لاس زدن با امریکا!
#جنگ_تمام_عیار_با_آمریکا
موضع ما در #سياست_خارجى اين است كه جامعۀ مسلمانها، جامعهای با #استقلال_كامل است. ما مسلمانها روى دو پاى خودمان، بدون تكيه دادن به هيچ #غول و #غولبچۀ دنيا، میخواهيم بايستيم و غولها و غولبچهها هم براى ما ترسآور نيستند. نه #محاصرۀ_اقتصادى و نه #محاصرۀ_نظامى و نه هيچ چيز ديگر. ما وقتى شعارِ استقلال مىداديم، تا عمق معناى آن را مىفهميديم. بنابراين، ما جنگمان با #آمريكا #تمامعيار است، اما همراه با #لاس_زدن با شوروى نيست. و مقابلهمان با شوروىِ تجاوزگرِ در افغانستان و خيلى جاهاى ديگر تمامعيار است، اما معنايش لاس زدن با آمريكا نيست.
منبع: #شهیدبهشتی، #حزب_جمهوری_اسلامی، 1390، ص58
@Shahiddoctorbeheshti
نظر #شهیدبهشتی در مورد #مذاکره_با_آمریکا
۲۷ بهمن ۱۳۵۸
مصاحبه با روزنامه #کیهان
صریحا می گویم من همواره با #خط_سازش مخالف بودم و هستم و صریحا می گویم که در هیچ گفتگو و مذاکره ای که به سمت #آوانس به آمریکا دادن و آوانس از او گرفتن پیش برود و پیش رفته باشد حاضر نبوده ام و اگر مذاکره ای بوده که دیگران در آن شرکت داشته اند و خواسته اند مذاکره را به این سمت ببرند #جلوی_آن_را_گرفته ام. ... بنابراین من خط سازش را حتی نوع سازش #مصلحت_جویانه و خط مذاکره را حتی مذاکره به معنای جلب حمایت دشمن را همواره محکوم کردم و می کنم و معتقد هستم که #نفوذ این طرز فکر در رهبری و اداره #انقلاب ایران خطرهایی را به بار می آورد و باید جلوی او را گرفت.
منبع: #شهیدبهشتی #جاودانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها؛ ج۲ ؛ ص۱۹۵
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
سلام علیکم
این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود
تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند
فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما
اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی
سید شهیدان انقلاب اسلامی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
ماستمالی کردنِ دین!
منبع: #شهیدبهشتی ؛ شریعتی جستجوگری در مسیر شدن؛ صص۲۸-۲۹
@Shahiddoctorbeheshti
#سرزمین_اسلام، وطن #همه_مسلمانان است
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - #آلمان
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه #حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان #سیاست_خارجی و چه در میدان #سیاست_داخلی، #فقط_اسلام است.
#هیچ_حکومت_محلی_حق_ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود #بیگانه به شمار آورد.
مسلمان به هر جا از #سرزمین_اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست.
این وضعیت که با یک مسلمان اهل #ایران یا #عراق یا #سوریه یا #مصر یا #پاکستان یا #ترکیه یا #اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص #تعالیم_اسلام است.
منلع: #شهیدبهشتی؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#مسئولیت_فراملی #نظام_اسلامی
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نظر #شهیدبهشتی در مورد #مذاکره_با_آمریکا
۲۷ بهمن ۱۳۵۸
مصاحبه با روزنامه #کیهان
صریحا می گویم من همواره با #خط_سازش مخالف بودم و هستم و صریحا می گویم که در هیچ گفتگو و مذاکره ای که به سمت #آوانس به آمریکا دادن و آوانس از او گرفتن پیش برود و پیش رفته باشد حاضر نبوده ام و اگر مذاکره ای بوده که دیگران در آن شرکت داشته اند و خواسته اند مذاکره را به این سمت ببرند #جلوی_آن_را_گرفته ام. ... بنابراین من خط سازش را حتی نوع سازش #مصلحت_جویانه و خط مذاکره را حتی مذاکره به معنای جلب حمایت دشمن را همواره محکوم کردم و می کنم و معتقد هستم که #نفوذ این طرز فکر در رهبری و اداره #انقلاب ایران خطرهایی را به بار می آورد و باید جلوی او را گرفت.
منبع: #شهیدبهشتی #جاودانه_تاریخ (۱۳۹۰) مصاحبه ها؛ ج۲ ؛ ص۱۹۵
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
قائل به #ولایت_مطلقه هستیم
ما برای #امامت_اسلامی قائل به ولایت مطلقه هستیم یعنی معتقدیم امامت در جهت #مصالح_عامه_مردم هر تصرفی را لازم بداند می کند و منافات با حقوق شخصی افراد ندارد. در حقیقت این قوانینی که در رابطه با #مالکیت شخصی و خصوصی و اینها هست اینها حریم اشخاص را نسبت به یکدیگر معلوم می کند؛ نه حریم اشخاص را نسبت به کل جامعه و امامت که در خط کل جامعه می خواهد حرکت کند. او برایش این مرزها و این حریمها دیگر وجود ندارد. این اساس ولایت مطلقه امامت هست در بینش اجتماعی و اقتصادی و حقوقی که الان هست.
عده ای از آقایان این را قبول ندارند از آقایان فقهای ما عده ای این را قبول ندارند. آنها این ولایت را برای امام معصوم قائل هستند ولی برای امام غیرمعصوم و برای امامت غیرمعصوم قائل نیستند. عموماً برای امام معصوم قائل هستند. ... در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای #انقلاب_اسلامی به وجود آورد امام [خمینی] بودند.ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به #ولایت_مطلقه_امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند.
منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص62 تا 64
#امامت_امت
#نظام_امت_و_امامت
#مطلقه
#امام_خمینی
#اختیارات_مطلقه
#امام_مبسوط_الید
#امام_غیرمعصوم
#ولایت_مطلقه_فقیه
#اصل_57_قانون_اساسی
#اختیارات_رهبر
@Shahiddoctorbeheshti
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
سخنرانی در سال 1351 ؛ #آبادان
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مى گفتم. خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از غدير و #مولا_على، عليه السلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه #اگر_سالها_بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسأله اى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيش پا افتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است. مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه #توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به#ارزشهاى_عالى_انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعه اى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مى شود. #نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مى تواند پس از او اين جامعه را #اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، #حتى_يك_درجه_زاويه_انحرافى در مسير #نهضت به وجود نيايد. اين #نگرانى_بزرگ است. مسأله، #شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان #رهبرى_الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با #انقلاب_اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه #فقط_يك_انسان، #واجد_شرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از #نسل_انقلاب_اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على . اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در #خانه_پاك_پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه #نهضت_اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت .چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، #بىدغل، #بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. #خالص_در_راه_خدا! شما اصلا از #فرمان_خدا صرف نظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن #خون_دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند #مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ #منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را #ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى #جامعه_نوساخته_و_نوخاسته_اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به #زمامدارى منصوب كند #عكسالعمل_سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك #بحران_سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
@Shahiddoctorbeheshti
#نظارت شرط و مرز ندارد
در مورد نظارت بايد بگويم شرط و مرز ندارد. هر فرد بايد به آنچه در پيرامونش مى گذرد با دقت بنگرد و اگر چيزى به نظرش مى رسد بگويد، #افشاگرى كند، #تذكر بدهد و براى اجرا به مقامات مسئول اطلاع بدهد.
امروز در دانشگاه عرض كردم كه مى دانيد دستگاه آگاهى و #اطلاعات و #امنيت جمهورى اسلامى كجاست؟ در سرتاسر ايران. همه بايد نقش #دستگاه_اطلاعاتى را در ايران ايفا كنند. اين آن نظارت است كه مرز ندارد.
اما #دخالت يعنى چه؟ يعنى شما سر چهارراه مى بينيد مأمور راهنمايى كار خودش را درست انجام نمى دهد. اگر هر كسى از راه مى رسد بگويد من مى خواهم راهنمايى كنم هرج و مرج مى شود. دخالت حساب دارد. پس بايد چه كار كند؟ بايد فوراً به مسئول مربوط اعتراض كند و اطلاع بدهد .
باور كنيد #اگر_در_جامعه_اى_عادت_شد كه اگر كسى كارش را انجام نمى دهد، پنج نفر، ده نفر، پانزده نفر به او بگويند چرا كارت را خوب انجام نمى دهى، خيلى از مشكلات حل مى شود.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰) ص51
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر
اصل 8 #قانون_اساسی
#نظارت_همگانی
@Shahiddoctorbeheshti
مردم نگاه می كنند ببينند زمامدارها چه جور عمل می كنند
اين يك اصل طبيعى است كه «#الناس_على_دين_ملوكهم» عمل و رفتار #زمامدار و رهبر جامعه بر مردم اثر می گذارد و اين يك اصل طبيعی است. مردم نگاه می كنند ببينند زمامدارها چه جور عمل می كنند و به همان صورت به سوى عمل گرايش پيدا می کنند. اين #يك_اصل_طبيعى است. پس اگر قرار است حركت جامعه به سوى #خدا و راه خدا باشد، بايد #پيشوايان و پيشتازان و زمامداران جامعه، رفتارشان، بينششان، اعتقاداتشان، عبادتشان، نمازشان، روزه شان، لباسشان، #وضع_خانوده_شان، #وضع_زندگى_شان، صِدقشان، راستی شان، امانتشان، #مردم_دوستی شان، عدالتشان و همه چيزشان، #الگو و نمونه اى از اسلام باشد. اگر نمونۀ صددرصد نه، لااقل نودوپنج درصد يا نود درصد.
بر اين اساس، موضع #حزب_جمهورى_اسلامی در مورد #ادارۀ مملكت اين است كه مملكت ما و #جامعۀ_اسلامی ما در نظام #مديريت، #از_بالا_گرفته_تا_پايين بايد به وسيلۀ كسانى اداره شود كه هر عمل آنها نزديك كنندۀ مردم به #اسلام باشد.
منبع: #شهیدبهشتی؛ حزب جمهوری اسلامی(1390)؛ صص49-50
#پایبندی به #اسلام
#حکومت_صالحان
#جمهوری_اسلامی
#مسئولیت_زمامداران
@Shahiddoctorbeheshti
رمز و راز اسلحه #مباهله: بر هم زدن نقشه حریف (#ملاهای_کلیسا)
مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با #تاکتیک مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد.
شیوه مبارزه با #تبلیغات_اغفالگرانه_احساسی
با مردمى كه نمىشود با# منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با #شيوههاى_احساسى روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ #بيم_و_اميد. اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه #مسيح_پسر_خداست و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. بياييد #نزديكترين_كسانى را كه دوست داريم #نفرين كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه #وابسته_مستقيم ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مىروند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر #اسير_احساس بودند تا دنبالهرو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمىكنيم. اين#تاكتيك بسيار مناسب بود، براى اينكه #تبليغات_مسيحيت قبل از شروع اسلام آرامآرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاههاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك#بتپرستى به يك نوع شرك #سهگانهپرستى سوق میداد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى #يكتاپرستى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات مسيحى، گيرايىهاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيراييها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقبنشينى مىكرد، همان عقبنشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مىكرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين #مباحثههای_جدالآميز متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساسانگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقبنشينى پيروزى بسيار ارزندهاى براى نهضت اسلام بود.
شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحثها دنبالهرو #حرف_حسابى و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مىشود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مىافتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيكهاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش (#ملاهاى_كليسا) در وضعى قرار مىگيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مىشود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مىگذارند و تحريك مىكنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مىترسند و جا خالى مىكنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنهاى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مىزند. او را شكست مىدهد و زمينه را براى منطق آماده مىسازد.
مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين#اسلحه رفته است. در شرايطى كه حريف، يا #ناجوانمردانه يا #جاهلانه، زمينههاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيهاى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند .
داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد.
منبع: #شهیدبهشتی ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60
@Shahiddoctorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_رهبر_داشتن
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اينها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #شهیدبهشتی #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@Shahiddoctorbeheshti