eslam-va-moghtaziyat-2_03.mp3
13.06M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه دوم ۳
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
6153113d1ce5aaea75c0cb82_-1690301283996224629.mp3
18.33M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه سوم ۱
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyat3_02.mp3
14.97M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه سوم ۲
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyat3_03.mp3
18.27M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه سوم ۳
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyet 4_01.mp3
14.7M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه چهارم ۱
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyet 4_02.mp3
14.72M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه چهارم ۲
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyet 4_03.mp3
14.11M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه چهارم ۳
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyat5_01.mp3
14.73M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه پنجم ۱
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyat5_02.mp3
15.37M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه پنجم ۲
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
eslam-va-moghtaziyat5_03.mp3
15.62M
🔸اسلام و مقتضیات زمان🔹
جلسه پنجم ۳
۹۵
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
مبناى فقهِ سنّتىِ جواهرى است؛ به تعبیر امام بزرگوارمان: فقه جواهرى. فقه جواهرى یعنى چه؟ صاحب جواهر، (۱۵) مظهر یک فقیه مقیّد به مقرّرات فقاهت و قواعد اصولى و فقهى است؛ یک ملّاى اصولىِ مقیّدِ دقیقِ منظّم که از موازین رایج فقهىِ بین اصولیّین هیچ تخطّى ندارد و در بررسى هر مسئله، شهرت (۱۶) و اجماع (۱۷) و ظواهر ادلّه و اصول را -هرچه جزو ابزارهاى معمولىِ کار فقاهت شمرده میشود- در اختیار میگیرد و آنها را با همان دقّتِ یک فقیه اصولىِ دقیق، به کار میگیرد.فقه جواهرى یعنى همان فقه سنّتىِ رایج با مِتُد فقاهت؛ آن چیزى که بارها گفتهایم، بخصوص در جمع شما برادران عزیز مشهدى مکرّراً بحث شده و گفته شده؛ روش فقاهت و مِتُد فقاهت و همان کیفیّت رسیدگىِ یک مسئله در فقه است؛ روش رایج فقها است: استفادهی از ظواهر؛ (۱۸) علاج مشکلات ظواهر و اَمارات؛ (۱۹) بعد -هنگامى که دست انسان کوتاه شد از اَمارات- مراجعهی به اصول، پیدا کردن اصلى که اینجا مجراى آن است، علاج معارضات آن، علاج مشکلات آن؛ (۲۰) و بالاخره از آب در آوردنِ مسئلهی فقهى؛ فقه جواهرى یعنى این. البتّه من یک وقتى مشهد -در جمع برادران طلّاب و فضلاى مشهد- (۲۱) عرض کردم: همین فقه جواهرى، پویا است. اینکه بگویند ما یک فقه سنّتى داریم، یک فقه پویا، این غلط است؛ همان فقه سنّتىِ ما پویا است. «پویا» یعنى علاجکنندهی مشکلات؛ یعنى پاسخگوى به حوادث واقعه بهصورت حقیقىِ کلمه؛ جواب میدهد، چون بر مبناى اجتهاد است، ما باب اجتهاد را که مسدود نمیدانیم. باید فقاهت تقویت بشود؛ درسها و حوزههاى فقاهت مورد اهتمام قرار بگیرد. بنده از قدیم در دوران مبارزات به رفقاى طلبهاى که با ما معاشر بودند، میگفتم بیمایه فطیر است؛ (۲۲) بدون درس خواندن، بدون زحمت کشیدن، بدون ملّا شدن، نمیتوان مفید واقع شد. باید ملّا شد تا بتوان مفید شد.
۱۳۶۸/۰۴/۲۰
بیانات رهبری در دیدار مدرّسان، فضلا و طلّاب حوزهی علمیّهی مشهد
#تکمیلی
#شهید_مطهری
#رهبری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم ارزقنا از این بحثا...🙂
#شهید_مطهری
دکتر علی غلامی
@dr_ali_gholami