eitaa logo
از بهشتی برای امروز
948 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
23 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
از بهشتی برای امروز
بيانات #شهیدبهشتی راجع به #اشغال_سفارت_آمريكا و #گروگانگيرى كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از
حماسه در 13 ؛ انقلاب آرمانها دیدار با چند روز قبل، آمده بود. خوب بفرمائيد: تا كِى مى‌خواهيد اين را نگه داريد؟ گفتم: تكليف اينها را روشن كرديم، چند بار مى‌پرسيد؟ گفتيم تعيين تكليف اينها با نمايندگان و مردم در شوراست. از اين بهتر هم مى‌شود؟ چرا؟ مگر اينجا به اينها بد مى‌گذرد؟ شما كه جوان ما را در زندان‌هاى آمريكای متمدنتان كشتيد. اينها كه اينجا در زندگى مى‌كنند، ديگر چه مرگتان است؟ گفتم كه در اين مدت سعى مى شد كه با اينها رفتارى متناسب با داشته باشند. اما اين هم واقعا مصيبتى است كه بهترين بچه هاى اين امت، پنج شش ماه ناچار شدند كه نگهبان چهل پنجاه تا آمريكايى باشند. اين هم براى خودش يك مصيبتى است ... حالا به هر حال شاه و امريكا و جنايت امريكا سبب شد كه بپاخاسته برافروخته ما بروند سفارت را بگيرند. را در آنجا بگيرند، تازه بيافريند. اما به قيمت اينكه ماه‌ها گرفتار نگهدارى اين شدند. بى‌خود نق مى‌زنند كه چرا روزنامه‌هاى روز آمريكا را براى ما نمى‌آوريد. سفير انگليس گفت ولى كارتر و نمى‌توانند تا دو ماه ديگر صبر كنند، ولى ملت ما گفتند ما تصميم خودمان را مى‌گيريم آنها هم تصميم خودشان را مى‌گيرند. گفت: خيلى با مسائل سياسى برخورد مى كنيد. گفتم: همينطور است، ما قرار است با مسائل، برخورد كنيم. ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها. ما انقلاب كرديم كه واقعيتها را عوض كنيم؛ نه اينكه واقعيتها را هرچه هست بپذيريم. صحبت از تشديد كرد. گفتم: ما از همان اول قرارمان بر اين بود كه انقلاب پيش برود ولو همان خودمان را كه در همين مملكت به دست مى‌آيد بخوريم. خدا هم در اين دو ساله بركت داده است. مژده باد بر شما! تا الان محصول گندم ايران نسبت به سال گذشته بسيار عالى است [تكبير حضار] انشاءالله به سيلوها و نانوايى‌ها برود و همه مردم ايران نوش جان كنند و [تكبير حضار] در آخر اوقاتش تلخ شد و گفت كه آمريكا خواهد كرد. همين كار را كه كرد، و اين ديگر اتمام حجت شان به وسيله سفير انگليس، چون سفير ندارند ، انجام گرفته بود. گفت: دخالت نظامى خواهد كرد. گفتم: ما از خيلى وقت پيش براى دخالت نظامى آماده ايم؛ خلاف انتظار ما نيست، ولى هر كه به داخل مرزهاى ايران بيايد در جمعيت مردم يك جا بيشتر برايش در ايران نيست آن هم گور و زير خاك است. [تكبير حضار] البته حالا معلوم شد خدا يك جاى ديگر برايشان پيشبينى كرده بود و آن زغال سوخته شدن. گفت: اين ممكن است به يك تبديل شود. گفتم: در اين حالت هم جنگ يك ملت فداكارِ با ايمان كه با كمترين سلاح حاضر است با دشمن مجهز به آخرين سلاح بجنگد، خواهد بود. نخواستم به او بگويم مگر آمريكا تجربه را زود فراموش كرد؟ ايران، اگر است برتر از ويتنام است. [تكبير حضار] منبع: ولایت رهبری روحانیت؛ 1390؛ صص353-355 (10 اردیبهشت 1359 سخنرانی در مسجد ابوالفضل) @shahiddotorbeheshti
الحاق به cft و حمایت از مستضعفان جهان اصل 154 به نمایندگان مجلس بررسی نهایی اساسی (مجلس قانون اساسی) حاضر در جلسه بررسی این اصل به تصویب رسید. نائب رئیس مجلس (شهیدبهشتی) در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند: « اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر ماست و نيز به بودن انقلاب و اينكه انقلاب آنطور هم كه بعضي ها مي گويند قرار نيست در داخل محصور بماند» صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1521-1520 ۱۵۴ قانون اساسی: جمهوري اسلامي ايران سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي داند و و و را حق همه مردم جهان مي شناسد. بنابراين در عين خودداري كامل از هرگونه دخالت در امور داخلي ملتهای ديگر از در برابر حمايت ميكند. صدور @shahiddoctorbeheshti
تقویت ؛ راه ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای تکیه کنیم و این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و روزبه روز ؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای یعنی یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت هم کشانده نشویم ... منبع: ، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲ @shahiddoctorbeheshti
سرزمین اسلام همه مسلمانان است مسلمان غیرایرانی، نیست ۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه سیاسی و مدنی، چه در میدان و چه در میدان ، فقط اسلام است. هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. این وضعیت که با یک مسلمان اهل یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص است. منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰ اسلامی @shahiddoctorbeheshti
به مناسبت سالروز تصویب در سال 1358 ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836 @shahiddotorbeheshti
به مناسبت سالروز ؛ حکومت و نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر . بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى؛ نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم كه است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64
چرا از دیدگاه اسلام مردود است؟ هيچ كس نمي‌تواند رابطه‌اش را با ديگران بر مبناي و قرار بدهد. ، بزرگي فروشان، ، تفوق طلبان، امتيازطلبان همواره سد راه جنبش ها هستند. بزرگي طلبي و تفوق طلبي و استعلا و داعية علو و برتري داشتن از نظر قرآن مطرود و مردود است تا آنجا كه آية 83 از سوره قصص اين طور بيان مي كند: تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ آن سراي آخرت، آن فرجام ارزنده، ما اين فرجام ارزنده را براي آنهايي مقرر كرده ايم كه در روي زمين در پي علو، ، تفوق طلبي نيستند. نه در پي علوند و نه به دنبال و تباهي آفريني. عاقبت و فرجام صرفا از آنِ متقين ، از آنِ خداترسان ، از آنِ كساني است كه پرواي خدا، پرواي حق دارند. ملاحظه مي كنيد كه مباني عالي اسلام به طور كلي تفوق طلبي و امتيازطلبي را محكوم مي كند. مي گويد هيچ كس نمي‌تواند رابطه‌اش را با ديگران بر مبناي تفوق طلبي و قرار بدهد. منبع: ؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص 17 -18 @shahiddoctorbeheshti
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟ ! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش كشور ما! هشيار باشيد! از هم‌اكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت و به‌هيچ‌عنوان براي رسيدن به از سِمتهاي اجتماعي مورد بهره‌برداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق زن و مرد در خويش و در تعيين فرد يا گروهي به عنوان . اين يك پاية اساسي است. خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، مي‌تواند باشد؟ نه. اين است ولي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلمان‌اند، اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، از اين زمامدار مي‌خواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را اداره كند. بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در هست: . منبع: ؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰ @shahiddoctorbeheshti
یا بازی با مکتب؟! بعضى مى گويند: آقا، فلان خوب است يك فكرى براى فلان حكم بكند. مثل اين كه دين مثل يك در دست مجتهد است تا مطابق سليقه زمان و مكان و مردم و به هر شكلى دلش خواست دربياورد! اين طور نيست و از يك چنين را با مكتب نخواهيد. مكتبى كه مثل موم باشد و بتوانى آن را به هر شكلى كه بخواهى در بياورى اصلاً ديگر مكتب نيست. اولين ويژگى اين است كه نظامى است و . منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 42 @shahiddotorbeheshti
حکومت بر مدار امام و نفی تحمیل در نظام امت و امامت از نظر اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، نیاز دارد به . دقت بفرمائید! یک وقتی مکتبی می گوید امت، بدون اینکه به آن بدهد که عمل کند اسلام مى خواهد و اصلىِ را نشان بدهد. مى گويد اى امت! اگر مى خواهيد در مسير الى اللّه گم نشويد و از "مغضوب عليهم و لاالضّالين" نشويد بايد به و امامت چنگ زنيد. اين امامت تا وقتى كه در حد پيامبر است كه با نشان ويژه و خاص از جانب خدا آمده معين مى شود ، بنابراين گفته مى شود ، امامت موسى، امامت محمد(ص). اينان امام هستند . در دوره پس از پيامبر اسلام (ص)، منصوص و منصوب اند ولى با اينكه تعيينى است، .ولى امروز در اين عصر ، در اين عصر، امامت، ديگر تعيينى نيست؛ تحميلى هم نيست؛ بلكه و يا است. بنابراين در عصر ما يك رابطه مشخص است . دقت بفرماييد! شناختن و پذيرفتن و منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه۴۰ @shahiddotorbeheshti
مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی در اين زمينه ها مكرر نظر خود را اعلام كرده ايم و بدان عمل كرده ايم . در نظام اجتماعى ما بايستى به همه گروهها فرصت داده شود و امكان آن داده شود كه بتوانند نظرهاى خود را به صورت فردى و جمعى بيان كنند. اين نه تنها ديدگاه شخص من است بلكه نظر حزب جمهورى اسلامى هم هست. معتقد است كه بايد در ، افراد و گروه ها توانايى اظهارنظر خودشان را درباره مسايل مختلف داشته باشند. حتى اگر نظراتشان ماست. ... نظر كلى حزب جمهورى اسلامى در اين زمينه روشن است: در ، همه افراد گروهها ، هرچند باشند، امكان دارند و خود را بيان كنند. منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه ۸۷ @shahiddotorbeheshti
؛ بار شاق یا معشوقه دیرین؟! آنچه ما در اسلام برايمان دارد روحانيت نيست. بلكه است. يكى از ويژگى هاى عالم متعهد مسئول اين است كه نيست. وقتى مى خواهد رياست را بپذيرد مثل يك بار سنگينِ شاقّ مى پذيرد نه مثل معشوقى كه سالها به آن عشق مى ورزيده و حالا به وصال آن رسيده است. خوب دقت كنيد! عالم متعهد و مسئول، اگر تكليف شد، نه از پذيرش سر باز مى زند و و مقدس مآبی در مى آورد و نه دود و دوز و كلك مى چيند. منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 47 @shahiddotorbeheshti