#شهادت در راه خدا
تقدیم به #سردار_سلیمانی
غلام #همّت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه #رنگ_تعلق پذیرد آزاد است
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای #هویزه
شهادت برای یک #آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با #شهود انسان نسبت به #حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، #حضور_قلب_در_برابر_خدا
و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که #فی_سبیل_الله حرکت می کنند، تلاش می کنند، #خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا #ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه #دوست_داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند.
شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به #امام_حسین علیه السلام می گوییم ای #سرور_آزادگان برای این است که #شهیدان_راه-حق آزادگانند.
شهید تا خودش را از #بندگی ها و #بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه #رنگ_تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان #خط_سرخ_شهادت بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در #انقلاب_اسلامی ما درآمد این آزادی بود.
منبع: #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴
#قاسم_سلیمانی
@shahiddoctorbeheshti
#شهیدبهشتی
ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان)
انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار)
ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما #راست_قامتان_جاودانه_تاریخ_خواهیم_ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار)
منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33
@shahiddoctorbeheshti
#نظارت_استصوابی
ما در نظام اجتماعی مان برای انتخاب شوندگان در واحدهای اجتماعی، شرط مسلمان متعهد بودن را داریم. در شوراها هم همینگونه است. منظور از شورای اسلامی آن است که در این شوراها همه می توانند انتخاب کننده باشند (مسلمان، مسیحی، غیرمسلمان، مقید، غیرمقید ، باتقوا، بی تقوا) اما انتخاب شونده باید مسلمان متعهد مسوول باشد. من این نکته را صریحا در اینجا مطرح می کنم . این از نقطه نظر هایی است که ما از نظر انقلاب اسلامی پافشاری داریم و معتقدیم که اگر پرفشاری نباشد، #انقلاب_اسلامی، انقلاب اسلامی نخواهد بود. ... به نظر بنده، در هر جامعه ای که می خواهد مکتب و ایدئولوژی در آن محور باشد، این شرط باید وجود داشته باشد. می گوییم انتخاب کنندگان دقت کنند که انتخاب شوندگان شرایط انتخاب را داشته باشند. نظارت دولت را تا این اندازه قبول داریم که فقط ببیند، از روی سهل انگاری، کسانی که واجد شرایط انتخاب شدن نیستند انتخاب نشوند.
منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه ص۲۰۹
#شورای_نگهبان
@shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهید_بهشتی در مورد #ابراهیم_یزدی، #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -1
آقای #مهندس_بازرگان از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای #یزدی همینطور، هرچند چون ایشان مدت زیادی در خارج بودهاند ارتباط مستقیم زیاد نبوده، ولی هر دوی این برادرها را همچنان #برادرهای_دوست_داشتنی و برخوردار از درجه بالایی از #صداقت و صمیمیت میدانم. ولی #خط_فکری شان را در مورد #سیاست_انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمییافتم و ما از همان اول حس میکردیم که نقطه نظرهامان مختلف است. منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بودهاند و خدماتی داشتهاند و سهمی داشتهاند، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلیشان مخصوصا داشتهاند، ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلافنظرها همکاری داشته باشیم، تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمیتواند پابهپای این نقطهنظرها بیایند و #استعفا دادند.
بنابراین من آقایان را چهرههایی دوستداشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم ولی نقطهنظرشان را #در_جهت_این_انقلاب هم، از پیش، نمییافتم. روزبهروز این نظر قوی تر میشد. چه در #مسائل_داخلی_انقلاب و چه در مورد #مسائل_خارجی_انقلاب. ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک #انقلاب_جهانی است لااقل در #جهان_اسلام و در دنیای #مستضعفین. شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوصا آقای مهندس بازرگان خیلی اینطورها نمیاندیشیدند. باز آقای دکتر یزدی هم نقطهنظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلافنظرهایی داشتند.
منبع: بهشتی از زبان بهشتی، (1392) جلد دوم، صص 328-329 به نقل از کتاب شهید بهشتی؛ اسطورهای بر جاودانه تاریخ
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهید_بهشتی در مورد #نهضت_آزادی و مهندس #بازرگان -2
#از_روى_ناچارى با علم و آگاهى به اینکه آقاى #مهندس_بازرگان عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در #پاريس آمده بودند #امام را قانع كنند كه اگر مثلاً #شوراى_سلطنت باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همينجا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمىشود. اگر مىخواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مىتوانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميهاى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى #دكتر_يزدى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى #اضطرار، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان #نخست_وزير معرفى كنيم. #شوراى_انقلاب ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم #دولت_انقلاب شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چهطور مىشود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند #من_بلدوزر_نيستم، من يك #ماشین_سوارى_ضعيف_نازكنارنجى هستم كه مىتوانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه #دولت_انتقال هم نيست.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی، (1390)، صص 231-232
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهیدبهشتی در مورد #مذاکره_با_آمریکا
۲۷ بهمن ۱۳۵۸
مصاحبه با روزنامه #کیهان
صریحا می گویم من همواره با #خط_سازش مخالف بودم و هستم و صریحا می گویم که در هیچ گفتگو و مذاکره ای که به سمت آوانس به آمریکا دادن و آوانس از او گرفتن پیش برود و پیش رفته باشد حاضر نبوده ام و اگر مذاکره ای بوده که دیگران در آن شرکت داشته اند و خواسته اند مذاکره را به این سمت ببرند #جلوی_آن_را_گرفته ام. ... بنابراین من خط سازش را حتی نوع سازش #مصلحت_جویانه و خط مذاکره را حتی مذاکره به معنای جلب حمایت دشمن را همواره محکوم کردم و می کنم و معتقد هستم که #نفوذ این طرز فکر در رهبری و اداره #انقلاب ایران خطرهایی را به بار می آورد و باید جلوی او را گرفت.
منبع: #شهیدبهشتی #جاودانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها؛ ج۲ ؛ ص۱۹۵
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اختصاصی از بهشتی برای امروز
شهید دکتر بهشتی(ره):
ما با اکثریتی قاطع به قانون اساسی جمهوری اسلامی رای دادیم.کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید...
@shahiddoctorbeheshti
#جمهوری_اسلامی؛ حکومت #ایدئولوژیک و مردمی
نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با #انتخاب و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام.
بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است #ايدئولوژيك ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ #متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست.
و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64
#جمهوریت
#اسلامیت
@shahiddoctorbeheshti
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72
#انقلاب_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
چه کسی شایسته کرسی نمایندگی مجلس است؟
در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- مي آيد يك دگم قطعي می دهد و آن اين است؛ ميگويد: مسئوليتهاي اداري جامعه را بهخصوص آنجا كه با سپردن قدرت، بهخصوص قدرت توأم با يك سنگر #نفوذ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، پايبندي به اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهمتر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به لياقت اهميت ميدهيم، به درستي اهميت نميدهيم غافل از اينكه:
چو دزدي با چراغ آيد
گزيده تر برد كالا
اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «#عدالت» است. در همه كساني كه قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايي، اداري ، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد.
منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134
#حکومت_صالحان
#تخصص
#تعهد
#شایسته_سالاری
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
اداره مملکت را به کسانی بسپاریم که ...
#شهیدبهشتی:
اين يك اصل طبيعى است كه «#الناس_على_دين_ملوكهم» عمل و رفتار #زمامدار و رهبر جامعه بر مردم اثر می گذارد و اين يك اصل طبيعی است. مردم نگاه می كنند ببينند زمامدارها چه جور عمل می كنند و به همان صورت به سوى عمل گرايش پيدا می کنند. اين #يك_اصل_طبيعى است. پس اگر قرار است حركت جامعه به سوى خدا و راه خدا باشد، بايد پيشوايان و پيشتازان و زمامداران جامعه، رفتارشان، بينششان، اعتقاداتشان، عبادتشان، نمازشان، روزه شان، لباسشان، #وضع_خانوده_شان، #وضع_زندگى_شان، صِدقشان، راستی شان، امانتشان، #مردم_دوستی شان، عدالتشان و همه چيزشان، #الگو و نمونه اى از اسلام باشد. اگر نمونۀ صددرصد نه، لااقل نودوپنج درصد يا نود درصد.
بر اين اساس، موضع #حزب_جمهورى_اسلامی در مورد ادارۀ مملكت اين است كه مملكت ما و جامعۀ_اسلامی ما در نظام مديريت، #از_بالا_گرفته_تا_پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك كنندۀ مردم به اسلام باشد.
منبع: #شهیدبهشتی؛ حزب جمهوری اسلامی(1390)؛ صص49-50
#حکومت_صالحان
#جمهوری_اسلامی
#مسئولیت_زمامداران
#نظام_امت_و_امامت
@shahiddoctorbeheshti
تبليغات و معرفى نامزدها چگونه باشد؟
تبليغات انتخاباتى در حد معرفى واقعى نامزدها و شناخت نقاط قوت و ضعف آن ها، با رعايت كامل صدق و راستى و رعايت حرمت و منزلت اشخاص، دور از فريب ها و جنجال ها و جوسازى ها كارى پسنديده است. از تبليغات به شيوه رايج در بسيارى از جامعه هاى غربى كه سراسر ضدارزش و نيرنگ و فريب است و پرده هاى ضخيمى از زرق و برق و شعارهاى توخالى و مردم فريب جلوى ديد مردم مى آويزد تا نامزدها را آن طور كه هستند نشناسند و با جوسازى مصنوعى و ايجاد گرايش هاى كاذب، آن ها را به اين و آن متمايل و از ديگران سرخورده كند، بايد سخت جلوگيرى شود و مردمِ ما بايد به گونه اى آگاه و ساخته شوند كه در برابر اين گونه تبليغات حساسيت پيدا كنند و واكنش منطقى نشان دهند تا عملا بازار اينگونه شيوه هاى ضد ارزشى تبليغاتى كساد شود و نامزدها و هواداران آن ها به فكر استفاده از آن ها نيفتند.
منبع: کتاب حزب جمهوری اسلامی صفحه 207
#شهید_بهشتی
#انتخابات_مجلس
#تبلیغات_انتخاباتی
#ملت_دوست هستیم، ولی #ملی_گرا نیستیم
#مسلمانان_مظلوم_هند
ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند.
اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینیاسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح #همه_مسلمانان بلکه #همه_انسانهای_جهان مسئولند.
ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست.
بنابراین من خواهش می کنم مسئله را #خیلی_باز_و_روشن در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم. فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را.
منبع: #شهیدبهشتی #جادوانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱
#صدور_انقلاب
#مسئولیتهای_فراملی #جمهوری_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#حمایت_از_مستضعفان
#ملی_گرایی
@shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیدوارم شما پیروان علی علیه السلام همت کنید و علاقه نشان دهید علی را خوب بشناسید تا بتوانید شیعه علی باشید..
میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب(ع)، مبارک باد
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیامبری از نگاهی دیگر.pdf
2.28M
به مناسبت سالروز #بعثت رسول خاتم
کتابی برای خواندن از #شهیدبهشتی
#پیامبری_از_نگاهی_دیگر
پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
عصبانیت آمریکا از #سپاه_پاسداران
#آمریکا_از_عصبانیتت_بمیر
سخنرانی در جمع #ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359
ما می دانستیم از #روز_اول که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه #متشکل_مسلح_باایمان نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از #لانه_جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این #سپاه عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف #توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد #امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان #دشمن_اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید #عصبانی_باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری ( #تکبیر_حضار)
#نفوذ
#سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی
#نظام_سلطه
#قل_موتوا_بغیظکم
#مرگ_بر_آمریکا
منبع:#شهیدبهشتی؛ #جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) ص196
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نام راستین و کامل نظام #جمهوری_اسلامی چیست؟
به مناسبت #روز_جمهوری_اسلامی
نام #نظام_سياسى در #قانون_اساسى_جمهورى_اسلامى چيست؟ اسم آن را چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوعبنديها و ردهبندىها، مقولات سياسى دنيا كدامند؟
حقيقت اين است كه برداشت #تشیع_راستين از اسلام، مناسبترين نام را براى اين نظام #قبلاً پيشبينى كرده است. مىتوانيد با اين اشارهاى كه كردم خودتان بگوييد تشيع راستين براى #نظام_سياسى_اسلام چه عنوان گويايى را انتخاب كرده است؟
«#نظام_امت_و_امامت».
#نظام_سياسى_اجتماعى_جمهورى_اسلام، نظام امت و امامت است و حق اين است كه با هيچ يك از اين عناوينى كه در كتاب هاى حقوق سياسى يا #حقوق_اساسى آمده قابل تطبيق نيست.
اتفاقاً يك بار #انقلابيون ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد. براى رهايى از #استبداد انقلاب كردند. بعد گفتند حالا مىدانيد چه جايش بگذاريد؟ #مشروطه. چون اين عنوانى كه براى نظام جديد انتخاب شده بود #عاريهاى بود و مربوط به #فرهنگ_اسلام نبود، حتى آن تأثيرى را كه در صاحبان اصلى اين فكر عاريتى مىتوانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيت چيز #عاريتى همين است.
به همين دليل، ما فكر مىكنيم عنوان نظام ما بايد نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثناى #انقلاب، چون اين عنوان هنوز براى توده مردم روشن نبود، به عنوان #شعار_اول #حكومت_اسلامى انتخاب شد كه بسيار هم خوب و گويا بود و سپس وقتى معلوم شد اين نظام حكومتى #رئيس_جمهور هم دارد، آنوقت گفته شد جمهورى اسلامى.
ولى نام_راستين و كامل اين نظام، «نظام امت و امامت» است.
در #رأس اين نظام، #اصول_عقيدتى_و_عملى_اسلام بر اساس كتاب و سنّت است. همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود.
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری قانون اساسی(1390) صص38-39
#اصل_یکم_قانون_اساسی
#نطام_امت_و_امامت
#حکومت_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#رفراندوم #همه_پرسی
#امام_خمینی
#دوازدهم_فروردین
#حقوق_عمومی_بومی
https://t.me/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟
#ملت_ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش #انقلابي كشور ما! هشيار باشيد! از هماكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت #عامل_زور و #عامل_تحميل بههيچعنوان براي رسيدن به #هيچ_سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهرهبرداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، #همة_مصالح_ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق #دخالت_آگاهانة زن و مرد #مسلمان_متعهد در #تعيين_سرنوشت خويش و در تعيين فرد
يا گروهي به عنوان #زمامدار_امت. اين يك پاية اساسي است.
خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، ميتواند #جمهوري_اسلامي باشد؟ نه. اين #شرط_لازم است ولي #شرط_كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلماناند، #اين_مسلمانها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، #خودبهخود از اين زمامدار ميخواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در #ادارة_مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را #بر_مبناي_تعاليم_سعادتبخش_اسلام اداره كند.
بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در #حكومت_اسلامي هست: #اصل_تعهد_نسبت_به_تعاليم_اسلام.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰
#جمهوری_اسلامی #حکومت_آزاد #حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
قائل به #ولایت_مطلقه هستیم
ما برای #امامت_اسلامی قائل به ولایت مطلقه هستیم یعنی معتقدیم امامت در جهت #مصالح_عامه_مردم هر تصرفی را لازم بداند می کند و منافات با حقوق شخصی افراد ندارد. در حقیقت این قوانینی که در رابطه با #مالکیت شخصی و خصوصی و اینها هست اینها حریم اشخاص را نسبت به یکدیگر معلوم می کند؛ نه حریم اشخاص را نسبت به کل جامعه و امامت که در خط کل جامعه می خواهد حرکت کند. او برایش این مرزها و این حریمها دیگر وجود ندارد. این اساس ولایت مطلقه امامت هست در بینش اجتماعی و اقتصادی و حقوقی که الان هست.
عده ای از آقایان این را قبول ندارند از آقایان فقهای ما عده ای این را قبول ندارند. آنها این ولایت را برای امام معصوم قائل هستند ولی برای امام غیرمعصوم و برای امامت غیرمعصوم قائل نیستند. عموماً برای امام معصوم قائل هستند. ... در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای #انقلاب_اسلامی به وجود آورد امام [خمینی] بودند.ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به #ولایت_مطلقه_امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند.
منبع: #شهیدبهشتی جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص62 تا 64
#امامت_امت
#نظام_امت_و_امامت
#مطلقه
#امام_خمینی
#اختیارات_مطلقه
#امام_مبسوط_الید
#امام_غیرمعصوم
#ولایت_مطلقه_فقیه
#اصل_57_قانون_اساسی
#اختیارات_رهبر
#حکم_حکومتی
@shahiddoctorbeheshti
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل
《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》
مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسو هاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد!
منبع : #شهیدبهشتی، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226
#امام_زمان
#شهید_بهشتی
#نیمه_شعبان
#انتظار
#مهدویت
#ظهور
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#آزادی
در جهان بينى اسلام، انسانْ شدنى است مستمر و پويشى است خودآگاه، #انتخابگر و خودساز. ما بر اين چهار عنوان تأكيد داريم. در جهان بينى اسلام، انسانْ شدن است؛ شدنى است مستمر. همواره يك شدن است؛ و پويش است؛ تلاش است. پويشى است خودآگاه و انتخابگر. انتخاب كننده، و خودساز. در نهاد و نهانش، كششها، خواستها و انگيزه هايى آفريده شده كه او را به اين حركت و پويش خودساز وامى دارد. و او بر اساس آگاهي هايى كه در فطرتش زمينه دارد، و در پرتو تجربه و عمل، بارور مى شود، و با قدرت گزينشى آزاد كه به او داده شده، جهت اين پويش سازنده را #آگاهانه و #آزادانه برمى گزيند و در جهتى كه خود انتخاب و اختيار كرده است، رشد مى كند ، جلو مى رود و ساخته مى شود. ويژگى اساسى انسان همين خودسازى و محيط سازى آگاهانه و آزادانه اوست. ارزش او در همين است كه مى تواند آزادانه به راه خير و فضيلت درآيد، يا آزادانه به راه زشتى و شر و پستى و ناپاكى فرو غلتد. ... بنابراين، اصل در زندگى اين انسان اين است كه آزاد بماند ، و اين آزادى او محدود نگردد ، مگر محدوديتهايى كه اگر رعايت نشود، به #آزادى_واقعى خود او، يا به آزادى ديگران لطمه زند.
منبع: آزادی هرج و مرج زورمداری(1390) صص20-21
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
#آزادی_بیان
نشر یکطرفه عقاید و افکار ضداسلامی در جامعه اسلامی ممنوع است و از انتشار کتب ضلال و نشریات گمراه کننده جلوگیری می شود مگر آنکه با نشریاتی دیگر همراه باشد که به خواننده در تجزیه و تحلیل رسای اینگونه عقاید و افکار ضداسلامی کمک کند. بحث ها و سخنرانی ها نیز چنین است.
جامعه اسلامی نه چون جامعه های دربسته اردوگاه مارکسیسم است که انسانها را پشت دیوارهای آهنین نگهدارند و نه چون جامعه های لیبرال غربی است که بازار مکاره عرضه بی ضابطه آرا و افکار باشد و در این زمینه هم براستی نه شرقی و نه غربی است.
علاوه بر این، از نشر مطالب توهین آمیز به مقدسات اسلام جلوگیری می شود. زیرا هرجا ایمان هست، عشق و علاقه و حساسیت نیز هست و جریحه دار کردن این عشق ها و علاقه های مقدس، آزاد نیست.
منبع: مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی(1388)؛ صص405-406
#مقدسات_اسلام
#تنفر مذهبی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
تضاد علم و دین؟
دقت بيشتر در آنچه به عنوان يك حربه تبليغاتي عليه وحي همواره از #تضاد_ميان_علم_و_دين، دين و دانش، عقل و دين، عقل و وحي سخن رفته، نشان مي دهد تضاد ميان علم و دين، ميان عقل و وحي نيست. تضاد ميان جهلِ علم نما و دين يا پندارهاي دين نما و علم است. اگر تضادي هست ميان اينهاست. ميان جهلِ علم نما، شكِ علم نما، وهمِ علم نما با وحي راستين. يا ميان علم راستين و انديشة راستين با پندارِ دين نما. بسياري از چيزهايي كه به نام وحي و به نام دين معرفي مي شود و مي بينيد با مسلّمات علم و انديشة بشر، حتي با بديهيات، منافات دارد، مال وحي و دين نيست. اينها را به نام وحي و به نام دين جا زده اند.
#شهیدبهشتی، #پیامبری_از_نگاه_دیگر، ص 165
@shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
برخورداری از مواهب اجتماعی؛ بی اسلام، با اسلام، یا بر مبنای اسلام؟
تفاوت اسلام #آریامهری با اسلام #انقلابی
بهمن ماه 1358 در مسجد لرزاده تهران
انقلاب، #انقلاب_اسلامى است. در يك انقلاب اسلامى، در #تداوم_انقلاب، تكيه مردم بيش از هر چيز روى حفظ #هويت_اسلامی انقلاب است. مردم آب مى خواهند، نان مى خواهند، پوشاك مى خواهند، مسكن مى خواهند، نظافت و پاكيزگى مى خواهند، شغل و كار و درآمد مى خواهند، تفريحات سالم مى خواهند، ورزش مى خواهند، مدرسه و دانشگاه مى خواهند، همه اينها را مى خواهند، اما در پرتو اسلام.
اگر به مردمى كه انقلاب اسلامى كرده اند بگوييد قرار است به بركت انقلاب براى شما خوراك خوب، پوشاك خوب، مسكن خوب، شهرسازى خوب، روشنايى و برق منظم و مرتب، بهداشت و بيمارستان، اشتغال و كار، مدرسه و دانشگاه، خيلى زود و در زمان كوتاه تقديم كنيم، اما اين كار همراه با #حاكميت_اسلام و در پرتو اسلام صورت نمى گيرد، جوابشان چيست؟
ما امروز مى گوييم، ديروز هم گفتيم، فردا هم اگر زنده باشيم خواهيم گفت كه ما همه اين مواهب را مى خواهيم و جداً هم به دنبالش هستيم، اما نه منهاى اسلام، بلكه با اسلام. [تكبير حضار] و حتی نه «با» اسلام، كه #بر_اساس_اسلام و در پرتو اسلام و بر مبناى #قانون_اسلام.
چون با اسلامی که ما می گوییم از قبیل آن #با_اسلام_آريامهرى نيست. اسلام آريامهرى اسلامى بود كه مسجدها تر و تميز و آباد مى شدند، كاشى هم مى شدند، فرش و قالى هم مى شدند، اجتماعات هم بود، #عاشورا هم بود، تاسوعا هم بود، #ماه_رمضان هم بود، نام اسلام هم بود ، راديو هم قرآن مى خواند، شبهاى ماه رمضان هم دعاى سحر مى خواند ، ابوحمزه مى خواند، مناجات مى خواند، اما نظام، #نظام_اسلامى نبود.
براى ما مسأله اين است كه وقتی می گوییم «با اسلام»، این با اسلام ما با «با اسلامی» که دیگران می گویند فرق دارد. با اسلام ما یعنی اینکه همه این مواهب #بر_اساس_حاكميت_اسلام است و اينكه قانون اسلام بايد حاكم شود.
منبع: ولایت رهبری روحانیت، (1390)، صص277-278
#جامعه_اسلامی
#نظام_اسلامی
#تداوم_انقلاب_اسلامی
#اسلام_لیبرال
#اسلام_سکولار
#حاکمیت_اسلام
#ولایت_فقیه
@shahiddoctorbeheshti