eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
259 ویدیو
349 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مورخ و پژوهشگر معاصر، دکتر یعقوب توکلی 👇👇🔰
🔴 پاسخ به یک اتهام ناروا ✍ چرا عناصر فراماسون مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را متهم کردند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود⁉️ ⁉️ چرا با قلم های مسموم خود این دروغ بزرگ را در تحریف نامه های خود ثبت نمودند تا به عنوان تاریخ مشروطه به خورد آیندگان دهند!؟ ✍ واقعیت این است که مرجع شهید علامه نوری(ره)، قصد اصلی دشمن و در رأسش را دقیقا"، تشخیص داده بود👇 "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن از سر و مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی" ✍ پس این دیده بان بیدار اسلام که حقایق را می دید، می دانست و می فهمید و دستشان را می خواند و رو می کرد، باید طوری تخریب و حذف میشد که درس عبرتی برای سایرین باشد! اما گهی خیال باطل که ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند! و شیخ نیز بیدی نبود که از این بادها بلرزد و خللی در عزمش به وجود آید. او باید مأموریت الهی خود را که همانا دفاع از اسلام ناب بود با شایستگی به پایان می رساند، که رساند. ✍ شیخ، در مواجهه و مقابله با این توطئه و نقشه کثیف فساد انگیز، فقط اعتراض و انتقاد نمی کرد، بلکه مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود👇 ✅ آیا میدانستید که؟ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بوده ؛البته نه از نوع غربی/ ✍ نحوه تعامل شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری با مهم‌ترین رویداد دوران خود، یعنی «مشروطیت»، بیش از قرنی است که کماکان در معرض نقض و ابرام قرار دارد و این شاهدی است بر این اندیشه که کردار نخبگان، در دایره زمان نمی‌گنجد و دامنه آن به ادوار بعدی تعمیم می‌یابد.در گفت‌وشنودی که پیش روی شماست، دکتر یعقوب توکلی، تاریخ‌پژوه معاصر، ابعاد این مقوله را بررسی و به حقایقی جدید، اشاره می کند. 💠 دکتر توکلی : شیخ فضل‌الله نوری نادیده‌هایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضل‌الله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی. این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح می‌کند. این حقیقت، به توجه شیخ فضل‌الله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد.در واقع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق می‌افتد مقابله می‌کند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم می‌نماید. این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی می‌شد،! ✅ کامل گفتگو در 👇 http://www.iichs.ir/s/5915 @ShahidRabe
👆📜 صدور فتوایی تاریخی برای مقابله با طرح های فساد انگیز 🔰 ✅ فتوای تأیید مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه[۱] و پیشگامی ایشان در تأسیس مدارس جدید دخترانه اسلامی در تهران[۲] ✳️ دکتر یعقوب توکلی، تاریخ‌ پژوه معاصر:🔰 شیخ فضل‌الله، نادیده‌هایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند [قصد اصلی دشمن و در رأسش انگلیس را دقیقا"، تشخیص داده بود "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن از سر و مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی"] شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی. این واقعیتی است که "مونیکا رینگر"[۲] آنرا در کتابش مطرح می‌کند. این حقیقت، به توجه شیخ به مسئله آموزش دختران اشاره دارد. ایشان در تهران، به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق می‌افتد مقابله می‌کند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم می‌نماید. این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر [بخوانید تغییرات مورد نظر انگلیس] معرفی می‌شد،![۳] [۱] متن فتوا در کتاب، رسائل، مکتوبات....شیخ شهید، ج۱، محمد ترکمان (کپی نسخه در تصویر بالا) [۲] کتاب، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، اثر مونیکا رینگر [۳] گفتگو با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، کد مطلب ۵۹۱۵ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 🔴 به بهانه ایام شمسی درگذشت مجتهد مشروطه خواه فارس، آقا سید عبدالحسین لاری (ره)/۱۵-۱۹ اردیبهشت۱۳۰۳ ش ✍ وقتی ایشان به اشتباه خود در فریب خوردن از جریان انگلیسی مشروطه پی برد! قصد جبران نمود! ولی منصرف شد‼️ 🔴 به گفته مورخان پس از آنکه در مشروطه دوم [آقا سید عبدالحسین لاری] از شیراز به لار برگشت و از کردار و رفتار مشروطه خواهان [جریان غربگرای مشروطه] بطلان و فساد مشروطه بر وی کشف گردید و خدعه و فریب ایشان را فهمید [که انگلیس مسبب این فتنه است] باز حرکت به جانب شیراز نمود و نهایت سعی داشت که [جبران نماید و] مشروطه مشروعه را عملی کند و این مشروطه فاسده باطله را از میان بردارد; فایده نبخشید، پس اعراض فرمود و [منصرف شد و از باب توجیه] مکرر می فرمود که: - مذهب ما مخطِّئه است نه مصوبه و خطا بر غیرمعصوم، جایز است!!!؟ سرکه انداختیم، شراب بیرون آمد!/ آخرین آواز قو، صفحه ۱۳۰/ علی ابوالحسنی منذر، نقل از دوحه احمدیه فی...، سید علی اکبر آیت اللهی ✍ افشاگری و اعتراف تلخ!🔰 شهید مدرس این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که: کشتن [مرجع شهید علامه] شیخ فضل الله [نوری] که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده] و [حامی مشروطه غربگرا در] نجف و ایران! /برداشت از: ک، تنهای شکیبا/علی ابوالحسنی(منذر)/ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 با مجتبی سلطانی احمدی، تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه 👇👇🔰
✅ نظر اجمالی به جایگاه علمی و فرهنگی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 ✍ مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره جایگاه علمی و فرهنگی ایشان گفت: سطح دانش و اطلاعات علمی شیخ فضل الله نوری بالا بود و دوست و دشمن به مقام عالی علمی ایشان اعتراف دارند.شیخ از شاگردان درجه اول میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم استعمال توتون و تنباکو بود و میرزای شیرازی شیخ را همچون «نفس خویش» می‎شمرد و در پاسخ به سؤال شرعی برخی از مردم تهران گفته بود: «مگر شیخ فضل الله در تهران نیست که به من مراجعه می‎کنید؟» شیخ فضل الله نوری از چنان جایگاهی در نزد میرزای شیرزای برخودار بود که میرزا هنگام اعزام شیخ به تهران از روی ناراحتی گفت: «شیخ فضل الله تو جان عزیز منی، و من با ارسال تو، دارم پارۀ تنم را از خود دور می‎کنم؛ ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون تو احتیاج دارد». این مدرس دانشگاه گفت: معلومات شیخ منحصر به فقه و اصول و حکمت و کلام نبود و به اصطلاح جامعیت علمی داشت. شیخ از علوم تاریخ و جغرافیا که اغلب فقها و علمای وقت بی بهره‎ بودند اطلاع کافی داشت و در نجوم و هیئت و ادبیات با اهل فن مباحثه می‎کرد. هم اکنون یک کتاب در به خط شیخ فضل الله نوری موجود است که رسول جعفریان تصویر آن را در کانال خود منتشر کرده است. وی افزود: شیخ برای تهیه مندرجات روزنامه‎ها و جراید اروپا درباره ایران و اسلام از میرزا عبدالغفار نجم الدوله و علامه قزوینی[که هر دو از شاگردانش بودند] بهره می‎گرفت و اطلاعات دقیقتری نسبت به دیگران به ویژه سایر علما از تحولات دنیای غرب داشت. نویسنده کتاب دانشگاه پهلوی به روایت اسناد گفت: شیخ در ترویج فضایل و معارف علوی به ویژه کتاب حساس و کوشا بود بگونه‎ای که قبل از شروع درس، فردی از شاگردانش یکی از خُطَب نهج البلاغه را برای حضار می‎خواند که در نوع خود در مجالس درس علمای بزرگ شیعه جالب و قابل تأمل است. این پژوهشگر ادامه داد: شیخ فضل الله نوری نقش مهمی در چاپ و نشر علوم و معارف شیعی و دینی در عصر قاجار داشت. در حوزه چاپ از جمله آثار تألیفی مهم شیخ در حوزه فقه می‎توان از کتابهای «دُررالتنظیم» و «قاعده ضَمان ید» نام برد. کتاب «درر التنظیم» رساله‎ای منظوم به زبان عربی شامل ۵۰۱ بیت، که شیخ در آن درباره ۲۵ قاعده فقهی بحث کرده است. این کتاب نشان‎دهنده توانمندی شیخ در شعر، ادبیات عرب و دانش فقه است. در حوزه مشروطه نیز «لوایح شیخ فضل الله نوری و همراهان او» در شعبان ۱۳۲۵ و «رسالۀ تحریم مشروطیت» در بیان علت موافقت اولیه و مخالفت بعدی شیخ با مشروطیت در ۱۳۲۶ قمری از سوی شیخ منتشر شد. از دیگر آثار مهم شیخ می‎توان از «صحیفه مهدویه» یا «صحیفه قائمیه» نام برد. محدث نوری صاحب کتاب مستدرک الوسائل در تقریظش بر این کتاب شیخ فضل الله را تحت عنوان «کوه بلند علم» یاد کرده است. این مدرس دانشگاه گفت: شیخ علاوه بر تألیف آثار مختلف علمی، در دو حوزه تصحیح و تجدید چاپ کتاب‎های اسلامی-شیعی و همچنین اهتمام به ترویج و نشر کتاب‎های مفید نقش فعال و قابل تقدیری داشت. مثلاً کتاب‎های اقبال الاعمال سید بن طاووس در موضوع ادعیه و اعمال سال و زیارات ائمه معصومین، تحفه الزائر علامه مجلسی در موضوع زیارات ائمه معصومین، زادالمعاد علامه مجلسی در ادعیه و اعمال ایام سال، مصباح کفعمی در ادعیه و زیارات، وسائل الشیعۀ شیخ حر عاملی دربارۀ احکام شرعی در تمام ابواب فقه، المعتبر فی شرح المختصر محقق حلّی در فقه استدلالی و مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول علامه مجلسی که موضوع آن در شرح کتاب کافی شیخ کلینی است با دستور و تحت نظارت شیخ فضل الله نوری طی سال‎های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ قمری چاپ شدند. این فعال فرهنگی در ادامه دربارۀ اهتمام شیخ فضل الله به ترویج و نشر کتاب‎های مفید گفت: شیخ در نشر کتاب‎های مفید و اساسی علمای معاصرش نظیر میر حامد حسین هندی صاحب کتاب مهم عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار اهتمام ویژه داشت. ترویج نشر آثار علامه میر حامد حسین نشانگر دقت نظر و بصیرت دینی شیخ فضل الله است. سید محسن امین مؤلف کتاب اعیان الشیعه معتقد است کسی همچون میر حامد حسین بعد از دوران شیخ مفید و سید مرتضی در میان علمای شیعه نیامده و امام خمینی در کتاب کشف الاسرار، عبقات الانوار میر حامد حسین را بزرگترین حجت مذهب خوانده است. پس نشر آثار این شخصیت برجسته نشان از عالِم شناسی و درک صحیح شیخ فضل الله نوری دارد. این عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه گفت: شیخ در کنار چاپ و نشر کتاب‎های اسلامی-شیعی یکی از بهترین کتابخانه‎های شخصی را با انبوهی از نسخ خطی در اختیار داشت و بر کتابهایش مهر مخصوص کتابخانه شخصی خود را درج می‎کرد./منبع👇 http://fna.ir/dbcb78 @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده 🏴 به بهانه سالگرد قمری ارتحال، آیت الله میرزا جهانگیر خان قشقایی (ره)/۱۳ رمضان الکریم ۱۳۲۸ ق ✅ میرزا جانگیرخان قشقایی(ره)، در مقابل با مشروطه انگلیسی و همنوا با مشروعه خواهی علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه ✍ مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب(ره) نقل فرمود: «پس از اعلام مشروطیت، در جلسه علمای اصفهان، مخصوصاً روحانیون مسجد شاهی، همانند حاج آقا نورالله اصفهانی و برادرش آقا نجفی اصفهانی که از حامیان مشروطه بودند و بعد ها از این حمایت نادم شدند (از میان این دو، آقا نجفی از دوستان مرجع شهید نوری بود، با اینکه مشروطه طلب بود ولی بر دینی بودن آن تأکید داشت) میرزا جهانگیر خان قشقایی،[لب به سخن گشود] مشروطه را از اصالت مبرا دانست و آن را تا حدودی زاییده دسایس استعمارگران خواند، تا جایی که فرمود: اگر چه توده مردم به مشروطه دل بسته‌اند و جانها باخته‌اند؛ ولی این ریشه در استبداد دارد. شاید هم می‌خواهند دین مردم را بدزدند و سپس گفت: آقا رحیم چنین نیست؟ من سکوت کردم. فرمود: آقا رحیم سکوت کن، سکوت اسلم است[سالمتر و درست تر است تا دفاع از مشروطه]./سایت رهبران شیعه 📷 آیت الله میرزا جهانگیرخان قشقایی/مزار، تخته فولاد اصفهان، استاد موسیقی بود ولی پس از تحول، مجتهد و فیلسوف و استاد بزرگانی از علما شد.عارفی که تار ساز شکست و تار دل نواخت. 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم @ShahidRabe