مىداريم. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج1، جلسه پانزدهم (21 شهریور 1358)، ص 369 2- امروز مصادف است با چهلمين روز فقدان عالم بزرگ و مجاهد سختكوش و نستوه و مجلس خبرگان مرحوم آيت الله طالقاني طاب ثراه. ... در آغاز اين جلسه هم ياد اين برادر بزرگ و عزيز را گراميميداريم و از همه ملت و همه دوستان مرحوم آيت الله طالقاني و به خصوص از و آگاه و مبارز ميخواهيم در اين لحظه حساس تاريخي به نقشه شومي كه اروپايي و آمريكايي و اسرائيلي براي جنگ اعصاب، ، مشكلتراشي، آتشافروزي و توطئه در گوشه و كنار كشور طرح كرده و اجرايش را آغاز كردهاند، اين قشرها و همه قشرهاي ديگر همچنان با هم، همفكر و همپيمان و همراه باشند و منتظر آن ننشينيم كه حتماً يك وحدت شكل يافته و سازمان يافته به داد اين ما برسد. ما در طول انقلاب بدون اينكه تشكيلاتي داشته باشيم وحدت داشتيم، همرزميداشتيم. طول ميكشد، مراحلي را بايد پشت سر بگذاردكه ان‌شاءالله به وحدت تشكيلاتي هم خواهيم رسيد و با اخلاص در نيت و با اخلاص در عمل و فائق آمدن بر هرگونه خودخواهي و خودمحوري و خودپرستي بر همه مشكلاتي كه تاكنون مانع شده است ما يك نوع وحدت تشكيلاتي بزرگ داشته باشيم پيروز خواهيم شد ولي تا رسيدن به آن روز آيا راهي جز حفظ همان پيوند و همان كه بر گرد محور و است، راهي ديگر داريم؟ هرگز نه. اين رهنمود رهبر انقلاب و حضرت آيت‌الله العظمي خميني و نيز عشق و آرمان مرحوم آيت الله طالقاني بود و همه هم يك چنين عشق و آرماني داشتهاند و دارند ... منبع: ، ج2، جلسه چهل و هشتم (26 مهر 1358)، ص 1295 @Shahiddoctorbeheshti