#تربیت_نسل_مهدوی
#پرسش_و_پاسخ_تربیتی
⁉️سؤال: دختر هشت سالهای دارم که نماز خواندن و انجام اعمال دینی برای او بسیار سخت است و همیشه میگوید من به سنّ تکلیف نرسیدهام. آیا باید او را تا سنّ نه سالگی آزاد بگذارم یا به او سخت بگیرم؟
✅پاسخ از استادتراشیون:
توصیهی ما به والدین این است که در عرصهی عبادت نه به فرزندانشان سخت گیری کنند و نه آنها را آزاد بگذارند؛ یعنی حدّ میانه را رعایت کنند. پدر و مادر برای رعایت #حدّ_میانه باید به چند نکته توجّه داشته باشند؛
1⃣تبیین درست واقعیّت
کودکان از همان ابتدا باید با واقعیت نماز آشنا شوند؛ به این صورت که والدین در کنار بازگو کردن فواید نماز، از سختی های آن نیز صحبت کنند. البته پدر و مادرها توجّه داشته باشند که وقتی از سختی نماز صحبت میکنند نباید آن را بزرگ جلوه دهند، زیرا ممکن است تصویری بدی در ذهن آنها ایجاد شود.
2⃣ فراهم کردن بستر و زمینه
پدر و مادر باید در موقع نماز محیط خانه را برای انجام این فریضهی الهی آماده کنند. مهمترین نکته برای مهیّاء کردن محیط خانه این است که عوامل #حواس_پرتی از اطراف دور شود.
3⃣ ترغیب و تشویق
نکتهی سوّم این است که پدر و مادر باید فرزندانشان را به نماز خواندن #ترغیب کنند؛ به این صورت که اگر فرزند آمادهی نماز خواندن شد، پدر یا مادر او را #تشویق کنند و از این بابت ابراز #خوشحالی کنند.
🔰ادامه دارد...
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
🔴 سؤال: آيا شب يلدا برگرفته از دين زرتشت است؟ نظر اسلام درباره شب یلدا و شب چله چیست؟
♦️جواب: شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق میشود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن میگیرند.
♦️شرق شناسان و مورخان متفق القولند كه ایرانیان نزدیك به چند هزار سال است كه شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را كه درازترین و تاریك ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار میمانند، در كنار یكدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریكی و سردی روحیه آنان را تضعیف نكند.
♦️واژه یلدا، از دوران ساسانیان كه متمایل به به كارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به كار رفته است.
🔴یلدا همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است كه از آن زبان سامی وارد پارسی شده است.
♦️ باید دانست كه هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مركب شب چله استفاده می شود.
🔴 نظر اسلام درمورد شب یلدا:
♦️درباره دیدگاه اسلام در مورد سنت پیشینیان باید عرض کنیم: اسلام در مقابل سنتها و آیین های اقوام و مللی که به اسلام گرویده شده و مسلمان میشوند واکنشهای مختلفی را دارد:
1. یا آن سنت و آیین مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده ، که اسلام با آن گونه سنت ها مقابله کرده و رد می کند(مانند زنده به گور کردن دختران اعراب و ...)
2. یا آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است، که اسلام آنها را قبول کرده و تأیید می کند. مانند سنت پاکیزه گی و رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان
3. یا آن سنت؛ سنخیت و یا عدم سنخیتی با آمورزهای دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمیکند و دین اسلام هم آنها را رد نمی کند.
♦️ مانند خیلی از رسوم وآیین های محلی اقالیم مختلف جهان اسلام نظیر؛ «صحبت کردن،مراسم ازدواج، و...
🔴 نکته: در مواردی اسلام برخی از رسوم را طبق مبنای فوق اصلاح کرده و قسمتهائی را رد و قسمتهایی را تأیی می کند.
♦️حال با توجه به این مقدمه ای که ذکر شد متوجه میشویم که سنت باستانی شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی چون؛ صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده، و...شود خوب و پسندیده می باشد.
♦️ اگر در اجرای این سنتها دچار افراط کاری شویم نظیر: اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و ... قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است.
📚 پینوشت:(1). الآثار الباقية عن القرون الخالية/ابو ریحان بیرونی/متن، ص: 363
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸شیطان؛ دفتردار انسان🔸
شیطان وقتیکه میخواهد کسی را در گرداب تهمتی بیندازد، یکی دو سال یا بیشتر روی او کار میکند؛ بهاینترتیب که همواره به او تلقین و تزریق میکند که #حدس_تو_قوی_است؛ تو میتوانی با نگاه و از روی قیافه، خائن را از خادم تشخیص دهی! میتوانی از وضع ظاهر بفهمی که چه کسی راست میگوید و چه کسی دروغ! ممکن است که چند مورد از این حدسها نیز برای اطمینان شما درست دربیاید. شیطان از این چند مورد، فیلم تهیه میکند و بهطور مرتب در حافظۀ شما به نمایش میگذارد. اشکال بزرگ کار زمانی است که شیطان دفتردار و مسئول حافظۀ انسان شود. آنوقت بهگونهای در درون انسان نفوذ میکند که انسان به او اعتماد کند. پس از آن هر عملی هم که انسان انجام دهد، آیا دیگر میداند که از فکر شیطان است یا نه؟
باید دانست که اگر شیطان در درون انسان رخنه کند، مثل آن است که #دفتردار انسان، شیطان باشد. شیطان هرکدام از پروندهها را که بخواهد، جلو میآورد و هرکدام را که نخواهد، عقب میبرد. ممکن است بعضی از اوراق درون پروندهها را نیز سرقت کند یا به برخی از پروندهها کلماتی را بیفزاید. خلاصه، او کارگردان میشود و انسان هنرپیشه! ببینید که شیطان چقدر به انسان صدمه میزند!
🌓 روشنا
🆔 https://eitaa.com/roshana_ir
🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
شرح و تفسير
گنج پايانناپذير!
امام عليه السلام در اين جملۀ كوتاه و حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ قناعت اشاره كرده، مىفرمايد:«قناعت ثروتى است پايانناپذير»؛ (الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ).
مال و ثروت، مهمترين وسيله براى زندگى مادى است كه انسان به كمك آن به تمام خواستههاى ضرورى و رفاهى خود مىرسد و حتى وسيلهاى است براى رسيدن هوسبازان به هوسهايشان.
اما اين مال و ثروت هرقدر زياد باشد باز هم پايانپذير است به همين دليل بسيار ديده شده جوانانى كه از پدرانشان مال و ثروت هنگفتى به ارث مىبرند ولى بعد از مدتى همۀ آن را در راه شهوات و عيش و نوش و شراب و قمار و مانند آن تلف كرده و به روز فلاكتبارى گرفتار مىشوند و حتى اگر انسان ثروتش را در راههاى غلط مصرف نكند اما زندگى را بسيار مرفه سازد اموال رو به فنا مىروند.
در اينجا امام عليه السلام ما را متوجه يك سرمايۀ معنوى، درونى و ذاتى مىكند كه هرگز پايان نمىگيرد و آن، روح قناعت است.
افراد قانع زندگى ساده و بىتكلف خود را به راحتى مىتوانند تأمين كنند و معمولاً تهىدست نخواهند شد زيرا اداره كردن يك زندگى ساده با يك كسبوكار ساده نيز امكانپذير است در حالى كه زندگىهاى پرزرقوبرق روز به روز گستردهتر و پرهزينهتر مىشود و حدّ توقفى ندارد و به همين دليل حريصانى كه به قناعت پشت كردهاند هرچه بهدست آورند آنها را راضى نمىكند اما قانعان هميشه از زندگى خود راضىاند.
مرحوم كلينى در جلد دوم اصول كافى بابى تحت عنوان «قناعت» دارد كه احاديث زيادى در ذيل آن آورده ازجمله در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است:
«إِيَّاكَ أَنْ تُطْمِحَ بَصَرَكَ إِلَى مَنْ فَوْقَكَ فَكَفَى بِمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ وَ قَالَ وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا فَإِنْ دَخَلَكَ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ فَاذْكُرْ عَيْشَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَإِنَّمَا كَانَ قُوتُهُ الشَّعِيرَ وَ حَلْوَاهُ التَّمْرَ وَ وَقُودُهُ السَّعَفَ إِذَا وَجَدَه؛ از اينكه چشم به كسانى كه (ازنظر ثروت) از تو برترند بدوزى بپرهيز؛(براى اثبات حقانيت اين سخن،) آنچه خداوند به پيغمبرش خطاب كرده كافى است، فرموده كه اموال و اولاد فراوان آنها (كافران) تو را در شگفتى فرو نبرد و نيز فرموده كه چشمان خود را به نعمتهاى مادىاى كه به گروههايى از آنها دادهايم ميفكن، اينها شكوفههاى زندگى دنياست (هدف اين است كه آنها را با آن بيازماييم). و اگر وسوسهاى در دل تو دربارۀ اين امر واقع شد به ياد زندگى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله باش، غذاى آن حضرت از نان جو و حلواى آن حضرت خرما و وسيلۀ آتش افروختنش شاخۀ درختان نخل بود». ١
امير مؤمنان على عليه السلام تفسير زيبايى دربارۀ حيات طيبه (در آيۀ شريفۀ « فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً ») كرده، مىفرمايد:«زندگى پاك و پاكيزه همان قناعت است».
چرا زندگى آنها پاك و از هر نظر سالم است؟ زيرا نه افكارشان مشغول مطالبات از مردم است، نه رنج بدهكارى به اين و آن دارند، نه تشويش حاصل از نوسان قيمتها و نه مشكلات حفظ اموال و ثروتها.
و اين حيات طيبه بر اثر ايمان و عمل صالح پيدا مىشود همانگونه كه در آيۀ شريفۀ مذكور آمد« مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً ». ١
ايمان به خدا و اعتماد به وعدههاى او زرق و برق دنيا را در نظر انسان كوچك و بىارزش مىكند عمل صالح، انسان را از تمام فعاليتهاى اقتصادى نامشروع بازمىدارد و نتيجۀ اينها همان قناعت است.
حرص و ولع و سيرىناپذيرى بلاى بزرگى است كه بر سر كسانى كه قناعت را ترك گفتهاند نازل مىشود.
در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم:
«مَنْ رَضِيَ مِنَ الدُّنْيَا بِمَا يُجْزِيهِ كَانَ أَيْسَرُ مَا فِيهَا يَكْفِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَرْضَ مِنَ الدُّنْيَا بِمَا يُجْزِيهِ لَمْ يَكُنْ فِيهَا شَيْءٌ يَكْفِيهِ؛ كسى كه از دنيا به آنچه براى زندگى او ضرورت دارد راضى شود كمترين زندگى، او را كفايت مىكند و كسى كه به آن راضى نشود هيچچيز در دنيا براى او كافى نيست». ٢
و به گفتۀ شاعر فارسىزبان:
گفت چشم تنگ دنيا دوست را يا قناعت پر كند يا خاك گور
مرحوم سيد رضى بعد از ذكر اين كلام حكيمانه مىگويد:«بعضى اين سخن را از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كردهاند»؛
(قال الرضيُّ: و قد روى بَعضُهُم هذا الكلامَ لِرسولِ اللّه صلى الله عليه و آله) .